2008 Monacon GP 22-25.5 - Kilpailu

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
WebSlave sanoi:
F1 kaipaa actionia ja yllätyksiä, ja sitähän Monaco tarjosi. Sen, että sattui nyt menemään suomalaisten kannalta huonosti ei saa antaa häiritä kokonaiskuvaa. Hyvää viihdettähän tuo oli. Kuivalla tosin yleensä ei.
Kyllä. Kaikesta huolimatta viihdearvoa tästä kosteasta Monacon kisasta löytyi ja hakkaa sen suhteen mennen tullen esim. tämän vuoden Barcelonan kisan joka taas tuloksensa puolesta oli keskivertolle härmäläiselle penkkiurheilijalle "iloisempi" tapahtuma...
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
WebSlave sanoi:
On se sitten kumma, ettei muilla ollut tuollaisia ongelmia. Jos Kimi ohitti Kubican normaalilla ajolinjalla (kuten kuvani näyttää), niin en kyllä ymmärrä miksi ihmessä hän olisi sen jälkeen mennyt märälle.
Se kuva ei tainnut liittyä tapaukseen jossa Kimi ajoi pitkäksi, bemari toki kuvista löytyy mutta pika-analyysin perusteella kyseessä saattaisi olla Heidfeldin auto, toisekseen kuvasi perusteella Kimi olisi ollut mutkassa kevyesti ennen bemaria, kun taas tv-kuvan perusteella Kimin pitkäksiajo tapahtui selvästi Kubican takana...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
kouvotsvoni sanoi:
Suomalaisittain meni päin vittua, mutta ihan itse kyllä olivat pistepottinsa tai pistepotittomuutensa ansainneet.
Hajottiko Heikki rattinsa itse :confused:
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Suurin yllätys itelle oli, että Räikkönen pystyy sitten ajamaan tommosiakin kisoja. En muista, että Kimille olis missään kisassa vaihdettu kahta keulaa..

Toinen huolestuttava juttu oli se, että Ferrari ei nyt tallina venynyt mihinkään huippusuoritukseen, Kimin rengaskämmi ja taktiikkasohlaukset on kyllä sellasta, mikä sataa nyt suoraan Mäcin laariin.

BMWllä alkaa olla se tilanne, että Heidfeld on ihan murennettu ja ainoastaan Kubica on pelissä mukana. Millainen sopimustilanne Heidillä muuten on?

Seuraavaan kisaan lähdetäänkin ihan toisesta tilanteesta kun aikaisemmin tällä kaudella. Hamiltoni on saanut juonesta kiinni, Massa on Ferrarin se tasaisemmin pisteitä napsinut kuski ja Räikkönen ei vaan tunnu saavan aika-ajoja kulkemaan. Lisäksi pistejohto meni vaikka eihän näillä eroilla vielä suurta väliä ole. Enemmän vaan nyt huolestuttaa Räikkösen suoritusten laskeva trendi. Kovalaisen pitää kyllä kohta ajaa se nappikisa, muuten alkaa olla sellainen tilanne, että Hessua aletaan vielä selkeämmin ajattamaan Hamiltonin apupoikana. Kubica alkaa olla ihan kivasti mukana kärkikahinoissa jo joka kisassa ja varmasti se voittokin jossain vaiheessa tilille kilahtaa tällä kaudella.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Kimi onneksi pyysi Sutililta anteeksi, mutta siitäkin huolimatta harmittaa Sutilin puolesta todella paljon. Tuo että neljäs sija häntäpään autolla vesisateessa tuntuu olevan aika epäonninen yhdistelmä, vrt. Badoer & Nürre 1999.

Hamiltonilla taisi käydä kuten Jean Alesilla tämän ottaessa uransa ainoan voiton. Alesillahan taisi auto levitä melkein heti maaliviivan jälkeen ja Hamiltonilla puhkesi kumi maalissa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Teme-84 sanoi:
Kimi onneksi pyysi Sutililta anteeksi, mutta siitäkin huolimatta harmittaa Sutilin puolesta todella paljon. Tuo että neljäs sija häntäpään autolla vesisateessa tuntuu olevan aika epäonninen yhdistelmä, vrt. Badoer & Nürre 1999.

Hamiltonilla taisi käydä kuten Jean Alesilla tämän ottaessa uransa ainoan voiton. Alesillahan taisi auto levitä melkein heti maaliviivan jälkeen ja Hamiltonilla puhkesi kumi maalissa.
Alesi innostui voitostaan niin että nousi seisomaan autossaan, sitten kun oli lähdössä uudestaan liikkeelle tupelsi auton sammuksiin.

Badoerin tapaus tuli itsellenikin mieleen tuosta mitä Sutilille tapahtui. Tai Barrichello Doningtonissa -93, joskin Rubensin auto oli hieman parempi kuin Minardi -99 tai Force India nyt. Ei mikään huippuauto Jordan toki ollut, voisi tasoltaan verrata ehkä nykyiseen Toro Rossoon.
 

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
Pakko päästää tämä ulos systeemistäni:

Alkaa usko taasen horjumaan Räikköseen. Muistan elävästi, että tasan vuosi sitten oli samanlaista fiilistä ilmassa. Ei Kimillä tullut kisoista oikein yhtään mitään. Voi vain toivoa, että vauhti alkaa löytymään nyt. Menee muuten taas liian vaikeaksi.


Huh, nyt helpotti. Toki Kimiä ja Heikkiä kannatan kovasti, mutta kun on vaikeaa radalla kisasta toiseen, niin usko loppuu.

T: Kapteeni Koo
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Kuinka nopeatsi drivethrough on pakko tehdä? Eikös Schumi aikanaan säästänyt sen voittokierrokselle?

Olisiko kimi voinut tykittää jotain 15 kierrosta ja tehdä sitten. Koska siis erot sen SC:n jälkeen kasvo todella nopeasti. 3 kierrosta ja 9sec ero. Jos olisi tykittänyt jotain 10 kierrosta olisi sijoitus saattanut pysyä rangaistuksesta huolimatta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
3 kierroksen sisään pitää tehdä rangaistuskäynti. Schumin kohdalla silloin kolmas kierros sattui olemaan kisan viimeinen.

Pikkuluokat mukaan luettuna Hamiltonilla muuten nyt Monacossa ajettuna 5 kisaa, tuloksena 4 voittoa ja 1 kakkossija.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Olipahan luettavaa tuo eilinen keskustelu. :D Voittaja vaihtui ties montako kertaa kisan aikana. :alppu:

Mutta mikä kisa! Mielenkiinto säilyi aivan loppuun asti! Harmittaa tietysti suomalaisten puolesta. Kimi ajoi taatusti yhden uransa huonoimmista kisoista. Tuli elävästi mieleen Schumacherin kisa kaudelta 1998. No Kimi seuraa suuren mestarin jalanjäljissä. ;) Liekö alla ollut kuivankelin säädöt vai mikä oli, koska yleensä Kimi on sateella loistava.

Ferrari-tiimi saa kyllä sapiskaa myös rengassekoilustaan. Ilman Kimin rangaistusta kisasta olisi voinut tulla aivan erilainen Kimin osalta. Sääli.

Ja Heikki... Eikö epäonni voisi jo hellittää? :( Nyt ei toiminut ratti. Kovalaisen ajo oli sateella mainiota sitä yhtä lievää kolaria toisen Hondan(?) kanssa. Ilman rattisekoilua Heikillä olisi ollut varmasti mahdollisuudet voittaa koko kisa, kun otetaan huomioon, että rengasrikon kärsinyt Hamilton lopulta voitti sen.

Hamilton ajoi kyllä hienon kisan. Hauskasti autojen voimasuhteet vaihtelivat pitkin kisaa. Ensin Massa oli ylivoimainen, sitten Hamilton ja lopussa Kimi oli nopein (joka puoltaa epäilyäni kuivankelisäädöistä Kimin autossa). Kubica oli tasaisin kisassa. Massa osoitti jälleen miksei hänestä tule koskaan mestaria. Nopea yhdellä kierroksella, epätasainen suorittaja itse kisassa ja virhealtis. Kimiä kritisoineet voisivat myös katsoa miten Alonso ajoi. Eipä ollut kaksinkertaisen mestarin suorituksessakaan hurraamista... Melkoista säheltämistä. Ihmettelen kyllä miksei kukaan muu kokeillut monsuunirenkaita, koska niillä saatiin ainakin kisan alkuvaiheessa valtava etu välikelin renkaita vastaan.

No... Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, Kimi petraa taas loppukaudesta. Eikä tällä kertaa olla 26 pistettä perässä. Olen luottavainen edelleen, että mestaruus pokataan Suomeen jälleen tälläkin kaudella. :thumbup: :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Räikkösen Sutil-kolarista vielä...

En ole jaksanut lukea tätä toikkia alusta loppuun saakka, joten asiasta on jo mahdollisesti keskusteltu. Mutta toisin vielä näkökulmaa kyseiseen kolariin:

Sutil tiesi, että uusintalähdön jälkeen Kimillä on paikka tunnelin jälkeisessä jarrutuksessa haastaa hänet ja mennä ohi, mikäli jarrutuksen jättää riittävän myöhään. Kimin näkökulmasta tärkeintä oli pysyä Sutilin kontissa tunneliin lähtökiihdytyksessä. Tässä Kimi epäonnistui hieman ja Sutil pääsi ajamaan tunnelissa täysillä ilman, että Kimi pääsi yhtään lähemmäksi.

Sutil tuli ulos tunnelista ja aikoi jättää oman jarrutuksensa viime tinkaan, ettei Kimi pysty yrittämään ohitusta. Sutilin vauhti tunnelin jälkeen oli niin kova, että hidasteshikaani olisi varmasti mennyt suoraksi. Kimi ei ilmeisesti tajunnut tätä ja tuli itse omaan jarrutukseensa vielä kovempaa ja vielä myöhempään. Sillä hetkellä, kun Kimi tajusi, että nyt on vauhtia liian kovaa, niin hän painoi jarrua normaalia voimakkaammin, mikä aiheutti sen, että auto alkoi heittelehtiä ja Kimistä tuli matkustaja.

Kumpikaan osapuoli ei tätä tietenkään myönnä, mutta Sutil 'narutti' Kimin tuohon virheeseen... :tongue:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kessel sanoi:
Se kuva ei tainnut liittyä tapaukseen jossa Kimi ajoi pitkäksi, bemari toki kuvista löytyy mutta pika-analyysin perusteella kyseessä saattaisi olla Heidfeldin auto,
Kyllä se minun laittamani kuva on tasan juuri Kimi-Kubica-tilanteesta, kun sen itse nauhoittamaltani videolta omasta televisiostani kuvasin. Kelasin sitä muutenkin kerran jos toisenkin.
toisekseen kuvasi perusteella Kimi olisi ollut mutkassa kevyesti ennen bemaria, kun taas tv-kuvan perusteella Kimin pitkäksiajo tapahtui selvästi Kubican takana...
Nope. Kimin auto vilahtaa juuri kuvasta kun Kubica kartaa mutkasta ylämäkeen. Kimi tuli kyllä mutkaan ennen Kubicaa, mutta välimatka ei kasvanut kovin suureksi, koska Kimi luonnollisesti jarrutti. Ja Kubican mutkahan ei ollut niin kaukana kuin se, johon Kimi tähtäsi.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
WebSlave sanoi:
Nope. Kimin auto vilahtaa juuri kuvasta kun Kubica kartaa mutkasta ylämäkeen. Kimi tuli kyllä mutkaan ennen Kubicaa, mutta välimatka ei kasvanut kovin suureksi, koska Kimi luonnollisesti jarrutti. Ja Kubican mutkahan ei ollut niin kaukana kuin se, johon Kimi tähtäsi.
Ok, asia selvä
 

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
Kyllähän Kimi aikaisemmin jarruttaa ku sutili, mutta karkaa lapasesta aika tyylillä Ferrari.

Kun auto lähtee heittelemään noin, niin ei voi painaa jarrua pohjaan, koska silloin perä menee samantien keulan ohi.

Itse näen asian siten, että joko kimi ajoi keula edellä sutilin perään tai kylki/perä edellä.

Video kolarista
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Räikkösen peräänajosta:
Tilanne oli Kimille mielestäni "damned if you do, damned if you don't".

Jos Kimi olisi ajanut Sutilin perässä tuon jäljellä olevan 10 minuuttia , häntä olisi mollattu yrityksen / kilpa-ajotaidon puutteesta. Ei sekään ole maailmanmestarin ajoa sarjan nopeimmalla autolla.
Tosin oletin tuossa tilanteessa että Kimi odottaisi kierroksen kaksi pidempään (olisi päässyt lähemmäs ja rata olisi ollut harakiri-jarrutusta varten anteeksiantavampi, siis kuivempi).
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Teme-84 sanoi:
Hamiltonilla taisi käydä kuten Jean Alesilla tämän ottaessa uransa ainoan voiton. Alesillahan taisi auto levitä melkein heti maaliviivan jälkeen ja Hamiltonilla puhkesi kumi maalissa.
Kuten täällä jo joku mainitsikin, niin Hamiltonin rengasrikko tuli hyvinkin todennäköisesti jäähdyttelykierroksella roskaa renkaisiin kerätessä.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Paniko kukaan muu muuten merkille miten pieni oli nopeusero noilla jotka joutuivat köröttelemään sen puoli kierrosta varikolle ilman etusiipeään verrattuna ehjiin autoihin?
Kertoo kai siitä miten vähän Monacon mutkissa saadaan downforcea kun rataa kierretään 1 min 30s vauhdilla.
EDIT : puolentoista minuutin kierroksella keskinopeudeksi tulee 133 km/h..
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
petrolhead sanoi:
Paniko kukaan muu muuten merkille miten pieni oli nopeusero noilla jotka joutuivat köröttelemään sen puoli kierrosta varikolle ilman etusiipeään verrattuna ehjiin autoihin?
Kertoo kai siitä miten vähän Monacon mutkissa saadaan downforcea kun rataa kierretään 1 min 30s vauhdilla.
EDIT : puolentoista minuutin kierroksella keskinopeudeksi tulee 133 km/h..
Sitä minäkin vähän ihmettelin eikö Kimin olisi kannattanut sinnitellä maaliin ilman etusiipeä :eek: Tiedä sitten tulisko rikkonaisella autolla ajelusta penaltia :dunno:
 
Ylös