F1-forum karting: Episode 2

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Valde sanoi:
Ei siellä tarvi sataa kuin sen verran, että radassa ei oel kuivia paikkoja, niin ajaminen on tuonluonteista, mitä edellä sanoin. Mutta se on omalla tavallaan ihan kivaa, vaikkakin erilaista normaalin ajamisen kanssa. Märällä radalla kierrosajat tippuu parikymmentäsekuntia.
Joo, musta se märällä radalla (tuo oli siis harjoitusten alussa, kun tuo pieni kuuro käväsi) ajaminen oli melkein kuivaa kivempaa ...
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
Vaikea sanoa tollasen kunnon auton ajamisesta märällä, kun ei ole kokemusta. Mutta kommentin ja kysymyksen halusin heittää, kun on ruohonleikkuritason kilpurista kokemusta 24h-kisasta sateella nimenomaisella radalla vieläpä. Ajoin kaksi 1.5 tunnin vuoroa lähes koko ajan sateessa. Jäin alussa pro-kärjelle abaut neljä sekkaa kierroksella ja lopussa ehkä kaks. Ja selvästi siinä voi ottaa eri tyylejä. Nimenomaan ekassa tiukkenevassa mutkassa oma tuntuma oli se, että enää auto ei todellakaan käänny, jos ei ole jarrulla tai kaasulla. Se meni olemattomalla "moottorijarrutuksella" suoraan. Siinä tuli ite sitten just alotettua jarrutus sika aikasin, että lähtee kyydit pois ja sitten kun mutkaan pitäs alkaa kääntämään ni kunnolla jarrulle, perä vähän irti ja sitä yritin sitten pitää kaasulla koko mutkan läpi. Se oli kohtuullisen helppoa koska niissä oli sen verran vähän tehoa ja ne vastas niin hiljasessa vauhdissa tosi laiskasti kaasuun. Tyyli toimi sinänsä, että sain ajettua yllättäen aika varmoja kierroksia, mutta vauhti ei sit ollu parasta mahdollista. Kärki kun tuli taas ohi niin yritin kattoa miten ne ajaa ja se näytti siltä, että jarrutetaan sitä suoraa viivaa vielä vähän pitemmälle, sorretaan eturenkailla (siis yli normaalisti tarvittavan kääntökulman) ja annetaan auton liukua ulkoreunaan. Kun vauhtia oli jarrutuksen jälkeen sopivasti auto alkoi sitten lopulta kääntyä ihan nätisti, kai ne jo kaasullakin siinä oli. Itse yritin sitä sitten kanssa ja kun se onnistui pari kertaa, tuntu että mutka meni kovempaa, mutta kun se ei onnistunu, käytiin kokeilemassa märkää ruovikkoa. :D Kanttia se vaati vähän ku se ei tuntunu sillai intuitiiviselta. Osaisko joku heittää tähän kokemuksesta vankkaa tietoa ja jos toi oli lähellä ni sit vähän perusteita tolle sortoefektille? Ja todennäkösesti soveltaminen on vaikeaa noilla kovemmilla peleillä. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jacques sanoi:
Mut onko se siis meidän päätettävissä?

Jos on niin eikö sit ois hyvä tiedustella etukäteen, että ketkä ois valmiita ajamaan märemmällä radalla (et tulee se 10 täyteen)?
no ei sitä nyt voi päättää niin tai näin, heinäkuun ollessa kyseessä oletetaan että kyseessä on kuiva päivä, jos sillä vkolla näyttää että vklopuksi luvataan sadetta niin soittelen tuolla järjestäjälle et miten toimitaan...

kuitenkaan EI aleta tekeen kahta eri ilmoittautumis listaa, vaan tapahtuma järkätään kuivalla, tai pienien sadekuurojen kanssa...

oletus siis on että säät sallii tapahtuman, ja toivotaan ettei tuu mitään rankkasadetta...

edit: niin ja muistetaan nyt se ettei esmes sadekuuroja voi juurikaan tarkkaan ennustaa, joten jokainen joka ulkokisaan ON sitoutunut, on varmasti ymmärtänyt senkin pointin että suomen vähälumisessa kesässä saattaa sadettakin tulla...
toivomisen varaan siis jää ainoastaan se ettei mahdollinen sade tule minään jumalattoman kovana rankkasateena...
 
Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Itse ajelin aikoinaan 85 cc raketilla Hyvinkään radalla joku viiskytkiekkaa hyisessä syyssateessa melkein yhteen putkeen.
Mahdollisesta virheellisyydestä en tiedä, mutta näin ajoin:

Mutkaan tultaessa jarrutus normaalia myöhemmin niin, että auto menee mutkan uloimpaan/taaimpaan osaa. Mutkaan käännössä auto puski aina enemmän tai vähemmän (tätäkö tarkoitat NS "sortamisella"?). Aika pian kuitenkin, kun vauhti hiljeni riittävästi, pystyi lisäämään kaasua, mikä puolestaan taas lisäsi eturenkaiden pitoa ja sai auton kääntymään. Ehkä tärkein asia on se, että mutkaan tulee sisään niin, että mutkasta voi ajaa mahdollisimman ison alueen kaasun kanssa. Se, että mutka kierretään alussa ihan ulkoa perustuu osittain myös siihen, että varsinaisen ajolinjan alueella rata on julmetun liukas. Ulkokurvissa ei asvaltin rosot ulottuu paljon paremmin renkaaseen.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
FO110K sanoi:

edit: niin ja muistetaan nyt se ettei esmes sadekuuroja voi juurikaan tarkkaan ennustaa, joten jokainen joka ulkokisaan ON sitoutunut, on varmasti ymmärtänyt senkin pointin että suomen vähälumisessa kesässä saattaa sadettakin tulla...
toivomisen varaan siis jää ainoastaan se ettei mahdollinen sade tule minään jumalattoman kovana rankkasateena...
Jep oon samaa mieltä. Minä ainakin luotan siihen, että järjestäjällä on pallo turvallisuuskysymyksissä. He kun tietävät nämä kuviot kokemuksestaan niin luotan siihen, että he peruvat tapahtuman, mikäli sää on vaarallinen. Jos sataa ja he sallivat ajamisen, olen ehdottomasti radalla (=nurtsilla ;))! :ahem:
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
Valde sanoi:
Mutkaan käännössä auto puski aina enemmän tai vähemmän (tätäkö tarkoitat NS "sortamisella"?).
Todennäkösesti. Meinasin lähinnä sitä, että renkaat on jo sinne sisälle käännetty melkeen tappiin ja auto puski siis mutkan alkupuolella tosi rankasti ja lähestyi ulkoreunaa. Muutenkin kuvaus vastasi kyllä hyvin sitä miten se mun mielestä meni. Toi ajolinjan liukkaus ja radan rosoisuus ulkomutkassa tuntuu validilta selitykseltä. Muuten on vaikea perustella niitä lisämetrejä joita ulkomutkassa roikkumisesta tulee. Tänks. ;)
 

Kenny

Thö spesölist
Liittynyt
5.4.2000
Viestit
100
Sijainti
tampere, finland
Joo siis sateella(niinku kuivallakin) ajettaessa pitäs saada sisäkaarteen puoleinen takarengas nousemaan ylös jotta kaasuttamalla auto "kiertyy mutkaan" kun ulkopuolen pyörä työntää..

Sen takia se ratti pidetään hetken aikaa linkussa että etupään geometria(olkatapit on kallistettu taaksepäin) painaa sisäkaarteen puoleista etupyörää maahan ja nostaa ulkokaarteen puoleista. Siihen kun vielä lisää kropalla pikkusen painoa ulkopuolelle, auto nousee kolmelle pyörälle..

Kartin tekniikasta löytyy hyviä selostuksia www.karting.co.uk sivuilta!
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Onko siis niin, että "puhdas" tumma ajoura on sateella liukkaampi kuin "likainen" kumia itseensä imemätön osa rataa?


Sen verran on tuosta kokemusta, että kiihdytyskisoissa hommissa olleena tiedän, että radan ollessa märkä se on kuin jäällä ajaisi, mutta samaan aikaan tavallisen tien asfaltti on ihan ajettava.
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
Kenny sanoi:
Joo siis sateella(niinku kuivallakin) ajettaessa pitäs saada sisäkaarteen puoleinen takarengas nousemaan ylös jotta kaasuttamalla auto "kiertyy mutkaan" kun ulkopuolen pyörä työntää..

Sen takia se ratti pidetään hetken aikaa linkussa että etupään geometria(olkatapit on kallistettu taaksepäin) painaa sisäkaarteen puoleista etupyörää maahan ja nostaa ulkokaarteen puoleista. Siihen kun vielä lisää kropalla pikkusen painoa ulkopuolelle, auto nousee kolmelle pyörälle..

Kartin tekniikasta löytyy hyviä selostuksia www.karting.co.uk sivuilta!
:thumbup:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Pitänee kokeilla Kennyn neuvoja. :thumbup: Usein tuota painon jakamista on tullut pohdittua, mutta se tahtoo unohtua, kun radalle pääsee...

Itse asiassa viime vuonna, kun ajelin NS:n perässä Hyvinkäällä, olin huomaavinani, että radan hitaimman mutkan jälkeisessä oikeassa takapyörälle tapahtui juuri tuo Kennyn selittämä nouseminen.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Oma osallistumiseni kisailuun on ehkä hieman vaakalaudalla. Oikean käden olkapää kipeytyi hieman tuossa jo melkein kuukausi sitten eikä ole oikeastaan siitä miksikään parantunut. Pieni kipu jäytää melkein koko ajan, ja varsinkin nopeat liikkeet juurikin siinä asennossa kuin mitä ajattelisin käsien olevan mikroautoa ajettaessa vihlaisevat häiritsevästi.

Eikä siinä vielä kaikki. Vajaa pari viikkoa sitten niska jumiutui ja kipeytyi muutamaksi päiväksi niin että ei pystynyt nukkumaankaan kuin varttitunnin pätkiä. Päätä ei voinut kääntää mihinkään suuntaan ilman suht inhottavaa kipua. Sitten niska parani suht normaaliksi mutta kipeytyi samansuuntaisesti, tosin hieman lievemmin, uudelleen heti perään samalla viikolla.

Nyt niska tuntuu olevan suht ok, ja se ei varmaankaan enää heinäkuulla ole ongelma, mutta tuo käsi ei kyllä tunnu tästä nyt mitenkään edistyvän :(.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
suomalainen mies menee lääkäriin vasta kun diagnoosi tulisi 90% todennäköisyydellä olemaan toivoton. :D (jos ei joku ulkopuolinen oo hoputtamassa)
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
FO110K sanoi:
juu samaa ehdottaisin kans :thumbup:
Juu on tuota lekurikin arvioinut :). Kehoitti lähinnä, että tulee varoa. Esim. pesäpallon heitto "täysiä" on kielletty :). Eli jos noudattelis lääkäriä niin ei varmaankaan olisi muuta vaihtoehtoa kuin jäädä pois tuosta kisailusessiosta :).
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Wilpuri sanoi:
Juu on tuota lekurikin arvioinut :). Kehoitti lähinnä, että tulee varoa. Esim. pesäpallon heitto "täysiä" on kielletty :). Eli jos noudattelis lääkäriä niin ei varmaankaan olisi muuta vaihtoehtoa kuin jäädä pois tuosta kisailusessiosta :).
joo no ilmottelet sitten vaikka lähempänä miten käy osallistutko vaiko etkö, jos ei käsi salli ajamista niin ei sille sitten mitään voi...

niin, ja jos se tosiaan on vaivannut pidempään ja lekuri neuvoo levolla suhtautumaan asiaa, niin kannattais ehkä hakee toisen lääkärin mielipide...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ja lisäinformazioonee....

eräs forumin hätähousu oli käyny kyselemässä varauksen perään, ja muistutetaan nyt kaikkia että varaus on mun omalla nimellä tehty :cool:

soitin äsken Haaparannalle ja pyysin lisäämään vihkoon myöskin forumin nimen, jottei sekaannuksia pääse tulemaan...
sateesta sen verran että jos Ti-To akselilla tuolla tapahtuman järjestämisviikolla alkaa tuleen uutisia että sadetta luvataan enempikin, niin sit luopasin soitella tarkemmin että kuinka toimitaan...

toistaiseksi kuitenkin kaikki ok järjestelyjen puolelta...
 
Ylös