F1 Kulukatto kaudelle 2010

Tomppa

Well-known member
Liittynyt
25.6.2001
Viestit
241
No eihän sillä olisi mitään vaikutusta köyhempien tallien talousvaikeuksiin, jos ne eivät kaikella sponsorikalastelullakaan pysty edes kulukattorajaan. Menoja kun oli tarkoitus pienentää.
Jos muutkin käyttävät vähemmän rahaa, silloin pienen tallin samalla tasolla pysyvällä budjetilla saa suhteessa aiempaa enemmän (mikä on oleellista, koska kilpaurheilua käydään aina suhteessa muihin kilpailijoihin), mikä voi tarkoittaa parempaa menestystä ja mm. palkintorahoja. Samoin sponsoreita voi olla paremmin saatavilla jos kaikki eivät sponsoroi suurilla summilla isompia talleja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos muutkin käyttävät vähemmän rahaa, silloin pienen tallin samalla tasolla pysyvällä budjetilla saa suhteessa aiempaa enemmän (mikä on oleellista, koska kilpaurheilua käydään aina suhteessa muihin kilpailijoihin), mikä voi tarkoittaa parempaa menestystä ja mm. palkintorahoja. Samoin sponsoreita voi olla paremmin saatavilla jos kaikki eivät sponsoroi suurilla summilla isompia talleja.
Mutta kun kulukaton tehtävä ei ole tasoittaa voimasuhteita, vaan nimenomaan karsia tallien kustannuksia. Sitä tavoitetta ei saavuteta kuin pakottamalla ne kustannukset nykyisiä budjetteja matalammaksi.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Uutisten rajaus näemmä on edelleen MTV3:lla sydämenasia... Autosportin kokopitkässä artikkelissa FOTA:n ja Toyotan John Howett väläyttää sitä samaa Le Mans - korttia, jota Luca di Montezemolo on jo aiemmin esitellyt. Toivon todella, että Mosleyn komentti "F1 ei kaipaa Ferraria" kääntyy vielä jossakin vaiheessa autonvalmistajien suussa muotoon "Me emme tarvitse F1 kilpaillaksemme moottoriurheilun huipulla."

FIA:n kannalta tilanne on sikäli kinkkinen, että mikäli yksikään nykyisistä talleista ei ilmottaudu ensi kauden MM-sarjaan, niin silloin paineet osoittaa, että nämä ehdokastallit kuten USGPE, Lola ja muut ovat todella olemassa ja valmiita kasvavat entisestään. Viimeksihän kun lähtöruudukon viimeistä paikkaa oltiin täyttämässä mukaan ilmoittautui monia ns. "paper-works teamejä", jotka olivat olemassa vain suunnitelmissa ja papereilla. Lisäksi voidaan kysyä mikä on näiden tallien taloudellinen vakaus, jos sen sijaan että ne kilpailisivatkin automaailman suurimpia nimien sijasta vain glorifioidussa GP2-sarjassa? Siinä ei ehkä enää sitten auta, että selitään, että "tämä on F1 F1 aina ja ikuisesti".
WebSlave sanoi:
Jep, mutta mitenkäs sitten luulet FIA:n suhtautuvan talleihin, jotka kieltäytyvät vapaaehtoisesti suostumasta ja päättävät noudattaa vapaampia sääntöjä? Tuskinpa mahtuvat lopputuloksiin.
Käännetään toisinpäin. Miten luulet Euroopan Unionin suhtautuvan, jos FIA vastoin sopimaansa käytäntöä lähteekin urheilujärjestönä asettamaan taloudellisia ja kaupallisia pakotteita vapaaseen kilpailuun? Ei FIA:kaan voi olla lakien ulkopuolella, kuten ei muutkaan eurooppalaiset urheiluorganisaatiot ja järjestöt. Jos ehdottamasi tempun FIA tekee, niin tällä kertaa ei riitä nöyristelyt ja "uudelleenjärjestelyt" vaan EU yksinkertaisesti repii Federaation kappaleiksi. Kuten Bobakki kirjoitti, halutessaan puuttua taloudellisesti F1:n kilpailuun FIA:n tulee toimia erittäin varovaisesti ja tallien tulee myöntyä vapaaehtoisesti, mikäli niiden rahan kulutukseen halutaan asettaa rajoituksia. Euroopassa sijaitsevana urheilujärjestönä kun FIA:lla ei ole muutakaan vaihtoehtoa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toivon todella, että Mosleyn komentti "F1 ei kaipaa Ferraria" kääntyy vielä jossakin vaiheessa autonvalmistajien suussa muotoon "Me emme tarvitse F1 kilpaillaksemme moottoriurheilun huipulla."
Eivät ne ole koskaan "tarvinneet". Ne ovat halunneet hyödyntää kyseisen markkinointikanavan, mutta ei se millään tavalla elintärkeä niille ole ollut. Paitsi ehkä Ferrarille. Audi ja Peugeot ovat valinneet toisen tien, enkä ainakaan minä pidä niiden kilpailutoimintaa yhtään vähempiarvoisena.
Käännetään toisinpäin. Miten luulet Euroopan Unionin suhtautuvan, jos FIA vastoin sopimaansa käytäntöä lähteekin urheilujärjestönä asettamaan taloudellisia ja kaupallisia pakotteita vapaaseen kilpailuun?
FIA ei rajoita vapaata kilpailua. Siis taloudellisessa mielessä. Se voi rajoittaa kilpailutoimintaa, ei yritystoimintaa. Sarjaan osallistuminen on vapaaehtoista, joten on hieman absurdia puhua kilpailun rajoittamisesta, kun osanottajat itse suostuvat niihin rajoituksiin (tai jättävät suostumatta).
 

Svengis

New member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
2
Itseäni taasen ihmetyttää kuinka moista kulukattoa on edes mahdollista valvoa? Tuleeko Ferrarin tehtaalle FIA:n iskuryhmä ja tarkastaa ketä on töissä verokortilla ja kuka pimeästi. Maksaako palkan Ferrari, Fiat, Montezemolo omasta pussistaan vai jopa Keisari Silvio?

Tarkkaileeko FIA:n tiedustelupalvelu yömyöhään, että hyihyi tuossa tuulitunnelissa on valot päällä vaikka paikan pitäisi olla kulukattorajoitusten vuoksi pimeänä ja porukan lomautettuna.

Kiertokeinoja ja porsaanreikiä tämä laji tarvitseekin. Niitähän ei täällä koskaan ole nähty. Rehellistä peliä vuosien saatossa joka tallilla. Herrasmiessopimuksiin voinee luottaa...
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Niin, kysymyshän kuuluu: tietääkö FIA todella mitä se on tekemässä? Allekirjoittaneen mielestä vastaus on ei. Johdossa on henkilö joka jakelee lausuntoja tyyliin "F1 ei tarvitse Ferraria" ja käyttäytyy talleja kohtaan kuin idiootti, olisi syrjäytettävä tehtävästään ja pian. Nykyinen tilanne suorastaan huutaa FIA:n johtoon rautaista ammattitaitoa ja selväjärkistä kokonaisnäkemystä omaavaa henkilöä.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Niin, kysymyshän kuuluu: tietääkö FIA todella mitä se on tekemässä? Allekirjoittaneen mielestä vastaus on ei. Johdossa on henkilö joka jakelee lausuntoja tyyliin "F1 ei tarvitse Ferraria" ja käyttäytyy talleja kohtaan kuin idiootti, olisi syrjäytettävä tehtävästään ja pian. Nykyinen tilanne suorastaan huutaa FIA:n johtoon rautaista ammattitaitoa ja selväjärkistä kokonaisnäkemystä omaavaa henkilöä.
ehkä f1 ei tarvitse fia:a?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Olikos täällä jo siitä nelivetojutusta minkä epähuomiossa postasin F1-uutisiin? Laitan tänne kans.

9.1 Transmission types :
No transmission system may permit more than two wheels to be driven.
This Article will not apply to Cost-Regulated Teams.
Kai tämä on joku aprillipila tms? :doubtful:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onkos tämä kysymys liian vaikea teille vai onko huonosti kirjoitettu?
Ilmeisesti näet jokin teoreettisen uhkakuvan? Tilannehan on tuo jo nyt. Esim. tietyn moottorin käyttäjät saavat etua, eikä kyseinen moottoritoimittaja myy kuin asiakkailleen.

Tosin juuri KERSin tapauksessa saatetaan hyvinkin mennä standardiversioon, eli se olisi kaikille sama.
 

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
maxilla on jonkunlainen pätemisen tarve viime vuoden natsi leikkien jälkeen, taitaa todellisuudessa olla vaan maxilla pakkomielle päästä sanomaan viimeinen sana. ihan sama mitä siellä säännöissä lukee maxin kannalta, pääasia että se aiheuttaa eripuraa tallien kesken ja heikentää FOTA:n sananvaltaa. bernie koittaa vaan siinä tallien ja maxin välissä pitää shown käynnissä, eli toivoo että tulevaisuudessakin legendaariset merkit on mukana ajelemassa ja tv-oikeudet pysyy yhtä tyyriinä.
tallit yrittävät hyvässä yhteishengessä edistää kulujen pudotusta ja hyvää kilvanajoa, kuten nyt on tapahtunut (testikielto, moottori määrä ,jne.) kun taas herra mosley huomaa että tallien ajamat asiat eivät olleet suoraan hänen keksimiään joten eihän niitä voi sellaisenaan hyväksyä, vaan pitää pyrkiä pidemmälle, max keksii omat säännöt ja näyttää kuka on F1 ylikomentaja.
tämä on pelkkää valtataistelua, ei sen enempää. heti kun tuosta päähän potkitusta surkimuksesta (max mosley) päästään eroon voidaan tosissaan alkaa odottamaan muutoksia formuloissa ja nimenomaan pitkän aikavälin järkeviä muutoksia.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Itseäni taasen ihmetyttää kuinka moista kulukattoa on edes mahdollista valvoa? Tuleeko Ferrarin tehtaalle FIA:n iskuryhmä ja tarkastaa ketä on töissä verokortilla ja kuka pimeästi. Maksaako palkan Ferrari, Fiat, Montezemolo omasta pussistaan vai jopa Keisari Silvio?

Tarkkaileeko FIA:n tiedustelupalvelu yömyöhään, että hyihyi tuossa tuulitunnelissa on valot päällä vaikka paikan pitäisi olla kulukattorajoitusten vuoksi pimeänä ja porukan lomautettuna.

Kiertokeinoja ja porsaanreikiä tämä laji tarvitseekin. Niitähän ei täällä koskaan ole nähty. Rehellistä peliä vuosien saatossa joka tallilla. Herrasmiessopimuksiin voinee luottaa...
Ei ole tarkoituskaan, että niitä voisi valvoa. Turvaudutaan kanteluun, protesteihin ja tallien eripuraan jolloin FIA voi taas leikkiä tuomaria. sama on näiden uudistusten kanssa. Mm nelipyöräohjaus sun muuta kivaa voidaan taas kierrättää takaisin sääntöihin ja pistää tallit kokoaikaisesti askartelemeen joidenkin muutosten kanssa, jotta mitään työrauhaksi kutsuttavaa ei vain pääsisi syntymään.
 

lakshmi

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
46
Itseäni taasen ihmetyttää kuinka moista kulukattoa on edes mahdollista valvoa?
- Ferrari-talli ei ole tyhmä. He eivät halua jättää Formula ykkösiä emmekä me halua menettää heitä, joten me löydämme ratkaisun, Ecclestone kertoo F1-live -verkkosivulla.

Ecclestone paljastaa, että tallien yksi huolenaihe on se, että ne eivät halua ulkopuolisten tarkastajien valvovan kulukattoa vahtimalla tallien tilejä. Hän lupaakin, että tallit saavat itse hoitaa kulujensa valvonnan.


http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1684744

Eli koko homma yhtä tyhjän kanssa. Heh.
 

atomgoboom

Active member
Liittynyt
7.4.2008
Viestit
41
Sijainti
Rue Grimaldi
Ei tuo sen kummoisempi sääntö ole kuin se, että minkä painoisella keihäällä heitetään. Jokainen saa lain mukaan heittää ihan minkälaisella keihäällä vaan, mutta jos virallisiin kisoihin aiot osallistua, niin sääntöjä noudatat tai sinut diskataan.
Vertailukohta on hyvä, mutta et ollut ihan täysin ymmärtänyt säännön sisältöä. Tuosta puuttui se, että mikäli kulutat yli 20 euroa osallistuessasi Kinnulan Keihäskarnevaaleille, joudut heittämään keihäskisasi keihäällä joka on pyöreä ja painaa 7,26 kiloa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vertailukohta on hyvä, mutta et ollut ihan täysin ymmärtänyt säännön sisältöä. Tuosta puuttui se, että mikäli kulutat yli 20 euroa osallistuessasi Kinnulan Keihäskarnevaaleille, joudut heittämään keihäskisasi keihäällä joka on pyöreä ja painaa 7,26 kiloa.
Analogiaa ei ollut tarvits viedä noin pitkälle. Sääntö on sääntö on sääntö. Kahdetkin säännöt ovat sääntöjä. ;)
 
Ylös