Kahlasin toikkia läpi. Aikamoista sillisalaattia on tämä keskustelu. :dunno: Se, että en ole vastannut kaikkiin minulle esitettyihin kysymyksiin, johtuu vain siitä että noita postauksia on pahuksen paljon. No, tuskin rauhallista ja kurinalaista keskustelua saisi edes aikaan vaikka yrittäis.
Yhteen kysymykseen haluan vastata, johon ei ole tullut vielä selkeää vastausta. Olen viitannut muutaman kerran ID-teoriaan. Itse uskon, että ID:llä on ihan hyvät mahdollisuudet olla kilpaileva/korvaava teoria Evoluutiolle. ID:stä sen verran, että kyseessä on suunnittelun tunnistamiseen tähtäävä teoria. Teorian tarkoitus ei ole ottaa kantaa kuka suunnittelija on, vaan ainoastaa tunnistaa tätä suunnittelua täsmennetyn monimutkaisuuden avulla. Tämä kriteeri voidaan ilmaista matemaattisesti, ja on täten mitattavistta tai arvioitavissa matemaattisesti.
On luonnollista tutkia esim. arkeologiassa löydettyjen työkalujen avulla suunnitelua niiden tekijöistä, mutta jostain syystä biologiassa suunnittelun etsiminen on jotenkin kummallista.
Toki ID:tä vastaan esitetään runsaasti kritiikkiä, rankimpana se että kyseessä ei olisi tieteellinen menetelmä lainkaan. Toinen tavanomainen stereotypia on se, että ID olisi vain kreationistien juoni syöttää omaa maailmankuvaa teoriaan. Toki maailmankuva istuu paremmin ID-teoriaan kuin evoluutioon, mutta ollakseen ID:n kannattaja henkilön ei tarvitse ottaa kantaa maapallon ikään tai siihen että suunnittelija olisi Raamatun Jumala.