Brasilian GP 2016: Jälkipuinti

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Varikon sulkemisesta: Verstappen ehti sisään ennen sulkemista, koska tuli heti Erikssonin pyörähdyksen jälkeen, mutta Ricciardon tuloa tutkittiin. Minulta meni ohi tuliko siitä tutkinnasta missään vaiheessa mitään julkista tulosta?
Eikös siitä viiden sekunnin rangaistus tullut Ricciardolle.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1011
Varikon sulkemisesta: Verstappen ehti sisään ennen sulkemista, koska tuli heti Erikssonin pyörähdyksen jälkeen, mutta Ricciardon tuloa tutkittiin. Minulta meni ohi tuliko siitä tutkinnasta missään vaiheessa mitään julkista tulosta?
Eikös siitä 5 sekunnin rangaistus tullut?
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Verstappenilta uskomaton sadekelin kisa. Vanhat papat vaan vinkuu, kun eivät pysy tahdissa mukana.
Maxin ajo oli yksi hienoimmista mitä olen nähnyt viimeisen 25 vuoden aikana. :thumbup:
Tykkäsi Verstappenista tai ei, niin kyllä parempaa viihdettä lajille hänen kaltaiset persoonat, kuin tällaiset PR-robotit kuin Lewis.
Vitun marjat, tällä jannulla riittää ottajia. Tulevaisuuden superstara ja moninkertainen mestari. Nyt jo huippukuski vaikka vielä nuori hiomaton timantti. Kun sopimus Red Bullilla alkaa vanheta, tästä jannusta tulee huipputallit tappelemaan ja kovaa. En ihmettelisi jos koitettaisiin ryöstää jo kesken sopimuksenkin, esim. Ferrari paksulla lompakolla Kimin tilalle 2018, who knows?
Komp. Oon avoimesti diggaillut ipanaa alusta saakka eikä tämä päivä muuttanut asiaa. En muista oonko koskaan ollut kenestäkään näin fiiliksissä - olen seurannut lajia syyskuusta -83 saakka.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8800
Sijainti
Vantaa
Ei tarvi arvata kumpaan kuskiin talli panostaa kun ensi kaudella toinen ajaa ja toinen juo puku päällä vieraiden kanssa pina coladaa
Fernaando on palannut tasolleen. Alonsolla oli rämpimistä ja motivaation kanssa hakemista viime kaudella. Nyt kun autossa on jotain heräämisen merkkiä, tulos on tuttua Alonsoa. Ei sinäänsä yllätä, kun katsoo koko Alonson uraa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Tästä kilpailusta riittää kyllä puhuttavaa kyllä pitkään vaikka ei ollut edes ihan vielä viimeinen kilpailu kaudella eikä mestaruuden ratkaissutkaan kilpailu.

Rengaspuolen keskusteluun vastaan seuraavaksi näin ja toivottavasti tästä nyt vain ei tule sanomista mitä on joskus tullut tällä palstalla vähemmästäkin muistelusta etenkin omalta osaltani:

Rengasmuistelun pohjalta asiaa sateeseen liittyen

Rosbergin Keken aikaan kyllä sadekelin renkaat olivat aika helkkarin paljon enemmän vettä poistavat kuin nykypäivän sadekelinrenkaat tai oikeastaan mitkään sadekelin renkaat noin vuodesta 1997 tässä lajissa on ollutkaan.

Ennen vanhaan ei tarvittu myöskään mitään monsuunirenkaita ollenkaan kun ne tavallisetkin sadekelinrenkaat tehtiin nimenomaan eri tavalla ja saman tien hyvin, hyvin paljon vettä poistaviksi. 110-130 litraa ja suurimmillaan vielä paljon tuotakin enemmän ne renkaat poisti vettä ja se oli jo enemmän kuin edes kaikkein parhaimmilla Monsuunirenkailla ja niiden sukupolvella vuosina 1997-2000 ennen kuin niitäkin ruvettiin asteittain huonontamaan.

Vuonna 2007 tai 2008 ennen poistoa jo Monsuunirenkaatkin olivat huonompia kuin koskaan ennen. Niillä olisi tosin ehkä voinut silti ajaa tämän päivän sateessa paremmin kyllä kuin mitä nykyisin 65 litraa korkeintaan poistavilla sadekelinrenkailla.

Vuonna 1984 oli tilapäisesti Michelinin osalta Raskaan Sateen Renkaita eli normaaleja tavallisia saderenkaita eri nimellä ja sitten oli Kevyen Sateen Renkaita jotka olivat Välikelinrenkaiden esi-isiä näin esimerkiksi.

Niitäkään tosin ei voinut pitää varsinaisina Välikelinrenkaina koska ne tehtiin silti ratkaisultaan enemmän sadekeliin sopivaksi vaikkakin raskaampaan sateeseen kuin mitä vuodesta 1997 (Tai juuri ja juuri myös vuoden 1996-1997 talvikauden ja testikauden laskien mukaan.) lähtien lajissa olleet Välikelinrenkaat ratkaisultaan ovat. Tämä näin WebSlaven ja Froilan Gonzalesin juttuihin osin vastaten ja niitä miettien. Sopisi paremmin Rengastoikin puolelle Vapaalle nekin keskustelut ja tämä vastauksenikin.

Interlagosin nykyhetken tilanteeseen palaan seuraavaksi tästä eteenpäin:

Sitten itse kisaan:

Max Verstappenin Interlagosin ajo onnenkauppa vai lahjakkuuden osoitus?

Max Verstappenin osalta pitää sanoa, että kaikkien aikojen nuorin nopeimman kierroksen ajanut miehenalku ajoi tänään myös harvinaisen onnekkaan kisan! Paljoa ei olisi kyllä huonoimmillaankin tarvittu kyllä todella pahoihin kolareihin tai ulosajoihin. Toisaalta toi kyllä mieleen ja tulee tuomaan tämän toistuessa itse Jean Alesin tämä kaveri silloin kun ranskalainen oli paljon nuorempi kaveri ja se lennokas uusi Ferrarin kuljettaja. Mene ja tiedä vaikka kohta itse Ferrarille ihan tämä kaveri nimeltä Max Verstappen pääsee?:cool:

Tuomariston päätösten ja sadekelin ajojen yleistä mietintää

Itse tuomariston ongelmista... Sitten 2003 Brasilian Grand Prixin varmaan huonointa Brasilian Interlagosin kisojen tuomarointia. Jatkuvaa ongelmaa ja arpomista Safety Carin ja punaisen lipun kanssa ja välillä olisi voinut ihan reilusti olla pidempikin tauko tai sitten vaihtoehtoisesti yksi todella pitkä turva-auton pitoaika radalla ihan kunnolla ja muutoin sitten huomattavasti vähemmän. Välillä olisi koko kilpailun voinut aloittaa myöhemminkin kun tosiaan aikasääntöjenkin mukaan aikaa oli kunnolla antaa käyttöön.

Ja kun sitten ajettiin niin välillä tunnuttiin leikkivän hieman liikaa onnen kanssa. Tänään onneksi ei nähty loukkaantumisia vaikkakin kolareita kyllä. Vaikka välillä olisi ihan oikeasti toivonut melkein sitä kolaria jotta mokoma pelleily olisi saatu loppumaan. Monsuunirenkaiden käyttökielto johtui lähinnä nähtävästi vaan sen yhden vuoden aiheuttaman kuivan kauden vuoksi ja siinäkin mentiin ihan liikaa nykypäivän naurettavalla joka paikan kiiremenolla ilman päätä ja häntää.:wall:

Niiden takaisintuominen olisi ratkaisu ja jos aivan välttämättä se nyt sitten liian kallista onkin (Toki niissäkin kehityksissä hinnat ovat nousseet vuosien varrella, mutta eivät kestämättömäksi moneen muuhun lajin kuluerään verrattuna.) niin siinä tapauksessa nykyiset sadekelinrenkaat pitäisi ainakin tehdä edes 1980-luvun puolenvälin Pirellin renkaiden tasolle vedenpoistossaan eli vähintään poistoraja pitäisi olla tuolloin surkeaksi haukuttu 75-80 litraa jotta edes jotakin välttävää kilvanajoa pystytään ajamaan.

Nyt pystyttiin ajamaan vain siksi, että sade oikeastikin alkoi lakata pikkuhiljaa ja vesimäärät edes juuri ja juuri yhtämittaisen ajon vuoksi myös vähenivät jolloin syntyi kuivaa uraa.

Kuivan kelin kisa olisi välillä tuntunut paljon oikeammalta kuin tämän kisan ongelmat nykysateella tietäen. Olisi nähnyt myös vapaampien renkaanvaihtosääntöjen erot radalla paremmin.

Sauberin, Manorin ja Force Indian ajot hienoja kaikkiaan

Kisassa FIA:n munattomuus ajoittain ei yllättänyt, mutta Sauberin ryhtiliike kahden vuoden takaisen Interlagosin Munattomuuden jälkeen kasvattaa ne kuuluisat Munat takaisin Felipe Nasrin muodossa kyllä yllätti jossakin määrin ja positiivisella tavalla!:alppu: Nasr säilytti kanttinsa ja piti päänsä kylmänä koska yleensä Nasr on saanut kritiikkiä kuumapäisyydestään ja jossain määrin myös virheherkkyydestäkin. Samalla hän kieltäytyi tallinsa alkupään munattomuushommasta ja edes vaikkakin osin lopun selvällä onnella hoiti ne pisteet kotiin. Carlos Sainz Juniorilta myös hieno ajo ja myös Force Indian miehiltä myöskin tänään.

Esteban Oconilta oli myös hieno ajo vaikka aivan ei oikein pisteille selvinnyt. Oconin osalta hieman ehkä erikoisen pienillä meriiteillä tuli jopa tuo Force Indian paikka ensi kaudelle kun olisi ollut ehkä vielä vuosi Manorilla tehnyt hyvää ja jotenkin olisin antanut itse kyllä paikan Pascal Wehrleinille.

Kun ei Ocon oikein juuri mitään hirveän näyttävää ennen tätä kisaa ole juuri tarjonnut ja välillä tuntuu olevan taas tallipäälliköillä ja oheishenkilöillä/medialla näppinsä pelissä näiden typerien päätösten muotoutumisessa.

Jolyon Palmerin osalta muutoin oikeastaan menettelevänkin hyvä viikonloppu meni sitten ikävään kolariin jossa tosin ei nähnyt tilannetta ennen kuin olikin jo sitten aivan liian myöhäistä. Joku aivan viime hetken vetäisy olisi ehkä voinut riittää, mutta paha sanoa kun sellainen tilanne ja sellainen paikka. Eli ei kolaria olisi välttämättä voinut välttää. Ikävä juttu.

Suomalaisten ja Felipe Massan viimeisen kotikisan läpikäyntiä

Kimillä ei oikein tuo sadekeli ole sujunut vaikkakin oli nyt sentään toisessa lähdössä hereillä, mutta siinäkin tilanteessa ihan ilman Suomi-lasejakin olisi pitänyt jatkaa ainakin 1-5 kierrosta enemmän turva-auton takana kun jatkettiin. Meni siinä sitten hyvä kisa hukkaan. Valtteri Bottaksen osalta Williamsilla ei mennyt kisa myöskään kovin hyvin ja turhauttava jääminen pisteiden ulkopuolelle varmasti harmittaa todella paljon. Felipe Massan osalta...

Olisi vain toivonut sitä, että Massa olisi ollut enemmänkin kuin 15 Sekunnin Maailmanmestari.:frown:

On kuitenkin Maailmanmestari Elämässä koska olisi voinut olla Hungaroringin 2009 siivenpalan osuman mennessä hieman toisin kaikki...

Onneksi niin ei kuitenkaan käynyt!:)

Mietteet ennen Abu Dhabia

Vaikka voisi tätäkin kisaa enemmän pyöritellä niin ensi kisassa onkin sitten paljon pelissä. Nico Rosbergilla on nyt kaikki pelissä tai ainakin pitäisi olla. Toki voi tehdä Niki Laudat ja ajaa taktisesti toisella sijalla ja jopa ehkä tämän päivän myötä kolmannella sijallakin maaliin, mutta jotenkin toivon ja odotan kyllä näyttävää ajoa ja taistelua mestaruudesta.

Toisaalta Rosbergin osalle ei toivo Abu Dhabin Kirousta jatkuvaksi mikäli käy kuten kävi 2014 joka aivan lopullisesti vei hänen mestaruustaistonsa tuolloin jos ei sitten Interlagosin tai Austinin ihmepäästö Lewis Hamiltonia hyödyttäen sitten vienyt. Hamiltonilla on myös kovat panokset ja tämän päiväinen päätös ajaa kisa täysille pisteille vieritti kiven britin sydämeltä. Ainoa homma on vain tekninen kesto Mersun autossa Hamiltonin osalta.

Jännittävä loppuhuipennus Abu Dhabissa sitten odotettavissa ainakin toivottavasti kahden viikon kuluttua!:thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Kokenut Kimi Räikkönen tietää kertoa, että sadekelin renkaat ovat jokseenkin sekundaa:
– Ei täällä paljoa satanut, mutta renkaat on sen verran... vaikka on täyden sadekelin renkaat, ei tarvitse paljoa olla vettä, kun ne lähtevät vesiliirtoon. Se on se suurin ongelma, Räikkönen sanoi MTV Sportille.

– Totta kai näkyvyys ei ole mikään ideaali ja se riippuu paljon radastakin, mutta se vesiliirto on suurin ongelma. Jos renkaat olisivat paremmat, niin kuin oli joskus aikoinaan, ei tällaisessa vesisateessa olisi mitään ongelmaa, Räikkönen jatkoi.
Niin, ehkä SC-lähdöt, -sessiot ja punaiset liput johtuvatkin Pirellin sadekelin renkaista eivätkä FIAn tai Charlien pehmoilusta. Mutta jos näin on, niin miksei asian korjaamiseksi tehdä mitään? Ei ne autot kuitenkaan niin paljoa kovempaa kulje kuin ~kymmenen vuotta sitten, että se ei voi olla syy näihin ongelmiin.

Ehkä Verstappenin menestys saateella johtuu siitä, ettei hän ole missään vaiheessa uraansa tottunut "hyvään pitoon märällä?
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Eikös siitä 5 sekunnin rangaistus tullut?
Aika pieni penaltti muuten, kun miettii, minkälaisen hyödyn tuosta ehkä olisi voinut saada. 2007-2008 oli sääntö, että pit lane laitettiin aina kiinni SC:n tullessa. Jos meni varikolle tuolloin, niin lyötiin 10 sekunnin stop 'n' go.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Kokenut Kimi Räikkönen tietää kertoa, että renkaat ovat jokseenkin sekundaa:


Niin, ehkä SC-lähdöt, -sessiot ja punaiset liput johtuvatkin Pirellin sadekelin renkaista eivätkä FIAn tai Charlien pehmoilusta. Mutta jos näin on, niin miksei asian korjaamiseksi tehdä mitään? Ei ne autot kuitenkaan niin paljoa kovempaa kulje kuin ~kymmenen vuotta sitten.
Sen 10-15 litraa, ehkä 20 litraa enemmän vettä kun poistaisivat toisin kuin nyt eli suunnilleen 75-85 litraa suurin piirtein vuosien 1997-2001 tason Välikelinrenkaiden tai Goodyearin vuosien 1997-1998 nk. Raita-D:n tapaan niin voisi olla jotakin väliä ajaa Välikelinrenkailla tai ehkä jo Sadekelinrenkaillakin. Toisin sanoen sadekelin kisoista tulisi edes jotenkin ajettavampia.

Vanhempaan aikaan tietysti myös maavarasäännöt olivat toiset kuin nykyisin ja erilaiset muut säädöt olivat vapaampia sadekelille. Toisaalta taas aivan viime vuosina on hieman vapaammin sallittu auton säätöä sadekelille joskaan ei aivan vaikkapa jonkin 1990-luvun puolenvälin vuoden tasolle kuitenkaan.

Sadekelinrenkaat poistivat Bridgestonen puolella parhaimmillaan sen 85-100 litraa sitä vettä Bridgestonen parhaimpina aikoina ja Monsuunirenkaat parhaimmillaan noin 110 litraa vettä silloin kun ne olivat parhaimmillaan vuosina 1997-2000 ennen asteittain tapahtunutta huonontamista. Ja Goodyearilla poistivat sitten vielä tuotakin enemmän suurin piirtein aina noin 140 litraan asti.

Toisaalta taas vuoden 1997 jälkeen Goodyearia kiellettiin käyttämästä lajissa jo alun perin vuoden 1996 jälkeen kiellettäviä vanhemman ajan ja omasta mielestäni lajin viimeisen aidon ja oikean sadekelinrenkaan mallin eli Aquatro-mallin nk. Q-renkaita jotka oli sallittu vuodeksi 1997 vain siksi, että Goodyear ei ollut kyennyt luomaan ja tuomaan tarpeeksi kisoihin sen rengastamille talleille sittemmin tuolloin olleita ja FIA:n hyväksymiä vuosien 1997-1998 sadekelirenkaiden tyyppiä.

Nykyiset Pirellin Sadekelinrenkaat (Joilla on muuten hyvin typerä ja harhaanjohtava nimitys Extreme jonka voisi luulla sopivan enemmän oletettavalle Monsuunille.) eivät poista kuin korkeintaan 65 litraa ja tätä ennen vain 60 litraa vettä.

Välikelinrenkaat ovat poistaneet vettä vain 20 litraa ja Bridgestonen loppuaikoina Välikelinrenkaat poistivat 30 litraa mikä sekin oli naurettavan huono vedenpoistomäärä kun parhaimmillaan jo aiemmin mainitut Bridgestonen tai Goodyearin vastaavat Välikelinrenkaat poistivat edes sen noin 70 litraa vettä ja parhaimmillaan 85 litraa vettä.

FIA:n kykenemättömyyttä ei vain voi kuin ihmetellä ja Pirellillä ei ilmeisesti tässä kisassa laatuongelmista johtuen toimineet kunnolla edes Välikelinrenkaatkaan. Se taas ei tosin ole välttämättä liitettävissä vedenpoistoon vaan johonkin muuhun. Tällä kisalla on toivottavasti nyt kunnon varoittava esimerkki Pirellin suuntaan ensi kauden sadekelinrenkaita mietittäessä.:dunno:
 
Viimeksi muokattu:

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Olihan performanssi kaverilta, ja todellakaan ei voi Maxia syyttää siitä että otti auton paremmin haltuun lipsujen jälkeen kuin muut. Olkoonkin että suorituskykyerot ihan jo autojen välillä saivat ohitukset näyttämään välillä liiankin helpoilta - Vettelilläkään ei ollut mitään saumaa vaikka koitti ajaa niin likaisesti kuin ikinä kykeni - niin tuollaisen eron repiminen samalla kalustolla myös hyvin ajelleeseen Ricciardoon oli ihan oikeasti kova veto. Jotkut kuskit vaan hallitsee sadekelin, ja tällä hetkellä lajissa heitä on näköjään kaksi (mikä on vaikea myöntää koska kummankin olemus, ulkomaiset fanit ja paikoin ajotyylikin etovat).
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
T
Jännittävä loppuhuipennus Abu Dhabissa sitten odotettavissa ainakin toivottavasti kahden viikon kuluttua!:thumbup:
Jännittävää loppuhuipennusta tuskin tullaan näkemään. Viimeaikainen "mestaruustaistelu" on täysin väärä ilmaisu kuvaamaan tilannetta, jossa Lewis ajelee voittoon Nicon peesaillessa toiseksi, kummankaan ei ole tarvinnut mistään varsinaisesti taistella. Abu Dhabissa Nico voi vielä päästää yhden auton ohi, jos takana aletaan liikaa höökimään niskaan.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4399
Löytyykö netin syövereistä Gutierezzin ja Steinerin kahina, meni vähän ohi kun stream pätkäs juuri sopivasti. Gutierezzin hanskojen kerkesin näkeä...
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Abu Dhabin viimeisenä olo siinä mielessä vähän hölmöä siinä mielessä kun rata on pirun tylsä.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Tämä kisa jää historiaan. Myös tuo kisan ajan liveseuranta on hauskaa luettavaa nyt ja vuosien päästä. Kuka on hei hyvä sadekelin kuski? :D

Tämä kisa oli kyllä hermoille melko kovaa tasoa. Tuollaiset tauot ja odottelu erottaa kyllä jyvät akanoista. Autoissa on tietysti eroja, toiset toimii sateella paremmin sateella. Toiset kuskit taas uskaltavat olla vielä rohkeampia ja kokeilla erilaisia asioita. Kun olosuhteet ovat tuollaiset, niin on oltava valmis mihin vaan. Kyllähän näissä tilanteissa keskittymiskyky mitataan oikeasti. En ihmettele yhtään, jos kuskin keskittymiskyky herpaantuu ja se lataus sekoaa. Pasmat saattaa mennä sekaisin.

On muistettava se, että ykkösenä on sateessa helppo ajaa. Hamiltonin oli jokseenkin helppo ajaa kärjessä. Nico ajoi varovaisesti, koska tietää sen, että mestaruuden kanssa ei voi leikkiä. Yksi paha paikka oli Nicollakin. Jos olisi Nicolla lähtenyt lapasesta ja keskeytys sattunut, niin Hamiltonin mestaruus olisi täysin varma.

Lentävä hollantilainen ajoi uskomattomalla tavalla. Kyllä välillä meni mulla pasmat sekaisin ja monesti siis, kun taas se tekee noin ja ohittaa. Sesmat pakaisin. Huhhhhh. Tämä nousu oli ihan mielipuolinen näytös. Red Bullin loistavuuden sateella tietää lähes jokainen, mutta olihan tuo sellainen näytös, että sanattomaksi tuossa jäi. Melko huikea juttu.

Sen vielä kommentoin, että huippu-urheilu on tosi kovaa ja kurinalaista työtä. Lajien vertaaminen on turhaa. Tavoite on asetettu ja keinoja ei kaihdeta. Tästä pääsemme siihen, että jotkut tavallisista ihmisistä eivät välttämättä vieläkään osaa edes kuvitella sitä, kuinka vaikeaa hommaa tuo formula-auton ajaminen on. Moottoriurheilusta toki ei tarvitse jokaisen pitää, suodaan se heille. Keskittymiskyky, tarkkuus, lahjakkuus sekä paineen, stressin sekä hermojen hallinta, nuo ominaisuudet on pakko olla enemmän kuin kunnossa, muuten unelman formuloista voi unohtaa. Itsestäänselviä asioita kyllä, mutta muistutan vain sen vaatimustason korkeuden.

Nykypäivän autoja kritisoidaan paljon, mutta mä väitän, että nuo nykypäivän kaarat on tarpeeksi haastavia ajettavuudeltaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5734
Multa meni ohi tuon Gutierrezin raivareiden syy. Mies oli ajanut itselleen hyvin tyypillisen täysin kelvottoman kisan ja keskeytti kaiketi toiseksi viimeiseltä sijalta. Sitten vedetään itkupotkuraivarit varikkolaatikossa jostain kumman syystä.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Nykypäivän autoja kritisoidaan paljon, mutta mä väitän, että nuo nykypäivän kaarat on tarpeeksi haastavia ajettavuudeltaan.
Tuosta kyllä pakko olla eri mieltä. Kyllähän tuo ajaminen on todella mitäänsanomattoman helpon näköistä nykyisin. Isoimmat ajovirheet, mitä perus kuivankelin kisassa sattuu ovat niitä, että joku eturengas saattaa vähän lukkiutua jarrutuksessa. Mitään spinnauksia tai omasta virheestä johtuvia ulosajoja sattuu nykyisin todella harvoin. Oikeastaan eilisessä sadekisassakin taisi valtaosa tilanteista johtua vaan arvaamattomasta vesiliirrosta, eikä niinkään kuskien lipsahduksista.

Ja kyllähän myös varsinkin pidempään sarjassa mukana olleet kuskitkin toivoo jatkuvasti autoja hankalammaksi ajettaviksi. Kimi on ainakin tuota tuonut monesti esille ja esim Alonso on tainnut todeta, että jos ei ensi kauden sääntömuutokset tee autoista taas mielekkäämpiä ajettavia, niin lähtenee katselemaan muihin sarjoihin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5734
Tuosta kyllä pakko olla eri mieltä. Kyllähän tuo ajaminen on todella mitäänsanomattoman helpon näköistä nykyisin. Isoimmat ajovirheet, mitä perus kuivankelin kisassa sattuu ovat niitä, että joku eturengas saattaa vähän lukkiutua jarrutuksessa. Mitään spinnauksia tai omasta virheestä johtuvia ulosajoja sattuu nykyisin todella harvoin. Oikeastaan eilisessä sadekisassakin taisi valtaosa tilanteista johtua vaan arvaamattomasta vesiliirrosta, eikä niinkään kuskien lipsahduksista.
Näytti kyllä siltä, että ainakin kaikki pääsuoran alussa tapahtuneista spinneistä olivat kuskien virheitä, koska amatöörimäisesti leikkasivat kanttarin päältä ja auto karkasi välittömästi. Ericssonkin syytti vielä Mervin haastattelussa vesiliirtoa vaikka kuljettajan virhe oli selviö.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Näytti kyllä siltä, että ainakin kaikki pääsuoran alussa tapahtuneista spinneistä olivat kuskien virheitä, koska amatöörimäisesti leikkasivat kanttarin päältä ja auto karkasi välittömästi. Ericssonkin syytti vielä Mervin haastattelussa vesiliirtoa vaikka kuljettajan virhe oli selviö.
Ootko todella sitä mieltä, että Kimikin ajoi kanttarin päältä? Kanttarin, joka on siis keskellä rataa ilmeisesti..?
 
Ylös