Autot vm. 2009

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eipä takasiipiäkään olisi kavennettu jos sääntöjä tehtäisiin sponssinäkyvyyden näkökulmasta. Onneksi sääntökirja ei sentään ole sponssien käsialaa.
Kyllä sponsoreitakin on huomioitu. Erityisesti takasiiven päätylevyjen ja moottorikatteen koossa. Moottorikatteeseenhan tuli se tarpeeton jatke jo ennen kuin hainevä keksittiin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä sponsoreitakin on huomioitu. Erityisesti takasiiven päätylevyjen ja moottorikatteen koossa. Moottorikatteeseenhan tuli se tarpeeton jatke jo ennen kuin hainevä keksittiin.
Toistaseksi urheilullisuus on vielä edellä, ainakin näyttäs näitten sääntöjen (2009) perusteella. Ja ne sponsoreita miellyttävät säännöt eivät ole lähtökohtaisesti vauhtiin vaikuttavia juttuja, vaikka varmaan siihen vaikuttavatkin.. (esim just takasiiven päätylevyt, ei kummosta väliä minkä kokoiset tms..)
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Tykkäähän ne jotkut lävistyksistäkin. Mun mielestä nämä uudet on hienompia.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Varsinkin nyt, kun silmä on tottunut uusiin muotoihin (lähinnä takasiipeen), näyttävät autot varsin hienoilta. Sanoisin, että autot ovat jopa selvästi viime vuosien autoja hienompia. Aerodynamiikan ja härpäkkeiden karsiminen tekee asiaa :thumbup:. Nyt viime vuosien autojen takasiivet näyttävät jopa luonnottoman leveiltä :eek:
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Varsinkin nyt, kun silmä on tottunut uusiin muotoihin (lähinnä takasiipeen), näyttävät autot varsin hienoilta. Sanoisin, että autot ovat jopa selvästi viime vuosien autoja hienompia. Aerodynamiikan ja härpäkkeiden karsiminen tekee asiaa :thumbup:. Nyt viime vuosien autojen takasiivet näyttävät jopa luonnottoman leveiltä :eek:
Täysin samaa mieltä. Varsinkin tuo uusi Ferrari näyttää omasta mielestä kauneimmalta autolta aikoihin.
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Nyt kun tosiaan on tottunut kauden 2009 autoihin niin on ne selkeästi kauniimpia kuin esim. 2008 autot. Härpäkkeet iskee heti silmään kun katselee noita vanhoja autoja ja eikös se niin mene että yksinkertainen on kaunista. ;)
 

eepy

Well-known member
Liittynyt
10.6.2008
Viestit
384
Onko missää suomenkielistä sivua josta voi tutkia formula 1 auton tekniikkaa?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
No niin, nyt kun ollaan jo lähes viimeisiä testejä vetämässä, ja BGP:kin on päässyt mukaan, sekä FI ja TR julkaisseet kärrynsä, niin tähän saumaan autoista pientä arviota.

Ferrari: Edelleen toiseksi tyylikkäin auto radalla. Nopeus tuntuu olevan suht kohillaan. Ei kuitenkaan mikään selkeä ennakkosuosikki. Luotettavuus voi olla pieni muotoinen ongelma. KERSistä ei tietoa ottavatko käyttöön.

McLaren: Ei tunnu pyyhkivän hyvin. Tallin pomot vakuuttelee, että kaikki kunnossa mutta kukaan muu ei taida pitää tallia vahvimpana tällä hetkellä? Ulkonäkö on suorastaan hirveä, pois lukien takasiipi, joka on joukon tyylikkäimpiä. Luotettavuus on myös hieman kysymysmerkki mutta KERSin oletetaan olevan kunnossa ja käytössä ensimmäisessä kisassa 99% varmuudella(jos on Heikkiä uskominen).

BMW: Aika pitkälti tuntuu olevan Ferrarin kanssa samalla viivalla. Vaikuttaisi siltä, että luotettavuus kunnossa. Ulkonäkö on mitä on, neutraali, jos ajattelee näiden nykysääntöjen sanelemia ehtoja. Keula hieman hirvee. KERS ilmeisesti kuitenkin alun huhuista huolimatta kysymysmerkki.

Renault: Karmeen näkönen vekotin mutta alun vikojen jälkeen ilmeisesti auto on saatu käyttäytymään johdonmukaisesti. Onko sitten riittävästi nopeutta haastamaan kärki muutoinkin kuin satunnaisilla Alonson hyvillä suorituksilla. Luultavasti ei. KERS myös kysymysmerkki mutta luotettavuus vaikuttaisi olevan ihan ok.

Williams: Yksi parhaimman näkösistä alkuun mutta menivätpä sitten keksimään hienon porsaanreiän ensimmäiselle härpäkeviritelmälle :nope: Vaikuttaa luotettavalta mutta nopeutta ei lopulta kuitenkaan taida löytyä kärkikahinoihin. Toyotan kans omanlainen perä, tuoko sitten paljonkin etua, hankala sanoa. Myös KERS on erilainen kuin muilla mutta eivät ilmeisesti ota alkuun sitä käyttöön.

Toyota: Yksi karsemmain oloisista keulavirityksistä. Yllättänyt kuitenkin vauhdillaan ja luotettavuudellaan. Voi hyvinkin pystyä alkuun haastamaan kärjen. Omaa myös erilaisen perän Williamsin tyyliin. KERS on tässäkin hieman kyssäri, ilmeisesti alottavat ilman.

TR & RB: Näiden ero tulee alkuun kuskeista ja koneesta. Ilmeisesti Renun kone saattaa nyt olla jopa sarjan paras, kun saivat kehittää sitä poikkeusluvalla. Joten RB on siltä osin luultavasti hieman edellä. Samoin auton kehityksessä RB on hieman edellä kun saivat uuden auton alle aikaisemmin. Erikoinen kärry, muihin nähden poikkeuksellinen keula sekä varsinkin perän jousitus/ripustusratkaisu. Newey voi yllättää uusien sääntöjen avulla mutta en usko nousevan haastamaan kärkeä. KERSin kohdalta en kyllä veikkaa mitään.

FI: Ruma ankanpoikanen josta tuskin joutsenta kasvaa. Mersun koneilla voi kulkea ihan hyvin, jopa emoaan kovempaa kun testejä katsoo. Luulen kuitenkin, että ottaa oman paikkansa hännänhuippuna ja siellä pysyy. Toivottavasti pysyvät kuitenkin jatkossa mukana.

BGP: Tämän takia tähän topicciin kirjoittelen. Tyylikkäin uusista ja hyvä, että pääsivät mukaan. Toivottavasti Brawnin hehkuttama "voittaja-auto" olisi edes vähän hehkutuksen arvoinen ja pesis siinä sivussa emotallin. Ei mulla tästä juuri muuta sanottavaa ole, vielä :D

Aika vähän siis sanottavaa yleensäkkään :D Nytkun joku vielä jaksais laittaa nämä kaikki kärryt vierekkäin samaan kuvaan, niin vois vertailla ajan kuluks :)
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
kiitos hyvistä kuvista :thumbup:

Kun kattoo tota BGP:n autoo ja vertaa muihin ni siinä on selkeesti jyrkempi kulma keulassa, myöskin kaareva linja menee sulavasti sivuponttoonien kanssa samaa rataa.

Luuli että tolla keulalla sais paljon enemmän downforcea aikaseksi kuin monella muulla autolla noista kuvista. Tiedä sitten onko se etupään downforce edes ollut ongelma tällä kaudella ja onko siitä hirvittävää hyötyä. Jokatapauksessa näyttää kulkevan lujaa ja varmasti auton alle suuntautuva virtaus on ainakin pienempi kuin muilla :rolleyes:

Enemmän tässä pitäs tietää lentokonetekniikasta kun näitä autoja vertailee :tongue:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ponttoonit paremmuusjärjestykseen sivusta katsomalla:

1. Brawn
2. Ferrari
3. Toyota
4. Renault
5. Sauber
6. RedBulls
7. McLaren
8. Williams
9. FIndia
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Ovat aikalailla toisistaan poikkeavan näkösiä autot tänä vuonna. Mäkkki ja Ferrari aikalailla samannäköisiä takapäätä tosin lukuunottamatta.
Brawnin auto on parhaan näköinen ylivoimaisesti. Siis nopein?
 
Viimeksi muokattu:

gin

Aikuisten leikisti
Liittynyt
17.3.2008
Viestit
580
Sijainti
JJ:n pelihousut
Ovat aikalailla toisistaan poikkeavan näkösiä autot tänä vuonna. Mäkkki ja Ferrari aikalailla samannäköisiä takapäätä tosin lukuunottamatta.
Ei millään pahalla, mutta häh? Taidan nähdä omiani, kun mielestäni ovat aiiika erinäköisiä.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Ovat aikalailla toisistaan poikkeavan näkösiä autot tänä vuonna. Mäkkki ja Ferrari aikalailla samannäköisiä takapäätä tosin lukuunottamatta.
Jos tuolla logiikalla autoja kattoo niin kaikki ovat samannäkösiä. Ainoat samannäköset autot ovat molemmat Red Bullit.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mun mielestä Toyota on noista rumin.

Hainevä, notkoselkä ja takasiiven päätylevy saa aikaan painavan näköisen takaosan ja aivan kuin auto oli taittunut kuljettajan kohdalta.

Vähän samaa vikaa Red Rossossa ja Toro Bullissa. Nokko sojottaa taivaaseen.:thumbfh:
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Ovat aikalailla toisistaan poikkeavan näkösiä autot tänä vuonna. Mäkkki ja Ferrari aikalailla samannäköisiä takapäätä tosin lukuunottamatta.
Brawnin auto on parhaan näköinen ylivoimaisesti. Siis nopein?
Siis ihan helkutin nopee... ainakin linjat näyttäis olevan helvetin hyvät. Jatkuu keulasta pebaan. Mitään tosin tiedä suunnittelusta, mutta kauneudelle löytyy silmää.
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Lamaformulat miellyttävät kyllä silmää. Niissä on jotenkin samaa henkeä, kuin 90-luvun alun autoissa. Puhtaat linjat ilman härpättimiä, sliksirenkaat ja korkea takasiipi :thumbup:

Ex-Honda on kaunein, Force India (keulan osalta) rumin, muut siltä väliltä. Mäkkärin peräpää näyttää kuin Jorma Uotinen olisi sen suunnitellut.
 
Viimeksi muokattu:

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
420
Sijainti
Lievestuore
Lamaformulat miellyttävät kyllä silmää. Niissä on jotenkin samaa henkeä, kuin 90-luvun alun autoissa. Puhtaat linjat ilman härpättimiä, sliksirenkaat ja korkea takasiipi :thumbup:

Ex-Honda on kaunein, Force India (keulan osalta) rumin, muut siltä väliltä. Mäkkärin peräpää näyttää kuin Jorma Uotinen olisi sen suunnitellut.
Heh,Jorma Uotinen,kyllä nuo mun mielestä kuitenkin aika hi-teciltä näyttää verraten 90-luvun kilpureihin,mutta onhan noissa jotain samaa,ainakin nuo korkeat nokkaprofiilit on palannut,kunhan vaan silmä tottuu tohon etu- ja takasiiven kokoeroon,niin ei nuo rumia ole :alppu:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Hainevät kieltoon niin nuohan olisivat erittäinkin kauniita. Onneksi kaikki eivät ole lähteneet käyttämään niitä - ainakaan vielä.
 
Ylös