Brasilian GP 2018 - Jälkihöyryt

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3969
Kuinka pienet munat Oconilla on kun alkaa kikkailemaan kisan johtajan kanssa? Kierroksella ohitettavat ovat ne jotka nostavat hametta ja niiaavat kärkikuskeille häiritsemättä kisaa, eikä herranjumala aleta menemään shikaaneihin rinnakkain esittäen että kyllä omasta konehuoneesta löytyy myös potkua takasiipi auki! Muutenkin aivan älytöntä että kierroksella ohitettavat saavat mennä takasiipi auki joka mahdollistaa nämä tilanteet. Ocon ja Grosjean voisivat mennä samalle oppitunnille, aiheena kuinka kunnioittaa ja olla vaarantamatta isojen poikien leikkejä oman nappikaupan takia!
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Kyllähän tuo Oconin piikkiin menee. Kierroksella jäänyt ei nyt voi alkaa tunkemaan väkisin kisaa johtavan rinnalle tuossa paikassa. Seuraavalla suoralla ohitus olisi ollut tehtävissä helpommin ja turvallisemmin.

Senna antoi Prostille krediittiä ammattimaisesta ajosta Monacossa -93, kun Prost oli sammutettuaan moottorin varikolla jäänyt kierroksen ja ajeli puolikisaa Sennan perässä vaikka oli Sennan mukaan vähintään sekuntia nopeampi.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7202
Olipa erikoinen tapa ratkaista kisa. Liekö tällaista aiememmin tapahtunut, että voittoon ajeleva kolaroi kierroksella ohitettavan kanssa? Ei yhtäkkiä tule mieleen.

Kimiltä hyvä ajo. Kun on tallikaveriaan parempi koko kisan, sekin riittää. Jäi kyllä vaikutelma, että Vettel halusi kiittää Kimiä vuosista. Seuraavan tallikaverin kanssa tuskin yhtä mutkatonta tiimityö.
1982 Piquet johti Saksan GP:tä kolaroidessaan kierroksella ohitettavana olleen Salazarin kanssa ja 1988 puolestaan Senna onnistui Monzan GP:ssä kolaroimaan kärkipaikalla ajaessaan kierroksella ohitettavan kanssa.

Piquet kaiken lisäksi hiillostui kolarista niin perusteellisesti, että veti Salazaria turpaan.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Ajoihan Kimikin 2006 Hungaroringillä kierroksella ohitettavan perään. Oli päästämässä silloista tiimikaveriaan Delarosaa ohitseen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Nämä FIAn rangaistukset (Ocon 10 sek.), Verstappen (yhteiskuntapalvelua), Vettel (25k sakko) ja Hamilton (ei mitään koska #blessed) on sen verran linjassa, että seuraavaksi annetaan jotain puhdetöitä tehtäväksi. Esim. 20 kpl linnunpönttöjä pitää väkertää. Tikka toki voi itse nokkia reikänsä, muille 35 millin hole.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kuinka pienet munat Oconilla on kun alkaa kikkailemaan kisan johtajan kanssa? Kierroksella ohitettavat ovat ne jotka nostavat hametta ja niiaavat kärkikuskeille häiritsemättä kisaa, eikä herranjumala aleta menemään shikaaneihin rinnakkain esittäen että kyllä omasta konehuoneesta löytyy myös potkua takasiipi auki! Muutenkin aivan älytöntä että kierroksella ohitettavat saavat mennä takasiipi auki joka mahdollistaa nämä tilanteet. Ocon ja Grosjean voisivat mennä samalle oppitunnille, aiheena kuinka kunnioittaa ja olla vaarantamatta isojen poikien leikkejä oman nappikaupan takia!
Ilmeisesti Oconilla on aika isot munat, kun ei alkanut hametta Verstappenille nosteleen. Mitä oikein kuvittelet, että taivaastako Ocon siihen tilanteeseen tupsahti? Kyllä hän oli ottanut Verstappenin kiinni paremmilla renkaillaan ja hänellä oli oikeus ohittaa niiaamatta Verstappen. Enkä usko, että Verstappen olisi ihan heti mennyt hänestä ohi, koska vauhtiero oli aika suuri. Oconilla siis superit ja Vertsppenilla softit.

Kiva pohtia millainen tuomio olisi ollut kyseissä tilanteessa, jos Verstappen olisikin ollut toisena tai kolmantena kisassa. Onko kisan johtajalla jokin sääntöihin kirjattu erikoisasema, diplomaattinen koskemattomuus?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Oconhan sai tilanteesta rangaistuksen kolarin aiheuttamisesta. Verstappen ei tuosta saanut mitään, paitsi mällin pohjalevyyn.
 

disclaime

Well-known member
Liittynyt
11.10.2012
Viestit
89
Nii-in,

Minusta tuo oli tarpeeton kolari, olipa syypää kuka tahansa. Kun kyseessä EI ollut kierroksellaohitus. Vaan Ocon koitti päässä takaisin samalle kierrokselle johon hänellä on täysi oikeus. Jos on nopiampi auto niin silloin ohitetaan ja sillä selvä. Nyt pitääkin kysyä, että mitä Verstappen voitti tuolla estelyllä? Okei, ehkä se tuli yllärinä eikä katellu peileihin. Hamiltonilla oli kuitenkin hyvä pointti:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kimi-raikkonen-kyseli-hammentyneena-verstappenin-kohtalosta-mita-sinulle-tapahtui/7160506#gs.kBBM1Ps

" Sinulla oli enemmän hävittävää kuin Oconilla ". Juuri näin, jos Verstappen olis vähemmän höyrypää, olis hän vain päästäny Oconin eteen ja antanu kadota maisemaan. Ja näin ollen olis voittanu kisan.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
No, kyllä se tilanteena toi kolari oli nolo.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
704
Ainoastaan keltaisilla lipuilla tai turva-auto jaksolla ohittaminen on kiellyttyä. Kyllä ohitusta on saatava yrittää vaikka olisi kierroksella tai viidellä perässä, jos tuntee olevansa nopeampi.

Ohitustilanteena Verstappen tuossa kiilaa itsensä päin Oconia, jolle pitää jättää tilaa radalle (vähintään toisille renkaille riittävästi tilaa valkoisen viivan sisäpuolelle, jos lisäksi on kanttaria käytettävissä).

Oliko tilanteessa jollekin näytetty sinistä lippua?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Olis mennyt suoralla ohitse, jos oli nopeampi. Varsinkin jos olet kierroskamaa, niin sitä suurempaa huolellisuutta olisi syytä osoittaa.

Ja tulihan siitä rangaistus.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3969
Ilmeisesti Oconilla on aika isot munat, kun ei alkanut hametta Verstappenille nosteleen. Mitä oikein kuvittelet, että taivaastako Ocon siihen tilanteeseen tupsahti? Kyllä hän oli ottanut Verstappenin kiinni paremmilla renkaillaan ja hänellä oli oikeus ohittaa niiaamatta Verstappen. Enkä usko, että Verstappen olisi ihan heti mennyt hänestä ohi, koska vauhtiero oli aika suuri. Oconilla siis superit ja Vertsppenilla softit.

Kiva pohtia millainen tuomio olisi ollut kyseissä tilanteessa, jos Verstappen olisikin ollut toisena tai kolmantena kisassa. Onko kisan johtajalla jokin sääntöihin kirjattu erikoisasema, diplomaattinen koskemattomuus?
Verstappen ja Ocon ajoivat täysin eri kisaa. Ocon puolusteli ohittaneensa siinä paikassa Alonson ja monia muita, ei sitten tullut mieleen että Alonso ja ne monet muut olivat samalla kierroksella hänen kanssaan! Jos lähtee vaarantamaan kärkitaistelua kierroksella jääneenä, niin vastuu on täysin sillä nappikauppiaalla johon siihen ryhtyy, eikä aleta vetämään rengas-rengasta vasten shikaanissa kuin Senna-Prost konsanaan (SAMALLA KIERROKSELLA). 10sek penalty oli aivan liian vähän tästä urpoilusta, musta lippu ja lähtöruuturankkua seuraavan kisaan tai jopa kisakielto Abu Dhabiin.

Muutenkin on nykyään sinisten lippujen kunnioitus laiskistunut. FIA:n pitäisi ehdottomasti ensialkuun kieltää DRS niiltä jotka ovat kierroksella jääneenä, eivätkä saisi takasiipeä auki kierroksella ohitettavan junassa. Kierroksella ohitettava sen saisi käyttöön niin sujuisi sulavammin ohitukset niin kuin tähänkin asti.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Verstappen ja Ocon ajoivat täysin eri kisaa. Ocon puolusteli ohittaneensa siinä paikassa Alonson ja monia muita, ei sitten tullut mieleen että Alonso ja ne monet muut olivat samalla kierroksella hänen kanssaan! Jos lähtee vaarantamaan kärkitaistelua kierroksella jääneenä, niin vastuu on täysin sillä nappikauppiaalla johon siihen ryhtyy, eikä aleta vetämään rengas-rengasta vasten shikaanissa kuin Senna-Prost konsanaan (SAMALLA KIERROKSELLA). 10sek penalty oli aivan liian vähän tästä urpoilusta, musta lippu ja lähtöruuturankkua seuraavan kisaan tai jopa kisakielto Abu Dhabiin.

Muutenkin on nykyään sinisten lippujen kunnioitus laiskistunut. FIA:n pitäisi ehdottomasti ensialkuun kieltää DRS niiltä jotka ovat kierroksella jääneenä, eivätkä saisi takasiipeä auki kierroksella ohitettavan junassa. Kierroksella ohitettava sen saisi käyttöön niin sujuisi sulavammin ohitukset niin kuin tähänkin asti.
Kerrankin Joksan kanssa täysin samaa mieltä! :ahem:
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2210
Verstappen ja Ocon ajoivat täysin eri kisaa. Ocon puolusteli ohittaneensa siinä paikassa Alonson ja monia muita, ei sitten tullut mieleen että Alonso ja ne monet muut olivat samalla kierroksella hänen kanssaan! Jos lähtee vaarantamaan kärkitaistelua kierroksella jääneenä, niin vastuu on täysin sillä nappikauppiaalla johon siihen ryhtyy, eikä aleta vetämään rengas-rengasta vasten shikaanissa kuin Senna-Prost konsanaan (SAMALLA KIERROKSELLA). 10sek penalty oli aivan liian vähän tästä urpoilusta, musta lippu ja lähtöruuturankkua seuraavan kisaan tai jopa kisakielto Abu Dhabiin.

Muutenkin on nykyään sinisten lippujen kunnioitus laiskistunut. FIA:n pitäisi ehdottomasti ensialkuun kieltää DRS niiltä jotka ovat kierroksella jääneenä, eivätkä saisi takasiipeä auki kierroksella ohitettavan junassa. Kierroksella ohitettava sen saisi käyttöön niin sujuisi sulavammin ohitukset niin kuin tähänkin asti.
10sek stop and go oli aika pitkälti linjassa kolarin aiheuttamisesta. Fykkösissä tuntuu vaan nykyään olevan eri kerroin rangaistuksissa, jos mestaruustaistelussa mukana oleva mokailee tai kolataan pois. Nyt kun siitä ei ollut kyse olisi voinut 5 sekunnilla selvitä. Tai miksei ihan vaan racing incident. Sehän on ollut tämän kauden linjaus, että ajettais enemmän kilpaa.

En tiedä mistä ne siniset liput tulee tähän keskusteluun uudestaan ja uudestaan, kun Oconille niitä ei tietenkään oltu heiluteltu. Miksi heikommilla sijoilla ajavilta pitäisi ottaa pois oikeus kilpailuun? Siellä keskisarjassa ne jämäpisteet juurikin merkkaa enemmän ja ennen kaikkea ne mahdolliset palkintorahat joita talleille jaetaan.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Kuinka pienet munat Oconilla on kun alkaa kikkailemaan kisan johtajan kanssa? Kierroksella ohitettavat ovat ne jotka nostavat hametta ja niiaavat kärkikuskeille häiritsemättä kisaa, eikä herranjumala aleta menemään shikaaneihin rinnakkain esittäen että kyllä omasta konehuoneesta löytyy myös potkua takasiipi auki! Muutenkin aivan älytöntä että kierroksella ohitettavat saavat mennä takasiipi auki joka mahdollistaa nämä tilanteet. Ocon ja Grosjean voisivat mennä samalle oppitunnille, aiheena kuinka kunnioittaa ja olla vaarantamatta isojen poikien leikkejä oman nappikaupan takia!
Pienet? Melkoisen isot kalustot tuollaiseen hommaan mielestäni tarvitaan. Varsinkin kun olen aina pitänyt Oconia vähän nössönä kuskina, joka levittää punaisen maton takana tuleville autoille (varsinkin Hamiltonille). Nyt kuitenkin löytyi jo asennettakin. Yksi kolari sinne tänne. Max on näitä aiheuttanut itsekkin, mutta saatinpa ainakin draamaa tähänkin kisaan ja kisan jälkeenkin. Hyvää mainosta lajille tämäkin omalla tavallaan
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4084
Pienet? Melkoisen isot kalustot tuollaiseen hommaan mielestäni tarvitaan. Varsinkin kun olen aina pitänyt Oconia vähän nössönä kuskina, joka levittää punaisen maton takana tuleville autoille (varsinkin Hamiltonille). Nyt kuitenkin löytyi jo asennettakin. Yksi kolari sinne tänne. Max on näitä aiheuttanut itsekkin, mutta saatinpa ainakin draamaa tähänkin kisaan ja kisan jälkeenkin. Hyvää mainosta lajille tämäkin omalla tavallaan
Taitaa nuo Maxin kolaroinnit kuitenkin rajoittua samalla kierroksilla ajaneisiin kuskeihin... Hyvää draamaa tästä toki saatiin, mutta olihan se naurettava idea Oconilta tuossa paikassa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8406
Sijainti
Vantaa
Vaikka Oconi teki hölmösti, mutta Verstappen sai kerrankin tuntea, miltä hänenkin hölmöilyt tuntuu. Eipä ole poika yhtään sen fiksumpi kuin isänsä. Mitähän temppuja keksii tulevaisuudessa?
 
Viimeksi muokattu:

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
476
Katsoin tilanteen uudestaan. Se sai vähän muuttamaan mielipidettäni, ei se olekaan niin selvästi Oconin vika kuin eilen ajattelin.
 
Ylös