Force India VJM02

JRantajoki

Well-known member
Liittynyt
30.1.2008
Viestit
640
Mutta kertokaahan nyt fiksummat, miten Force Indian paalu oli ylipäätään mahdollinen?
Erot on tällä kaudella niin pieniä, että kun tuollainen hieman erikoisempi rata tulee eteen, on mahdollista että "huonommankin" tallin auto toimii paremmin täällä yllättäen, ja kun vielä saavat säädöt sun muut kohilleen muita paremmin niin mikäs siinä sitten.. toivottavasti Fisi pärjää kisassakin ihan hyvin.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Koska auto vain sopi täydellisesti tälle radalle ja säädöt ja kaikki saatiin just "oikein" ja kuski siinä samalla sopeutui tilanteeseen täydelisesti joten se on mahdollista! Monzassa ei välttämättä olla niin kovassa iskussa tai sitten ollaan vielä mutta Monzan jälkeen ei ehkä.
Uskon, että Monzassa on mahdollista napata piste tai pari. Force India on suoranopeuksissa jatkuvasti kärjessä, joten se voi olla valtava etu Monzassa. ;)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Erot on tällä kaudella niin pieniä, että kun tuollainen hieman erikoisempi rata tulee eteen, on mahdollista että "huonommankin" tallin auto toimii paremmin täällä yllättäen...
Kyllä silti tulee mieleen aikanaan GP2-pelin asetus Random-voimasuhteet :D
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Uskon, että Monzassa on mahdollista napata piste tai pari. Force India on suoranopeuksissa jatkuvasti kärjessä, joten se voi olla valtava etu Monzassa. ;)
Välityksistä kii, jotkut säätää auton kiihtymään nopeammin 18000 rpm:ään, mutta Monzassa kaikki huomioivat varmastikin huippunopeuden tärkeyttä enemmän (ainakin jos kuivaa keliä).
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Toivottavasti nyt Spassa ei mennyt SE kultainen tilaisuus.Sympaattinen pikkutalli jonka soisi ottavan voitonkin.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Välityksistä kii, jotkut säätää auton kiihtymään nopeammin 18000 rpm:ään, mutta Monzassa kaikki huomioivat varmastikin huippunopeuden tärkeyttä enemmän (ainakin jos kuivaa keliä).
Eiköhän tuota jokainen talli säädä välitykset niin, että 18 000rpm saavutetaan samoilla paikkeilla. Siinä tökkää meno suoralla kuin seinään jos rajoitin saavutetaan liian aikaisin.
Tuskin on eri tallien välityksissä suuriakaan eroja, kun jokaisella tallilla tietokone kertoo optimaalisen välityksen jo ennen kilpailuviikonloppua.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Toivottavasti tuon paalun ja kakkossijan jälkeen tulisi sponsoreita, jottei tartteisi mm vuokratulla motorhomella painella menemään.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jotenkin muistelisin, ettei jarrubalanssin säätö saa olla elektroninen (mitä ratin vipstaakit ovat).
Jarrubalanssin säädöstä taitaa olla sellainen sääntö, että se ei saa olla ratissa (lieneekö sitten virallinen muoto tuo, että ei saa olla elektroninen).
Noni. 2009 F1 Technical Regulations, Article 11: Brake System

11.1.3 Any powered device which is capable of altering the configuration or affecting the performance of any part of the brake system is forbidden.

Jos ratissa olisi napit jarrubalanssille, niin itse säädön kai silloin tekisi sähköservo, joka lienee "powered device" eli kielletty.

Ja seuraava kohta vielä alleviivaa sitä, että vain kuskin fyysinen myötävaikutus saa vaikuttaa jarruihin:

11.1.4 Any change to, or modulation of, the brake system whilst the car is moving must be made by the driver's direct physical input, may not be pre-set and must be under his complete control at all times.

Mikään ei siis varsinaisesti kiellä sijoittamasta jarrubalanssin säätöä rattiin, mutta tekee siitä teknisesti pirun hankalaa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä mää uskon että Force India on Monzassa myös erittäin vahva.

Force India on aina ollut nopea suorilla (4 viimeisintä kisaa nopein nopeusmittauspisteessä). Aiemmin olen itse ajatellut että kaverit on sekasi ku pistävät auton kulkemaan mutta ei kääntymään, eli siivet perseellään. Auto kuitenkin vaikuttaisi perusluonteeltaan olevan sellainen jossa ei ole ilmanvastusta eikä downforcee samallain ku muilla. Tämä siis mahdollistaa hyvän suoranopeuden mutta huonon pidon. Tämä taas tarkoittaa, että luonteeltaan auto sopii "low downforce" radoille erittäin hyvin mikäli pitkiä suoriakin löytyy.

Jotain kertoo sekin, että Kimi ei päässyt KERS:llään Span suorilla karkuun, Fisi oli ykkössektorissa monesti nopeampi.

Tästä päättelen, että normaali olosuhteissa Force India on erittäin hyvä nopeilla radoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Toivottavasti nyt Spassa ei mennyt SE kultainen tilaisuus.Sympaattinen pikkutalli jonka soisi ottavan voitonkin.
Soisin minäkin voiton FI:lle, mutta valitettavasti tällä kaudella sitä ei ole tulossa, koska Kimi voittaa kauden loput kisat :D

-edit- Älkää sitten jatkako tätä off-topiccia
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Fisico Ferrulle, kuka Forssa Intialle? Autosportin mukaan Liuzzin paluu olisi todennäköinen. Auto ollee kuitenkin Monzassakin sellaisessa iskussa että sillä voi kerätä pisteitä. Sutilille olisi aika nolo homma jos keikkakuski ottaisi tallin toiset pisteet.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Liuzzi on testauskiellosta johtuen päässyt ajamaan hyvin harvoin viime aikoina (satunnaisia keikkoja muualla), joten voi olla vähän arveluttava kisakunto.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Kovikselle paikka auki!

Mistä tietää vaikka olisi ensi kauden nopein auto.:eek:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Aika kauan jahkaavat kuskipäätöksensä kanssa. Itse odottaisin jo Liuzzia radalle, mies ei kuitenkaan ole mikään sukka.

No, ei tämä jahkailu vedä kuitenkaan vertoja Ferrarin farssimaiselle ajanjaksolle Massan onnettomuuden jälkeen.
 
Ylös