2006 FORMULA 1™ Petronas Malaysian Grand Prix

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
F1 Racing-live.com kertoo, että myös Renaultin takasiipi pistetään tutkintaan Malesiassa. Epäillään että Rellun takasiiven päätylevyt on rakennettu joustamaan korkeissa nopeuksissa. Auto Motor und Sport -lehden mukaan FIA saattaisi pyytää Ferraria asentamaan pystysuuntaiset tukilevyt takasiiven pääelementtiin, jolla estettäisiin siiven mahdollinen jousto korkeissa nopeuksissa.
Lukekaa itse :)
http://f1.racing-live.com/f1/en/headlines/news/detail/060316105039.shtml
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Suomen kansalaisille kaksoisvoitto, siitä tietenkin lähdetään joka kisaan.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
the flying finn sanoi:
F1 Racing-live.com kertoo, että myös Renaultin takasiipi pistetään tutkintaan Malesiassa. Epäillään että Rellun takasiiven päätylevyt on rakennettu joustamaan korkeissa nopeuksissa. Auto Motor und Sport -lehden mukaan FIA saattaisi pyytää Ferraria asentamaan pystysuuntaiset tukilevyt takasiiven pääelementtiin, jolla estettäisiin siiven mahdollinen jousto korkeissa nopeuksissa.
Lukekaa itse :)
http://f1.racing-live.com/f1/en/headlines/news/detail/060316105039.shtml


Mitkähän tuplapylväät tuolta Ferrarin persiistä nousevat ellei juuri semmoiset "vertikaaliset tuet" joista tuossa artikkelissa puhutaan. Ei ymmärrä. Nyt ei tosiaan ymmärrä.. :confused:
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
kristian.s sanoi:
Eikä se tässä ketjussa mainittu kahdeksan pisteen ero olisi mitenkään katastrofaalinen, ei todellakaan. Tiukassa kamppailussa tilanteet vaihtelevat ja jossain kohtaa kautta saattaa olla niinkin, että Alonson on tyytyminen kolmanteen, neljänteen sijaan Kimin ottaessa voittoja...
Luotettavuus on tietenkin yksi tärkeimmistä seikoista, kun puhutaan McLarenin menestysmahdollisuuksista. Täytyy tosiaan toivoa, että se moottori, ja kaikki muutkin osat, kestävät Malesian rasitukset. Yksi mielenkiintoinen asia on muuten se, että Bahrainin aika-ajoissa Kimiltä jäi ajamatta ehkäpä reilut 15 kierrosta sen tukivarren takia.
Juurikin näin. Kärjessä on niin tasaista, ettei varmistelemalla enää pääse kovinkaan korkealle. Viime vuonna Alonso varmisteli, jäi minuutin kärjelle ja oli vielä podiumilla. Juanin ja Mclarenin sähellyksen takia välillä vähän korkeammallakin :yuck:
Eikö Kimille vaihdettu moottoria aika-ajojen jälkeen?
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Maikkarin sivuilta:

Moottorimurhe hiertää Montoyaa
16.03.2006 12:44


Juan Pablo Montoyan Bahrainin GP:n pilannut moottorimurhe saattaa haitata kolumbialaista vielä Malesiassakin, sillä hänen täytyy käyttää Sepangissa samaan voimanlähdettä tai vaihtoehtoisesti ottaa kymmenen lähtöruutua pudottava rangaistus moottorinvaihdosta.

- Tilanne oli kunnossa, kun kierroslukuja nostettiin huippuunsa, mutta kun ajoin kilpailussa normaalisti käytettävillä kierrosluvuilla, moottorini oli aivan kuollut, Montoya kertasi Bahrainin kisaa SpeedTV:lle.

Montoya ajoi Bahrainissa viidennestä lähtöruudusta viidenneksi. Tallikaveri Kimi Räikkönen tuli 22. lähtöruudusta kolmanneksi.

- Ajoimme erilaisilla renkailla, mutta se ei ollut avainkysymys. Jos vertaa huippunopeuksiani Kimiin, niin pääsuoralla jäin hänestä 4-5 km/t. Se oli turhauttavaa, sillä jos katsoo sektoriaikojani, niin ne olivat kaikki nopeampia kuin Kimillä, Montoya jatkoi.

McLaren ei ole tiedottanut, aikooko talli vaihtaa Montoyan moottorin.

(MTV3)


En haluaisi olla vahingoniloinen, mutta sattuu sitä Montoyallekin. Viime vuonna vain rupesi ärsyttämään kun Kimin autoon iski aina moottorivika, mutta JPM:n autoon harvemmin, oliko hänellä yhtään moottorinvaihtoa viime vuonna?

Toivottavasti Kimin autossa sitten ei ole moottorin kanssa mitään. Toisaalta, Kimi osaa ajaa kyllä Montoyaa taloudellisemmin, JPM ei kyllä juurikaan osaa säästää moottoria.
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Teemu-84 sanoi:
- Ajoimme erilaisilla renkailla, mutta se ei ollut avainkysymys. Jos vertaa huippunopeuksiani Kimiin, niin pääsuoralla jäin hänestä 4-5 km/t. Se oli turhauttavaa, sillä jos katsoo sektoriaikojani, niin ne olivat kaikki nopeampia kuin Kimillä, Montoya jatkoi.
Selitysten maailmanmestari. Renkaiden erot ei ollu avainkysymys? Ne juuri antoi Montoyalle yksittäiset paremmat sektoriajat! Kimin renkailla taas pääsi kierroskaupalla lujaa :wink:

Ja mitä noista huippunopeuksistakin voi sanoa? Ehkäpä Kimi käytti niitä reservitehoja silloin kun tarvitsi mennä lujaa :wink:

Enpä ole Kimin ikinä kuullut valittavan autoaan tai moottoriaan huonoksi, ellei se ole hajonnut ... kovaa kyllä olen nähnyt ajavan.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Teemu-84 sanoi:
Maikkarin sivuilta:

Moottorimurhe hiertää Montoyaa
16.03.2006 12:44


Juan Pablo Montoyan Bahrainin GP:n pilannut moottorimurhe saattaa haitata kolumbialaista vielä Malesiassakin, sillä hänen täytyy käyttää Sepangissa samaan voimanlähdettä tai vaihtoehtoisesti ottaa kymmenen lähtöruutua pudottava rangaistus moottorinvaihdosta.

- Tilanne oli kunnossa, kun kierroslukuja nostettiin huippuunsa, mutta kun ajoin kilpailussa normaalisti käytettävillä kierrosluvuilla, moottorini oli aivan kuollut, Montoya kertasi Bahrainin kisaa SpeedTV:lle.

Montoya ajoi Bahrainissa viidennestä lähtöruudusta viidenneksi. Tallikaveri Kimi Räikkönen tuli 22. lähtöruudusta kolmanneksi.

- Ajoimme erilaisilla renkailla, mutta se ei ollut avainkysymys. Jos vertaa huippunopeuksiani Kimiin, niin pääsuoralla jäin hänestä 4-5 km/t. Se oli turhauttavaa, sillä jos katsoo sektoriaikojani, niin ne olivat kaikki nopeampia kuin Kimillä, Montoya jatkoi.

McLaren ei ole tiedottanut, aikooko talli vaihtaa Montoyan moottorin.

(MTV3)


En haluaisi olla vahingoniloinen, mutta sattuu sitä Montoyallekin. Viime vuonna vain rupesi ärsyttämään kun Kimin autoon iski aina moottorivika, mutta JPM:n autoon harvemmin, oliko hänellä yhtään moottorinvaihtoa viime vuonna?

Toivottavasti Kimin autossa sitten ei ole moottorin kanssa mitään. Toisaalta, Kimi osaa ajaa kyllä Montoyaa taloudellisemmin, JPM ei kyllä juurikaan osaa säästää moottoria.

Siita etta osaako monty saastaa moottoria en todellakaan tieda, koska moottoriongelmat on osunut kimin kohdalle. Mutta sen tiedan etta kimi osaa renkaitaan saastaa. Tiesin kylla jotta toyotalla ei renkaat toimi, mutta miksikohan ne sit williamsilla ja ferrarilla toimii noinkin paljon paremmin?? jaa-a. Joo, ei se kierros viela paha ole, kylla toyota takaa viela tulee.

Olen kylla helpottunut kun kimin kausi lahti nainkin hyvin kayntiin :) Nyt on mahdollista jopa se mestaruus ottaa. Paras auto on jo ja moottoria kun viela viilaa ni hyva tulee :) Alonso on luultavasti se toinen joka mestaruudesta kisaa. Ferrarilla ei varmaan paukut riita.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Semmoista huhua liikkeellä, että nyt M. Schumacherinkin auton moottori saatetaan vaihtaa. Hienoista epävarmuutta tuonkin moottorin kohdalla luotettavuuden suhteen..
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Koskeekos toi siiven taipumissääntö myös etusiipeä? Kaappasin joskun koneelle pätkän Montoyan williamsin nokkakameran kuvasta ja siinä ainakin näkyi selvästi kun Brasilian suorilla siipi taipui muutamia senttejä.
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Siivet taipuu aina. Kyse on vain siitä, että kuinka paljon ne saavat taipua.

Miettikää millainen rasite tuollaisella siipielementillä on jossain 300km/h vauhdissa. Saisi olla paksu pala terästä ettei yhtään joustaisi. :thumbup:
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Teemu-84 sanoi:
Maikkarin sivuilta:

Moottorimurhe hiertää Montoyaa
16.03.2006 12:44


Juan Pablo Montoyan Bahrainin GP:n pilannut moottorimurhe saattaa haitata kolumbialaista vielä Malesiassakin, sillä hänen täytyy käyttää Sepangissa samaan voimanlähdettä tai vaihtoehtoisesti ottaa kymmenen lähtöruutua pudottava rangaistus moottorinvaihdosta.

- Tilanne oli kunnossa, kun kierroslukuja nostettiin huippuunsa, mutta kun ajoin kilpailussa normaalisti käytettävillä kierrosluvuilla, moottorini oli aivan kuollut, Montoya kertasi Bahrainin kisaa SpeedTV:lle.

Montoya ajoi Bahrainissa viidennestä lähtöruudusta viidenneksi. Tallikaveri Kimi Räikkönen tuli 22. lähtöruudusta kolmanneksi.

- Ajoimme erilaisilla renkailla, mutta se ei ollut avainkysymys. Jos vertaa huippunopeuksiani Kimiin, niin pääsuoralla jäin hänestä 4-5 km/t. Se oli turhauttavaa, sillä jos katsoo sektoriaikojani, niin ne olivat kaikki nopeampia kuin Kimillä, Montoya jatkoi.

McLaren ei ole tiedottanut, aikooko talli vaihtaa Montoyan moottorin.

(MTV3)


En haluaisi olla vahingoniloinen, mutta sattuu sitä Montoyallekin. Viime vuonna vain rupesi ärsyttämään kun Kimin autoon iski aina moottorivika, mutta JPM:n autoon harvemmin, oliko hänellä yhtään moottorinvaihtoa viime vuonna?

Toivottavasti Kimin autossa sitten ei ole moottorin kanssa mitään. Toisaalta, Kimi osaa ajaa kyllä Montoyaa taloudellisemmin, JPM ei kyllä juurikaan osaa säästää moottoria.
Jos tietty määrä moottorinvaihtoja joudutaan syystä tai toisesta kauden aikana tekemään, niin McLarenin kannalta on ehdottomasti edullisempaa että ne osuvat Kimille. Kimi sentään kykenee rynnimään takarivistäkin aika korkealle. :D
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
General FUp sanoi:


Mitkähän tuplapylväät tuolta Ferrarin persiistä nousevat ellei juuri semmoiset "vertikaaliset tuet" joista tuossa artikkelissa puhutaan. Ei ymmärrä. Nyt ei tosiaan ymmärrä.. :confused:
Toinen elementti taitaa olla tukematon. Muistelisin, että nuo taipuvat takasiivet ovat aiemmin rakennettu niin, että toinen elementti painuu kiinni pääelementtiin. Tuo sitten alentaisi suorilla ilmanvastusta.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
PRKL Sehä on jo ens yöänä!!

...muuut-ta...eikös se tuu ens yönä sitten kans uusintana ett kantsii valvoa vasta perjantai-lauantai yö kokonaa??
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Teemu-84 sanoi:
En haluaisi olla vahingoniloinen, mutta sattuu sitä Montoyallekin. Viime vuonna vain rupesi ärsyttämään kun Kimin autoon iski aina moottorivika, mutta JPM:n autoon harvemmin, oliko hänellä yhtään moottorinvaihtoa viime vuonna?
Montoya sai yhden 10 paikan rangaistuksen. Lisäksi hänellä oli kolme teknistä keskeytystä, joista viimeinen tosin johtui irtonaisen kaivonkannen yliajosta - tai oikeammin sen seurauksista. Ensimmäinen johtui elektroniikasta, toinen "half shaftista". Moottoreista ymmärtävät kielitaitoiset saavat kertoa mistä akselista on kyse.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Montoya sai yhden 10 paikan rangaistuksen. Lisäksi hänellä oli kolme teknistä keskeytystä, joista viimeinen tosin johtui irtonaisen kaivonkannen yliajosta - tai oikeammin sen seurauksista. Ensimmäinen johtui elektroniikasta, toinen "half shaftista". Moottoreista ymmärtävät kielitaitoiset saavat kertoa mistä akselista on kyse.
En minä niistä mitään ymmärrä, mutta käsittääkseni tuota nimitystä käytetään tasauspyörästöltä kummallekin renkaalle menevästä vetoakselista.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
äxä sanoi:
Dream on, dream on... miksi pitäisi huomioida kakkosketjun poikia isojen miesten ajoihin? :D

On olemassa f1-kuskeja. Ja on lisäksi olemassa f1-supertähtiä ja tällä hetkellä niitä on sarjassa vain kaksi, Kimi ja Schumi. Alonso on pakko laskea mukaan voittotaistoon vain Rellun hyvän kaluston vuoksi.

Toivottavasti tästä ei nyt kukaan vedä hernettä nenään... :thumbup:
Täydellistä tuubaa. Alonso jos joku on pitänyt autoa pinnalla uskomattomalla ajolla, vrt. tallikaveri. Ja turha itkeä, että Alonsolla on jokin "Fernando-only" auto. Samaa voidaan spekuloida myös Räikkösen ja Schumin kohdalla, jos välttämättä pitää.
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Ferrari oli myös viime kaudella melko kova juuri Bahrainissa, ja sinä vuonna Schumi tais olla seittemäs Malesiassa, eikä vauhtia ollut lähimainkaan samoissa määrin, nähtäväksi jää sit miten tänä vuonna kun alku lupaa paljon testeistä lähtien.

Näyttää säätiedotuksen mukaan lähes varmalta vesisateelta mutta tiedä sitten kun ottaa alueen huomioon.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
WebSlave sanoi:
Montoya sai yhden 10 paikan rangaistuksen. Lisäksi hänellä oli kolme teknistä keskeytystä, joista viimeinen tosin johtui irtonaisen kaivonkannen yliajosta - tai oikeammin sen seurauksista. Ensimmäinen johtui elektroniikasta, toinen "half shaftista". Moottoreista ymmärtävät kielitaitoiset saavat kertoa mistä akselista on kyse.
Missä kisassa Monty sai 10 paikan rangaistuksen? Monacossa ainakin muistaakseni hylättiin koko aika-ajo Montylta kun tuli se kolari harjoituksissa, joka pistettiin JP:n syyksi. Hockella spinnas ulos aika-ajoissa viimeisessä mutkassa ja moottori vaihdettiin uuteen tästä syystä.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
äxä sanoi:
Ja siitä luottettavuudesta, katsopas mitkä tiimit ovat jo ekan osakilpailun jälkeen joutuneet moottorin vaihtamaan teknisistä ongelmista johtuen:
Renault, Honda ja Ferrari. Ei vielä yhtään koneenvaihtoa Mclarenille. Kukapa olisi tätäkään arvannut ennen kauden alkua! :thumbup:
Ainakaan MTV3 sivuston mukaan Fisichellan autosta ei hajonnutkaan moottori vaan kaasupolkimen järjestelmä (Elektroniikkavika), vaikka kone ei hajonnut saa hän uuden moottorin Malesiaan, koska joutui keskeyttämään kisassa "moottoririkkoon".
Eli moottori on ehjä, mutta hulluahan se olisi jättää vaihtamatta kun siihen mahdollisuus "kultalautasella" tarjotaan.
Ei silti tekninen vika tuokin ja auto pysähtyi sen takia.....
Renault selvitti Fisichellan ongelman

Jaha, nyt pehkuihin että jaksaa viiden aikaan nousta katsomaan harjoituksia...
 
Ylös