Bosse Grönholm anto 10k, Teppo Numminen 5k ja Saku Koivu 1k.:ahem:Apina sanoi:Puska laittoi vielä omasta pussistaan kymppitonnin. Paljos Halonen on lahjoittanut?
Jollain tavalla 'helpottava' tieto omaisillekin lienee se, että se pahin tapahtui suurimmalle osalle kuitenkin hyvin nopeasti. Sama helpottanee myös viranomaisten oloa hidastelusyytösten keskellä.Suurin osa hyökyaallon uhreista kuoli ilmeisesti heti
Julkaistu 18:56
Keskusrikospoliisin Thaimaan hyökyaallon uhrien tunnistusryhmässä työskentelevät Olli Kolstela ja Ismo Kopra uskovat, että suurin osa Thaimaan hyökyaaltouhreista kuoli lähes saman tien.
"Suurin osa kuoli siinä rajussa myllerryksessä", ryhmän apulaispäällikkö Kopra sanoo viitaten hyökyaallon valtavaan voimaan. Esimerkiksi Thaimaassa useat pystyivät pelastumaan ainoastaan kiipeämällä jonnekin korkeammalle, minne vesi ei enää ylettynyt.
Myöhemmin vammoihinsa kuolleita suomalaisia on vain muutamia.
Aiemmin saapuneista evakuointilennoista ei siis olisi välttämättä ollut suomalaisten loukkaantuneiden kannalta elintärkeää apua, Kolstela ja Kopra arvioivat ja muistuttavat myös, että thaimaalaisen terveydenhoidon taso on varsin korkea. Vammojen hoito pystyttiin siis aloittamaan tehokkaasti jo heti Thaimaassa.
Lisäksi Suomi oli heidän mukaansa ensimmäisten joukossa, jotka järjestivät evakuointilentoja pois tuhoalueelta.
Suomalainen oikeuslääketieteen laitos tekee lopullisen hyökyaaltouhrien tunnistamisen ja määrittelee kuolinsyyn. Olli Kolstelan mukaan kuolinsyyksi saatetaan määritellä esimerkiksi hukkuminen, verenvuoto tai pään paha vamma, joka syntyi paiskautumisesta puuta vasten.
STT
Kyllähän ton niistä videoista ja tuhojen määrästä pystyi jo päättelemään että noin siinä varmasti on käynyt useimmille. Sekä joitakin pelastuneiden tarinoita lukemalla.Olga sanoi:Jollain tavalla 'helpottava' tieto omaisillekin lienee se, että se pahin tapahtui suurimmalle osalle kuitenkin hyvin nopeasti.
Ainakin itse olen koko ajan ajatellut naapureillekin käyneen "kivuttoman ja nopean" lopun. Näin se tuntuu helpommalta.Olga sanoi:Jollain tavalla 'helpottava' tieto omaisillekin lienee se, että se pahin tapahtui suurimmalle osalle kuitenkin hyvin nopeasti. Sama helpottanee myös viranomaisten oloa hidastelusyytösten keskellä.
Jussi Salonoja lahjoitti miljoona euroa.Jones sanoi:Bosse Grönholm anto 10k, Teppo Numminen 5k ja Saku Koivu 1k.:ahem:
Hyvä pojat, Hyvä Suomi (huutais Kyllö)
Indonesia nosti tsunamin uhrien määrän yli 160 000:n
Julkaistu 16:28
Indonesian terveysministeriö nosti keskiviikkona tapaninpäivän hyökyaallon uhreina kuolleiden määrän yli 166 000:een. Kaikkiaan katastrofin kuolonuhrien määrä nousisi näin yli 225 000:een, mutta luku kohoaa edelleen koko ajan.
Terveysministeriön mukaan uusi luku perustuu Acehin maakunnasta ja muualta Pohjois-Sumatralta saatuihin tuoreisiin tietoihin.
Kotinsa menettäneitä arvioitiin olevan Indonesiassa noin 617 000, joista suurin osa Acehissa. Kadonneita on yli 6 200, viranomaiset kertoivat. Tuhoisan, yhdeksän richterin maanjäristyksen keskus sijaitsi merenpohjassa Sumatran vieressä.
Tuo pomppulinna on tuskin ihan viime aikojen keksintö...Olga sanoi:Järjettömiä ovat tuon tekijät, mutta ei ole kehumista niidenkään aivotoiminnassa, jotka tuollaisen ostavat.
Miksi oletat että vasta nyt on innostuttu auttamaan? Kyllä mä uskon että ne, jota nyt laittoivat rahaa, ovat aika monet laittaneet rahaa ennenkin moniin kohteisiin. Siitä ei vain mediassa ole tehty näin isoa numeroa, koska rahantarve ei koskaan ennen(?) ole ollut näin suuri,Aslan sanoi:Jussi Salonoja lahjoitti miljoona euroa.
Joskus todella vaikuttaa siltä, että tämä on kuin jokin rahanlahjoittamiskilpailu. Jotkut kuvittelevat saavansa taivaspaikan?!
Kuulkaa, tämä ei ole ainoa ajankohta jolloin maailmassa tapahtuu ikäviä asioita! Miksi vasta nyt niin innostuttiin auttamaan?
Voin kuulkaa sanoa, että sitä rahaa saa työntää avusturjärjestöille ihan koko ajan - ei ole pelkoa, etteikö sille löytyisi käyttöä!
Ei. Tuota ei kukaan tiennyt ennestään. On hienoa, että meillä on uusi forumjeesus joka kertoo meille sellaisia asioita joita emme muuten ymmärtäisi tai tietäisi.Aslan sanoi:
Tiesitkö muuten, että kaupoissa myydään kaikenlaisia lasten leikkeihin tarkoitettuja aseita; konepistooleita, revolverejä, miekkoja yms.!?
Ymmärtääkseni tässä esimerkiksi SPR:n taholta rikottiin aikaisemmat rahenkeräysennitykset melko selkeästi, mikä kertoo siitä, että nyt on poikkeuksellisen paljon lahjoitettu rahaa hyväntekeväisyyteen. Vertaapa vaikka vuosi sitten tapahtuneeseen maanjäristykseen Bamissa, Iranissa. Kuinka paljon ihmiset lahjoittivat rahaa? Entä yritykset? Entäs sitten jatkuva nälänhätä, terveydenhoidon, koulutuksen, hygienian yms. elämän välttämättömyyksien puute ympäri maapalloa?Runar ja Kyllikki sanoi:Miksi oletat että vasta nyt on innostuttu auttamaan? Kyllä mä uskon että ne, jota nyt laittoivat rahaa, ovat aika monet laittaneet rahaa ennenkin moniin kohteisiin. Siitä ei vain mediassa ole tehty näin isoa numeroa, koska rahantarve ei koskaan ennen(?) ole ollut näin suuri,
Pidät ihmisiä tavattoman yksinkertaisina jos kuvittelet, että sinun täytyy heille kertoa että maailmassa tapahtuu koko ajan ikäviä asioita. Veikkaanpa että ihmiset tajuavat sen ilman sinun jeesustelujasikin.
Ainakaan itse en ole koskaan lahjoittanut rahaa tuollaiseen tarkoitukseen lunastaakseni taivaspaikan vaan siksi, että olen toivonut että sillä pelastettaisiin ihmishenkiä. Mielestäni on helvetin halpamaista nimitellä niitä, jotka edes yrittävät auttaa jollain konkreettisella tavalla tätä maailmaa, eikä vain lässyttämällä jollain forumilla.
Mitä olet itse tehnyt jos sinulla kerran on varaa arvostella muita? Ja rahan lahjoittamista ei nyt lasketa, koska se sinun mukaasi on vain taivaspaikan lunastamista. Mitä konkreettista ja parempaa kuin rahan lahjoittaminen olet itse tehnyt? Muuta kuin arvostellut niitä jotka edes yrittävät?
No suritko sinä? Piditkö hiljaisia hetkiä?Aslan sanoi:Surtiinko vuosi sitten maanjäristyksessä menehtyneitä? Köyhyyden, nälänhädän, kansanmurhien ja muiden epäihmismäisyyksien uhreja? Pidettiinkö hiljaisia hetkiä ja suruliputuksia?
Minä suren vieläkinRunar ja Kyllikki sanoi:No suritko sinä? Piditkö hiljaisia hetkiä?
Kyllä, mutta en pitänyt mitään hiljaisia hetkiä. Asioita voi miettiä joskus omilla aivoillaan - ei tarvita aina viralliselta taholta tulevaa kolme minuuttia, jolloin on määrä pohtia tilannetta ja muistaa uhreja.Runar ja Kyllikki sanoi:No suritko sinä? Piditkö hiljaisia hetkiä?
Jos sinä surit, niin mistä päättelet että muut eivät ole niin tehneet? Mistä päättelet, että sinä olet ainoa joka osaa näitä asioita miettiä omilla aivoillaan?Aslan sanoi:Kyllä, mutta en pitänyt mitään hiljaisia hetkiä. Asioita voi miettiä joskus omilla aivoillaan - ei tarvita aina viralliselta taholta tulevaa kolme minuuttia, jolloin on määrä pohtia tilannetta ja muistaa uhreja.