F1 Kausikooste -83

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Brands Hatchiin tultaessa oli jäljellä enää sen jälkeen vain yksi kilpailu jäljellä kautta 1983 ja mestaruustaisto oli yhä varsin jännittävä. Neljällä miehellä oli edelleen mahdollisuus mestaruuteen ja asetelmat olivat sen mukaiset. Nelson Piquet vaikutti voittavan maailmanmestaruuden jo pelkästään Silverstonen kilpailun jälkeiseen aikaan katsoen.

Huolimatta Rene Arnoux'n tai Alain Prostin olemisesta häntä pisteissä edellä. Ferrarin ykkösmiehen osalta keskikausi oli ollut vankka, mutta loppukaudella Arnoux tuntui olevan osin keskeytyksistä ja vähän myös onnesta riippuvainen ja Prostin osalta taas Renault oli ollut jälleen testeissä moitteettomassa kunnossa ja voittoon tuntuivat olevan hyvät mahdollisuudet.

Tosin Renault ei ollut niissäkään edes nopein. Brabham ja jopa Lotus olivat olleet kisaa edeltävissä testeissä nopeampia kuin La Regie ja se huolestutti Prostia.

Patrick Tambay oli toisena Ferrarin miehenä vielä myöskin mukana kamppailussa, mutta kiitos Detroitin törkeän radalta poisvedon ja Hockenheimin ja Österreichringin tuplakeskeytyksen hänen mestaruutensa oli käytännössä jo melkein mennyttä.

Toisaalta kaikkien muiden mestaruusmiesten jäädessä jäännöspisteille tai vielä mieluummin kokonaan ilman pisteitä Tambay olisi voinut etenkin voittaessaan nousta vielä erittäin vahvasti mukaan kamppailuun mestaruudesta puhuttaessa.

Jännittävyyttä kaikkien neljän osalta siis riitti vaikkakin Ferrarin osalta puhuttiin jälleen tallimääräysten käyttämisestä Arnoux'n eduksi. Tambay kuitenkin sanoi vieläkin ajavansa mestaruudesta ja tallikaveria tuettaisiin vain kun mestaruustaisto olisi ollut mennyttä. Jossain määrin Patrickin ja Renen välit olivat muuttuneet jännittyneemmäksi kauden aikana ja jopa vihamielisiksi erityisesti mestaruustaistelun huipentuessa.

Samalla tallitoverit olivat myös rikkoneet jonkin verran Toiminnanjohtaja Marco Piccininin haluamia kilpailun maaliintulojärjestyksiä kauden mittaan mikä ei myöskään ollut heidän edukseen puhuva seikka. Arnoux oli syyllistynyt siihen etenkin alkukaudesta ja loppukaudesta lähtien erityisesti Tambay oli selvästi rikkonut tallin tahtoa marssijärjestyksestä ja Hollannin kilpailun jälkeen etenkin Piccininin ja Tambayn välillä kipinöi kulissien takana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Varhain perjantaina kilpailun järjestäjät ilmoittivat hyväksyneensä Theodoren perustelut Johnny Cecotton poissaololle ja samalla talli sai poikkeusluvalla osallistua vain Roberto Guerreron voimin kilpailuun. Samalla Jonathan Palmer sai luvan osallistua ylimääräisellä Williamsin kolmannella autolla mukaan kilpailuun ja vuorostaan Stefan Bellof tai Philippe Streiff McLarenin ja Renaultin kolmansilla autoilla eivät.

Streiffin osalta kilpailupaikalle tuleminen olisi todennäköisesti ollut liian myöhäistä, mutta Bellof olisi voinut vielä ehtiä paikan päälle sillä McLaren oli luvannut myös testiäkin syyskuulle. Bellofin kilpailupaikan tullessa evätyksi järjestäjien osalta Ron Dennis huokaili pettyneenä ja kertoi nuorelle saksalaiselle, että hänen testinsä saisi odottaa ainakin vielä kuukauden verran. McLarenin kun oli muutenkin harkittava kuljettajapäätöksiään kauden 1984 osalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Kilpailun alla monet odottivat Euroopan kilpailusta tulevan vain Renaultin, Brabhamin tai Ferrarin juhlaa maailmanmestaruustaiston mukaisesti. Ikävä kyllä useimmat lajin seuraajat eivät ottaneet kuitenkaan huomioon tapahtumahetkellä Lotusin potentiaalia.

Lotus oli menestynyt kilpailua edeltävissä testeissä radalla yllättävän hyvin ja suorastaan nolannut (osin turbonkin avustamana) lähinnä kevään Mestareiden Ajon pohjalta yllättäjiksi ennakoidut Williamsin ja Tyrrellin.

Lotus oli ollut myös Brabhamia ja Renaultia nopeampi yhteistesteissä jossa myös McLaren oli ollut paikan päällä. Lotusin käyttämät Pirellit sopivat erinomaisesti viileässä säässä ajettaville radoille ja Brands Hatchin ohella auto loisti myös Silverstonessa kauden kilpailussa ja sen testeissä kauden aikana. Siten Lotusin osalta oikeastaan vain talli tiesi, että heillä olisi mahdollisuudet jopa voittoon Brands Hatchissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Perjantaina Vapaissa Harjoituksissa ei juuri tapahtunut mitään merkittävää. Williams oli edelleen vaikeuksissa vyörenkaiden kanssa ja samalla tapaa kärsi myös Ferrari. Etenkin kun heidän autoihinsa yritettiin sovittaa vyörenkaita. Sen sijaan ristikudosrenkailla Ferrarin vauhti oli selvästi parempaa kuin vyörenkailla.

Tosin Ferrarin vahingoksi Goodyearin vyörengasohjelma oli vieläkin kesken ja suurimmaksi osaksi Brandsissa saatavilla olleet vyörenkaat olivat jo suunnattu Williamsille. Muut Goodyearin tallit saivat vain yhden sarjan vyörenkaita testikäyttöön ja Ferrari sai sarjoja kaksi kappaletta käyttöön kuljettajaa kohden eli yhteensä neljä sarjaa vyörenkaita.

Suurimman osan vyörengastesteistään Ferrari teki viikonlopun harjoituksissa ja kilpailuun niitä harkittiin vain mikäli testiajat olisivat riittävän hyviä. Goodyearin vyörenkaissa pahin ongelma oli juurikin siinä, että ne olivat suunnattu osin myös viimeisen ristikudosrengaspolven kanssa juurikin turbomoottoreita ajatellen.

Lisäksi ne olivat kehitetty pikavauhtia lähinnä Michelinin ja ajoittain myös Pirellin vahvojen otteiden vuoksi. Vyörenkaat Goodyearilla tuntuivat lisäksi ajoittain myös huonommalta kuin vastaavat ristikudosrenkaat.

Vapaissa Harjoituksissa perjantaina nähtiin myös Osellan ongelmat joiden arveltiin nostavan RAM:n Kenny Achesonin mukaan kilpailuun ja samalla Andrea de Cesarisin hurja ulosajo joka romutti täysin italialaisen auton. Rooman mies ei kuitenkaan ollut loukkaantunut tilanteessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Perjantain Virallisissa Harjoituksissa nähtiin viimein myös Danny Sullivanin ajamana Tyrrell 012-malli. Sullivan oli toki saanut ajaa sillä myös harjoituksissa, mutta monien mielestä nyt nähtäisiin myös Sullivanin kyvyt nopean auton ratissa. Perjantain nopein mies oli pieni yllätys isoille talleille.

Lotusin Elio de Angelis nappasi alustavan paalupaikan ajalla 1.12.342 ja toiseen ruutuun ajoi tallikaveri Nigel Mansell ajalla 1.12.623. Se oli näpäytys Lotusin vauhdin epäilijöille ja maailmanmestaruutta jahtaavalle nelikolle. Siitä nelikosta nopein oli Nelson Piquet ajalla 1.12.724 ja samalla Piquet oli kolmannella sijallaan viimeinen 1.13:sta alittaja.

Jo alustavat ajat olivat reilusti kevään Mestareiden Ajon aikoja nopeampia, mutta silti reippaasti jäljessä vuoden 1982 paaluaikoja. Siinä mielessä ajateltuna alkukauden puheet loppukauden osalta siitä, että tasapohjaiset autot olisivat Euroopan kilpailun alla jo nopeampia kuin kauden 1982 autot olivat pötypuhetta.

Neljänneksi ajoi Alain Prost ajalla 1.13.342 ja viidenneksi nopein oli Riccardo Patrese ajalla 1.13.475 ja kuudenneksi nopein oli Eddie Cheever ajalla 1.13.592 ja seitsemänneksi nopein oli renkaiden kanssa vaikeuksissa ollut Rene Arnoux ajalla 1.13.596. Kahdeksanneksi nopein oli Manfred Winkelhock ajalla 1.13.679 ja yhdeksänneksi nopein oli Patrick Tambay ajalla 1.13.898 ja hän kärsi myös rengasvaikeuksista. Kymmenenneksi nopein aika meni McLarenin kaasutinongelman kanssa taistelleen John Watsonin nimiin. Aika oli 1.14.296.

11:sta sija meni Andrea de Cesarisille aikaan 1.14.403 ja 12:sta sija meni Derek Warwickille aikaan 1.14.411. 13:sta sija meni Mauro Baldille aikaan 1.14.727 ja 14:sta sija meni Keke Rosbergille aikaan 1.14.917. 15:sta sija meni Niki Laudalle aikaan 1.15.266. Lauda kärsi pitkälti samoista ongelmista kuin Watson eli kaasuttimen vauriosta ja jarrujen pumppausongelmasta. Marc Surer oli 16:sta ajalla 1.15.346 ja Bruno Giacomelli oli 17:sta ajalla 1.15.521. Thierry Boutsen oli 18:sta ajalla 1.16.094 ja Stefan Johansson oli 19:sta ajalla 1.16.525.

20:s sija meni Theodorea yksinään edustaneelle Roberto Guerrerolle ajalla 1.16.769 ja 21:s sija meni uutta Tyrrellin autoa ajavalle Danny Sullivanille ajalla 1.17.134 ja 22:s sija meni erittäin tiukassa taistelussa Jean-Pierre Jarierille ajalla 1.17.141 ja Raul Boesel oli 23:s ajalla 1.17.177. Ensimmäiseen kilpailuviikonloppuunsa osallistuva ja numeroa 42 kantaneella ylimääräisellä Williamsin autolla ajava Jonathan Palmer oli 24:s ajalla 1.17.432.

Alustavasti kaksi viimeistä lähtöruutua kilpailuun eli sijat 25 ja 26 menivät Michele Alboretolle ja Kenny Achesonille ajoilla 1.17.456 ja 1.17.577. Alustavasti kilpailusta olivat karsiutumassa sijoilla 27, 28 ja 29 molemmat Osellan kuljettajat Piercarlo Ghinzani ja Corrado Fabi ja lisäksi vielä Williamsin Jacques Laffite toistamiseen. Ajat herroilla olivat Ghinzanilla, Laffitella ja Fabilla 1.17.850, 1.18.467 ja 1.19.087.

Virallisen Harjoituksen jälkitunnelmissa Laffite oli erittäin pettynyt koko touhuun. Hän yritti valittaa renkaiden pidonpuutteesta ja auton säätöongelmista. Rosbergille häviämisen jotenkin vielä pystyi selittämään, mutta ensimmäistä viikonloppuaan ajavalle Palmerille vuorostaan ei.

Laffiten mieliala oli alhaalla ja Williamsilla ei oikeastaan hurrattu edes Palmerinkaan suoritukselle kaikki olosuhteet huomioon ottaen. Etenkin kun kyse oli Palmerille tutusta radasta testeissä. Toisaalta taas FW08C oli jo kehityspolkunsa päässä ja tallin katseet olivat jo Etelä-Afrikan päätöskilpailussa ja vielä enemmän jo vuodessa 1984.

Rosberg vuorostaan kärsi väsymyksestä ja voimattomuudesta Virallisen Harjoituksen jälkeen, mutta uskoi pystyvänsä parantamaan aikaansa huomisen vastaavassa koitoksessa ennen kilpailua. Osella vuorostaan oli vakavissa moottoriongelmissa ja Spiritillä oli myös paljon konehuolia. 101-malli jäi edelleenkin autotalliin ja molemmat kilpailumallit 201 ja 201C hajosivat vähän väliä joten Johansson ei ollut saanut kunnollista rytmiä ajoihinsa.

Tyrrelillä vuorostaan Alboreto oli järkyttynyt siitä, että tallikaveri oli häntä nopeampi jo alustavastikin. Italialainen uhosi pystyvänsä tallikaveriaan parempaan aikaan. Maksoi mitä maksoi. Toisaalta Alboreto oli erittäin turhautunut jo siitäkin seikasta, että tallin kilpailukyky oli pudonnut koko ajan alas ja hän pelkäsi jopa karsiutumista mitä hänen ei ollut juuri tarvinnut Tyrrellin aikoinaan pelätä.

Huominen päivä olisi erittäin mielenkiintoinen mestarikandidaattien ohella myös Lotusille. Kyseinen talli oli pääsponsorinsa John Player Specialin sponsoriradalla ja lisäksi se oli noussut vedonlyöjien mustaksi hevoseksi kilpailuun.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Lauantain Virallisessa Harjoituksessa vahvistuivat lopullisesti jo Silverstonessa alkaneet Lotusin loistavat esitykset Virallisten Harjoitusten osalta. Elio de Angelis otti uransa ensimmäisen paalupaikan ja Lotusin ensimmäisen paalupaikan noin 5 vuoteen. Edellinen paalupaikka oli tullut Jean-Pierre Jarierille Kanadan Montrealissa vuonna 1978. Nigel Mansell näytti pääsevän toiseen ruutuun, mutta sen vei lopulta Riccardo Patrese. Kaksi italialaista eturivissä oli erittäin harvinainen näky.

Lotusin osalta de Angelisin aika oli 1.12.092 ja silläkin jäätiin selvästi vuoden 1982 paaluajasta. Patresen aika vuorostaan oli 1.12.458 ja Mansellin aika lauantaina oli 1.13.089 ja se tiputti hänet muutenkin kolmannelle sijalle. Perjantain aika Mansellilla oli 1.12.623. Nelson Piquet oli lauantainakin ja muutenkin neljäs ajalla 1.13.095. Piquetin aika perjantaina oli 1.12.724. Lotusit ja Brabhamit olivat ainoat alle 1.13:sta rajan alittaneet kuljettajat koko viikonloppuna.

Brabhamitkaan eivät voineet mitään Lotusin autoille Brandsissa ja sekin nosti Peter Warrin odotuksia. Tämä oli tallille todella loistava osoitus sen kykenemiseen lajin huipulla myös Colin Chapmanin jälkeisenä vaikeana ajanjaksona. Ferrarit paransivat lauantaina aikojaan ja järjestys sijoilla 5-6 oli kuljettajien osalta Rene Arnoux-Patrick Tambay ajoilla 1.13.113 ja 1.13.157.

Renaultin miehet olivat hämmästyneitä heidän jäätyään vasta neljänteen lähtöriviin ja etenkin kun Eddie Cheever oli jälleen Alain Prostin edellä. Sijoitukset 7-8 menivät siis Cheeverille ja Prostille ajoilla 1.13.253 ja 1.13.342. Jokseenkin Prostin aika lauantaina oli 1.13.526, mutta se ei merkinnyt sijoitusten vaihtoa lauantain aikojen perusteella lähtöruudukkoon.

Manfred Winkelhock tuntui olevan television Ruutuysin nimen mukaisesti ysiruudussa jo kolmatta kertaa peräkkäin kauden aikana ajalla 1.13.679 auton numeronkin ollessa yhdeksän. Winkelhockin lauantain aika oli 1.14.750 ja sillä hän olisi muutoin ollut vasta 13:sta. Kärkikymmenikön täydensi John Watson kymppipaikallaan ajalla 1.13.783. Auton ongelmista huolimatta Watsonin sijoitus oli rohkaiseva suhteessa Michelinin aiempiin rengasongelmiin nähden McLarenilla. Watson oli myös erittäin luottavainen juhlakilpailunsa alla muutenkin. Lauantaina Watsonin sijoitus muutoin olisi ollut 9:s.

Derek Warwick oli 11:sta ajalla 1.13.855 ja lauantaina tuo aika riitti sijaan 10. Bruno Giacomelli oli 12:sta ajalla 1.13.949 ja lauantaina aika riitti sijaan 11. Toleman valtasi siis lähtöruudukon kuudennen rivin. Niki Lauda oli 13:sta ajalla 1.13.972 ja lauantaina aika riitti sijaan 12:sta. Andrea de Cesaris oli perjantain ajan 1.14.403 perusteella 14:sta. Hänen lauantain aikansa oli 1.15.440 ja sillä hän olisi ollut vasta 17:sta. Mauro Baldi oli perjantain ajan 1.14.727 perusteella 15:sta ja lauantaina aika oli 1.15.174. Hän olisi sillä ollut 14:sta. Keke Rosberg oli perjantain ajalla 1.14.917 16:sta, mutta lauantain ajalla 1.15.252 hän olisi ollut vasta 15:sta.

Marc Surer oli 17:sta perjantain ajalla 1.15.346 ja lauantain ajalla 1.15.501 hän olisi ollut vasta 18:sta. Thierry Boutsen oli 18:sta lähtöruudukossa kilpailuun parannettuaan aikaansa perjantailta. Hänen aikansa oli 1.15.428. Ilman perjantain ajan huonoutta hänen lähtöruutunsa olisi ollut 16:sta. Stefan Johansson oli 19:sta ajalla 1.15.912 ja lauantaina hän olisi ollut sillä muutoinkin ollut 19:sta. Danny Sullivan oli 20:s lähtöruudukossa perjantain ajan perusteella ja jälleen selvästi tallikaveriaan Michele Alboretoa nopeampi. Aika Sullivanilla oli 1.16.640 ja lauantaina hän olisi muutoin ollut 20:s.

Roberto Guerrero oli 21:s lähtöruudukossa perjantain ajalla 1.16.769. Guerreron aika lauantaina oli 1.17.454 ja sillä hän olisi ollut 23:s muutoin. Jean-Pierre Jarier oli 22:s ajalla 1.16.880. Lauantaina hän olisi ollut samalla ajalla 21:s. Raul Boesel oli 24:s perjantain aikansa 1.17.177 perusteella. Muutoin lauantain ajalla 1.17.593 hän olisi ollut 25:s. Piercarlo Ghinzani toi Osellansa kilpailuun mukaan lauantain ajalla 1.17.408 ja se toi sijan 24 lähtöruudukossa. Lauantaina sijoitus olisi ollut muutoinkin 22:s.

Williamsin Jonathan Palmer varmisti myös mukaanpääsynsä kilpailuun perjantain ajalla 1.17.432. Lauantaina Palmerin aika oli 1.17.524 ja hän olisi ollut muutoin 24:s. Viimeinen sijoitus meni Alboretolle Tyrrelillä lähinnä perjantain ajan 1.17.456 perusteella. Alboreto ajoi lauantaina ajan 1.17.936 ja olisi karsiutunut sen perusteella. Sijoitus olisi ollut muutoin 27:s.

Valitettavasti Kenny Achesonin aika 1.17.577 ei perjantaina aivan riittänyt pudottamaan Alboretoa jatkosta vaan hieman yli kymmenys jäi eroa italialaiseen. Lauantaina Achesonin aika oli 1.18.069 ja se ei riittänyt. Sijoitus olisi ollut 28:s. Corrado Fabi olisi lauantain ajalla 1.17.816 ollut mukana kilpailussa sijalla 26, mutta perjantain aika ei siihen riittänyt ja näin Fabi karsiutui. Jacques Laffite karsiutui urallaan ensimmäistä kertaa kahdesti peräkkäin ja mies karsitui kaikkiaan kolmatta kertaa.

Vuoden 1975 Monacossa ja edellisessä kilpailussa Italian Monzassa mies oli viimeksi karsiutunut. Aika Laffitella oli 1.18.261 ja ranskalainen vaikutti saavan hermoromahduksen. 29:s sija ja hitaimpana kuljettajana koko ajajajoukosta ei tuonut hänelle iloa. Ei lainkaan. Se myös osoitti lopullisesti miten heikossa kantimissa Goodyearin vyörengasohjelma siinä vaiheessa oli.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Lotusilla ilo oli ylimmillään. Lauantaina Imperial Tobaccon ja sen edustamat John Player Specialin miehet olivat haljeta ylpeydestä sen sponsoroiman nimikkotallin saadessa paalupaikan. Elio de Angelis puhui innostuneesti voiton mahdollisuuksistaan sunnuntain kilpailussa.

Italialainen kommentoi myös huvittuneesti omien haaveittensa toteutumisesta hieman eri tavalla kuin miten sen piti mennä. Taistellessaan vuosina 1980-1982 Lotusilla hänen ensimmäinen tavoitteensa oli vain päästä maaliin, ajaa sittemmin jonain päivänä paalupaikalle ja ottaa lopulta voitto. Maaliinpääsy oli toteutunut varsin pian, mutta voiton odottaminen tuntui pidemmältä kuin paalupaikan saanti.

Ihme kyllä Itävallassa 1982 Österreichringin radalla de Angelis oli erittäin niukasti onnistunut saamaan ensivoittonsa ennen ensimmäistä paalupaikkaansa. Nyt oli toteutunut myös jälkimmäinen haave. Nigel Mansellin osalta Virallinen Harjoitus oli myös sujunut erinomaisesti, mutta renkaissa tuntui kuitenkin olevan edelleen ongelmia ja sää oli ollut britin mielestä hieman liian kuuma Pirellin renkaille.

Viitisen astetta viileämpi keli olisi sopinut Mansellin mielestä paremmin renkaille ja silloin hänet olisi nähty tallikaverinsa sijaan paalupaikalla. Joka tapauksessa paalupaikasta talli otti todella kaiken mahdollisen irti. Talli kun oli viimeksi saanut sen muutenkin yllättävältä kuljettajalta eli Jean-Pierre Jarierilta 5 vuotta aiemmin Montrealissa 1978. Tuolloin Jarier oli muutenkin hallinnut kilpailua ennen keskeytystään.

Nyt tulevan kilpailun osalta ainoa kysymys oli vain, että kestäisivätkö Pirellin renkaat kerrankin todella loistavasti kilpailun ajan toimintakykyisinä. Siihen ei vielä tiedetty vastausta, mutta talli lähti silti vedonlyöjien lopullisena ennakkosuosikkina kilpailuun ja eivät edes isommat tallit voineet lähteä takki auki taistelemaan Lotusta vastaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Tyrrellin pilttuussa taas oli virittymässä jälleen suuri riita Michele Alboreton ja Danny Sullivanin välille. Amerikkalainen oli ollut toista kertaa peräjälkeen nopeampi kuin italialainen ja jostain ihmeen syystä se upposi Alboretoon hieman turhan vakavasti. Kenties järkytys piili siinä, että heti kun Sullivanilla kerrankin oli täysin samanarvoinen uusi automalli alla niin mies oli myös välittömästi häntä nopeampi.

Alboreto ihmetteli jälleen suureen ääneen Sullivanin suoritusta ja tällä kertaa hän toteuttikin edellisen osakilpailun vaatimuksensa. Nyt kun vanhaa autoa ei enää ollut niin Alboreto vaati Sullivanin käyttämän auton käyttöönsä. Sullivan saisi ottaa puolestaan hänen autonsa käyttöön ja virittää siihen uudet säädöt.

Omaa malliaan ei Sullivan aikonut antaa hänelle sillä hän ei ymmärtänyt ollenkaan italialaisen käytöstä ja Sullivanin haastettua hänet asiassa tulos oli ymmärrettävä. Sanasota tallitoverien välillä kiihtyi ja samalla Ken Tyrrell saapui taas kerran viheltämään peliä poikki.

Herra Tyrrellin kuultua riiteleviä osapuolia Sullivanin puolelle asettui Sullivanin oma mekaanikkoryhmänsä ja pääsuunnittelija Maurice Philippe. Alboreton puolelle asettui alustavasti vain hänen oma mekaanikkoryhmänsä.

Ken Tyrrell yritti pysyä kiistassa puolueettomana osapuolena, mutta kuten odottaa sopi niin Alboreto kiukustui jäätyään alakynteen myös autokiistassa mekaanikkojen enemmistön siirryttyä puoltamaan Sullivania ja niin hän vaati ykköskuskin oikeudella autoa käyttöönsä. Sullivan koko riitaan kyllästyneenä vuorostaan kehoitti Alboretoa hankkimaan lukulasit ja katsomaan sopimuspykäliä uudelleen.

Heillä ei Sullivanin mukaan ollut mitään ykköskuskin tai kakkoskuskin asemia ja vaikka olisi ollutkin niin häntä ei asiasta oltu paljon tallissa informoitu. Sullivan vaati italialaista mieluummin taistelemaan radalla ja siten hankkimaan ensi kilpailuun oikeudet leikkiä ykköskuljettajaa. Alboreto tulistui huomautuksesta ja lopulta uhkasi lähteä pois koko tallista.

Tässä vaiheessa Ken Tyrrell asettui lopulta jälleen kerran Alboreton puolelle. Tämä taas vuorostaan ei käynyt Sullivanille. Sullivan ei voinut ymmärtää, että miksi Tyrrell puolusti käytännössä huhujen mukaan jo tallista muutenkin pois lähtevää italialaista.

Hän manaili myös, että mikäli hän olisi tiennyt tallin kilpailuasenteen olevan eriarvoistava ja pelkästään Alboreton pussiin pelaavaa kaikissa mahdollisissa tilanteissa niin hän ei olisi koskaan tullut mukaan f1:siin ja vielä vähemmän Tyrrelille. Riidan päätteeksi Sullivan luovutti kuitenkin autonsa ja yritti erittäin happamana keskittyä uusien säätöjen etsimiseen Alboreton autosta.

Vara-autostakin hän kuittaili senkin olevan kenties italialaisen makuun viritetty. Sen myötä Alboreto kiidätettiin muualle ärsyttävästä tilanteesta ennen kuin siitä olisi kehkeytynyt nyrkkeilyottelu ja Tyrrell käski amerikkalaisen pitämään suunsa vastaisuudessa kokonaan kiinni.

Sullivanille se sopi vallan mainiosti. Etenkin kun tallipäällikkökin oli käytännössä myöntänyt olevansa marionetti omassa tallissaan. Amerikkalaislehdistölle Sullivan vuodatti myös tuntojaan ja mies tiesi tilanteensa eli hän oli pakotettu kakkoskuljettaja tallissa vastoin tahtoaan. Näistä tulikiven katkuisista asetelmista Tyrrell lähti siis molempien kuljettajien käytännön välirikon myötä Euroopan kilpailuun sunnuntaina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Elio de Angelisin saavuttaman paalupaikan ja Riccardo Patresen toisen sijan myötä nähtiin Brands Hatchissa ensimmäistä kertaa 30 vuoteen täysin italialainen eturivi. Vuoden 1953 Ranskan Grand Prixissä Reimsin radalla oli viimeksi ollut italialainen eturivi.

Alberto Ascari, Felice Bonetto ja Luigi Villoresi olivat tuolloin lähteneet kolmen kärkenä kilpailuun eli silloisen säännön mukaan eturivistä. Vuoden 1953 aikaan sarjan säännöt määrittivät yhteen riviin keskimäärin kolme ensimmäistä kuljettajaa joten se oli tuolloin myös eturivi. Joka tapauksessa täysitalialaisen juhlan oli tuolloin pilannut englantilainen Mike Hawthorn.

Vuoden 1983 Euroopan Grand Prixistä odotettiin myös italialaisittain riemujuhlaa. Jos vain laitteet kestäisivät tai miehet eivät kolaroisi toisiaan ulos radalta. Toisaalta jos heidän kilpailunsa jäisi kesken ja yllättäjää kaivattiin brittiläisittäin niin John Watsonin, Derek Warwickin tai Nigel Mansellin voitto kotiyleisön edessä ei olisi ollut pahitteeksi.

Etenkin Mansellin suoritusta tultiin katsomaan tarkkaan hänen ajaessa Lotusta, mutta Watson ei kuitenkaan ollut missään tapauksessa ulkona voittokamppailusta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
McLarenilla John Watsonin suoritus oli varsin hyvä ja 150:tä kilpailuaan lajissa viettävä Belfastin Tiikeri oli varsin luottavainen myös tulevaan kilpailuun ja ennen kaikkea myös yleensäkin kauden 1984 kannalta. Tuolloin hän toivoi jatkavansa McLarenilla ja kaikesta kohusta huolimatta Ron Dennis vaikutti olevan valmis antamaan periksi hänen palkkavaatimuksilleen ja maksamaan 2 miljoonaa dollaria hänelle seuraavalla kaudella.

Ehtona oli kaudella 1984 vain ja ainoastaan maailmanmestaruus. Uhkapelin hengessä Watson suostui myös potkuihin hänen mahdollisesti jäädessä ilman mestaruutta. Kättä päälle lyötiin jo leikkimielisesti, mutta sopimusta ei kuitenkaan allekirjoituksin vieläkään Watsonin kannalta vahvistettu. Kun Watsonilta kysyttiin myös tavoitteita tulevaisuuden varalle niin Watson sanoi haluavansa ajaa haaveittensa mukaan.

Hän tarkoitti uransa alussa sopimaansa sanontaa itselleen. Hän halusi ajaa 200 Grand Prix-kilpailua tai korkeintaan 40-vuotiaaksi asti formuloita. Brands Hatchin aikoihin se tarkoitti noin kolmea kautta vuoteen 1986 saakka ja mahdollisesti 1-2 muuta yksittäistä osakilpailua aktiivisen ajouran loputtua. Näillä sanoilla Watson lähti kilpailuun tavoitteena vain voitto vaikka se vaikealta näyttikin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Euroopan osakilpailun aikoihin myös vedonlyönti f1:ssä oli varsin suosittua. Nelson Piquet ja Alain Prost olivat kuitenkin vedonlyöjien turvallisimmat kohteet. Piquetin suhde oli 5:2 ja Prostin 9:2. Riccardo Patresen ja Elio de Angelisin voiton puolesta vetoa lyöneet olisivat saaneet puntansa 8-kertaisena takaisin ja Keke Rosbergin voitosta vetoa lyöneet 10-kertaisena.

Nigel Mansellin voittaessa rahat olisivat palautettu 13-kertaisina, John Watsonin 15-kertaisena, Niki Laudan 20-kertaisena, Michele Alboreton 25-kertaisena ja Derek Warwickin 30-kertaisena ja Bruno Giacomellin 40-kertaisena.

Muista kuljettajista puhuttaessa muun muassa Danny Sullivanin voitto olisi tiennyt palautusta 50-kertaisena ja Jonathan Palmerin peräti 100-kertaisena. Korkein voittosumma oli luvattu Piercarlo Ghinzanin voittaessa kilpailun. 1000-kertainen summa olisi tullut vedonlyönnissä Osellan italialaista veikkaavalle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Kevään Mestareiden Ajon ajaneista kuljettajista vain 8 kuljettajaa oli mukana syyskauden ajossa Brands Hatchissa. Nigel Mansell oli heistä parhaimmassa asemassa menestyksen suhteen. Jossain määrin voittoa osattiin odottaa myös Rene Arnoux'n osalta. John Watson oli myös korkealla pistetaistelun tai palkintosijan suhteen. Voitto olisi ollut myös mahdollinen, mutta vaikeaa saavuttaa.

Sen sijaan Keke Rosbergillä, Stefan Johanssonilla, Danny Sullivanilla, Roberto Guerrerolla tai Raul Boeselilla vaikutti olevan edessään vain tuskainen taival edes jäännöspisteille. Siinä taistelussa Rosberg oli kaikkein vahvimmilla. Lähinnä siksi, että Johansson joutui turbostaan huolimatta säästämään autoaan ja Sullivan tuhlasi usein liikaa aikaa takariveissä ennen piristymistään kilpailun loppupuolella.

Guerreron osalta Theodoren alkukauden jonkinlainen kilpailukyky oli kadonnut kokonaan ja Boeselin vaarasta Rosbergille tai muille kuljettajille ei juuri kannattanut puhua. Sen verran huonosti olivat brasilialaisen Ligier-kuljettajan ajokausi 1983 sujunut. Muista Mestaruuden Ajossa ajaneista 5 kuljettajasta yksikään ei ollut enää mukana sarjassa Brands Hatchin syyskuun kilpailussa.

Chico Serra oli joutunut häipymään Monacon jälkeen Arrowsilta ja huolimatta tallin rahavaikeuksista Arrows ei juuri kauden puolivälin jälkeen edes halunnut Serraa takaisin Thierry Boutsenin paikalle tai edes ylimääräiseen kolmanteen autoon.

Alan Jones taas oli Mestareiden Ajon jälkeen viettänyt aikaa lähinnä Australiassa keräten voimia paluutaan varten kaudeksi 1984 toivottavasti paremmassa kunnossa ja myös oikeudenmukaisella palkalla miehen itsensä mukaan. Jones oli ajanut huonoimmillaan naurettavan heikosti Long Beachissa yhden kilpailun ajan Arrowsilla.

Brian Henton vuorostaan oli jättänyt f1-ajot kokonaan Mestareiden Ajon jälkeen toimiessaan autokauppiaana ja oli joutunut vielä syrjään Theodoren kolmannen kuljettajan paikalta Silverstonessa. Tuolloin talli ei ollut tarvinnut hänen palveluksiaan vaikka hän sitä olisi itse halunnut. Sen myötä hän ei edes halunnut ajaa Brandsissa vaikka tilaisuus olisi siihen ollut.

Jean-Louis Schlesser vuorostaan oli ajanut RAM:llä Mestareiden Ajossa ja Paul Ricardissa, mutta oli jäänyt pois jo ennen Imolaa miehen ollessa maksamatta ajoistaan ja RAM haki edelleen rahojaan Schlesserin ajattamisesta.

Viimeinen Mestareiden Ajossa ajanut kuljettaja oli Hector Rebaque. Mestareiden Ajon jälkeen häntä ei enää yksinkertaisesti huvittanut ajaa f1:ssä ja hänen hire-in-sopimuksensa kauden 1983 osalta oli purettu jo jonkin aikaa kilpailun jälkeen kaikessa hiljaisuudessa.

Eli meksikolaista ei voinut hädän hetkellä edes kutsua uudelleen ajamaan tai hänen kanssaan olisi pitänyt neuvotella uudelleen. Se ei kuitenkaan vaivannut Bernie Ecclestonen yöunia ja sen myötä Rebaquenkin f1-ajot olivat ohi.

Joka tapauksessa Mestarien Ajossa menestyneillä kuljettajilla oli kuitenkin ainakin vielä kerran näytönpaikka edessä. Vaikkakin Rosberg ajoi lähinnä vain jäähyväiskilpailua Cosworthille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Brands Hatchin kilpailun osalta Yleisradio näytti kilpailun TV2:n puolella pitkänä koostelähetyksenä klo 19.20-20.30 selostajana Matti Lammi. Jossain määrin kilpailun koostelähetys oli jälleen kerran hieman lyhyempi kuin mitä oli ilmoitettu.

Brands Hatchin kilpailu oli myös sen verran lyhytkestoinen, että hieman paremmalla sijoituksella kilpailun olisi voinut näyttää myös kokonaisena jälkilähetyksenä tai ilman täyteen ahdettua iltapäivän ohjelmistoa myös suoranakin lähetyksenä. Joka tapauksessa suomalaiset olivat kiinnostuneita näkemään, että miten mestaruuskamppailussa kävisi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Laitetaan sitten Brands Hatchin osalta kilpailutaktiikoita tallien ja kuljettajien osalta. Williamsin, Theodoren ja Osellan kohdalla on hieman poikkeuksellisempi merkintä, mutta muiden kohdalla nimeäminen on samaa kuin ennenkin.

Tässä taktiikoita:

Williams, Keke Rosberg ja Jonathan Palmer: Kuljettajista Rosberg lähti kilpailuun puolella tankilla ja B-seoksilla. Rosberg ei ilmoittanut pysähdystään tarkasti, mutta sen arveltiin tulevan aikaisintaan kierroksella 38 ja viimeistään kierroksella 40. Ensimmäiseen kilpailuunsa valmistautuvalla Palmerilla oli monia vaihtoehtoja edessään.

Hän olisi voinut yrittää riskillä ja ajaa C tai jopa D-seoksella usean pysähdyksen taktiikalla tai sitten ottaa A tai AA-seokset ja ajaa täydellä tankilla maaliin asti ilman pysähdyksiä. Lopulta Palmer tyytyi kuitenkin varmempaan vaihtoehtoon ja otti B-seokset ja puolen tankin taktiikan käyttöön.

Palmerin arveltiin pysähtyvän aikaisintaan kierroksella 38 ja viimeistään kierroksella 46 mahdollisen riskitaktiikan myötä mikäli hän edes lähtisi ajamaan puolen tankin taktiikalla. Lehdistö ei siis varsinaisesti tiennyt kunnolla Williamsin suunnitelmia.

Tyrrell: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun täydellä tankilla ja AA-seoksilla.

Brabham: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun puolella tankilla ja Kevyillä Vyörenkailla. Patresen ilmoitettiin tulevan varikolle samalla kierroksella kuin Andrea de Cesarisin eli kierroksella 39. Oikea pysähdys sattuikin kierrosten 39-40 aikoihin ja Piquetin ilmoitettiin tulevan varikolle kierroksella 44. Piquet tuli lopulta kierrosta aiemmin kierroksella 43.

McLaren: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun puolella tankilla ja Kevyillä Vyörenkailla. Watsonin ilmoitettiin pysähtyvän kierroksella 36 ja Laudan osalta pysähdystä ei ilmoitettu, mutta Laudan arveltiin pysähtyvän kierroksella 38. Todellisuudessa Lauda olisi pysähtynyt kierroksella 36 ja Watson kierroksella 38.

ATS: Winkelhockin pysähdystä ei tiedetty, mutta hänen arveltiin pysähtyvän kierroksilla 36-38. Winkelhock lähti kilpailuun B-seoksilla ja puolella tankilla.

Lotus: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun Lyhytjyväisellä Pirellin renkailla ja puolella tankilla. Arvioiden mukaan Mansell pysähtyisi kuljettajista ensin kierroksella 42 ja de Angelisilla oli ennakkotietojen mukaan raskain lasti kärkikuljettajista puhuttaessa. Polttoainetta huhujen mukaan oli tankattu jopa 46 kierroksen ajalle, mutta mahdollisesti kilpailusyistä riippuen hän olisi pysähtynyt jo kierroksesta 38 eteenpäin.

Renault: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun puolella tankilla ja Kevyillä Vyörenkailla. Talli sumutti taktisesti kilpailijoitaan ilmoittamalla Prostilla olleen kevyin bensakuorma koko ruudukossa. Prost pysähtyisi sen mukaan kierroksella 35. Samalla myös Cheeverin bensalastin kokoa liioiteltiin. Cheeverin ilmoitettiin pysähtyvän vasta kierroksella 41. Lopulta tilanne meni toisin päin sillä Cheeverillä oli kevein kärkiryhmän auto allaan ja Prostilla yksi painavimmista ja Prost tuli varikolle jo kierroksen 40 lopulla.

Alfa Romeo: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun puolella tankilla ja Kevyillä Vyörenkailla. Kuljettajista de Cesaris olisi pysähtynyt kierroksella 39 ja Baldin pysähdystä ei tiedetty. Italian lehdistön mukaan Baldi pysähtyisi kierroksella 35.

Ligier: Kuljettajista Jarier lähti kilpailuun puolella tankilla ja Kevyillä Vyörenkailla, mutta Boesel otti jälleen riskin lähtemällä kilpailuun täydellä tankilla ja Enduroilla. Jarier pysähtyisi Ranskan lehdistön mukaan kierroksella 38 eli kilpailun puolivälissä.

Ferrari: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun puolella tankilla ja B-seoksilla. Kuljettajista Arnoux pysähtyisi arvioiden mukaan kierroksella 38 ja Tambay kierroksella 41. Arnoux pysähtyi aivan kierroksen 38 loppupuolella ja noin kierroksen 39 alkaessa.

Arrows: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun täydellä tankilla ja AA-seoksilla.

Osella ja Piercarlo Ghinzani: Osellan ainut edustaja lähti kilpailuun Pirellin Pitkäjyväisillä renkailla ja täydellä tankilla.

Theodore ja Roberto Guerrero: Guerrero lähti Theodoren ainoana kuljettajana kilpailuun täydellä tankilla ja AA-seoksilla.

Toleman: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun Pirellin Lyhytjyväisillä renkailla ja puolella tankilla. Kuljettajien pysähdyksiä ei juurikaan tiedetty ja Warwickin ja Giacomellin arveltiin pysähtyvän kierrosten 38-44 välillä. Warwick pysähtyi jälleen kierrosten 39-40 välisenä aikana ja Giacomelli kierroksella 44.

Spirit: Johansson otti käyttöön jälleen auto-ongelmien takia vanhan 201:n ja samalla auton polttoaineenkulutus oli erittäin hulppea. Johanssonin arveltiin pysähtyvän vanhan auton tankin riittämättömyyden takia jopa reilusti ennen alustavaa tankkauskierrosta 38. Kenties aiemminkin kuin muut kuljettajat koko lähtöruudukossa. Lisäksi Johansson otti ainoana tankkaavana kuljettajana käyttöönsä Goodyearin A-seokset.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Laitetaan sitten vielä yhteisajat molempien Virallisten Harjoitusten osalta:

Kuljettaja Talli Perjantai Lauantai
1 Keke Rosberg Williams-Cosworth 1:14.917 1:15.252
2 Jacques Laffite Williams-Cosworth 1:18.467 1:18.261 ja karsiutui
3 Michele Alboreto Tyrrell-Cosworth 1:17.456 1:17.936
4 Danny Sullivan Tyrrell-Cosworth 1:17.134 1:16.640
5 Nelson Piquet Brabham-BMW 1:12.724 1:13.095
6 Riccardo Patrese Brabham-BMW 1:13.475 1:12.458
7 John Watson McLaren-TAG 1:14.296 1:13.783
8 Niki Lauda McLaren-TAG 1:15.266 1:13.972
9 Manfred Winkelhock ATS-BMW 1:13.679 1:14.750
11 Elio de Angelis Lotus-Renault 1:12.342 1:12.092
12 Nigel Mansell Lotus-Renault 1:12.623 1:13.089
15 Alain Prost Renault 1:13.342 1:13.526
16 Eddie Cheever Renault 1:13.592 1:13.253
17 Kenny Acheson RAM March-Cosworth 1:17.577 1:18.069 ja karsiutui
22 Andrea de Cesaris Alfa Romeo 1:14.403 1:15.440
23 Mauro Baldi Alfa Romeo 1:14.727 1:15.174
25 Jean-Pierre Jarier Ligier-Cosworth 1:17.141 1:16.880
26 Raul Boesel Ligier-Cosworth 1:17.177 1:17.593
27 Patrick Tambay Ferrari 1:13.898 1:13.157
28 Rene Arnoux Ferrari 1:13.596 1:13.113
29 Marc Surer Arrows-Cosworth 1:15.346 1:15.501
30 Thierry Boutsen Arrows-Cosworth 1:16.094 1:15.428
31 Corrado Fabi Osella-Alfa Romeo 1:19.087 1:17.816 ja karsiutui
32 Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 1:17.850 1:17.408
33 Roberto Guerrero Theodore-Cosworth 1:16.769 1:17.454
35 Derek Warwick Toleman-Hart 1:14.411 1:13.855
36 Bruno Giacomelli Toleman-Hart 1:15.521 1:13.949
40 Stefan Johansson Spirit-Honda 1:16.525 1:15.912
42 Jonathan Palmer Williams-Cosworth 1:17.432 1:17.524
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Hieman ennen sunnuntain kilpailua Spirit sai kuulla Hondan edustajilta, että se ei tulisi toimittamaan tallille seuraavaksi vuodeksi sen moottoreita. Spiritille se oli kova takaisku. Honda oli tukenut sitä noin 2 miljoonan dollarin edestä kaudella 1983 ja pitkälti tukirahoilla tallin oli ollut niin pieneksi talliksi varaa testata ja kehittää autoa paljon enemmän kuin muilla pikkutalleilla.

Samana päivänä tallipäällikkö John Wickham sai kuulla myös, että talli menetti seuraavaksi vuodeksi pääsponsoriksi kaavaillun amerikkalaisen suuryhtiön ja sen tuomat 2 miljoonaa dollaria ja sen päälle vielä joukkion pieniä ruotsalaisyrityksiä joiden piti tukea Stefan Johanssonin mukanaoloa kuninkuusluokassa.

Yhteensä tappiot olivat 6 miljoonaa dollaria kauden 1984 osalta ja se satutti häntä ja Gordon Coppuckia varsin paljon. Hondan osalta tilannetta oltiin mietitty paljon, mutta jo Monzan aikaan valmistajalle olivat riittäneet Spiritin suoritukset. Toisaalta siitä huolimatta Honda oli alustavasti ollut valmis toimittamaan Spiritille ja Williamsille sen tarvitsemat turbomoottorit.

Monzan ja Brands Hatchin välillä kaikki oli kuitenkin yhtäkkiä muuttunut ja näin Spirit oli jäämässä ilman turbomoottoreita kaudeksi 1984. Monien mielestä yksinkertaisesti Honda oli valinnut puolensa jo elokuussa sen ilmoitettua sopimuksensa Williamsin kanssa kahden vuoden sopimuksesta.

Hondan tehtaalta ei riittänyt tapahtumahetkellä riittävästi moottoreita kahden tallin käyttöön ja lisäksi Williamsista olisi todennäköisesti muutenkin tehty Hondan tehdastalli ja Spiritistä korkeintaan asiakastalli mikä ei olisi muutenkaan miellyttänyt Spiritin päättäjiä.

Talli kärsi samaan aikaan jälleen auto-ongelmista ja kaiken huipuksi 101 jätettiin vieläkin rakentamatta valmiiksi. Kilpailuun Johansson joutui lähtemään pistekelvottomalla 201:llä. Lisäksi tallin osalta kilpailu olisi jäämässä kauden todennäköisesti viimeiseksi johtuen siitä, että talli oli muutenkin ilmoittautunut mukaan vain Euroopassa ajettaviin osakilpailuihin kaudella. Etelä-Afrikkaan talli olisi saattanut osallistua, mutta se ei ollut todennäköistä lentomatkan ja rahtikulujen vuoksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Sunnuntain Warm-Upissa Riccardo Patresella oli ollut auton moottorin kanssa jälleen ongelmia ja Patrese päätti yrittää kokeilla ajoa vara-autolla. Vara-auto toimi lähes yhtä hyvin kuin kisa-autokin ja Patrese käski pitää vara-auton valmiina mahdollisten lisäongelmien varalta.

Warm-Upissa Lotusin autot olivat jälleen erittäin nopeita, mutta muutaman viime osakilpailun muistaen Peter Warr kehoitti kaikesta huolimatta Elio de Angelista ja Nigel Mansellia olemaan ottamatta turhia riskejä. Tavoitteena oli voitto, mutta myös palkintosijat ja hyvät pisteet kelpasivat ennen kaikkea tallikilvan ja TV-rahan kannalta Warrille.

Kilpailun sää oli jälleen aurinkoinen ja lämmin. Se ainakin ajoi pois järjestäjien huolet siitä, että yleisö ei saattaisi vaivautua paikalle mahdollisen syysmyrskyn takia tai muutenkin myöhäisen ajankohdan takia.

Pirellin miehille ei tullut harmittavasti edelleenkään heidän toivomaansa huomattavasti viileämpää säätä vaan lämpötila oli vain marginaalisesti viileämpi kuin perjantaina tai lauantaina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Sunnuntaina vietettiin myös Keke Rosbergin maailmanmestaruuden varmistumisen vuosijuhlaa. Vuotta aiemmin Rosberg oli varmistanut maailmanmestaruutensa Las Vegasin parkkipaikkaradalla ja tullut lopullisesti maailman huipulle. Suomessakin paljon oli vuoden sisällä muuttunut.

Alkuhämmästys mestaruuden jälkeen oli herättänyt erittäin vilkasta keskustelua lajin ja koko Rosbergin asemasta urheilijana Suomessa ja tultuaan valituksi Vuoden Urheilijaksi Rosbergiä alettiin enemmän tai vähemmän pitää urheilijana. Hallitsevan mestarin asennetta ja suhtautumista kilpa-autoiluun oli opittu ymmärtämään kauden 1983 aikana entistäkin enemmän.

Vuoden alussa ns. Keke-urheilu oli vieläkin monelle varsin epäselvää ja ei vieläkään tuntunut kovin seurattavalta urheilulajilta. Lisäksi ns. Oikean urheilun ystäviltä kritiikkiä oli kuulunut vielä formulakauden alussakin varsin paljon. Kauden edetessä ja etenkin Rosbergin voitto Monacossa keväällä oli jopa arvostetumpaa Suomessa kuin aiempi Dijonin voitto tai Las Vegasin maailmanmestaruuden varmistaminen.

Williams vaikutti vielä kesän alussakin olevan Montrealin jälkeen hyvissä asemissa mestaruuden suhteen. Rosbergistä oltiin alettu pitämään paljon enemmän kuin aiemmin vaikka sutkaukset eivät aina edelleenkään tuntuneet aina sopivan kotimaiseen mentaliteettiin.

Vastoinkäymisten alkaessa mielenkiintoista oli se, että alkaisiko taas Rosbergin joukkopilkkaus keskeytysten tai huonojen sijoitusten takia. Ei alkanut. Voitiin sanoa, että pilkkaus jatkui rivien välistä luettuna. Ei kuitenkaan enää juurikaan suuremmin. Rosberg nähtiin taistelijana tuulimyllyjä vastaan ja menestystäkin oli tullut.

Siten pilkkaukselle tiettyjen lajipiirien ystäviä lukuunottamatta ei juuri löytynyt jalansijaa ja lajia oli opittu kauden aikana jo muutenkin ymmärtämään paremmin. Loppukaudella suomalaiset alkoivat keskittyä Rosbergin vaikeuksien ruotimisen sijaan keskittyä enemmän turboautoon jolla Keke menestyisi kaudella 1984. Loppukaudella tapahtui myös tavallaan jotain uuttakin.

Suomalaiset alkoivat kiinnostua ennen kaikkea maailmanmestaruutta taistelevan suuren nelikon (Piquet, Prost, Arnoux ja Tambay) tekemisistä ja myös tämän nelikon sanomiset julkisuudessa lehtien urheilusivuilla olivat keskiössä.

Joka tapauksessa Williamsille oli sunnuntaina tulossa käymään muutenkin paikan päällä oleva ja monen mielestä varsin yllättäen koko kilpailupaikalle tullut mies. Vuotta aiemmin hän oli napannut viimeisen pisteen Las Vegasin kilpailusta ja sekin oli jäädä saamatta nestehukkaan pyörtymisuhan vuoksi.

Williamsin juhliessa Rosbergin maailmanmestaruutta tälle miehelle oli suhteellisen viileästi annettu vuoden palkka kouraan ja vähän ylimääräistäkin päälle tallipaikan luovuttamista vastaan. Sen jälkeen tämän miehen matka oli jatkunut Amerikan mantereelle Indycarin pariin ja muutenkin mies oli kotiutunut sinne yllättävänkin hyvin. Tämä mies oli Derek Daly.

Daly kävi pitkästä aikaa f1-kilpailussa paikan päällä ja tavattuaan Rosbergin ilmapiiri jännittyi selvästi. Vuotta aiemmin tallikaveruus oli hyvän alun jälkeen muuttunut jokseenkin happamaksi. Rosbergkin oli erittäin varautunut tilanteeseen ja odotti taas kerran jonkinlaista suunsoittoa tai muuta yhtä viisasta puhetta Dalyn suusta.

Daly kuitenkin suhtautui Rosbergiin levollisesti. Suorastaan odottamattoman leppoisasti. Rosbergkin hämmästyi Dalyn kysyessä vain hänen ajojensa yleistä tilannetta ja tallin tilannetta. Jossain määrin Rosbergkin yllätti Dalyn avautumalla hänelle tallin ongelmista ja etenkin siitä, että molempien kilpakuljettajien arvossa pitämä mies eli Charlie-Crichton-Stuart oli lähtemässä pois Williamsilta ja Rosberg arveli tallin ilmapiirin huononevan siitä.

Daly sanoi, että Rosbergin ei kannata ottaa liikaa sellaisista asioista paineita. Rivien välistä Daly myönsi myös, että hänen olisi pitänyt osata ottaa rennommin myös ollessaan Rosbergin tallikaveri. Sen lähemmäksi kunnon sopua ei Daly Rosbergin kanssa päässyt, mutta Rosberg hyväksyi Dalyn tunnustuksen ja hyväksyntä oli molemminpuoleinen.

Rosbergkin kehui Dalya rohkeaksi mieheksi leikkisästi. Daly kun uskalsi ajaa myös ovaaliradoilla Amerikassa. Derek vain iloisesti naurahti asialle. Toisaalta niin iloisesti kun Daly juttelikin Rosbergin kanssa niin Frank Williamsin ja Patrick Headin kanssa juttelut jäivät lähinnä tervehdyksen ja muutaman viileän toteamuksen pituisiksi.

Sittemmin Daly lähtikin vain kiertääkseen varikkoaluetta. Siihen tapaamiseen päättyi oikeammin Dalyn noin vuoden mittainen tarina Williams-tallissa. Sinällään oli hienoa, että Daly ja Rosberg saivat tulehtuneet välinsä kuntoon. Etenkin kun Daly ja Rosberg olivat loppupelissä luonne-eroistaan huolimatta varsin samanlaisia kuljettajia.

Ainoastaan Daly oli ehkä vielä enemmän hurjapää ja Rosbergin mielestä oli tuuria, että Vihreän Saaren mies pysyi hengissä niin formuloissa kuin Indycarissakin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Brands Hatch 25.9.1983

Euroopan Grand Prix oli valmiina alkamaan heti Jacky Ickxin kuljettaman Ford Sierra Course Carin asetuttua joukkion taakse. Kotimaassa TV2:lla formulakansa jännittyi odottamaan Matti Lammin aloittaessa selostuksensa Englannista. Valon vaihduttua vihreäksi yksi kuljettaja jäi ruutuunsa heti ja keskeytti. Jean-Pierre Jarierin vaihdelaatikko hajosi ja moottori vaurioitui käyttökelvottomaksi.

Riccardo Patrese ja Elio de Angelis saivat loistolähdöt, mutta Nigel Mansell otti varsin levottoman lähdön ja väänteli autoa suuntaan ja toiseen. Eddie Cheever yritti ohittaa Paddock Hillissä ulkokautta Mansellin ja melkein onnistui, mutta ei aivan. Cheever putosi viidenneksi Nelson Piquetin ja Manfred Winkelhockin väliin. Heti alun jälkeen järjestys oli siis seuraava:

Patrese, de Angelis, Mansell, Piquet, Cheever, Winkelhock, Alain Prost, Rene Arnoux, Patrick Tambay, Derek Warwick, Andrea de Cesaris, John Watson, Niki Lauda, Mauro Baldi, Bruno Giacomelli, Keke Rosberg, Stefan Johansson, Danny Sullivan ja Michele Alboreto.

Alkuvaiheessa Mansell alkoi hyvin pian olla tulppa radalla ja kaikki Warwickiin asti sulloutuivat tiukaksi ja turhautuneeksi jonoksi. Ensimmäisen kierroksen aikana kärkikaksikko Patrese-de Angelis menivät menojaan.

Toisella kierroksella Piquet ohitti Mansellin Hawthornissa ja hetkeä myöhemmin myös Cheever ohitti hänet ulkokautta hurjalla liikkeellä. Samanaikaisesti Prost ja Arnoux ohittivat ensin Winkelhockin ja kierroksella 3 myös Mansellin.

Hetkeä myöhemmin Marlboron jonossa Lauda meni Baldin ohi ja de Cesaris meni Watsonin ohi. Paikat vaihtuivat heillä vielä muutaman kerran. Samoihin aikoihin Johansson ohitti uudestaan Sullivanin ja Sullivan torjui Alboreton ohitusyrityksen osumalla tähän jälleen. Siitä ei italialainen pitänyt taas kerran.

Kärkeen Piquetillä oli 4,5 sekuntia matkaa, mutta brasilialainen alkoi ajaa eron kiinni. Kierroksella 5 takariveissä Thierry Boutsen ajoi ulos radalta sijalta 18 ohitettuaan hienosti Alboreton ja Johanssonin aikoessaan haastaa myös Sullivania, mutta pääsi vielä jatkamaan sijalta 22. Mitään muuta radalla ei juurikaan tapahtunut.

Kierroksella 9 Cheever siirtyi Prostin edestä sivuun tallimääräyksen ollessa varsin selvä jo ennen kilpailuakin. Pian myös Piercarlo Ghinzani lähti viimeiseltä sijalta varikolle auton korjaukseen. Kaasutin oli vioittunut ja Osellan mekaanikot korjailivat autoa kolme kertaa kilpailun aikana ja samalla vaurioituneen mootorin.

Järjestys oli kierroksella 10 Patrese, de Angelis, Piquet, Prost, Cheever, Arnoux, Mansell, Winkelhock, Tambay, Warwick, de Cesaris, Watson, Lauda, Baldi, Giacomelli, Rosberg, Johansson, Sullivan ja Alboreto.

Patrese oli jossain määrin tiimipelaajana Piquetille Brandsissa ja oli saanut ohjeet päästää Piquet ohi tarvittaessa. Toistaiseksi tarvetta ei kuitenkaan ollut. Lopulta kierroksella 11 Surteesissa Patrese ja de Angelis osuivat toisiinsa. Piquet oli jo ajanut heidät muutenkin kiinni ja siirtyi johtoon. Patresen auton takaripustus vääntyi melkein kohtalokkaasti pilalle ja de Angelis oli saanut myös autovaurioita sillä moottori alkoi pätkimään heti kolarin jälkeen.

Kierroksella 12 Alboreto runnoi tiensä vihdoin Sullivanin ohi turhautuneena ja kolhaisi tätä muistutuksena aiemmasta tempustaan. Kierroksella 13 de Angelis keskeytti moottorin hajotessa jälleen kerran hyvältä sijalta. Prost siirtyi siis kolmanneksi. Prost alkoi varovaisesti väijyä Patresea suoran hyökkäyksen sijaan. Se saattoi olla virhe sillä Piquet sai ajaa vapaasti menojaan tallikaverin pidätellessä Prostia.

Kierroksella 17 Tambay ohitti viimein Winkelhockin ja yritti ohittaa Mansellia. Prost ohitti Patresen viimein kierroksella 18. Järjestys oli ennen kierrosta 20 seuraava: Piquet, Prost, Patrese, Cheever, Arnoux, Mansell, Tambay, Winkelhock, Warwick, Watson, Lauda, de Cesaris, Baldi, Giacomelli, Rosberg, Johansson, Alboreto ja Sullivan.

Jonathan Palmer oli noussut hetkeksi aikaa sijalle 19 ja ohitti hetkeä myöhemmin myös Sullivanin vain jäädäkseen taas hänen taakseen. Sitten tapahtui. Rene Arnoux kavensi mestaruushaaveensa melkein olemattomiin pyörähtämällä Surteesissa ja putoamalla aina 20:ksi saakka. Hetkeä myöhemmin hän oli ohittanut Palmerin ja oli Sullivanin takana. Sullivan taisteli, mutta turhaan. Arnoux meni hänestä ohi.

Arnoux alkoi sen jälkeen tavoittamaan muuta joukkoa kovaa vauhtia. Kierroksella 26 Lauda keskeytti moottorin hajottua autosta kymppipaikalta ja Watson peri hänen sijansa. Vain joutuakseen antamaan sen pian vauhdikkaalle de Cesarisille. Kierroksella 28 Sullivan keskeytti näyttävästi sijalta 18:sta.

Päivän Keskeytykseksi sanotussa tilanteessa Sullivanin jo lähdöstä asti reistaillut öljyputki hajosi autosta syösten öljyt suoraan tulikuuman moottorin ja renkaiden päälle. Hetken ajan auto oli takarenkaita myöten liekeissä. Sen jälkeen Sullivan pyöräytti Tulivaununsa ympäri ja jatkoi radalla auton ollessa tulessa. Huomattuaan muutaman mutkan jälkeen tulipalon Sullivan ajoi kuitenkin auton radan sivuun ja keskeytti. Tässä vaiheessa Patrese alkoi pidätellä takanaan kulkevaa joukkoa.

Hieman ennen varikkostoppeja kierroksella 34 Watsonin takasiipi vaurioitui ja mies ajoi varikolle siivenkorjaukseen. Kierroksella 35 Cheever meni ensimmäisenä välitankkaukseen. Suunnilleen samoihin aikoihin myös Baldi tuli sijalta 12 varikolle välitankkaukseen. Kierroksella 36 Watsonin heiluva takasiipi irtosi lopullisesti ja mies keskeytti ulosajoon sijalta 16. Samaan aikaan varikolla kävivät Winkelhock ja Johansson.

Seuraava pysähtyjä oli de Cesaris kierroksella 38 ja Arnoux kierroksella 39. Samalla kierroksella myös Patrese pysähtyi vain saadakseen kärsiä siitä. Pulttipyssy ei toiminut ja 25,6 sekuntia kesti Patresen pysähdys. Brabhamin stopin kesto ilman pieleen menoa olisi ollut korkeintaan 12,8 sekuntia.

Kierroksella 40 keskeytti Baldi sijalta 12 kytkimen hajottua. Samaan aikaan kierrosten 39-40 aikana varikolla kävi ensin Warwick, sitten Prost ja lopulta myös Rosberg. Sen jälkeen pysähtyi Tambay kierroksella 41 ja kierroksella 42 Lotus teki supernopean pysähdyksen Mansellin pysähtyessä. Vain 9,62 sekuntia kesti pysähdys ja se oli tallin nopein koskaan tekemä varikkopysähdys välitankkauksen kanssa ja muutenkin. Mansell oli tosin lähellä tästä huolimatta ajaa kolarin Cheeverin kanssa ulostulokierroksella.

Kierroksella 43 varikolla nähtiin kilpailun kärkimies Piquet ja taas Brabhamin pulttipyssy juuttui kiinni. Pysähdys kesti 19,6 sekuntia, mutta Piquetin alkumatkan kova vauhti riitti. Eroa Prostiin oli vaikeuksienkin jälkeen vielä 10 sekuntia. Hetkeä myöhemmin kierroksella 44 12 sekuntia. Samaan aikaan Giacomelli kävi varikolla ja Rosberg keskeytti katkenneen venttilin jousen puhkaistua moottorin. Kierroksella 45 Cheever kävi uudelleen varikolla. Hänen visiirin ruuvi oli irronnut ja muutkin kypärän ruuvit olivat löystyneet. Talli yksinkertaisesti sitoi ruuvit kiinni kypärään ja Cheever jatkoi kilpailuaan.

Kierroksella 46 Palmer kävi välitankkauksessa ja se sujui hyvin ja nuori britti jäi jatkamaan jälkijoukoissa kilpailuaan. Surer oli samoihin aikoihin 11:sta. Kärjessä Piquet yksinkertaisesti alkoi jälleen säästelemään polttoainetta ja autoaan ja Prost yritti turhaan ajaa häntä kiinni. Vauhtia ei RE40:ssä yksinkertaisesti ollut tarpeeksi.

Järjestys varikkostoppien jälkeen oli seuraava: Piquet, Prost, Tambay, Mansell, de Cesaris, Warwick, Giacomelli, Winkelhock, Patrese, Cheever, Arnoux, Alboreto, Surer, Boutsen, Guerrero, Palmer, Johansson, Boesel ja Ghinzani.

Kierroksella 51 Surer keskeytti sijalta 11. Arnoux kävi myös yllättäen uudelleen varikolla pian tämän jälkeen saatuaan jälleen väärät renkaat alleen. Tällä kertaa Ferrari antoi hänelle C-seokset kun hänen piti saada B-seokset. Yllätyspysähdys tiputti häntä lisää taaksepäin.

Kierroksella 64 Ghinzanin vauhti alkoi muuttua hitaasta jo vaarallisen hitaaksi ja hän oli liikkuva shikaani radalla kilpailun loppuosalla moottorin ylikuumentumisen takia. Kierroksella 65 Alboreton moottori petti viimein kymppipaikalta ja hän keskeytti. Jonkin aikaa aiemmin Warwick oli yrittänyt ohittaa de Cesarista, mutta auton automaattisammutin oli lauennut hänen käsilleen ja suihkutti vaahtoa häneen.

Sen myötä Warwick menetti paljon aikaa ja lopulta myös nelospaikan. Kierroksella 66 Tambay huomasi mestaruustaistelun olevan ohi. Hän ei olisi voittanut sitä kolmannella tilallaan ja jarrujen alkaessa loppua hän vain päästi Mansellin ohitseen ja toivoi kestävänsä maaliin nelospaikalla. Ja myös Piquetin ja Prostin keskeytystä.

Lopulta kierroksella 68 Ferrarin koko kilpailun ajan kuluneet jarrunesteet loppuivat autosta ja Druidsissa Tambay ajoi ulos radalta keskeyttäen ja menettäen lopullisesti mestaruuden. Tosin hänen olisi muutenkin pitänyt mielellään voittaa molemmat jäljellä olevat kilpailut ja muiden mestaruustavoittelijoiden olisi pitänyt jäädä vain jäännöspisteille. Vielä mieluummin pisteittä.

Tambayn keskeytys nosti Tolemanin molemmat autot pisteille ja brittiyleisö hurrasi onnesta. Loppumatkasta Boutsen ohitti Guerreron ja Arnoux Cheeverin, mutta muuten järjestyksessä pysyttiin loppuun asti. Nelson Piquet voitti jälleen suvereenisti ja Alain Prost oli toinen ja Nigel Mansell onnistui saamaan kotiyleisön edessä kolmannen sijan ja kuittaamaan Silverstonen harmittavan nelospaikan näin jälkikäteen sanottuna.

Andrea de Cesaris oli 4:s ja Derek Warwick oli 5:s ja Bruno Giacomelli oli 6:s. Riccardo Patrese oli 7:s ja Manfred Winkelhock oli 8:s Rene Arnoux oli 9:s ja säilytti vielä mahdollisuuden mestaruuteen vaikkakin erittäin pienellä todennäköisyydellä. Eddie Cheever oli 10:s ja Thierry Boutsen 11:sta. Roberto Guerrero oli 12:sta, Jonathan Palmer ensikilpailussaan 13:sta, Stefan Johansson 14:sta ja Raul Boesel viimeisenä mukaanlaskettuna kuljettajana 15:sta. Piercarlo Ghinzani olisi ollut 16:sta, mutta häntä ei laskettu lopputuloksiin hänen ollessa 13 kierrosta Piquetiä jäljessä maalissa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Laitetaan sitten vielä tallien ja kuljettajien mietteitä kilpailusta. Williamsin osuus on hieman tavallista suurempi kuin muiden johtuen Jonathan Palmerin mukanaolosta. Muutoin formaati on sama kuin ennenkin.

Tässä ajatuksia:

Williams, Keke Rosberg, Jacques Laffite ja Jonathan Palmer: Tallin viikonloppu oli kaikkiaan synkkä. Rosbergin sanoin kilpailu oli yksi liikaa FW08C:lle. Sen tarina on nyt tullut kilpailujen osalta päätökseensä. FW09 tuodaan paikalle Kyalamiin ja sillä pisteitä pitäisi tulla. Rosberg teki Virallisessa Harjoituksessa kaikkensa ja oli 16:sta. Laffite sen sijaan karsiutui jälleen kerran ja tällä kertaa ei ollut juuri mitään syytä sille. Poislukien jälleen vyörengasten syyttelyä. Nöyryyttävä tilanne ranskalaiselle. Palmer vuorostaan pääsi mukaan kilpailuun huolimatta hermoiluistaan.

Rosberg taisteli Giacomellin kanssa suurimman osan päivästä. Rosberg taisteli jälleen ansaitusti Cossyliigan kuninkaana Turbomafiaa vastaan. Hetken aikaa näytti siltä, että Rosberg selviää jopa pisteisiin saakka. Ennen pysähdystään hän ja Giacomelli olivat hetken aikaa sijoilla 5-6 järjestyksessä Giacomelli-Rosberg. Rosberg ajeli pysähdyksensä jälkeen kasipaikalla ennen kuin moottori hajosi. Rosberg luuli venttiilin tippuneen radalle, mutta todellisuudessa venttillin jousi oli hajonnut ja puhkaissut koneen.

Palmer vuorostaan ajoi järkevästi, mutta jokseenkin erittäin varovaisesti debyyttikilpailussa.

Palmer tosin oli noussut parhaimmillaan sijalle 19:sta kilpailussa ennen vajoamistaan 20:n huonommalle puolelle. Siellä hän ohitteli autoja, mutta ei vain silti kyennyt nousemaan paremmille sijoille.

Varikkostopeilla Palmer ei juuri noussut eikä myöskään oman pysähdyksensä jälkeen. Loppua kohden Palmerin halukkuus ajaa kilpaa kasvoivat ja itseluottamuksen ollessa kohdillaan Palmer ajoi omia nopeusennätyksiään kilpailun lopulla. Hän myös ajamalla ohitti jälleen kilpailun loppupuolella autoja. Muun muassa Johanssonin ja Boeselin. Palmerin debyytti oli siis tavallaan hyvä, mutta varsin vaatimaton.

Tyrrell: Sullivan sai vihdoin ja viimein 012:sta ja oli välittömästi tallikaveriaan nopeampi ja uudestaan muutenkin. Näyttävän lähdön ainoa tulos oli taas kerran jäädä pussiin ja sijoille 18-20. Tallikaveri meni ohi kierroksella 12 ja sen jälkeen hänen kilpailunsa ei juuri edistynyt. Lopulta polttoaineputki hajosi ja Sullivan keskeytti näyttävästi. Alboreto ei juuri parempaan pystynyt. Tosin italialainen hyötyi toisten varikkopysähdyksistä ja oli keskeytyshetkellä 10:tenä. Pisteitä ei silti välttämättä olisi tullut. Sääli sinänsä.

Brabham: Erinomainen viikonloppu tallilta. Vain Lotus oli tallia nopeampi mutta onneksi vain Virallisessa Harjoituksessa. Patrese lähti kilpailuun vara-autolla kilpailuauton sytytysvaurion takia. Patrese johti ensimmäiset 11 kierrosta kunnes osui de Angelis osui häneen. Sen jälkeen Patrese alkoi tippua vaikkakaan ei aivan heti ripustusvauriosta huolimatta. Pisteet olisivat olleet edelleen otettavissa, mutta ylipitkä stoppi pilasi hänen kilpailunsa ja hän ei toipunut siitä. Hän jäi pisteittä. Piquet vuorostaan ajoi seesteisen rauhallisesti jälleen voittoon. Ei edes varikkostopin pilaantuminen haitannut miestä ylivoimaisen johtoaseman takia. Enää kaksi pistettä Prostiin on eroa ja mestaruustaistelu on kutkuttavan jännittävä Kyalamia ajatellen.

McLaren: Kaasutinongelma autoissa jatkui ja Brandsissa eivät edes Belfastin Tiikeri tai Maailman Nopein Kuljettaja olleet hyvässä vedossa. Lauda otti hyvän lähdön kun taas Watson huonon. Watson oli 14:sta startin jälkeen kun Lauda oli hetken aikaa 10:s. Molemmat miehet taistelivat lähinnä Alfa Romeon miesten kanssa ns. Marlboro-junassa kilpailun aikana. Lauda keskeytti moottorin hajottua ja Watson vuorostaan ajoi ulos huonosti kiinnitetyn ja lopulta kokonaan irronneen takasiivekkeen takia. Toivottavasti kauden päätös on molemmilta kuljettajilta ja tallilta parempi.

ATS: Ivallisesti Winkelhock ajoi jälleen ysiruutuun Virallisessa Harjoituksessa ja oli pistevauhdissa. Jälleen kerran silloin kun auto harvoin todella kestää maaliin niin sitten se ei vain ole tarpeeksi nopea. Hyvin lähtenyt saksalainen ohitti kolme kilpailijaa nousten kuudenneksi, mutta myöhemmin menetettyään paikan Prostille kilpaili lähinnä Arnoux'n, Mansellin ja Tambayn kanssa sijoituksista. Varikkokäynnin myötä Winkelhock sinnitteli maaliin ja tallin fiaskomainen kausi ilman pisteitä alkaa saada huipennuksensa.

Lotus: Uskomaton suoritus Virallisessa Harjoituksissa de Angelisin ajettua paalupaikan nosti sen heti ennakkosuosikiksi kilpailuun. Ikävä kyllä de Angelis jossain määrin pilasi omat voitonmahdollisuutensa ensin malttamattomuuttaan ja lopulta konerikon viimeistellessä vahingon kuutospaikalta. Varsinaisesti autosta hajosi polttoainepumppu ja se vaurioitti moottorin siinä sivussa liian pahoin.

Mansellin voitonmahdollisuudet kariutuivat vuorostaan alipaineistettuihin Pirellin Lyhytjyväisiin renkaisiin ja siksi, että Mansell sai toivomansa Pitkäjyväiset renkaat vasta varikkostopilla. Jos hän olisi saanut ajaa niillä heti alusta alkaen... Silloin Mansell olisi voinut jopa voittaa kilpailun. Lotusille ensimmäinen palkintosijoitus sitten Itävallan 1982 kilpailun maistui todella hyvältä. Se oli myös ensimmäinen Colin Chapmanin jälkeisellä aikakaudella.

Renault: Tallin auto oli jälleen vasta toiseksi paras. Sen pitäisi olla paras... Mutta ei. Alkuhässäkän jälkeen Renaultit ajoivat sijoilla 4-5 kunnes Cheever siirtyi tallimääräyksellä Prostin taakse. Ohitettuaan Patresen Prost ei missään vaiheessa kyennyt uhmaamaan Piquetin johtoa. Cheeverin autosta jarrut olivat vaurioituneet ennen kilpailun puoltaväliä, mutta silti Cheever pysyi neljäntenä ennen pysähdystään. Ylimääräinen pysähdys vei hänen pisteensä kilpailusta ja kaksi kierrosta ennen maalia Arnoux ohitti hänet ja hän oli 10:s. Prost johtaa enää kahdella pisteellä ja johtokunta on jälleen valmiina painamaan paniikkinappulaa asian takia.

RAM: Acheson oli toistamiseen erittäin lähellä päästä mukaan. Perjantain ajalla hän olisikin jo ollut kilpailussa. Ghinzani paransi lauantaina selvästi ja muutenkin Achesonin vauhti ei vain aivan riittänyt. Long Beachin jälkeen tallia ei ole kilpailuissa näkynyt ja rahahuolien takia talli ei välttämättä edes matkusta Etelä-Afrikkaan.

Alfa Romeo: Huono Virallinen Harjoitus ja ruudut 14 ja 15 järjestyksessä de Cesaris-Baldi eivät paljon mieltä lämmittäneet. Ilman huonoa lähtöruutua de Cesaris olisi voinut olla silti aikamoinen tekijä kilpailussa. Hyvän lähdön ja alun vaikeuksien jälkeen ajoi loistavasti neljänneksi saakka. Baldi vuorostaan ajoi erittäin vaisusti. Oli parhaimmillaan kahdestoista ennen keskeytystään.

Ligier: Molemmat kuljettajat ajoivat huonot Virallisen Harjoitukset ja Jarier keskeytti heti lähtöruudukkoon. Boesel ohitti oikeastaan vain Ghinzanin ja Palmerin ja ajeli oikeastaan muuten koko ajan toiseksi viimeisenä. Endurot eivät vapauttaneet huippupitoaan ja näin Boesel nolasi itsensä ja tallinsa Guy Ligierin mukaan. Kolme kierrosta Piquetille jääminen ei paljon hurrauksia aiheuttanut tallissa.

Ferrari: Talli kamppaili renkaiden kanssa lähes koko viikonlopun ja myös jarrujen kanssa. Suhteellisen hyvä Virallinen Harjoitus vaikudet ottaen huomioon lupasi edes tyydyttävää kilpailua. Ikävä kyllä molemmat saivat huonot lähdöt ja taas kerran La Famiglian miehet joutuivat kamppailemaan. Arnoux oli parhaimmillaan viidentenä, mutta Surteesissa ulosajo melkein tuhosi hänen maailmanmestaruushaaveensa. Yhdeksäs oli hänen lopullinen sijoituksensa. Kahdeksan pistettä Prostiin viimeiseen kilpailuun tultaessa on iso ero.

Tambay vuorostaan pääsi Mansellin ja Winkelhockin ohi ja muiden pysähtyessä oli parhaimmillaan toinen ennen omaa pysähdystään. Sen jälkeen jo alusta asti vaivannut jarrunesteen vähyys alkoi todella vaivata häntä kolmospaikalla ja lopulta jarrunesteet loppuivat nelospaikalta ja mestaruushaaveet kaudelta 1983 ovat ohi.

Arrows: Tasapaksu kilpailu keskikastissa. Surer ajoi niin hyvin kuin pystyi, mutta lopulta tuloksena oli keskeytys. Boutsenilla tosin tapahtui enemmän tapahtumia kuin tähän asti kaudella yhteensä kilpailussa. Ensin huono lähtö pudotti hänet sijalle 24, sittemmin nousi vain ajaakseen ulos radalta ja myöhemmin nousi aina 11:ksi saakka. Ilman pisteitä tämä kaikki oli hienoa, mutta se oli laiha lohtu tallille.

Osella: Perjantaina molemmat näyttivät karsiutuvan, mutta lauantaina Ghinzani selvisi kilpailuun saakka. Ohitti kolme autoa startissa, mutta lopulta kierrokseen 10 mennessä Ghinzani aloitti viimeiseltä sijalta kaasuttimen ja moottorivaurion vierailut varikolla. Lopulta häntä ei laskettu edes tuloksiin mukaan.

Theodore: Tallin konkurssi on yhden askeleen päässä. Todennäköisesti tallin viimeisen kilpailun ajanut Guerrero taisteli lähinnä Boutsenin kanssa koko päivän ja oli 12:sta. Surullinen loppu on enää vain ajan kysymys.

Toleman: Tallin historian ensimmäiset tuplapisteet olivat hieno asia sille. Molemmat kuljettajat ajoivat myös kerrankin pistekelpoista vauhtia koko kilpailun ajan. Varikkostoppien jälkeen Warwick oli kuudentena ja Giacomelli seitsemäntenä. Warwick sai palosammuttimesta itselleen kipeän käden, mustelmia ja hieman palovammoja. Joka tapauksessa upea kilpailu pistepotin muodossa tietää hyvää vielä kauden päätökseenkin.

Spirit: Suomalaisten kutsuma Pirtutalli ei ole saamassa Hondan moottoreita ensi kaudeksi ja se on kova isku. Samalla polttoaineenkulutuksen rajuuden takia Johansson ajoi kilpailun ajan erittäin rajallisilla turbotehoilla välttyäkseen kahdelta välitankkauspysähdykseltä. Korkeintaan 1,5 barin ahtopaineilla Johansson ajoi kilpailussa ja sen voimalla auto oli vain vaivoin Cossyliigan autoja nopeampi. Ajoittain Rosbergkin oli sekuntikaupalla häntä nopeampi. Pysähdyksensä jälkeen Johansson oli huonoimmillaan 19:sta ja parhaimmillaan 14:sta maalissa. Lisäksi hieman ennen maalia häneltä vaurioitui jousitus Boeselin osuessa häneen. Etelä-Afrikasta talli todennäköisesti jää pois.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös