A-ryhmän aikakaudelle osui paljon sääntömuutoksia, jotka ovat muovanneet lajia sellaiseksi kuin sen nykyään tunnemme.
Jo kaudella 1986 otettiin mukaan nämä säännöt:
- Tauoilla pitää levätä riittävästi (olikohan 9 tuntia). Edes 1987 Montessa ei ajettu yöpätkiä.
- Erikoiskokeen maksimimitta 30 km
- Erikoiskokeen maksimi keskinopeus 110 km/h.
Jos juwran tilastoja on uskominen, kauden 1987 nopeimmat pätkät on olleet
1. | San Remo | SS30 | | Montebruno | 125.82 km/h | 2. | Portugal | SS1 | | Estoril | 121.86 km/h | 3. | Portugal | SS37 | | Coruche | 118.06 km/h | 4. | San Remo | SS24 | | Cosona 3 | 114.24 km/h | 5. | Argentina | SS17 | | Estancia el Alamo - Ascochinga la Pampa | 113.17 km/h | 6. | Finland | SS2 | | Urria | 111.69 km/h | 7. | Great Britain | SS31 | | Langdale | 111.32 km/h | 8. | New Zealand | SS12 | | Maungatautari Road | 110.93 km/h | 9. | Finland | SS31 | | Koivulahti | 110.45 km/h |
|
Kaudelle 1988 keskinopeussääntöön taidettiin lisätä toleranssia tai sitten rajaa nostettiin 120 km/h koska ainakin Jyskälässä saatiin taas ajaa normaaleja pätkiä. Muualla ajettiin tosin vieläkin kovempia pätkänopeuksia, ja viisi pätkää ylitti 120 km/h rajan.
1. | Monte Carlo | SS1 | | Col du Grand Bois | 128.57 km/h |
2. | Portugal | SS37 | | Coruche | 125.14 km/h |
3. | Ivory Coast | SS3 | | Aka Befiat | 122.48 km/h |
4. | Finland | SS28 | | Ehikki | 121.67 km/h |
5. | Finland | SS26 | | Ristijarvi | 120.63 km/h |
Kaudelle 1988 myös lisättiin turbon painokerrointa 1,4:stä 1,7:een, minkä myötä esim Renault 11 Turbolla kilpaileminen loppui.
Vuonna 1989 jo seitsemän pätkää ylitti 120 km/h rajan
1. | Australia | SS20 | | Westrail | 124.79 km/h |
2. | Finland | SS18 | | Hassi | 122.70 km/h |
3. | Finland | SS13 | | Vesala | 121.82 km/h |
4. | Portugal | SS38 | | Coruche | 121.40 km/h |
5. | Finland | SS7 | | Myhinpaa | 120.85 km/h |
6. | Great Britain | SS7 | | Blenheim | 120.59 km/h |
7. | Finland | SS20 | | Vastila | 120.00 km/h |
1988 ja 1989 on ajettu jo pidempiä pätkiä Montessa (lähinnä 45 kilsan Burzet) mutta esim Korsikalla vain pari pykälää 30 km rajan ylittäen
Vuonna 1990 autoihin asennettiin kauden alussa 40 mm kuristimet. Silti jo kahdeksan pätkää ylitti 120 km/h rajan, näistä tosin vain yksi Portugalissa, yksi Argentiinassa, loput Jyskälässä.
1991 palattiin rohkeammin pitkiin pätkiin RAC:ssa ja Korsikalla. Jo 15 pätkää ylitti 120 km/h rajan. Kaksi nopeinta pätkää taas Portugalissa ja Argentiinassa, tähän porukkaan mahtui myös kaksi Ruotsin pätkää.
Vuonna 1992 kuristin pienennettiin 38 milliin. Keskinopeuslista on yhtenevä edellisen vuoden kanssa, mutta vuoden nopein pätkä Argentiinassa on ajettu 142 km/h vauhdilla! Yli 40 km pätkiä ajettiin Montessa, RAC:ssa, Ruotsissa ja Korsikalla. Ainakin Jyskälässä järjestettiin huoltokieltoja lähellä toisiaan olevien pätkien välissä.
1993 kaikki kilpailut olivat ensimmäistä kertaa kuljettajien ja valmistajien osakilpailuja. Kauden pisimmät pätkät oli Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. Kolme nopeinta pätkää oli Jyskälässä, mutta toisaalta top kympissä oli edustajia myös Ruotsista, Australiasta, Uudesta-Seelannista ja Portugalista.
1994-1996 käytettiin rotaatiosääntöä, jossa jokainen kilpailu vuorollaan oli vain F2-sarjan osakilpailu. Edelleen kuljettajat saivat vähentää huonoimmat tuloksensa, kun 1994 laskettiin 8/10, 1995 7/8 ja 1996 7/9 parasta tulosta. Tästä eteenpäin onkin ollut mahdollisuus osallistua kauden kaikkiin kilpailuihin ja laskea kaikki mukaan.
1994 kauden nopein pätkä olikin Portugalissa, pisin taas San Remossa.
Vuonna 1995 tuli kaksi isoa uudistusta: huoltojen siirtäminen määrätyille huoltoalueille sekä pysyvät ovinumerot perustuen edellisen kauden tuloksiin. Lisäksi kuristin pienennettiin 34 milliin. Jostain syystä Mitsubishin koneelle tämä sopi muita paremmin, Toyotalle kaiketi huonommin.
Nopein pätkä ylitti 130 km/h rajan Uudessa-Seelannissa. Vaikka Jyskälä olisi ollut mukana, tämä olisi ollut silti kauden nopein. RAC:ssa puolestaan hulluteltiin 58-kilometrisen Pundershaw'n kanssa.
Vuodelle 1996 lisättiin sääntö, että ralli saa kestää vain kolme päivää poislukien pelkän yleisöpätkän sisältävät päivät. Periaatteessa tällä ei ole ollut väliä muille kisoille kuin Montelle ja RAC:lle, jotka nyt olivat muutenkin huilivuorossa. Näiden lisäksi kun myös Portugali, Korsika ja Uusi-Seelanti olivat tauolla, tuntui kausi jotenkin poikkeuksellisen tyngältä, vaikka mukana oli uusi kilpailu Indonesiassa.
Safarissa ajettiin ensimmäistä kertaa sekunnilleen kellotettuja pikataipaleita, joten niiltä saatiin nyt myös keskinopeustietoja. Nopein pätkä olikin Safarissa ajettu 165 km/h:n Kiboko, ja muutenkin kauden kymmenen nopeinta olivat joko Jyskälästä tai Safarista. Kaksi pisintä pätkää Safarin lisäksi ovat olleet Argentiinassa, 54 ja 49 kilsan pätkät kisan loppupuolella.