Bahrain GP 2006

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Observer sanoi:
Eipä näytä ainakaan tässä toikissa "meidänkimifanit" olevan se porukka joka Alonsoa eniten parjaa ja ainakin omalla kohdalla Sgumi tulee olemaan ikuinen ykkönen tuolla saralla joten älä yleistä.



Mitä ihmeellistä siinä on? Vaikeneminen on monesti kultaa.
Tuo nimeltämaintsematon nimimerkki nyt heittää noita provoja Kimifanien niskaan melkein jokaisessa mahdollisessa tilanteessa. Asiahan on niin, että Alonson fiksut kommentit ja tyylipuhtaat sormimerkit ovat suorastaan upeaa katsottavaa.

Miksei Kimi osaa antaa niin loogisia lausuntoja ja niin paljon kuin Alonso, ja iloita vastustajan nöyryyttämisestä hulluna, kun vastustajan auto hajoaa vikalla kierroksella? Kimi ei vaan osaa. :D
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Valde sanoi:
Sinänsä ihan hyvä kysymys. Tuntuu kuitenkin epätodennäköiseltä, että Kimin taktiikka sinänsä olisi ollut nopein, koska eikös kympin jälkeen lähteneet autot saaneet valita itse taktiikkansa? Kukaan ei valinnut samaa taktiikkaa.
Palaan vielä tähän.

Selitys 1: Tallit eivät valitse nopeinta taktiikkaa, jos siihen liittyy liikaa riskejä. Tällaisia voivat olla esimerkiksi hitaampien taakse jääminen tai renkaiden liian nopea kuluminen.

Selitys 2: Maclaren on nopeampi ja/tai kuluttaa vähemmän renkaita painavana kuin muut autot.

Saas nähdä ensi viikonloppuna. Nyt tuli sellainen olo, että Kimi olisi ollut ylivoimainen ilman auton hajoamista, mutta enpä olekaan enää siitä varma.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Hurmurisija sanoi:
Palaan vielä tähän.

Selitys 1: Tallit eivät valitse nopeinta taktiikkaa, jos siihen liittyy liikaa riskejä. Tällaisia voivat olla esimerkiksi hitaampien taakse jääminen tai renkaiden liian nopea kuluminen.

Selitys 2: Maclaren on nopeampi ja/tai kuluttaa vähemmän renkaita painavana kuin muut autot.

Saas nähdä ensi viikonloppuna. Nyt tuli sellainen olo, että Kimi olisi ollut ylivoimainen ilman auton hajoamista, mutta enpä olekaan enää siitä varma.
en ota kantaa taktiikkaan, mutta kimin renkaat näytti kyllä hyvä kuntoisilta vielä 30 kierroksen jälkeen :eek!:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Rip3 sanoi:
en ota kantaa taktiikkaan, mutta kimin renkaat näytti kyllä hyvä kuntoisilta vielä 30 kierroksen jälkeen :eek!:
Kimi sanoi kilpailun jälkeen, että hän olisi selvinnyt yhdellä rengassarjalla koko kilpailusta. Aika vakuuttavaa mikäli pitää paikkansa, niin kaluston kuin Kimin ajonkin suhteen.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Siis tämän yhden pysäyksen etunahan juuri on se, että koska auto on tankattu täyteen bensaa niin tavallaan et menetä paljonkaan aikaa jonkun Villeneuven takana, koska autolla ei muutenkaan pääsisi paljonkaan kovempaa suuren bensakuorman takia.

Tuo yhden pysäyksen taktiikka myöskin osoitti McLarenin auton erinomaisuuden. Auto oli kilpailukykyinen suurella bensakuormalla ja auto ei myöskään kuluta paljon renkaita. En usko, että kovinkaan moni tiimi käyttäisi vastaavaa taktiikkaa johtuen juuri tuosta renkaiden kulumisesta ja auton käyttäytymisestä suurella bensakuormalla.

Selvää toki on, että kahden pysäyksen taktiikka on nopeampi koska bensamäärä voidaan jakaa useampiin tankkauksiin ja voidaan myöskin käyttää pehmeämpiä seoksia renkaissa.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Juzo sanoi:
Siis tämän yhden pysäyksen etunahan juuri on se, että koska auto on tankattu täyteen bensaa niin tavallaan et menetä paljonkaan aikaa jonkun Villeneuven takana, koska autolla ei muutenkaan pääsisi paljonkaan kovempaa suuren bensakuorman takia.

Tuo yhden pysäyksen taktiikka myöskin osoitti McLarenin auton erinomaisuuden. Auto oli kilpailukykyinen suurella bensakuormalla ja auto ei myöskään kuluta paljon renkaita. En usko, että kovinkaan moni tiimi käyttäisi vastaavaa taktiikkaa johtuen juuri tuosta renkaiden kulumisesta ja auton käyttäytymisestä suurella bensakuormalla.

Selvää toki on, että kahden pysäyksen taktiikka on nopeampi koska bensamäärä voidaan jakaa useampiin tankkauksiin ja voidaan myöskin käyttää pehmeämpiä seoksia renkaissa.
Onkohan kierrosajan ero tyhjällä/täydellä tankilla pienempi kuin viime vuonna? En itse kyllä uskonut räikkösen nousevan 3 sijalle ilman muiden suurta poistumisprosenttia, mutta olen kyllä ennenkin ollut väärässä :wink:
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Bobakki sanoi:
Kimi sanoi kilpailun jälkeen, että hän olisi selvinnyt yhdellä rengassarjalla koko kilpailusta. Aika vakuuttavaa mikäli pitää paikkansa, niin kaluston kuin Kimin ajonkin suhteen.
Tästä on kyllä hyvä jatkaa, jos rengas toimii hyvin ja kaupan päälle kestääkin vielä. Eikös viime vuoden alussa ollut macilla ongelmia renkaiden kanssa yhden kierroksen aika-ajossa? Nykainen aika-ajomalli poistaa ainakin tuon ongelman :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Juzo sanoi:
Selvää toki on, että kahden pysäyksen taktiikka on nopeampi koska bensamäärä voidaan jakaa useampiin tankkauksiin ja voidaan myöskin käyttää pehmeämpiä seoksia renkaissa.
Niin tai siis pehmeämpää seosta. Eihän vaihtoehtoja ole kuin kaksi (kilpailua kohti). Onko jossain muuten kerrottu nuo kuskien käyttämät seokset?
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
Rip3 sanoi:
Tästä on kyllä hyvä jatkaa, jos rengas toimii hyvin ja kaupan päälle kestääkin vielä. Eikös viime vuoden alussa ollut macilla ongelmia renkaiden kanssa yhden kierroksen aika-ajossa? Nykainen aika-ajomalli poistaa ainakin tuon ongelman :thumbup:
Viime kauden alun ongelmat liittyivät siihen, että auto oli "liian" hellä renkaille. Eli kilpailukyvyn kannalta auto ei nähtävästi käyttänyt renkaita tarpeeksi tehokkaasti.

Nythän kumeja saa taas raiskata mielin määrin kun hetikohta saa uudet alle... :thumbfh:
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Rip3 sanoi:
Tästä on kyllä hyvä jatkaa, jos rengas toimii hyvin ja kaupan päälle kestääkin vielä. Eikös viime vuoden alussa ollut macilla ongelmia renkaiden kanssa yhden kierroksen aika-ajossa? Nykainen aika-ajomalli poistaa ainakin tuon ongelman :thumbup:
Joo eihän toi renkaiden vähäinen kuluminen välttämättä ole hyvä asia, varsinkin jos ne saisi kulua enemmänkin - tuntuu että rengasta ei käytetä täysin hyödyksi? Voisi olla tosiaan samansuuntaista juttua kuin 2005 alussa.
Tietyllä taktiikalla - kuten eilisellä - tuo toimii hyvin, mutta jos Kimi ilman lauantain ongelmia olisi päässyt starttaamaan "normaalilta" sijalta ja ollut liikkeellä kahdella stopilla niin olisiko kisavauhti kuitenkaan ollut Alonson/Sumin kaltaista...

Eikö Kimi kuitenkin joutunut valitsemaan renkaat jo ennen aika-ajoa ennenkuin mitään odotettavissa olevaa vielä oli tapahtunut?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
kessel sanoi:
Joo eihän toi renkaiden vähäinen kuluminen välttämättä ole hyvä asia, varsinkin jos ne saisi kulua enemmänkin - tuntuu että rengasta ei käytetä täysin hyödyksi? Voisi olla tosiaan samansuuntaista juttua kuin 2005 alussa.
Tietyllä taktiikalla - kuten eilisellä - tuo toimii hyvin, mutta jos Kimi ilman lauantain ongelmia olisi päässyt starttaamaan "normaalilta" sijalta ja ollut liikkeellä kahdella stopilla niin olisiko kisavauhti kuitenkaan ollut Alonson/Sumin kaltaista...

Eikö Kimi kuitenkin joutunut valitsemaan renkaat jo ennen aika-ajoa ennenkuin mitään odotettavissa olevaa vielä oli tapahtunut?
Joo, rengasseos pitää valita ennen aika-ajon alkua. Jos Heikkikullan juttuja on uskominen, niin McLaren on uusinut etujousitusta rengasvaihtojen takia tälle kaudelle, mutta Kimi käyttää mielummin vanhaa, joka on hellempi renkaille.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Clarke sanoi:
Viime kauden alun ongelmat liittyivät siihen, että auto oli "liian" hellä renkaille. Eli kilpailukyvyn kannalta auto ei nähtävästi käyttänyt renkaita tarpeeksi tehokkaasti.

Nythän kumeja saa taas raiskata mielin määrin kun hetikohta saa uudet alle... :thumbfh:
Ehkä hieman järkevämpää rakentaa auto, joka ei kuluta paljon renkaita jolloin voi käyttää vieläkin pehmeämpiä seoksia. Esim. Ferrarin kauden 2004 menestys perustui Michelin-pomon mukaan siihe, että Bridgestone pystyi käyttämään pehmeämpiä seoksia koska Ferrarin auto säästi paremmin renkaita kuin Michelin-tallien autot.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Juzo sanoi:
Ehkä hieman järkevämpää rakentaa auto, joka ei kuluta paljon renkaita jolloin voi käyttää vieläkin pehmeämpiä seoksia. Esim. Ferrarin kauden 2004 menestys perustui Michelin-pomon mukaan siihe, että Bridgestone pystyi käyttämään pehmeämpiä seoksia koska Ferrarin auto säästi paremmin renkaita kuin Michelin-tallien autot.
Tuo tietenkin edellyttää sitä, että riittävän pehmeitä seoksia on saatavissa.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Hurmurisija sanoi:
Tuo tietenkin edellyttää sitä, että riittävän pehmeitä seoksia on saatavissa.
Niino sehän viime kauden alussa oli ongelmana kun McLaren ei saanut pehmeämpiä seoksia ekoihin kisoihin.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Clarke sanoi:
Onko tälle näkemykselle faktaa tueksi?
Sillo puhuttiin, että Laren säästää liikaa renkaita - olisi varaa ollut
kuluttaa enemmänkin. Eli Laren olis voinu käyttää alkukaudesta pehmeämpiä / pitävämpiä seoksia mitä oli tarjolla.
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Jotain tuollasta muistan kanssa. Aika-ajo vauhti paranikin sitten alku kauden jälkeen. Ilmeisesti pehmeämmät kummit osatekijänä, kun ne vihdoin saivat kinuttua.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
formulaX sanoi:
Jotain tuollasta muistan kanssa. Aika-ajo vauhti paranikin sitten alku kauden jälkeen. Ilmeisesti pehmeämmät kummit osatekijänä, kun ne vihdoin saivat kinuttua.
Rellu yritti ajaa samoilla gummeilla Monacossa ja kiekot suli alle siellä. :eek:
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
910
Onko kellään tietoa viikonlopun huippunopeuksista??
Ois kiva tietää onko muutos ollut kovin suuri V10:iin verrattuna.
En löytänyt tietoa mistään!

Olisko muuten tässä ajatusta:
Ohitukset on helpompia, kun suorat mennään hitaammin ja on enemmän aikaan ottaa ns. imuhyöty?

Nico ainakin tuntu onnistuvan hyvin! :)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ghetto sanoi:
Onko kellään tietoa viikonlopun huippunopeuksista??
Ois kiva tietää onko muutos ollut kovin suuri V10:iin verrattuna.
En löytänyt tietoa mistään!

Olisko muuten tässä ajatusta:
Ohitukset on helpompia, kun suorat mennään hitaammin ja on enemmän aikaan ottaa ns. imuhyöty?

Nico ainakin tuntu onnistuvan hyvin! :)
On niitä ainakin aika-ajoista virallisilla F1-sivuilla ja Turun Sanomien sivuilla oli myös joku lista. Suoranopeuksien tippumisesta melskasin jo jossain, parhaat huiput oli viime vuonna 330 km/h, nyt 310 km/h.
 
Ylös