F1 Kulukatto kaudelle 2010

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Hmm. näyttää siltä että sarjan rahoituskuviot supistuu ensin minimiin ja sitten vielä pienemmiksi.

Kulta-aika on ohi. Täytyy muistaa että tätäkin ratkaisua tarkastellaan historian kautta aika pian. Silloin on elossa henkilöitä jotka ovat päätökset tehneet,. Mitä jää jäljelle? Ei tarvitse paljonkaan mielikuvitusta...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei. Mosley taistelee työstään. Muuta ei ole.
Mosleyn työ ei ole uhattuna tällä haavaa.
Täydennän. Autotehtaiden oman sarjan estääkseet tämä sama hemmo teki omaaetuaan tavoittelevan sopimuksen Ferrarin kanssa. Siis Mosley.

Sopimusta ei ole koskaan käytetty ja se on nyt todistettu mahoksi. Veto on muka olemassa mutta ei sillä ole vaikutusta?
Kyseinen sopimus on sarjan kannalta häpeällinen, ja on vain hyvä, että se nyt purkautuu. En kuitenkaan usko M.Webberin viitanneen siihen. Oli miten oli, nyt ei enää puhuta eriarvoisuudesta, vaan kaikki asetetaan samalle viivalle. No, ainakin näillä näkymin.

Käyttikö Ferrari veto-oikeuttaan on arvailujen varassa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mosleyn työ ei ole uhattuna tällä haavaa.

Kyseinen sopimus on sarjan kannalta häpeällinen, ja on vain hyvä, että se nyt purkautuu. En kuitenkaan usko M.Webberin viitanneen siihen. Oli miten oli, nyt ei enää puhuta eriarvoisuudesta, vaan kaikki asetetaan samalle viivalle. No, ainakin näillä näkymin.

Käyttikö Ferrari veto-oikeuttaan on arvailujen varassa.
Onko Mosley parasta muutakuin Böönille?
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Kyseinen sopimus on sarjan kannalta häpeällinen, ja on vain hyvä, että se nyt purkautuu.
Ei kai se sopimus mihinkään purkaannu (tai ehkä sitten jos Ferrari lähtee) - oikeuskin totesi tämän sopimuksen olemassaolon ja sen että Ferrarilla on ko. sopimuksen mukaan veto-oikeus. Ferrari ei vaan käyttänyt veto-oikeuttaan silloin kun olisi pitänyt...
FIA:n asema riippumattomana, lajin etua ajavana kattojärjestönä joutuu hieman outoon valoon tällaisten sopimusten myötä.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
FIA:n asema riippumattomana, lajin etua ajavana kattojärjestönä joutuu hieman outoon valoon tällaisten sopimusten myötä.
Tämä minullakin oli ajatuksissa.
 

FinnPete

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
89
Sijainti
Lappeenranta
Toivottavasti tässä ei ole esimerkki tulevasta, otteessa pätkä Ross Brawnin haastattelusta formula1.comista:

Q: You were criticized for keeping Rubens and not signing Bruno Senna, but the results prove you right…

RB: Bruno was a very exciting prospect and I like him a lot. He has a good attitude and approach. The difficulty was that the team couldn’t take any risks, unfortunately. We have a very low budget for this year, we can’t afford to have too many parts damaged and we have no testing due to the regulations. Bruno unfortunately was a too high risk for the team in that situation.
Onko missään ollut selitystä mitä seuraamuksia tulee mikäli kulukaton ylittää? Onko siis odotettavissa ylivarovaista kisailua koska pelätän tuhoja? Joutuuko tiimi jättämään kauden kesken jos parin sadekisan kolarointien jälkeen ei ole kulukaton takia mahdollisuutta rakentaa uusia autoja? Ikävää mikäli nuoret nälkäiset kuskit joudutaan jättämään muihin sarjoihin koska halutaan palkata "varmoja vanhuksia".
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
^Riippumatta kulukatosta sen seinään ajetun nälkäisen nuoren kulut olisi varmaan kivampi käyttää vanhan kuljettajan auton kehitystyöhön.

Ferrarilla ei ole mitään tolkkua perusteluissaan. Heidän näkökantansahan voisi kirjoittaa näin: "Me emme hyväksy kaksia sääntöjä koska ne ovat epäreilut vaan haluamme pitää kiinni vanhoista säännöistä joissa meitä suositaan epäreilulla tavalla." Onko tässä sitä Laudan puhumaa "spaghettikulttuuria?" Minusta täys lautasellinen pasta bolognesea!
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Suuresti arvostamani MadMax on nyt kyllä harhautunut oikealta tieltä ja pahasti. En ole kululkattojen kannattaja. Ne jotka haluaa painaa rahaa menemään tehkööt niin, ei ole FIA:n asiana asettaa rajoja sille, miten yritykset haluavat rahojaan käyttää.

Kaikista eniten nyt ehdotettua kulukattoa vastaan puhuu sen toteuttamisen rajuus. Toteuttamisen kannalta olisi ymmärrettävää asteittaisuus eli vaikka 250 - 200 - 150 - 100 jne. Jos ajettalee vaikkapa Ferraria ja McLadaa, niin yritykset ovat rakentuneet monen vuoden aikana nykyiseen formuunsa. On epätodennäköistä, että ne voisivat about vuodessa muuttaa rakenteitaan MadMaxin ehdottamalla tavalla.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Kaikista eniten nyt ehdotettua kulukattoa vastaan puhuu sen toteuttamisen rajuus. Toteuttamisen kannalta olisi ymmärrettävää asteittaisuus eli vaikka 250 - 200 - 150 - 100 jne. Jos ajettalee vaikkapa Ferraria ja McLadaa, niin yritykset ovat rakentuneet monen vuoden aikana nykyiseen formuunsa. On epätodennäköistä, että ne voisivat about vuodessa muuttaa rakenteitaan MadMaxin ehdottamalla tavalla.
Jep, satoja työntekijöitä potkitaan pihalle aika monesta tallista, vaikka usealla tallilla ei tällä hetkellä ole ns. akuuttia hengenhätää. Mielestäni jos jollain tallilla ei rahat riitä niin sitten vähennetään itse kustannuksia.
 

FinnPete

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
89
Sijainti
Lappeenranta
Onhan Max taallaan ehdottanut portaitaista kulukattoa. Ensi kaudella se olisi £40m ilman moottori-, kestitys- yms. kuluja, kaudella 2011 moottorikulut kuuluisi jo katon alle.

Jos FIA haluaa "pienen" budjetin formulasarjan, tehköön niin. Toivottavasti siinä tapauksessa ilmestyy myös uusi sarja jossa ei noin rajua rajoitusta ole. Ihmetyttää sekin että Bernie pyytää radoilta suurenevia maksuja kisojen vastineeksi, uusia ratoja rakennetaan jo olemassaolevien syrjäyttämiseksi. Tallien kisamatkat pitenevät ja kulut kasvavat, kisoja lisätään, mutta talleille ei haluta maksaa isompaa osuutta FOM:in voitoista. Talleille keksitään kyllä uusia rahareikiä mutta sitten rajoitetaan sen rahan käyttöä. Kärjistäen, miksei samantien suoraan laiteta sääntöihin esim. pykälä "tallien henkilöstön palkkoja vahennetään 50% ja tämä raha tulee käyttää seuraavan neronleimauksen kustannuksiin".
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jep, satoja työntekijöitä potkitaan pihalle aika monesta tallista, vaikka usealla tallilla ei tällä hetkellä ole ns. akuuttia hengenhätää. Mielestäni jos jollain tallilla ei rahat riitä niin sitten vähennetään itse kustannuksia.
Valitettavasti tehtaiden johtokunnissa ei ajatella näin, vaan siellä mietitään nimenomaan vieläkö ollaan mukana vai lähdetäänkö. Ainakin Renaultilla, Toyotalla ja Mercedeksellä.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Mielenkiintoiseksi homman tekee se, että ilmoittautumispäivän jälkeen vaaditaan ajoissa ilmoittautuneiden tallien yksimielinen hyväksyntä, jos jokin talli haluaa tämän jälkeen mukaan.

Tässähän olisi tilaisuus pelata rumaa peliä ja estää tahallaan isojen tallien pääsy mukaan. Moni tiimi tullee myöhästymään ilmoittautumisesta, koska säännöistä käydään yhä kovaa vääntöä ja halutessaan esim. Brawn voisi olla kielteisellä kannalla tiettyjen tallien ilmoittautumisen suhteen. Tuskin näin tulee tapahtumaan, mutta voisi.

Eikös ensi kauden säännöt pidä olla myös lyöty "lukkoon" ennen ilmoittautumisen takarajaa? Kiire tulee lyödä säännöt tiskiin. Jos isot tiimit eivät ilmoittaudu ajoissa, niin pitkälliseksi väännöksi menee homma. Jos esim. Ferrari haluaisi muutoksia jo ilmoitettuihin sääntöihin, niin kaikkien tallien tulisi hyväksyä ne ja FIA:n tietenkin ennen sitä. Mutta miksi ilmoittautuneet tallit hyväksyisivät isoja talleja miellyttäviä muutoksia takarajan jälkeen? Jos he hyväksyvät FIA:n esittämät säännöt ja ilmoittautuvat ajoissa, niin tuskin haluavat, että sääntöjä muutetaan miellyttämään ulos jättäytyneitä talleja. Erityisesti, jos joukossa on uusia pikkutalleja.

En tiedä olenko nyt ihan kaffella, mutta näkisin asian niin, että jos Ferrari&Kump. eivät ilmoittaudu ajoissa, niin joko alentuvat sääntöihin ennemmin tai myöhemmin tai eivät yksinkertaisesti osallistu ensi kaudelle. Sääntöjen muuttaminen takarajan jälkeen Ferraria miellyttävään suuntaan on ajatuksena absurdi.

Täytyy vain toivoa, että säännöistä päästään sopuun ennen aikarajaa, mutta se näyttää aika kaukaiselta tässä vaiheessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tiedä olenko nyt ihan kaffella, mutta näkisin asian niin, että jos Ferrari&Kump. eivät ilmoittaudu ajoissa, niin joko alentuvat sääntöihin ennemmin tai myöhemmin tai eivät yksinkertaisesti osallistu ensi kaudelle. Sääntöjen muuttaminen takarajan jälkeen Ferraria miellyttävään suuntaan on ajatuksena absurdi.
Noin minäkin asian näen. Tulokastallit, eikä välttämättä kaikki entisetkään jälkikäteen tule hyväksymään suuria muutoksia niihin perusteisiin, joilla sitoutuivat sarjaan.

Pidetään yleisesti varmana, ettei nykytallit tule kovin suurin joukon ilmoittautumaan kuun loppuun mennessä. Siinä on kyllä riski, sillä jos kelvollisia uusia ilmoittautuu vaikkapa neljä, niin sitten joku vanhoista jää auttamatta ulos (tai ostaa jonkin uuden). En tosin usko, että neljää uutta tulee kerralla. Mutta riski on olemassa.

Säännöthän on jo olemassa. Talleilla on kiire tehdä omat ehdotuksensa ja saada ne läpi. Ääripäät niin tallien kesken kuin FIA:n suuntaan ovat niin etäällä toisistaan, etten usko kovin suuriin mullistuksiin. Niistä ei päästäisi yksimielisyyteen.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ihmetyttää sekin että Bernie pyytää radoilta suurenevia maksuja kisojen vastineeksi, uusia ratoja rakennetaan jo olemassaolevien syrjäyttämiseksi. Tallien kisamatkat pitenevät ja kulut kasvavat, kisoja lisätään, mutta talleille ei haluta maksaa isompaa osuutta FOM:in voitoista.
(Böönin touhua mitenkään muuten puolustelematta) johan se osuus kasvoi joskus 2005 - ennen sitä oli abouttirallaa 25% kun sen jälkeen 50%. Ja on maksettu vaikka Concorde-sopimusta ei ole edes ollut.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Mielenkiitoiseksi tilanteen voi tehdä se, jos ns. suuret tallit katsovat flopin. Olettaan että viime metreillä vain noin puolet uusista halukkaista ilmoittautuu, osan budjetit kaatuu jo ennen ilmoittautumista ja osien rahoittajien usko hiipuu, kun pelätään että sarja näivettyy "kiiltävimpien tähtien" jäädessä pois. Tällöin FIA:lle voi jäädä luu käteen. Uusilla talleilla uhkailu ei tuottanut tulosta, kun rookieille tulikin tosi paikan tullen vellit housuun. Sarjaan ilmoittautuneita kuitenkin on ja he eivät halua sääntöjään muuttaa, osa kun on sitoutunut tulemaan vain budjettikaton myötä. Ilmoittautuneita on kuitenkin vain määrä, jolla saadaan 5-7 rivillistä autoja, jolla ei saada kuin takapajulan mikroautokisan kokoinen megatapahtuma aikaiseksi. Ollaan tällöin lähellä pattitilannetta. Uudet tallit voivat helposti estää sääntömuutoksen ja vanhoja taas ei kiinnosta ko. säännöillä ilmoittautua, jolloin tuleeko FIA hattu kourassa anelemaan vai pitääkö tallien pokka ja otetaan vuoden aikalisä? Siinäpä vasta soappia... odotellaan päätöksiä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielenkiitoiseksi tilanteen voi tehdä se, jos ns. suuret tallit katsovat flopin.
Bluffin, varmaankin? Mutta eihän tässä ole mahdollisesti bluffanneet kuin lähdöllä uhkailleet tallit. Taho, jota pyritään bluffaamaan katsoo sen, eli tässä tapauksessa FIA.
Olettaan että viime metreillä vain noin puolet uusista halukkaista ilmoittautuu, osan budjetit kaatuu jo ennen ilmoittautumista ja osien rahoittajien usko hiipuu, kun pelätään että sarja näivettyy "kiiltävimpien tähtien" jäädessä pois. Tällöin FIA:lle voi jäädä luu käteen.
Pahimpien vastustajien poisjääminen on uusille hyvä asia. Mitä "kiiltävämpiä tähtiä" on vastassa, sitä vähemmän heille on luvassa media-aikaa.
Ilmoittautuneita on kuitenkin vain määrä, jolla saadaan 5-7 rivillistä autoja, jolla ei saada kuin takapajulan mikroautokisan kokoinen megatapahtuma aikaiseksi. Ollaan tällöin lähellä pattitilannetta. Uudet tallit voivat helposti estää sääntömuutoksen ja vanhoja taas ei kiinnosta ko. säännöillä ilmoittautua, jolloin tuleeko FIA hattu kourassa anelemaan vai pitääkö tallien pokka ja otetaan vuoden aikalisä? Siinäpä vasta soappia... odotellaan päätöksiä.
Jos lähdöllä uhanneet kaikki lähtisivät (mihin en usko), jäljelle jää viisi tallia. Olettaen, että myös Toro Rosso lähtisi Red Bullin myötä. Siihen kaksi uutta, saadaan 7 tallia, eli 14 autoa. FIA voi toki turvautua - tallien suostumuksella - kolmeen autoon/talli gridin täyttääkseen. Samaten vähän heikompiakin hakemuksia voitaisiin hyväksyä. Lisäksi ilmeisesti myynnissä olisi näiden poisjättäytyneiden tallien raatoja, joten voitaisiin nähdä tapaus Honda uudelleen, mutta moninkertaisena.

FIA:n hattu kourassa aneleminen ei ole edes mahdollista, jos kerran tallit eivät suostu ilmoittautumaan. Eikä sääntöjen muuttaminen enää ole mahdollista vanhojen miellyttämiseksi, joten mitä FIA:lla olisi tarjota?
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Pahimpien vastustajien poisjääminen on uusille hyvä asia. Mitä "kiiltävämpiä tähtiä" on vastassa, sitä vähemmän heille on luvassa media-aikaa.
Sponsseja luultavasti kiinnostaa se, että kuin moni ihminen näkee heidän tarransa/logonsa. Jos tyhjälle katsomolle näyttää 2 tuntia jotain niin tuskin lämmittää, vaikka media näkyvyys onkin huikeat 100%. Tätä kaiketi mustakaari haki takaa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
FIA:n hattu kourassa aneleminen ei ole edes mahdollista, jos kerran tallit eivät suostu ilmoittautumaan.
Hattu kourassa aneleminen "luultavasti" tarkoittaa sitä, että FIA perääntyy eli muuttaa sääntöjä joko yksin tai yhdessä tallien kanssa tms.. Eli voihan se FIA:kin anella, tarjottavana on toisenlainen sääntö, eli kulukatto pois tms..
 
Ylös