F1 Kulukatto kaudelle 2010

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13813
Joku jo mainitsikin, mutta vaikeuksia tulee kulukaton alla tiimille, jos onnettomuuksissa tulee kunnolla romua muutamankin kerran kauden aikana. Tuota lienee kyllä melko vaikea valvoa, kun käytännön kokemus ehkä vasta edessäpäin. Melkoinen soppa syntynyt. Ei auta kuin katsella, miten jätkät tuosta edistävät hommia...
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3437
Sijainti
F1-fanikatsomo
Joku jo mainitsikin, mutta vaikeuksia tulee kulukaton alla tiimille, jos onnettomuuksissa tulee kunnolla romua muutamankin kerran kauden aikana. Tuota lienee kyllä melko vaikea valvoa, kun käytännön kokemus ehkä vasta edessäpäin. Melkoinen soppa syntynyt. Ei auta kuin katsella, miten jätkät tuosta edistävät hommia...
Äkillinen ukkoskuuro iskee Monacossa (jos kuuluu edes sarjaan enää silloin) ja molemmat autot iskeytyy kunnolla seinään, niin että tarvitaan uusi monokokki, jolloin puolet kauden budjetista meni siihen, loppukaudeta pitää jättää japani ja brasilia väliin kun rahat ei riitä rahteihin, jolloin kilpaileva talli, jolla on rahaa jäljellä, ottaa pisteet kotiin ja voittaa mestaruuden sen turvin:eek:
Sitäkö toivotaan F1:ltä tulevaisuudessa :thumbdown
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13813
Jep nimenomaan. Aika tarkkaan noita sääntöjä pitää etukäteen miettiä, ja missä tilanteissa jotkin asiat jäävät kulukaton ulkopuolelle jne. Siltikään etukäteen tuskin pystytään ihan kaikkea ottamaan huomioon, vaan kulukattokauden aikana saatujen kokemusten myötä vasta viisastutaan.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Veikkaisin, että kauden aikana saa rakentaa uusia osia rikkoutuneiden tilalle, mutta niiden tulee olla identtisiä vanhojen kanssa, jos talli on täyttänyt kauden budjettinsa. Eihän siinä nyt olisi mitään järkeä, että parin romutetun auton takia loput sarjasta jää ajamatta, kun enempää rahaa ei saa käyttää.

Eikös tuo muutenkin ollut niemonaan auton kehittämiseen käytettävän summan katto?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hienoa, että täällä on F1:n kulurakenteen asiantuntijoita. Paljonko sanotaanko 8 monokokin rakentaminen (vai pitäisikö sanoa paistaminen) maksaa? BMW Sauber kuulemma tekee sen verran monokokkeja kautta varten, sisältäen testirungot.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös tuo muutenkin ollut niemonaan auton kehittämiseen käytettävän summan katto?
Tämänhetkisen säännöstön mukaan kulukattoon kuuluu kaikki "mestaruussarjaan osallistumisen kulut" poislukien erikseen mainitut
a) markkinointi/kestitys,
b) kuskien palkat ja junioriohjelmat,
c) FIA:n sakot ja rangaistukset,
d) tulevalla kaudella moottorit ja
e) menot jotka voidaan osoittaa menneen muuhun kuin "urheilulliseen suorituskykyyn" (sporting performance).

E) on lähellä sitä mitä haet, muttei kuitenkaan sama asia.
-Edit- Esimerkkinä mainittakoon vaikka kuskien kunto-ohjelmat, jotka tähtäävät parempaan suoritukseen, mutta eivät liity auton kehitykseen.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Viittasin tuohon SOKOn tekstiin. En missään vaiheessa sanonut, että muut teollisuudenalat veisivät huippuinssit pois formuloista. Noille insseille se on kuitenkin duuni siinä missä mikä tahansa muukin. On varmaan autourheilun hohto aika kaukana noilla tehtailla, eikä siellä monikaan mistään intohimosta lajiin paina pitkää päivää.
Tuli tästä mieleen, että onhan noita insinöörejä ennenkin poistunut ykkösistä. Gordon Murray oli suunnittelemassa McLarenin urheiluautoja, osallistui muiden ex-formulainssien kanssa Caparo-projektiin ja nykyisin omistaa oman suunnittelufirman, joka tällä hetkellä suunnittelee seuraavan sukupolven pikkuautoa. Robin Herdillä oli myös oma design-firma, muttei suuremmin onnistunut projekteissaan. Newey on osoittanut kiinnostusta America's Cup-veneen suunnitteluun.

Kyllä niitä haasteita tekijöille löytyy muualtakin kuin teollisuudesta.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3437
Sijainti
F1-fanikatsomo
Hienoa, että täällä on F1:n kulurakenteen asiantuntijoita. Paljonko sanotaanko 8 monokokin rakentaminen (vai pitäisikö sanoa paistaminen) maksaa? BMW Sauber kuulemma tekee sen verran monokokkeja kautta varten, sisältäen testirungot.
Nooh, kahden rungon tekemiseen tuskin kuluu puolta budjetista, mutta kahdeksan monokokkia maksanee ilman kehityskuluja noin 500.000£ eli n.580.000€. Hinnan katsoin täältä jossa on eritelty F1 auton kustannuksia (arvioita)
Kahden auton tekeminen (ei sisällä kehityskuluja) maksaa arviolta n.4.278.760£ eli 4,9Milj€ (neljä autoa kuitenkin tarvitaan joten summa pitää kertoa kahdella)
Henkilökulut onkin toinen asia ja ne tekevät huomattavan kuluerän suunniteltuun kulukattoon. Jos aatellan että tallin henkilökunnan keskipalkka olisi 10.000€/kk, näitä heppuja työskentelee 100kpl niin vuotuiset kustannukset talille on 24milj€
Tuohon päälle sitten rahdit ja matkustavan henkilökunnan matkakulut, niin kulukatto on saavutettu eikä vielä olla edes ajettu/testattu metriäkään...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Henkilökulut onkin toinen asia ja ne tekevät huomattavan kuluerän suunniteltuun kulukattoon. Jos aatellan että tallin henkilökunnan keskipalkka olisi 10.000€/kk, näitä heppuja työskentelee 100kpl
Tuo on vahvasti yläkanttiin. Ei niissä organisaatioissa kovin montaa yli kymppitonnin kuukausipalkalla ole. Rivimekaanikoilla ei ole tuon suuruusluokan palkkoja edes isoissa talleissa, saati pienissä. Toki puhut keskiarvosta, mutta ei se noin korkealle nouse.

WikiAnswers arvioi kuukausipalkaksi 5000-6600 puntaa, mutta lähteen luotettavuus tietysti on mitä on. Ei ne rivimekaanikot kuitenkaan mitään alansa huippuammattilaisia ole. Ja onhan siellä muutakin porukkaa, kuin suoranaisesti kilpailutoimintaan osallistuvia. Rekkakuskeja ja jokapaikanhöyliä, jotka rakentavat "motorhomet" ja järjestelevät renkaat paikoilleen. Ja tarjoilijoita ym. emäntiä vieraiden kestitykseen.

-Edit- Eikä sadasta kymppitonnin tienaajasta muuten tule 24 miljoonaa, vaan 12 miljoonaa vuodessa.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jotenkin mulle on rivien välistä tullut sellanen kuva, että jos budjettikatto tehdään, niin Bööni ei ehkä haluakaan maksaa talleille ihan niin paljon rahaa... Kun eihän ne sitä tarvi ku saavat mahdollisesti jo leijonaosan sponsseiltakin...
Ihan yleinen teoria.

Miettikää nyt oikeasti, jos autonvalmistajat lähtevät pois niin eihän tämä ole enää mikään autourheilun kuninkuusluokka vaan täällä ajaa pikkutalleja jotka rakentavat kaksi autoa 45 miljoonalla..
F1:stä tuli siis kuninkuusluokka vasta 2000-luvulla. Oolrait...

Mielestäni on päivän selvää, että ei "Mestisottelu" ja "NHL-ottelu" voi liikuttaa toisiinsa rinnastettavia yleisömääriä.
Kuka oli ottamassa Formula 1 -nimeä pois?

Menisitkö katsomaan NHL-ottelua kahden vasta perustetun NHL-tiimin välillä vai sitä mestisottelua kahden entisen huippujoukkueen välillä?

F1:n brändi kestää täyden ruudukon nevahööd-talleja, mutta se ei kestä minkäänlaisella kokoonpanolla puoleksi tyhjää ruudukkoa. Mielestäni yliarvoidaan muiden kuin Ferrarin läsnäoloa yleisön näkökulmasta. Keskivertokatselija (ei välttämättä keskivertofani) tuskin pystyy nytkään nimeämään kaikkia talleja.

Enkä sitten varsinaisesti kulukattoa kannata. Oon mä jopa provosoinut, että miksi autovalmistajien puhtaasta markkinoinnista edes pitäisi jäädä muuten kuin epäsuorasti plussalle...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Patrick Headiltä poikkeava kommentti...

http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090522201422.shtml

Hänen mielestään vain Ferrari ja Toyota eivät keskustele kulukatosta ja olisivat "yksinään nurkassa" tästä FOTA:n yhteisrintamasta huolimatta.

ps. Ei voi olla 100% varma onko tuo juttu tehty ennen vai jälkeen kokouksen, juttu on Auto, motor und sportista missä se on päivätty noin klo 17:ksi saksalaista ja samalla myös Monacon aikaa, eli veikkaisin että jälkeen kokouksen.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Patrick Headiltä poikkeava kommentti...
Eipä tullut yllätyksenä. Williams on ollut johdonmukaisesti budjettikaton kannalla ja FOTA:n esiintyminen yhtenäisenä vaikutti siksi hiukkasen oudolta. Se, että Head erikseen mainitsee Toyotan voisi viitata siihen, että ensi vuonna Williams on siirtymässä Cosworthin asiakkaaksi, eikä Head näin edes muodon vuoksi pidättäydy arvostelemasta Toyotaa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Eipä tullut yllätyksenä. Williams on ollut johdonmukaisesti budjettikaton kannalla ja FOTA:n esiintyminen yhtenäisenä vaikutti siksi hiukkasen oudolta. Se, että Head erikseen mainitsee Toyotan voisi viitata siihen, että ensi vuonna Williams on siirtymässä Cosworthin asiakkaaksi, eikä Head näin edes muodon vuoksi pidättäydy arvostelemasta Toyotaa.

Patrikilta ja Fränkiltä on jo persekarvat palanu. Seuraavaksi lähtee ykköskuski.
Ne on ihan statisteja tässä riidassa...
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Kuten täälläkin jo jotkut ehdottelivat niin tallien ehdotus on mahdollisesti portaittainen kulukatto eikä mikään lekallapäähän-systeemi:
The suggestion is a 'glide-path' budget cap could be introduced to arrive at the £40m figure by 2012, rather than with immediate effect for next season.
That would appease all the teams as Ferrari president and FOTA chairman Luca di Montzemolo conceded earlier in the day that "common ground" had been reached between the 10 marques.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Ei ne rivimekaanikot kuitenkaan mitään alansa huippuammattilaisia ole.
Mekaanikot F-1:ssä ovat kyllä aivan varmasti oman alansa huippuammattilaisia. Mikäli taas tarkoitat "alalla" kaikkia F-1:n parissa työskenteleviä henkilöitä, niin eivät tietenkään siinä tapauksessa.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
WikiAnswers arvioi kuukausipalkaksi 5000-6600 puntaa, mutta lähteen luotettavuus tietysti on mitä on. Ei ne rivimekaanikot kuitenkaan mitään alansa huippuammattilaisia ole.,
Muistan hämärästi jonkun lehtijutun tai tv-ohjelman f1-mekaanikoista ehkä reilun viiden vuoden takaa (jokatapauksessa euroaikaan) ja mulle on iskostunut päähän, että siihen aikaan tavallinen rivimekaanikko tienasi reilu 30000€ vuodessa. Kilpailumatkoilla ja testeissä henkilökunnalla on täysi ylläpito, että toisaalta edut on hyvät - periaatteessa koko palkka säästöön tai kotimaahan perheelle. Mutta ihan palkkauksen perusteella ei ne rivimekaanikot tosiaan mitään huippuhuippuammattilaisia ole.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Varmaan 100% ihmisistä valitsisi F1 mekaanikon paikan jonkun länsiauton mekaanikon sijasta jos palkka olisi sama 30000e. Ei se aina pelkästä palkasta ole kiinni.
 
Ylös