Eroamispolli

Oletko eronnut kirkosta

• En ole enkä aio

Äänet: 18 28,6%
  • En ole mutta ehkä eroan vielä joskus

Äänet: 11 17,5%
  • Erosin massan mukana

Äänet: 1 1,6%
  • Olen eronnut jo aiemmin

Äänet: 27 42,9%
  • En ole kuulunutkaan kirkkoon

Äänet: 6 9,5%

• Äänestäjiä yhteensä
    63
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Oletko jo eronnut kirkosta?

Viimeksi muokattu:

Estate

Well-known member
2008 erosin, mutta en pidä mahdottomana, että vielä joskus liittyisin takaisin.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Eikö näistä vois tehdä perhana julkisia? Siis kaikista polleista.

Edit: Erosin vuonna 1995. En aio liittyä takaisin, kun en liittynyt silloinkaan kun kaveri pyysi lapsensa kummiksi. Toisaalta, eipä tuota rippikouluakaan tullut käytyä.

Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Itse en ole eronnut kirkosta, enkä ole käynyt edes rippikoulua.

Knoukka

Well-known member
Kerran eronnut parikymppisenä ja kerran liittynyt takaisin kolmekymppisenä. Nyt harkinassa. Ehkä aktivoidun ja äänestän seurakuntavaaleissa ja katselen tulokset, että mihin suuntaan kirkon linja jatkossa vie. En usko, että kirkko on vielä uppoava laiva enkä toiseksi haluaisi sitäkään, että arvoliberaalimmat kirkon jäsenet jättäisivät kirkon enenevässä määrin vanhoillisten voimien käsiin. Likellä jo oli arkkipiispan vaaleissa, ettei näin käynyt. Onneksi ei.

Archie

Well-known member
Eronnut jo vuosia sitten. Tällä hetkellä pidän epätodennäköisenä, että liittyisin takaisin. Jos niin kävisi, niin kyse olisi jostakin pakottavasta käytännön syystä, ei uskonnosta. En kyllä tähän hätään keksi, että mikä syy se voisi olla.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Äänestämättä jättämisellä ei voi asioihin vaikuttaa.

Olen ollut ehdolla srk-vaaleissa. Vaikka meitä oli vain 2 listalla, niin kaveri pääsi läpi. Aika hyvin kun kokoomuksella ja demareilla oli täysi lista.:eek:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Eronnut 2005 ennen armeijaan menoa. Kyllähän sillä yhdeltä kirkkokäynniltä ja muutamalta kenttäsaarnalta välttyi. Eroaminen oli pyörinyt mielessä jo monta vuotta, mutta silloisen paavin kommentit homouden paheksuttavuudesta pistivät vipinää näppeihin kun kirjoitin nettiselaimeen "eroakirkosta.fi". Eli voisi sanoa, että menin homoilta-massan mukana, 5 vuotta etukäteen.
Jälleenliittymisen näen erittäin epätodennäköisenä. En oikeastaan keksi mitään todennäköistä tilannetta milloin liittyisin. Jos esim. Päivi Räsänen sanoisi muuttavansa meille, ellen liity kirkkoon, niin sitten saattaisin liittyä. Mutta se ei lie kovin todennäköinen skenaario.

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Sijainti
J:vi
En ole eronnut kirkosta, mutta miettinyt monesti.
Periaatteessa ihan sama, kirkon asiat ei mulle ole millään lailla sydäntä lähellä, en oikeastaan usko Jumalaan, enkä kirkon palveluitakaan juuri käytä.
Työkavereitten kanssa räknättiin, että kaksi ja puolisataa menee kirkollisveroa ja kaksi heistä sitten erosikin viime viikolla.
Joskus äipän kanssa ollut puhetta, piti koko ajatusta vähän pahana, oma vanhempi siskonsa kun aikoinaan liittyi jehoviin. Suvussa kuulemma jo tarpeeksi pakanoita, vaikka eipä äippä itsekään yhtään useammin kirkossa käy.

En tiedä millä tavalla kirkosta eroaminen vaikuttaisi kummina olemiseen, joten eiköhän noita veroja vielä jokunen vuosi tule makseltua.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Eronnut 2005 ennen armeijaan menoa. Kyllähän sillä yhdeltä kirkkokäynniltä ja muutamalta kenttäsaarnalta välttyi. Eroaminen oli pyörinyt mielessä jo monta vuotta, mutta silloisen paavin kommentit homouden paheksuttavuudesta pistivät vipinää näppeihin kun kirjoitin nettiselaimeen "eroakirkosta.fi". Eli voisi sanoa, että menin homoilta-massan mukana, 5 vuotta etukäteen.
Jälleenliittymisen näen erittäin epätodennäköisenä. En oikeastaan keksi mitään todennäköistä tilannetta milloin liittyisin. Jos esim. Päivi Räsänen sanoisi muuttavansa meille, ellen liity kirkkoon, niin sitten saattaisin liittyä. Mutta se ei lie kovin todennäköinen skenaario.
*räplää Pyryfin syntistä pinppaa*

SOKO

Well-known member
Kuulun kirkkoon ja tulen siinä pysymään. Tärkein syy on se, että serkku pyysi minua kolme vuotta sitten esikoistyttärensä kummiksi. Silloin arvoin viikon verran, että suostunko vai enkö ja kun kerran päätin kummiksi ryhtyä tulee kirkkoon kuuluminen ikäänkuin kylkiäisenä.

Sen verran viimeaikaisella keskustelulla on ollut vaikutusta, että äänestän ensimmäistä kertaa kirkkovaaleissa.

Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Kuulun kirkkoon ja tulen siinä pysymään. Tärkein syy on se, että serkku pyysi minua kolme vuotta sitten esikoistyttärensä kummiksi. Silloin arvoin viikon verran, että suostunko vai enkö ja kun kerran päätin kummiksi ryhtyä tulee kirkkoon kuuluminen ikäänkuin kylkiäisenä.
Olen myös kummi, vaikka en kirkkoon kuulu. Kummin velvollisuudet pystyy hoitamaan myös, vaikka kirkon databasessa ei merkintää kummiudesta olisikaan.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.