F1 Kulukatto kaudelle 2010

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sponsseja luultavasti kiinnostaa se, että kuin moni ihminen näkee heidän tarransa/logonsa. Jos tyhjälle katsomolle näyttää 2 tuntia jotain niin tuskin lämmittää, vaikka media näkyvyys onkin huikeat 100%. Tätä kaiketi mustakaari haki takaa.
Luulen, että katsojakato ei ole ihan tuota suuruusluokkaa. ;) En tiedä mikä on esim. televisiosopimusten status tällä hetkellä, mutta ei se, että osa talleista poistuu vie kaikkia katsojia. F1 on kuitenkin maailman seuratuin moottoriurheiluluokka ja tulee olemaan sitä myös ensi kaudella ihan riippumatta siitä mitä talleja siellä on mukana. Luulisi sen kiinnostavan sponsoreita.

Toki, jos Renault/Alonso ja Ferrari/Kimi jättäisivät sarjan, niin tekisihän se jonkinlaisen loven katsojalukuihin ainakin Espanjassa ja Suomessa - muttei välttämättä Englannissa. Toisaalta emme tiedä millaista kiinnostusta mukaan tulevat tallit ja kuskit synnyttäisivät muissa maissa, mm. Yhdysvalloissa.
Hattu kourassa aneleminen "luultavasti" tarkoittaa sitä, että FIA perääntyy eli muuttaa sääntöjä joko yksin tai yhdessä tallien kanssa tms.. Eli voihan se FIA:kin anella, tarjottavana on toisenlainen sääntö, eli kulukatto pois tms..
Olen siinä käsityksessä, että sääntöjen muuttaminen vaatii kaikkien tallien yksimielisen hyväksynnän sen jälkeen, kun ilmoittautumiset on tehty. FIA:lla ei siis ole paljon tarjottavaa, koska osa talleista on siinä vaiheessa jo sitoutunut sovittuun kulukattoon, eikä varmasti ole valmiit siitä luopumaan, koska se oli ilmoittautumisen edellytys.
 
Viimeksi muokattu:

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Luulen, että katsojakato ei ole ihan tuota suuruusluokkaa. ;) En tiedä mikä on esim. televisiosopimusten status tällä hetkellä, mutta ei se, että osa talleista poistuu vie kaikkia katsojia. F1 on kuitenkin maailman seuratuin moottoriurheiluluokka ja tulee olemaan sitä myös ensi kaudella ihan riippumatta siitä mitä talleja siellä on mukana. Luulisi sen kiinnostavan sponsoreita.

Toki, jos Renault/Alonso ja Ferrari/Kimi jättäisivät sarjan, niin tekisihän se jonkinlaisen loven katsojalukuihin ainakin Espanjassa ja Suomessa - muttei välttämättä Englannissa. Toisaalta emme tiedä millaista kiinnostusta mukaan tulevat tallit ja kuskit synnyttäisivät muissa maissa, mm. Yhdysvalloissa.
Tuo sama teoria tuntuu olevaa Mosleyllakin eli ei ole väliä ketä siellä kilpailee kunhan riittävä määrä autoja kiertää rataa. Mielestäni on päivän selvää, että ei "Mestisottelu" ja "NHL-ottelu" voi liikuttaa toisiinsa rinnastettavia yleisömääriä. Ja luuletko muuten mm. Ferrarin poisjäännin vaikuttavan katsojamääriin (radalla/TV:n ääressä) ainoastaan Suomessa, hei haloo. Haluan myös nähdä Bernien myyvän kisojaan ja televisio-oikeuksiaan "halpisarjasta" entiseen hintaan. Lisäksi haluan nähdä mm. McLarenin ja BMW:n sitoutumisen kulukattoon ja vielä; haluan nähdä nämä kaikki "halpistallit" viivalla ja sen, kun ne ajavat koko kauden läpi.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Toki, jos Renault/Alonso ja Ferrari/Kimi jättäisivät sarjan, niin tekisihän se jonkinlaisen loven katsojalukuihin ainakin Espanjassa ja Suomessa - muttei välttämättä Englannissa. Toisaalta emme tiedä millaista kiinnostusta mukaan tulevat tallit ja kuskit synnyttäisivät muissa maissa, mm. Yhdysvalloissa
Varmaankin vitsi?

Kulukatto sotkee koko lajin imagon, tai no sen mitä sillä nyt on siitä enää jäljellä. F1:sen pitäisi olla ns. Premium-tuote, harvoille ja valituille, edustaen huipputeknologiaa. Nyt lajista ollaan tekemässä joka tusinamiljonäärin sarjaa, joka on vähän kuin Ferrari alkaisi valmistamaan henkilöautoja tavallisille pulliaisille.

Joitakin HC-faneja kiinnostaa ainoastaan se, että sarjassa kiertää tietyn määrän verran autoja, muulla ei niin väliä, mutta väitän, että niitä tavallisia sunnuntai katselijoita kiinnostaa katsella Ferraria, Renaultia, Toyotaa yms.. Tilanne on jo nyt sellainen että montaa sunnuntai katselijaa ei kiinnosta koska kärjessä ajelee joku ihan ihme Brawn GP, josta kukaan kuullutkaan ja että sarjaa johtava kuljettaja on se sama mies joka on ollut siellä jononhännillä vuosikaudet.
 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Varmaankin vitsi?
Tuskin mikään vitsi ollenkaan. Kolikolla on aina kääntöpuolensa. Jenkkejä ei tällä hetkellä kiinnosta koko laji juuri lainkaan ja heille olisi ihan sama, jos nykyiset mestarit kävelisivät ulos sarjasta. Sen sijaan oma talli voisi nostaa kiinnostusta myös siellä ja nykyisillä muutoksilla saattaisi hyvinkin olla positiivinen vaikutus jenkkiyleisömäärään.

Kyllähän eurooppalaisen yleisön määrä romahtaisi, ainakin hetkeksi. Formuloiden suomalaisella aallonharjalla syntynyt MAX saattaisi olla helisemässä, italot lähtevät Ferrarin mukana jne.

Kulukatto sotkee koko lajin imagon, tai no sen mitä sillä nyt on siitä enää jäljellä. F1:sen pitäisi olla ns. Premium-tuote, harvoille ja valituille, edustaen huipputeknologiaa. Nyt lajista ollaan tekemässä joka tusinamiljonäärin sarjaa, joka on vähän kuin Ferrari alkaisi valmistamaan henkilöautoja tavallisille pulliaisille.
Isot tallit ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana tehneet lajista niin kalliin, että se on nykyään vain "harvoille ja valituille". Tämä ei kuitenkaan ole lajin tarkoitus ja FIA yrittää nyt korjata tätä talouskilpailua enemmän kilpa-autoilun suuntaan. Eivät rahamäärät vielä 90-luvun loppupuolellakaan olleet sitä luokkaa, etteikö vähän heikompikin esitys olisi päässyt mukaan yrittämään.

Kuten sanoin, niin nykyinen tilanne on isojen tallien ja autotehtaiden aiheuttama, eikä minun kiinnostustani ainakaan lisää se, että tallit ovat kolminkertaistaneet budjettinsa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Ja väitän, ettei kiinnosta tavallista satunnaiskatselijaakaan.

Joitakin HC-faneja kiinnostaa ainoastaan se, että sarjassa kiertää tietyn määrän verran autoja, muulla ei niin väliä, mutta väitän, että niitä tavallisia sunnuntai katselijoita kiinnostaa katsella Ferraria, Renaultia, Toyotaa yms.. Tilanne on jo nyt sellainen että montaa sunnuntai katselijaa ei kiinnosta koska kärjessä ajelee joku ihan ihme Brawn GP, josta kukaan kuullutkaan ja että sarjaa johtava kuljettaja on se sama mies joka on ollut siellä jononhännillä vuosikaudet.
Eli FIA:n pitäisi turvata Ferrarin ja McLarenin menestys, jotta sunnuntaikatselijalle ei tule paha mieli? Nämä mainitsemasi sunnuntaikatselijat ovat juuri niitä perusjuntteja penkkiurheilijoita, jotka vähät välittivät koko sarjasta ennen Häkkisen menestystä. Ei Suomi ole urheiluhullua, vaan menestyshullua kansaa. Jos on niin ahdasmielinen, ettei pysty näkemään pakan kääntymistä mielenkiintoisena ja piristävänä asiana, niin sulkekaa se tv ja painukaa vaikka ajamaan nurmikkoa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kaikista eniten nyt ehdotettua kulukattoa vastaan puhuu sen toteuttamisen rajuus. Toteuttamisen kannalta olisi ymmärrettävää asteittaisuus eli vaikka 250 - 200 - 150 - 100 jne. Jos ajettalee vaikkapa Ferraria ja McLadaa, niin yritykset ovat rakentuneet monen vuoden aikana nykyiseen formuunsa. On epätodennäköistä, että ne voisivat about vuodessa muuttaa rakenteitaan MadMaxin ehdottamalla tavalla.
Mitähän mahtaa maksaa esim. mäkin nykysen päämajalinnotuksen pyöritys vuodessa? Ei sillä, että varmaan ei kuuluisi vielä ensi kauden budjettikattoon, mutta noin vertailuksi... :cool:

Budjettikatolla on hyvätkin puolensa minusta, mutta ei sitä näin voida toteuttaa, että Ferrari ja muut jäävät pois tai tulee kahdet eri säännöt...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jotenkin mulle on rivien välistä tullut sellanen kuva, että jos budjettikatto tehdään, niin Bööni ei ehkä haluakaan maksaa talleille ihan niin paljon rahaa... Kun eihän ne sitä tarvi ku saavat mahdollisesti jo leijonaosan sponsseiltakin...

Ihan vaan tullu mieleen... Samalla kun siis haetaan uusia ratoja, pyydetään isompia rahoja niiltä ja silleen...

Bööniltähän katos puolet omaisuudesta eron myötä, joten jossain kohtaa sekin pappa kyllä sekoo... Tosin Max taitaa seota nuorempana ensin, ellei ole jo seonnut...
 

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
huvittavaa vääntöä. itse olen yli 15 vuotta seurannut formuloita todella aktiivisesti ja tuntuu, että FIA ei kovin montaa järkevää päätöstä ole tehnyt sinä aikana. Tietysti nämä turvallisuutta parantavat muutokset on olleet ihan OK, mutta kaikki kilpailuun vaikuttavat olleet ihan perseestä.

Varsinkin sen jälkeen ku Max "narahti" SM-leikeistä tuntuu, että kaveri ottanut ihan elämäntehtäväksi tuhota Formulat.

Minusta olisi aika F1-tallien pakata kamppeet ja tehdä oma sarja, joka ei missään nimessä tulisi FIA:n alaisuuteen tai vaihtoehtoisesti Mad-Max steppaa alas FIA:n johdosta.

- Koo
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Varmaankin vitsi?

Kulukatto sotkee koko lajin imagon, tai no sen mitä sillä nyt on siitä enää jäljellä. F1:sen pitäisi olla ns. Premium-tuote, harvoille ja valituille, edustaen huipputeknologiaa. Nyt lajista ollaan tekemässä joka tusinamiljonäärin sarjaa, joka on vähän kuin Ferrari alkaisi valmistamaan henkilöautoja tavallisille pulliaisille.

Joitakin HC-faneja kiinnostaa ainoastaan se, että sarjassa kiertää tietyn määrän verran autoja, muulla ei niin väliä, mutta väitän, että niitä tavallisia sunnuntai katselijoita kiinnostaa katsella Ferraria, Renaultia, Toyotaa yms.. Tilanne on jo nyt sellainen että montaa sunnuntai katselijaa ei kiinnosta koska kärjessä ajelee joku ihan ihme Brawn GP, josta kukaan kuullutkaan ja että sarjaa johtava kuljettaja on se sama mies joka on ollut siellä jononhännillä vuosikaudet.
Juuri näin. Halpistalli käyttää kauteen 45 milj. e ja esim. Ferrari käyttäisi ilman rajoituksia ehkä 300 milj. e. Jos pelataan samoilla säännöillä, niin Ferrarin auto olisi ehkä 2s. nopeampi kierroksella kuin halpistallin auto. Eli käytännössä eroa ei huomaa kukaan ja Ferrarin panostus ei ole mitenkään järjellä perusteltavissa. Silti väitän, että halpistallien kisailu ei kiinnostaisi juuri ketään, kun taas huippumerkkien kisailu vetäisi rata- ja kotikatsomot täyteen.

Homma menee vaan niin, että tasainen ja kova kilvanajo ei ole avain ainakaan suureen maailmanlaajuiseen menestykseen. Suurta yleisöä kiinnostaa tunnetut brandit, arvostetut merkit, kovapalkkaiset kuskit, lajiin kiinteästi liittyvä high tech-imago, glamour ym., joilla ei ole välttämättä kovan ja tasaisen kilpailun kanssa juuri mitään tekemistä. Ja näitä edellä kuvattuja asioita ei yksinkertaisesti voida liittää mihinkään halpistalleihin. Tässä voi pahimmillaan käydä niin, että FIA:n kruununjalokivi F-1 hiipuu samaan harmaaseen massaan lukuisten muiden kilpasarjojen kanssa, jotka nekin ovat kieltämättä tasaisia ja jännittäviä, mutta eivät valitettavasti kiinnosta suurta yleisöä.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Voisi olla melko koomista, jos tunti kisan jälkeen yhdeksän katsojaa kymmenestä ei edes osaisi sanoa mikä talli/kuski juuri ajetun kisan voitti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Varmaankin vitsi?
Ei. Väitän, että kulukaton ja sen seurausten vaikutus lajin luonteeseen ja katsojalukuihin on paljon vähäisempi kuin täällä monet pelkäävät. Lisäksi nykymeno ei voi kuitenkaan jatkua, joten F1 muuttuisi joka tapauksessa.
Kulukatto sotkee koko lajin imagon, tai no sen mitä sillä nyt on siitä enää jäljellä. F1:sen pitäisi olla ns. Premium-tuote, harvoille ja valituille, edustaen huipputeknologiaa. Nyt lajista ollaan tekemässä joka tusinamiljonäärin sarjaa, joka on vähän kuin Ferrari alkaisi valmistamaan henkilöautoja tavallisille pulliaisille.
"Tusinamiljonäärejä" on mukana ollut kautta F1:n historian. Tällä hetkellä Mateschitz ja Mallya. Ne ovat enemmän osa lajia kuin vasta viime vuosina joukolla mukaan tulleet tehdastallit (Ferraria luonnollisesti lukuunottamatta). Mutta kuka tahansa ei sisään pääse, vaan halukkaiden täytyy olla vakavastiotettavia yrityksiä.
Joitakin HC-faneja kiinnostaa ainoastaan se, että sarjassa kiertää tietyn määrän verran autoja, muulla ei niin väliä, mutta väitän, että niitä tavallisia sunnuntai katselijoita kiinnostaa katsella Ferraria, Renaultia, Toyotaa yms..
Kuitenkin F1:n suosion nousu tapahtui aikana, jolloin Renaultia, Toyotaa yms. ei ollut mukana (ja Ferrari ei ollut huipputalli).
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Voisi olla melko koomista, jos tunti kisan jälkeen yhdeksän katsojaa kymmenestä ei edes osaisi sanoa mikä talli/kuski juuri ajetun kisan voitti.
Nimimerkkisi kertoo kaiken oleellisen, joten en jaksa tähän edes sen koommin vastata.:eek:
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Ei. Väitän, että kulukaton ja sen seurausten vaikutus lajin luonteeseen ja katsojalukuihin on paljon vähäisempi kuin täällä monet pelkäävät. Lisäksi nykymeno ei voi kuitenkaan jatkua, joten F1 muuttuisi joka tapauksessa.
No mitäs ne sitten enää mistään neuvottelee? Ferrari&kump pihalle vaan, ei vaikuta lajiin heidän poistuminen juuri mitenkään, koska kyllähän esimerkiksi maineikas USF1 kerää katsojia siinä kuin Ferrarikin. FIA:n ei siis tarvitse tulla vastaan yhtään säännöissä, koska niin merkityksettömiä nuo tallit ovat.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No mitäs ne sitten enää mistään neuvottelee? Ferrari&kump pihalle vaan, ei vaikuta lajiin heidän poistuminen juuri mitenkään, koska kyllähän esimerkiksi maineikas USF1 kerää katsojia siinä kuin Ferrarikin. FIA:n ei siis tarvitse tulla vastaan yhtään säännöissä, koska niin merkityksettömiä nuo tallit ovat.
Eihän ne mitään neuvottelekaan, ellei talleilta tule yksimielistä ehdotusta.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Eihän ne mitään neuvottelekaan, ellei talleilta tule yksimielistä ehdotusta.
Sulla on ehkä parempaa tietoa, mutta kyllä uutisten mukaan aiheesta on tarkoitus neuvotella vielä tänään FOTA:n, Mosleyn ja Ecclestonen kesken.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Nimimerkkisi kertoo kaiken oleellisen, joten en jaksa tähän edes sen koommin vastata.:eek:
Itse vastaan sen verran, että vaikka olen seurannut lajia intensiivisesti lähes 20v., niin mm. mainitsemasi ruohonleikkuu täyttää kyllä jatkossa meikäläisen sunnuntai-iltapäivät, mikäli kisat ajetaan nobody-tallien voimin. Ja siinä ei ole kyse pelkästään Ferrarin poistumisesta kuvioista. Tai jos sitten joskus haluan formuloita katsoa, niin voin aivan hyvin katsoa GP2:ta tai A1GP:tä, sillä ne eivät mainittavasti eroa halpisformuloista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sulla on ehkä parempaa tietoa, mutta kyllä uutisten mukaan aiheesta on tarkoitus neuvotella vielä tänään FOTA:n, Mosleyn ja Ecclestonen kesken.
Niin, tallit tapaavat ensin keskenään Flavion jahdilla ja menevät sen jälkeen Maxin juttusille. Jos heillä on ehdotus, niin sitten voidaan neuvotella. Jos ei ole ehdotusta, ei ole neuvotteluja.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Alkaa mennä F1:stä maku pikkuhiljaa. Vuosi vuodelta tuodaan uusia sääntöjä pilaamaan, missä järki? Ei kulukatot vaan yksinkertaisesti kuulu autoilun kuninkuusluokkaan mitä F1 on vielä olevinaa. Toivottavasit Ferrari ja Toyota ym. tallit pysyvät sanojensa takana.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Itse vastaan sen verran, että vaikka olen seurannut lajia intensiivisesti lähes 20v., niin mm. mainitsemasi ruohonleikkuu täyttää kyllä jatkossa meikäläisen sunnuntai-iltapäivät, mikäli kisat ajetaan nobody-tallien voimin. Ja siinä ei ole kyse pelkästään Ferrarin poistumisesta kuvioista. Tai jos sitten joskus haluan formuloita katsoa, niin voin aivan hyvin katsoa GP2:ta tai A1GP:tä, sillä ne eivät mainittavasti eroa halpisformuloista.
Ei eroa, ei. Niissäkään ei Ferrari voita.;)
 
Ylös