Kaipaan asd:n lähdettä. En sen tähden, ettäkö epäilisin sitä, vaan ihan muuten vaan.
En kritisoi nykyistä ydinvoimamallia. Ymmärrän oikein hyvin, että ajatukseni ovat futuristisia (joiden kanssa lienen sitä paitsi foorumilla yksin, joten sovin mielestäni loistavasti joukkoon heittelemään fraaseja). Olen vain HYVIN epäileväinen vaihtoehdottomuudesta.
"Suomi on poikkeuksellisen riippuvainen sähkön tuonnista: jopa 15–20 % kulutuksesta joudutaan kattamaan tuontisähköllä. Voimakas tuontiriippuvuus on riski huoltovarmuudelle. Euroopassa ei juuri missään sähkön tuontiosuus nouse niin suureksi kuin Suomessa. Venäjältä sähköä tuodaan Suomeen nykyisin yli 11 TWh vuodessa. Koko EU:ssa Venäjältä tuodun sähkön osuus on noin 2 %
"Riittääkö tämä vastaukseksi."
Ei, ei valitettavasti riitä. Miksi meidän on saatava lisää ydinvoimaa, kun emme ole saaneet edes Olkiluotoa toimimaan "jonka pitäisi merkittävästi laskea sähkön hintaa." (Wikipedia.)
Ymmärrän kyllä, että sähkön kotimaisuus on hyvinkin jees. Maksamme rahamme Suomeen, emme ulkomaille. Venäjälle ei tarvitsisi tehdä uusia voimaloita. - Vaikka epäilen, että niiden voimaloiden nouseminen mihinkään lakkaisi.
Tiedän myös sen, että ilmastonmuutos on painava ja puolustava sana ydinvoimaloille, joiden näennäisjäte on hyvin pieni. Mutta ilmastonmuutoksen ja äärimmäisten katastrofiskenaarioiden muuttuessa enemmän ja enemmän realistisimmiksi, muuttuu myös voimaloiden turvallisuusvaatimukset ja riskiasetelmat (enkä puhu nyt maanjäristyksistä tai pelkästään Suomesta).
- Sähkön kotimaisuus ei lopulta ole mikään hirvittävän suuri teko.
- Kokoomus esimerkiksi on myöntänyt, että voimaloiden tuotanto perustuu vientiin, ei kotimaiseen käyttöön
Sähkönkysynnän radikaali hiipuminen, toisin sanoen kammoksuttava viherpiiperöinti, yksittäisten ihmisten tekemät päätökset, jotka laajenutuvat ilmiönä suuremmiksi ja suuremmiksi. Earth hour saattaa olla vain yhden hipin lapsellinen päähänpisto, mutta niin sitä vaan mennään, kun maapallo tavoitetaan sosiaalisen median kautta minuuteissa.
Edelleenkin tähdennän, ettei minulla ole vastausta tähän. Kaipa mä olen sitten sellainen hysteerikko, joka ei näe totuutta; helvetinmoisen kasvun totuutta.
Tähän liittyy mulla tietenkin kasa muitakin ideologisia juttuja, kuten lihansyönnin määrä, jota maapallo ei vain enää viidenkymmenen vuoden päästä mitenkään kestä(Tiede, joulukuu 2010), mutta mä en ees ota sitä tähän ääh
Ja jos joku kommentoi tuolla, ettei otsonikerros liittynyt mitenkään tuulivoimaan, niin kyllä, nimenomaan liittyi. En edes jaksa argumentoida kuin että päästöt ovat aika iso tekijä jne. ... Saksaa on useissa lähteissä kiitetty tuulivoimaan panostamisesta tässä asiayhteydessä.
Perimmäinen kysymykseni liittyy kuitenkin Olkiluoto kolmoseen. Se on rakenteilla oleva, maailman suurimmaksi ydinvoimalaksi tarkoitettu laitos, jonka koko potentiaalia emme voi kuin arvailla. Sen lisäksi tarvitaan rutosti tuulivoimaa, jotta pääsemme Eeeuun meille tavoittamiin päästölukemiin.
Se ei ole kuitenkaan mahdottomuus, jos sähkönsäästö otetaan niin yritystasolla kuin henkilötasolla oikeasti täsmälliseen tarkasteluun.