Australian GP 2009 - jälkilöylyt

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Hmph. Koskaan ei ole asiat hyvin. Annetaan jokaiselle samanlaiset renkaat ja kielletään radalla ohittaminen jotteivat ne vaikuta lopputuloksiin.

Mun mielestä oli ihan viidyttävä kisa. Button ja Vettel ajelivat melkein koko matkan kärjessä vailla suurempaa uhkaa takaata. Eroahan oli jo alkumatkasta puoli minuuttia taaksepäin eikä ilman SC:tä kukaan olisi enää saanut kiinni. Pehmeät renkaat sulivat alle, mutta tilanne oli jokaiselle sama. Kubica ja Ferrarit kärsivät siitä alussa, jolloin kärkikaksikko karkasi kauas. Lopussa taas olivat kusessa. Vettelin ja Kubican kolari oli kilpailutilanne joita sattuu kun adrenaliinia ryöppyää verenkiertoon ja vauhti on kova. Näistä on aivan turha jaella rangaistuksia. Sitten pöörni itkee kun kuskit eivät yritä taistella sijoituksista.:confused: Ihme paskaa. Jos halutaan rohkaista kuljettajia ohituksiin, niin tämä on aivan väärä tapa. Ajellaan sitten jonossa kun sitä kerta halutaan.

Ferrarilla Massa oli nopeampi pehmeillä renkailla, mutta taas kovilla Kimi pääsi vauhtiin, kunhan niillä muutaman kierroksen ensin ajeli. SC:n jälkeen näki kyllä aika selkeästi ettei Ferrarin vauhti riittänyt edes Kubicalle. Ilman Räikkösen pyörähdystä lopusta olisi saattanut tulla tiukka, koska ei Kimikään ollut kauhean kaukana Kubicasta. Siinä olisi voinut tulla Buttonillekin kiire. Massan kisan pilasi kummallinen taktiikka, jolla mies putosi jopa Hamiltonin taakse. Osuiko johonkin vai menikö ripustus itsekseen rikki?

Kubican vauhti oli positiivinen yllätys. Ja itseasiassa kisan nopeimpia kierroksia kun katsoo, niin oli Heidfeldkin vauhdissa. Toyotat, Hamilton, Buemi ja Rellut ajelivat keskikastissa ja hyötyivät suuresti turva-autoista. Hamiltoniakin on hiukan turha hehkuttaa sillä ei hän kovin nopea ollut. Taktiikka vaan osui hyvin kohdalleen. Buemi ajoi kyllä hyvin.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Saas nähdä tuoko tuo Toytan protesti Trullin rangaistuksesta mitään tulosta, itse veikkaan ettei tule vaikkei mitään perusteltua syytä rangaistukselle ollut: Hamilton hidasti ja veti radan reunaan sen jälkeen kun Hamilton oli saanut käskyn PÄÄSTÄÄ Trulli takaisin edelle. Kyllä Hamilton oli tuota ennen ohittanut Trullin turva-auton takana.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Millä selittyy Kubican hyvä vauhti? (Mieshän oli lähellä voittaa koko kisan.)
Kävi munkki ekan turva-auto tilanteen johdosta oli pehmeet renkaat jo käytetty ja sai vielä ilmasiks keulan kiinni. Button oli kuitenkin Vetteliä sen 30s edellä tuossa vaiheessa ja tais Kubicaan olla eroa minuutin luokkaa eikös se ollu suunnilleen siellä missä Kimi ja Massa.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Saas nähdä tuoko tuo Toytan protesti Trullin rangaistuksesta mitään tulosta, itse veikkaan ettei tule vaikkei mitään perusteltua syytä rangaistukselle ollut: Hamilton hidasti ja veti radan reunaan sen jälkeen kun Hamilton oli saanut käskyn PÄÄSTÄÄ Trulli takaisin edelle. Kyllä Hamilton oli tuota ennen ohittanut Trullin turva-auton takana.
Niin, säännöissähän sanotaan, että ainoastaan varikolla olevia autoja saa ohittaa. Eli minun mielestäni Lewis ei olisi saanut jäädä Trullin edelle, vaikka tämä kävikin kyntämässä nurmea. SC oli ilmoitettu ja sijoitukset ovat "jäädytetyt". Ihan sama, jos joku hakee vähän vaihtoehtoreittiä, niin hänen tulisi saada palata omalle paikalleen. Virhe olisi tapahtunut nimenomaan silloin, jos Lewis olisi pitänyt paikkansa Trullin edellä.
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Minkä takia ei muuten näkynyt Bernietä eikä Maxia Australiassa?
Ihan mutua, mutta voisi ajatella että Bernietä sapettaa se "nöyrtyminen" pistelaskujupakassa sen verran että protestoi omalla tavallaan (no, kukaan ei varmaan kaivannut Bernietä Australiassa jos hän todella oli poissa :alppu: )
Ja Max nyt on ollut karanteenissa natsipervoilujen jäljiltä jo pidemmän aikaa.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Niin, säännöissähän sanotaan, että ainoastaan varikolla olevia autoja saa ohittaa. Eli minun mielestäni Lewis ei olisi saanut jäädä Trullin edelle, vaikka tämä kävikin kyntämässä nurmea. SC oli ilmoitettu ja sijoitukset ovat "jäädytetyt". Ihan sama, jos joku hakee vähän vaihtoehtoreittiä, niin hänen tulisi saada palata omalle paikalleen. Virhe olisi tapahtunut nimenomaan silloin, jos Lewis olisi pitänyt paikkansa Trullin edellä.
Ja tuossa sitten mietityttää tuo, että miten hitaasti pitää edessä olevan ajaa, että sen ohi saa mennä turva-auton takana? Kukaan ei saanut rangaistuksia siitä kun ohittivat Vetteliä turva-auton takana vaikka Vettel ajoi nopeampaa ja tuossa vaiheessa näytti enemmän merkkejä kisan jatkamisesta kuin Hamilton omassa tilanteessa, missä ensimmäinen luonnollinen oletus on, että tällä on tekninen vika
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei ole hidastettua kierrosta. Kaikille autoille annetaan sijaintiin perustuva aikamääre, joka täytyy täyttää ennen kuin voi ajaa varikolle. Mutta sääntö koskee vain autoja, jotka ajavat varikolle. Muut ajavat, kuten ennenkin turva-auton tullessa radalle. Ei hitaasti, mutta turvallisella nopeudella ja vaara-alueella tietenkin mahdollisimman varovaisesti.
Aikarajoitus koskee kaikkia. Eihän SC:n/keltaisten aikana saa muutenkaan ohittaa, joten varikolle ajavien taakse ne ei-varikolleajajat kuitenkin jäisivät köröttelemään.

Jokohan hulabaloo on laskenut sen verran, että voisi jotain kommentoida.

Vettelin rangaistuksesta: jotka väittävät sen vähentävän ohitusyrityksiä ovat väärässä. Siinä rankaistiin osapuolta, joka yritti epätoivoisesti estää ohitusta aiheuttaen siksi kolarin. Jos epätoivoisia estelyjä karsitaan, ohitukset päinvastoin lisääntyvät (tai kolarit ainakin vähenevät).

Rengassääntö: Se, että autojen suorituskyky vaihtelee selvästi on katsojakokemuksen kannalta hyvä asia. Tätä toivottiin. No, ehkei ihan tässä mittakaavassa, mutta kehitys on oikeansuuntainen. Kovemmalla seosparilla tällaista ei nähtäne, eikä pehmeämmälläkään joka radalla. Sama taktinen dilemma se on kaikille, ja tallit oppivat kyllä hyödyntämään tätä sääntöä edukseen ja minimoimaan mokat. Elleivät, niin ansaitsevatkin sekoilunsa.

Barrichello: Täällä on syytetty Rubensia ykkösmutkan kolarista, vaikka mies oli Kovalaisen uhri. Heikki osui Rubensiin, Rubens Webberiin, Webber Nickiin ja Kovalaiseen.

KERS: Hyöty näkyi televisiossa kyllä, mm. Hamiltonin ohituksissa.
 
Viimeksi muokattu:

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
KERS: Hyöty näkyi televisiossa kyllä, mm. Hamiltonin ohituksissa.
Tuon huomasi kyllä selvästi kun Hamilton painoi nappia siellä suoralla ennen kolmanneksi viimeistä mutkaa.

Ehkä Ferrari ja Mclaren ovat vähän paremmassa iskussa Malesiassa, missä muistaakseni oli pitkät suorat. KERS pitäisi sallia enemmän tehoa tai vapaa käyttöaika.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Yllättävän huonosti tiimeillä oli hallussa pehmeiden renkaiden kuluminen, eikö kukaan ollut oikeasti testannut miten monta kierrosta niillä voi ajaa kovaa? Kriittinen piste oli jo alle 10 kierroksessa ja monet joutuivat aikaistamaan stoppejaan koska renkaista ei ollut enää mihinkään.

Sinänsä hyvä että renkaita on erilaisia, mutta molempien tyyppien käyttöpakko ja se että toiset ovat lähes käyttökelvottomia ei ole hyvä asia. Ferrarien, Kubican ja Hamiltonin taktiikka käyttää pehmeät renkaat heti alussa oli oikea. Suhteettoman lyhyt ensimmäinen stintti kuoleutui SC:n takia. Mielenkiintoista nähdä miten tämä asia hoidetaan Malesiassa, jossa renkaiden kuluminen on vielä selvästi kovempaa.
 

hara-kimi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
152
Kyllä mä lähtisin siitä, että sääntömuutokset tälle kaudelle oli onnistunut veto. Mutkissa pystyy seuraamaan huomattavasti edelliskausia paremmin ja päätös suurentaa kisaan annettavien renkaiden eroa antaa kyllä kilpailuun ihan uutta maustetta. Viihdyttävä kisa! Innolla Malesiaan! :thumbup:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Aikarajoitus koskee kaikkia. Eihän SC:n/keltaisten aikana saa muutenkaan ohittaa, joten varikolle ajavien taakse ne ei-varikolleajajat kuitenkin jäisivät köröttelemään.
Ainakaan missään en ole nähnyt puhuttavan, että aikaraja koskisi kaikkia. Ja mistä se aika muille mitataan, jos varikolle meneville se on varikon portilta?

Jos muut ajavat varikolle menevät kiinni, niin eivätkös he pääse myös ohi heti, kun muut kaartavat varikolle?;)

Edelleen pidän siis kiinni siitä, mitä sanoin jo aiemmin. Button hyötyi selvästi Safety Car-päätöksen vitkastelusta. Mahdoton sanoa, kuinka paljon, mutta hyötyi kuitenkin.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Yllättävän huonosti tiimeillä oli hallussa pehmeiden renkaiden kuluminen, eikö kukaan ollut oikeasti testannut miten monta kierrosta niillä voi ajaa kovaa? Kriittinen piste oli jo alle 10 kierroksessa ja monet joutuivat aikaistamaan stoppejaan koska renkaista ei ollut enää mihinkään.
Tuota ihmettelin itsekin. Kyllähän Sutilin tapauksessa huomas harjoituksissa, että ajat huononivat järjettömästi parin kierroksen jälkeen ja Sutil valitteli auton käyttäytymisestä ja tiimi vastasi epäilevänsä, että tuo johtuu renkaista.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Millä selittyy Kubican hyvä vauhti? (Mieshän oli lähellä voittaa koko kisan.)
Ensimmäisellä safetycarilla, Button ois värvännyt kaikki podiumin ulkopuolella olevat kierroksella ilman safetycaria, tässä vaiheessa Buttonilla oli Kimiin eroa yli minuutti.
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Aikarajoitus koskee kaikkia. Eihän SC:n/keltaisten aikana saa muutenkaan ohittaa, joten varikolle ajavien taakse ne ei-varikolleajajat kuitenkin jäisivät köröttelemään.

Jokohan hulabaloo on laskenut sen verran, että voisi jotain kommentoida.

Vettelin rangaistuksesta: jotka väittävät sen vähentävän ohitusyrityksiä ovat väärässä. Siinä rankaistiin osapuolta, joka yritti epätoivoisesti estää ohitusta aiheuttaen siksi kolarin. Jos epätoivoisia estelyjä karsitaan, ohitukset päinvastoin lisääntyvät (tai kolarit ainakin vähenevät).

Rengassääntö: Se, että autojen suorituskyky vaihtelee selvästi on katsojakokemuksen kannalta hyvä asia. Tätä toivottiin. No, ehkei ihan tässä mittakaavassa, mutta kehitys on oikeansuuntainen. Kovemmalla seosparilla tällaista ei nähtäne, eikä pehmeämmälläkään joka radalla. Sama taktinen dilemma se on kaikille, ja tallit oppivat kyllä hyödyntämään tätä sääntöä edukseen ja minimoimaan mokat. Elleivät, niin ansaitsevatkin sekoilunsa.

Barrichello: Täällä on syytetty Rubensia ykkösmutkan kolarista, vaikka mies oli Kovalaisen uhri. Heikki osui Rubensiin, Rubens Webberiin, Webber Nickiin ja Kovalaiseen.

KERS: Hyöty näkyi televisiossa kyllä, mm. Hamiltonin ohituksissa.
Kokolailla oon samoilla linjoilla. Mun mielestä show oli aivan mahtava (turva-auto vähän nosti) ja verrattuna edellisvuosiin todella hyvin mielenkiinto pysyi yllä. Toivottavasti myöhemmissäkin kisoissa erityisesti noita erilaisia rengastaktiikoita käytettäisiin hyväksi. Nytkin Ferrarit ja Kubica saivat hyvät lähdöt ja parantelivat sijoituksia ekoilla kierroksilla (sekä kärsivät myöhemmin) ja loppukisasta saivat taas hyötyä muiden "kuorimisesta".
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ainakaan missään en ole nähnyt puhuttavan, että aikaraja koskisi kaikkia. Ja mistä se aika muille mitataan, jos varikolle meneville se on varikon portilta?
Maaliviivalta. Kuulit varmaan itsekin, kuinka Barrichellolle huudettiin team radiossa, että muista aikarajoitus, ajat ihan liian lujaa, hidasta, hidasta. Barrichello ei ollut tulossa varkolle.

Jos muut ajavat varikolle menevät kiinni, niin eivätkös he pääse myös ohi heti, kun muut kaartavat varikolle?;)
Päätyäkseen safety carin taakse, kyllä.
Edelleen pidän siis kiinni siitä, mitä sanoin jo aiemmin. Button hyötyi selvästi Safety Car-päätöksen vitkastelusta. Mahdoton sanoa, kuinka paljon, mutta hyötyi kuitenkin.
Tämä onkin eri asia, Button ehti varikolle ennen kuin SC:stä ilmoitettiin, joten ei häntä mikään aikarajoitus koskenutkaan. Ainahan jotkut ovat sopivan lähellä varikon porttia (ja tällä kertaa aika monella ehti olla mahdolisuus kaartaa varikolle enne SC:n tuloa).
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Sillä erolla, että talli oli käskenyt Hamiltonia päästämään Trulli edelle jotta Hamilton ei saisi rangaistusta (Hamilton ohitti Trullin safety car:n aikana)
Sitten tietysti herää kysymys että eikö kaikki mennytkin ihan oikein. 25 sekunnin aikasakko tuollaisesta tilanteesta oli kohtuuton rangaistus. Jos joku rangaistus oli pakko antaa niin yhden sijan pudotus olisi riittänyt niin että Hamilton olisi pääsyt sinne pallille.
 
Ylös