Autot vm. 2009

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Siitä, meneekö siiven yläpuolinen vai alapuolinen ilma reikään.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Hieno kuva tuosta koko nokasta ja siitä F1 aeroinsinöörit melko tarkasti osaisivat halutessaan kertoa toiminnan. Mun veikkaus on, että sillä saatiin enemmän DownForcea halutulla nopeudella, eli todennäköisesti mutkissa ja jarrutuksissa, mutta kovassa suoravauhdissa se vastaavasti tuotti suhteessa vähemmän vastusta.

F1:ssä on jo todella pitkään pyritty hakemaan parasta kompromissia virtausta säätämällä, karkeasti ilmaistuna laminaarisesta turbulenttiseen, nopeuden mukaan, kaikissa auton pinnoissa. Todennäköisesti DF on onnistuttu saamaan merkittävästi suuremmaksi, eturenkaat poikkeutettuna mutkassa, kuin samalla nopeudella suoraan ajettaessa. Tähän on todennäköisesti vaikutettu eturenkaiden kääntämisen aiheuttaman virtauksen hyödyntämisellä, jota on tehostettu "pölykapseleilla", että myös radiaalinopeuden aiheuttaman "sivutuulen" vaikutuksella. Ja varmasti jarrutuksessa tapahtuva keulan painuminenkin on yritetty optimoida, jotta virtaus "tarttuisi" takaisin lisäten DF:ää ja juuri siinä reikäkeula on saattanut olla tehokas.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
BMW aloittaa talvitestit kavennetulla takasiivellä?





Renault ja Ferrari aloittavat vain vähän muutetuilla autoilla?



 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
BMW:n sensuuri ei oikein toimi:D Toivottavasti nopsaan nähtäisiin muittenkin ratkaisu-viritelmiä..
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Bemu saatu ulos... :thumbup: Hyvältä näyttää eikä kumipukuja kaikilla mekaanikoillakaan...
Säästöbudjetti, ei sliksejä...

Härpäkkeet nyt rungon alla ja onhan tossa edessä aikamoinen höylä. Eiköhän aliohjaaminen lopu...

Muuli pysähty heti varikkosuoralle....







Tästä kulmasta ei oikeen edukseen...



Lisää kuvia...

http://www.f1today.nl/fotos/laatst-toegevoegd/
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Hyi helvetti.. Toivottavasti Australiassa nähdään astetta kauniimpia virityksiä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Sallitaanko toinenkin mielipide. Vaatii totuttelua:D
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Jos lapio on tosiaan tollanen, niin voipi olla, että ensikaudella irtoilee etusiipiä aika huolella, esim. ekassa mutkassa.

Onhan toi auto todella epätasapainosen näkönen, kun edessä on hirvee lapio matalalla ja takana kapee siipi ylhäällä. Rumaksikin sitä voisi sanoa, mutta kaikkeen tottuu...
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Kaudella 2009 suoranopeudet tulevat kasvamaan entisestään mikä merkistee ohitusten vaikeutumista koska "suoralla käytetty aika" tulee kasvaneiden nopeuksien myötä laskemaan. :thumbdown
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Siiven kiinnikkeet ovat sääntöjen takia leveämmällä ja siksi on loogista tehdä myös leveämpi keula. Luultavasti BMW:n on tarkoitus testata vain uusia siipiä ja siksi ovat tehneet perus keulan sitä varten. Eivät kenties halua näyttää mitä ovat suunnitelleet. Ainakin toivon niin.:D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jotenkin tuosta bemarin keulasta tulee mieleen 90-luvun autot, joissa keulan alapuoli kaartuu ylöspäin :nope:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Aika järkyttävän karmea tuo Bemarin "tutkielma" vm. 2009 siipien maailmaan. Saattaa tosiaan olla hiilikuitusälää aika reilusti Australian ensimmäisessä mutkassa, jos etusiivet muotoutuvat tuollaisiksi. :yuck:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kaudella 2009 suoranopeudet tulevat kasvamaan entisestään mikä merkistee ohitusten vaikeutumista koska "suoralla käytetty aika" tulee kasvaneiden nopeuksien myötä laskemaan. :thumbdown
Olen erimieltä. Suoranopeudet saattavat vaikka noustakin, mutta ensikaudella sitä "suorallaoloaikaa" ei tarvitakaan niin paljoa kuin tällä kaudella ohituksen tekemiseen.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Itselleni tuli mieleen tämä:


Osittain samoja asioita noilla varmasti haetaankin.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Hahhah, näytetään palaavan visuaalisesti 80-luvun Keijo Keke Rosberg-mallin formuloihin:thumbup: Toivottavasti kuskit tajuaa kasvattaa kalapuikkoviikset kauden alkuun ja tukat föönillä muodikkaiksi.

Sitten vaan viherpiiperryspelleilyt puulaatikkoon ja turboruuveilla tehot takaisin 1500 hevosvoimaan, niin vastaa tuo voimapuolikin ulkokuorta.
 
Ylös