Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13809
Tälläinen kysymys, että pidättekö 1990-luvun kilpailuja vaiko tämänpäivän kilpailuja parempina? Kun ajatellaan urheilullisesti ja viihdearvoltaan asiaa siis?

Itse kaipaan sitä, että autot olivat vähemmän luotettavia kaikilla. Tämä tiesi joskus joitain suuriakin yllätyksiä, ja pienemmätkin tiimit saattoivat olla jopa podiumilla asti.

Nykyään autot kestää kaikilla miltei järjestään.
Tykkäsin silloin enemmän, ja että oli selvästi tehottomampia pikkutalleja. Nykyään "reguloitu" tehot liki samaan. Myös joo keskeytyksiä saisi olla enemmän.
Soisin myös ulosajoista rangaistavan, nyt kentillä voi vaan palata radalle ja kisan aikana 4 kertaa ulosajanut hyvän auton kuljettaja saa olla "juhlittu sankari" verrattuna hitaamman auton virheettömään kuskiin.

1996 tulee mieleen, oliko Williams juurikaan sen parempi verrattuna Benettoniin kuin 1995, vai tuliko ero vaan kuljettajista? Ferrarin auto oli 1996 huonompi kuin 1995. Coulthard sanoi, että 1996 McLaren oli helpompi ajaa kuin 1995 Williams, mutta paljon hitaampi. Väittäisin, että kärkitallien voimasuhteet olivat 1996 ilman kuljettajia seuraavat: 1. Williams, 2. Benetton ja Ferrari ja McLaren näiden jälkeen suht tasoissa, toki ratakohtaisia eroja oli paljon.
Pidän Benettonia kyllä toiseksi parhaana autona 1996. Ja toki epäonni piti heidät, yleensä luotettavana, ilman voittoa (Monaco ja Hockenheim). Häkkinen oli Alesia ja Bergeriä nopeampi, silti aika-ajoissakin näitä jäljessä.

Jos Michael Schumacher olisi jatkanut Benettonilla kausilla 1996 ja 1997, uskoisitteko hänen voittaneen kummankin kauden maailmanmestaruudet?
Todennäköisesti olisi.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
145
Tykkäsin silloin enemmän, ja että oli selvästi tehottomampia pikkutalleja. Nykyään "reguloitu" tehot liki samaan. Myös joo keskeytyksiä saisi olla enemmän.
Soisin myös ulosajoista rangaistavan, nyt kentillä voi vaan palata radalle ja kisan aikana 4 kertaa ulosajanut hyvän auton kuljettaja saa olla "juhlittu sankari" verrattuna hitaamman auton virheettömään kuskiin.


Pidän Benettonia kyllä toiseksi parhaana autona 1996. Ja toki epäonni piti heidät, yleensä luotettavana, ilman voittoa (Monaco ja Hockenheim). Häkkinen oli Alesia ja Bergeriä nopeampi, silti aika-ajoissakin näitä jäljessä.


Todennäköisesti olisi.
Juu kirjoitin vähän epäselvästi. Samaa mieltä, että Benetton oli 2. nopein ja sen jälkeen 3. Ferrari ja McLaren.

Molemmat Williamsit olivat 1995 Schumacheria nopeampia aika-ajoissa.
Hillin pistemenetyksiä 1995:
- Brasiliassa ulos johtoasemasta epäillyn vaidelaatikkovian myötä
- Espanjassa tippui toiselta sijalta neljänneksi teknisen vian myötä
- Kanadassa keskeytys ulosajoon, taas epäiltiin vaihdelaatikkoa
- Iso-Britanniassa kolari Schumacherin kanssa yrittäessään ohittaa Schumacheria
- Saksassa kuuluisa ulosajo kärjestä
- Italiassa kolari Schumacherin kanssa yrittäessään ohittaa Schumacheria
- Euroopan gp:ssä ensin kolari Alesin kanssa ja sitten myöhemmin keskeytys ulosajoon
- Japanissa ulosajo

Tällaisen kauden jälkeen on mielestäni turha ihmetellä mihin mestaruus meni, vaikka auto olisi kuinka nopea
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4404
Juu kirjoitin vähän epäselvästi. Samaa mieltä, että Benetton oli 2. nopein ja sen jälkeen 3. Ferrari ja McLaren.

Molemmat Williamsit olivat 1995 Schumacheria nopeampia aika-ajoissa.
Hillin pistemenetyksiä 1995:
- Brasiliassa ulos johtoasemasta epäillyn vaidelaatikkovian myötä
- Espanjassa tippui toiselta sijalta neljänneksi teknisen vian myötä
- Kanadassa keskeytys ulosajoon, taas epäiltiin vaihdelaatikkoa
- Iso-Britanniassa kolari Schumacherin kanssa yrittäessään ohittaa Schumacheria
- Saksassa kuuluisa ulosajo kärjestä
- Italiassa kolari Schumacherin kanssa yrittäessään ohittaa Schumacheria
- Euroopan gp:ssä ensin kolari Alesin kanssa ja sitten myöhemmin keskeytys ulosajoon
- Japanissa ulosajo

Tällaisen kauden jälkeen on mielestäni turha ihmetellä mihin mestaruus meni, vaikka auto olisi kuinka nopea
Taisi Suzukassa sekä Hill että Coulthard ajaa samassa paikassa vielä ulos. Ja oliko kierros väliä näissä tapahtumissa?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4404
Varmaankin Williams oli Benettonia nopeampi aika-ajoissa kaudella 1995, eli tyhjillä tankeilla ajettaessa.

Mutta kisassa puntit taisi mennä aika lailla tasan, mistä kertoo myös tiimien kakkoskuskien, Coulthardin ja Herbertin, suorittaminen.

Coulthard voitti Herbertin taistelussa kuljettajien pronssista vain neljällä pisteellä. Herbert otti kuitenkin kaudella kaksi GP-voittoa, kun taas Coulthard yhden GP-voiton.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4404
Tykkäsin silloin enemmän, ja että oli selvästi tehottomampia pikkutalleja. Nykyään "reguloitu" tehot liki samaan. Myös joo keskeytyksiä saisi olla enemmän.
Soisin myös ulosajoista rangaistavan, nyt kentillä voi vaan palata radalle ja kisan aikana 4 kertaa ulosajanut hyvän auton kuljettaja saa olla "juhlittu sankari" verrattuna hitaamman auton virheettömään kuskiin.
tätä myös itse kaipaan. Tälläisiä pikkutiimejä, joilla ei ollut mahdollisuus voittaa, mutta pisteille kyllä välillä pääsivät. Kun näitä pikku-tiimejä oli riittävästi, niin kävivät kuitenkin keskinäistä taistelua valmistajien puolellakin.

Ja kun pikkutiimin kuski erottui muista, niin hänellä oli mahdollisuudet päästä urallaan myös huipputiimiin aikanaan.
 
Ylös