Champ Car 2006

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Vaikka Jaskan saaminen ChamCarin Montrealin osakisaan onnistuisi, niin en näkisi sitä aivan tavattomana tilastoharvinaisuutena. Moni kuski on ajanut merkittäviä luokkia samana vuonna samalla radalla. Olisiko vaikka M. Schumahceri 1991 Suzukassa ja Monzassa vaikka käypä esimerkki. Silloinhan nuori saksalainen ajoi alkukaudesta C-ryhmän MM-sarjaa ja loppukaudesta formuloita ao. radoilla. 60-70-luvuilla sitten CanAm ja urheiluautojen kisat olivat kanssa merkittäivä luokkia jotka vieraili samojen kuskien toimesta samoilla radoilla, joten ei nyt aivan harvinaista ole...
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
vmt sanoi:
Autosportin tietojen mukaan Villeneuve ei olisi kiinnostunut tarjouksesta. Ymmärrettäväähän se tavallaan on, ettei ehkä kannata suinpäin lähteä ajamaan jonnekin kun ei jatkokuviot ole varmastikaan selvillä.
Muistuupa mieleeni kun Villeneuven manageri oli mukana Kalkhovenin tiimissä ja ajatuksena oli saada Villeneuve ajamaan talliin. Nyt kun Champ Caariin on tulossa uusi kalusto voisi Pollock olla jälleen halukas perustamaan oman tiiminsä. Tosin Tony George laittaisi varmaan oman tarjouksensa peliin jos jaska ameriikkaan saapuisi.
Tosiaan kyllähän moni kuski varmasti myös voitti samana kautena fykkösissä ja urheiluautoissa. Mutta kuinka moni on ajanut menestyksekkäästi F1 ja CART-sarjaa samanaikaisesti Teo Fabi ja Mario Andretti 1980-luvun alussa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Pollockhan oli niiden päälliköiden joukossa joka haki F1-tallipaikkaa vuodelle 2008. Ei vaan Mosley lämmennyt Baram Motorsportin hakemukselle. Paljon saa tapahtua ennen kuin Baram Vegasista ensi vuonna löytyy, mutta ei kai se ihan poissuljettu homma vielä ole. Viimeksihän kävi vähän saman tapaisesti.
Pollockin ja Kalkhovenin tarkoitus oli alunperin ostaa Arrowsin F1-talli, mutta kun se ei sitten onnistunut tarjosi Chris Pook mahdollisuutta päästä halvalla CART-varikolle. Kalkhoveilla oli jo tuossa vaiheessa ”liikaa rahaa” ja hän halusi mukaan moottoriurheilubisnekseen. Sarjalla ei sitten ollutkaan niin paljoa väliä, mutta luonnollisesti Kevin oli tyytyväinen kun ei rahaa tarvinnutkaan tuhlata niin paljon kuin F1-talliin olisi mennyt. Champ Car fanina ymmärrän kuinka paljon lopulta sarja jäi velkaa Pollockille. Ilman häntä Kalkhoven tuskin olisi koskaan Amerikkaan eksynyt ja samalla olisi CCWS todennäköisesti kaatunut yhdessä CARTin kanssa. Pollock on aina tervetullut takaisin, mutta olihan se PKR aikanaan hyvin pitkälti vain varasuunnitelma Villeneuvelle. Siitä ei ykkösvaihtoehtoa silloin tullut, enkä usko Baramistakaan sellaista tulevan.

pmv sanoi:
60-70-luvuilla sitten CanAm ja urheiluautojen kisat olivat kanssa merkittäivä luokkia jotka vieraili samojen kuskien toimesta samoilla radoilla, joten ei nyt aivan harvinaista ole...
Kuitenkin sen verran harvinaista ettei viimeisen kymmenen vuoden ajalta tule yhtään ihan heti mieleen? :rolleyes:
Ei tosin taida Jaskastakaan tällaista tilasto-oikkua tulla. Suoranainen ihme se olisi, jos Villeneuve Montrealissa kilpaa ajaisi. Paikalle hän voi toki saapua. Mainostamaan uutta levyään. Toisen kerran tällä kaudella. :tongue:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Denverissä päristellään tänä viikonloppuna. Viidennen kerran ajettava Coloradon osakilpailu etenee tällä kertaa ilman pääsponsoria, mutta se ei tahtia haittaa.
Mukana on vain kuusitoista autoa. Da Matta on yhä koomassa ja Gentilozzin virolaiskuljettaja valmistautuu Grand Amin Watkins Glenin kilpailuun toisella puolella Amerikkaa. :dunno:
Ketään ei varmaankaan yllätä Bourdais’n paalupaikka. Rata oli tänään noin sekunnin nopeampi kuin eilen eikä perjantain nopein A.J. Allmendinger pystynyt vastaamaan ranskalaisen haasteeseen. Ilman tallikaveria ajava Justin Wilson oli liki puoli sekuntia hitaampi kuin kärkikaksikko. Hänen takaansa lähtevät San Josen painijat Tracy ja Tagliani. Tracy oli eilen ehtinyt sähläämään Pastorellin kanssa ja jäi perjantaina ilman kunnollista aikaa.
Conquestin Andrew Ranger valmistautuu luultavasti kauden toiseksi viimeiseen kilpailuunsa Eric Bachelart’n tallissa aika-ajojen kuudenneksi nopeimpana. Kaksi kertaa Denverissä voittanut Junqueira on kärsinyt viikonlopun ajan turbohuolista ja huonosta onnesta kärsivä brasilialainen hävisi niukasti Rangerille, jolla ei taaskaan ole auton kyljissä mainoksia.

Kaikilla Denverissä olevilla kuljettajilla on autossaan pieni tarra muistuttamassa da Mattasta. Hän on mukana hengessä ja kokosipa RuSPORT da Mattan varikonkin torstaina pystyyn.

Faneilla on ollut myös mahdollisuus kirjoittaa nimensä da Mattan "parane pian korttiin" :thumbup:
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Ensiksi; Champ Carin yleisön määrä kisoissa ylitti miljoonan ihmisen rajapyykin San Josessa! :alppu: ...Ja Denveriin:
Kyllä Rocketsports olisi voinut ajattaa toistakin autoa ettei olisi jouduttu nöyrtymään 16 auton kisaan. Mutta nöyrtyihän myös F1.
Ja kuka olisi halunnut ajaa Rocketsportsin toista autoa kun Pastorellinkin rämpi nuin syvällä. Harvoin on nähnyt että kaikkensa yrittäneenä kuljettaja jää toiseksi viimeiseksi ajaneesta (Legge, tietysti) yli 2 sekunttia! Ja kun olin ajatellut että vaikka Nicky ei ole tänä vuonna päässytkään varsinaisesti loistamaan ei hän ole munannutkaan itseään niin sitten tulee tälläinen tulos. Viimeksi vastaavaa on nähty kun Jensen-talli kävi pyrähtämässä Long Beachilla viime kauden alussa. Ja kun muistaa mitä tälläiset suoritukset tekevät kuskin maineelle, esimerkiksi Mika Salon nopean miehen maine sai pahan kolauksen kun hänen Hungaroringin aika-ajonsa olivat ohitse. Kisa ei mennyt sen paremmin. Pastorellilla on warm-up aikaa löytää säädöt. Ja säädöistä puheenollen, vaikka Nicky ei olisikaan mikään haka säätämään Lolaa niin Rocketsports on sarjassa jo neljättä kauttaan ja teki parempaa jälkeä ensimmäisessä Denverin aikkiksissa 2003 kuin nyt. Jos nuin paljon ollaan kärkeä jäljessä ei syytä voi sysätä kuskin harteille ja ei Nicky itsekkään voinut todeta aliohjautuvasta autostaan kuin: "I am not sure what is going on, we just are not improving,"

Mutta vielä sen verran autojen määrästä että hieno elehän RuSportilta oli heittää rahaa menemään tuomalla Da Mattan auto Denveriin ja pystyttää pilttuu mutta ajatelkaas jos Team Australian jompikumpi kuski vetäisisi warm-upissa autonsa seinään tuhannen päreiksi niin kisaan starttaisi vain 15 autoa :eek!:

Mutta itse aika-ajoissahan Bourdais otti kauden kuudennen paalunsa ja rikkoi rataennätyksen, eikä ollut ensimmäinen kerta tällä kaudella. Bourdais on enää yhden paalun päässä Tracyn 25 paalusta. Toinen on ollut sarjassa ikuisuuden ja Bourdais ajaa neljättä kauttaan. Hitto mikä meno, ei ole epäilystäkään kuka voittaa. Junqueira jäi jälleen tallikaverilleen sekunnin. Näillä suorituksilla en yhtään ihmettele jos NHR aikoo korvata miehen meksikossa Jourdainilla. Toivottavasti Bruno näyttäisi minun kaltaisilleni epälijöille ja nousisi palkintopallille. Mutta nykyisillä esityksillä Junqueira on onnekas jos paikka ensi kaudeksi löytyy.
Bordaisin jälkeen tulosluettelossa ovat Allmendiger, Wilson, Tracy ja Tagliani. On aika selvää että vain Allmendinger pystyy vastaamaan taisteluun voitosta. Kehaisi jopa lehdistötilaisuudessa että hänellä on sarjan paras varikkotiimi. Ehkä myös Wilson ja Tracy voivat pistää vastaan Bourdaisille mutta aika-ajojen perusteella he jäävät taistelemaan kolmannensta paikasta. Tracy yritti jälleen taklata toista autoa. Tracy pyörähti ja jälleen kaasutti samantien jatkaakseen ja melkein törmäsi Jan Heyleniin. Hyvin näyttää homma toimivan Paulilla... :eek!:
Tagliani ei tietenkään voitosta taistele mutta se että mies ajoi viidenteen lähtöruutuun on jo ihailtava saavutus, paikka olisi yhtä hyvin voinut olla kolmas mutta yksikin kolari ja viikonloppu olisi voinut jäädä siihen.'

Haalareissa Andrew Rangerilla riitti sponsoreita mutta autossa tarroja ei ollut kuin muutama:

Yhtä ihailtava oli Andrew Rangerin suoritus. Lähes samanlaisessa tilanteessa oleva Ranger näytti jälleen ettei Eric Bachelartin kannata pistää häntä sivuun. Ja jos pistääkin RuSportin kannattaisi harkita hänen ottamistaan, jos nyt aikovat edes ajattaa toista kuskia enää... :D Jos Rangerin kausi tähän todella loppuu niin toivotaan että tälläkin kaudella näkisi vielä Rangerin palkintopallilla.
Servian kahdeksas sija oli odotettu mutta Dominquezin yhdeksäs sija oli jälleen hieno osoitus mihin Dale Coynekin voi yltää. Kyllä Dominquezkin kuten tallikin pitäisi näyttää ja pokata kisan jälkeen palkintopallilla. Forsythen kuskit tietty takanaan :cool:

Sitten voidaankin keskittyä aika-ajojen epäonnistujiin:
Viime kilpailujen jälkeen ehdoton pettymys oli CTE-HVM, joka vain RuSportin toisen auton puuttumisen takia sai toisen autonsa top10 sisäpuolelle. Mutta Nelson Philippe oli jo kaksi kymmenystä jäänyt Dominquezille. Clarkella meni vielä huonommin; vaikka hän vaihtoi autoa lauantaille sija 13 ja puoli sekunttia Philippen perässä oli parasta mihin Dani pystyi. -Helisemässä. Jossakin vaiheessa kautta näytti että Clarke pystyisi hyvin vastaamaan Philippen vauhtiin mutta ilmeisesti vain silloin kun Nelsonilla on huonompi päivä.
Will Powerin 11 sijan ymmärtää koska käytössä on vain yksi auto eikä saisi kolaroida. Zwolsman juuttui ruuhkiin. ja Jan Heylen oli oma vaatimaton itsensä kuten tallinsakkin. Katherine Legge puolestaan vieritti syytä tippumisestaan eilisen 12 sijalta tallilleen. Ymmärtäähän sen 12 sija olisi ollut Leggelle kova saavutus.
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Tracy sähläs kisassa taas tuttuun tapaansa... just kuin Montoya. :nope:
 
Viimeksi muokattu:

Hannub

Well-known member
Liittynyt
21.8.2003
Viestit
78
Ja viimeisessä mutkassa. Ihmeellistä touhuilua. Luulisi kaverin ottaneen opiksi aikaisemmista, mutta ei.
 

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
Pasi73 sanoi:
Tracy sähläs kisassa taas tuttuun tapaansa... just kuin Montoya. :nope:
Paitsi että Tracy sähläsi tallikaverinsa hyväksi, ja tarjosi A.J:lle mahdollisuuden taistella mestaruudesta. :rolleyes:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ensinnäkin en ole nähnyt kilpailua joten en voi kolarista mitään sanoa, mutta...
Paul Tracy on ehkä parasta mitä koko sarjalle on voinut tapahtua! :eek:
Kilpailun jälkeisessä haastattelussa hän totesi ”takaisinmaksun olleen suloinen.” PT muistaa viime vuoden tapahtumat aivan liian hyvin. Nyt hän on ulkona mestaruustaistosta ja muutenkin jo tuomariston erityistarkkailussa, joten menkööt nyt sitten tässä kaikki tai ei mitään! Mahtava asenne! :D
Tilanne olisi ilmeisesti voitu luokitella ”racing incedentiksi” mutta Paul suoraan myönsi tehneensä sen tahallaan! Mahtava tyyppi! :D
Bourdais kävi myös todella kuumana, joten odotettavissa on jälleen hieman penalttia Tony Cotmanin suunnalta. Tai eihän Bourdaista koskaan rankaistu vaikka hän selvästi Tracyn radalta viime vuonna useaan otteeseen kiilasikin...
Nautin tästä ihan liikaa, Champ Car pääsi taas otsikoihin. Toivottavasti näen kisan mahdollisimman pian. Tämä harmittaa aina kaikkein eniten. Aina tapahtuu jotain kun ei ole näkemässä sitä suorana... Palataan asiaan kunhan olen saanut kisan katsotuksi.
Mutta mahtava kilpasarja tämä CCWS ei voi muuta sanoa... :ahem:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9346
Pehmeät renkaat olivat monen ongelmana, ja sekin lisäsi jännitystä. Erityisesti näin kävi Bourdais'n ja Wilsonin kohdalla.

Bourdais oli keskistintillä suurissa vaikeuksissa ja Wilson kisan lopussa (säännöt kai määräävät, että sekä pehmeitä että kovia renkaita pitää käyttää vähintään yksi setti kisan aikana)

Tracy ja Tagliani muuten osuivat jälleen, tällä kertaa ensimmäisessä mutkassa. Tagliani keskeytti, Tracy jatkoi joukon hännillä mutta teki sitten hienon nousun ennen kolaria Bourdais'n kanssa.
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
SpeedTv:n sivuilla on videokoosteet Jenkkilän autoskaboista. Sieltä löytyy myös Tracyn erikoiset kiemurat. Videokoosteet ovat heti etusivulla ja "TopStories"-otsikon alapuolella...
www.speedtv.com
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Tuli Youtubesta katseltua tuota Tracyn sekoilua. On se aika sälli. :D
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Archtur sanoi:
Rangaistuksia tuli Tracylle... Speed Tv raportoi
Mutta Bourdais ei saanut mitään. Ei edes ”soo soota” ja heristelevää sormea :nope:
Ranskalaista nyt olisi ainakin voitu rangaista vaarallisesta radan ylityksestä ja jos Tagliani sai sakkoa huonosta käytöksestä varikolla niin Bourdais’lle olisi vähintään kuulunut samanlainen sakko huonosta käytöksestä koko kansan edessä. Luulisi miehen jo tietävän ettei Tracyä kannata töniä :tongue:
Toisaalta Tracykin pääsi todella vähällä ottaen huomioon San Josen tapahtumat. Ehti ex-mestari tokaisemaan kanadalaiselle lehdelle ”ettei Champ Car voi antaa hänelle kilpailukieltoa.” Tilanne on kieltämättä paha ja autoja tarvitaan. PT on myös sarjan valovoimaisin tähti (ainakin näiden temppujen jälkeen) joten Cotman ei uskaltanut häntä parkkeerata. Eikä uskaltanut vieläkään puuttua Bourdais’n tekemisiin :jaska:
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
osa1

"Sälliyden" takiahan Tracylle maksetaan. Kovin showmies ollut sarjassa viimeiset 10 vuotta. :alppu:
Säännöissähän se on että molempia settejä pitää käyttää kisan aikana. Koko sotku renkaista johtui tietysti säästä ja siitä että koko kilpailun ajan uhkasi alkaa satamaan. Eivät kai tallit nyt olisi "punaisia renkaita" käyttäneet muuten ollenkaan. Sen verran pahoissa ongelmissa oli moni muukin kuin Boudais ja Wilson. Renkaat taisivat kestää vajaa 15 kierrosta ennen kuin niistä alkoi lähtemään pito... Mutta suurimman taktisen virheen kai tekivät kaikki jotka eivät startanneet punaisilla. Varsinkin harvinaisen tyhmä liikku oli Wilsonin taktiikka valita punaiset viimeiselle stintille kun kisasta oli vielä kolmannes ajamatta. Ehkä jos sade olisi alkanut mutta kun ei niin ei.
Monella kuskilla oli myös mahdollisuudet kiivetä palkintokorokkeelle mutta syystä tai toisesta se jäi haaveeksi.

Se jolta kisa jäi katsomatta niin lukekoon seuraavasta selostuksen siitä mitä Eurosport tällä kertaa tarjosi. Ja tarjosihan se sillä lähetys oli ehdottomasti tämän kauden paras. Ennen kisan alkuakin San Josen tapahtumia puitiin pitkän aikaa. Co tmania, Tagia ja Tracya haastateltiin ja pojat lupasivat olla kiltisti jatkossa ja sanoivat että rangaistukset olivat aiheellisia ja että he hyväksyvät ne. Myös Legge sai ehdollista törmäilystään Rangerin kanssa San Josessa.

Mutta itse Denverin kilpailuun:Alussa näytettiin incar-kuvaa Paul Tracyn autosta ja selostajat ennustivat että ennen kuin kisa loppuu nähdään Tracyn kamerasta vielä mielenkiintoista kuvaa.Kärjestä ainakin Forsythen kuskit sekä Bruno Junqueira ja Nelson Philippe aloittavat pehmeämmillä renkailla.

Startissa asetelmat eivät paljon vaihtuneet. Sebastien Bourdais ampui kärkeen AJ Allmendinger piti toisen paikkansa ja Justin Wilson seurasi perässä. Wilson kuitenkin jarrutti sisäkaarteessa ennen takana tulevaa Alex Tagliania joka väisti tätä yllättäen vielä sisemmäs ja törmäsi suoraan Tracyn auton takaosaan. Tracy pyörähti keskelle rataa. Tagliani oli lähellä törmätä uudestaan Tracyyn väistäessään tätä ja Alex mahtuu vain juuri ja juuri Tracyn ja muurin välistä jatkamaan. Myöskin Conquestin Andrew Ranger oli lähellä törmätä spinnanneeseen Tracyyn mutta löi jarrut lukkoon ja onnistui väistämään. Tämän seurauksena Ranger tippui kuitenkin sijalle 11. Tracy puolestaan tippui viimeiseksi mutta pääsi jatkamaan muiden perään.
Keltaisia lippuja heiluteltiin ja Tracy, Tagliani ja Nicky Pastorelli ajoivat varikolle. Tracy kävi tarkistuttamassa ettei mitään ollut mennyt rikki ja Rocketsports taktikoi tankkaamalla lisää bensaa Pastorellin autoon. Tagliani sen sijaan pysäiköi autonsa Team Australian pilttuun eteen ja hyppäsi autostaan ulos. Eturipustukset olivat menneet rikki törmäyksessä.

Kun neljä kierrosta oli ajettu järjestys oli pysynyt suhteellisen muuttumattomana, tosin Tracy oli raivannut tietään ylöspäin käyttämällä power-to-pass nappiaan.
1.Bourdais 2.Allmendinger 3.Wilson 4.Junqueira 5.Servia 6.Philippe 7.Dominguez 8.Power 9.Zwolsman 10.Ranger 11.Clarke 12.Tracy 13.Heylen 14.Legge ja Pastorelli sinnitteli viimeisenä noin 11 sekunttia kärjestä jääneenä.
Ranger ohitti tallikaverinsa Charles Zwolsmanin. Mutta muutoin erot kaikkien autojen välillä olivat vakiintuneet 1-2 sekunttiin. Tosin Ranger oli nyt saanut Will Powerin kiinni ja lopulta pääsikin tästä ohi. Myös Tracy oli ohitellut tiensä helposti jo sijalle 8 mutta Philippestä ja Mario Dominguezista olikin jo vaikeampi päästä ohi ja kolme edellä mainittua ajoivat jonossa kunnes kierroksella 10 Dominguez pääsi Philippestä ohi. Samantien Tracy käytti tilaisuutta hyväkseen ja kuittasi Nelsonin. Kolmen kierroksen kuluttua myös Ranger saavutti Philippen ja veti ohi. Philippe oli aloittanut pehmeällä rengasseoksella ja niistä alkoi pito jo loppua siispä CTE-HVM kutsui Nelsonin aikaisin sisään kun vain 14 kierrosta oli ajettu. Nelson tippui viimeiseksi palattuaan radalle.
Tracy oli käyttänyt jo suurimmanosan Power-to-pass ajastaan ja kun näytti että hän juuttuisi hitaamman auton perään päätti hän yrittää ohitusta riskillä. Tuloksena oli törmäys Dominguezin perään. Mario pyörähti, Paul pääsi jatkamaan matkaansa, kuten myös kaksikon takana ajanut Ranger. Kahdeksanneksi tippunut Dale Coynenkin auto jatkoi myös matkaansa vahingoittumattomana.

Oriol Servia teki myös aikaisen stopin heti kierroksen Philippen perään. Servia palasi radalle viimeiseksi. Mutta jo seuraavalla kierroksella Servia parkkeerasi autonsa PKV:n pilttuuseen. Myöhemmin lähetyksessä Oriolia haastateltiin ja syy keskeytykseen selvisi. Öljyn paineet olivat nousseet liian ylös. Sääli, jos auto olisi kestänyt kisan loppuun olisi paikka palkintokorokkeella ollut varma.
16 kierroksen jälkeen alkoi erojakin autojen väleillä näkyä. Bourdais ja Allmendinger olivat karanneet viiden sekunnin päähän Wilsonilta jonka perässä seurasi Junqueira. Tracy oli päässyt viidennelle sijalle mutta oli jäänyt kärjestä jo 13 sekunttia. Ranger ajoi kuudentena 17 sekunttia jäljessä. Seuraavina Dominquez, Zwolsman, Power, Clarke ja Legge seitsämän sekunnin sisässä. Jan Heylen oli jäänyt jo enemmän sekä varikolla käyneet Rocketsportsin Pastorelli ja CTE-HVM kuski Philippe olivat jo yli 40 sekunttia perässä.
Kauden parasta kilpailuaan ajanut Andrew Ranger oli kolmas keskeyttäjä. Viides sija haihtui taivaantuuliin kun kunvaihdelaatikko räjähtäti. Selostajat valittelivat kuinka pienellä budjetilla Ranger&Conquest olivat mukana.

Samalla ruljanssi varikolla alkoi. Allmendinger tuli ensin kierroksella 18 ja parin kierroksen päästä Heylen ja Pastorelli (joka viipyikin varikolla yli kolme minuuttia!). Seuraavalla kierroksella sisään tuli koko joukko Bourdaisin johdolla; Wilson, Dominquez, Zwolsman, Power ja Clarke. Välissä näytettiin nauhalta Pastorellin spinnausta, jo oli siis aikakin Pastorellin tulla varikolle. Ei varmasti ole Rocketsportsin auto helpoin ajettava muutenkaan, saati sitten kuluneilla renkailla. Varikkostopit jatkuivat; Kierroksella 22 Tracy kävi toisella stopillaan tai oikeastaan siis ensimmäisellä "oikealla" stopilla. Ja sitä seuraavalla kierroksella Legge teki ensimmäisen stoppinsa.
Junqueira oli muiden varikolla käyntejen ansiosta siirtynyt kärkeen, mutta alla oli "punaiset" renkaat. Ilmeisesti Bruno osaa renkaiden säästämisen taidon, toisin kuin esimerkiksi Nelson Philippe. :cool:
Toisena oli Junqueiran tallikaveri Bourdais joka hänkin oli valinnut toiselle stintilleen "punaiset"
Sitten kilpailu sai neljännen ja viimeisen keskeyttäjänsä.Kierroksella 23 Dominquezin takapää alkoi hipoa maata ja auto mateli varikolle. Syynä oli takajousituksen pettäminen. Vikaa yritettiin korjata varikolla mutta matka jäi kesken. Olin selostajien kanssa samaa mieltä kuinka pienillä resusseilla Dale Coyne saa homman toimimaan mutta tälläkin kaudella uskomaton epäonni on iskenyt aina väärään aikaan. Kuten edellisetkin keskeyttäjät olisi
Dominquez voinut ottaa tallilleen ensimmäisen sijoituksen palkintopallilla lähes kahteen vuoteen (Servia Laguna Seca'04)

Kun kaikki kahden stopin kuskit paitsi Junqueira olivat tehneet stoppinsa kierrokseen 23 mennessä ajettiin tässä muuttumattomassa järjestyksessä kierrokset 23-31 (aikaerot kierrokselta 30) ; Junqueira siis johti kisaa, tosin pehmeän seoksen renkaat alkoivat vedellä todella viimeisiään ja Bourdais, joka oli jäljessä yhdeksän sekunttia saavutti kokoajan vaikka itsekkin oli pehmeän seoksen mies.
Allmendinger taas ajeli kolmen sekunnin päässä Bourdaisista kovemmilla renkailla ja odotteli että Bourdaisin renkaista loppuisi pito. Neljännestä sijasta kamppailivat Wilson ja Tracy, molemmat 16 sekunttia Junqueiraa jäljessä. Kuudennella sijalla ajoi Nelson Philippe ylhäisessä yksinäisyydessään 35 sekunttia kärjestä jääneenä. Seuraavina ajoivat peräkkäin Zwolsman ja Power noin 44 sekunttia jäljessä. Dan Clarke oli viimeinen kuljettaja samalla kierroksella Junqueiran kanssa hänkin tosin 54 sekunttia jäljessä. Top10 viimeisenä ajoi Katherine Legge. Kärjelle kierroksella jääneitä löytyi kiertelemästä rataa esimerkiksi Dale Coynen Heylen joka oli tullut ohitetuksi kerran ja Pastorelli jonka kärki oli ohittanut jopa neljä kertaa!

Tässä vaiheessa jokaisella kuljettajalla oli Power-to-pass aikaa jäljellä vielä vähintään 45 sekunttia, paitsi tietysti Tracylla joka oli käyttänyt sen alussa ja jäljelle oli jäänyt vain kuusi sekunttia käyttöaikaa.
Kierrokselle 32 tultaessa Junqueira saapui vihdoin varikolle palaten radalle sijalle viisi. Tämä oli helpotus myös Legge-neidille joka oli jälleen samalla kierroksella kärjen kanssa jonka muodostivat nyt Bourdais ja iskuetäisyydellä ajava Allmendinger. Kolmannesta sijasta taistelivat Wilson ja Tracy joka oli nopeampi muttei päässyt ohi.
Helpotus siten Leggelle että kierroksella 35 alkoi hurja keltaisten lippujen liehuttaminen ja turvaauto pyyhälsi radalle keräämään kaikki autot taakseen. Kyseessä oli ilmeisesti radan puhdistaminen. Ainoa kuljettaja joka käytti keltaiset liput hyödykseen käymällä varikolla oli Jan Heylen joka oli myös ainoa kuljettaja joka oli liikkeellä kolmen stopin taktiikalla. Ja toisaalta ei hänellä ollut mitään riskeerattavaa, kuitenkin kierroksen muiden takana.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
osa2

Vihreät liput heiluivat kierroksella 39! Uusintastartissa ei ohituksia nähty mutta kun tultiin kierroksen 42 viimeiseen mutkaan Tracy ohitti Wilsonin käyttäen viimeisenkin power-to-pass aikansa. Eikä kilpailu ollut edes puolivälissä! Seuraavalla kierroksella AJ yritti ohittaa Bourdaisia, jolla alkoi selvästi olla ongelmia pehmeiden renkaittensa kanssa, mutta yritys epäonnistui.
Tultaessa kierrokselle 45 kärkinelikon järjestys oli pysynyt samana. Heidän takanaan oli tiivis letka. Viidentenä ajaa Junqueira 4 sekunttia jääneenä ja heti perässä kruisailivat Philippe, Zwolsman, Power, ja yli 11 sekunttia jääneenä Clarke ja Legge muodostivat Top10 häntäpään. Sijalla 11 oli Heylen joka oli jäänyt kärjelle yhden kierroksen ja tietty Rocketsportsin Nicky Pastorelli neljä kierrosta jäljessä.
Kärjessä Allmendinger oli Bourdaisin kannassa ja yritti kiivaasti ohi jokaisesta paikasta jonka suinkin löysi. Bourdais oli punaisten renkaidensa kanssa pulassa ja yritti parhaansa pitääkseen Allmendingerin Forsythen takanaan. Sillä jos AJ pääsisi ohi olisi Bourdaisin mahdollisuus voittoonkin mennyttä. Tätä jatkui neljä kierrosta ja Tracy, Wilson sekä myöhemmin Junqueira saavuttavat kärkikaksikon. Vihdoin kierroksella 48 AJ jarrutti ohi Bourdaisin ensimmäisessä mutkassa. Allmendinger veti heti ison eron ja ajoi samantien kilpailun nopeimman kierroksen (aiemmin Tracyn nimissä). Bourdais pidätteli nyt Tracya takanaan. Kierroksella 54 Tracy yritti ohittaa Bourdaista mutta ei onnistunut ja Wilson iski ohi Tracysta joka tippui neljänneksi. Bourdais, Wilson & Tracy ajoivat ryhmässä johon oli liittynyt myös Junqueira. Loppujoukko oli ajanut viimeiset 10 kierrosta samassa järjestyksessä kuin kierroksella 45. Kierroksella 56 CTE-HVM ja Philippe tekivät ensimmäisinä toisen varikkokäyntinsä. (paitsi Heylen jolla oli kolmen pysähdyksen taktiikka). Mutta Philippen pysähdyksessä kului yli 10 sekunttia liikaa aikaa Philippe tippui sijalle 10.
Samalla kierroksella Wilson ohitti Bourdaisin. Samalla myös Tracy huomasi tilaisuutensa koittaneen ja vain parin mutkan jälkeen Tracykin nosti itsensä kolmanneksi Bourdaisin ohi. Allmendingerin voitto alkoi näyttää todennäköisimmältä vaihtoehdolta. Tässä vaiheessa Bourdaisin kisainssi alkoi jo hermostumaan jolle selostajatkin naureskelevat. Kun vielä Junqueirakin vetäisi ohi Bourdaisin niin oli taktiikan vaihdon aika. Bourdais otettiin sisään suunniteltua aikaisemmin kierroksella 57. Forsythe vastasi tähän kutsumalla Tracyn varikolle kaksi kierrosta myöhemmin (59) jotta tämä pysyisi varmasti Bourdaisin edellä ja jäisi tulpaksi Allmendingerin ja Bourdaisin väliin. Tracy palaakin varikolta Bourdaisin eteen!
Samalla taaempana myös Conquest kutsui Zwolsmanin sisään kuudennelta paikalta Pysähdyksen aikana syttyi varikkotulipalo. Kukaan ei loukkaantunut mutta Zwolsman tuli seuraavalla kierroksella (60) uudestaan varikolle. Samalla Zwolsmanin ensimmäinen palkintopallipaikka vaihtui sijaan 10 sillä kärki ohitti hänet kierroksella ennen kuin hän ehti palata radalle. Siihen hupenivat viimeisetkin mahdollisuudet parantaa sijoitusta.

Allmendinger tuli myös samalla kierroksellla (60) viimeiselle varikkokäynnille ja selostajat väittivät että Allmendinger on parantanut jälleen nopeinta aikaansa, vieläpä samalla kierroksella kun tuli stopilleen! AJ tippui kolmanneksi, paljon edelle Bourdaisia ja Tracya. AJ:n voitto näytti varmalta. Wilson siirtyi johtoon mutta vain kahdeksi kierrokseksi ennen kuin oli tehtävä viimenen ja ratkaiseva stoppi. Jostain syystä RuSportilla oltiin päätetty säästää pehmeät/punaiset renkaat Wilsonille viimeiseen stinttiin kun ajettavana on vielä 38 kierrosta :jaska: Ja kyllähän haastattelussakin RuSportilta myönnettiin vähän kierrellen että taisi tulla munattua. Kierros ennen Wilsonin stoppia myös Power oli käynyt toisella stopillaan, tippuen neljänneltä sijalta yhdeksänneksi.

Nyt Junqueira johtaa kierrokset 62-64. Junqueiran johtaessa kierroksella 64 Clarke ja Legge tekevät omat stoppinsa, niiden jälkeen Clarke jatkaa sijalla kuusi kun taas Legge tippuu yhdeksänneksi. Kun 65 kierrosta on ajettu Junqueirakin tulee vaihtamaan renkaat ja tankkamaan hän palaa radalle sijalle neljä, suoraan Tracyn perään mutta kylmillä renkailla ei pysy Tracyn perässä ja ero kasvaa heti kolmeen sekunttiin.
Seuraavassa järjestyksessä ajetaan kierroket 65-71: Allmendinger johtaa Wilsonia jota Tracy yrittää ohitella kaikin mahdollisin keinoin onnistumatta. Junqueira on stoppinsa jälkeen neljäntenä tarkkaillen tilannetta. Viidentenä Bourdais puolestaan ottaa edellä ajaviaan kiinni. Sijoilla 6-8 ajavat letkassa ensimmäisenä Clarke josta pari sekunttia jääneenä on Power sekä saman verran edellisestä Philippe. Heidän jälkeensä tulee Legge joka on viimeinen Allmendingerin kanssa samalla kierroksella ajava. Zwolsman on jäänyt Allmendingerille kierroksella jo viisi kierrosta sitten varikollasekoilun takia. Seuraavana ajaa Heylen. Nyt kun joku muukin on jäänyt kierroksella on Heylenillakin jonka kanssa kilpailla. Pastorelli pitää perää edelleen neljä kierrosta jääneenä.

Kierroksella 72 Tracy veti sisäkautta mutkaan Wilsonin rinnalle, jarruttaen todella myöhään, auto osui melkein renkaisiin mutta ohitus onnistui ja Tracy nousi toiseksi. Wilson jää heti Tracyn vauhdista. Ja jo seuraavalla kierroksella Wilson joutuu antautumaan Junqueirallekkin.
Kierroksella 76 tekivät Zwolsman neljännen ja Heylen kolmannen varikkokäyntinsä. Heylenin stoppi kesti jopa yhdeksän sekunttia kauemmin! Onneksi Pastorelli oli turvallisesti kahden kierroksen päässä eikä päässyt uhkaamaan Heylenin 11 sijaa. Tracy oli ottanut Allmendingerin etumatkaa kiinni. Myös Bourdais oli ajanut Wilsonin kiinni. Kierrokselle 77 tultaessa Bourdais oli aivan Wilsonin perässä kiinni ja yrittikin tästä ohi kuitenkaan onnistumatta. Mutta 79 kierroksella Bourdais vetäisi sisäkautta ohi ekaan mutkaan jarruttaessaan, autot melkein koskettivat toisiaan ja Wilsonin auto ajautui vähän ajolinjalta ulos tuhoten näin lisää renkaita. Samalla Clarke saavutti Wilsonia. Kun 85 kierrosta oli ajettu Zwolsman jäi toistamiseen kierroksella kärjelle. Kierroksella 86 Legge jäi myös Allmendingerille kierroksella. Wilsonin ja Clarken välimatka oli kaventunut ainoastaan kahdeksaan sekunttiin. Kolmikko Clarke, Power ja Philippe ajoivat alle neljän sekunnin sisässä toisistaan.
Kun yhdeksän kierrosta oli ajamatta Tracy tuli mutkaan liian myöhään, jarrut lukkiutuvat ja kääntäessä auto yliohjasi. Tracy meinasi törmätä rengasvalliin. Lähellä oli Forsythen kaksoisvoitto jäädä siihen! Vielä kahdeksan kierrosta oli ajamatta ja Bourdais ajaa kilpailun nopeimman kierrosajan joka on puoli sekunttia nopeampi kuin Allmendingerin aikaisempi aika. Ero edellä ajavaan tallikaveri Junqueiraan oli enää kolme sekunttia. Enää Seitsemän kierrosta kunnes ruutulippu heiluisi. Clarke saavutti Wilsonia kuten myös Bourdais Junqueiraa. Selostajat olivat saaneet selville ettei NHR käyttäisi tallimääräystä päästääkseen Bourdaisin Junqueiran ohitse. Kun kuusi kierrosta oli enää ajettavissa Clarke ohitti Wilsonin joka joutui häpeällisesti nöyrtymään nuoremmalle maanmiehelleen tallinsa kotikilpailussa. Kun vain viisi kierrosta täytyy kiertää Denverin rataa on Bourdais ehtinyt aivan Junqueiran kantaan joka kuitenkin pystyy pitämään tallikaverinsa takanaan. Power puolestaan pystyy ohittamaan Wilsonin. Tracy joka ajaa toisena on havainnut autonsa polttoaineen syötössä ongelman ja hänen autonsa moottori uhkaa leikata kiinni ennen kuin hän pääsee maaliin. Forsythen kaksoisvoitto on vaarassa! Neljänneksi viimeisellä kierroksella Philippekin ohittaa matelevan Wilsonin joka jää kärjelle kierroksella 3.5 sekunttia. Mutta vieläkin Junqueira estää Bourdaisin jokaisen ohitusyrityksen. Mutta kun Newman-Haassin autot ajavat maalilinjalle aloittaakseen kolmannen kierroksen tekee Bourdais siirtonsa ja ohittaa Junqueiran ensimmäisessä mutkassa sisäkautta. Autot melkein koskettavat, Bruno vetää mutka hieman pitkäksi ajolinjalta. Selostajat miettivät päästikä Junqueira Bourdaisin tahallaan ohitseen?

Junqueira jää heti kauas Bourdaisista joka aloittaa Tracyn kiinnioton. Eroa miesten välillä on noin kaksi sekunttia. Kun tullaan maalilinjalle ja kaksi kierrosta on jäljellä on Bourdais aivan Tracyn pätkivän auton kannassa. Ja kun Tracy on käyttänyt kaiken power-to-pass aikansa on Bourdaisilla sitä vielä neljä sekunttia jäljellä! Bourdais yrittää kaikkensa, varikolta karjutaan että yritä suoralla mutta eihän se onnistu. Ratkaisu jääkin viimeiselle kierrokselle jolloin Bourdais pääsee kuin pääseekin Tracysta ohi melkein viimeisessä mutkassa!! Tracy pysyi eturengas Bourdaisin ponttoonin tasolla ja kun tullaan viimeiseen mutkaan Bourdais ulkopuolella ja Tracy sisällä, Tracy ottaa mutkan niin kovaa ja sisältä ja auton yliohjatessa jarruttaa liian myöhään ettei muuta mahdollisuutta jää kuin törmäys Bourdaisiin. Tracy tekee vielä korjausliikkeen kääntämällä rattia hetkellisesti Bourdaisia päin jolloin auton perä lähtee irti ja osuu Bourdaisin Lolaan! Forsythen ripustukset menevät rikki. Newman-Haassin Lola pyörähtää mutta Bourdais pyöräyttää äkkiä autonsa takaisin meno suuntaan mutta ilmeisesti sammuttaa autonsa. Tracy ja Bourdais astuvat autoistaan ulos, tällä kertaa Tracy ei riisu kypäräänsä. Bourdais juoksee Tracyn luo ja tönäisee tätä. Tracy pukkaa takaisin, Bourdais juoksee karkuun autonlavalle mököttömään. Tracy pääsee kunniakierrokselle tallikaverinsa Allmendingerin kyydissä tavalla joka F1-sarjassa kiellettiin jo melkein 10 vuotta sitten. Tracyllekkin kyyti taitaa olla liian kovaa...
Kun Tracy pääsi varikolle oli Gerry Forsythe iloista miestä. Hän halaili Tracya sillä olihan tämä nostanut Forsythen takaisin taistoon mestaruudesta!
EDIT: Video: Tracy vs Bourdais viimeisessä mutkassa
 
Viimeksi muokattu:

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Spekulointi Villeneuven, Carpentierin tai jonkun muun istuttamisesta DaMattan paikalle RuSportin toiseen autoon voidaan lopettaa. RuSport vahvisti ettei Montrealissakaan autolla aja kukaan. Mikähän lienee syy? -Eikö kellään muka ole tarpeeksi rahaa paikkaan? -Sääli varsinkin Bremeriä jonka olisin halunnut nähdä kilpailukykyisessä autossa. Mutta pääseehän Bremer sentään Atlanticissa kilpailukykyiseen tiimiin. Alex Barron nimittän otti lopputilin Polestarilta ja Bremer palasi vanhaan tiimiinsä ajamaan.
Mutta käännetääs asia toisinpäin! Miksi Barron lähti Polestarilta? Mitä parempaa hänelle olisi tarjottu! -No tietenkin paikkaa RuSportilla! :cool:
Huhuavat myös ettei Montrealissa jouduttaisikaan tyytymään 16 autoon vaan että Pizzonia palaisi Rocketsportsille! Lieneekö syynä että Pizzonia tuntee Montrealin radan? -Epätodennäköistähän tuo on mutta toivotaan...

Mitä tulee taas spekulaatioon rangaistaanko Tracya kilpailukiellolla niin Paulilla on oma näkemyksensä asiaan: "What are they going to do, (take) me out of a race in Canada? Give me a break," :D -Niinpä. Ehkä rangaistus tulee voimaan vasta Road Americassa :p
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315

Kylläpä oli pitkä ja tarkka kirjoitus Capteenilta. Hienoa, kiitos :thumbup:

Pizzonia on jo varannut lentoliput Kanadaan ja saa ilmeisesti testata autoa vielä ennen viikonloppua jossain tuntemattomassa paikassa. Pizzonia kertoi ajavansa myös Australiassa Rocketsportin toista autoa. Eli Road Americassa ja kauden päätöksessä autoa ajaa Tonis, jolla on jälleen tänä viikonloppuna kilpailu jossain päin Yhdysvaltoja. Gentilozzi on myös antanut ymmärtää, että häntä kiinnostaisi vuokrata RuSPORTin kymppi, joka nyt on vähäksi aikaa parkkeerattu. Teräväkieliset kertovat RuSPORTin lomauttaneen kympin työntekijät ja kertovat varmuudella ettei Russon tiimiä ensi vuonna sarjassa nähdä. :doubtful:

Tässä väliajalla Paul Tracy on ehtinyt pitää mainettaan yllä esiintymällä Wind Tunnel ohjelmassa.
"Bourdais and myself, you know, have hated each other from day one. It probably stems from the first day we met when he tried to kiss me on the lips." ;)
 
Ylös