osa1
"Sälliyden" takiahan Tracylle maksetaan. Kovin showmies ollut sarjassa viimeiset 10 vuotta. :alppu:
Säännöissähän se on että molempia settejä pitää käyttää kisan aikana. Koko sotku renkaista johtui tietysti säästä ja siitä että koko kilpailun ajan uhkasi alkaa satamaan. Eivät kai tallit nyt olisi "
punaisia renkaita" käyttäneet muuten ollenkaan. Sen verran pahoissa ongelmissa oli moni muukin kuin Boudais ja Wilson. Renkaat taisivat kestää vajaa 15 kierrosta ennen kuin niistä alkoi lähtemään pito... Mutta suurimman taktisen virheen kai tekivät kaikki jotka eivät startanneet punaisilla. Varsinkin harvinaisen tyhmä liikku oli Wilsonin taktiikka valita punaiset viimeiselle stintille kun kisasta oli vielä kolmannes ajamatta. Ehkä jos sade olisi alkanut mutta kun ei niin ei.
Monella kuskilla oli myös mahdollisuudet kiivetä palkintokorokkeelle mutta syystä tai toisesta se jäi haaveeksi.
Se jolta kisa jäi katsomatta niin lukekoon seuraavasta selostuksen siitä mitä Eurosport tällä kertaa tarjosi. Ja tarjosihan se sillä lähetys oli ehdottomasti tämän kauden paras. Ennen kisan alkuakin San Josen tapahtumia puitiin pitkän aikaa. Co tmania, Tagia ja Tracya haastateltiin ja pojat lupasivat olla kiltisti jatkossa ja sanoivat että rangaistukset olivat aiheellisia ja että he hyväksyvät ne. Myös Legge sai ehdollista törmäilystään Rangerin kanssa San Josessa.
Mutta itse Denverin kilpailuun:Alussa näytettiin incar-kuvaa Paul Tracyn autosta ja selostajat ennustivat että ennen kuin kisa loppuu nähdään Tracyn kamerasta vielä
mielenkiintoista kuvaa.Kärjestä ainakin Forsythen kuskit sekä Bruno Junqueira ja Nelson Philippe aloittavat pehmeämmillä renkailla.
Startissa asetelmat eivät paljon vaihtuneet. Sebastien Bourdais ampui kärkeen AJ Allmendinger piti toisen paikkansa ja Justin Wilson seurasi perässä. Wilson kuitenkin jarrutti sisäkaarteessa ennen takana tulevaa Alex Tagliania joka väisti tätä yllättäen vielä sisemmäs ja törmäsi suoraan Tracyn auton takaosaan. Tracy pyörähti keskelle rataa. Tagliani oli lähellä törmätä uudestaan Tracyyn väistäessään tätä ja Alex mahtuu vain juuri ja juuri Tracyn ja muurin välistä jatkamaan. Myöskin Conquestin Andrew Ranger oli lähellä törmätä spinnanneeseen Tracyyn mutta löi jarrut lukkoon ja onnistui väistämään. Tämän seurauksena Ranger tippui kuitenkin sijalle 11. Tracy puolestaan tippui viimeiseksi mutta pääsi jatkamaan muiden perään.
Keltaisia lippuja heiluteltiin ja Tracy, Tagliani ja Nicky Pastorelli ajoivat varikolle. Tracy kävi tarkistuttamassa ettei mitään ollut mennyt rikki ja Rocketsports taktikoi tankkaamalla lisää bensaa Pastorellin autoon. Tagliani sen sijaan pysäiköi autonsa Team Australian pilttuun eteen ja hyppäsi autostaan ulos. Eturipustukset olivat menneet rikki törmäyksessä.
Kun neljä kierrosta oli ajettu järjestys oli pysynyt suhteellisen muuttumattomana, tosin Tracy oli raivannut tietään ylöspäin käyttämällä power-to-pass nappiaan.
1.Bourdais 2.Allmendinger 3.Wilson 4.Junqueira 5.Servia 6.Philippe 7.Dominguez 8.Power 9.Zwolsman 10.Ranger 11.Clarke 12.Tracy 13.Heylen 14.Legge ja Pastorelli sinnitteli viimeisenä noin 11 sekunttia kärjestä jääneenä.
Ranger ohitti tallikaverinsa Charles Zwolsmanin. Mutta muutoin erot kaikkien autojen välillä olivat vakiintuneet 1-2 sekunttiin. Tosin Ranger oli nyt saanut Will Powerin kiinni ja lopulta pääsikin tästä ohi. Myös Tracy oli ohitellut tiensä helposti jo sijalle 8 mutta Philippestä ja Mario Dominguezista olikin jo vaikeampi päästä ohi ja kolme edellä mainittua ajoivat jonossa kunnes kierroksella 10 Dominguez pääsi Philippestä ohi. Samantien Tracy käytti tilaisuutta hyväkseen ja kuittasi Nelsonin. Kolmen kierroksen kuluttua myös Ranger saavutti Philippen ja veti ohi. Philippe oli aloittanut pehmeällä rengasseoksella ja niistä alkoi pito jo loppua siispä CTE-HVM kutsui Nelsonin aikaisin sisään kun vain 14 kierrosta oli ajettu. Nelson tippui viimeiseksi palattuaan radalle.
Tracy oli käyttänyt jo suurimmanosan Power-to-pass ajastaan ja kun näytti että hän juuttuisi hitaamman auton perään päätti hän yrittää ohitusta riskillä. Tuloksena oli törmäys Dominguezin perään. Mario pyörähti, Paul pääsi jatkamaan matkaansa, kuten myös kaksikon takana ajanut Ranger. Kahdeksanneksi tippunut Dale Coynenkin auto jatkoi myös matkaansa vahingoittumattomana.
Oriol Servia teki myös aikaisen stopin heti kierroksen Philippen perään. Servia palasi radalle viimeiseksi. Mutta jo seuraavalla kierroksella Servia parkkeerasi autonsa PKV:n pilttuuseen. Myöhemmin lähetyksessä Oriolia haastateltiin ja syy keskeytykseen selvisi. Öljyn paineet olivat nousseet liian ylös. Sääli, jos auto olisi kestänyt kisan loppuun olisi paikka palkintokorokkeella ollut varma.
16 kierroksen jälkeen alkoi erojakin autojen väleillä näkyä. Bourdais ja Allmendinger olivat karanneet viiden sekunnin päähän Wilsonilta jonka perässä seurasi Junqueira. Tracy oli päässyt viidennelle sijalle mutta oli jäänyt kärjestä jo 13 sekunttia. Ranger ajoi kuudentena 17 sekunttia jäljessä. Seuraavina Dominquez, Zwolsman, Power, Clarke ja Legge seitsämän sekunnin sisässä. Jan Heylen oli jäänyt jo enemmän sekä varikolla käyneet Rocketsportsin Pastorelli ja CTE-HVM kuski Philippe olivat jo yli 40 sekunttia perässä.
Kauden parasta kilpailuaan ajanut Andrew Ranger oli kolmas keskeyttäjä. Viides sija haihtui taivaantuuliin kun kunvaihdelaatikko räjähtäti. Selostajat valittelivat kuinka pienellä budjetilla Ranger&Conquest olivat mukana.
Samalla ruljanssi varikolla alkoi. Allmendinger tuli ensin kierroksella 18 ja parin kierroksen päästä Heylen ja Pastorelli (joka viipyikin varikolla yli kolme minuuttia!). Seuraavalla kierroksella sisään tuli koko joukko Bourdaisin johdolla; Wilson, Dominquez, Zwolsman, Power ja Clarke. Välissä näytettiin nauhalta Pastorellin spinnausta, jo oli siis aikakin Pastorellin tulla varikolle. Ei varmasti ole Rocketsportsin auto helpoin ajettava muutenkaan, saati sitten kuluneilla renkailla. Varikkostopit jatkuivat; Kierroksella 22 Tracy kävi toisella stopillaan tai oikeastaan siis ensimmäisellä "oikealla" stopilla. Ja sitä seuraavalla kierroksella Legge teki ensimmäisen stoppinsa.
Junqueira oli muiden varikolla käyntejen ansiosta siirtynyt kärkeen, mutta alla oli
"punaiset" renkaat. Ilmeisesti Bruno osaa renkaiden säästämisen taidon, toisin kuin esimerkiksi Nelson Philippe.
Toisena oli Junqueiran tallikaveri Bourdais joka hänkin oli valinnut toiselle stintilleen
"punaiset"
Sitten kilpailu sai neljännen ja viimeisen keskeyttäjänsä.Kierroksella 23 Dominquezin takapää alkoi hipoa maata ja auto mateli varikolle. Syynä oli takajousituksen pettäminen. Vikaa yritettiin korjata varikolla mutta matka jäi kesken. Olin selostajien kanssa samaa mieltä kuinka pienillä resusseilla Dale Coyne saa homman toimimaan mutta tälläkin kaudella uskomaton epäonni on iskenyt aina väärään aikaan. Kuten edellisetkin keskeyttäjät olisi
Dominquez voinut ottaa tallilleen ensimmäisen sijoituksen palkintopallilla lähes kahteen vuoteen (Servia Laguna Seca'04)
Kun kaikki kahden stopin kuskit paitsi Junqueira olivat tehneet stoppinsa kierrokseen 23 mennessä ajettiin tässä muuttumattomassa järjestyksessä kierrokset 23-31
(aikaerot kierrokselta 30) ; Junqueira siis johti kisaa, tosin pehmeän seoksen renkaat alkoivat vedellä todella viimeisiään ja Bourdais, joka oli jäljessä yhdeksän sekunttia saavutti kokoajan vaikka itsekkin oli
pehmeän seoksen mies.
Allmendinger taas ajeli kolmen sekunnin päässä Bourdaisista kovemmilla renkailla ja odotteli että Bourdaisin renkaista loppuisi pito. Neljännestä sijasta kamppailivat Wilson ja Tracy, molemmat 16 sekunttia Junqueiraa jäljessä. Kuudennella sijalla ajoi Nelson Philippe
ylhäisessä yksinäisyydessään 35 sekunttia kärjestä jääneenä. Seuraavina ajoivat peräkkäin Zwolsman ja Power noin 44 sekunttia jäljessä. Dan Clarke oli viimeinen kuljettaja samalla kierroksella Junqueiran kanssa hänkin tosin 54 sekunttia jäljessä. Top10 viimeisenä ajoi Katherine Legge. Kärjelle kierroksella jääneitä löytyi kiertelemästä rataa esimerkiksi Dale Coynen Heylen joka oli tullut ohitetuksi kerran ja Pastorelli jonka kärki oli ohittanut jopa neljä kertaa!
Tässä vaiheessa jokaisella kuljettajalla oli Power-to-pass aikaa jäljellä vielä vähintään 45 sekunttia, paitsi tietysti Tracylla joka oli käyttänyt sen alussa ja jäljelle oli jäänyt vain kuusi sekunttia käyttöaikaa.
Kierrokselle 32 tultaessa Junqueira saapui vihdoin varikolle palaten radalle sijalle viisi. Tämä oli helpotus myös Legge-neidille joka oli jälleen samalla kierroksella kärjen kanssa jonka muodostivat nyt Bourdais ja iskuetäisyydellä ajava Allmendinger. Kolmannesta sijasta taistelivat Wilson ja Tracy joka oli nopeampi muttei päässyt ohi.
Helpotus siten Leggelle että kierroksella 35 alkoi hurja keltaisten lippujen liehuttaminen ja turvaauto pyyhälsi radalle keräämään kaikki autot taakseen. Kyseessä oli ilmeisesti radan puhdistaminen. Ainoa kuljettaja joka käytti keltaiset liput hyödykseen käymällä varikolla oli Jan Heylen joka oli myös ainoa kuljettaja joka oli liikkeellä kolmen stopin taktiikalla. Ja toisaalta ei hänellä ollut mitään riskeerattavaa, kuitenkin kierroksen muiden takana.