A-ryhmän jutustelu

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
400
tai Hjallis oli "manageri", tyyppi joka auttoi sopimuksissa mutta ei muuten ohjannut uraa jatkuvasti.
Joo jossainhan Grönholm sitä kertoikin että kun Peugeotilta tuli ensimmäinen tehdas sopimus allekirjoitettavaksi faxilla Harkimo siirteli vähän pilkkua ja laittoi nollaa perään ja lähetti takaisin, Bosse oli ollut omien sanojensa mukaan hermona että siinä meni tallipaikka, mutta Hjallis oli sanonut vaan että kyllä ne sitten soittelee ja lopulta Harkimon hintahissi taisi mennä semmoisenaan läpi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5265
Sijainti
Suonionkatu 1 C
RAC:n aattona 1997 suurin uutinen oli Kankkusen kaksivuotinen jatkosopimus Fordille.

Jos Juha tosiaan on vapaaehtoistyötä vuonna 1997 tehnyt, niin melkoisen röyhkeänä voidaan M-Sportin toimintaa tuolloin olosuhteet huomioon ottaen pitää. Olisi hauska myös tietää, mitkä ne de facto sopimusrikkomukseen johtaneet seikat (joihin Jouhki Tomin Nuoteista -jaksossaan viittaa) olivat, jotka "vapauttivat" Juhan Subarulle kaudeksi 1999.

Näyttökuva 2023-11-14 222804.png
Näyttökuva 2023-11-14 222923.png
Näyttökuva 2023-11-14 222936.png
Näyttökuva 2023-11-14 223004.png
Näyttökuva 2023-11-14 223021.png
Näyttökuva 2023-11-14 223038.png

HS 23.11.1997
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
400
RAC:n aattona 1997 suurin uutinen oli Kankkusen kaksivuotinen jatkosopimus Fordille.

Jos Juha tosiaan on vapaaehtoistyötä vuonna 1997 tehnyt, niin melkoisen röyhkeänä voidaan M-Sportin toimintaa tuolloin olosuhteet huomioon ottaen pitää. Olisi hauska myös tietää, mitkä ne de facto sopimusrikkomukseen johtaneet seikat (joihin Jouhki Tomin Nuoteista -jaksossaan viittaa) olivat, jotka "vapauttivat" Juhan Subarulle kaudeksi 1999.

Näytä liitetiedosto 4190
Näytä liitetiedosto 4191
Näytä liitetiedosto 4192
Näytä liitetiedosto 4193
Näytä liitetiedosto 4194
Näytä liitetiedosto 4195

HS 23.11.1997
Näistä Kankkusen sopimusratkaisuista minunkin piti kirjoittaa jo aiemmin päivällä Grönholmista puhuttaessa, välillisestihän Kankkusen lähtö Fordille avasi Grönholmille näytön paikan Corollan ratissa Jyväskylään.

Muistan katsoneeni youtubesta jonkun -95 kauden kisakoostetta jossa kerrottiin faktana että Sainz ajaa Toyotalla kaudella
-96 mutta turbo hässäkkä luonnollisesti vesitti tämän sopimuksen, minulle on jäänyt kysymysmerkiksi kumpi Toyota kuskeista oli lähdössä Toyotalta -95 kauden jälkeen, lopultahan sekä Kankkunen että Auriol ajoivat -96 kaudella Toyotalla yksityistallin nimen alla yksittäisiä kisoja ja Tomin nuoteista podcastin mukaan alalla oli vielä -97 kaudellakin käsitys että Kankkusella on Toyotan kanssa voimassaoleva sopimus vaikka näin ei lopulta ollut.

Jotenkin tästä ajanjaksosta on jäänyt vähän sellainen fiilis ettei Jouhki hoitanut Kankkusen asioita ihan sillä pieteetillä mitä tilanne olisi vaatinut, tai sitten Toyota on luvannut maksaa kuskien palkat -96 vuodelta ja Kankkunen on ollut tyytyväinen vähän kevyempään ohjelmaan tuossa vaiheessa uraa ja huomannutkin vasta -97 yllättäen olevansa ilman ajopaikkaa.

Eikös Kankkunen saanut paikan Fordilta kesken kauden kun Schawrtzin ajamisista ei tullut oikein mitään.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3515
Sai joo kesken kauden. Jotenkin itse olin uskossa että oli vielä Toyotaan sidottu, mutta päätti lähteä kun pääsi jo kisaamaan nyt. Ilmeisesti sitten ei. Aina oppii uutta. Hyvässä vauhdissa Kankku oli ihan 2000 vuoden loppuun asti kuitenkin.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
212
Bosse laittoi joka vuosi kaikki munat samaan koriin jolloin oli aina se yksi näytönpaikka jyskälässä. Sentakia varmaan se kestikin niin kauan tehdä läpimurto.....
Jotain hyvää siinäkin, olipahan ainakin Jyväskylässä enemmän yksityiskuskeja.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3515
Tommi Mäkisen 1995 Lanceriin liittyen. Ja etenkin siihen Jyväskylän autoon. Oliko tuo ihan normaali RalliArtin auto? Ja joka tapauksessa, olisiko jollain isokokoista ja tarkkaa kuvaa? Etenkin keulan/konepellin alueelta.

Tuolla kaudellahan oli mielenkiintoista kun Mitsu käytti eri värejä, esim. Thaimaan rallissa ja sitten oliko Uudessa-Seelannissa ne siniset lisäraidat?
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
647
vielä yksi lisää - eikös uudessa seelannissa ollut jo 1995 Rothmans-livery
Kyllä, ovinumeron yläpuolella lukee SMOKEFREE RALLY NEW ZEALAND, mutta auto on vahvasti savukerasian väreissä.



Ja jos tarkkoja ollaan, niin vielä kuudeskin, kun tässä Ruotsin/Korsikan/Katalonian värityksessä on Monteen verrattuna leveän vihreän sijaan kapea musta raita ja hopea raita on puolestaan leveämpi.

 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14664
Sijainti
Tampereen lenkki

Liittyen siihen mitä puhuttiin Kalle Rovanperä -topicissa lajin kuormituksen muutoksesta: Kankkunen kertoo tässä testaamisesta Lancialla vuonna 1991. Joka ralliin testataan noin viikko, mutta testivastuu on yhdellä kuljettajalla. Juhalla on Jyväskylä, Australia jne. Jorge Recalde on on rajumpien kilpailujen testikuski, joka ajaa eniten testiä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1356

Liittyen siihen mitä puhuttiin Kalle Rovanperä -topicissa lajin kuormituksen muutoksesta: Kankkunen kertoo tässä testaamisesta Lancialla vuonna 1991. Joka ralliin testataan noin viikko, mutta testivastuu on yhdellä kuljettajalla. Juhalla on Jyväskylä, Australia jne. Jorge Recalde on on rajumpien kilpailujen testikuski, joka ajaa eniten testiä.
93 safarin testit jossa Toyota simuloi koko rallin 3 kertaa testit hoiti Alen. Muistelisin Alenin sanoneen, että 92 Ericsson on ollut kuukaudenpäivät Keniassa testaamassa.....
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5265
Sijainti
Suonionkatu 1 C

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14664
Sijainti
Tampereen lenkki
Tommi kertoo tuossa Marko Viitasen dokkarissa että valitsivat vuodeksi 1991 vielä valittuja N-ryhmän kisoja, koska olisi ollut liian kallista ajaa yksityiskuljettajana MM-sarjaa A-ryhmäläisellä eikä auto olisi ollut tehtaan auton veroinen. Kyllä ennen oli paremmin?
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
519
Sijainti
Tallissa
Tommi kertoo tuossa Marko Viitasen dokkarissa että valitsivat vuodeksi 1991 vielä valittuja N-ryhmän kisoja, koska olisi ollut liian kallista ajaa yksityiskuljettajana MM-sarjaa A-ryhmäläisellä eikä auto olisi ollut tehtaan auton veroinen. Kyllä ennen oli paremmin?
Sinänsä hauskaa että vuodeksi 1993 mieli muuttui... Okei oli kaksi kautta kokemusta lisää, muttei juuri muuta lisämeriittiä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5265
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sinänsä hauskaa että vuodeksi 1993 mieli muuttui... Okei oli kaksi kautta kokemusta lisää, muttei juuri muuta lisämeriittiä.
Mutta toisaalta Tommi oli tuossa vaiheessa (kauden 1993 alla) ollut jo "aito tehdaskuski" ja ajanut vakituisesti A-ryhmäläisellä, toisin kuin ennen kautta 1991. Eli kaudelle 1993 ännäläinen olisi ollut urasuunnitelman kannalta selkeä takapakki, kun kaudelle 1991 se ei sitä ollut.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14664
Sijainti
Tampereen lenkki
Mutta toisaalta Tommi oli tuossa vaiheessa (kauden 1993 alla) ollut jo "aito tehdaskuski" ja ajanut vakituisesti A-ryhmäläisellä, toisin kuin ennen kautta 1991. Eli kaudelle 1993 ännäläinen olisi ollut urasuunnitelman kannalta selkeä takapakki, kun kaudelle 1991 se ei sitä ollut.
niin tai ei takapakki, mutta paljon isompi taloudellinen riski. Lisäksi voi kysyä olisiko Nissanin keskenjääneestä sopimuksesta tullut taloudellista hyvitystä?
 
  • Like
Reaktiot: RTP

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1356
Tommi kertoo tuossa Marko Viitasen dokkarissa että valitsivat vuodeksi 1991 vielä valittuja N-ryhmän kisoja, koska olisi ollut liian kallista ajaa yksityiskuljettajana MM-sarjaa A-ryhmäläisellä eikä auto olisi ollut tehtaan auton veroinen. Kyllä ennen oli paremmin?
No pystyi sentään esim 1993 ajamaan 3 MM rallia pääluokassa, nykyään ykskään härmäläinen lupaava junnu ei pysty ajamaan yhtäkään kisaa pääluokassa privana!!!!!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14664
Sijainti
Tampereen lenkki
No pystyi sentään esim 1993 ajamaan 3 MM rallia pääluokassa, nykyään ykskään härmäläinen lupaava junnu ei pysty ajamaan yhtäkään kisaa pääluokassa privana!!!!!
Lueppas tuo edellinen viesti. Mäkisellä oli myös takanaan Jouhkin tuki, mitä ei ole ihan jokaisella lupaavalla härmäläisellä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14664
Sijainti
Tampereen lenkki
Mäkinen ei muuten startannut 1993 muissa kisoissa kuin noissa kolmessa MM-rallissa. Ehkä WRC2-ohjelman budjetilla saisi nuo kolme starttia pääluokassa? Eri asia sitten kumpi on järkevämpää…
 
Ylös