TS: Brawnin piinaa
Kiinan GP-kolumni 19.4.
Oli enemmän kuin odotettavissa, että kunhan Brawn alkaa löylyttää muita talleja - kuten kävi kahdessa avauskisassa - muut yhdeksän tallia kadottavat saman tien kaiken halukkuutensa tukea vaivoin talvesta selviytynyttä uutta yrittäjää.
Brawn pelastui talliyhdistys FOTA:n sekä aivan erityisesti McLarenin ja Mercedeksen ansiosta. Kaikille oli tärkeää, että kymmenen tallia jatkaa MM-sarjassa. Toinen auttoi toistaan - ihan veljellisesti, kuten jalosti mainostetaan.
Sittemmin Ross Brawn on verestänyt vanhat haavat. Hän ehti varoittaa muita talleja jo vuosi sitten maaliskuussa korostaessaan, että tärkeää olisi selvittää tekniset säännöt ilmanohjaimiksi rakennettavista diffuusoreista. Tämä Hondan silloisen tallipäällikön lausunto jätettiin omaan arvoonsa ja Brawn katsoi parhaksi valita oma tiensä.
Muut tallit jäivät siihen käsitykseen, että uudet säännöt olisivat tiukemmat kuin oikeasti olivatkaan. Tämä ei todellakaan auttanut uutta tallia vakiinnuttamaan asemaansa.
Täällä Kiinassa Renaultin pääteknikko Pat Symonds paljasti, että Ross Brawnin versio oli aika niukkasisältöinen totuuden suhteen, kun hänen luonnehdintansa diffuusorista oli epämääräinen ja kuului pikemminkin osana ehdotukseen muuttaa sääntöjä.
Tämän päälle Brawnin töykeä käytös muita kohtaan FIA:n vetoomusoikeudessa teki miehestä entistä epäsuositumman.
Kiinan kisassa Red Bullin kaksoisvoitto saikin F1-varikon iloiseksi, kun samalla Brawnin menestysputki katkesi.
Brawnin toivo lepää Mercedeksen varassa. Huhumylly jauhaa, että piakkoin julkistetaan kiinteämpi kumppanuus, jolla säästetään rahaa moottoritoimituksissa sekä muissa osissa. Brawnin talli saattaa saada jopa jokusen miljoona euroa Saksasta.
Renaultin johtaja Flavio Briatore toisaalta tekee kaikkensa, jotta talliyhdistys FOTA peruuttaa Brawnille luvatut Hondalta jääneen 30 miljoonan euron tv-tulo-osuuden. Bernie Ecclestone ei alun perinkään olisi antanut näitä rahoja Brawnille.
Briatoren tehtävänä on nyt saada ainakin kuusi muuta tallia puolelleen saadakseen alkuperäisen päätöksen rahajaosta pyörretyksi.
Ross Brawn saattaa olla liian suurissa saappaissa liian nopeasti, kun taas kenelläkään ei ole mitään Red Bullin menestystä vastaan. Brawnin ylimielisyys ja luottamuspula voivat käydä kalliiksi, kun FOTA kokoontuu Genevessä Bahrainin kisan jälkeen.
Shanghai/Luis Vasconcelos
Julkaistu 19.4.2009 22:45:25