Carlos Sainzin ura

Fenomenal

Active member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
44
Ei Lancia enää kaudella 92 niin ylivoimainen ollut. Sainz voitti maailmanmestaruuden Toyotan ratissa. Vanhentuneen Deltan lisäksi Abarth/Martini Racing lopetti kehitystyön ja autoja ajatti seuraavalla kaudella Jolly Club. Kummassakin autossa oli sekä Repsolin että Totipin mainokset. Aghinilla enemmän Totipin väreissä ja Carloksella Repsolin.

Sainzin uralta mielenkiintoisena poimintana, että ajoi kausina 87 ja 88 tehdas Fordin lisäksi Espanjassa gravel sarjaa Ford RS200 mallilla. Kaikkia B ryhmäläisiä ei hyllytettykään 86 kauden jälkeen, tai ostettu rallicross käyttöön. Sarjassa pyörinyt monta MG Metroa, Audi Quattro A2:nen ja näyttipä Gustavo Trelles kurvailleen sarjassa Delta S4:lla.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5227
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ei Lancia enää kaudella 92 niin ylivoimainen ollut. Sainz voitti maailmanmestaruuden Toyotan ratissa.
Sainz vei toki isoimman pytyn kotiin Pariisin gaalasta, mutta kyllä Lancian Super-Delta taisi olla autona oikeastaan koko kauden ajan askeleen Toyotan uutta Celicaa edellä. Keskinäisissä starteissa voitot menivät Lancialle luvuin 7-3. Sitten ihan loppukauden tai off-seasonin 92-93 aikana voimasuhteet toki keikahtivat ihan päälaelleen ja kaudella 1993 Lancia olikin sitten jo ihan museoauto.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Ja ilman Auriolin loppukauden tekniikkamurheita ja epäonnea, ei Sainz vuoden 92 mestaruutta olisi napannut. Jos Carlos oli vuotta aiemmin menettänyt "varman" mestaruuden (johti parhaimmillaan sarjaa yli 30 pisteellä) Kankkuselle, niin seuraavana hän ajoi mestariksi olosuheissa, joissa vielä, sanotaanko Australian rallin aikoihin, syyskuun lopulla, harva hänen siihen uskoi pystyvän.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Sainz vei toki isoimman pytyn kotiin Pariisin gaalasta, mutta kyllä Lancian Super-Delta taisi olla autona oikeastaan koko kauden ajan askeleen Toyotan uutta Celicaa edellä. Keskinäisissä starteissa voitot menivät Lancialle luvuin 7-3. Sitten ihan loppukauden tai off-seasonin 92-93 aikana voimasuhteet toki keikahtivat ihan päälaelleen ja kaudella 1993 Lancia olikin sitten jo ihan museoauto.
Toyotalla oli alkukaudella 92 vaikeuksia koska uusi auto eikä Markkukaan saanut autosta juuri mitään irti, sitten muistaakseni joissain alustan ratkaisuissa otettiin askel taakseppäin ja palattiin vanhaan, niin alko tulokset paraneen, mutta Auriol sen mestaruuden olisi ansainnut.
 

Fenomenal

Active member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
44
Kankkusenkin olisi ehkä kannattanut osallistua kaudella 10 kilpailuun yhdeksän sijaan, kuten Carlos ja Didier. Tallimääräys San Remossa ehkä sittenkin jne. Samaten Lancia kuskit myös söivät pisteitä monena kautena toisiltaan. Kun taas Carlos oli Toyotan kirkkain ykkösratsu.

Lancia Delta mallina oli kyllä peruskonstruktioltaan ikäloppu antaen tasoitusta nykyaikaisemmalle Celicalle. Taitaa olla 70-luvun tuotos alkujaan. FIAT konsernin helmasyntinä samaa mallia pienin muutoksin pidetään tuotannossa vuosikausia, kun kilpailijoilla automallit pysyvät tuoreina 3-5 vuoden välein tehtävien isompien malli uudistusten johdosta.

Vaikka ei sinällään, A-ryhmän Lancia Delta Martinin väreissä on ehkä se ”The Ralliauto” allekirjoittaneelle.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3491
Hurja kyllä se Sainzin 1991 Australia vika kaato. Pääkin osuu maahan ovenaukosta tai rikkinäisestä katosta ja oli kyllä tosi hyvää tuuria ettei käynyt pahemmin.

Olen nyt muutaman jakson tuota dokumenttia katsonut, kannattaa ehdottomasti vilkaista jos Primetilaus on joskus aktiivisena. Sarjassa käydään ainakin 21 Dakaria, uran yksittäisiä vaiheita ja perhettä läpi. "Jännä" että 1993 skipattiin kokonaan. Ei sanaakaan tainnut olla siitä kaudesta :D
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Hurja kyllä se Sainzin 1991 Australia vika kaato. Pääkin osuu maahan ovenaukosta tai rikkinäisestä katosta ja oli kyllä tosi hyvää tuuria ettei käynyt pahemmin.

Olen nyt muutaman jakson tuota dokumenttia katsonut, kannattaa ehdottomasti vilkaista jos Primetilaus on joskus aktiivisena. Sarjassa käydään ainakin 21 Dakaria, uran yksittäisiä vaiheita ja perhettä läpi. "Jännä" että 1993 skipattiin kokonaan. Ei sanaakaan tainnut olla siitä kaudesta :D
Harmi jos 93 skipataan. Olis ollu mielenkiintoista kuulla hänen rehelliset tuntemukset kaudesta ja syyt siirtyä Lancialle. Eikä tuo 93 mikään häpeäpilkku hänen urallaan ole, auto vain oli jäänyt kehityksestä jälkeen thats it. Okei San Remossa kuokkaan yksityis tiimin Fordin Cunicolta, ehkä sittenkin ymmärrettävää että tämä kausi halutaan unohtaa...
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Mitä mieltä ollaan kausista 90-91? Kummalla noina vuosina parempi auto? Lancialla vai Toyotalla? Delta integrale vs. Celica ST165. Henkilökohtaiset mm:t menivät 1-1, merkit 2-0 Lancialle ja osakilpailuvoitot 11-11.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitä mieltä ollaan kausista 90-91? Kummalla noina vuosina parempi auto? Lancialla vai Toyotalla? Delta integrale vs. Celica ST165. Henkilökohtaiset mm:t menivät 1-1, merkit 2-0 Lancialle ja osakilpailuvoitot 11-11.
Viimeistään 1991 Toyota parempi.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3491
Vaikea sanoa kun nähnyt noita nähnyt vain jälkikäteen. Suhteellisen tasaista, kokonaisuutena Lancialla paremmat kuskit, mutta Toyota pelasi fiksusti ja kävi keräämässä "ilmaiset" pojot kun Lancia ei kaikkialle mennyt. Mikä se pistesääntö oli tuolloin? Parhaat x tulosta?
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
232
Ei liity ihan suoraan el Matadoriin, mut kun Lanciasta oli puhe, niin muistelen lukeneeni et viimeisen Super Deltan kone olis ollu Lamborghinin käsialaa ja siten poikennut aiempien versioiden mosista. Jokin siinä meni pieleen kun kilpailukyky romahti pahemman kerran.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Ei liity ihan suoraan el Matadoriin, mut kun Lanciasta oli puhe, niin muistelen lukeneeni et viimeisen Super Deltan kone olis ollu Lamborghinin käsialaa ja siten poikennut aiempien versioiden mosista. Jokin siinä meni pieleen kun kilpailukyky romahti pahemman kerran.
Ite muistelisin, että Lambo 'viritti' tai Lambon inssit tekivät kehitystyötä vikana vuonna mottiin....ja nimen omaan sellainen muistikuva että tämä olis tapahtunut vuonna 93. Joku laittomuushan siitä motista sitten löyty v.93 loppuvuonna.
 
Ylös