GT ja protot 2009

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ainahan se hiukan vaikeampaa seurattavaa on, kun monta eri luokkaa yhtä aikaa kilpailee ja autoja eri luokissa on eri määrät. Ensi vuodeksi kaavailtu GT1 World Championship ajattaa sitten pelkkää GT1-kalustoa radalla, mutta saapa nähdä miten siinä käy.

G2 & G3 ovat tällaisia invitation luokkia, GT4 ajeli kisansa aiemmin viikonloppuna.

GT1 Maserati saavuttaa Audia joka kierroksella 4-10+ sekuntia, menee tiukaksi kolmossija vielä... ruuhkastakin toki kiinni. Mutta se on selvää, että jompikumpi Corveteista tämän voiton ottaa laitteiden kestäessä (sadettakaan ei einnusteiden mukaan ole enää luvassa). Kestävyyskisoissa todellakin mennyt hyvin, Le Mansissa GT1-voitto ja nyt mitä todennäköisimmin täälläkin :thumbup: Tekee hyvää myös Hezemansille ja kumppaneille.

Myös GT2 päässyt nyt todella lähelle kokonaistilanteen kärkeä GT1-sekoilujen vuoksi.

edit: ohi taidettiin audista jo mennä, ainakin väliakaisesti :(
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Toisella Corveteista pahoja ongelmia, joten Audi toisena :eek!:
Vaikea vaan seurata kahta streamia yhtä aikaa, molemmat raskaita (BBC proxylla päällä) ja tämän GT livestreamin ääntä ei saa edes mutetettua :(
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Siinä se sitten jälleen oli. Total 24h of Spa, yksi kesän kohokohdista todellakin.

Chevroletin keltainen hirmu #4 Corvette Z06 vei voiton hiukan yllättäen suoraan Vitaphonen nenän edestä, ja mikäpäs sitä paremmin mestaruustaistoa elävöittäisikään. GT1-osallistujalista ei ollut järin valtaisia, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että kokonaisvoitto tässä kilpailussa on aina hieno saavutus. Etenkin viime illan taistelut sijoituksista rankkasateessa olivat enemmän tai vähemmän upeita.

Ferrarin Bruni, Vilander & co. pesivät loppujen lopuksi Porschet varsin helposti, ja kokonaistilanteessa vain Audi erotti heidät ja GT1-hopeamitalistit. Audilta varsin mahtava suoritus tuolla kalustolla, kysymys kuuluukin: miten he olivat noin hyviä? :eek:

Kilpailun pettymyksiin lukisin Bernoldin tiimin kohtalon, ikävä tälli Streitille (kävikö hänelle pahastikin, "injured" viimeisin tieto jonka muistan kuuleneeni). Alkukilpailu kun sujui varsin hyvin.
Villleneuve romutti autonsa sateella, joten eipä kovin mairitteleva kisa hänellekään.

Ensi vuonna Spa 24h ei tule enää olemaan entisensä, GT1 on bannattu ja muut luokat tulevat jyräämään. Toivottavasti uuden järjestelyn myötä myös TV-aikaa saataisiin enemmän, yöltä ei tänäkään vuonna nähty yhtään kuvamateriaalia.

Joku vuosi tämä tapahtuma on pakko mennä katsomaan paikan päälle :thumbup:


---
Hungaroringilla seuraava kisa :yuck:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
GT1 ja GT2 tajuan, nehän ajavat tätä FIA GT-sarjaa? Ensi vuonna sitten GT1-luokka ajaa MM-sarjaa? Sitten GT3 on ilmeisesti vielä vähemmän viritetty kuin GT2 ja ykköset on kovimpia tykkejä. Mutta mikä tuo G2 on? Ja oliko tuolla jotain GT4-luokiteltuja myös ajamassa?
Noni... Jospa mä yrittäisin. Toivottavasti ei mene pahasti väärin.

GT1 ja GT2 ovat FIA GT sarjan luokkia, joista GT2 on lähempänä katuautoja ja GT1 taas pitemmälle rakenneltu. Ensi kaudeksi näistä luokista GT1 saa MM-arvon ja GT2 ajetaan EM-sarjana.

GT3 ja GT4 poikkeavat filosofialtaan aika paljon GT1/2-luokista. Siinä missä "isommissa" GT-luokissa pyritään sääntöjen puitteissa kasaamaan mahdollisimman nopea auto perinteiseen tapaan, on GT3/4-luokkien konsepti eräänlainen kaikki pelaa -tasoitusajo.

GT3 on lähempänä katuautoa kuin GT2, mutta sen tekniset säännöt ovat melko ylimalkaiset. Kukin valmistaja saa kasata kisamallin parhaaksi katsomallaan tavalla. Keväällä FIA:n järjestämissä testeissä sama kuski testaa kaikkia autoja ja testien perusteella yritetään painolla, kuristimilla, maavaralla jne tasoittaa kaikki autot samalle viivalle.

Kauden aikana eri autojen mallikohtaisia rajoituksia vielä säädetään joka kisan jälkeen tulosten perusteella... Ajatuksena on vesittää kaikki autonkehitysyritykset ja näin pitää kulut minimissä. Luokka onkin suunnattu enemmän harrastelijoille, eikä tietyt kriteerit omaavia ammattikuskeja päästetä mukaan ollenkaan.

GT4 taas on samaa maata kuin GT3, mutta jälleen pykälän vakiommilla (ja hitaammilla) autoilla.

G2 taas on ymmärtääkseni alunperin luotu Belcar-autoja varten, jotta nämä pääsisivät FIA GT:n kanssa Span 24h-kisaan. G2:ssa saa siis ajaa luokittelemattomallakin autolla, kunhan se täyttää tietyt säännöt (joista mulla ei ole hajuakaan)... Periaatteessa ei siis ole mikään yllätys jos G2:n autolla pärjätään, sillä niitä saa rakentaa vapaammin kuin nopeimpia FIA GT:n autoja.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Jeps...

Cars from national GT Championships, which have not been homologated by the FIA, can take part in the G2 category, with permission from the GT Bureau. Cars from the GT3 category can take part in the G3 class.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3397
Sijainti
Lahti
Jeps...

Cars from national GT Championships, which have not been homologated by the FIA, can take part in the G2 category, with permission from the GT Bureau. Cars from the GT3 category can take part in the G3 class.
Piähän sattuu! Vaikka ei kai tuo niin monimutkaista olekaan, niin silti:confused:
 

Juha Heino

Member
Liittynyt
10.3.2003
Viestit
14
Sijainti
Klaukkala
Jotta vielä vähän helpottus, niin myös GT4 autolla olisi ollut mahdollisuus ajaa 24h kisa oheisella ehdolla:
We would like to inform you that GT4 cars may be entered in the 2009 Spa 24h should they comply with the G2 technical regulations (See the FIA GT Sporting Regulations, Appendix Part A) and subject to the FIA approval.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ja ajettiinhan sitä ALMS:sää Lime Rockissakin tuossa joku aika sitten.. Yllättävän siisti kisa oli, jos nyt ei jäänyt mieleen mitään erikoista. Lienee ainoita moottoriratoja joissa ei ole ensimmäistäkään varsinaista "istumapaikkaa" yleisolle. Dysonin coupe-Lolan luokkavoitto varmaan lämmittää heitä.

GT2 Possun viides sija vaan kertoo karua kieltään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Le Mans Seriesin osakilpailu Portimaossa alkamassa Eurosportilta livenä juuri nyt.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Le Mans Seriesin osakilpailu Portimaossa alkamassa Eurosportilta livenä juuri nyt.
:thumbup:
Jep jep, valmiina ollaan, ja näk... kuulojaan myös J.T on taas karjumassa mikkiin.

Live timing ilmoittaa mulla että Please wait while loading, kai tuo lähtee toimimaan vasta startin hetkellä...
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
No siellä sitten pyörittiin jo heti alkuun.
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Onko vika minulla, vai rajautuuko tuosta kuvasta ikävästi (ainakin) vasen reuna pois?
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Mulla sama juttu...
Siinä tapauksessa "huojentava" tieto, onnistuin vahingossa sorkkimaan ennen kisan alkua digiboksin napista jotakin kuvasuhteisiin liittyvää nappia, mutta ei siis ollut minun vikani onneksi. Live timing ei myöskään pelitä, mutta se ei nyt haittaa, koska tuollahan ajetaan hyvin kilpaa. :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siinä tapauksessa "huojentava" tieto, onnistuin vahingossa sorkkimaan ennen kisan alkua digiboksin napista jotakin kuvasuhteisiin liittyvää nappia, mutta ei siis ollut minun vikani onneksi. Live timing ei myöskään pelitä, mutta se ei nyt haittaa, koska tuollahan ajetaan hyvin kilpaa. :thumbup:
Jep, Eurosport lähettää lajaakuvana kuvattua materiaalia keskitettynä 4:3-muotoon.

Ei toimi Live Timing, juu.
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Kollesin tiimin autot kolaroivat keskenään...
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Uijui, Audit #14 ja #15 yhteen ja varmasti menee varikolla kauan.
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Noniin, nyt lähti mulla pelittämään live timing.
 
Ylös