11. Talli: Super Aguri F1

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Entäs Mexico? Mario Dominguezinhan piti tulla Midlandille sponsseineen mutta tällä kaudella ei ole Forsythen autpssa yhtään logoa näkynyt. Käsittääkseni Super Aguri tekee kuitenkin varsin tiivistä yhteistyötä (sama/yhteinen talli) Adrian Fernandezin kanssa, joka tosin itsekkin menetti sponsorinsa meksikosta mutta ehkäpä taustavoimat ovatkin tarkoituksella jättämässä Champ Car ja IRL-sarjat ja ovat tämän vuoden katsoneet tsänssejä fykkösiin. Sitä paitti joku vois selvittää miten Super Agurin osakekanta jakautuu. Ettei siellä olisi Fernandezin nimi tai joku Meksikolainen firma.
Mää sanonki että Super Agurin toinen kuski on Mario Dominguez!

Ja ku Honda on etsinyt yhtiötä joka olisi vähä niinku Stewart Fordille ja nyt BAR Hondalle eli ostaa saa kun ja jos halvaa ja sitä ennen tulee tukea päällikköltä nii Dome on sanonut EI. Domella menee urheiluautojen puolella sen verta hyvin ettei se Hondan juoksupojaksi ala.
Super Agurin tiimillä taas ei paljoo vaihtoehtoja kun tehä niinku Honda sanoo (kaikkihan IRL:ssä on Hondan tai Toyotan talutusnuarasa)
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
J.Heldenview sanoi:
Ei se nyt ihan pelkkä nimenvaihdos ole jos koko johtoporras ja kaikki sponsorit muuttuu.
Mutta tehdasrakennus ja valtaosa henkilökunnasta pysyy samoina, eli sama tietotaito jatkaa tallin rutiinien pyörittelyä. Ja tallien määrä ei lisäänny tällaisessa touhussa että samat tallit siirtyvät vain omistajalta toiselle. Ainoastaan Toyota on tuonut uutta elinvoimaa formulasirkukseen viime vuosina.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
CaPtEeNi sanoi:
Entäs Mexico? Mario Dominguezinhan piti tulla Midlandille sponsseineen mutta tällä kaudella ei ole Forsythen autpssa yhtään logoa näkynyt. Käsittääkseni Super Aguri tekee kuitenkin varsin tiivistä yhteistyötä (sama/yhteinen talli) Adrian Fernandezin kanssa, joka tosin itsekkin menetti sponsorinsa meksikosta mutta ehkäpä taustavoimat ovatkin tarkoituksella jättämässä Champ Car ja IRL-sarjat ja ovat tämän vuoden katsoneet tsänssejä fykkösiin. Sitä paitti joku vois selvittää miten Super Agurin osakekanta jakautuu. Ettei siellä olisi Fernandezin nimi tai joku Meksikolainen firma.
Super Agurin kilpailutoiminta on 100% japanilaista. Adrian on kyllä niin Hondan tossun alla, että mies voi jotenkin olla projektissa mukana, mutta tätä epäilen. Tallin F1-projektihan on Super Aguri F1. IRL:ssä Matsuuraa ajattava tiimi on Super Aguri Fernandez Racing, koska aikanaan Fernandez ei uskaltanut lähteä kokonaan IRL-sarjaan (2003) mutta halusi pitää yhteytensä Hondaan, joten hän yhdisti voimansa Suzukin kanssa, joka oli suunnitellut IRL-tiimin perustamista Hondan rahoilla. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Kun Fernandezin ajot oli 2004 ajettu, siirtyivät vanhat mekaanikot Champ Car-puolelle. Nykyistä Sharpin autoa hoitaa Kelleyn vanhat mekatsut. Sharpia sponssannut Delphi Automotive on mennyt konkkaan joten mahdollista on, että SAFR:n ja Fernandez Racingin loput työntekijät siirretään Hondan rahoilla F1-projektiin. Kaikki on mahdollista.

CaPtEeNi sanoi:
Mää sanonki että Super Agurin toinen kuski on Mario Dominguez!
Ei tule olemaan Mario ainakaan. Dominquez jatkannee Forsythellä ensi vuonna. Ei tule suuria meksikolaisyhtiöitä mieleen muita kuin olut firmaTecate joka vähensi Fernandezin sponsorointia ja lopulta suuttui hänelle kun mies lähti CART-sarjasta, Telmex oli Midland huhun takana, mutta koska Meksikossa ei F1-kisaa ajeta, ei rahojakaan siihen tuhlata ja sitten on vielä Corona jonka hallituksessa on Rodolfo Lavinin äiti, joten rahoitusta pojalle luonnollisesti on annettu. NASCAR kiinnostaa enemmän kuin F1 varsinkin kun NASCAR ajaa Meksikossa F1 ei. Olen myös antanut itseni ymmärtää ettei Dominquez liiemmin pidä Fernandezesistä (St. Petersburg 2003).
Kuten todettua Suzuki voi siirtää SAFR:n mekaanikot F1-projektiinsa, tuoda rahoittajat mukanaan (Panasonic köhöm :rolleyes: ) ja ottaa vielä Kosuken mukaansa. Tämä tarkottaisi IRL-projektin loppumista ja 100% keskittymistä Ykkösiin, mikä ei IRL:n nykyisen tilan huomioon ottaen olisi mikään ihme :cool:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
J.Heldenview sanoi:
Ei se nyt ihan pelkkä nimenvaihdos ole jos koko johtoporras ja kaikki sponsorit muuttuu.
En kyllä laskisi mitenkään esim. Hondaa, BMW:tä ja Renaultia uusiksi talleiksi, enkä muitakaan omistajaa vaihtaneita talleja. Uudet omistajat ovat ostaneet jo olemassa olevan tallin, eivät perustaneet mitään uutta tallia.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Otto Hokkanen sanoi:
Mukavata olis hei kuule! Nykysellään tuolla vaan kaikkia typeriä sääntöjä, kuten se takuusumma, joka uusien tallien maksettava. Moiset hiiteen, lukitaan säännöt useammaksi vuodeksi etiäpäin ja sallitaan valmiin auton ostaminen muilta talleilta. Näin varmistettaisiin, että joka kisassa käy karsiutumassa muutama paikallissankari pari vuotta vanhalla Minardilla. Tai sit ei!
En tiiä minkä takia yleensä pitää jotain hiton takuumaksua maksaa kun eikö niillä talleilla olisi muutakin käyttöä niille milleille!
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ma sanoi:
Eli periaatteessa vain kolme tallia on mukana kuuden vuoden takaisista. :dunno:
ja vain neljä/viisu ns. perinteistä f1-tallia jos nyt Renault ja/tai Honda voidaan sellaisiksi laskea.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Teemu Puumala sanoi:
En tiiä minkä takia yleensä pitää jotain hiton takuumaksua maksaa kun eikö niillä talleilla olisi muutakin käyttöä niille milleille!
Juurikin Hokkasen mainitsemasta syystä.Jos ei ole varaa takuumaksuun, miten sitten yleensä koko tiimin pyörittämiseen :rolleyes:
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Pari nimetöntä japskikuskia kehiin ja nimi voisi olla Super Kamikaze racing! :ahem:
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Driver #8 sanoi:
Mutta tehdasrakennus ja valtaosa henkilökunnasta pysyy samoina, eli sama tietotaito jatkaa tallin rutiinien pyörittelyä. Ja tallien määrä ei lisäänny tällaisessa touhussa että samat tallit siirtyvät vain omistajalta toiselle. Ainoastaan Toyota on tuonut uutta elinvoimaa formulasirkukseen viime vuosina.
Paljonko olet perehtynyt Honda tuomiin henkilöihin?
Honda on kouluttanut jo pari vuotta nuoria henkilöitään roimasti F1 piireissä.
Ja ensi kaudelle ovat suunnitelleet tuovansa lisää nuorta henkilöstöään F1 piireihin :)
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
J.Heldenview sanoi:
Ei se nyt ihan pelkkä nimenvaihdos ole jos koko johtoporras ja kaikki sponsorit muuttuu.
Jonkun Mclarenin henkilökunassakin on tapahtunut suurempia muutoksia kuin jonkun Benetton -> Rellu tai Jagge -> Red Bull nimenvaihdoksissa.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Super Aguri F1 team could run old Arrows cars

The Japanese Super Aguri team seeking to enter Formula One with Honda engines next year is negotiating to buy four-year-old Arrows cars from former Minardi boss Paul Stoddart.

"We are negotiating with them, it's the only thing that makes sense given the time scale that they have got," the Australian told Reuters on Wednesday.

"It (running the Arrows cars) is something that is very, very do-able and the car would be able to run in Bahrain," added Stoddart.

"Any other option is either against the Concorde Agreement or very difficult to achieve."
Et sellasta...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No johan on. Mitenhän aikoivat Hondansa siihen ympätä kiinni? Suoraanhan noihin sopii vain ne edellisen sukupolven Cosworthit, jotka eivät kestä kahta kisaa. Ja ilmeisesti pitäisi vielä tehdä vastaava ratkaisu kuin Minardilla alkukaudesta ja sahailla autot uusiin aerodynamiikkasääntöihin sopiviksi :rolleyes:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eiköhän tuohon saisi suhteellisen pienellä työllä laitettua vaikka tämän vuoden Honda V10:n.

Pari kuvaa muistin virkistykseksi:


Arrows A23


Minardi PS04
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Että 3-4 vuotta vanhoilla autoilla lähdetään ummikoina kisaamaan F1:siin. Ei ainakaan sakilla päätä pakota :).

Uusi Hondan kone sopii varmaan Arrowsin sisuksiin ihan hyvin, sen verran on autot ja koneet kuitenkin pienentyneet viimevuosina.

Luulisi että kärkitallitkin olisivat pitäneet ratkaisusta, jossa Aguri olisi saanut poikkeusluvan rakentaa auton uudempien piirrosten mukaan. Nyt on melkoinen vaara että autot ovat kerta kaikkiaan liian hitaita F1-luokkaan. Saattaa tietysti olla että Aguri vielä tuollaisen poikkeusluvan saa jos vaihtoehtoina olisi vanhat arrowsin autot.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Toni_V sanoi:
Että 3-4 vuotta vanhoilla autoilla lähdetään ummikoina kisaamaan F1:siin.
Ei aivan ummikkona, sillä Super Agurin tekniikkapuolella vaikuttaa Mark Preston tiimeineen. Preston Racingin poppoo koostuu lähinnä entisistä Arrowsin työntekijöistä, jotka haaveilivat vielä joskus palaavansa fykkösiin.

http://www.grandprix.com/ns/ns15893.html
http://www.grandprix.com/ns/ns15894.html

Uusi Hondan kone sopii varmaan Arrowsin sisuksiin ihan hyvin, sen verran on autot ja koneet kuitenkin pienentyneet viimevuosina.
Mun mielestä tuo koneiden pinentyminen on juurikin ongelma. F1-autossahan moottori on kantava elementti (?), joten sen vaihtaminen ulkomitoiltaan huomattavasti pienempään vaatisi koko takapään suunnittelemista uudelleen.

Nyt on melkoinen vaara että autot ovat kerta kaikkiaan liian hitaita F1-luokkaan.
No se lienee aika selvää, ettei noilla autoilla pärjätä voi. Siitä mikä on aivan liian hidas voikin olla montaa mieltä. Minardinkin alkukaudesta 2005 käyttämä PS04B oli periaatteessa sama auto kuin kaudella 2002 käytetty.

Hondan V10 lienee kuiten tehokkaampi kuin vanha (tai uusi) Cosworth ja talven aikana on aikaa optimoida Arrows sopimaan nykyisiin sääntöihin paremmin kuin Minardi. Super Agurin porukat tuskin elättelevät toiveita vanhojen sääntöjen mukaisella autolla kisaamisesta kuten PS. Eli eiköhän tulostaso olisi vähintään tämän kauden Minardin tasoa, jos tuo Arrows-kuvio nyt edes toteutuu.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Siinä Lolankin suoritukset kalpenee mikäli tuo Arrowseilla ajaminen toteutuu. :D
 

Raik'n roll

Well-known member
Liittynyt
26.9.2005
Viestit
149
Sijainti
Espoo, Finland
Ei kyllä paljon järki päätä pakota Japanin miehellä. :thumbup: Tulla neljä(!) vuotta vanhoilla autoilla leikkimään isojen poikien hiekkalaatikolle. Mitäköhän siitäkin seuraa, jos Takuma Sato pyörii tolla autolla radalla muiden esteenä. :eek!:
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Vähän uskoa veljet! Ei siitä tallista todellakaan ole mitään toyotan/hondan nitistäjää tulemassa mutta onhan se ihan mukavaa että tulee uusi ja erilainen talli mukaan kuvioihin. Stoddis sanoi että hondan v-10 laittaminen vanhoihin arrowsseihin on ihan mahdollista. Ja silloin itseasiassa saattaa agurilla yhdessä toro rosson kanssa olla alkukaudesta moottorietu. Se nyt ei noilla autoilla paljoa pelasta mutta onhan se mukavaa kun on taas yksi talli lisää mitä monty voi ohitella kierroksilla... :alppu: ;)
 

Makkonen

Guest
Ja jos Yasuhiro Wadan puheisiin on uskominen, niin voihan tolla v10:llä varustetulla Super Agurilla taistella Midlandia/Scuderia Toro Rossoa vastaan. Ehkä.

-edit- sillä en usko, että Midland on kovinkaan paljoa parempi kuin tämän vuoden Jordan. Ihan vaan mutufiiliksellä...

Mtv3:

Hondan kilpa-autoilupuolen johtaja Yasuhiro Wada vaatii kansainvälistä autoliittoa FIA:a tiukentamaan V10-moottorien kierroslukurajaa, jotta V8-moottorit olisivat ensi F1-kaudella kilpailukykyisiä kymmensylinteristen kanssa.

Ensi kaudella formuloissa siirrytään V8-moottoreihin, mutta jatkaminen V10-moottorilla, jonka kierroslukuja on rajoitettu, on yhä mahdollista. Ehdotettu 16 500 kierroksen raja-arvo on kuitenkin liian korkea.

- Voin rehellisesti sanoa, että me ajaisimme mieluummin V10-moottorilla, sillä ne olivat spesiaalisti formula ykkösiä varten. On tavallaan hieman surullista siirtyä V8:aan. Tällä hetkellä on totta, että ehdotetulla kierroslukurajalla käyvä V10-moottori on tehokkaampi kuin uudet V8:t. Emme kuitenkaan halua, että meidän on pakko palata V10:een, sillä uusien sääntöjen ydin on V8-moottorisissa formuloissa. Kaikki moottorinvalmistajat ovat sitä mieltä, ettei ehdotettu rajoitustaso ole oikea, ja uskomme, että FIA ottaa käyttöön reilumman vertailuarvon, Wada sanoi.

Wada tietää, että V8-moottoreissa saattaa esiintyä aikaisempaa enemmän luotettavuusongelmia.

- Eräs tärkeimmistä asioista kehitysohjelmassamme sekä penkissä että pian myös radalla on varmistaa, että saavutamme V8:n kanssa samanlaisen luotettavuuden kuin mistä nautimme V10:n kanssa. Tiedämme, että V8:n suurempi värinä saattaa aiheuttaa erinäisiä ongelmia, mutta työskentelemme niiden parissa ja uskomme voittavamme ne, Wada sanoi.

Kaikki muut tallit ovat ilmoittaneet käyttävänsä ensi kaudella V8-moottoria, mutta Toro Rosso ja mahdollisesti Super Aguri aikovat käyttää rajoitettuja V10-koneita

(MTV3)
 
Ylös