Jacques Villeneuve, Maailman Nopein Moottorikelkkailija osa 1
Jacques Villeneuven tarina on kanadalaisia ja yhdysvaltalaisia moottoriurheilufaneja poislukien jäänyt erittäin vähäiselle huomiolle. Jacquesin isoveli Gilles on ollut erittäin tunnettu moottoriurheilussa ja hänen poikansa Jacques Villeneuve on myös seuraava mahdollinen Kanadan supertähti formula 1:ssä.
Villeneuven nuoremman veljen tarinaa ja uraa moottoriurheilun huipulla voisi pitää erittäin rikkonaisena ja hyvinkin huonona vain kolmen karsiutumisen perusteella, mutta Jacques Villeneuve on kuitenkin ollut erittäin monipuolinen moottoriurheilija.
Radalla Gillesin lahjat olivat kiistämättömät, mutta moottorikelkkailun puolella Gilleskin joutui usein tunnustamaan velipojan paremmaksi. Myös nuorempi Jacques on kehunut setäänsä uskomattoman taitavaksi kuljettajaksi juurikin moottorikelkkailussa ja myöskin jäärata-autoilun saralla.
Myös sorateidenkin vauhti on maistunut nuorempana kuljettajana pienemmissä luokissa Kanadassa. Jacques Villeneuvesta olisi siis voinut tulla mahdollisesti erittäin hyvä ralliajaja.
Kaikesta veljelleen kuuluneesta kunniasta huolimatta Jacques on kuitenkin ollut Kanadan moottoriurheilun piireissä erittäin arvostettu kaveri ja Yhdysvalloissakin mies on suhteellisen hyväksi tunnettu.
Toisaalta Jacques on jossain määrin varsin jyrkästi eroava veljestään luonteen osalta. Jacques oli toisinaan hieman turhankin humoristinen persoona ja sitten huonona päivänään todella sulkeutunut ja haluton antamaan palautetta samaan tapaan kuin veljensä.
Luontainen karisma on siis jonkin verran heikompi, mutta voihan karismatonkin kuljettaja menestyä vaikkakin kaikkein korkeimmissa moottoriurheiluluokissa se voikin olla pieni ongelma saada näkyvyyttä. Jacquesin osalta luonnepiirteet korostuivat isä-Sevillen mukaan jo lapsenakin.
Lapsuudesta puhuen Jacques syntyi kolme vuotta veljensä Gillesin jälkeen vuonna 1953 Berthiervillessä ja lapsuus sujui onnellisesti huolimatta varhaislapsuuden puhevaikeuksista ja murrealueen kielierojen oppimisvaikeuksista hieman vanhempana lapsena.
Jacques innostui kilpa-autoilusta Gillesin tapaan myöskin hyvin nopeasti, mutta lajin valinta oli hieman toisin menevä. Lisäksi Jacquesin osalta vanhemmille tuntui riittävän jo yksikin hurjapää moottoriurheilun saralla. Jacquesinkin urautuminen moottoriurheiluun hyväksyttiin myöskin ja se lujitti paremmin myös veljestenkin välejä.
Jo ennen nuorten miesten varttumista täysikasvuisiksi erot olivat näkyviä. Gilles oli taitava ratapuolella kun taas Jacquesin osalta ratojen ulkopuoliset moottoriurheilumuodot olivat hänen valttikorttinsa. Joka tapauksessa Jacqueskin halusi seurata veljensä jalanjälkiä.
Vuonna 1971 18-vuotiaasta Jacquesista tuli setä kun Gilles nimesi samana vuonna syntyneen poikansa veljensä mukaan. Siitä lähtien vanhempi Jacques Villeneuve onkin enemmän tai vähemmän tunnettu Uncle Jacquesina tai L'oncle Jacquesina. 1970-luvun puolivälissä Gilles Villeneuve oli jo tekemässä nimeä itsestään moottoriurheilupiireissä. Välillä myös rajuimmillakin otteilla.
Gillesin talomyynnistä Jacques totesi veljelleen lakonisena, että hänkin olisi veljensä saappaissa tehnyt todennäköisesti aivan samalla tavalla. Gillesille tilanne pikkuveljen tuen osalta oli helpotus sillä muutoin mielipiteiden kuuntelu asian suhteen oli pahimmillaan ollut hänelle lähes sietämätöntä kuunneltavaa kaikkien muiden hänelle tärkeiden ihmisten tahdolta. Hyvästä syystä kyllä sillä harvoin sitä taloa myydään tuosta noin vain mitään puhumatta.
Samoihin aikoihin Jacques Villeneuve alkoi vasta enemmän ajatella kilparadoilla ajettavaa moottoriurheilua paljon vakavammin kuin aiemmin. Teini-ikäisenä tehdyt vakavat kokeilut oli nyt jätettävä taakse ja joko aloitettava kilpa-autoilijan ura tai jätettävä se haave sikseen. Jacques Villeneuve valitsi kilpa-autoilun. Vuosi oli 1975.
Saman vuoden loppupuolella Villeneuve osallistui ensimmäistä kertaa paikallisiin moottorikelkkakilpailuihin ja myös voitti ne. Talvikuukausina ajetut kilpailut olivat hyvin suosittuja Kanadassa ja Jacques Villeneuve voitti niistä useimmat ja se kasvatti myös paljon hänen itseluottamustaan. Taidot selittyivät pitkinä nuoruuden vuosina vietetyistä talviajoista Berthiervillessä, St-Jean-sur-Richelieun seudulla.
Jacques Villeneuve etsi kuitenkin moottorikelkkailun ohella myös kilpa-autoilun haasteita itselleen. Sen hän löysin Honda Civic Volant Quebecoisista. Kyseinen kilpailusarja oli Gilles Boursierin ideoima Honda Civicien mestaruuscup. Boursier itse oli Kanadan johtavimpia autourheilutoimittajia ja arveli sarjan olevan hyväksi Kanadan moottoriurheilulle.
Jacques Villeneuvella oli kauden 1976 osalta kuitenkin kovia tavoitteita. Hän lähti samalla itsevarmuudella ja myös tarvittaessa itsepäisyydelläkin kuin veljensä mukaan sarjaan eli vain voittamaan kilpailuja eikä ajelemaan muiden mukana.
Mont-Tremblantin osakilpailussa eli omassa debyytissään mies voitti vaikka välillä tippuikin joitakin sijoja. 15 kierroksen mittaisessa kilpailussa Villeneuve onnistui 11 kierroksen jälkeen nousemaan kärkeen ja kun pystyi niin hän ei myöskään luopunut kärkipaikastaan.
Jatkaessaan kilpailujaan moottorikelkkailun puolella Jacques pysyi myös Civicien puolella ja vuoden päätteeksi hänet valittiin vuoden tulokkaaksi sarjassa. Vuonna 1977 hän voitti oman luokkansa mestaruuden ja lisäksi ajoi myös tuttuun tapaan Sno-Prota eli moottorikelkkailun kilpailuluokkaa Kawasakilla.
Vuodeksi 1978 saadakseen parempaa tuntumaa avopyörämallisiin ajokkeihin Jacques suuntasi tiensä Jim Russelin Kilpa-autoilukoulun mestaruuskisoihin eli toisin sanoen Kanadan Formula Ford-sarjaan. Villeneuve ajoi myös Hondan BF Goodrich Seriesissä ja otti sieltä kaksi osakilpailuvoittoa ja sarjan viidennen sijan. Formula Ford-ohjelmansa ja jaetun ykköspaikan lisäksi kauden päätteeksi Villeneuve jatkoi siis kilpailemista myös moottorikelkkailussa. Formula Fordin osalta Marc Dancose sai lopulta mestaruuden suuremman voittosaaliinsa perusteella ja Villeneuve joutui tyytymään toiseen sijaan sarjassa. Aivan täysin Villeneuven suoritus ei jäänyt huomaamatta.
Formula Fordin jatkosopimuksen osalta kaudeksi 1979 Villeneuvelle tarjottiin paikkaa myös Formula Atlanticiin, Can-Amiin ja myös F3-sarjaan Englantiin ja F2-sarjaan Eurooppaan. Samoihin aikoihin hänen veljensä Gilles oli jo mukana f1:ssä ja nousemassa Kanadan kansallisikoniksi moottoriurheilussa. Joka tapauksessa kaikesta suitsutuksesta huolimatta myös Jacquesista kirjoitettiin varsin positiivisesti Kanadan lehdistössä.
Etenkin erona Gillesiin oli myös se, että Jacques osasi oppia paremmin asioita kuin veljensä silloin kun ei ollut hirvittävän paineen alla. Riskeistä puhuen Jacques oli tosin toisinaan jopa veljensä mielestä melkoinen reikäpää kuljettajana. Etenkin moottorikelkkailun puolella ja silloin tällöin myös kilparadoillakin.
Vaarantaju oli ehkä Jacques Villeneuven ja Gilles Villeneuven osalta olematonta, mutta tärkeintä oli molempien kuljettajien osalta ajaminen aina rajoilla vaarantamatta kuitenkaan aivan tarkoituksellisesti muita kuljettajia. Jossain määrin Jacques toimi Gillesin tukena myös hänelle vaikeissa asioissa ja samoin toimi Gilles myös Jacquesille.
Keskinäinen kunnioitus veljesten kesken oli suurta vaikkakin median suitsutuksen kasvaessa Jacques jäikin veljensä varjoon kun vielä ennen molempien miesten vakavempaa sitoutumista kilpa-autoiluun molempia pidettiin suurin piirtein yhtä hyvinä kuljettajina. Vuodeksi 1979 Jacques Villeneuve päätti siirtyä Formula Atlanticin pariin vaikkakin houkutus jäädä vielä yhdeksi kaudeksi Formula Fordiin olikin suuri.
Toisaalta paikoilleen jäämistä olisi pidetty huonona asiana joten Jacques siirtyi eteenpäin. Formula Atlanticissa Villeneuve menestyi myös hyvin. Kuudessa sarjan osakilpailussa kerätyt huippusijoitukset eli toinen ja neljäs sija yhdessä erittäin näyttävän ajotavan kanssa riittivät tekemään hänestä vuoden tulokkaan myös Formula Atlanticiin. Samalla kaudella hän ajoi myös Cannonball Bakerin Memorial Trophyssä Porsche 928:ssa.
Kyseisessä kilpailussa ajoi mukana myös John Lane joka oli tukenut erittäin paljon Gillesiä ja myös Jacquesia veljesten ajouran aikana. Lanen ohella Jacquesia tukivat aktiivisena sivutoimenaan myöskin Doug Shierson ja Gaston Parent. Jälkimmäinen etenkin varsin paljon hänen veljensä managerisuhteen vuoksi. Vuonna 1979 moottorikelkkailun ajot jäivät jonkin verran vähemmälle Jacquesilla kuin aiempina vuosina johtuen tiukasta kilpailuohjelmasta ja testiohjelmista.
Samana vuonna velimies Gillesin maine oli kasvanut entisestään ja hänestä puhuttiin nyt suureen ääneen tulevaisuuden maailmanmestarina. Enzo Ferrari oli henkilökohtaisesti luvannut hänelle, että Gillesistä tulee jonain päivänä maailmanmestari Ferrarilla. Ei kuitenkaan vuonna 1979. Se vuosi oli varattu Jody Scheckterille ja näin Villeneuve noudatti ohjeita kauden lopulla Monzassa minkä takia Scheckteristä tulikin maailmanmestari.
Ferrarin osalta Jacques Villeneuve oli silloin tällöin vieraillut tallin mukana veljensä kilpailuja katsomassa. Talli toki kohteli miestä ystävällisesti, mutta viileän etäisesti. Samoin oli myös sarjan heikompienkin tallien osalta. Villeneuvelta kysyttiin aina, että paljonko häneltä tuodaan rahaa? Sellainen sieppasi Jacquesia.
Vuosi 1979 oli kuitenkin käännekohta myös Jacques Villeneuven kohdalla. Hän halusi nousta jo formula 1:siin, mutta yksinkertaisesti rahaa ei riittänyt nousemiseen eikä edes kuljettajapaikan ostamiseen. Vuonna 1980 Jacques Villeneuve oli nopeana oppijana voittanut neljä osakilpailua ja sarjan mestaruuden Atlanticissa. Se teki vaikutuksen Pierre Phillipsiin joka oli hänen tallipäällikkönsä ja myöskin hyvä ystävä. Phillipsin suitsutus ei kuitenkaan tuntunut riittävän Jacquesin osalta korkeampien kilpailuluokkien talleille.