F1 Kausikooste -83

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Brabhamin ainoa huono puoli ennen lauantain Virallista Harjoitusta tai sunnuntain kilpailua tuntui olevan vain rengaskuluminen.

Zandvoortissa ja Monzassa auton takarenkaat tuntuivat kuluvan entistäkin enemmän kuin aiemmin ja se johtui pitkälti uudesta Ferrarin kaltaisesta takasiivekkeestä ja neljännen polven turbomoottorista jota talli vieläkin käytti lähinnä testimielessä Nelson Piquetin autossa.

Riccardo Patrese tulisi saamaan omansa viimeistään Brands Hatchiin tai Kyalamiin. Auton painopisteongelman talli halusi ratkaista viimeistään ennen kauden viimeistä kilpailua Etelä-Afrikassa.

Joka tapauksessa Brabhamin oletettiin ottavan paalupaikan lauantaina ja sunnuntain kilpailussa tavallisuudesta poiketen molempien kuljettajien uskottiin olevan erittäin hyvässä vedossa. Piquetin mestaruustaistelussa ja Patresen omalla kotiradallaan joko Brabhamin tai ensi kauden työnantajan vakuuttamiseksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Viimeinen erikoisuus ennen lauantain Virallista Harjoitusta oli ainakin vielä kilpailupaikassa mukana roikkuneen RAM:n oma tilanne.

Huonosti menestynyt talli oli erittäin heikossa taloustilanteessa, mutta silti sen parantumaton optimismi jaksoi yhä herättää huvittuneisuutta muilta talleilta tai f1-piiriläisiltä. Etenkin kun talli halusi Italiaan hieman ennen kilpailua Kenny Achesonin tallikaveriksi pari nimeä. Teo Fabin tai Beppe Gabbianin.

Ensimainittu ei halunnut todellakaan olla tekemisissä tallin kanssa. Hän kyllä kaipasi f1-radoille, mutta hän ei halunnut edes testiä tai yksittäistä kilpailua kautta 1984 varten kyseisestä tallista. Fabin veljeksistä vanhempi kun pelkäsi leimautumista mikä loppupelissä oli viisas ratkaisu. Lisäksi hänellä oli Indycarin puolella menossa mestaruustaistelu.

Vuoden 1984 suhteen BMW oli ajat sitten tuhahtanut Jon MacDonaldin idealle siitä, että Baijerin ylpeys toimittaisi sille turbomoottorit. ATS:nkin kanssa tiukkaa teki, mutta RAM:n kanssa talli ei yksiselitteisesti halunnut olla missään tekemisissä.

Beppe Gabbiani vuorostaan oli innostunut yksittäisestä kilpailusta tallissa, mutta lopulta häneltä ei löytynyt tarpeellista määrää sponsorirahaa tallin ja lisäksi hän olisi halunnut edes hieman testata ennen kilpailua. RAM:n testirahat olivat käytännössä loppu joten Gabbianin olisi pitänyt maksaa testauksesta.

Kun Gabbianilta ei löytynyt edes testirahaa niin hän ei ollut päässyt edes ajamaan kotikilpailuunsa. RAM:n koko loppukausi oli vaikeuksien kanssa taistelua ja lisäksi sen koko osallistuminen kauteen 1984 oli erittäin epävakaalla pohjalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Lauantain Virallisesta Harjoituksesta tuli melkoinen harmin paikka tifosoille jotka toivoivat Ferrarin saavan paalupaikan. Aivan viimeisille minuuteille asti näytti ensin siltä, että Nelson Piquet saisi taas paalupaikan. Sitten tifosojen toiveet nousivat kattoon kun Patrick Tambay ajoi paaluajan, mutta vain hetkeä myöhemmin Riccardo Patrese nappasi oman kauden ensimmäisen paalupaikkansa ja tifosot joutuivat pettymään.

Rene Arnoux sai itsensä ahdettua kolmanneksi Piquetin edelle, mutta ei Patresen edelle. Se harmitti tifosoja mutta silti Ferrarin miehet saivat ansaitusti aplodeja osakseen. Kärkinelikon Patrese-Tambay-Arnoux-Piquet ajat olivat 1.29.122, 1.29.650, 1.29.901 ja 1.30.202. Piquetin osalta aika oli perjantain aika ja hänen lauantain aikansa oli 1.30.475.

Alain Prost oli viides ja sitä pidettiin huonona sijana. Hän oli 2 sekuntia Patresea hitaampi ja lisäksi autoa piti katsoa kesken Virallisen Harjoituksen ja korjata sitä. Yleisö myös buuasi aina kun mies oli radalla mikä kävi myös Prostin hermoille viikonlopun aikana. Prostin aika oli 1.31.144. Andrea de Cesaris oli kuudes ajalla 1.31.272 ja yleisö osoitti sille suosiotaan. Eddie Cheever oli seitsemäs ajalla 1.31.564 ja Elio de Angelis osoitti jälleen Lotusin iskukykyä Virallisessa Harjoituksessa olemalla kahdeksas ajalla 1.31.628.

Manfred Winkelhock oli yhdeksäs ajalla 1.31.959 ja Mauro Baldi oli kymmenes perjantain ajalla 1.32.407. Lauantaina Baldin aika oli 1.32.593 ja sillä hän olisi ollut Nigel Mansellia hitaampi ja 11:sta. Mansell olisi ollut muutoin 10:s. Baldin perjantain aika oli kuitenkin nopeampi ja näin Baldi myös täydensi kärkikymmenikön ja toivoi parempaa kilpailuvauhtia. Mansell oli siis 11:sta ajalla 1.32.423 ja Derek Warwick oli 12:sta ajalla 1.32.677.

Tolemanin miehet Warwick ja Bruno Giacomelli olivat yrittäneet molemmat Virallisten Harjoitusten osalta perjantaina ja lauantaina vetoaputaktiikkaa eli toisinaan Warwick ajoi Giacomellin edellä ja silloin tällöin Giacomelli ajoi Warwickin edellä jolloin molemmat kuljettajat hyödynsivät toistensa autojen ilmavirtoja parhaansa mukaan.

McLarenilla oli tällä kertaa kaikki turboauton uusien hienojen osien syytä, että talli menestyi niin huonosti Virallisissa Harjoituksissa. Niki Lauda oli 13:sta ajalla 1.33.133 ja Giacomelli oli 14:sta ajalla 1.33.384. John Watson oli 15:sta ajalla 1.34.705 ja Cossyliigan nopein mies Keke Rosberg oli 16:sta sijallaan jo hieman yli 6 sekuntia Patresen paaluajasta ja Watsonistakin jo puolisen sekuntia jäljessä. Rosbergin aika oli 1.35.291. Stefan Johansson ylitti jälleen teknisistä vioista kärsineen Spiritin suorituskyvyn ja oli 17:sta ajalla 1.35.483. Johansson herätti varikolla ihailua suorituksellaan sijoitusluvusta huolimatta.

Thierry Boutsen oli 18:sta ajalla 1.35.624 ja Jean-Pierre Jarier oli 19:sta ajalla 1.36.220 ja Marc Surer oli 20:s ajalla 1.36.435. 21:s sija meni Roberto Guerrerolle ajalla 1.36.619 ja Danny Sullivan oli 22:s ajalla 1.36.644. Sullivan oli samalla ensimmäistä kertaa kaudella tallikaveriaan Michele Alboretoa nopeampi.

Suorituksen arvoa nosti myös sekin, että Sullivan ei ajanut aikaansa uudella automallilla eli 012:sta vaan vanhalla moottorivauriosta ja bensapumpun vauriosta kärsineellä vanhalla 011-automallilla. Sullivan olisi aiemmin Virallisen Harjoituksen aikana halunnut ajaa Alboreton hallinnoimalla 012:sta, mutta Alboreto ja italialaisen selustatueksi tiedetty Ken Tyrrell kielsivät häntä ajamasta sillä.

Siten peli oli selvä juttu ja Sullivanin temppu oli selvä näpäytys tallille. Ainoa harmi oli vain se, että Virallisen Harjoituksen nopeus olisi pitänyt olla parempaa jo aiemminkin ja etenkin lähtöruutujen. Joka tapauksessa Piercarlo Ghinzani oli 23:s perjantain ajallaan 1.36.647 sillä lauantaina Ghinzani ei teknisten ongelmien vuoksi saanut lainkaan aikaa.

Michele Alboreto kärsi ajettuaan aika-ajorenkaansa piloille ja yrittäessään saada aikaa kisarenkailla hän ajoi hitaamman ajan lauantaina kuin perjantaina. D-seokset olivat hieman yli sekunnin huonompia kuin aika-ajorenkaat Monzan radalla. Lauantain aika Alboretolla oli 1.37.319 ja sillä hän olisi ollut vasta 27:s ja ensimmäinen karsiutunut kuljettaja. Perjantain ajalla 1.36.788 hän oli kuitenkin 24:s ja pääsi mukaan kilpailuun.

Alboreto oli kuitenkin kaikkea muuta kuin tyytyväinen. Italialainen yritti selitellä myös olemattomia teknisiä vikoja autossa ja lisäksi arveli Sullivanilla olleen paremmat säädöt autossa. Siitä tulisi myöhemmin myös paljon puhetta Tyrrellin varikkopilttuussa.

Joka tapauksessa kaksi viimeistä kilpailuun päässyttä kuljettajaa olivat Corrado Fabi ajalla 1.36.834 ja Johnny Cecotto perjantain ajallaan 1.37.105 sijoilla 25 ja 26. Cecotton lauantain aika oli 1.37.634 ja sillä hän olisi karsiutunut kilpailusta. Osellalla oltiin äärettömän iloisia siitä, että tallin molemmat autot saatiin mukaan kilpailuun. Cecottolla oli jälleen synkistelyä auton heikosta nopeudesta ja moottorivaurioisen auton ajaminen tuntui tuskalliselta. Etenkin kun Theodore oli nähnyt jopa parempiakin päiviä.

Kilpailun varsinaisen sensaation aiheuttivat kuitenkin Ligierin Raul Boeselin ja Williamsin Jacques Laffiten karsiutumiset kilpailusta sijoilla 27 ja 28 ajoilla 1.37.186 ja 1.37.245. Boeselin toiselle karsiutumiselle kaudella puisteltiin päitä varikolla, mutta Laffiten karsiutumista pidettiin ällistyttävän kamalana asiana. Sitä se ennen kaikkea oli myös Patrick Headille ja Frank Williamsille.

Nähdä tallin auton karsiutuvan ensimmäistä kertaa sitten Zandvoortin 1977 ja Patrick Neven. Tuolloin autona alla tosin oli ostettu Marchin malli, mutta tallin nimi oli jo Williams Grand Prix Engineering. Lisäksi ensimmäisellä kaudella talli oli karsiutunut myös Ranskan Dijon-Prenoisin ja Saksan Hockenheimin osakilpailuissa ja Monacosta ja Japanin Fujista talli jäi pois Aika-ajokarsinnan ja rahapulan vuoksi.

Jälkimainitun kohdalla yksinkertaisesti tallin budjetti loppui kesken Neven maksurahojen ehdyttyä Mosportin jälkeen. Tosin Head oli vakuuttanut jo muutenkin tuolloin, että talli ei olisi lähtenyt Fujiin muutenkaan kaukokilpailun takia ja palkintorahojen vähyyden vuoksi. Tallin sen hetken joukkueen koon ja budjetin huomioituna saavutus oli erinomainen.

Etenkin verrattuna vanhaan Frank Williams Racing Carsiin tai Williams-Wolfiin jotka eivät arvostelijoiden mielestä juuri muuta tehneetkään kuin keskeyttivät tai karsiutuivat. Sen jälkeen Williams oli pysynyt vuodesta 1978 eteenpäin lajissa karsiutumatta kertakaan ja oli ollut ennen Monzaa jo muutenkin moninkertainen mestari lajissaan. Monzan karsiutuminen oli siis tallin nykyisen historian neljäs.

Se oli myös todella kova isku henkisesti myös Laffitelle joka oli pitänyt jo vanhaakin Williamsia pystyssä positiivisuudellaan ja sinnikkyydellään. Syyllinen löytyi Goodyearin vyörenkaista. Aika-ajorenkaiden pettäessä ja vyörenkaiden ollessa huonoa laatua Laffite yritti ajaa D-seoksilla aikaa onnistumatta siinä ja karsiutuminen oli niukka, mutta erittäin harmittava asia. D-seokset olivat ristikudoslaatua mutta kisarenkaat olivat aina kisarenkaita.

Kenny Acheson oli 29:s ja viimeinen kilpailusta karsiutunut kuljettaja ajalla 1.37.272. Achesonin suoritus olisi riittänyt lauantaina kilpailuun, mutta perjantain ajat määrittivät lähtöruudukon edelleen parannuksista huolimatta tiettyjen kuljettajien eduksi ja näin Acheson joutui pettymään pahoin. Talli tosin oli erittäin tyytyväinen tulokseen huolimatta karsiutumisesta jälleen kerran.

Monzassa ihmeteltiin muutenkin RAM:n hieman parantunutta vauhtia auton kehityskyvyttömyydestä huolimatta. Sunnuntain kilpailusta odotettiin kuitenkin kovan luokan taistelua mestaruudesta taistelevan nelikon kesken. Tifosot toivoivat kuitenkin Ferrarin voittavan. Se jäisi nähtäväksi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Keke Rosbergille Jacques Laffiten karsiutuminen oli järkytys. Jo Zandvoortin yllättävän heikko suoritus Virallisessa Harjoituksessa oli asia jonka ei olisi pitänyt tapahtua ja nyt Laffite oli joutunut karsiutuneeksi. Rosberg manaili asiasta tallin sisällä ja sanailikin sen, että seuraavaksi talli varmaan putoaa kokonaan koko lähtöruudukosta.:eek:

Mieliala ei Rosbergillä ollut korkealla ja kuin huomaamattaan Williamsinkin kuuluisa kaiken kestävä yhteishenkikin alkoi pikkuhiljaa rakoilla. Kaikki johtui vain turhautumisesta ilman turboa ja mestaruuksien saavuttamisen nälästä jota ei saatu tyydytettyä kaudeksi 1983.

Joka tapauksessa talli oli kuitenkin päällisin osin onnellinen, mutta vaikeuksissa kamppaileva ja henkilöristiriidoista huolimatta talli teki kaikkensa jotta vaikeuksista ei vain alettaisi puhua liikaa mediassa ja siinä talli myös onnistui.

Yksinkertaisesti karsiutuminen kuitattiin vain todella harmittavana takaiskuna ja yritettiin keskittyä kahteen jäljellä olevaan kilpailuun ja vielä enemmän ensi kauteen. Rosbergin osalta talli ei odottanut Monzasta paljoakaan enempää kuin mitä viime kilpailuissa oltiin nähty.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Tyrrellin osalta harvinainen tapahtuma eli Danny Sullivanin oleminen nopeampi kuin Michele Alboreto Virallisissa Harjoituksissa tuntui olevan melkoinen kiistan aiheuttaja tallin sisällä. Alboreto alkoi ihmetellä Sullivanin yhtäkkistä nopeutta ja katsottuaan tulosliuskat hän vaati saada Sullivanin autosta sen säädöt itselleen.

Sullivan ja Sullivanin mekaanikkoryhmä vastusti Alboreton vaatimuksia ja Alboreto suuttuneena ilmoitti asiasta Ken Tyrrelille ja asiasta käytiin melkoinen selvitys. Sen päätteeksi Alboreto ykköskuskin oikeudella vaati itselleen säätöjä ja näin saikin autoonsa Sullivanin säädöt kilpailua varten.

Sullivan taas joutui hakemaan uudet säädöt seuraavan päivän kilpailua varten ja ei edes viitsinyt enemmän rettelönuhan takia vaatia Tyrrellin 012-mallia kuten oli jo parin edellisen kilpailun ajan sitä halunnut. Sullivanin ja Alboreton väleissä tapahtui muutenkin kauden puolivälin ja lopun aikoihin tapahtua nopeita ja huonontuvia muutoksia.

Sullivan oli jossain määrin äkkipikainen kuljettaja joka osasi myös vaatia asioita eikä vain tyytynyt osaansa kuten Brian Henton. Hentoniin ero Sullivaniin oli aina siinä, että Henton oli enimmäkseen Alboreton kanssa kaveria ja hän vain harvoin arvosteli tallia tai Alboreton saamaa kalustoetua. Toki aivan edellisen kauden lopussa Hentonillakin oli ollut tunteenpurkauksia, mutta ne oli kylmästi sivuutettu.

Sen sijaan Sullivan piti asioita pinnalla ja jo muutamassa aiemmassakin kilpailussa amerikkalainen ja hänen tallipäällikkönsä olivat olleet napit vastakkain keskenään. Samalla amerikkalainen arvosteli myös tallin hitautta saada hänelle samantasoinen kalusto kuin Alboretolle.

Hän ei myöskään halunnut ajaa f1:ssä vain kakkoskuljettajana vaan vaati tasa-arvoista kohtelua kuljettajana ilman muita etuuksia. Amerikkalaislehdistön mielestä Sullivan joutui pakkotilanteeseen ja Ken Tyrrell teki kaikkensa miellyttääkseen Alboretoa jotta tämä jäisi hänen talliinsa myös kaudeksi 1984. Sullivania pidettiin siis pakotettuna kakkoskuljettajana tallissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Ferrarilla oli Virallisen Harjoituksen jälkeen aivan oma pulmansa Monzan kilpailua varten. Kuumuus oli hautova jo lauantaina ja sunnuntain kilpailuun luvattiin entistäkin lämpimämpää keliä. Liian kuumassa säässä Goodyearin renkaat eivät tuntuneet kestävän ennenkään mitenkään hienosti ja Monzan rata asetti omat haasteensa.

Saatuaan kuljettajiensa palautteet autoista Mauro Forghieri tiesi, että autoista puuttuu suoranopeutta. Samalla autot vatkasivat hirvittävästi aina Lesmon ulostuloissa ja se taas johtui siitä, että Ferraria piti jatkuvasti ajaa korkealla takasiivekkeellä renkaiden leveyden painamiseksi rataa vasten ja pidon parantamiseksi.

D-seokset saattaisivat liian lämpimän kelin johdosta tuhoutua todella nopeasti ja samoin myös C-seokset olivat varsin alttiita liioille lämmönvaihteluille. Äärimmäistä eroa niiden kulumisessa ei tosin ollut juuri havaittavissa Monzan radan suhteen.

Lämpöongelmien varalta Ferrari valmistautui pistämään A tai B-seokset alle sunnuntain kilpailuun kunnes Forghieri keksi ratkaisun. Pitkästä aikaa Ferrari otti käyttöön sekarengastuksen kilpailuun. Edellisen kerran talli oli testannut sitä Long Beachissa ja Mestareiden Ajossa, mutta oli joutunut pettymään lopputuloksiin sillä sen etu olematonta tavalliseen rengastukseen nähden.

Sekarengastus siten, että B-seokset olisivat olleet edessä ja A-seokset takana tuntui onnistuneelta päätökseltä. Ikävä kyllä vaikka kovemmat seokset mahdollistivat lämpöongelmien taittamisen niin Lesmon mutkissa vatkaus jatkui yhä pahana ja lisäksi Ferrarin osalta painopiste teki vauhdista kelvotonta liian korkean downforcen takia.

Siten suoranopeus painui vain entistäkin huonommaksi. Lisäksi Goodyearin kovemmat seokset toimivat huomattavasti paremmin täysillä tankeilla kilpailuun lähdettäessä ja siihen Ferrari ei suostunut. Puolella tankilla lähtö oli paras ratkaisu ja tarvittaessa myös renkaat vaihdettaisiin vaikka Monzan radalla sekarengastuksella olisi saattanut jo kevyemmilläkin seoksilla selvitä maaliin vain pelkällä välitankkauksellakin.

Lopulta Forghieri suostutteli kuljettajat kompromissiin. Molemmat ottivat sekarengastuksen käyttöön mutta vain C ja D-seosten osalta ja toivoivat kelin viilenevän edes hieman perjantain tai lauantain lukemista. Lisäksi kevyempi sekarengastus auttoi ainakin varmistamaan Ferrarin kulkemisen Lesmon vaikeista mutkista ja Parabolicasta.

Kuljettajista Patrick Tambay otti konservatiivisemman vaihtoehdon ja otti C-seokset eteen ja D-seokset taakse. Rene Arnoux otti rajumman vaihtoehdon ja otti D-seokset eteen ja C-seokset taakse. Siten sekarengastusta nähtäisiin pitkästä aikaa myös kilpailutaktiikkana ja se oli melkoinen riskiveto tehtäväksi. Etenkin kun lämpötila ja Ferrarin yleinen kevyiden seosten rengaskulutus tiedettiin hulppeaksi jo pelkän Mestareiden Ajon perusteella.

Samalla erikoista oli, että Ferrarin tai minkään muunkaan tallin autot eivät pärjänneet vuoden 1983 Monzan Virallisessa Harjoituksessa ollenkaan Mario Andrettin edellisvuoden paaluajalle joka oli tehty toisen polven turbomoottorilla ja maaefektiautolla.

Monzan aikaan Ferrarilla oli neljännen polven turbomoottorit käytössä ja kolmannen polven turbomoottori oli tuolloin vasta saatu valmiiksi, mutta sitä ei tuolloin käytetty liiallisen polttoaineenkulutuksen ja moottorin yleisen haurauden takia.

Mario Andrettin ajamana jo toisen polven turbomoottori oli ollut hirvittävä ja kolmannen polven turbolla varustettu Ferrari pyyhkäisi Monzan radan mutkat läpi kuin niitä ei olisi ollut enää ollenkaan. Siihen ei pystytty tasapohjaisella Ferrarin menopelillä yksinkertaisesti mitenkään.

Neljännen polven turbomoottori ei tosin eroistaan huolimatta mitenkään äärettömän voimakas ollut kolmanteenkaan polveen verrattuna. Toisen polven moottoriin olikin sitten jo eroa noin 120 hevosvoimaa kilpailukäytössä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Sunnuntain Warm-Upissa Riccardo Patrese ajoi jälleen nopeimpien joukossa ja se rasitti paljon hänen moottoriaan. Patreselle ei kuitenkaan lopulta vaihdettu konetta vaikkakin sitä harkittiin tehtäväksi varmuuden varalta. Aikaa ei kuitenkaan lopulta riittänyt tarpeeksi sen tekemiseen ajoissa. Sunnuntaina tifosojen viestejä löytyi jälleen myös lähtöruudukossa.

Rene Arnoux ja Patrick Tambay toimivat edelleen Gilles Villeneuven ja Didier Pironin soihdunkantajina tifosojen unelmissa. Edelleen numeron 27 haluttiin voittavan Monzan kilpailu ja tifosot osoittivat suosiota myös Andrea de Cesarisille mikä myös hyväksyi ihailijoittensa kannustukset.

Monzan tifosoilla tuntui aina kaiken Ferrarin kannatuksen ohella aina löytyvän tietty muunkin tallin kannatettava kuljettaja ajajajoukosta lähes joka vuosi. Viime vuonna samaan aikaan tifosojen suosikkimies oli ollut silloin enää vain nimellisesti Renaultin mies eli Rene Arnoux joka myös voitti edelliskauden Monzan kilpailun. Tänä vuonna panokset olivat maailmanmestaruuden suhteen erittäin kovat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Laitetaan sitten vielä Virallisten Harjoitusten tulokset molempien päivien osalta:

Kuljettaja Talli Perjantai Lauantai
1 Keke Rosberg Williams-Cosworth 1:36.631 1:35.291
2 Jacques Laffite Williams-Cosworth 1:37.277 1:37.245 ja karsiutui
3 Michele Alboreto Tyrrell-Cosworth 1:36.788 1:37.319
4 Danny Sullivan Tyrrell-Cosworth 1:37.565 1:36.644
5 Nelson Piquet Brabham-BMW 1:30.202 1:30.475
6 Riccardo Patrese Brabham-BMW 1:30.253 1:29.122
7 John Watson McLaren-TAG 1:35.928 1:34.705
8 Niki Lauda McLaren-TAG 1:33.190 1:33.133
9 Manfred Winkelhock ATS-BMW 1:34.161 1:31.959
11 Elio de Angelis Lotus-Renault 1:32.590 1:31.628
12 Nigel Mansell Lotus-Renault 1:34.610 1:32.423
15 Alain Prost Renault 1:32.244 1:31.144
16 Eddie Cheever Renault 1:31.613 1:31.564
17 Kenny Acheson RAM March-Cosworth 1:37.755 1:37.272 ja karsiutui
22 Andrea de Cesaris Alfa Romeo 1:31.295 1:31.272
23 Mauro Baldi Alfa Romeo 1:32.407 1:32.593
25 Jean-Pierre Jarier Ligier-Cosworth 1:37.270 1:36.220
26 Raul Boesel Ligier-Cosworth 1:37.798 1:37.186 ja karsiutui
27 Patrick Tambay Ferrari 1:31.036 1:29.650
28 Rene Arnoux Ferrari 1:30.799 1:29.901
29 Marc Surer Arrows-Cosworth 1:36.796 1:36.435
30 Thierry Boutsen Arrows-Cosworth 1:36.968 1:35.624
31 Corrado Fabi Osella-Alfa Romeo 1:38.577 1:36.834
32 Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 1:36.647 Ei aikaa
33 Roberto Guerrero Theodore-Cosworth 1:37.677 1:36.619
34 Johnny Cecotto Theodore-Cosworth 1:37.105 1:37.634
35 Derek Warwick Toleman-Hart 1:33.738 1:32.677
36 Bruno Giacomelli Toleman-Hart 1:35.489 1:33.384
40 Stefan Johansson Spirit-Honda 1:37.862 1:35.483
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Laitetaan seuraavaksi taktiikoita tallien ja kuljettajien osalta Monzan kilpailusta. Keke Rosbergin ja Jean-Pierre Jarierin edustaessa ainoana kuljettajana tallejaan heidän nimensä sittemmin mainitaan ainoina. Tässä kuitenkin taktiikoita:

Williams ja Keke Rosberg: Rosberg lähti kilpailuun puolella tankilla ja Goodyearin D-seoksilla. Hänen pysähtymisarviostaan ei ollut tarkkaa tietoa kun Rosberg ei sitä erityisemmin halunnut kommentoida medialle. Hänen kuitenkin arvioitiin pysähtyvän kierrosten 26-33 välisellä ajalla.

Tyrrell: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun C-seoksilla ja täydellä tankilla Monzan radan luonteen vuoksi. Zandvoortin poikkeustaktiikkaa tankkauksen suhteen Ken Tyrrell ei ainakaan alustavasti ollut valmis hyödyntämään uudelleen.

Brabham: Gordon Murrayn erikoistaktiikkaa hyödynnettiin jälleen. Paalumies Riccardo Patresen pysähdysaikaa ei tarkalleen tiedetty. Patresen arvioitiin olevan toiseksi painavimmalla tai painavimmalla autolla liikkeessä.

Hänen pysähdykseksi arvioitiin kierroksia 34-42 polttoainekuorman painavuudesta riippuen. Kuitenkaan ennen kierrosta 30 hän ei olisi pysähtynyt. Nelson Piquetin arvioitiin pysähtyvän milloin tahansa kierroksilla 26-33.

Molemmilla oli käytössään Kevyet Vyörenkaat. Varikkohuhujen arvailu kierroksista johtui jälleen Brabhamin salaperäisyydestä. Kenelläkään ei juuri arvausta parempaa tietoa liikkunut Monzan kilpailun alla. Lisäksi monet kilpailijatallit uskoivat erheellisesti, että Brabhamin miehet pysähtyisivät samaan aikaan kuin muutkin eli kilpailun puolivälissä.

McLaren: Lopullisesti turbomoottorit käyttöönsä ottanut talli joutui myös lopullisesti käyttämään välitankkauksia. Välitankkauksia talli oli tosin harjoitellut jo Silverstonesta lähtien. Molempien kuljettajien alla oli Kevyet Vyörenkaat ja puolen tankin taktiikka oli heillä käytössään. Kierrosta 26-27 veikkailtiin heidän pysähdyskierroksikseen. Laudan arveltiin tulevan ensin ja Watsonin heti hänen jälkeensä.

ATS: Winkelhock otti käyttöönsä D-seokset ja puolen tankin taktiikan. Hänen arveltiin pysähtyvän kierroksella 28-29.

Lotus: Molemmat kuljettajat ottivat käyttöönsä Pirellin Lyhytjyväiset renkaat ja puolen tankin taktiikan. Kuljettajista de Angelis pysähtyisi kierroksella 24 ja Mansell kierroksella 28.

Renault: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun Kevyillä Vyörenkailla ja puolella tankilla. Prost pysähtyisi kierroksilla 26-27 ja Cheever kierroksilla 27-28.

Alfa Romeo: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun Kevyillä Vyörenkailla ja puolella tankilla. Kuljettajista de Cesaris pysähtyisi kierroksella 26 ja Baldi kierroksella 27.

Ligier ja Jean-Pierre Jarier: Jarier lähti kilpailuun Kevyillä Vyörenkailla ja puolella tankilla. Hän pysähtyisi kierroksella 25.

Ferrari: Molemmat kuljettajat lähtivät puolella tankilla ja sekarengastuksella. Arnoux valitsi eturenkaikseen D-seokset ja takarenkaikseen C-seokset. Tambay valitsi taas C-seokset eturenkaikseen ja D-seokset takarenkaikseen. Ferrarin pelkäämää Monzan syksyn helleaaltoa ei tullut ja siten sekarengastuksena voitiin käyttää myös pehmeämpiä seoksia.

Sekarengastus olisi tavallaan voinut riittää loppuun asti ilman renkaanvaihtoakin, mutta taktisista syistä tankkaus ja renkaanvaihto päätettiin silti tehdä. Kuljettajista Arnoux pysähtyisi kierroksilla 26-27 ja Tambay kierroksella 28.

Arrows: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun täydellä tankilla ja C-seoksilla.

Osella: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun täydellä tankilla ja Pirellin Pitkäjyväisillä renkailla.

Theodore: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun täydellä tankilla ja C-seoksilla.

Toleman: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun puolella tankilla ja Pirellin Lyhytjyväisillä renkailla. Kuljettajista Warwick pysähtyisi kierroksella 27 ja Giacomelli kierroksella 30.

Spirit: Johansson lähti jälleen kilpailuun mahdolliset pisteet poistavalla vanhalla autolla eli 201:llä 201C:n teknisten ongelmien ja 101:n valmistumattomuuden vuoksi. 201:llä välitankkaus oli melkein pakko tehdä, mutta Monzan kilpailun vähäiset kierrosmäärät saattaisivat kuitenkin auttaa auton selviämisessä maaliin ilman tankkauksia.

Siten Johansson lähti alustavasti täydellä tankilla ja muista Goodyearin miehistä poiketen B-seoksilla liikenteeseen. Välitankkaus oltiin kuitenkin valmistauduttu tekemään kierroksella 26 ruotsalaiselle mikäli hän vain selviytyisi sinne saakka.

Lisäksi hänelle oltaisiin todennäköisesti tehty vain välitankkaus ilman renkaanvaihtoa sillä Monzan radalla Goodyearin seoksista AA:lla, A:lla ja B:llä pääsi maaliin asti ilman niiden vaihtoa. Myös tiukalla säästämisellä jopa C-seoksillakin pääsi maaliin asti Monzan radalla. Toisaalta hätäpysähdys renkaiden takia saatettiin joutua tekemään alkumatkan liiallisen kulumisen takia.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Monza 11.9.1983

200 000 katsojaa oli kerääntynyt katsomaan Monzan radalle erittäin jännittävää ja mahdollisesti maailmanmestaruudenkin kannalta ratkaisevaa kilpailua ehdokkaiden osalta. Kun Jacky Ickxin ajama Chevrolet Monza Course Car ja Lancia Delta Integralen Medical Car oli asettunut ruudukon taakse niin odoteltiin enää vain vihreää valoa. Jostain syystä Course Carin keulassa komeili Chevroletin logo vaikka auto oli sitä lukuunottamatta käytännössä puhdas Opel Monza. Ne italialaiset...

Joka tapauksessa lähtövalon vaihduttua vihreäksi kärkeen ampaisi Riccardo Patrese perässään Nelson Piquet, Rene Arnoux, Patrick Tambay, Eddie Cheever, Andrea de Cesaris, Alain Prost, Elio de Angelis ja Nigel Mansell. Ensimmäisessä mutkassa Keke Rosberg jäi Bruno Giacomellin pussiin ja ylitti samalla sitä ennen jo vuonna 1979 kielletyn valkoisen viivan eli ns. Patresen viivan.

Sen ylittämisestä seuraisi minuutin mittainen aikasakko loppuaikaan. Siitä Rosberg ei kilpailun keskellä paljon vetistellyt. Jo ensimmäisen kierroksen lopussa Patrese ja Piquet menivät muun joukon edellä kaukaisuudessa. Toisella kierroksella Arnoux pääsi Tambayn edelle lopullisesti Parabolicassa oltuaan hetken aikaa hänen edellään aiemminkin.

Cheever seurasi ensimmäisessä shikaanissa ranskalaisen esimerkkiä menemällä myös Tambayn edelle. Kaiken tämän takana de Cesaris kärkkyi ohituspaikkaa ja yritettyään päästä lähes tyhmänrohkealla liikkeellä Tambayn edelle ja vielä Cheeverinkin edelle joutuakseen vain jarruttamaan Tambayn pitäessä linjassa, osuen tähän ja päätyen lopulta hiekoille.

Vauhtia oli niin paljon, että Prostkin oli jo lähteä hänen matkaansa. Lopulta de Cesaris jäi jumiin hiekoille ja ei enää päässyt liikkeelle. Jälleen kerran oli de Cesaris heittänyt hyvät pisteet hukkaan jo ensimmäisillä kierroksilla. Hetkeä myöhemmin seurasi uusi tilanne. Patresen auton moottori hajosi ja sen seurauksena oli keskeytys. Kierroksen 3 alussa tilanne oli seuraava:

Nelson Piquet peri Patresen johtoaseman ja näytti karkaavan muilta kokonaan horisonttiin. Piquetin jälkeen järjestys oli Arnoux, Cheever, Tambay, Prost, de Angelis, Mansell, Mauro Baldi, Giacomelli, Rosberg ja 11:sta savuavalla autollaan nilkutti Patrese keskeytystä varten varikolle. Varikolla olikin menoa sillä Niki Lauda tuli täysin yllättäen varikolle ja autossa oli selvästi jotain vikaa.

Laudan autoon jouduttiin täyttämään uudet jarrunesteet ja korjaamaan autossa ollut vuotopaikka. Pitkän pysähdyksen päätteeksi Lauda ajoi kierrosten 3-6 ajan kilpailua Osellan Piercarlo Ghinzanin ja Corrado Fabin vanavedessä. Toisin sanoen siis viimeisenä.

Välillä Lauda oli heitäkin hitaampi ja oikeastaan enemmän tahdonvoimalla kuin autosta oli kiinni myös Laudan ohitukset heistä ja sen jälkeinen kahlaaminen takarivin viimeisten sankareiden suossa. Vajaata kierrosta myöhemmin eli neljännellä kierroksella päättyi Stefan Johanssonin matka moottorin sähkövikaan ja Baldi vuorostaan keskeytti moottoririkkoon päästyään juuri seiskapaikalle ja alettuaan tavoittaa muuta joukkoa.

Paria kierrosta myöhemmin Ghinzani toi Osellansa varikolle kun vaihteet alkoivat hajoamaan yksitellen autosta. Testiä piti saada joten mies painettiin matkohinsa ja niin hän myös jatkoi menoaan radalla. Samoihin aikoihin Piquet meni omia menojaan, Arnoux tuli toisena Cheeverin ollessa kolmantena ja Tambay yhdessä Prostin kanssa tulivat neljäntenä ja viidentenä. Prost hävisi kuitenkin pian taistelun de Angelisille ja oli kuudentena kilpailussa.

Kierroksella 10 Ghinzanin autosta oli hajonnut viimeinenkin vaihde ja hän myös keskeytti kilpailun. Siihen mennessä Lauda ajoi kolmanneksi viimeisenä ja Ghinzanin keskeytettyä toiseksi viimeisenä tavoittaen kuitenkin muuta joukkoa. Hyvin pian Lauda pääsi lopullisesti eroon myös Fabista.

Kierroksella 14 järjestys oli seuraava: Piquet, Arnoux, Cheever, de Angelis, Tambay, Prost, hyvää kisaa ajava John Watson, Derek Warwick, Manfred Winkelhock, Mansell, Giacomelli ja Rosberg. Jälleen kerran onni ei hymyillyt Belfastin Tiikerille. McLarenin turboautosta hajosi sähkölaite ja näin Watson joutui keskeyttämään. Sen jälkeen järjestys oli Piquet, Arnoux, Cheever, de Angelis, Tambay, Prost, Warwick, Winkelhock, Mansell, Giacomelli ja Rosberg. Tämän jälkeen oli jonkin aikaa varsin rauhallista.

Takariveissä kilpailun huippulähdön ottanut, alkumatkan showmies Danny Sullivan viihdytti italialaisyleisöä ohittaen useita autoja, pysyi tallikaverinsa edellä ja taistellen hän myös osui häneen. Siitä olisi varmasti tulossa kovaa palautetta. Vanha automalli kuitenkin väsyi jälleen kerran moottorivaurion takia hyvin nopeasti ja ensin meni vihasta kihisevä Michele Alboreto ohi ja myöhemmin taisteluista huolimatta pikkuhiljaa kuljettajaa toisensa perään alkoi mennä hänen ohitseen.

Kierroksella 20 Sullivanin ongelmat olivat jo sitä luokkaa, että jopa Fabi meni hänen ohi suoralla yllättävänkin helposti. Sullivan alkoi tuossa vaiheessa ajaa kilpailua lähinnä viimeisten joukossa ja turhautuminen oli saavuttamassa lakipisteensä.

Ennen kierrosta 24 alkaneita varsinaisia varikkokäyntejä järjestys pysyi samana. Piquet paahtoi yhä huippuvauhtia johdossa ja Arnoux alkoi saada eroa Cheeveriin. Juuri mitään muuta merkittävää ei tapahtunut. Ensimmäisenä varikolle pysähtyi siis de Angelis ja heti hänen jälkeensä kierroksella 25 pysähtyi Jean-Pierre Jarier joka oli taistellut lähinnä Sullivanin ja Alboreton kanssa Cossyliigan kuninkuudesta heti Rosbergin jälkeen. Tätä ennen oli tapahtunut kilpailun merkillisin käänne.

Hieman yli 13 sekunnin mittaisen varikkopysähdyksen tehneen Laudan auto sammui varikkosuoralle ja sitten Lauda huitoi työntöapua. Yllättäen Brabhamin varikkomuurilta hyppäsi tuttu mies Laudan avuksi. Se oli hänen entinen tallipäällikkönsä Bernie Ecclestone. Gordon Murray ei tiennyt, että itkisikö vai nauraisiko tilanteesta.

Harvoin kenenkään kilpailevan tallin jäsen tai päällikkö hyppäisi noin vain auttamaan kilpailevan tallin kuljettajaa hädässä. Lauda pääsi vielä pois varikolta kisaan, mutta vähän ajan kuluttua hänen kilpailunsa oli ohi moottoririkon vuoksi. Sitten tulikin yllättäen Prost varikolle. Pysähdyksessä ei sinällään mitään yllättävää ollut, mutta kaikki panivat merkille hänen hitautensa ranskalaisen lähtiessä uudelleen radalle.

Kierroksella 27 Prost toi autonsa uudelleen varikolle ja sillä kertaa kisa oli siinä. Moottori oli hajonnut ja Renaultille tilanne oli katastrofi. Talli huolsi Prostin autoa kiireesti, mutta sitten tilaa piti tehdä Cheeverin autolle tämän tekiessä varikkopysähdyksensä. Tässä vaiheessa Arnoux ehti käydä varikolla ja hetkeä myöhemmin Cheeverkin tuli varikolle.

Samalla kierroksella pysähtyi myös Warwick. Kierroksella 28 pysähtyi moni kuljettaja. Tambay, Winkelhock, ja Mansell. Kierroksella 29 Rosberg kävi tekemässä oman pysähdyksensä ja 11:sta paikalta keskeytti sitten vuorostaan öljyyntyneen kytkimen takia Alboreto. Kierroksella 30 varikolle tuli Giacomelli. Muuten odoteltiin enää vain Piquetin varikolle tuloa. Murrayn yllätystaktiikka oli toiminut täydellisesti.

Kaikki muut olivat kaukana hänen takanaan pysähdysten jälkeen ja Piquetin tullessa varikolle kierroksella 33 pysähdys kesti 10,15 sekuntia ja näin Piquet ehti reilusti takaisin johtoon. 25 sekunnin johtoasemasta oli helppoa keskittyä vain johdon pitämiseen. Arnoux ja Cheever vuorostaan varikkostoppiensa jälkeen kävivät taistelua toisesta sijasta sillä Cheever oli alkanut ajaa huomattavasti kovempaa vauhtia pysähdyksensä jälkeen kuin ennen sitä.

Viimeisestä pisteestä taistelivat Warwick ja Winkelhock ja saksalainen joutui tällä kertaa keskeyttämään kierroksella 36 pakoputken hajottua. Warwick näytti saavan itselleen viimeisen pisteen. Järjestys oli siis Piquet, Arnoux, Cheever, Tambay, de Angelis ja Warwick. Kierroksella 41 tapahtui paljon.

Thierry Boutsen joutui keskeyttämään ajeltuaan loppuvaiheessa kilpailua lähinnä viimeisten joukossa moottorin hajottua, samalla Sullivan tuli moottorivaurion takia varikolle ja johdossa Piquetin johto tippui enää 15,5 sekuntiin. Sullivan jäi jatkamaan ajelua viimeisenä radalla vaikka auton mittarit olivat hajoamispisteessä ja ajaminen oli yhtä kidutusta autolle. Piquetin osalta johtoaseman tippuminen johtui monesta asiasta mitkä olisivat voineet aiheuttaa keskeytyksen.

Ensiksi talli pelasi uhkapeliä tankkaamalla alle 100 litraa bensiiniä Piquetin tankkiin, mikä ei välttämättä BMW:n turbon tehoilla riittäisi maaliin saakka edes Monzassa. Toiseksi Piquetin säätövipu meni oikosulkuun yhdessä polttoaineensyötön kanssa mikä aiheutti kulutusongelman autoon ja kolmanneksi Piquetin autoon tuli ylikuumenemisen seurauksena moottorivaurio. Piquet kytki suihkutuksen päälle ja vähensi reilusti ahtopaineita saatuaan säätövivun haluamaansa asentoon oikosulun päätyttyä.

Sen jälkeen Piquet tyytyi ajelemaan vain hallinnoivasti johtopaikkansa suhteen. Kierroksella 42 Cheever oli melkein ajanut Arnoux'n Ferrarin kiinni ja Cheever näytti pääsevän hänestä ohi, mutta Monzassa tärkeä nelosvaihde hajosi ja siten Cheeverin oli pakko tyytyä kohtaloonsa. Samoihin aikoihin kohtaloonsa tyytyi myös kauan sitten varmalle nelospaikalle jäänyt Tambay ja de Angelisin autoon iski jarruongelma.

Sen myötä de Angelis laski autonsa ahtopaineita ja tyytyi varmistamaan edes kauden ensimmäiset pisteet itselleen. Kierroksella 45 Sullivanin kilpailu päättyi viimeiseltä sijalta auton moottorivaurioon, polttoainemittarin hypättyä nollaan ilman syytä ja polttoainepumpun repeämiseen. Kierroksella 46 viimeisen sijan perinyt Fabi keskeytti öljyvuodon seurauksena moottorin hajoamiseen.

Kilpailun voitti siis melkein puolen vuoden tauon jälkeen Nelson Piquet, toiseksi tuli Rene Arnoux, kolmanneksi Eddie Cheever, 4:ksi Patrick Tambay, 5:ksi Elio de Angelis, 6:ksi Derek Warwick, 7:ksi Bruno Giacomelli, 8:ksi Nigel Mansell, 9:ksi Jean-Pierre Jarier, 10:ksi Marc Surer, 11:ksi Keke Rosberg, 12:ksi Johnny Cecotto ja 13:ksi ja viimeiseksi sijoittui Roberto Guerrero.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Monzan kilpailun jälkitunnelmissa Renaultilla oltiin tyrmistyneitä lopputuloksesta. Prost oli jäänyt toistamiseen ilman pisteitä auton moottorin petettyä hänen altaan ja se aiheutti paljon keskustelua kilpailun päätteeksi. Kuukautta aiemmin elokuussa Prostista puhuttiin maailmanmestarina kaudeksi 1983 Ranskan lehdistössä ja Itävallan voitto oli vain lisännyt hänen pistejohtoaan. Nyt se oli sulamassa olemattomiin toisen keskeytyksen takia.

Nelson Piquet oli enää vain kaksi pistettä häntä jäljessä ja Rene Arnoux vain viiden pisteen päässä kolmantena joten Prostin tilanne näytti kääntyvän jälleen kohti mestaruuden menettämistä.

Renaultilla ryhdyttiin tekemään kiireisiä testitöitä ja ylimääräistäkin työviikkoa, että Prostin auto saataisiin varmuudella toimimaan Euroopan Grand Prixiin Brands Hatchiin. Eddie Cheeverin tuoma kolmas sija oli lähinnä vaisu yllätys ja pelkkä hyvä lisä kaiken pahan rinnalla.

Tallipalaverissa Cheever sai kuulla Gerard Larrousselta jälleen kehuja, mutta samalla tallin yleishenki kertoi selvää kieltään. Cheeverin olisi pitänyt pystyä ohittamaan Arnoux viedäkseen jälleen pois häneltä pisteitä Prostin eduksi. Renaultilla näytti siis tulevan melkoinen tilanne eteen.

Ranska vaati voittoaan ja Renaultin urheilujohtaja painosti myös Toiminnanjohtaja Jean Sagea mestaruuden suhteen. Urheilujohtajalla vuorostaan oli niskassa koko Renault Sportin paineet ja koko urheiluosastolla vuorostaan oli paineita aina äkeään johtokuntaan päin. Näin asia ainakin nähtiin ulkopuolisin silmin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Brabhamilla oltiin riemastuneita Nelson Piquetin voitosta. Vihdoin ja viimein pitkästä aikaa oli Piquet voittanut osakilpailun ja siitä otettiin kaikki ilo irti. Viimeisen puolen vuoden ajalta Piquet oli välillä tuntunut olevan Rion ja Monzan välillä täysin eksyksissä. Tosin mitään katastrofaalisen huonoa kilpailua ei ollut onneksi sattunut matkan varrelle.

Long Beach oli tosin edelliskauden Las Vegasin toistoa miehen vain tyytyessä ajamaan keskikastissa, mutta ilman tätä yhtä erikoista huonoa kilpailua Piquet oli aina ajanut mestaruudesta kaudella 1983.

Paul Ricardissa hän oli ollut toinen, Imolassa hän oli keskeyttänyt, Monacossa oli polttoaineen säästelyn vuoksi ollut toinen, Spa-Francorchampsissa neljäs myös polttoaineen säästelyn vuoksi, Detroitissa neljäs renkaan puhkeamisen ja siitä seuranneen ylimääräisen pysähdyksen myötä, Montrealissa hän oli keskeyttänyt, Silverstonessa hän oli ollut toinen tallin virheen seurauksena ja sen jälkeen kaikki oli jo muuttunut.

Jo Silverstonessa hänen autostaan oli tullut päivityksen myötä nopea, mutta aina Hockenheimista lähtien jossain määrin radan nopein mies oli ollut Nelson Piquet. Piquet keskeytti Saksassa, mutta Itävallan Österreichringillä ilman teknisiä murheita hän olisi ollut voittovauhdissa sielläkin ja Hollannin Zandvoortinkin Piquet olisi voinut voittaa ilman kolariaan Alain Prostin kanssa.

Ainoa todella vaarallinen asia Piquetin mestaruudelle olisi voinut olla vain Brabham BT52B:n edelleen liian pieni polttoainetankki. Auton turbomoottorin tehojen kasvaessa kilpailun loppupuolen säästöajosta tuli entistäkin tärkeämpi tekijä ja huolimatta huippuluokan BMW:n kehittämästä elektronisesta mikrosirusta autossa se ei vielä toiminut teknologisten rajoitustensa takia aivan niin hyvin kuin mitä brasilialainen olisi toivonut.

Loppukauden kahteen viimeiseen kilpailuun Piquet lähti erittäin luottavaisin mielin ja pitkästä aikaa myös selvänä voittajaehdokkaana. Aiemmin ainakin 2-3 kilpailun voittoa ja Detroitin rengasrikkokin mahdollisesti menetetty voitto mukaanlukien jo 4 voittoa oli mennyt Piquetiltä sivu suun ja näin hänen oletettiin ottavan omansa takaisin kauden lopussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Tolemanilla riemuittiin jälleen erittäin paljon Derek Warwickin ajosuorituksesta kilpailussa. Hyväksi suoritukseksi nähtiin myös Bruno Giacomellin seiskapaikka, mutta siitä ei vain harmittavasti saatu pisteitä.

Ilo siitä, että olivatko tallin toistamiseen saavutetut pisteet arvokkaampia kuin ensimmäiset oli pieni kysymysmerkki. Toista kertaa pisteille sijoittuminen vajaan kolmen kauden yrittämisen jälkeen kuninkuusluokassa oli kuitenkin mahtava juttu Tolemanille. Sen myötä pieni brittitalli alkoi keskittyä Englannissa ajettavaan Euroopan Grand Prixiin eli Brands Hatchin kilpailuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Italian Monzassa toinen tavallaan erittäin onnistunut talli oli Lotus, mutta samalla tallissa käytiin jälleen rikinkatkuinen yhteenotto Peter Warrin ja Nigel Mansellin kesken. Tallin onnistumisiin lukeutuivat Elio de Angelisin vihdoin ja viimein saavuttamat pisteet, mutta Pirellin renkaat pettivät jälleen ja parempaankin vauhtiin olisi ollut mahdollisuuksia tallipäällikön mukaan.

Syyttely jäi vähiin sen jälkeen kun de Angelisin autosta löytyivät vaurioituneet jarrut ja siten Warr tyytyi vain kehumaan italialaista tilanteeseen nähden hyvin. Mansellin kanssa käytiin taistelua kilpa-autoilun riskeistä ja ihmismääristä.

Mansell ei aikonut ottaa vähäisintäkään riskiä siitä, että edes joku yksittäinenkin henkilö olisi jäänyt lopun yleisöryntäyksessä hänen autonsa alle. Heti Ferrarin Patrick Tambayn ylitettyä maaliviivan oli alkanut lähes joka vuosi toistuva yleisöryntäys radan joka osille ja vain pääsuoraa lukuunottamatta rata alkoi suorastaan tulvia tifosoja ja muita ihmisiä.

Warr vuorostaan painotti, että omatunto maksoi tallille 3000 dollarin palkintorahat ja muistutti jälleen Mansellia lupausten pettämisestä. Mansell toisti, että hän ei ollut tieten tahtoen rikkonut tallipäällikköään vastaan tai pettänyt fanejaan hidastamalla lopussa vauhtiaan liikaa. Mansell ei halunnut kerta kaikkiaan sitä, että joku olisi voinut kuolla.

Jo edellisenkin kauden Monzassa Mansell oli yleisöryntäyksen aikana hidastanut autoaan alle kilpailuvauhdin tasolle ja teki sen uudestaan myös kauden 1983 Italian osakilpailussa. Viime vuonna tallista oli lähinnä harmiteltu hidastelua ja päivitelty rivien välistä palkintorahan menemistä. Kaudella 1983 siitä suorastaan karjuttiin ja riideltiin tallissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Aivan oma lukunsa oli ollut kilpailussa Keke Rosbergin kilpailu. Hän oli ylittänyt jo vuonna 1979 silloisen Monzan kilpailujohtajan Strafezzolin määräyksestä perustetun ns. Patresen viivan.

Valkoisen viivan piti pitää ajajat yhdessä linjassa jotta he olisivat voineet välttää Ronnie Petersonin onnettomuuden kaltaisen tilanteen Monzan kapenevalla lähtösuoralla. Rosberg ylitti kilpailun tuomareiden mukaan rajansa. Toisin sanoen Rosberg ajoi 20 metriä radan viivan ulkopuolella ja rikkoi näin sääntöä.

Rosberg yritti perustella tekemisiään sanomalla, että hän olisi jäänyt Bruno Giacomellin taakse. Giacomelli oli kauden 1983 tapaan saanut erittäin huonon lähdön jälleen kerran.

Rosbergin hidastelu tai selvä jääminen Giacomellin pussiin lähdössä olisi tarkoittanut jarrutustilanteessa mahdollisesti erittäin valtavaa onnettomuutta sillä italialaisen Tolemanissa eivät jarrut olleet toimineet kovinkaan hyvin koko kilpailun aikana. Eivätkä myöskään ensimmäisen mutkan jarrutustilanteessa.

Ihme kyllä Giacomelli ei kuitenkaan osunut kehenkään kuljettajaan ja niin kilpailu jatkui molempien herrojen osalta loppuun saakka. Ikävä kyllä Rosbergille annettiin tilanteesta kaikesta huolimatta minuutin aikasakko hänen palkintorahansa muodossa eli 2000 dollaria oli sakkosumma. Samalla Rosbergin sijoitus putosi 9:ltä sijalta 11:ksi.

Rosberg kävi jälleen kuumana tilanteesta ja yditti vedota kilpailun lopputulosten säilyttämiseen ennallaan turhaan. Tuomareihin ei suunsoitto tehonnut, mutta Rosbergiä kismitti kaikkein eniten tuomariston nuiva suhtautuminen koko tilanteeseen. Ikään kuin Rosberg olisi taas kerran ollut se suuri syntipukki kaikkeen. Lisäksi Rosbergiä suututti myös tuomariston näennäisesti ymmärtäväinen asenne Rosbergin ongelmaan.

Samalla hän arvosteli tuomareita myös siitä, että hänen lisäkseen myös ainakin yksi toinenkin kuljettaja oli ylittänyt Patresen viivan lähdössä ja lisäksi vielä yksi muukin kuljettaja oli ylittänyt hetkellisesti viivan, mutta palannut sittemmin linjoille muiden kanssa. Videonauhoista ja muista todistusaineistoista huolimatta kilpailun tuomarit eivät kuitenkaan edes miettineet asiaa vaan tuomitsivat Rosbergin suoraan sakkoon ja sijoitusten menemiseen.

Rosbergin mielestä poliittisista syistä nämä kuljettajat eivät saaneet rangaistusta vain sen vuoksi, että FISA suosi liikaa sarjassa esiintyviä italialaisia tai ranskalaisia kuljettajia. Italian kilpailun tuomariston loppulauselmassa kukaan muu kuin Keke Rosberg ei ollut ylittänyt Patresen viivaa Monzan kilpailun lähdössä kaudella 1983 ja asialle tuli siinä sivussa piste.

Huolimatta Rosbergin arvostelusta kilpailun tuomariston rehellisyyttä kohtaan. Tallin sisäisessä palaverissa juuri viimeisetkin mahdollisuutensa mestaruutensa uusimiseen menettänyt Rosberg kihisi vieläkin kiukusta, mutta John Westwoodin kehoituksesta hän yritti vain rauhoittua ja olla miettimättä asiaa. FISA:n arvostelu kun julkisesti olisi varsin vaarallista peliä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Italian Monzan osakilpailun lopputulemaksi muotoutui jo monen osalta ennakoitu lopulliseen muottiin koitunut järjestys. Jossain määrin tämä kuvio oli ollut olemassa jo kauden kolmannesta osakilpailusta eli Paul Ricardista lähtien. Neljä miestä taistelivat maailmanmestaruudesta kauden 1983 osalta.

Nelson Piquet, Alain Prost, Rene Arnoux ja Patrick Tambay. Nelson Piquet vaikutti ylivoimaisimmalta ehdokkaalta mestariksi kolmen viimeisimmän kilpailunsa perusteella ja jossain määrin jo Silverstonesta lähtien Piquet oli osoittanut mestarin elkeitä radalla.

Prost oli joutunut parissa kilpailussa tunnustamaan tosiasian, että 14 pisteen MM-johtokaan ei ollut mikään kaiken kestävä. Keskeytykset Zandvoortissa ja Monzassa söivät tuota johtoa paljon. Zandvoortissa olisi vain kannattanut ajaa ne kuusi pistettä, mutta ei.

Ferrarit olivat yhä edelleen mukana mestaruuskamppailussa, mutta jokseenkin aina ne tuntuivat olevan keskeytyksistä riippuvaisia tai vauhdillisesti olevan vain kolmanneksi tai neljänneksi nopeimpia autoja radalla.

Zandvoortin yllättäen tapahtunut kaksoisvoitto osui parhaimpaan mahdolliseen paikkaan. Monzassa molemmat olivat ajaneet niin hyvin kuin pystyivät, mutta silti Ferrari ei ollut mitenkään kyennyt saamaan Brabhamia kiinni nopeudessa. Lisäksi tallia varjostivat ongelmat myös mahdollisesta tallimääräyksen käytöstä.

Molemmat kuljettajat olivat sopimustaustaltaan ongelmien välttämiseksi tasaveroisia kuljettajia tallissa, mutta monien mielestä etenkin Tambay oli vain nimellisesti tasa-arvoinen. Etenkin kun Tambay oli tullut toiseksi Zandvoortissa ja Monzassa koko viikonlopun ajan Arnoux oli usein saanut parempia päivitysosia ja vielä hieman erilaisemmat Goodyearin sekarengastukset alleen kilpailua varten.

Tallimääräyshuhuja oli ollut liikkeellä jo paljon ennen Zandvoortiakin, mutta pistetilanteen realisoituessa tuolloin ja sen jälkeen Monzan päätteeksi Tambaylla oli edelleen mahdollisuudet mestaruuteen. Se oli kuitenkin varsin vaikeaa saavuttaa kun eroa jo tallikaveriin oli 9 pistettä ja Prostiin 11 pistettä kahden osakilpailun ollessa enää ajamatta. Siten tallikaveri Rene Arnoux oli mahdollisen tallimääräyksen tullessa eteen etulyöntiasemassa.

Käytännössä Tambayn olisi pitänyt voittaa molemmat jäljellä olevat kilpailut ja muiden mestaruuskandidaattien olisi pitänyt mieluusti keskeyttää kilpailut tai jäädä vain jäännöspisteille. Vaarallisin oli tietenkin Prostin pistetilanne.

Joka tapauksessa Monzan kilpailun päätteeksi ennen Brands Hatchin uusintaa eli Euroopan Grand Prixiä oli selvää, että autourheilun kuninkuusluokan ystävät myös Suomessakin saisivat jännitettäväkseen neljän huippukuljettajan välisen mestaruustaistelun.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9354
Siinä kisan startti (tai itse asiassa koko kisa), josta voi tuon Rosbergin viivanylityksen nähdä. Ei siinä vaaratilannetta aiheunut, mutta silloinen sääntö oli sääntö.

http://youtu.be/CG3Vexo4SA8?t=4m2s

Tuon jälkeen on tainnut olla aika vapaata tuon viivan ylittäminen, vaikka mm. Kyllösen mukaan vuonna 1995 oli uhattu jopa mustalla lipulla. Irvine ja Badoer ylittivät sen linjan molemmissa starteissa, mutta mitenkään siihen ei reagoitu. Toisessa lähdössä toki Badoer olisi ajanut päin Katayamaa, jos ei olisi sen viivan yli mennyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Niin se onkin. Vuoden 1983 Italian Grand Prixin jälkeen tuo Patresen viivan sääntö oli kyllä vielä muutaman vuoden ajan tiukemmin esillä. Ainakin vielä seuraavan kauden kilpailussa asiasta kerrottiin tulevan ikävyyksiä ja vielä pari seuraavaakin vuotta, mutta sen jälkeen koko viivasääntö vähän kuin jäi taka-alalle.

1990-luvulla sitten viivasäännön kuvio tuntui vaihtelevan vuosi vuodelta. Joinakin vuosina vaaraa aiheuttamatta sai linjan ylittää ilman rangaistuksia ja sitten oli tosiaan tuo vuoden 1995 mustan lipun aiheuttava kuvio jota tuomaristo ei paljon viitsinyt noteerata.

Näin Italian kilpailun suhteen tuo vuoden 1979 kilpailujohtaja eli Strafezzoli oli sikäli aika hauska ukko, että hänhän oli ammatiltaan poliisimies ja monien mielestä poislukien Pierre Stassen yhden vuoden lähettäjähommaa kaudella 1977 hän oli myös ensimmäinen mies joka toi ennen kaikkea järjestystä epäselvään lähettäjäkuvioon ja italialaiseen järjestäjätoimintaan.

Ainakaan hän ei heilauttanut lippua silloin kun muutamakin auto vielä liikkui ruudukossa. Tai ei ainakaan pitänyt Ferraria jotenkin muita talleja parempana tallina jonka laittomuuksille piti kääntää toinen poski. 70-luvulla Restellin aikana silloin tällöin Ferrarin autot olivat saaneet laittomasti ohitella muita autoja lämmittelykierroksella ja muiden ohitellessa siitä olisi tullut musta lippu. Mutta ei tietenkään Enzon tallille ei.

Hän oli myös ehdolla FISA:n ensimmäiseksi pääsääntöiseksi kilpailujen viralliseksi lähettäjäksi, mutta Bernie Ecclestonen ehdotuksesta Derek Ongarosta tuli sittemmin virallinen lähettäjä. Ilman valintaa tai koko Monzan onnettomuutta 1978 hän olisi todennäköisesti ollut myös kansallislipun heilauttaja kauden 1979 Italian Grand Prixissä.

Gianni Restelliin verrattuna Strafezzoli oli yleensä melko tarkka sääntöjen noudattamisesta, mutta Keke Rosbergin kanssa hänelläkin oli ollut oma yhteenottonsa. Strafezzoli kun oli sanonut Rosbergiä toisten estelijöiksi radalla kilpailun päätteeksi ja Rosbergin pitäessä päänsä siitä oli tulla kuumempikin yhteenotto.

Lopulta Rosberg sai kuunnella tuolloin kuunnella vain tuomitsevia lausuntoja ja selvisi ihmeen kaupalla sakoitta tuomaristolle suunsoitosta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Laitetaan sitten vielä tunnelmia tallien ja kuljettajien osalta Monzan kilpailusta:

Williams ja Keke Rosberg: Rosbergin 16:sta sija Virallisessa Harjoituksessa oli synkkä juttu, mutta Laffiten karsiutuminen oli vielä sitäkin synkempi juttu. Rosberg oli parhaimmillaan kilpailussa seiskapaikalla ja ennen pysähdystään jopa yksi jäännöspiste näytti olevan saavutettavissa.

Suurimman osan kilpailua hän oli taistellut Winkelhockin, Mansellin ja Giacomellin kannassa aivan heidän takanaan. Pääsemättä kuitenkaan ohi paitsi heidän ollessaan pysähdyksillään tai muuten vain tehdessä pieniä virheitä jarrutuksissa.

Rosberg oli maalissa yhdeksäs ja Cossyliigan nopein, mutta sääntörike tiputti hänet 11:ksi. Brands Hatchiin tulee turbomoottori, mutta tänä vuonna ei valitettavasti enää tule mestaruutta Rosbergille.

Tyrrell: Kilpailun jälkilöylyt olivat yllättävänkin katkerat kuljettajien välillä. Sullivan oli ollut ensimmäistä kertaa Alboretoa nopeampi kaudella Virallisessa Harjoituksessa ja jostain ihmeen syystä italialainen oli siitä suivaantunut amerikkalaiselle.

Alboreto ihmetteli kisan jälkeen suureen ääneen, että miksi Sullivan esteli häntä kilpailun alussa ja Sullivan taas vuorostaan ihmetteli Alboreton käyttäytymistä koko asian suhteen. Kilvanajo on aina kilvanajoa.

Kilpailun alussa Sullivan oli jälleen radan showmies, mutta ongelmat pakottivat hänet lopulta keskeyttämään. Lopullinen syy oli polttoainepumpun repeytymä autossa. Sullivan oli erittäin turhautunut keskeytyksestään ja kaikesta muustakin. Hän myös muistutti Ken Tyrrelliä aiemmista sanomisistaan. Siten 012 tulee viimein myös Sullivanille Brands Hatchiin.

Alboreto ohitti puolestaan alkukierrosten jälkeen tallikaverinsa ja osumilta ei vältytty tilanteessa. Taisteli sittemmin Jarierin kanssa Cossyliigan kuninkuudesta Rosbergin jälkeen. Kierroksella 8 Alboreto oli jo 12:sta, mutta lopulta matka päättyi sijalta 11:sta kytkinöljyjen valuessa ohjaamoon ja sotkien koko ohjautuvuuden.

Brabham: Itävallan ja Hollannin jälkeen Brabham on lopullisesti aloittanut loppukirin kohti maailmanmestaruutta. Merkkimestaruus on harmittavasti mennyt jo, mutta kuljettajien mestaruus on vielä saatavilla. Piquet ajoi kilpailussa seesteisen rauhallisesti kohti voittoa Patresen keskeytettyä ja edes vapisevat kädet eivät brasilialaista lopussa haitanneet. Tai moottorin ylikuumentuminen. Patrese vaikutti voittavan kotiyleisönsä edessä ja olisi myös saanut voittaa sovitusti ennen kilpailua ilman poikkeustilannetta sen. Keskeytys oli jälleen harmittava takaisku myös hänen jatkon kannalleen kilpailukykyisesti tallissa.

McLaren: Laudalla oli todennäköisesti uransa toisen tulemisen kamalin kilpailu. Jo alusta asti hänen autonsa oli ajokelvottomassa kunnossa ja kolmannella kierroksella hän ajoi kilpaa Osellan miesten kanssa. Jarrunesteiden vaihdon, kaasuttimen ja auton tehosäätövivun korjausten jälkeen Lauda ajeli hetken ajan kokonaan viimeisenä radalla. Sittemmin oli jo nousussa ennen keskeytystään.

Watson puolestaan ajoi yllättävänkin hyvin. Kierroksella 5 hän oli jo kasipaikalla ja kolmea kierrosta myöhemmin jo seitsemännellä sijalla. Keskeytti harmittavasti sähkövian takia. Pisteisiin tai jopa palkintopaikkaan olisi voinut olla Monzassa mahdollisuuksia. Seuraava kilpailu onkin Belfastin Tiikerin 150:s formula 1:ssä.

ATS: Winkelhock oli jälleen auton numeron arvoisella ysipaikalla Virallisessa Harjoituksessa. Lähtö oli saksalaisella huono ja hän oli 13:sta ensimmäisen kierroksen jälkeen. Myöhemmin nousi kasipaikalle ja pysyi sillä kierrosten 14-28 ajan ajaen Warwickin perässä. Varikkostopin jälkeen oli seitsemäs ja näytti saavan viimeisen pisteen reilusti ajamalla kunnes pakoputki petti hänet. Talli ja mies ovat ehdottomasti sinällään kilpailukykyisiä, mutta luotettavuus on karmeaa. Sitä ei oikeastaan ole käytännöllisesti katsoen lainkaan.

Lotus: Virallinen Harjoitus oli vaihteeksi pieni pettymys tiimiltä ja poikkeuksellisesti kilpailussa tallin vauhti oli parempaa kuin yleensä. Myös luotettavuus kuluneita Pirellin renkaita lukuunottamatta oli kerrankin oikein hyvää.

Parhaimmillaan de Angelis oli jo neljäntenä ja ilman loppuvaiheen jarruvauriota hän olisi voinut olla neljäs tai paremminkin sijoittunut kotikilpailussaan. Edes kauden ensimmäiset pisteet viitospaikalla eivät paljon häntä lämmittäneet.

Mansell taas vuorostaan ajoi muuten hyvin, mutta sai väärät Pirellin renkaat eli Lyhytjyväiset tulivat hänelle uudestaan kilpailun toiselle puoliskolle Pitkäjyväisten sijaan alle. Sen myötä loppuosa meni taas renkaiden kanssa taistellessa ja lopputulos oli vaisu.

Renault: Jälleen kerran yllättävän vaisu viikonloppu La Regien suhteen. Prost tuntui olevan huonoimmillaan varsin hermoheikko ja tifosojen vainottavana ei ollut helppoa.


Joka tapauksessa Prost ajoi vaisusti kilpailussakin aina siitä lähtien kun hän joutui väistämään de Cesarisin autoa nurmikon kautta. Varikkokäyntiäkin ennen mies taisteli moottorivaurion kanssa ja lopulta auton moottori hajosikin. Cheever vuorostaan ajoi yllättävän hyvänkin kilpailun ja selvisi maaliin kolmantena huolimatta hajonneesta nelosvaihteestaan. Tallikilvassa Renault on 17 pistettä Ferraria jäljessä ja sekin ärsyttää Renaultin johtokuntaa.

RAM: Kehitystyö tallissa on pysähtynyt ja testiä ei ole tehty enää aikoihin tallissa. Siitä huolimatta Acheson oli päästä kilpailuun. Vain vajaat kaksi kymmenystä erotti hänet kilpailusta. Ehkä vielä ennen kauden loppua talli nähdään kilpailussa.

Alfa Romeo: Kotiyleisön edessä oli vain paha pettymys. Kuljettajista de Cesaris teki pitkästä aikaa todella typerän virheen ja heitti hyvät pisteet hukkaan vain kahden sijan takia uhkarohkeuden alaisella liikkeellä. Baldi vuorostaan tuntui ajavan Zandvoortin tapaan yllättävän pirteän alkukilpailun ja ainakin jäännöspisteille Baldi olisi voinut päästä, mutta moottori hajosi liian aikaisin.

Euroracingin huhutaan vetäytyvän tallin päätteeksi poliittisten erimielisyyksien takia ja siksi, että Marlboro Italia ei halua rahoittaa tallia turhan takia. Ensi kauden kuljettajat ovat vielä täysin epäselviä.

Ligier ja Jean-Pierre Jarier: Talli odottaa vain kautta 1984 kuin kuuta nousevaa uuden turboauton unelmissa ja Boeselin karsiutuminen toista kertaa kaudella ei auta hänen jatkoaan tallissa tai edes koko lajissa. Jarier vuorostaan taisteli kilpailun aikana Alboreton ja Sullivanin kanssa alkuvaiheissa ja myöhemmin pysähdyksensä jälkeen Arrowsin miesten Surerin ja Boutsenin kanssa. Rosbergin vauhtiin asiaa ei ajamalla ollut, mutta Jarier peri Cossyliigan kuninkuuden Rosbergin aikasakon myötä ysipaikallaan.

Ferrari: Jossain määrin erinomainen kilpailu, mutta jossain määrin erittäin turhauttava kilpailu La Famiglialta. Erinomaisiin puoliin kuuluivat suhteellisen hyvä Virallinen Harjoitus ja kilpailu mutta turhauttaviin puoliin kuului Brabhamin dominointi, Enzon Käsien taistelut keskenään ja lisäksi Forghieri riiteli myös Harvey Posthlethwaiten kanssa autonsuunnittelusta.

Tallimestaruus on menossa vahvasti Maranelloon ja kuljettajamestaruus saattaa mennä vielä Arnoux'n nimiin, mutta Tambayn osalta mestaruus näyttää olevan vain kaukainen unelma. Ja lisäksi tallimääräys odottaa häntä ainakin huhujen mukaan.

Arrows: Edelleen täyttä varmuutta ensi kauden sponsoreista ei ole ja Jackie Oliver on huhujen mukaan astunut BMW:n pomojen kengille asiassa josta britin olisi pitänyt pitää pienempää suuta. Joka tapauksessa kilpailussa molemmat ajoivat parhaimmillaan ylemmässä keskikastissa vain vajotakseen alempaan keskikastiin ja lopulta viimeisten joukkoon ennen kilpailun loppua. Arrowsit taistelivat lähinnä toisiaan vastaan ennen Boutsenin keskeytystä. Surer oli maalissa 11:sta, mutta 10:s Rosbergin rangaistuksen jälkeen. Brands Hatchin pitäisi olla edes vähän helpompi tallille.

Osella: Molemmat autot pääsivät mukaan, mutta olivat viimeisenä jo ensimmäisen kierroksen jälkeen. Sitten Ghinzani ja Fabi ajoivat Laudan kanssa kilpaa sen kummemmin onnistumatta estämään itävaltalaisen ajamaa McLarenia. Ghinzani keskeytti pian, mutta Fabi jatkoi sinnikkäästi kilpailussa. Lopulta myös Fabin kilpailu päättyi 14:sta ja viimeiseltä sijalta öljyvuodon aiheuttamaan moottoririkkoon. Alfa Romeo ei vielä tiedä, että myöntääkö se tallille myös turbomoottoreita ensi kaudelle vai ei.

Theodore: Tallissa on hyvin heikko tunnelma Mo Nunnin lähdettyä. Hyvien lähtöjen myötä tallin kuljettajat olivat hetken aikaa korkeallakin. Kierroksella 8 sijoilla 17 ja 18 ajelivat Guerrero ja Cecotto heti Arrowsin Surerin ja Boutsenin jälkeen. Sen jälkeen oikeastaan ajelivat entistä enemmän itsekseen ja lopulta jäsentenvälisen kahinan vei Cecotto Guerreron kaasuttimen hajottua. Guerrero ei edes käynyt varikolla korjauksissa ja ajeli maaliin asti siitä huolimatta. Pieni ihme. Tallin taloustilanne on todella heikko ja Cecotton huhutaan jättävän tallin milloin tahansa. Myös konkurssi ei ole poissa kuvioista.

Toleman: Entistäkin parempaa menestystä tuli Alex Hawkridgen ja Ted Tolemanin tallille. Warwick lähti ajamaan alusta alkaen hyvin. Sijoilla 7-8 brittikuljettaja majaili pitkin kilpailua, mutta parhaimmillaan hän oli hetken aikaa viidentenä ennen pysähdyksiä. Pysähdyksensä jälkeen oli kuudentena ja tyytyväisenä pysyikin sillä maaliin saakka tuoden tallille toisen perättäisen sijoituksen. Giacomelli vuorostaan oli enimmäkseen sijoilla 8-14 kilpailun aikana ja parhaimmillaan kuudentena ennen omaa varikkostoppiaan. Pysähdyksen jälkeen kasipaikalta vauhti jatkoi yhä varsin hyvänä ja pääsi Mansellin ohi lopussa. Harmittavasti pistettä ei vain tullut ja Giacomellin jatko tallin kanssa on valitettavan lähellä loppuaan muutenkin.

Spirit: Vaikea viikonloppu päättyi lyhyeen. Johansson oli vasta 14:sta kun hänen autonsa hajosi sähkövikaan. Tallin pitäisi saada uusi automalli 101 valmiiksi Brands Hatchiin. Muuten meno jatkuu jälleen vaikeana.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Laitetaan sitten vielä kuljettajian MM-sarjan tilanne 13/15 osakilpailun jälkeen:

1 Alain Prost 51
2 Rene Arnoux 49
3 Nelson Piquet 46
4 Patrick Tambay 40
5 Keke Rosberg 25
6 John Watson 22
7 Eddie Cheever 21
8 Niki Lauda 12
9 Jacques Laffite 11
10 Michele Alboreto 10
11= Andrea de Cesaris 6
11= Nigel Mansell 6
13= Marc Surer 4
13= Riccardo Patrese 4
13= Derek Warwick 4
16 Mauro Baldi 3
17= Danny Sullivan 2
17= Elio de Angelis 2
19 Johnny Cecotto 1
 
Ylös