F1-autojen 2022 esittelyt, kuvat, spekulaatiot

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2209
tässä kuva vähän päälle vuoden takaa ja en tiiä onko kuinka paikkaansa pitävä.
On todella kaukana. Tuohan on melkein renkaan (72cm) verran lyhyempi. Viime kaudella pituudessa ei ollut mitään rajoitusta ja Mersun kohdalla mainitaan usein epämääräinen yli 5,7 metriä. Joku sivu listaa 5773mm. Tulevalla kaudella ei ole virallisesti maksimimittaa, mutta akseliväli+ ylitykset on rajattu ja siitä tulee 5630mm. Tuskin kukaan lähtee huvikseen tekemään erityisen lyhyttä autoa, joten autot tulee olemaan n. 15cm lyhyempiä kuin viime kaudella.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4199
Tuota vertailua katsoessa tulee väkisin mieleen että miten ne on muka voineet paketoida tekniikan noin paljon lyhyempään tilaan. Tankki, moottori, vaihdelaatikko kun ei ole viimekaudesta juurikaan pienentynyt.
 

Caledonian

Active member
Liittynyt
15.4.2016
Viestit
43
Uusi Alfa teki tänään pienen pyrähdyksen radalle testivärityksessä. Näyttää aika erilaiselta verrattuna muihin mitä julkaistu. Toivotaan, että sieltä löytyisi joku kikka mitä muilla ei olisi.



 
Viimeksi muokattu:

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Miksi helvetissä autossa pitäisi olla kova ääni?

Mitä kisoissa käynyt, niin se V10 vinkuminen 2 tuntia jatkuvana on aika rasittavaa.
Soundipoliittisesti tosiaan vanha kunnon vääntävä V8pikkulohko kuulostais kivalta :) Mut kyllähän noiden formuloiden soisi tarjota vähän enemmän ruokaa niin korville -kuin silmille. Nykyään on vähän semmonen nuhapumppusoundi, ettei kunnolla ede kuule millon kiihdytetään täysillä.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Hyvännäköisiä ponttooneja ja periä pukkaa. Tykkään.

http://instagr.am/p/CZ9RIK-KGvS/
On kyllä siistin näköinen ponttooniratkaisu. Menee sinne ihan alas. Eli haetaan sitä virtausta diffulle myös pontoonin/moottorikatteen päältä. Tää on vähän kuin paluu kauden 2004 Renault. Mut ongelmana on tietty ponttoonin alaosan virtaukset -joihin kyllä nykypäivänä ollaan enemmän kiinnitetty huomiota. http://e00-marca.uecdn.es/assets/multimedia/imagenes/2018/02/10/15182878670546_1300x0.jpg

No hyvänä esimerkkinä alfa tuossa ylhäällä. Siinähän on tilaa alhaalla ilmavirralla kulkea. Tosin tuo auto on melko lähellä sitä toista geneeristä mallia. Etusiivet on jännät tosin. Mut ei tuolla ainakaan Vale tule pärjäämään, sen voi jo nyt sanoa, ellei suurtamullistusta tapahdu autoon.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Nyt on kiva, että muutokset eri autojenkin välillä on niin valtavia, että jopa jokainen näkee ne. Tai jos ei nyt näe niin kannattaa vaihtaa pitsinnypläykseen :D
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Soundipoliittisesti tosiaan vanha kunnon vääntävä V8pikkulohko kuulostais kivalta :) Mut kyllähän noiden formuloiden soisi tarjota vähän enemmän ruokaa niin korville -kuin silmille. Nykyään on vähän semmonen nuhapumppusoundi, ettei kunnolla ede kuule millon kiihdytetään täysillä.
Muistan hyvin sen kun tuli V6 moottorit autoihin käyttöön vuonna 2014, niin oli monille katsojille järkytys V6 turbomoottorin hiljaisempi ääni verrattuna V8-V10 moottoreiden ääniin. Eli ääniin joihin oli lukuisat lajin fanit tottuneet kuuntelemaan kotisohvalta käsin 95-13 kausien formula kisoissa ja se sai osan faneista kaipaamaan jopa Schumin dominoinin ajan autoja:)
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5717
Ite tykkäsin 2020 vuoden simppelistä Williamsin värityksestä. Viime vuoden auto oli aivan järkyttävän ruma. Tämä vähän parempi, mutta ei kyllä hyvä vieläkään.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4642
Soundipoliittisesti tosiaan vanha kunnon vääntävä V8pikkulohko kuulostais kivalta :) Mut kyllähän noiden formuloiden soisi tarjota vähän enemmän ruokaa niin korville -kuin silmille. Nykyään on vähän semmonen nuhapumppusoundi, ettei kunnolla ede kuule millon kiihdytetään täysillä.
Ai paikan päällä? Kyllä ainakin omat aistit sen verran toimii, että huomaa kiihdytyksen. Lisäksi muu pauke kuuluu paljon paremmin jarrutuksessa. Tosin tämä on ihan imho.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4642
Muistan hyvin sen kun tuli V6 moottorit autoihin käyttöön vuonna 2014, niin oli monille katsojille järkytys V6 turbomoottorin hiljaisempi ääni verrattuna V8-V10 moottoreiden ääniin. Eli ääniin joihin oli lukuisat lajin fanit tottuneet kuuntelemaan kotisohvalta käsin 95-13 kausien formula kisoissa ja se sai osan faneista kaipaamaan jopa Schumin dominoinin ajan autoja:)
2014 vs 2021 äänimaailma on ihan erilainen. Itse asiassa 2015 ainoa hiljainen auto oli McLaren-Honda. Muissa oli jo ääntä. Ei tosin sitä veekymppi Dremmel-ininää.
 
Ylös