Honda 2009 / Brawn GP

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Joe Tanto

Well-known member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
383
Sijainti
Katalanian laiva
Schumi radalle tai vähintäänkin tallipäälliköks, ei näitä miehiä voi syrjäyttää F1:stä, kun muut_ei_vain_osaa :D

e: Miettikääpä vielä Maikkeli tuonne Brawn GP:n rattiin :p
Button lopettaa uransa mestaruuteen ja Ross Brawnilla on Barrichellolle hyviä ja huonoja uutisia:

Ross: "Ruben, tarjolla olisi vielä parin kauden jatkosopimus..."

Ruben: "Sitä kilpailuennätystä ei kukaan tule koskaan rikkomaan! Ja ehkä vielä, ehkä vielä se kruunukin näin pitkän uran lopulla ansaitusti päähäni lasketaan." (Bernie korvannut pokaalin kruunulla ja olympiasoihdulla.)

Ross: "Mutta tässä on vain yksi pienen pieni asia tulevan tallitoverisi suhteen..." (Michael Schumacher virnistää olan takaa.)

Ruben: "Aaarghhh!!!!!"

Siitä järkytyksestä ei voikaan enää toipua ja Ruben käyttää loput vuotensa hiljaisuudessa kirjoittaen vainoharhaisia paljastuksia ja salaliittoteorioita.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Astetta kovempaa turhautumista Japanin suunnalla

F1-Live

Honda 'frustrated' after F1 exit, says Brawn

''But it was a necessity for their business''

Honda is "frustrated" to have abandoned Formula One on the eve of almost guaranteed success, new team owner Ross Brawn insists.

The Briton is now leading the Brackley-based camp following a management buyout, having bought it from the struggling Honda Motor Co. for a symbolic 1 British pound.

"I'm sure they were very frustrated at having to withdraw," Brawn, 54, told the Bloomberg news agency.

"I've had many notes from senior people at Honda, so they are frustrated because obviously the team has moved forward, but it was a necessity for their business."

The team netted embarrassing results in the last two years, but during 2008 invested millions of Honda dollars setting the groundwork for the current BGP 001 chassis.

With Mercedes power, the 'Brawn GP' car collected both poles and both wins from the opening two Grand Prix of 2009.

F1 chief executive Bernie Ecclestone is surprised the Japanese manufacturer did not realise it had overseen the design of a winning car before pulling out.

"They'd spent an awful lot of money, hadn't gotten anywhere and probably didn't realise the potential," he said last weekend in Malaysia.

"I'm sure if they had, they wouldn't have gone because all this would have been Honda otherwise."

A Honda spokeswoman declined to comment.

© CAPSIS International Source: GMM
Suolaa haavoihin lisää taatusti se, että "arkkivihollinen" Toyota on Brawnin takana kärkitaistelussa kahden oman auton ja tilanteesta riippuen kolmen tai neljän mootorin voimin.

Koskakohan uskaltaisi alkaa spekuloimaan Hondan paluulla ;)
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Astetta kovempaa turhautumista Japanin suunnalla

F1-Live



Suolaa haavoihin lisää taatusti se, että "arkkivihollinen" Toyota on Brawnin takana kärkitaistelussa kahden oman auton ja tilanteesta riippuen kolmen tai neljän mootorin voimin.

Koskakohan uskaltaisi alkaa spekuloimaan Hondan paluulla ;)
Kyllähän ne spekuloi sitä heti, kun selvis et Brawn ostaa sen, koska sen epäiltiin mahdollistavan nopean paluun tarvittaessa.
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Taitaa tuota Fernando Alonsoa potuttaa se, ettei tehnyt silloisen Hondan kanssa sopimusta kesällä. :rolleyes:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24301
Sijainti
lappeen Ranta
Taitaa tuota Fernando Alonsoa potuttaa se, ettei tehnyt silloisen Hondan kanssa sopimusta kesällä. :rolleyes:
Joo, meni Button ja Barrichello kirkkaasti ohi Alonsosta, mitä tulee siihen kuinka monta kymmenystä saavat tipautettua kierrosajoista. Mitäs sieltä nyt mahtoi pudota Hondaan verrattuna? Muutama sekunti :)? Tosin kuskit oli samat viime vuonnakin, mutta eipä noissa kuskin ansiosta tipahtavissa kymenyksissä muutenkaan mitää logiikkaa ole. Jos kuljettaja itse jaksaa asiaa toitottaa riittävän kauan, saattaa väite muuttua "totuudeksi".
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tosin kuskit oli samat viime vuonnakin, mutta eipä noissa kuskin ansiosta tipahtavissa kymenyksissä muutenkaan mitää logiikkaa ole.
Eihän se niin toimikaan, että saisi niitä kymmenyksiä pois joka vuosi, vaan niin, että pystyy parantamaan autoa, jota ei ole aiemmin testannut/ollut kehittämässä. Eli pystyy löytämään jotain, mitä muut eivät ole tulleet ajatelleeksi tai osaa vain ajaa sen verran lujempaa.

Psykologista puppua tuo tietenkin silti enimmäkseen on.
 

Mise

Well-known member
Liittynyt
7.3.2008
Viestit
90
Sijainti
Tampere
Taitaa tuota Fernando Alonsoa potuttaa se, ettei tehnyt silloisen Hondan kanssa sopimusta kesällä. :rolleyes:
Jos Alonso ois tehny kesällä sopimuksen Hondan kans, luulisin että ajais tällä hetkellä punasen härjän väreissä. Sen verran sekasin oli hondan pakka vuoden vaihteessa, että Alonso tuskin ois sinne kovin pitkäks aikaa jääny. Jos, jos...

Mutta kyllä varmasti takaraivossa kumittelee ajatus siitä, mikä ois tilanne jos ois ottanu riskin ja pistäny koko uransa yhden kortin varaan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Pian on Brawnin oven takana jono kuskeja tarjoamassa itseään: Alonso, Hamilton, Rosberg, Kubica...:)
Niin viikonpäästä tiedetään ajaako ne edes laillisella autolla?

Sitten selviää onko pakkaa kauden loppuun.

30 milliä on sponsia ensivuodeksi....
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
No eikös se budjettikatto ole suunnilleen saman verran onkos tässä nyt joku ongelma.
Mitkä ne velat ja vastuut on kun makso 1 yksikön?

FIA kyllä toimii mutta miten? Keskiviikkona tiedämme...

Pitäs olla jo uusi auto työn alla... rahaa ei ole kauden loppuun...
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24301
Sijainti
lappeen Ranta
Voishan siitä kerrosdiffuusorista vetää rälläkällä ylimääräiset kikattimet veks ja täyttää mahdolliset aukot ilmastointiteipillä tai pleksillä. Jotenkin kyllä on sellainen fiilis, että niitä kerrosdiffuusoreja ei kielletä. Ton voi joku vaikka laittaa siguksi kun/jos osoittautuu olevan fiilis päin honkia.

Muut tallit sitten kehittelee omat ratkaisunsa tai siis ottavat jo jonkin aikaa kehitellyt ratkaisunsa käyttöön. Jos hyvä säkä käy niin systeemit toimii yhtä vähillä koeajoilla kuin Brawnillakin ja loppukaudesta kisat tasoittuu ja taistelu maailmanmestaruudesta on kutkuttavan jännittävä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
30 milliä on sponsia ensivuodeksi....
Minä olen tulkinnut tämän siten, että Virgin tarjoaisi sponsoroinnin kulukattoon asti ja sitten keräisi omaan laskuunsa muita sponsoreita, ja jos mahdollista, vetäisi siivun välistä. Siis jos se pitää paikkansa, että Virgin on tarjoutunut ostamaan koko auton sponsoritilan tuolla hinnalla.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Mitkä ne velat ja vastuut on kun makso 1 yksikön?

FIA kyllä toimii mutta miten? Keskiviikkona tiedämme...

Pitäs olla jo uusi auto työn alla... rahaa ei ole kauden loppuun...
No eiköhän ne saa niitä tv-rahoja tältä kaudelta, jonkin verran vaikka tuo diffu kiellettäs.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Voishan siitä kerrosdiffuusorista vetää rälläkällä ylimääräiset kikattimet veks ja täyttää mahdolliset aukot ilmastointiteipillä tai pleksillä.
Kai se on kaks kerroksinen vähintään yhtä helppoa muuttaa yks kerroksiseks kuin toisin päin. Ongelmahan on siinä miten yks kerroksinen toimii autossa joka on kaks kerroksiselle suunniteltu ja toisinpäin. "Diffusööri" on kuitenkin osa kokonaisuutta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
TS: Brawnin piinaa

Kiinan GP-kolumni 19.4.

Oli enemmän kuin odotettavissa, että kunhan Brawn alkaa löylyttää muita talleja - kuten kävi kahdessa avauskisassa - muut yhdeksän tallia kadottavat saman tien kaiken halukkuutensa tukea vaivoin talvesta selviytynyttä uutta yrittäjää.
Brawn pelastui talliyhdistys FOTA:n sekä aivan erityisesti McLarenin ja Mercedeksen ansiosta. Kaikille oli tärkeää, että kymmenen tallia jatkaa MM-sarjassa. Toinen auttoi toistaan - ihan veljellisesti, kuten jalosti mainostetaan.
Sittemmin Ross Brawn on verestänyt vanhat haavat. Hän ehti varoittaa muita talleja jo vuosi sitten maaliskuussa korostaessaan, että tärkeää olisi selvittää tekniset säännöt ilmanohjaimiksi rakennettavista diffuusoreista. Tämä Hondan silloisen tallipäällikön lausunto jätettiin omaan arvoonsa ja Brawn katsoi parhaksi valita oma tiensä.
Muut tallit jäivät siihen käsitykseen, että uudet säännöt olisivat tiukemmat kuin oikeasti olivatkaan. Tämä ei todellakaan auttanut uutta tallia vakiinnuttamaan asemaansa.
Täällä Kiinassa Renaultin pääteknikko Pat Symonds paljasti, että Ross Brawnin versio oli aika niukkasisältöinen totuuden suhteen, kun hänen luonnehdintansa diffuusorista oli epämääräinen ja kuului pikemminkin osana ehdotukseen muuttaa sääntöjä.
Tämän päälle Brawnin töykeä käytös muita kohtaan FIA:n vetoomusoikeudessa teki miehestä entistä epäsuositumman.
Kiinan kisassa Red Bullin kaksoisvoitto saikin F1-varikon iloiseksi, kun samalla Brawnin menestysputki katkesi.
Brawnin toivo lepää Mercedeksen varassa. Huhumylly jauhaa, että piakkoin julkistetaan kiinteämpi kumppanuus, jolla säästetään rahaa moottoritoimituksissa sekä muissa osissa. Brawnin talli saattaa saada jopa jokusen miljoona euroa Saksasta.
Renaultin johtaja Flavio Briatore toisaalta tekee kaikkensa, jotta talliyhdistys FOTA peruuttaa Brawnille luvatut Hondalta jääneen 30 miljoonan euron tv-tulo-osuuden. Bernie Ecclestone ei alun perinkään olisi antanut näitä rahoja Brawnille.
Briatoren tehtävänä on nyt saada ainakin kuusi muuta tallia puolelleen saadakseen alkuperäisen päätöksen rahajaosta pyörretyksi.
Ross Brawn saattaa olla liian suurissa saappaissa liian nopeasti, kun taas kenelläkään ei ole mitään Red Bullin menestystä vastaan. Brawnin ylimielisyys ja luottamuspula voivat käydä kalliiksi, kun FOTA kokoontuu Genevessä Bahrainin kisan jälkeen.
Shanghai/Luis Vasconcelos
Julkaistu 19.4.2009 22:45:25
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Elikkä Brawnin ongelma on sama ku Ferrarilla viime kaudella. Auto ei lämmitä renkaita sateessa ja jarruttelukaan ei auta ongelmaan.

RB:tä taas voisi verrata viime kauden McLareniin samaisesta syystä. Auto lämmittää renkaat hyvin ja tallin kuskit joutuvatkin enemmän kiinnittämään huomiota siihen, ettei renkaat kulu liian aikaisin.

Tilannehan on siis mielenkiintoinen, eikä kaudesta tuleekkaan tylsä BGP:n voittojuhlakausi :ahem:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Elikkä Brawnin ongelma on sama ku Ferrarilla viime kaudella. Auto ei lämmitä renkaita sateessa ja jarruttelukaan ei auta ongelmaan.

RB:tä taas voisi verrata viime kauden McLareniin samaisesta syystä. Auto lämmittää renkaat hyvin ja tallin kuskit joutuvatkin enemmän kiinnittämään huomiota siihen, ettei renkaat kulu liian aikaisin.
Brawnin autollahan ei oltu ajettu ennen Malesiaa metriäkään sateella, se voi aiheuttaa erinäisiä pulmia asioiden pähkäilyssä.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ainakin itse katselin kisassa että Button olisi jomman kumman RB:n takana ajellessaan pyrkinyt lämmittelemään renkaita mutkittelemalla kuten lämmittelykierroksella tehdään.

Nyt ainakin katkesi sitten voittoputki. Ei ainakaan kaikki kisat menneet Brawnin nimiin tällä kaudella niin kuin jotkut jo odottivat ensimmäisen kisan jälkeen että tämä kausi on paketissa. Vielä kun Toyota nousisi voittokantaan niin olisi Brawnille ainakin pari haastajaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös