F1 Kausikooste -83

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15220
Perjantaina Vapaissa Harjoituksissa Peter Warrin suulle levisi lämmin hymy kun Elio de Angelis vaikutti jälleen jostain syystä löytäneen vauhtia ja oli neljäs. Nigel Mansell oli huomattavasti heikommalla sijalla johtuen autoon tulleesta moottorivauriosta.

Mansellin autoon oli toki vaihdettu moottori jo edellisenä iltana ja nyt perjantaina ennen Virallista Harjoitusta tallin oli pakko vaihtaa uusi moottori kokonaan käyttämättömään moottoriin. Mansell oli Eddie Cheeverin tapaan vaikeuksissa erityisesti radan pitkällä pääsuoralla.

Moottori yksinkertaisesti pysähtyi kierrosluvuiltaan aina 10 200 kierroksen kohdalle ja ei sen jälkeen antanut ylimääräistä tehoa hajoamatta tai nostaakseen lämpöjä liian korkealle. Lämpötilan nousu taas olisi voinut hajottaa vaikkapa jäähdyttimen joten tilanne oli Lotusilla turhauttava etenkin Mansellin osalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15220
Perjantain Virallisessa Harjoituksessa Patrick Tambay oli suorastaan ylivoimainen. Valtavasta kuumuudesta johtuen Tambay ei kyennyt parantamaan torstain aikaansa mitenkään.

Toisaalta hänen ei edes tarvinnut. Ajettuaan kisarenkailla parhaan aikansa ja hänen tultuaan varikolle Scaramelli näytti hänelle varikkomonitorilla parhaat ajat. Ainoa vaarallinen aika oli vain Nelson Piquetillä. Muut eivät olleet enää lähelläkään.

Siten Tambay otti erittäin rauhallisesti loppuajan ja viimeiset 30 minuuttia Tambay vain istui autossaan valmiina lähtemään radalle jos tarvetta olisi tullut. Aika-ajorenkaat olivat valmiina lähtöön. Lopulta radalle ei tarvinnut lähteä.

Kukaan ei lyönyt hänen torstain aikaansa ja paalupaikka oli hänen. Perjantain aika D-seoksilla Tambaylla oli 1.07.029. Häntä nopeampia perjantaina olivat vain Nelson Piquet ja Riccardo Patrese ajoilla 1.06.821 ja 1.07.001.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15220
Perjantaina molemmat Brabhamin miehet löivät Tambayn yhden session ajoissa, mutta eivät kokonaisen tilanteen kannalta. Nelson Piquet oli radan suoranopeuksissa voittamaton, mutta mutkat ja pomput takaosuudella hidastivat häntä lopulta ratkaisevan paljon paalupaikan osalta.

Piquetin nopeus Leeukopista Crowthorneen saakka oli parhaimmillaan yli 320 kilometriä tunnissa. Nelson Piquetin mielestä maailmanmestaruus olisi ollut sinällään hauska voittaa, mutta häntä ei yksinkertaisesti kiinnostanut se. Lehtimiesten yrittäessä tarkentaa hänen lausuntojaan Piquet piti mestaruuden voittamista turhana ja ikävänä asiana. Se kun olisi tarkoittanut paljon haastatteluita ja muita turhia kissanristiäisiä hänen mukaansa.:D

Jossain määrin Piquet ilmaisi huolestuneisuutensa myös f1:n tulevaisuudesta. Turhat PR-työt kun olivat lisääntyneet muutamassa vuodessa suorastaan hävyttömän paljon edellisiin vuosiin verrattuna ja Piquet arveli, että edelliseen mestaruuteen verrattuna tämän vuoden mestaruudesta tulisi entistäkin ikävämpi suorittaa. Muun kuin ajamisen osalta.:eek:

Riccardo Patrese vuorostaan lennätti Barbecuen kautta autoaan kuin akrobaatti. Ulkokautta hän siivutti radan reunaa ja sitä lähentelevää nurmikkoa ja hiekkaesteitä sellaisella nopeudella, että jopa Keke Rosbergkin vihelteli ihastuneena suorituksesta.

Patresen virtuoosimaiset näytöt radalla olivat suomalaisen mielestä kuin hänen käsikirjastaan mitä f1-autolla ajamiseen tuli ja samalla hän myös varoitti huvikseen italialaista siitä ajajakokouksessa, että sellaisella tavalla kilpailussa tulee ruumiita.:eek:

Etenkin Peter Revsonin vanhan ulosajopaikan ja menehtymispaikan ohitus niin kovaa kuin pääsi olisi voinut jonkun osan pettäessä johtaa ulosajoon ja kuolemaan. Etenkin kun rataa sillä kohtaa reunustanut betoniseinä ei ollut kovin hyvällä mallilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15220
Alain Prostin sijoitus tuntui olevan La Regielle pettymys perjantain Virallisen Harjoituksen jälkeen. Prostin mukaan sijoitus oli suhteellisen normaali. Lähtöruudut 4-6 olivat muutenkin olleet tavallisempia Renaultille kaudella 1983. Aiemmin kun ruudut 1-2 olivat olleet tallin heiniä niin aina autosta oli särkynyt jotain ja se oli jäänyt matkan varrelle.

Paalupaikat siis vähentyivät kaudella 1983 mutta yleinen menestys ja voitot olivat helpompia saavuttaa. Prost toi Kyalamin aikaan myös erään syyn ilmi, että minkä takia paalupaikat olivat tavallaan täysin tarkoituksettomia voitoista puhuttaessa. Itävallan Österreichringin kilpailu muistettiin Alain Prostin voittokilpailuna ja hienona muutenkin.

Prost olisi omien sanojensa mukaan ollut ylivoimainen myös Virallisessa Harjoituksessa sielläkin ja paalupaikalla, mutta hän oli ratkaisevan aikansa ajanut Slicksin eli aika-ajorenkaan sijaan Kevyellä Vyörenkaalla. Kevyt Vyörengas oli ollut sekunnin Patrick Tambayn paaluaikaa hitaampi ja sijoitus oli sen takia ollut viides. Nyt myös Kyalamissakin sijoitus oli viides aika-ajorenkaista ja kaikista muistakin eduista huolimatta.

Prost halusi yrittää paremmilla turboahtimen säädöillä kilpailussa, mutta lopulta talli kielsi sen käytön moottorin räjähtämisen pelossa. Tämä päätös tulisi maksamaan ranskalaiselle maailmanmestaruuden. Vielä perjantaina sitä ei kuitenkaan vielä tiedetty.

Lisäksi RE40:n ohjaus toimi kuin unelma ja jopa vara-autoakin testattiin Prostin toimesta säännöllisesti koko viikonlopun ajan. Myös auton balanssi toimi hyvin. Prostin mielestä viimeksi näin hyvin auto oli ollut tasapainossa juurikin Itävallassa. Sen jälkeen auton tasapaino oli ollut jatkuvasti sekaisin osin myös jatkuvien säätöjen etsinnän takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15220
Eddie Cheever vuorostaan oli kaikkea muuta kuin tyytyväinen suoritukseensa perjantain Virallisen Harjoituksen jälkeen. Moottorivaurio oli korjattu, mutta edelleen auto ei kyennyt nostamaan viiveen takia tehoja enää yhtään rajaansa korkeammalle.

Cheeverin korkein raja oli ollut 10 400:n kierroksen kohdalla kun taas Prostilla huonoinkin kierrosmäärä moottorista oli irronnut pääsuoralla 10 800:n kierroksen kohdalla. 400 kierroksen ero moottorin väännössä ärsytti amerikkalaista kuljettajaa.

Hänellä oli Kyalamia varten pitkästä aikaa käytössään myös tallikaverinsa ja ykköskuljettajansa Alain Prostin säädöt autossaan ja myös vara-autoa Cheever sai säätää vapaasti verraten siihen mitä monissa muissa kilpailuissa kauden aikana oli ollut. Tuolloin vara-auto oli ollut melkein aina säädetty Prostille sopivaksi.

Cheever sanoi amerikkalaisille televisioyhtiöille, että RE40 käyttäytyi erinomaisesti aina Barbecuen mutkaan asti. Sen jälkeen auton ohjaus yksinkertaisesti sotkeutui. Auto ohjasi ja liukui mutkiin joko liian paljon tai liian vähän. Se taas vuorostaan johti siihen, että Cheeverin piti nostaa jalkaansa kaasulta paljon aikaisemmin kuin monen muun huippukuljettajan. Muussa tapauksessa seinä olisi kutsunut nopeasti.

Cheeverin muuta jännitystä Virallisessa Harjoituksessa olivat Andrea de Cesarisin, Derek Warwickin, John Watsonin, Keke Rosbergin ja Manfred Winkelhockin aiheuttamat estelyt tai hurjat ohitukset. Rosbergin ja Winkelhockin välistä yhteenottoa amerikkalainen piti typeränä ja vaarallisena ja de Cesarisin ohittaessa hänet nopealla kierroksellaan ulkokautta Cheever meinasi saada sydänkohtauksen. Häntä tosiaankin pelotti niin paljon.

Italialainen tuntui ilmaantuvan kuin tyhjästä hänen viereensä ja Barbecuessa hän meni Cheeverin ohi ulkokautta kahden renkaan ollessa vielä tiellä ja kahden renkaan ollessa nurmikolla. Cheeverin mielestä nopealla kierroksella sai ajaa tarvittaessa toisen ohi, mutta ei samalla saanut vaarantaa molempien henkeä.

Cheeverin mielestä de Cesarisille olisi voinut käydä Villeneuvet ja henki olisi ollut pian poissa. Andrea de Cesaris oli kuitenkin Derek Warwickin mukaan mies joka antoi aina 110 % auton ratissa ajaessaan ja sen seurauksena oli joko tulos tai ulosajo radalta. Cheever taas vuorostaan kritisoi Warwickia ja John Watsonia hidastelusta hänen nopeilla kierroksillaan.

Warwick ymmärsi ja pahoitteli, mutta Belfasti Tiikeri ei vuorostaan ymmärtänyt Cheeverin kritiikkiä ja suutuspäissään haukkui amerikkalaista puupääksi. Onneksi Cheever selvisi kuitenkin tilanteesta vain lähtemällä pois kohauttaen vain hartioitaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15220
Williamsilla toinen Virallinen Harjoitus perjantaina oli osoitus Hondan turbomoottorien vahvuudesta ja ylipäänsäkin parantuneesta suorituskyvystä. Keke Rosberg oli kuudes ja Jacques Laffite oli kymmenes. Suomalainen väistyvä maailmanmestari ei ollut lainkaan yllättynyt Hondan turbomoottorin suorituskyvystä sillä se oli juuri sitä mitä hän oli odottanutkin.

Ainoa ongelma mistä Rosberg oli huolissaan oli vain moottori ja renkaat. Moottorissa oli turboviiveongelma ja polttoaineenkulutuskin hyppäsi välittömästi korkeammalle. Lisäksi ilkeät viiveongelmat rasittivat myös autoa. Renkaat taas vuorostaan olivat lauantain kisapäivälle kysymysmerkki. Talli oli valmis harkitsemaan sekarengastusta tai huomattavasti tavallista kovempia renkaita kuumuuden ja takaosuuden muhkuroiden takia.

Vapaissa Harjoituksissa Rosberg oli menettänyt paljon aikaa teknisten ongelmien takia. Silloin vika ei ollut moottorissa vaan pakoputki oli hajonnut irronneen venttiilin osuessa sitä vasten. Ensimmäisen 15 minuutin ajan ratkaisevasta Virallisesta Harjoituksesta Rosberg oli ajanut kisarenkailla ja testaten B-seoksia ja heti sen jälkeen C-seoksia. Sen jälkeen hän oli kuluttanut kaksi sarjaa D-seoksia ja testannut vielä kiireesti A-seoksia.

Sen jälkeen hän oli laittanut Sunsetin mutkan ulosajon jälkeen alleen aika-ajorenkaat ja yrittänyt saada parempaa aikaa. Yllättäen Manfred Winkelhock osui samalle kierrokselle Keken kanssa ja sillä hetkellä kun Keke ei antanut tietä niin Lempeä Härkä muuttui Äreäksi Häräksi ja alkoi tarkoituksella töniä Rosbergin auton sivuponttoonia aina kun hän oli suomalaisen mielestä päästämässä häntä ohi.

Sunsetissa autot osuivat kovassa vauhdissa kolkaten toisiinsa, mutta kuin ihmeen kaupalla mitään todella pahaa ei tapahtunut ja autoja koristivat vain vihaisten kuljettajien osumista aiheutuneet renkaanjäljet kyljissä.

Rosberg ei missään vaiheessa saanut tuohtuneelta Winkelhockilta kunnon selitystä asiaan ja Rosberg sanoi vain antaneensa hänelle takaisin sen mitä saksalainen oli jo aiemminkin kaudella antanut hänelle.

Miehillä oli ollut keskenään hieman erimielisyyksiä aiemminkin kaudella Winkelhock oli syytellyt Kekeä estelijäksi ja Rosberg vuorostaan Manfredia holtittomaksi kuljettajaksi aina hajoavalla autollaan.

Ainoa arvaus minkä Rosberg keksi syyksi koko turhalle osumaepisodille radalla ja melkein kimppuun käymiseen sen ulkopuolella oli se, että suomalainen oli vahingossa pilannut hänen nopean kierroksensa. Samalla häntä harmitti kuulla myös John Watsonin valituksia siitä, että Rosberg oli pilannut yhdessä Winkelhockin kanssa hänen aikansa.

Watsonin valitus Winkelhockille vuorostaan aiheutti sen, että Rosbergin ja Niki Laudan oli mentävä estämään tilanteesta melkein aiheutunut nyrkkeilyottelu. Winkelhock tuntui koko viikonlopun ajan olevan aivan erilainen kuin normaalisti. Tosin saatuaan kasipaikan lähtöruudukossa perjantain jälkeen hän rauhoittui.

Jokseenkin Watsonin ja Rosbergin oli hänen lausuntojensa mukaan pysyttävä poissa hänen tieltään. Muussa tapauksessa asiat ratkaistaisiin tarvittaessa lähiökadulla.:eek:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15220
Jacques Laffitelle Virallisen Harjoituksen ja koko viikonlopun paras anti oli ollut FW09:n kaltaisen luonnollisesti aliohjaavan auton saaminen hänen käyttöönsä. Laffitella oli tosin vaikeuksia perjantaina kuumuuden takia minkä vuoksi radan pinta oli erilainen ja yllättäen Laffite kärsi ensimmäistä kertaa ja myöhemmin FW09:n käyttöaikana harvinaisesta yliohjauksesta.

Sen myötä Laffite kärsi tästä hieman ja tippui 10:ksi lähtöruudukossa. Lisäksi Laffite kärsi myös auton sytytysvauriosta mikä oli Rosbergin ongelma Vapaissa Harjoituksissa pakoputken ohella. Kilpailusta Laffite odotti erittäin vahvaa. Erityisesti kun Honda ei ollut yllättäen käyttänyt aika-ajossa erikoispolttoainetta lainkaan.

Autoissa tosin oli ollut jo tuolloin käytössä aika-ajon erikoismoottorit tavallisella polttoaineella varustettuna ja tulokset olivat myös suomalaisittain rohkaisevia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15220
Lotusin osalta perjantain Virallinen Harjoitus oli kaksijakoinen. Nigel Mansellin autosta korjattiin välijäähdytin ja sen myötä Mansell paransi reippaasti aikaansa torstaihin verrattuna. Hetken näytti siltä, että Mansell olisi ollut jo toista sekuntia nopeampi kuin edellisenä päivänä.

Lopulta aikaparannus ei ollut niin suuri. Aika-ajorenkaiden käytön myötä Mansell oli seitsemäs heti Rosbergin Keken takana lähtöruudukossa. Elio de Angelisin osalta koko Virallinen Harjoitus meni penkin alle.

Aika-ajorenkaat sulivat alle kierroksen ajon jälkeen ja perjantain ajat hän teki kevyemmällä kisarenkaalla eli Lyhytjyväisellä seoksella. Elion mielestä välijäähdytin oli vaurioitunut hänenkin autostaan ja kuumuus tuntui rasittavan miestä koko viikonlopun ajan.

Samalla Rosbergkin tunsi perjantaina olonsa huomattavasti huonommaksi kuin normaalisti. Lisäksi Rosberg tunsi olonsa väsyneeksi ja voimattomaksi.

Toisaalta kauden viimeisen osakilpailun ollessa kyseessä Rosberg aikoi suorittaa kilpailun ja mahdollisesti heti kauden päättymisen jälkeiset testit ennen ansaittua kilpailulomaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15220
ATS:n Manfred Winkelhockin osalta ihmetystä riitti myös Keke Rosbergin kanssa käymän rengasten ja kylkien paukuttelun lisäksi myös siinä, että kerrankin auto toimi hyvin ja lisäksi moottori ei ollut edes vaurioitunut Virallisessa Harjoituksessa.

Paineet tallilla olivat uskomattomat ja kaikesta huolimatta tallin osalta odotettiin sen floppaavan. Winkelhock halusi vain päättää kauden 1983 ja keskittyä kauteen 1984.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15220
Rene Arnoux vuorostaan ajoi kipeällä jalallaan Virallisessa Harjoituksessa ja session loppua kohti perjantaina myös hänen ajat paranivat ja Arnoux oli helpottunut siitä, että lähtöruutu oli neljäs. Samalla hänen kipukohtansa tulehtuneisuuden arveltiin laskevan ennen lauantaita niin paljon, että hän voisi osallistua vailla murheita kilpailuun. Siten kaikki oli nyt ranskalaisesta itsestään kiinni.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15220
Alfa Romeon osalta Mauro Baldilla tuntui perjantaina olevan pitkästä aikaa kaudella todella näyttävä ajosuoritus vireillä ja näin myös olikin. Ikävä kyllä samanlaisista liikkeistä huolimatta kuin Andrea de Cesarisilla Baldilla oli pieni palkka työstään. Barbecuessa Baldi teki toki pienen virheen valitessaan ajaa ulkolinjan kautta, mutta virheen aikamenetys oli korkeintaan puoli sekuntia ja Baldi oli lopulta hieman yli kaksi sekuntia paaluajasta ja hieman yli sekunnin verran tallikaveriaan hitaampi.

Välillä Baldi vaikutti ajavan jopa vielä toistakin sekuntia tallikaveriaan hitaammin, mutta onnistui sentään vähän kirimään kiinni. Siten Baldin ajoja ja suorituksia pidettiin hyvin onnettomina. Etenkin kun hänet tiedettiin yleensä hyvänä Virallisten Harjoitusten miehenä kaudella 1983 kalustoon nähden. Kyalamin jälkeen Baldi todennäköisesti joutuisi jättämään paikkansa Alfa Romeolla. Niin ainakin sanottiin sillä hetkellä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15220
McLarenilla tuntui koko turboaikakausi menneen jokseenkin pieleen ennen Kyalamia. John Watsonin Monzan alkukisaa lukuunottamatta mitään todella vakuuttavaa ei oltu nähty tallin osalta ja edellinen pistesija oltiin saatu Watsonin toimesta Zandvoortissa kolmannen sijan muodossa.

Turboa kehitettiin kehittämästä päästyä ja osaset raksuttivat kellontarkasti säätöjä ja moottoreita koottaessa, mutta niin vain ongelmatkin jatkuivat tai muuttuivat toisiksi ongelmiksi. Kyalamin rataprofiili tosin sopi hyvin tallille ja joka tapauksessa kauden pian päättyessä Ron Dennis lupasi pian antaa vastauksensa Watsonille ja samoin antaa nuorille kuljettajille mahdollisuuden näyttää kykyjään.

Nämä nuoret kuljettajat olivat Stefan Bellof, Ayrton Senna ja Martin Brundle. Jonathan Palmer ja Tommy Byrne olivat myös ehdolla testiin, mutta heidät Dennis hylkäsi ehdokkaiden listalta. Palmerin lähinnä vielä toistaiseksi voimassa olevan Williamsin testisopimuksen takia ja Byrnen luottamuksen puutteen takia.

Kyalamissa tekniset ongelmat haittasivat molempien menoa ja siten Niki Lauda oli lopulta 12:sta ja Watson 15:sta. Laudan mukaan meno oli normaalia ja kisassa auto menestyisi. Laudan mielestä mitkä tahansa sijat välillä 1-6 olivat mahdollisia ja Maailman Nopein Kuljettaja oli jälleen täynnä itseluottamusta.

Belfastin Tiikerillä vuorostaan perjantain Virallinen Harjoitus oli onneton. Jälleen kerran arvostelijat saivat itselleen mielihyvää kun Watson ei muka pysynyt Laudan vauhdissa. Torstain Virallisessa Harjoituksessa eroja ei juurikaan ollut ja perjantain ero Laudaan nähden vuorostaan johtui siitä, että ensimmäinen aika-ajorenkaiden sarja meni pilalle Winkelhockin ja Rosbergin välisen yhteenoton aiheuttaman hidastelun takia ja toinen sarja vuorostaan meni pilalle auton vesipumpun hajotessa ja vaurioittaessa auton sytytyksen.

Toisaalta huhut vaihtelivat Watsonin osalta aina hänen poislähdöstään tallista aina siihen asti, että Dennis oli taipunut hänen palkkiovaatimuksilleen kauden 1984 osalta. Se olisi tarkoittanut Watsonille yhden vuoden jatkosopimusta ja 2 miljoonaa dollaria. Siten McLarenin palkkakulut kaudella 1984 kuljettajien osalta olisi ollut vähintään 6 miljoonaa dollaria 17 miljoonan dollarin budjetilla minkä se oli alustavasti aikonut säätää myös kauden 1984 osalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15220
Perjantaina Derek Warwickilla oli ihmettelemistä. Tallikaveri Bruno Giacomelli vaikutti eräässä vaiheessa lyövän hänen alustavankin aikansa Virallisessa Harjoituksessa yli seitsemällä kymmenyksellä. Ja muutenkin parantavan reippaasti omaa aikaansa. Aikavälin arveltiin asettuvan 1.07.3:n ja 1.07.6:n välille. Giacomellin auto oli jostain syystä suorastaan mykistävän nopea radan nopealla osuudella aina Crowthorneen asti.

Warwick vuorostaan oli nopea Barbecuesta Jukskein mutkaan saakka, mutta moottorin turboviive rajoitti hänen mahdollisuuksiaan siinä. Giacomellin vauhti pysyikin 0,7 sekunnin verran nopeampana Warwickia aina suoralla, mutta mutkissa italialainen hävisi tallikaverilleen reippaasti.

Warwick oli satunnaisesti italialaista nopeampi radan pääsuoralla lähinnä downforcen ja siiven vähennyksen seurauksena. Sen takia 13:sta sija oli britille suuri pettymys ja tallikaveri Giacomelli oli 16:sta ja jokseenkin selvältä näytti se, että Giacomellin sopimus ei jatkuisi tallin kanssa kaudella 1984. Etenkin kun italialainen oli syyttänyt tallia Warwickin suosimisesta kauden aikana muutamaan otteeseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15220
Viimeinen merkittävä tilanne kahden päivän aikana tapahtui Tyrrelillä perjantaina. Virallisessa Harjoituksessa Michele Alboreto pisti jälleen shown pystyyn ja sanoi haluavansa tallikaverinsa Danny Sullivanin auton käyttöönsä. Hänen autossaan kun kuulemma oli moottorivaurio.

Sullivan pudisteli inhoten päätään, mutta toisaalta kausi oli jo lähellä päätöstään ja lisäksi Michele Alboreto oli jo siirtymässä pois tallista Ferrarille. Se oli Ken Tyrrelille kova isku ja vaikka Tyrrell taas kerran antoi Alboreton sorsia Sullivania ja ottaa tämän auton itselleen säätöjen kera niin Maurice Philippen mukaan se tulisi olemaan viimeinen palvelus hänelle mitä hän tulisi koskaan tekemään.

Sen verran pettynyt ja järkyttynyt Ken Tyrrell oli kuullessaan Alboreton loikanneen Ferrarille kaudeksi 1984. Sullivan ajoi kuitenkin Perjantainkin Virallisessa Harjoituksessa hienosti uudelleen viritettyjen säätöjenkin jälkeen ja ei jäänyt paljon Alboretolle. Alboreto ihmetteli saatuaan yllättäen ilman vastarintaa tallikaverinsa luovuttamaan hänelle autonsa ja tyytyi vain ajamaan sen minkä lähti.

Suurin osa Tyrrellin henkilökunnasta tuntui siirtäneen tukensa Sullivanille etenkin kun Marco Piccinini tuli Tyrrellin pilttuuseen vierailulle. Silloin suurin osa mekaanikoista väistyi takavasemmalle ja Alboreton poseeratessa Italian lehdistölle Piccininin kanssa seuraavana maan supertähtenä Ferrarin ratissa myös La Famiglialla kuohui.

Tallin henkilökunta ja sen mekaanikot kiistelivät kilpailun voitosta ja mestaruuden oikeutuksesta mekaanikkojen mielestä selvästi heikommalle ranskalaiselle kuljettajalle. Rene Arnoux aikoi ajaa mestaruudesta ja oletti saavansa tallikaverinsa tuen. Ikävä kyllä Patrick Tambay aikoi ajaa vain omaa kisaansa ja sanoi suoraan hänelle olevansa auttamatta tätä. Paradoksaalisesti Rene sai nyt omat sanansa suuhunsa korkojen kera.:D

Lopulta kuitenkin Mauro Forghieri sai kuohunnan rauhoittumaan vaikkakin tallissa kuohui edelleen kun Piccinini yritti säteilevän lehdistötilaisuuden ja Alboreton Ferrarin promokuvien jälkeen selittää saman asian Tambaylle. Tambayn täytyi unohtaa typerä henkilökohtaisen edun tavoittelu ja pilvilinnassa leijailu. Tambay kävi kuumana asiasta ja myöhemmin kertoikin Scaramellille, että hänen entinen toiminnanjohtajansa oli kusipää tyyppi.

Tambay oli uhranut tallilleen mielestään kaiken ja kieltäytyi suostumasta Piccininin langettamaan tallimääräysuhkailuun. Piccinini ei saanut uhkailulla kiristettyä häntä sellaiseen ja niin Piccininin oli nieltävä tämä nöyryytys. Piccininin muutamaa harvaa uskottua mekaanikkoa lukuunottamatta koko talli seisoi suurilta osin Tambayn takana.

Leikkisästi sanottuna Etelä-Afrikan kilpailun paalupaikasta saatava palkintoraha oli 3000 dollaria ja kiitollisuuden osoituksena Tambay antoi rahan suoraan Scaramellin käteen. Scaramelli olisi varmasti oikonut viiksiään mikäli hänellä sellaisia olisi ollut tapahtumahetkellä. Summa vastasi kymmenysosaa hänen vuosipalkastaan ja Scaramellin oletettiin olevan vuonna 1983 rikkain f1:n mekaanikko noin 30 000 dollarin vuosituloillaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15220
Osellan osalta ajat perjantaina eivät juurikaan parantuneet ja tallin molemmat kuljettajat olivat ylittäneet 110 % rajan eli he eivät olisi lain tarkkaa kirjainta noudattaen edes osallistua kilpailuun. Lopulta Enzo Osella lähetti muille tallipäälliköille vetoomuksen ja kaikki tallipäälliköt allekirjoittivat suostumuksen asiaan ja kaikki 26 kuljettajaa saivat startata kilpailuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15220
Laitetaan sitten kokonaan uusi piirre tämän kauden osalta ja tätä piirrettä näkee sitten mahdollisesti enemmän ensikaudella uuden kausikoosteen myötä eli kilpailun yhtenäinen lähtöruudukko 26 kuljettajan osalta kilpailuun lähdettäessä.

Tässä se sitten tulee:

Lähtöruudukko

Tambay Piquet
Ferrari 126C3 Brabham BT52B
1.06.554 (220,8 km/h) 1.06.792

Patrese Arnoux
Brabham BT52B Ferrari 126C3
1.07.001 1.07.105

Prost Rosberg
Renault RE40 Williams FW09
1.07.186 1.07.256

Mansell Winkelhock
Lotus 94T ATS D6
1.07.643 1.07.682

de Cesaris Laffite
1.07.759 1.07.931
Alfa Romeo 183TB Williams FW09

de Angelis Lauda
Lotus 94T McLaren MP4/1E
1.07.937 1.07.974

Warwick Cheever
Toleman TG 183B Renault RE40
1.08.061 1.08.069

Watson Giacomelli
McLaren MP4/1E Toleman TG 183B
1.08.328 1.08.350

Baldi Alboreto
Alfa Romeo 183TB Tyrrell 012
1.08.628 1.11.096

Sullivan Boutsen
Tyrrell 012 Arrows A6
1.11.382 1.11.658

Jarier Surer
Ligier JS21 Arrows A6
1.12.017 1.12.049

Boesel Acheson
Ligier JS21 March-RAM 01
1.12.745 1.13.352

Fabi Ghinzani
Osella FA1E Osella FA1E
1.13.656 1.14.903
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15220
Laitetaan vielä perjantain ajat sessiomuodossa listana:

Nelson Piquet: 1.06.821

Riccardo Patree: 1.07.001

Patrick Tambay: 1.07.029

Rene Arnoux: 1.07.105

Keke Rosberg: 1.07.344

Nigel Mansell: 1.07.643

Manfred Winkelhock: 1.07.682

Elio de Angelis: 1.07.980

Alain Prost: 1.08.136

Derek Warwick: 1.08.301

Eddie Cheever: 1.08.360

Bruno Giacomelli: 1.08.439

Niki Lauda: 1.08.587

Mauro Baldi: 1.08.628

Jacques Laffite: 1.08.652

John Watson: 1.10.635

Michele Alboreto: 1.11.284

Danny Sullivan: 1.11.382

Thierry Boutsen: 1.11.658

Marc Surer: 1.12.049

Jean-Pierre Jarier: 1.12.538

Raul Boesel: 1.13.330

Corrado Fabi: 1.13.656

Piercarlo Ghinzani: 1.15.503

Kenny Acheson: Ei aikaa

Achesonin ajattomuus johtui pahasta vaihdelaatikkoviasta jota ei saatu korjatuksi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15220
Laitetaan sitten vielä molempien Virallisten Harjoitusten tulokset listamuodossa:

Kuljettaja Talli Torstai Perjantai
1 Keke Rosberg Williams-Honda 1:07.256 1:07.344
2 Jacques Laffite Williams-Honda 1:07.931 1:08.652
3 Michele Alboreto Tyrrell-Cosworth 1:11.096 1:11.284
4 Danny Sullivan Tyrrell-Cosworth 1:11.750 1:11.382
5 Nelson Piquet Brabham-BMW 1:06.792 1:06.821
6 Riccardo Patrese Brabham-BMW 1:08.181 1:07.001
7 John Watson McLaren-TAG 1:08.328 1:10.635
8 Niki Lauda McLaren-TAG 1:07.974 1:08.587
9 Manfred Winkelhock ATS-BMW 1:07.726 1:07.682
11 Elio de Angelis Lotus-Renault 1:07.937 1:07.980
12 Nigel Mansell Lotus-Renault 1:09.443 1:07.643
15 Alain Prost Renault 1:07.186 1:08.136
16 Eddie Cheever Renault 1:08.069 1:08.360
17 Kenny Acheson RAM March-Cosworth 1:13.352 Ei aikaa
22 Andrea de Cesaris Alfa Romeo 1:08.970 1:07.759
23 Mauro Baldi Alfa Romeo 1:09.364 1:08.628
25 Jean-Pierre Jarier Ligier-Cosworth 1:12.017 1:12.538
26 Raul Boesel Ligier-Cosworth 1:12.745 1:13.330
27 Patrick Tambay Ferrari 1:06.554 1:07.029
28 Rene Arnoux Ferrari 1:07.222 1:07.105
29 Marc Surer Arrows-Cosworth 1:12.309 1:12.049
30 Thierry Boutsen Arrows-Cosworth 1:11.988 1:11.658
31 Corrado Fabi Osella-Alfa Romeo 1:14.483 1:13.656
32 Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 1:14.903 1:15.503
35 Derek Warwick Toleman-Hart 1:08.061 1:08.301
36 Bruno Giacomelli Toleman-Hart 1:08.350 1:08.439
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
RAM:n osalta taattu paikka lähtöruudukossa aiheutti silti kuitenkin yritystä ja torstaina Kenny Achesonille ja tallille tuli yllätys. Ennen tätä yllätystä Acheson ajoi jälleen jopa hitaammin kuin Osellan kuljettajat Corrado Fabi tai Piercarlo Ghinzani. Lopulta John Macdonaldin puheille saapui yllättävä hahmo.

Williamsin Frank Dernie kävi iloisesti kysymässä, että sopisiko heille antaa lainaan Cosworthin moottori? Tämä moottori oli Williamsin edelliseen autoon tarkoitettu malli ja Williams halusi auttaa pientä tallia jalomielisesti hyvän tahdon eleenä. Samalla talli sai yhden erikoismoottorin ohella myös siihen tarkoitettua aika-ajon erikoispolttoainetta yhden pienen kanisterin.
http://www.sportscardigest.com/cars-for-sale/featured-listing-1983-ram-march-formula-1-2/

Tuolla sivulla väitetään, että lainamoottori olisi tullut McLarenilta. Kumpi talli oli todellinen "hyväntekijä" ja onko sillä loppujen lopuksi niin väliäkään. Mutta toinen mielenkiintoinen huomio linkatulla sivustolla on, että Nelson Piquet olisi ajanut RAM-Marchia Monacon harjoituksissa. Onko CCMK:n arkistossa mitään kirjoitettua tätä vahvistamaan, kun ei siitä ollut kausikoosteessa mitään mainintaa? Tai sitten minä en vain löydä...

(Älä ota tällaista pientä nipotusta pahalla, helvetin hyvän kausikoosteen olet kirjoittanut...)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15220
Mielenkiintoinen artikkeli.:) Ja en minä suinkaan pahastunut viestistäsi. Ihan hyvä kun asiallisiakin huomautuksia saa kuulla välillä. Ja ennen kaikkea toiveena oli näiden jatkamisen kannalta osin sekin, että tulisi jotain mielenkiintoista kommentointiakin jatkossa muiltakin ihan vain yksipuolisuuden tai monologin välttämiseksi.

Toisaalta mitä uudempi kausikooste niin sen paremmin kai asiaa tulisi muiltakin sitä mukaa. Oman muistini mukaan Piquet testasi RAM:n autoa myös Paul Ricardissa Ranskan osakilpailun alta. Silloin Piquet myös kuittaili Eliseo Salazarille edellisen kauden Hockenheimin jäljiltä hieman auton suorituskyvystä.:D

Voi olla, että tuo lainamoottori tallille tulikin McLarenilta eikä Williamsilta. Tosin McLarenilla ei sinällään ollut vähään aikaan enää valmiutta pitää Cosworthia kilpailukäyttöä varten yleisesti poislukien mahdollista Stefan Bellofin ajoa Euroopan osakilpailussa kolmannessa autossa. Pitää vielä tarkistaa tuo juttu kunhan ehtii paremmin.
 
Ylös