90-luvun vaihtoehto skenaarioita..

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Ei sovi myöskään unohtaa tässä jutussa esille nostettua olettamusta:

Kauden päätteeksi Williams oli tuplamestari, mutta moottorivalmistaja Hondan suunnalta tuli todellinen isku; japanilaistehdas siirtyi pahimman kilpakumppanin McLarenin leiriin. Erityisen kipeäksi asian teki se, että Williamsin terveydentilan kerrotaan olleen yhtenä syynä päätökseen. Japanilaiset kokivat pyörätuoliin tuomitun Williamsin kanssa työskentelyn kiusallisena.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minulla on muistikuva, että Renault-yhteistyö 1989 olisi ollut jo tiedossa tai ihan vähintään neuvoteltavana silloin, kun Juddeja valittiin. Toisin sanoen Williams tarvitsi nimenomaan väliaikaisratkaisun vuodeksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Muistaisin myös, että 1986 MM:n lipsuminen McLarenin Prostille Williams-Hondan kuskeilta olisi vaikuttanut japanilaisten Williamsin jättämiseen. Toki 1987 sopimus vielä ajettiin Williamsin kanssa.
Niin no, 1987 tuli molemmat mestaruudet, että sikäli -86-sekoiluja olisi voinut vähän saada anteeksi. Mutta kauden päätteeksi talli menetti sekä moottorit että maailmanmestarin. Ei liene ihan tavanomaista.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18374
Tuli mieleen kun täällä paljon spekuloita kaikkea, esim kuka olisi ajanut/pitänyt ajaa milloin missäkin, niin alkuperäisen suunnitelman mukaan Benettonilla ei ollut Alesin tallikaveriksi ykkösvaihtoehtona Gerhard Berger kaudeksi 1996. Silloinen Jordan kuljettaja Rubens Barrichello oli menossa vahvasti Benettonille, kävi lopulta tapaamassa muutaman eri lähteen mukaan kaksi kertaa Briatorea ja insinöörejä Enstonen tehtaalla mutta jostain syystä siltikään sopimusta ei sorvattu, vaikka merkit viittasivat sopimukseen. Toinen ehdokas oli nuori saksalainen Heinz-Harald Frentzen, joka olisi auttanut Briatorea pitämään hallussaan saksalaissponsori Bitburgerin, mutta kuulemma lopulta Frentzen osoittautui Benettonille liian kalliiksi hankittavaksi. Muita vaihtoehtoja olivat 1994 kaudella Benettonia kuskannut Jos Verstappen joka olisi mukanaan tuonut Philips Car Stereos sponsorin ja Olivier Panis oli puolestaan yhdistetty tiimin ranskalaisten Renaultin ja ELF:n vuoksi, mutta kaksi ranskalaista pilottia Benettonilla tuntui epäuskottavalta. Lopulta Berger päätettiin ottaa Alesin tiimikaveriksi. Linkki 1 ja 2.

Senna olisi ajanut kaudet 94-95 Williamsilla mestaruuteen. Senna kertoi haluavansa päättää uransa Ferrarilla mutta myös McLarenilla. Vai oliko että haluaisi vain ajaa Ferrarilla?
Ensimmäisen kerran Sennan tulosta Ferrarille neuvotteltiin vuosina 1989 ja 1990 silloisen tallipäällikkön Cesare Fiorion alaisuudessa. Kun Fiorio sai myöhemmin lähtöpassit, hanke romahti. Mutta Jean Todt paljasti 2004 Madonna di Campiglionin lehdistöpäivillä että Senna oli lähellä siirtymistä Ferrarille vuodeksi 1995. Kuulemma kukaan Senna ja Todt olivat vuoden 1993 Italian GP:n yhteydessä keskustelleet pitkään ja vaikka Senna oli tehnyt sopimuksen Williamsin kanssa kaudeksi 1994, niin hän oli kiinnostunut vaihtamaan seuraavaksi kaudeksi Ferrariin.

Yksi lehti linkki niiltä ajoilta.

Jotenkin muistelen että Prost nimenomaan toivoi että Renault olisi ollut kiinnostunut Prost-tallista, mutta he eivät olleetkaan ja ostivat Benettonin.
Renaultin Patrick Faure kertoi katsoneensa Jordanin suuntaan, miettien sitä vaihtoehtoa jopa pitkään ja hartaasti. Samalla tavalla hän pohti myös Prostia ja Alain oli hieman pettynyt kun hänen tiiminsä sijasta Renault valitsi Benettonin. Benetton-perheen puolelta oli itsestään selvää että Renault valitsisi heidät, sillä Benettonilla ja Renaultilla oli yhteinen historia ja vaikka tiimi oli muuttunut sen luonne oli säilynyt. Olihan Benetton itseasiassa ehdottanut kauppasopimusta jo niin aikaisin kuin vuonna 1998, samana vuonna, jolloin Benetton sattumoisin teki Renaultin kanssa pitkäkestoisen sopimuksen ranskalaisten Mecachrome/Supertec moottoreiden käyttämisestä. Varsinkin Rocco Benetton puhui paljon Renaultin paalusta Benettonin moottoritoimittajaksi 1999, eikä mies ollut väärässä jälkeen päin ajateltuna.

PS. Aiheesta toiseen: Luuletteko että Peugeot olisi jatkanat fykkösissä ilman katastrofaalista yhteistyötä Prostin kanssa? 1995-97, miksei myös 1998 moottorista revittiin kuitenkin monesti parhaat huippunopeudet.
Varmaankin, muttei sitä voi tietää. Olihan Peugeot aikeissaan ostaa huhtikuussa 2000 Prost-tiimin kokonaan itselleen ja lopulta kun Prost-tiimi joutui konkkaan niin Alain sanoikin, että hänen olisi pitänyt suostutella Peugeotia ostamaan osa tallista ainaskin, ellei jopa kokonaan. Mutta omasta mielestäni silti Peugeot ei olisi varmaan koskaan noussut niin korkealle kuin kotimaan kilpailija Renault.

---PS. vieläkin menee off-topicin puolelle kun liikutaan 1980-luvun lopussa mutta jälleen vanhaa Vauhdin Maailmaa selailaillessani silmään iski mielenkiintoinen huhu JJ Lehhdosta. KOP olisi nimittäin sponssannut JJ:n jo 1988 F3-mestaruuden jälkeen suoraan F1-sarjaan! Ja vieläpä Tyrrellin-tiiimiin! Kumman paikan JJ olisi sitten vienyt Palmerin vai Albon ja olisiko JJ saanut tehdä tilaa Alesille kauden vanhetessa. Mielenkiintoista mutta varsin kaukaa haettua että KOP olisi lähtenyt fykkösiin mukaan.
Keke Rosberg haaveili 80-luvun lopulla tosissaan suomalaisen tiimin pystyttäsestä Tyrrellin kivijalkaan silloisen Kansallis-Osake-Pankin (nykyisen Nordean) rahoittamana. Kuljettajana olisi toiminut kuulemma mahdollisesti JJ Lehto ja Stefan Johansson. Tallipäällikkönä olisi toiminut itse Keke ja Ken Tyrrell puolestaan neuvonantajana. Kesällä 1988 hanke kuitenkin raukesi KOP:n pääjohtajan Jaakko Lassilan kielteiseen päätökseen.
 
Viimeksi muokattu:

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Tuli mieleen kun täällä paljon spekuloita kaikkea, esim kuka olisi ajanut/pitänyt ajaa milloin missäkin, niin alkuperäisen suunnitelman mukaan Benettonilla ei ollut Alesin tallikaveriksi ykkösvaihtoehtona Gerhard Berger kaudeksi 1996. Silloinen Jordan kuljettaja Rubens Barrichello oli menossa vahvasti Benettonille, kävi lopulta tapaamassa muutaman eri lähteen mukaan kaksi kertaa Briatorea ja insinöörejä Enstonen tehtaalla mutta jostain syystä siltikään sopimusta ei sorvattu, vaikka merkit viittasivat sopimukseen. Toinen ehdokas oli nuori saksalainen Heinz-Harald Frentzen, joka olisi auttanut Briatorea pitämään hallussaan saksalaissponsori Bitburgerin, mutta kuulemma lopulta Frentzen osoittautui Benettonille liian kalliiksi hankittavaksi. Muita vaihtoehtoja olivat 1994 kaudella Benettonia kuskannut Jos Verstappen joka olisi mukanaan tuonut Philips Car Stereos sponsorin ja Olivier Panis oli puolestaan yhdistetty tiimin ranskalaisten Renaultin ja ELF:n vuoksi, mutta kaksi ranskalaista pilottia Benettonilla tuntui epäuskottavalta. Lopulta Berger päätettiin ottaa Alesin tiimikaveriksi. Linkki 1 ja 2.

Ensimmäisen kerran Sennan tulosta Ferrarille neuvotteltiin vuosina 1989 ja 1990 silloisen tallipäällikkön Cesare Fiorion alaisuudessa. Kun Fiorio sai myöhemmin lähtöpassit, hanke romahti. Mutta Jean Todt paljasti 2004 Madonna di Campiglionin lehdistöpäivillä että Senna oli lähellä siirtymistä Ferrarille vuodeksi 1995. Kuulemma kukaan Senna ja Todt olivat vuoden 1993 Italian GP:n yhteydessä keskustelleet pitkään ja vaikka Senna oli tehnyt sopimuksen Williamsin kanssa kaudeksi 1994, niin hän oli kiinnostunut vaihtamaan seuraavaksi kaudeksi Ferrariin.

Yksi lehti linkki niiltä ajoilta.

Renaultin Patrick Faure kertoi katsoneensa Jordanin suuntaan, miettien sitä vaihtoehtoa jopa pitkään ja hartaasti. Samalla tavalla hän pohti myös Prostia ja Alain oli hieman pettynyt kun hänen tiiminsä sijasta Renault valitsi Benettonin. Benetton-perheen puolelta oli itsestään selvää että Renault valitsisi heidät, sillä Benettonilla ja Renaultilla oli yhteinen historia ja vaikka tiimi oli muuttunut sen luonne oli säilynyt. Olihan Benetton itseasiassa ehdottanut kauppasopimusta jo niin aikaisin kuin vuonna 1998, samana vuonna, jolloin Benetton sattumoisin teki Renaultin kanssa pitkäkestoisen sopimuksen ranskalaisten Mecachrome/Supertec moottoreiden käyttämisestä. Varsinkin Rocco Benetton puhui paljon Renaultin paalusta Benettonin moottoritoimittajaksi 1999, eikä mies ollut väärässä jälkeen päin ajateltuna.

Varmaankin, muttei sitä voi tietää. Olihan Peugeot aikeissaan ostaa huhtikuussa 2000 Prost-tiimin kokonaan itselleen ja lopulta kun Prost-tiimi joutui konkkaan niin Alain sanoikin, että hänen olisi pitänyt suostutella Peugeotia ostamaan osa tallista ainaskin, ellei jopa kokonaan. Mutta omasta mielestäni silti Peugeot ei olisi varmaan koskaan noussut niin korkealle kuin kotimaan kilpailija Renault.

Keke Rosberg haaveili 80-luvun lopulla tosissaan suomalaisen tiimin pystyttäsestä Tyrrellin kivijalkaan silloisen Kansallis-Osake-Pankin (nykyisen Nordean) rahoittamana. Kuljettajana olisi toiminut kuulemma mahdollisesti JJ Lehto ja Stefan Johansson. Tallipäällikkönä olisi toiminut itse Keke ja Ken Tyrrell puolestaan neuvonantajana. Kesällä 1988 hanke kuitenkin raukesi KOP:n pääjohtajan Jaakko Lassilan kielteiseen päätökseen.
Mistä perkeleestä sä ton kaiken tiedon ammennat? o_O
 

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Olis ollu kiva nähdä, että minkäsortin jälkee Barrichello olis tehny Williamsilla. Frank Williamshan yritti saada nuorta brassilupausta riveihinsä kun Imolasta oltiin päästy pois. Yrittihän Frank saada myös Heinz-Harald Frentzenin pilotiksensa, mutta Wendlingerin loukkaannuttua H-HF päätti olla lojaali pomollensa ja pysyi Sauber-tallissa. Barrichello-neuvottelut päättyi taas siihen, että hän tahtoi kunnioittaa Sennan muistoa ja antoi elämänsä tilaisuuden lipua ohitse.

Sitä en oo koskaan saanu selville, että miksei loppuviimein Derek Warick ikinä suostunut ajamaan Williamsilla, vaikka ajopuku oli jo teetetty.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1939
Sijainti
Vyborg
Herätetäämpi tämä ketju ja jossitellaan mitä jos Vaikka Alonso olisi mennyt Brawnille ja voittanut maailmanmestaruuden niin olisiko Alonso jossain vaiheessa päätynyt Ferrarille vai jäänyt Mersulle auttamaan nousemaan huipulle ja Jos Alonso olisi mennyt Red Bullille olisiko tämä vienyt Mestaruuksia kuten Vettel vai pilannut Tallinsa politikoimalla kuten Ferrarilla.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1939
Sijainti
Vyborg
Niin no, 1987 tuli molemmat mestaruudet, että sikäli -86-sekoiluja olisi voinut vähän saada anteeksi. Mutta kauden päätteeksi talli menetti sekä moottorit että maailmanmestarin. Ei liene ihan tavanomaista.
Olisiko Williams voinut Honda moottoreilla viedä 1988—1989 mestaruudet vai olisiko Mclaren kuitenkin vienyt ne Prostin ja Sennan avulla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9189
Kaiketi Hondan ja Williamsin eroon oli siinä, että Honda olisi halunnut Nakajiman sinne ja siihen taas Frank ei suostunut. Varmaankin valmistajien tittelin Prost/Senna olisi McLarenille mennyt, mutta kumpi sitten olisikaan Williamsille jäänyt (kaksikosta Mansell/Piquet) olisi voinut ehkä kuskimestaruudesta kamppailla. Toki ennakkosuosikin viitta McLaren-kuskeilla.
 
Ylös