11. Talli: Super Aguri F1

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kosuke Matsuuran uraa ei Suzuki ainakaan lähde pilaamaan tällä projektilla. Adrian Fernandez kertoi viikonloppuna radiohaastattelussa japsin jatkavan Super Aguri Fernandez Racingin väreissä myös ensi vuonna. Eri asia sitten on riittävätkö rahat Hondalla, mutta ykkösissä Kosukea ei ensi vuonna nähdä.
Suzukin tilanne alkaa muistuttamaan alkukaudesta Champ Careissa ajaneen Jensen Motorsportin tarinaa.
Ajatus Arrowsin vanhasta autosta herätti kauhukuvan siitä kuinka SAF1 saapuu Bahrainiin neljä vuotta vanhalla autolla joka on vieläkin Arrowsin väreissä ja kylkeen vanhan maalipinnan päälle raaputettuna sponsoreiden nimet. :nope:
Ongelmahan tässä on vain FIA:n säännöt. Jos vanhoja autoja saisi ostaa tuosta vain olisi lähtöruuduissa varmasti yli 22 autoa ja SAF1:llä se BARin viime vuotinen runko kuten oli suunniteltu. Mutta kun ei niin ei...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Astraali sanoi:
Muistaako kukaan Tom Walkingshaw'n yritystä päästä ykkösiin 98/99 (?) vuoden Hartin koneilla ja vanhoilla Prost-autoilla nimellä DART?
Hmm Tomppahan osti Arrowsin 96, eiks vaan? Eli tarkoittanet nyt tätä Phoenix-kuviota, jonka takana oli ainakin nimellisesti Walkingshaw'n kaveri Charles Nickerson.

Hommathan kaatuivat keväällä 2002 oikeastaan kahteen ongelmaan. Ensimmäinen oli se, ettei Ferrari antanut uuden tallin käyttää moottoreitaan. Tähän löytyi ratkaisuksi Arrows (tai Hart, ihan miten vaan) veekympit jostain navetan vintiltä. Toinen suurempi ongelma oli se, ettei Bernie katsonut sarjapaikan kuuluneen kauppaan ja vaati Nickersonia maksamaan FIA:lle(?) uusilta talleilta vaadittavan kynnysrahan.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Otto Hokkanen sanoi:
Ei aivan ummikkona, sillä Super Agurin tekniikkapuolella vaikuttaa Mark Preston tiimeineen. Preston Racingin poppoo koostuu lähinnä entisistä Arrowsin työntekijöistä, jotka haaveilivat vielä joskus palaavansa fykkösiin.
Tokihan mukana on osaavaa henkilökuntaa niinkuin aina kun uusi talli tulee - ostetaan muualta työntekijät. Mutta silti itse talli on ummikko, miten saadaan harjoituksista kaikki irti, miten hoituu taktiikka, mitä kukakin päättää jne. Kaikkea muutahan voidaan treeneissä kokeilla, mutta oikea kilpailutilanne tärisyttänee jokaisen vatsanpohjassa. Nopeasti se kokemus ja ensimmäiset rutiinit varmasti muotoutuvat.

Mun mielestä tuo koneiden pinentyminen on juurikin ongelma. F1-autossahan moottori on kantava elementti (?), joten sen vaihtaminen ulkomitoiltaan huomattavasti pienempään vaatisi koko takapään suunnittelemista uudelleen.
Moottorit ovat osa runkoa nykyisellään (no pari-kolmekymmentä vuotta olleet), mutta mikään ei estäne jatkaa rungonpalasia hiilikuidulla. Joka tapauksessa sinne joutuu uudet konepaikat paistamaan komposiitista. Pieni kone siten mahtuu isompaan tilaan muttei iso kone pienempään tilaan. Tosin saattaahan olla että koneen muoto on jollain tapaa muuttunut ja nykykoneella olisikin erikoisempia tilavaatimuksia, sitä ei varmaan oikein kukaan ulkopuolinen tiedä.

No se lienee aika selvää, ettei noilla autoilla pärjätä voi. Siitä mikä on aivan liian hidas voikin olla montaa mieltä. Minardinkin alkukaudesta 2005 käyttämä PS04B oli periaatteessa sama auto kuin kaudella 2002 käytetty.
Mutta luuletko ettei jokaista ideaa imetty noista Arrowsin autoista kun ne ostettiin Minardille? Jos vanhat Arrowsit olisivat olleet Minardeja nopeampia, olisi Minardi muuttanut muotoaan varsin nopeasti. Eli en usko että vanhat Arrows-autot päihittäisivät nykyajan Minardia. Kone voi tietysti olla parempi, mutten usko sen vaikutuksen olevan tarpeeksi suurta.

Sinänsä koko sopassa liikutaan hiukan harmaalla alueella autojen suhteen; Jos kerran piirrustuksia ei saisi toiselta tallilta ostaa, niin mitäs jos BAR:in suunnitteluosasto suunnittelisi sivuprojektina toisen auton Aguri-talille? Ja jos suunnitelma nyt sattuisi olemaan lähellä viimekauden BARia, niin minkäs sille mahtaa. On monen tallin auto aiemminkin muuttanut muotoaan kun uusi suunnittelija on tullut taloon.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Toni_V sanoi:
Sinänsä koko sopassa liikutaan hiukan harmaalla alueella autojen suhteen; Jos kerran piirrustuksia ei saisi toiselta tallilta ostaa, niin mitäs jos BAR:in suunnitteluosasto suunnittelisi sivuprojektina toisen auton Aguri-talille? Ja jos suunnitelma nyt sattuisi olemaan lähellä viimekauden BARia, niin minkäs sille mahtaa. On monen tallin auto aiemminkin muuttanut muotoaan kun uusi suunnittelija on tullut taloon.
Olihan Toyotan toissavuoden autokin monien ammattilaisten silmissä samanlainen kuin Ferrarin jokin edellis kauden auto. Eli vakoilu ja kopioiminen on "sallittua", mutta ei rehellinen piirrustusten ostaminen... :rolleyes:
(näin hieman karrikoiden ajateltuna)
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Mutta kait tässä arrows kaupassa pointti on se että arrows-tallia ei enää ole ja kukaan ei ole suoranaisesti jatkanut sen toimintaa. Joten ne autot voi ostaa ja pistää radalle. Jännää. Mutta esmes viimekauden minardeja ei voi ostaa ja laittaa koska minardi nimi vain muuttui toro rossoksi. Jaaha, sekaisin on paletti. Ja super aguri on helevetin hias ens kaudella :alppu:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Alkaa kuulostaa entistä epäuskottavammalta koko projekti :nope:
Kas kun ei GP2-autoa... Kuinkahan paljon säännöt (mitat yms.) ovat muuttuneet vuodesta 2002? Sitten moottorin takia pitää modifioida... kuulostaa aika työläältä.
Entäs jos hankkivat kisapaikan Arrowsin ruhoilla ja sitten kesken kauden tulee "uusi malli" joka on vanha BAR?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mutku sanoi:
Kas kun ei GP2-autoa... Kuinkahan paljon säännöt (mitat yms.) ovat muuttuneet vuodesta 2002? Sitten moottorin takia pitää modifioida... kuulostaa aika työläältä.
Aika hyvän vertailupohjan saa siitä, että Arrows A23 on hyvinkin pitkälti sama auto kuin Minardin vielä alkukaudella käyttämä PS04. Eli vastaavanlainen projekti olisi edessä kuin Stoddartin porukoilla Australiassa, kuten aiemmin viittasinkin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Bobakki sanoi:
Aika hyvän vertailupohjan saa siitä, että Arrows A23 on hyvinkin pitkälti sama auto kuin Minardin vielä alkukaudella käyttämä PS04.
Höpsis. Soot ny seonnut Stoddartin nimeämishässäkkään. Aikoinaan vuonna 2003 kun PS nuo autot osti, oli tarkoitus ajattaa niitä seuraavana vuonna. Silloin ne nimettiin uudelleen PS04:ksi. Minardi kuitenkin päätti jatkokehittää omaa autoaan ja siitä tuli PS04B, jota siis käytettiin vielä 2005 alussa.

Saman verran noissa varmasti toki työtä olisi, ei siinä mitään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Otto Hokkanen sanoi:
Höpsis. Soot ny seonnut Stoddartin nimeämishässäkkään. Aikoinaan vuonna 2003 kun PS nuo autot osti, oli tarkoitus ajattaa niitä seuraavana vuonna. Silloin ne nimettiin uudelleen PS04:ksi. Minardi kuitenkin päätti jatkokehittää omaa autoaan ja siitä tuli PS04B, jota siis käytettiin vielä 2005 alussa.

Saman verran noissa varmasti toki työtä olisi, ei siinä mitään.
Juu, näinhän se tosiaan näyttää olevan, etteivät sitten noita hyväkseen käyttäneetkään.
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Super Aaaaa tulee saamaan varmaan ainakin kohtuu hyvän koneen Honda V10stä.
Lähemmäs tuhat hevosta huippukierroksilla tarjonnut kone tarjoaa varmasti myös alemmilla kierrosluvuilla tehoa & vääntöä tarpeeksi "kuristettunakin".
Joten uusin säännöin & säädöin koneesta haettu teho & vääntö varmasti tarjoaa Super Aalle ihan kohtuullisen mukavat menestyksen avaimet.

Menestys tai menestymättömyys tuskin tulee olemaan kiinni toki koneista.
Koneen pitäisi sopia Arrowsin runkoon kohtuu helposti, näin ainakin luin asiasta, Honda & Super Aaan tiedotteesta..

Ja katsotaan nyt vielä, mikä runko sinne sit ikinä tuleekin...
Jos saamme edes ikinä tietääkkään... (todellisuutta) :wink:
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Albert Oil sanoi:
Musta ois mukavaa, jos autoja ois saman verran kuin -89 eli 39! Kaikki kynnellekykenevät ja -kykenemättömät smegeen vaan ja esikarsinnoilla aloitellaan perjantaiaamuna.
Oikein ! Minardit ym tuo fiilistä F1:iin. Edellämainitunkin tallin poismenoa surtiin paljon enemmän kuin monen nimekkäämmän joukosta poistuneen lähtöä.

Porukka suhtautuu täällä älyttömän negatiivisesti uusiin talleihin. Ensimmäinen vuosi F1:ssä on joka tapauksessa harjoittelua podiumin ulkopuolella vaikka takana olisi iso autonvalmistaja millä tahansa gigabudjetilla.
Mitä enemmän pikkutalleja on, sitä useammalle nuorelle kuskille on mahdollista päästä F1:iin.
 
Viimeksi muokattu:

niki

positiivari
Liittynyt
30.7.2005
Viestit
155
Sijainti
Rollo
Hienoa että ykösiin tulee enempi autoja, 22 on hyvä mutta voisi olla jopa 26 kappaletta. Ehkäpä 2007 tai 2008, ainakin 2007 olisi tulossa yksi uusi talli(McLarenin juniortiimi). Heikki Kultahan kirjoitti että Aguri-talli SAA lisenssin tällä viikolla! Toivotaan parasta :alppu:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Toivotaan näin. Autonrakentamisen voisi jo suosiolla jättää autonvalmistajille.
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Otsikon vastaisesti Super Aguri F1 ei ole 11. talli kaudella 2006. Tämä keskustelunaihe voidaan nostaa takasin pöydälle noin vuoden päästä, jos sama talli vielä aikoo F1:siin.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
niki sanoi:
Hienoa että ykösiin tulee enempi autoja, 22 on hyvä mutta voisi olla jopa 26 kappaletta. Ehkäpä 2007 tai 2008, ainakin 2007 olisi tulossa yksi uusi talli(McLarenin juniortiimi). Heikki Kultahan kirjoitti että Aguri-talli SAA lisenssin tällä viikolla! Toivotaan parasta :alppu:
onko säännöissä vielä se maximirajoitus autojen määrälle?
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Mikä muuten tämä Super Agurin tilanne on? Viimeksi mitä kuulin, oli se että hakevat vielä kilpailemiselle lupaa. Kuulemma oli jäänyt arvelujen mukaan asia kiinni siitä takuumaksusta.
 
Ylös