Tästä kilpailusta riittää kyllä puhuttavaa kyllä pitkään vaikka ei ollut edes ihan vielä viimeinen kilpailu kaudella eikä mestaruuden ratkaissutkaan kilpailu.
Rengaspuolen keskusteluun vastaan seuraavaksi näin ja toivottavasti tästä nyt vain ei tule sanomista mitä on joskus tullut tällä palstalla vähemmästäkin muistelusta etenkin omalta osaltani:
Rengasmuistelun pohjalta asiaa sateeseen liittyen
Rosbergin Keken aikaan kyllä sadekelin renkaat olivat aika helkkarin paljon enemmän vettä poistavat kuin nykypäivän sadekelinrenkaat tai oikeastaan mitkään sadekelin renkaat noin vuodesta 1997 tässä lajissa on ollutkaan.
Ennen vanhaan ei tarvittu myöskään mitään monsuunirenkaita ollenkaan kun ne tavallisetkin sadekelinrenkaat tehtiin nimenomaan eri tavalla ja saman tien hyvin, hyvin paljon vettä poistaviksi. 110-130 litraa ja suurimmillaan vielä paljon tuotakin enemmän ne renkaat poisti vettä ja se oli jo enemmän kuin edes kaikkein parhaimmilla Monsuunirenkailla ja niiden sukupolvella vuosina 1997-2000 ennen kuin niitäkin ruvettiin asteittain huonontamaan.
Vuonna 2007 tai 2008 ennen poistoa jo Monsuunirenkaatkin olivat huonompia kuin koskaan ennen. Niillä olisi tosin ehkä voinut silti ajaa tämän päivän sateessa paremmin kyllä kuin mitä nykyisin 65 litraa korkeintaan poistavilla sadekelinrenkailla.
Vuonna 1984 oli tilapäisesti Michelinin osalta Raskaan Sateen Renkaita eli normaaleja tavallisia saderenkaita eri nimellä ja sitten oli Kevyen Sateen Renkaita jotka olivat Välikelinrenkaiden esi-isiä näin esimerkiksi.
Niitäkään tosin ei voinut pitää varsinaisina Välikelinrenkaina koska ne tehtiin silti ratkaisultaan enemmän sadekeliin sopivaksi vaikkakin raskaampaan sateeseen kuin mitä vuodesta 1997 (Tai juuri ja juuri myös vuoden 1996-1997 talvikauden ja testikauden laskien mukaan.) lähtien lajissa olleet Välikelinrenkaat ratkaisultaan ovat. Tämä näin WebSlaven ja Froilan Gonzalesin juttuihin osin vastaten ja niitä miettien. Sopisi paremmin Rengastoikin puolelle Vapaalle nekin keskustelut ja tämä vastauksenikin.
Interlagosin nykyhetken tilanteeseen palaan seuraavaksi tästä eteenpäin:
Sitten itse kisaan:
Max Verstappenin Interlagosin ajo onnenkauppa vai lahjakkuuden osoitus?
Max Verstappenin osalta pitää sanoa, että kaikkien aikojen nuorin nopeimman kierroksen ajanut miehenalku ajoi tänään myös harvinaisen onnekkaan kisan! Paljoa ei olisi kyllä huonoimmillaankin tarvittu kyllä todella pahoihin kolareihin tai ulosajoihin. Toisaalta toi kyllä mieleen ja tulee tuomaan tämän toistuessa itse Jean Alesin tämä kaveri silloin kun ranskalainen oli paljon nuorempi kaveri ja se lennokas uusi Ferrarin kuljettaja. Mene ja tiedä vaikka kohta itse Ferrarille ihan tämä kaveri nimeltä Max Verstappen pääsee?
Tuomariston päätösten ja sadekelin ajojen yleistä mietintää
Itse tuomariston ongelmista... Sitten 2003 Brasilian Grand Prixin varmaan huonointa Brasilian Interlagosin kisojen tuomarointia. Jatkuvaa ongelmaa ja arpomista Safety Carin ja punaisen lipun kanssa ja välillä olisi voinut ihan reilusti olla pidempikin tauko tai sitten vaihtoehtoisesti yksi todella pitkä turva-auton pitoaika radalla ihan kunnolla ja muutoin sitten huomattavasti vähemmän. Välillä olisi koko kilpailun voinut aloittaa myöhemminkin kun tosiaan aikasääntöjenkin mukaan aikaa oli kunnolla antaa käyttöön.
Ja kun sitten ajettiin niin välillä tunnuttiin leikkivän hieman liikaa onnen kanssa. Tänään onneksi ei nähty loukkaantumisia vaikkakin kolareita kyllä. Vaikka välillä olisi ihan oikeasti toivonut melkein sitä kolaria jotta mokoma pelleily olisi saatu loppumaan. Monsuunirenkaiden käyttökielto johtui lähinnä nähtävästi vaan sen yhden vuoden aiheuttaman kuivan kauden vuoksi ja siinäkin mentiin ihan liikaa nykypäivän naurettavalla joka paikan kiiremenolla ilman päätä ja häntää.:wall:
Niiden takaisintuominen olisi ratkaisu ja jos aivan välttämättä se nyt sitten liian kallista onkin (Toki niissäkin kehityksissä hinnat ovat nousseet vuosien varrella, mutta eivät kestämättömäksi moneen muuhun lajin kuluerään verrattuna.) niin siinä tapauksessa nykyiset sadekelinrenkaat pitäisi ainakin tehdä edes 1980-luvun puolenvälin Pirellin renkaiden tasolle vedenpoistossaan eli vähintään poistoraja pitäisi olla tuolloin surkeaksi haukuttu 75-80 litraa jotta edes jotakin välttävää kilvanajoa pystytään ajamaan.
Nyt pystyttiin ajamaan vain siksi, että sade oikeastikin alkoi lakata pikkuhiljaa ja vesimäärät edes juuri ja juuri yhtämittaisen ajon vuoksi myös vähenivät jolloin syntyi kuivaa uraa.
Kuivan kelin kisa olisi välillä tuntunut paljon oikeammalta kuin tämän kisan ongelmat nykysateella tietäen. Olisi nähnyt myös vapaampien renkaanvaihtosääntöjen erot radalla paremmin.
Sauberin, Manorin ja Force Indian ajot hienoja kaikkiaan
Kisassa FIA:n munattomuus ajoittain ei yllättänyt, mutta Sauberin ryhtiliike kahden vuoden takaisen Interlagosin Munattomuuden jälkeen kasvattaa ne kuuluisat Munat takaisin Felipe Nasrin muodossa kyllä yllätti jossakin määrin ja positiivisella tavalla!:alppu: Nasr säilytti kanttinsa ja piti päänsä kylmänä koska yleensä Nasr on saanut kritiikkiä kuumapäisyydestään ja jossain määrin myös virheherkkyydestäkin. Samalla hän kieltäytyi tallinsa alkupään munattomuushommasta ja edes vaikkakin osin lopun selvällä onnella hoiti ne pisteet kotiin. Carlos Sainz Juniorilta myös hieno ajo ja myös Force Indian miehiltä myöskin tänään.
Esteban Oconilta oli myös hieno ajo vaikka aivan ei oikein pisteille selvinnyt. Oconin osalta hieman ehkä erikoisen pienillä meriiteillä tuli jopa tuo Force Indian paikka ensi kaudelle kun olisi ollut ehkä vielä vuosi Manorilla tehnyt hyvää ja jotenkin olisin antanut itse kyllä paikan Pascal Wehrleinille.
Kun ei Ocon oikein juuri mitään hirveän näyttävää ennen tätä kisaa ole juuri tarjonnut ja välillä tuntuu olevan taas tallipäälliköillä ja oheishenkilöillä/medialla näppinsä pelissä näiden typerien päätösten muotoutumisessa.
Jolyon Palmerin osalta muutoin oikeastaan menettelevänkin hyvä viikonloppu meni sitten ikävään kolariin jossa tosin ei nähnyt tilannetta ennen kuin olikin jo sitten aivan liian myöhäistä. Joku aivan viime hetken vetäisy olisi ehkä voinut riittää, mutta paha sanoa kun sellainen tilanne ja sellainen paikka. Eli ei kolaria olisi välttämättä voinut välttää. Ikävä juttu.
Suomalaisten ja Felipe Massan viimeisen kotikisan läpikäyntiä
Kimillä ei oikein tuo sadekeli ole sujunut vaikkakin oli nyt sentään toisessa lähdössä hereillä, mutta siinäkin tilanteessa ihan ilman Suomi-lasejakin olisi pitänyt jatkaa ainakin 1-5 kierrosta enemmän turva-auton takana kun jatkettiin. Meni siinä sitten hyvä kisa hukkaan. Valtteri Bottaksen osalta Williamsilla ei mennyt kisa myöskään kovin hyvin ja turhauttava jääminen pisteiden ulkopuolelle varmasti harmittaa todella paljon. Felipe Massan osalta...
Olisi vain toivonut sitä, että Massa olisi ollut enemmänkin kuin 15 Sekunnin Maailmanmestari.:frown:
On kuitenkin Maailmanmestari Elämässä koska olisi voinut olla Hungaroringin 2009 siivenpalan osuman mennessä hieman toisin kaikki...
Onneksi niin ei kuitenkaan käynyt!
Mietteet ennen Abu Dhabia
Vaikka voisi tätäkin kisaa enemmän pyöritellä niin ensi kisassa onkin sitten paljon pelissä. Nico Rosbergilla on nyt kaikki pelissä tai ainakin pitäisi olla. Toki voi tehdä Niki Laudat ja ajaa taktisesti toisella sijalla ja jopa ehkä tämän päivän myötä kolmannella sijallakin maaliin, mutta jotenkin toivon ja odotan kyllä näyttävää ajoa ja taistelua mestaruudesta.
Toisaalta Rosbergin osalle ei toivo Abu Dhabin Kirousta jatkuvaksi mikäli käy kuten kävi 2014 joka aivan lopullisesti vei hänen mestaruustaistonsa tuolloin jos ei sitten Interlagosin tai Austinin ihmepäästö Lewis Hamiltonia hyödyttäen sitten vienyt. Hamiltonilla on myös kovat panokset ja tämän päiväinen päätös ajaa kisa täysille pisteille vieritti kiven britin sydämeltä. Ainoa homma on vain tekninen kesto Mersun autossa Hamiltonin osalta.
Jännittävä loppuhuipennus Abu Dhabissa sitten odotettavissa ainakin toivottavasti kahden viikon kuluttua!:thumbup: