Avainlevy

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Kuuntelin tuossa eilen Kauko Röyhkän haastattelua Radio Suomessa. Kauko kertoi inspiroituneensa teini-ikäisenä Lou Reedin Berlin-levystä ja sen bergmanilaisesta tunnelmasta. Rock-musiikki saavutti kuulemma Berlin-levyllä tason, jota hän ei ollut osannut kuvitellakaan. Berlinin kautta Röyhkälle avautui kokonainen tutkimaton avaruus myös muiden kiinnostavien artistien tuotantoon.

Liekö foorumilaisilla tällaisia avainlevyjä? Mulla on, mut vastatkoon muut ensin.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Liekö foorumilaisilla tällaisia avainlevyjä? Mulla on, mut vastatkoon muut ensin.
Ekana tulee mieleen Alice Cooperin Trash:


Vaikka näin jälkikäteen ajatellen kyseessä ei mikään maailmanhistorian merkkiteos olekaan, niin kymmenkesäiselle koltiaiselle se avasi aivan uuden maailman. Irwinit sun muut saivat jäädä, kun angloamerikkalainen populaarimusiikki vei mennessään.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Lähinnä tulee mieleen tämä. Ei kylläkään ilmestymisvuonnaan, mutta vähä myöhemmin. Monia muitakin toki, mutta jos valita pitää ja kaiketi pitää.

 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Jaaha. Tovi piti miettiä, mutta lopulta vastaus oli aika selvä. Esiteini-ikäisenä musiikkimaailmaani mahtui vain Rolling Stones ja Hassisen Kone. Mitään muuta ei juuri kyennyt kuuntelemaankaan. Sitten lainasin siskolta tämän c-kasetilla:

Sen jälkeen varsinkin Rollarit unohtui verraten nopeasti. Nykyisin musiikkimaku on varsin laaja. Tiedä sitten johtuiko se tästä 'avainlevystä' vai ei.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Omalla kohdallani populaarimusiikkiin tutustumista rajoitti se, ettei meillä ollut kotona levysoitinta. Olin ehkä 14-15-vuotiaaksi asti pitkälle radion varassa. Niihin aikoihin tarjolla oli vain kaksi Ylen kanavaa, joilta tuli nuorisomusiikkia muistaakseni tunnin verran päivässä. Toki olin tutustunut kavereiden luona päällisin puolin rockabillyyn, heviin, suomirokkiin, discomusaan ja jopa progeen. Taisin kopioida joitakin kavereiden levyjä kasetillekin.

Rokin rytke inspiroi sinänsä, mutta yhteinen piirre lähes kaikelle musiikille oli kaavamaisuus ja sanoitusten sisällöttömyys. Levyn kansissa bändin tai artistin kuului näyttää uhmakkaalta ja loukatulta, sen ajan muotivaatteissa.

Joskus 16-17-vuotiaana ostin kesätyötienesteillä stereot. En muista minkä levyn ostin ensimmäiseksi, mutta aika lailla ensimmäisten joukossa levykaupasta tarttui mukaan Kauko Röyhkän & Nartun kokoelmalevy Kulta-aika. Röyhkän musiikista en tiennyt silloin vielä juuri mitään, mutta olin kyllä lukenut Röyhkän kirjoja ja pitänyt lukemastani. Kauko Röyhkä & Narttu osui ja upposi - ja jätkät vielä nauraa levyjen kansissa! Mikään muu kotimainen rockmusiikki ei tuntunut sen jälkeen moneen vuoteen yhtään miltään.

En kuitenkaan ole ihan varma siitä oliko Kulta-aika mulle se alkuperäinen avainlevy, koska vaikutuin samoihin aikoihin myös Tom Waitsin Frank's Wild Years'istä. Mut jos kategorisoidaan levyt suomalaisiin ja ulkolaisiin, niin tuossa ne ovat.



 

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Liittynyt
14.9.2003
Viestit
14061
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Vaikea sanoa vain yhtä, mutta joku näistä se olis:



Tuollaset aarteet löysin kotoa levyhyllystä vähän sen jälkeen, kun opin käyttämään meidän levysoitinta. Ei niitä kukaan siellä ollut kuunnellut, mutta mä tykkäsin musiikista silloinkin niin paljon, että uteliaisuudesta tuli laitettua niitä soimaan. Olihan se lastenlaulujen maailmassa elävälle melkonen kokemus aluks, mutta tuli niitä uudestaankin kuunneltua.

Ehkä toi Sladen live olis se yks ja ainoo, jos sellanen olis ihan pakko valita. Sen verran raakaa laulua ja kovaa meteliä se oli. Ja on tietty vieläkin.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Aika helppo. Menin levykauppaan ja kysyin: Mitäs uutta olisi?

- No U2:akkoselta on tullut uusi levy.
- Mikäs semmoinen bändi oikein on?
- No se, joka esittää sen Praidin.
- Ai sen... No mä ostan ja kuuntelen...

Tällä tiellä edelleen. Kolmas keikka ens kesänä.

 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kuuntelin tuossa eilen Kauko Röyhkän haastattelua Radio Suomessa. Kauko kertoi inspiroituneensa teini-ikäisenä Lou Reedin Berlin-levystä ja sen bergmanilaisesta tunnelmasta. Rock-musiikki saavutti kuulemma Berlin-levyllä tason, jota hän ei ollut osannut kuvitellakaan. Berlinin kautta Röyhkälle avautui kokonainen tutkimaton avaruus myös muiden kiinnostavien artistien tuotantoon.

Liekö foorumilaisilla tällaisia avainlevyjä? Mulla on, mut vastatkoon muut ensin.
Kuuntelin kanssa tuota eilen. Tarteepa lukasta joku Kaken kirjoista. Esim. Kesä Kannaksella voisi olla hyvä startteri!:ahem:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24232
Sijainti
lappeen Ranta
80-luvun alussa sisko pisti tän soimaan kun kysyin, että: "Mimmosta se Pink Floydin musiikki on?"
Näytä liitetiedosto 11721

Kun levystä innostuneena sain selville, että Pink Floyd soittaa progea (mitä toi Dark Side of the Moon ei kyllä oikeastaan vissiin kai ole) piti tietysti selvittää mitä muita yhtyeitä samaisesta genrestä löytyy. Oikeastaan tuo levy on aika tylsä ja turhan siisti, mutta siis proge-innostukseni aloittaja.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Vaikea sanoa vain yhtä, mutta joku näistä se olis:



Tuollaset aarteet löysin kotoa levyhyllystä vähän sen jälkeen, kun opin käyttämään meidän levysoitinta. Ei niitä kukaan siellä ollut kuunnellut, mutta mä tykkäsin musiikista silloinkin niin paljon, että uteliaisuudesta tuli laitettua niitä soimaan. Olihan se lastenlaulujen maailmassa elävälle melkonen kokemus aluks, mutta tuli niitä uudestaankin kuunneltua.

.
Noista tuo eka, 62-66 löytyi isoveljeltä C-kasettina. Sitä tuli kyllä veivattua edestakaisin, (vaikkakin oli niin pitkä, että vouvas välillä :D ) niin että ne biisit on osattu kyllä ulkoa siitä asti.

Nykyään löytyvät kyllä kaikki Beatlesin muutkin levyt vinyylinä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Kyllähän se oli tämä broidini ostama CD, jonka kuunteleminen teki suuren vaikutuksen:


Queen kolahti kyllä suuresti ja kolahtaa edelleen.. Tämä oli ensimmäinen Queenin levy jonka kuuntelin, vaikka se toki olikin viimeinen Mercuryn elinaikana julkaistu levy.
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Rollareista se lähti. Joku kokoelma. Olin 5-vuotias.
Sitten tuli Black Sabbath. Joku itse tehty kokoelma. Olin 6-vuotias.
Sepulturan Arise. Olin 13-vuotias.

Sitten tuli tämä.



Olin 14-vuotias. Siitä se idea sitten lähti.
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Mulla oli kans erittäin kova twistarikausi, mutta en laske sen levyjä 'avainlevyjen' joukkoon.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Jos nyt pari suurta vaikuttajaa pitää heittää, niin vaikkapa nämä:


Jotkut taitavat hieman karsastaa tätä, mutta se oli mun ensimmäinen Metallica-albumi. Tosta taisi alkaa meikäläisen hevidiggailu.


Tämä iski kovaa pari vuotta myöhemmin. Tämän jälkeen tuli tutustuttua enemmänkin monimutkaiseen musiikkiin, mikä uppoaa vieläkin. Tätä kautta taisin lopulta alkaa kuunnella progeakin.
 
Ylös