PacWestin ja Tasmanin paluu olisivat todella kova juttu. Tasmanhan oli tosi kova tiimi kun Ribero ja Fernandez siellä ajoivat, ja viimeisenä sitten Kanaan. Mulle on jäänyt vähän epäselväksi että miten PacWest meni PWR:ksi ja sitten heti kaatui..? -Servia tais saada fudut jo ekan kisan jälkeen ja Dixonkin ajoi vain muutaman kisan ennen kuin konkurssi tuli. Pacwest oli mun mielestä vakaalla taloudellisella pohjalla aina ollut siihen asti.
Mutta asiaan. Edmonttonissa kisattiin ja juuri kun pääsin purkamaan itseäni ettei sarjassa ole muilla mahdollisuuksia ja RuSport on jäämässä vauhdista niin eiköhän Wilson mene pokkaamaan loistavalla ajollaan ja RuSportin hienolla taktiikalla :thumbup:
Taisi Wilsonin osakkeiden arvo nousta piirun verran, nyt vois olla hyvä aika myydä! Ja kyllä se tekee sarjallekkin hyvää kun joku muu talli voittaa, niin ja mestaruus taisto tiukkenee!
Pyyhkeitä tulee silti kehään Eurosportille joka lähetti kisan jälkilähetyksenä :mad_old: ja vieläpä koosteena. Senkin vielä kestäisi mutta kun kisa oli törkeästi leikattu! Alusta ja loppupuolelta lähti 20 kierrosta
tostnoivaa :jaska:
Tässä se mitä Eurosportin lähetyksestä kisasta selvitin:
Ekassa mutkassa Junqueira ilmeisesti osui kamikazemaisesti toisen Australian auton perään ja pyörähti, vaikka Bruno itse väitti ettei osunut. No älytön virhe jokatapauksessa. Seurauksena Da Mattalle ei jäänyt tilaa ja kisa päättyi ekan mutkan rengasvalliin. Bruno itte selvis säikähyksellä mutta käväsipä varikolla tsekkaamassa autonsa kunnon. Sanomattakin selvää että joku alko hurjana heiluttaan keltasta lippua ja sitten sitä ajettiin turvaauton takana parit kiekat. Viidennellä kierroksella sitten aloitettiin uudestaan mutta eipäs kestänyt kauaa kun Pastorelli spinnasi autonsa hetimmiten ja takana tullut sarjan varsinainen supertähti Legge ei älynnyt väistää ja spinnasi autonsa Nickyn PÄÄLLE. -No siihen jäi Nickyn kisa. Selostajat vaan päivitteli että Nicky-poju se on kolaroinut kaikkina päivinä -Legge pääsi jatkamaan varikolle mutta takasiipi meni vaihtoon. Oli kyllä sellaset ulosajot että mietin ettei radalla olisi ollut öljyä?? -Mutta ei siinä vielä kaikki! Kun keltaset olivat heiluneet jo kotvan aikaa ilmassa eiköhän Räikkösen ex-suojatti, tämä törmäyskuningas Dan Clarke yrittänyt ohittaa Jan Heylenia vetäisemällä tätä suoraan kylkeen erittäin törkeästi. Heylenin auto luisui rengasvalliin ja kauan sitä kestikin irrottaa. Paha sai palkkansa kun Clarke sai läpiajorangaistuksen. Heylenin hyvin alkanut kisa päättyi vähän myöhemmin
Tämän jälkeen Eurosport hyppäsi kierrokselta 6 kierrokselle 27 ja tilanne näytti kärjen osalta tältä: Bourdais ajoi ainoana alle 1.01 sekunnin kierroksia ja johti kuten oli johtanut jo lähdöstä asti. Tracy parin sekunnin päässä ja vähän kauempana Wilson ja Allmendinger tulivat haukkana perässä. Viidennestä paikasta taistelivat Servia ja Philippe tosin jo kärjestä jääneinä ja top10 täydensivät Conquestin ja Team Australian autot. Kärki ajelee tässä järjestyksessä taaempana tapahtuu kamppailuita ja ohituksia mutta sitähän ohjaaja ei näytä. Wilson ja Allmendinger, joka on jäänyt jo kaueammas kolmannesta sijasta saavuttavat pikkuhiljaa kärkeä.
Kierroksella 36 Bourdais käy kärkimiehistä ensimmäisenä varikolla ja Tracy pääsee johtamaan kilpailua (ensimmäistä kertaa tällä kaudella! :thumbfh: )
Seuraavalla kierroksella myös Tracy, Wilson (joka on jo Tracyn kannassa) ja Allmendinger tekevät ekan stoppinsa. Wilsonille nopea stoppi ja vähemmän bensaa, Tracy jää taakse. Allmendingerin stoppi sensijaan kestää ja Wilson sekä Tracy karkaavat vielä kauemmas. Kun kärki on tehnyt ekat stoppinsa Bourdais johtaa mutta Wilson on nopeampi ja saavuttaa.
Sitten Legge pyörähtää seinään ja menettää etusiipensä (taas
)
Tämän jälkeen Eurosport hyppää n.15 kierrosta eteenpäin :mad_old:
Kierroksella 53 Bourdais johtaa mutta Wilson on aivan kannassa alle sekunnin päässä. Kolmantena on Allmendinger joka on ainoa joka on jotenkin pysynyt kärkikaksikon vauhdissa mukana vaikka onkin tippunut 11 sekunnin päähän. Servia on ottanut neljännen sijan (-22s) ja pudottanut Tracyn viidenneksi (-24s). Ilmeisen kovaa kamppailua vaikkei sitä ruuduissa juuri näykkään. Kovaa kamppailua käytiin varmasti myös kuudennesta sijasta Will Powerin ja Nelson Philippen välillä jotka olivat kuitenkin jääneet kärjestä jo yli 40 sekunttia. Viimeisenä samalla kierroksella kärjen kanssa oli kahdeksantena ajava Andrew Ranger 56 sekunttia jäljessä. Top10 täydensivät jo kierroksella jääneet Tagliani ja hitaasti alun törttöilyjen jälkeen noussut Junqueira.
55 kierroksella Wilson sitten uskalsi ottaa riskin. Painoi "Power to pass":n pohjaan ja vetäisi ohi Bourdaisin oppikirjamaisella ohituksella ja alkoi heti repiä eroa. Sanalla toisen Newman-Haas auto oli varikolla eikä sitä saatu enää käyntiin ensimmäisen vaihteen puuttuessa ja Junqueiran surkuhupaisa kilpailu päättyi. Selostajat totesivat että jos jollain kuskilla niin Junqueiralla on ollut epäonnea tällä kaudella. Myös Tagliani ja Allmendinger käyvät varikolla Allmendingerin stoppi ei ole taaskaan hyvä ja viimeisetkin mahdollisuudet voittoon menevät. Mutta auto on ilmeisen hyvä sillä kierroksella 60 AJ ajaa kilpailun nopeimman kierroksen. Se ei tosin kauaa kestä sillä Wilson ajaa vielä nopeamman! Samalla Boudais vetää mutkan pitkäksi.
Seuraavalla kierroksella Wilson tekee viimeisen stoppinsa ja valitsee kovat renkaat alle ja radalle palatessaan sijalle kolme jää kahden hitaamman auton taakse menettäen sekunttia. Top10 ainoa muutos on Dominquezin nousu sijalle yhdeksän.
Kierros 64 ja Bourdais on ohittamassa Tagliania kierroksella. Jostakin syystä Bourdais päättä tehdä ohituksensa radan tiukimmassa mutkassa eikä jätä Tagille yhtään tilaa jonka seurauksena Team Australian auto vetää nokka edellä rengasvalliin. Ja keltaiset liput heiluvat. Autot kootaan turvaauton taakse. Bourdais, AJ ja Tracy tekevät viimeiset stoppinsa.
Vihreä lippu heiluu kierroksella 70. Wilson johtaa, Bourdais on toisena. Seuraavina ovat Allmendinger ja Servia. Sitten Tracy, Power, Philippe, Ranger ja kierroksella jääneet Dominquez ja Clarke.
Hetimmiten Philippe ohittaa Powerin muttei löydä pitoa ja vetää valliin. Ohjaaja näyttää Philippen in-car kamerasta kuinka Serviakin liukastelee edessä.
Vihreät liput tulevat kierroksella 73. Servia ohittaa lähdössä Tracyn joka on päässyt jossainvaiheessa ohi. Ohjaaja näyttää Carl Russoa joka hermoilee kun Wilson munasi viime vuonna johtopaikkansa samaisella radalla. Dominquez nousee kahdeksanneksi ohittaen Clarken. Kierros 76 ja Bourdais on jäänyt Wilsonista kaksi sekunttia. Vasseria haastatellaan. Jimmy toivoo palkintopallia mutta ei usko siihen. Kierros 80 ja Wilson ajaa kilpailun nopeimman kierroksen! -Ero Bourdaisiin venyy neljään sekunttiin. Wilson ajaa sekunnin muita nopeammin. Viimeisellä kierroksella Wilson ohittaa vielä Rangerin kierroksella. Ja näin Wilson ottaa itsellen ja RuSportille toisen voiton! ..Eurosport näyttää kun Justin tekee pari donitsia ja lähetys loppuu. -Olisivat vain voineet näyttää podiumin tapahtumatkin..
Sitten jotain mietteitä.
Kun uusi talli teki AJ:lle ihmeitä teki uusi auto Wilsonille ihmeitä. Selostajien mukaan Justinilla oli tuliterä Lola allaan. Aika outoa kun miettii että Lolat jäävät historiaan tämän kauden jälkeen..
Kylläpä lopussa kummastutti kuinka jotkut kuskit jättivät käyttämättä Power-to-pass minuutistaan niinkin paljon.
Newman-Haassin ja PKV:n kuskit olivat kuin yö ja päivä. Bourdais ja Servia ajoivat hienot kisat. Servia parhaan kisansa PKV:lle (vihdoin). Junqueira ja Legge sen sijaan ajoivat kauden huonoimmat kisansa. Legge munasi täysin itsensä särkemällä takasiipensä KAKSI kertaa! Junqueiran hullu kamikaze isku ekassa mutkassa oli varmaan merkki turhautumisesta kun mies jää aika-ajoissakin 1,5 sekunttia tallikaveristaan.
Muitten tallien kuskien esityksissä oli vähemmän eroja. Kuitenkin selvästi huomasi että Will Power oli ottanut niskalenkin kokeneemmasta tallitoveristaan ja ajoi todella hyvän kisan ja kauden parhaan tuloksensa.
Conquestin kokemattomat kumppanukset olivat jälleen aika näkymätöntä massaa. Vaikka Ranger ajaakin tasaisesti maaliin keräten pisteitä ja ollen hienossa asemassa pisteissä niin kaukana ollaan siitä kun Wilson tallissa oli. Zwolsmankin oli koko kisan näkymättömissä, ei aavistustakaan miksi jäi kaksi kierrosta..(edit: aa..jätkä ei kestänyt koko kisaa, jotain selitti että vatsa kipeä..)
Dan Clarken esitykset alkavat pikkuhiljaa ottaa pattiin. Vaikka nopeutta on pistämään Nelson Philippe aisoihin (saavutus?) on Clarke kolarialtis ja on osallisena kolarissa jokatoisessa kisassa. Nytkin pilasi Heylenin hyvin alkaneen kisan ääliömäisellä yrityksellä. :nope: CTE-HVM on hyvä talli mutta jos mielii takaisin voittajien joukkoon on kuljettajat vaihdettava ensitilassa parempiin.
Sama pätee Rocketsportsiin. Tagliani otti voiton tiimille, tsiisus kuinka kaukana tuosta ollaan. Hirveää katsoa kun Kasemets ajaa kaksi-kolme sekunttia hitaammin kuin muut. Oikeastaan talli ei tällä hetkellä anna kummallekkaan kuljettajalleen minkäänlaisia mahdollisuuksia. Toinen ajaa vain kuusi kisaa ja toinen hyllytetään heti jos rahat ovat myöhässä. Ei siinä paljon motivaatio kasva. Motivaatiosta muuten puheenollen, mikähän on Dominquezin motivaatio? -Nyt Edmontonissa ns. varma esitys sijalle kahdeksan. Mario tietää itsekkin ettei parempaan ole mahdollisuuksia. Ei motivaatio voi olla kovin kova. Ottaisivat Bremerin tilalle..