2006 Toyota TF106

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Jos muuten tähän topikkiin voisi vastata niin autohan alkaa kulkemaan jo pirun hyvin tässä vaiheessa! :ahem: :alppu: Miten onkaan kun päivittävät kuulemma kunnolla? :thumbup:

Nyt soisin yhdelle suosikkikuskeistani Trullille onnea. :(
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Mikehan on lentänyt Englannin ja Kölnin väliä suihkarilla Toyotan laskuun... Kalliiksi tuli Toyotalle Mike jo palkkansa puolesta, mutta toisaalta Toyota on mennyt eteenpäin. Ei ehkä kuitenkaan niin paljon kuin odotettiin?
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
No kallis tai ei mutta kukahan tulee tilalle JOS Mike lahtee? Pitpass.com sano etta Pascal Vasselon. Onkohan silla tietotaitoa siihen hommaan? Tietaako kukaan. Ja tuo lahto nayttais olevan puhtaasti henkilokohtaisista syista, ei tuloksellisista.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Luulempa, että gascoynen menestymättömyyteen toyotalla on tainnut aika paljon vaikuttaa tojon organisaatio... Sielä taitaa jossain määrin löytyä melkoista jäykkyyttä. Ihan vaan kun tässä pyörittelee kuvia gascoynen vikoista renuista/benettoneista ja vertaa niitä gascoynen tojotoihin niin melkoisen erilaiset linjat on... Ja jos gascoyne on edes jollain muotoa vastuussa(kuten tietääkseni on) tojon linjoista niin melkoisen muutoksen on kaveri tehnyt tavoilleen... Minusta on hieman outoa, että miken maineessa oleva ja renun menestykseen osaltaan nostanut kaveri floppaisi vain omasta syystään sarjan isoimmalla budjetilla...

Mutta oli miten oli ja näin on käynyt, niin on mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan tojo lähtee...
 

Barco:[

Well-known member
Liittynyt
19.9.2005
Viestit
427
Gascoynen huippuvuodet alkoivat olla jo takana, joten tämä oli kyllä Toyotalta aivan oikea ratkaisu. Kun kaveri on noin kallis ja suunta noin vahvasti alaspäin, on ainoa oikea ratkaisu tekaista joku riita ja potkia tämän varjolla pois.

Toyotan budjetista sen verran, että Toyotaltahan jokunen aika sitten kommentoitiin väitteitä, joiden mukaan sen budjetti olisi suurin F1-sarjassa. Heidän mukaansa se on 'vain' samaa tasoa muiden huipputallien kanssa. Itse uskoisin heidän väitteitään, koska nuo vuosittain ilmestyvät budjettivertailut ovat kuitenkin vain arvailuja muutaman erittäin puolueellisen lehden taholta. Totuus lienee enemmänkin se, että kaksi supertallia käyttää saman verran rahaa kuin Toyota, Renault, Honda ja BMW yhteensä.

Mielenkiintoista nähdä mihin Toyotan suunta lähtee. Talli on kuitenkin vielä nuori, joten sille on sallittava muutama kausi, jolloin suunta ei olekaan ylöspäin edellisestä. Järkevä pitkäntähtäimen rakentaminen silmittömän huippunimien palkkauksen sijaan on kuitenkin järkevämpää. Sen jos mikä on tämä vuosikymmen osoittanut.

Vähän ihmeellistä se on, jos Toyota nyt tämän lupaavan alun jälkeen vetäytyy ykkösistä. John Howettin tuoreimmat uhkailut että Toyota lähtee jos se ei ole kaivattu, viitaten Mosleyn idiotismeihin tehdastalleja kohtaan. Eiköhän nuo voida kuitenkin ottaa suun pieksentänä.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Barco:[ sanoi:
Gascoynen huippuvuodet alkoivat olla jo takana, joten tämä oli kyllä Toyotalta aivan oikea ratkaisu. Kun kaveri on noin kallis ja suunta noin vahvasti alaspäin, on ainoa oikea ratkaisu tekaista joku riita ja potkia tämän varjolla pois.

Toyotan budjetista sen verran, että Toyotaltahan jokunen aika sitten kommentoitiin väitteitä, joiden mukaan sen budjetti olisi suurin F1-sarjassa. Heidän mukaansa se on 'vain' samaa tasoa muiden huipputallien kanssa. Itse uskoisin heidän väitteitään, koska nuo vuosittain ilmestyvät budjettivertailut ovat kuitenkin vain arvailuja muutaman erittäin puolueellisen lehden taholta. Totuus lienee enemmänkin se, että kaksi supertallia käyttää saman verran rahaa kuin Toyota, Renault, Honda ja BMW yhteensä.

Mielenkiintoista nähdä mihin Toyotan suunta lähtee. Talli on kuitenkin vielä nuori, joten sille on sallittava muutama kausi, jolloin suunta ei olekaan ylöspäin edellisestä. Järkevä pitkäntähtäimen rakentaminen silmittömän huippunimien palkkauksen sijaan on kuitenkin järkevämpää. Sen jos mikä on tämä vuosikymmen osoittanut.

Vähän ihmeellistä se on, jos Toyota nyt tämän lupaavan alun jälkeen vetäytyy ykkösistä. John Howettin tuoreimmat uhkailut että Toyota lähtee jos se ei ole kaivattu, viitaten Mosleyn idiotismeihin tehdastalleja kohtaan. Eiköhän nuo voida kuitenkin ottaa suun pieksentänä.
Supertallit? Tarkoitatko McLarenia ja Ferraria?
Puoleellisen lehden taholta arvio budjetista? Ei herranen aika. Noista budjetista on tehty niin monen lehden kanssa arvio että kaikkiko olisivat puoleellisia, jos tulos ei olisi sinun mieleen?
Sitäpaitsi kaikki tallit ovat pörssiyhtiöitä joiden täytyy julkistaa tulos, joista ilmenee myös kaikki menot. Tallit pyrkivät olemaan voittoa tekeviä pörssiyhtiöitä. Eli kyllä hyvin paljolti uskon noihin arvioihin. Se on vain fakta että "japanilaiset" tallit käyttävät kaikista eniten rahaa F1:siin saavuttamatta mitään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nyt kun katselee tuota Gascoynen "ansioluetteloa" taaksepäin, niin ei se kyllä järjettömän vakuuttavaksi ole muodostunut. Sauber- ja Tyrrell-vuosia tuskin kannattaa hirveästi huomioida, mutta Jordanilla hyvän 1999 auton jälkeen vuosien 2000 ja 2001 autot olivat aika pahoja floppeja. Kärsivät erityisesti jonkunsorttisesta suunnitteluvirheestä, joka johti takarenkaiden liialliseen kulumiseen. Renaultilla 2003 auto oli ilmeisen hyvä, mutta Gascoynen lähtö ei näkynyt tallia juuri hidastavan. Tai no, vuoden 2004 auto, joka oli lähinnä muiden kuin Gascoynen vastuulla, oli heikompi tekele siinä välissä ennen viime vuotta. Uskoisin kuitenkin, että jostain brittitiimistä löytyy uusi koti, Williamsilta saattaisi löytyä kiinnostusta nyt esimerkiksi.

Toyotan suhteen ja noin yleisestikin täytyy olla samaa mieltä Barcon kanssa siitä, että jatkuvuus on yleensä ollut se juttu, jolla tuloksia F1:ssä on tehty. Nyt talliin tulee neljäs tekninen johtaja sen kuusivuotisella taipaleella (ja pääsuunnittelijakin taitaa olla kolmas tai neljäs laatuaan), mikä ei mielestäni kuulosta millään tapaa älykkäältä tavalta toimia. Näin maallikkona voisi tietysti arvailla, että viimeisen vallan pitäminen japanilaisjohdolla ei ole järin älykästä, vaan mistäpäs tuostakaan tietää.
 
Viimeksi muokattu:

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
azai sanoi:
Supertallit? Tarkoitatko McLarenia ja Ferraria?
Puoleellisen lehden taholta arvio budjetista? Ei herranen aika. Noista budjetista on tehty niin monen lehden kanssa arvio että kaikkiko olisivat puoleellisia, jos tulos ei olisi sinun mieleen?
Sitäpaitsi kaikki tallit ovat pörssiyhtiöitä joiden täytyy julkistaa tulos, joista ilmenee myös kaikki menot. Tallit pyrkivät olemaan voittoa tekeviä pörssiyhtiöitä. Eli kyllä hyvin paljolti uskon noihin arvioihin. Se on vain fakta että "japanilaiset" tallit käyttävät kaikista eniten rahaa F1:siin saavuttamatta mitään.
Usenetistä:

The March issue of F1 Racing has their annual survey of F1 team budgets.

These are F1 Racing's "estimates", but they are based in part on official
figures which have to be filed at Companies House (UK teams). In most cases
the data is that filed at the end of 2004 and the numbers have been revised
to apply to season 2005.


A couple of unrelated comments from the article - Red Bull DID pay Ford $1
for the Jaguar team, and Jaguar paid Pizzonia $477,317 to terminate his
contract back in 2003.

The budgets are broken into several categories:


R&D (Research and Development) - the basic cost of designing and developing
the cars


WT (Wind Tunnel) - the cost of running one (or two) wind tunnels 24/7.
Includes the heavy cost of power and on staff.


Man. (Manufacturing) - the cost of building the cars. The ball park figure
for building a single rolling chassis, sans engine, but with gearbox and
other ancillaries is between $250k and $300k. That figure is multiplied
by the number of chassis built during the year - Toyota built ten TF105s.


Eng. (Engines) - the cost of the powerplants


T&A (Travel & Accommodation) - how much it costs to send staff to races,
and house them while there. Costs increased in 2005, in part because of
the extra races. As it says, first class on BA or Qantas London-Melbourne-
London costs about $13k per person.


Tests (Testing costs) - the ballpark figure for testing is $1250 per lap
(fuel, tyres, pads, etc.). Toyota did 8500 laps last year, which costs
about $50m.


Races - the cost of putting the cars on the track. These also increased
in 2005 because of the extra races. Note that these numbers include the
costs of shipping the cars and equipment - the T&A are the personnel
costs.


T-Sal (Team Salaries) - the wage bill, excluding the drivers. Team
sources have told F1 Racing that previous estimates have been on the
low side, some of the anomalies have been corrected. Williams figure
is based on a workforce of 513, while McLaren's has fallen slightly
to 524. It is alleged that Red Bull have been offering an average
50% increase in salary to encourage defections from the other teams.
Some Renault guys earning $60k have been lured away by offers of $90k.


D-Sal (Driver Salaries)


Some details


Toyota - Ralf $25m, Trulli $10m, Panis £3.5m, Zonta $1m
Ferrari - MS $35m, Rubens $10m, Badoer $1.5m
Renault - Alonso $9m, Fisi $9m, Montagny $250k
McLaren - Kimi $22m, JPM $15m, Wurz $2.5m, de la Rosa $500k


C.E. (Corporate Entertainment)


All figures are in millions of US dollars. It now costs about three billion dollars
to produce the F1 season.


R&D WT Man. Eng. T&A Tests Races T-Sal D-Sal C.E. Total
Ferrari 26.60 15.55 1.80 150.00 19.46 75.75 37.28 51.04 46.50 9.00 432.98
Toyota 63.40 13.14 2.80 180.00 12.97 77.50 29.71 68.53 39.50 11.50 499.05
McLaren 45.66 15.93 1.99 140.00 14.05 65.86 25.33 62.23 40.00 8.50 419.95
Williams 22.50 14.91 1.65 137.00 10.05 74.50 27.46 57.05 5.00 10.00 360.12
BAR 33.40 11.62 1.37 170.00 8.53 54.00 23.24 40.70 10.25 7.05 360.16
Renault 18.09 9.06 1.92 115.00 8.10 44.00 25.09 41.08 18.25 6.50 287.81
Sauber 15.03 11.71 1.75 26.00 7.70 27.50 24.03 39.60 4.50 3.50 161.32
Red Bull 13.48 6.78 1.25 18.00 5.72 37.50 19.51 23.78 2.50 10.70 139.22
Jordan 12.20 5.10 0.80 15.00 4.86 26.50 21.34 16.50 0.50 1.40 104.20
Minardi 0.45 3.40 0.75 10.00 2.47 10.00 10.25 12.24 0.35 0.40 50.31
---------------------------------------------------------------------------*----------
250.81 107.20 16.08 961.00 93.91 493.11 243.24 413.47 167.35 68.55 2,814.72


It might be interesting to compare the costs of testing in 2005 with the costs
in 2004 - taken from last year's F1 Racing survey.


2005 2004
Toyota 77.50 53.06 +24.44
Ferrari 75.75 62.72 +13.03
Williams 74.50 63.04 +11.46
McLaren 65.86 64.96 +0.90
BAR 54.00 56.64 -2.64
Renault 44.00 28.40 +15.60
Red Bull 37.50 4.88 +32.62 [2004 Jaguar]
Sauber 27.50 20.00 +7.50
Jordan 26.50 4.20 +22.30 [2005 Midland]
Minardi 10.00 1.78 +8.22

An increase of $133.43m.
......

Top 3 tuhlaajat järjestyksessä: Toyota, Ferrari, McLaren

Halfilla sirkuksen toiseksi kovin palkka. :eek:

Rellu on saanut hyvää tulosta aikaiseksi suhtkoht vähällä.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Noniin!

Zonta Paul Ricardin F1-testien päätöspäivän nopein
07.04.2006 20:16
Ricardo Zonta, kuva: Mark Thompson/Getty Images

Toyotan testikuljettaja Ricardo Zonta osoitti perjantaina Ranskan Paul Ricardin radalla ajetuissa F1-testeissä, että japanilaistalli on saamassa TF106-autostaan hiljalleen parasta irti. Zonta oli viimeisen testipäivän nopein ajalla 1.04,157. Testipäivän toiseksi nopein oli Renault'n Giancarlo Fisichella, joka jäi Zontan ajasta reilun sekunnin kymmenyksen.

Renault ajoi perjantaina vain yhdellä autolla, sillä Heikki Kovalaisen auton ripustusta ei saatu korjattua perjantaiksi. Kovalainen ajoi rajusti ulos torstaina.

McLarenin Pedro de la Rosa oli kolmas. De la Rosa ajoi 120 kierrosta ja talli sai hyödyllistä tietoa uuden moottorin käyttäytymisestä.

Ranska, Paul Ricardin F1-testit, perjantai:

1. Zonta Toyota 1.04,157 156 kierrosta
2. Fisichella Renault 1.04,258 160
3. de la Rosa McLaren 1.04,591 120
4. Paffett McLaren 1.04,899 163
5. Kubica BMW 1.04,944 107
6. Heidfeld BMW 1.05,673 92
7. Panis Toyota 1.06,741 60

Kaikki ajat epävirallisia.

(MTV3)

Rupee onneksi vauhtikin olemaan jo hyvalla tasolla :ahem: Viikon kovin aika. Asian tekee mielenkiintoiseksi se etta toyota ei ikina testeissa hirveesti pullistele. "Ongelma" parempia sijoituksia ajatellessa onkin se etta makki ja renault parantaa varmaan melkein yhta paljon. (Tai toivottavasti ainakin kimi) Muista talleista en tieda. Odotan suht hyvaa kisanopeutta seuraavasta kisasta :ahem:

Edit: Tajusin just miten nuori talli oikeesti toyota on f-ykkosissa. Ne varmaan on joskus viime kaudella oikeesti vasta oppinut miten auto kayttaytyy tai miten sita saadetaan sun muita juttuja. Ja pahimmilla kilpailijoilla on kuiteskin vuosien kokemus (vuosikymmenten) takana joten siina mielessa ei ole niin paha tama 5 vuoden sessio ollut.
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Saas nähhä onko Toyota korjannut ongelmaansa, eli kanttareiden ylittäminen. Ainakin viimeiset 4 vuotta on ollut vielä ongelmia mus josko nyt alkaisivat kulkemaan myös Imolassa! :ahem:
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Joni sanoi:
Saas nähhä onko Toyota korjannut ongelmaansa, eli kanttareiden ylittäminen. Ainakin viimeiset 4 vuotta on ollut vielä ongelmia mus josko nyt alkaisivat kulkemaan myös Imolassa! :ahem:
Ai niin perkele. Unohin etta imola on seuraava :mad_old: Huonoo tekeee kylla nyt. Toivottavasti Kimi sentaan ottaa voiton :ahem:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Joni sanoi:
Saas nähhä onko Toyota korjannut ongelmaansa, eli kanttareiden ylittäminen. Ainakin viimeiset 4 vuotta on ollut vielä ongelmia mus josko nyt alkaisivat kulkemaan myös Imolassa! :ahem:
Tuon uuden Tojotan suurimmat uudistukset tulivat Gascoynen mukaan juuri jousitukseen, joten sikäli olisi kai jotain toivoa paremmasta.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
butterfly sanoi:
Rupee onneksi vauhtikin olemaan jo hyvalla tasolla :ahem: Viikon kovin aika. Asian tekee mielenkiintoiseksi se etta toyota ei ikina testeissa hirveesti pullistele. "Ongelma" parempia sijoituksia ajatellessa onkin se etta makki ja renault parantaa varmaan melkein yhta paljon. (Tai toivottavasti ainakin kimi) Muista talleista en tieda. Odotan suht hyvaa kisanopeutta seuraavasta kisasta :ahem:
Joo rupee olemaan Tojolla vauhtia :thumbup: Täytyy myöntää, että Tojo on yllättänyt :eek: toivottavasti tulevat taistelemaan palkintopalli paikoista :)
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Bobakki sanoi:
Tuon uuden Tojotan suurimmat uudistukset tulivat Gascoynen mukaan juuri jousitukseen, joten sikäli olisi kai jotain toivoa paremmasta.
Eikos TF105B malliin tehty jo isompia muutoksia takajousitukseen? Ja tama olisi sitten viela evoluutiomalli siita?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
butterfly sanoi:
Eikos TF105B malliin tehty jo isompia muutoksia takajousitukseen? Ja tama olisi sitten viela evoluutiomalli siita?
Ei, vaan etujousitukseen. Takajousitus uusittiin nyt tähän autoon samalla, kun etujousitusta paranneltiin.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Bobakki sanoi:
Ei, vaan etujousitukseen. Takajousitus uusittiin nyt tähän autoon samalla, kun etujousitusta paranneltiin.
Ahas. Enpas tiennyt :eek: Missahan toyota testaa? Barcelonassa pitais mutta ei oo vaan nakynyt :nope:
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Markus Sytelä sanoi:
Mike-Setä satuili että eteenpäin on menty. No nyt se nähään, ylittyykö kanttarit kunnolla edes. Ilman kauhukisoja ei olisi vielä yhtäkään pistettä. Toisaalta jos toinen kuski osaa vain aika-ajot, ja toinen ei oikein mitään, paitsi jonossa ajamisen, niin vaikeuttaahan sekin. Japanilaisella mentaliteetilla ei kyllä voiteta tässä sarjassa muuta kuin harmaa hiuspehko.

EDIT: Toisaalta tallilta on aina puuttunut menestyvä kuljettaja. Ensin oli suomalainen bisnesmies/suunpieksijä split ja skottilainen DTM-kolaroija, sitten tilalle tuli ranskalainen liikennesääntöjen mukaan F1:siä ajava sunday driver ja CART-luumu. Kun teillä on sitä rahaa, niin käyttäkää sitä!
No kyllahan ralf melko hyvin ajoi kaksi viime kisaa ja on trullillakin silloin talloin kisanopeuskin kohdallaan.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
"Uusittu" Toyota TF106B on ilmeisesti eilen debytoinut Paul Ricardin testeissä, että olisko jollain antaa kuvaa siitä? Ei tuntunu noilla mun tietämilläni olevan mitään.
 
Ylös