GT ja protot 2009

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Radio Lemans alkaa heräilemään St.Peten kilpailua varten. 20:20 pitäis kilpailun alkaa. TV-lähetys ABC-kanavalta alkaa 20:30, ABC:n striimi nähdään toivottavasti täältä.

Edit: Eipä näytä ABC:n striimi toimivan. Taino toimii, mut näyttää jotain ABC:n lasten kanavaa...
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
ESPN/ABC:llä tuntuu kyl mainoksia olevan enemmän kuin SpeedTV:llä...

Surkean vähän on kyl autoja. Mut GT2:ssa luvassa uusia naamoja palkintopallilla, kun Risi Ferkkukin jäi matkan varrelle. Ford GT:tä ja Panozia kärjessä.. ja yks kiintiö-Possu.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Alla jotakuinkin kaikki jotka laskettiin tuloksiin mukaan. Täytyy kyl sanoa että huonoimpia ALMS-kisoja mitä on tullut seurattua, tuli tosiaan 2003 kausi mieleen.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
1000 km of Spa - 10. toukokuuta 2009

Urheiluautotiimien "viimeinen voitelu" ennen 24 tuntia on nyt ehtinyt yli puolen välin Belgiassa. Span 1000 kilometrin kilpailun lähtö näytettiin lyhykäisyydessään Eurosportilla ja seitsemältä olisi ilmeisesti tarkoitusta näyttää kisan huippuhetket ja maaliintulo. Ainoa ongelma vain, että kilpailu on luultavasti jo loppu kun Eurosportin lähetys ohjelmatietojen mukaan alkaa...

Omalta osaltani kiinnostus tässä kilpailussa on suuntautunut Acuran ALMS-poikien debyytteihin Peugeot'n tehdastiimissä. Jos Acuran P1:stä ei kerran tänä vuonna vielä nähdä Euroopassa, niin hyvä edes, että David Brabham ja Simon Pagenaud ovat päässeet kilpailukykyisen prototyypin ohjaimiin. Vuoden 2006 Atlantic-mestari Simon Pagenaud korvaa tässä kilpailussa Sebringissä Peugeot'n nopeimman kuljettajan Sebastien Bourdais'n, joka sattuneesta syystä oli estynyt. Pagenaud ajaa tässä kisassa Peugeot numero 9 autokunnassa Nic Minassianin ja Christian Klienin kanssa, mutta la Sarthessa "Page" on mukana Henri Pescaroloron ajattamassa 907-autokunnassa. Mies toi juuri hetki sitten autokuntansa vaihtoon turva-auton takana ja luovuttaa paikkansa Christien Klienille.

Kisan lähdössä vaikutti siltä, että Orecan uusi auto olisi pysynyt kivasti Peugeot-autojen vauhdissa, mutta sitten mainoskatkon aikana Minassian oli jo karannut. Aston Martinin "rumien ankanpoikien" vauhtia ei oikein ole pystynyt vertaamaan, sillä heidän kisansa alkoi surkeasti. Ensinnäkin 007 joutui lähtemään varikolta ja 009:n rengas meni heti lähdössä. Nyt molemmat Aston Martinit ovat kuitenkin nousseet viiden parhaimman joukkoon.

On muuten todella virkistävää nähdä tuloslistalla 19 parhaimman kärjessä LMP1- ja LMP2-autoja varsinkin viimeisimpien ALMS-kisojen jälkeen. Mukavaa myös, että moni vanha tuttu F3000-, F3- ja Champ Car - sarjoista ovat löytäneet ajopaikkoja. Spassa protojen ratista löytyy kuljettajia kuten Tristan Gommendy, Robbie Kerr, Guy Smith ja toinen Atlantic-mestari Charles Zwolsman.

Kisan ratkaisuvaiheet voi ennen Eurosportin lähetystä katsoa suorana esimerkiksi täältä ja englanninkielisen selostuksen saa kuuluviin Radio Le Mansin kautta täältä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Hirvittävän raju kolari Sennalta aivan kisan loppumetreillä Orecan uudella autolla. Henkisesti ja taloudellisesti kolari oli erittäin kova ja tuosta autosta ei kyllä enää kalua valitettavasti tule. Sitten vielä turva-auton tultua radalle Panis jäi varikon vangiksi ja palkintokorokesijoitus valui uuden auton debyytissä läpi käsien. Lapierre jo kolaroi WR / Salinin kanssa toisen sijan ja sitten Senna vei 11:n kolmannenkin sijan. Onneksi Bruno kuitenkin selvisi naarmuitta. Orecalle kuitenkin tuli paljon päänsärkyä. Onneksi auto sentään oli kilpailukykyinen...

Toinen tuhoutunut auto oli Pescan #17, mutta onneksi talli on ilmoittanut vain yhden oman autonsa Le Mansiin, joten sitä ei tarvitse edes yrittää lähteä parsimaan kasaan. Jean-Christophe Boullion ja Christophe Tinseau paikkasivat ja korjasivat muiden hoiperrellessa talteen sen mitä heille annettiin. Heidän uusittu autonsa oli vauhdillisisesti nopein bensamoottorinen proto Barcelonassa ja Spassakin vauhti oli hyvää. Tulla maaliin samalla kierroksella Peugeot'n kanssa ei ole todellakaan helppo päivätyö.

David Brabhamin debyytti jäi kunnolla näkemättä, kun autossa oli jousitus- ja ripustusongelmia. Pagenaud sen sijaan teki loistavaa kellon tarkkaa työtä. Klien keskittyi lähinnä ajamaan ekonomisesti ja keskittyi tuomaan auton maaliin, kun taas Pagenaud ajoi kolmikosta selkeästi nopeimpia kierroksia, mutta myös opetteli säästämään uudessa ympäristössään polttoainetta.

Kilpailu oli alusta loppuun erittäin mielenkiintoinen ja tapahtumarikas. Ensimmäisten tuntien turva-autoilu pelasti tilanteen Eurosportin kannalta, sillä kisan ratkaisuhetket mahtuivat juuri kanavan ohjelmapaikalle. Pahoitteluni J.T:lle kun Eurosport Playerin sijaan ohjasin ihmiset ilmaisen belgialaisen nettistriimin luo ;) Tiedä sitten kuinka moni kisaa seurasi... Itse katsoin lähdöstä maaliin...

Seuraava pitkä kilpailu onkin sitten jo 24 Heures du Mans. Kai sentään sitä varten voidaan ihan oma säikeensä perustaa?
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
00:20 alkaa käsittääkseni ALMS:n Utahin aika-ajot. Radiossa ei äänenlaatu ole ihan huipussaan ollut...

Ilmoittaisivat edes EST ajat prkl..
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Niin, Utahissa ajeltiin ja tultiin maaliin. Tuli kisa katseltua sivusilmällä, eipä jäänyt oikeastaan mitään mieleen.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
37. ADAC Zurich 24h-Race - 2009

Vuoden 2009 Nurburgringin 24 tuntia on alle kymmenen minuutin päästä neljä tuntia vanha. Tämän vuotisessakin kilpailussa on mukana monia maailman luokan tähtiä kuten Audin, Volkswagenin ja BMW:n tehdastiimien kuljettajat.

Audin uusi R8 LMS GT3 johtaa kilpailua kokoonpanolla Basseng - Fässler - Rockenfeller ja Stippler.

Team Abt Sportslinen "supertiimi" Timo Scheider, Marco Werner ja Matthias Ekström kärsivät elektroniikkamurheista ja ovat 11 kierrosta johtajia perässä.

Manthey Racingin Porschet ovat toisena ja neljäntenä. Porschen tehdaskuljettajat rapakon takaa Timo Bernhard, Marc Lieb ja Roman Dumas ovat saaneet vahvistukseksi Marcel Tiemannin. Bernhard ja Dumas ajavat tänä vuonna Le Mansin tehdasjoukkueessa uutta R15:sta. Numero kaksi Porschen ratissa vierailevat Emmanuel Collard, Wolf Henzler Richard Lietz ja Dirk Werner. He ovat juuri suoritetun varikkokäynnin jälkeen neljäntenä.

Abt Sportslinen toinen R8 on kolmantena kuljettajilla Christian Abt, Jean-Francois Hemroulle, Pierre Kaffer ja Lucas Luhr. Hans-Joachim Stuckin tähdittämä Phoenix Audi on seitsemäntenä kierros kärkeä jäljessä. Stuck itse aloitti kilpailun #98 ratissa, mutta hänen ajokumppaneinaan toimii myös muita kokeneita miehiä kuten Emanuele Pirro ja Frank Biela. Pirro on nostanut porukan kolmen minuutin rangaistuksen jälkeen viisi sijaa ylöspäin tulosluettelossa.

Volkswagenin Dakar-kuljettajista koottu ajokolmikko Carlos Sainz, tämän vuoden "Dakar" voittaja Giniel de Villiers ja Dieter Depping ovat VW Scirocco GT24:llä yleiskilpailussa sijalla 23 autolla numero 117.

Tähtikuljettajien lisäksi ehkä jotakuta kiinnostaa, että rata-arkkitehti Hermann Tilke on jälleen osallistunut tähän kilpailuun ja Tilken autokunnan Ford GT #40 on sijalla 12.

Kisaa voi seurata kilpailun virallisten Internet-sivujen kautta ja RLM:n nettiradion taajuuksilla.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Hyvin ovat kyl R8:t liikkuneet. Kovinkaan tarkkaan ei ole tullut kisaa seurattua, mut onneks Radio Lemans on taas tänä vuonna menossa mukana.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ei liene tuossa streamissa paljoakaan viivettä verrattuna radioon?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Radio on sekunnin pari kuvaa jäljessä. Virallinen ajanotto sen sijaan ainakin oli yhdessä vaiheessa selkeästi pari kierrosta perässä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kylläpä muutamat onboard shotit ja helikopterikuvat saavat ympäristön näyttämään valoisalta (kuten selostajatkin mainitsivat), vaikka noin myöhäistä jo. Aikaero Saksaan oli +1h?
 

Juha Heino

Member
Liittynyt
10.3.2003
Viestit
14
Sijainti
Klaukkala
FIA teki paljon hyviä ja autourheilun tulevaisuuteen vaikuttavia päätöksiä eilen.
F1-uutiset ja Jyväskylän ralli uutisoitiin, mutta GT-päätöksiä ei "luonnollisestikkaan" suomalaismediassa esitelty.

GT-luokkien FIA:n arvosarjojen osalta asiat meni niinkuin oli jo "tiedossakin". Miten kaikki sitten toteutuu onkin jo toinen juttu.

FIA GT-arvosarjat 2010 alkaen

Promoottorina jatkaa SRO

GT1-MM-sarjaksi 2010
-MM-sarja starttaa 2010, (nykytiedon mukaan hieman nykyisiä alemmas viritetyillä GT1-kalustolla).
-Yksityiset teamit ja ammattikuljettajat

GT2-luokalle Euroopan Mestaruussarja
-uusien luokituksien mukaiset autot poikkeavat hieman nykyisistä
-yksityiset teamit ja semi-pro kuskit

GT3-luokalle EM-sarja
-yksityisteamit ja ei-pro kuskit

GT4-sarja ajaanee edelleen Euroopan cup arvosta
-kuten 2008 ja 2009 pääosin samoissa tapahtumissa kuin euro GT2 ja GT3


ja ohessa sama lontooksi



24/06/2009 World Motor Sport Council confirms SRO as promoter of new FIA GT1 World Championship

During today's meeting of the FIA's World Motor Sport Council, it was confirmed that the FIA has reached agreement with SRO to be the promoter of the new FIA GT1 World Championship from 2010.
As part of this agreement, the FIA GT Championship (GT1 and GT2) and the GT3 European Championship, will be split into three distinct and easily identifiable FIA GT Championships. The FIA GT1 World Championship will be for independent teams and professional drivers, the FIA GT2 European Championship for independent teams and pro-am driver crews, and the FIA GT3 European Championship for independent teams and non-professional drivers.
Stephane Ratel, chairman of SRO, commented : “After more than 15 years of development in rebuilding GT racing, in order to help it regain its position as a major motorsport category, I would like to thank President Mosley for his continuous support. I believe we have a tremendous opportunity to build up a major Championship with a truly global reach. The new GT1 cars will embody all of the glamour and excitement of GT racing, while giving a cost-effective formula to the independent teams who wish to compete for a real World Championship title. Our effort in building up the FIA GT1 World Championship will not distract us from the launch of the new FIA GT2 European Championship, or from guaranteeing the ongoing success of the FIA GT3 European Championship.”

The next steps will be :
- World Motor Sport Council October 2009 Publication of the calendars of the FIA GT Championships
- 30th November 2009 Closing date for entries for the 2010 FIA GT1 World Championship
- World Motor Sport Council December 2009 Publication of the entry list, and official launch, of the 2010 FIA GT1 World Championship
- 28th February 2010 Closing date for entries for the 2010 FIA GT2 and GT3 European Championships
- February 2010 Official Test Day for the 2010 FIA GT1 World Championship
- March 2010 1st round of the 2010 FIA GT1 World Championship
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Viime viikonlopuna ajettu FIA GT:n kilpailu Oscherslebenissä oli kyllä jälleen huimaa katsottavaa. Ensimmäisessä mutkassa kärkikolmikko Muller, Wendlinger ja Maassen kolaroivat toisensa ulos johdosta, mutta kisan puolinvälin paikkeilla voimistunut rankkasade vasta tilanteet mielenkiintoisiksi muuttikin. Sateella GT2 taisi päästä GT1:n kierrosaikoihinkin.

Hezemansilta ja Kumpenilta erittäin hieno voitto, mutta Brunin & Vilanderin kannalta tämä vasta tärkeä olikin. Silverstonen katastrofin ja Adrian kakkostilan jälkeen voitto tuntuu varmasti hyvältä mestaruuden uusimista silmällä pitäen.

Näytä liitetiedosto 9590

Näytä liitetiedosto 9593

Näytä liitetiedosto 9591

Näytä liitetiedosto 9592

Näytä liitetiedosto 9595

Seuraavaksi vuorossa sitten Spa 24h, joten ei taida vesisateet vielä tähän loppua. Spassa mukaan lyöttäytyy myös uusi brasilialaistiimi Sangari Team Brazil.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Viikonloppuna se sitten pärähtää vihdoin käyntiin - Legendaarinen Spa 24h, FIA GT:n kauden puolivälin huipentuma.

Entry list
Aikataulu
Stream

GT3 ei aja omia itsenäisiä kisojaan Spassa, mutta autoja on mukana itse päätapahtumassa. GT4:n Cup-kisailut toki ovat mukana.
Viikonloppuna menossa nähdään siis myös Jaska.
Ei enää kauaa odotusta :thumbup:

e: Anthony Davidsonin mukanaolo varmistui myös.

 
Viimeksi muokattu:
Ylös