Zandvoort 28.8.1983
Jo lämmittelykierroksella nähtiin jälleen draamaa. Manfred Winkelhockin auto särkyi ja hän oli joutunut ottamaan vara-auton kilpailuun. Vara-autossa olivat samanlaiset renkaat kuin varsinaisessa kilpurissa ja siten taktiikassa ei nähty muutoksia. Sen sijaan Winkelhock rikkoi sääntöjä hyvin selkeästi ja sitä taustaa vasten Hollanin kilpailun tuomaristolla oli paljon selittelyä jälkikäteen.
Winkelhock lähti varikkosuoran sijaan omaan lähtöruutuunsa radalle ja räikeästi ohitteli muita autoja päästäkseen normaalisti paikalleen. Hylkäys oli selvä juttu, mutta siltikään mustaa lippua ei heilutettu. Tuomariston erikoisin ratkaisu kaudelle 1983 oli juuri nähty. Yleisradion puolella radiossa Raimo Häyrinen veti radion puolella tuttuun tyyliin kilpailua suorana ja TV1:n katsojat pääsivät jännittämään klo 17 eteenpäin Juha Jokisen selostuksella kilpailua 55 minuutin mittaisena koosteena.
Course Carin eli Mustalaisbemarina tunnetun BMW E21:n ja Jacky Ickxin asettuessa lähtöruudukkon taakse pilvisen sään vallitessa jännitysnäytelmää oli todistamassa 110 000 katsojaa mikä oli yli kaksi kertaa viime vuoden yleisön verran ja osoitti normaalin ajan toimivuuden poikkeusaikoihin nähden.
Kilpailun lähdössä Patrick Tambayn kytkin luistatti hirvittävästi ja mies tippui sijojen 20-21 paikkeille lähdön jälkeen mestaruushaaveet täysin murskana. Eddie Cheever ja Keke Rosberg ottivat huippulähdöt. Rosberg nousi ennen ensimmäisen kierroksen loppua 14:ksi ja siitä vielä hetkeä myöhemmin löytyi Rosberg jo sijalta 13, mutta Cheever oli huippulähtönsä jälkeen peräti toinen.:eek!: Vastaavasti eräs kauden surkeimmista lähdöistä oli Bruno Giacomellin lähtö.
Ennen ensimmäisen kierroksen loppua hän oli vasta 23:s.:frank: Tosin Giacomellista puhuttaessa Punaisen Paronin lähdöt kaudella 1983 eivät olleet ennenkään merta seisauttavia. Ennen Tarzania Nelson Piquetin ero muuhun porukkaan oli hyvän lähdön ansiosta jopa viisi auton mittaa, mutta se kuitenkin vähentyi varsin nopeasti jo ennen mutkaakin.
Järjestys oli siis ensimmäisen kierroksen päätteeksi Piquet, Cheever, Alain Prost, Riccardo Patrese, Andrea de Cesaris ja Elio de Angelis. Kärkitaistelun takana Jean-Pierre Jarier ei edelleenkään piitannut kanssakuljettajistaan radalla vaan osui suoraan Roberto Guerreroon ja vioitti autoaan. Guerrero joutui tulemaan myös varikolle siivenvaihtoon.
Jarier ajeli kierrokseen 4 saakka vioittuneella autollaan, mutta ripustus vääntyneenä autoa oli vaikeaa ohjata ja näin Jarierin peli oli pelattu. Kierroksella 4 Prost ohitti yllättävänkin helposti Cheeverin Tarzanissa ja jälleen tallimääräyskuvio nousi esille. Cheever ja Patrese taistelivat sen jälkeen keskenään.
Kierroksella 6 de Cesarisin meno päättyi moottorin hajoamiseen. Samalla kierroksella Patrese ohitti Cheeverin ja järjestys oli Piquet, Prost, Patrese, Cheever ja de Angelis. Lotusin miehet olivat jälleen vaikeuksissa huonoilla kisarenkaillaan ja kierroksella 13 de Angelisin kilpailu päättyi sähkölaitteiden petettyä ja niiden aiheutettua samalla moottorin polttoainesyöttöön oikosulun.
Samoihin aikoihin Rene Arnoux alkoi saada renkaansa toimimaan ja ohitti pian Cheeverin ja Patresen ja nousi kolmanneksi. Kärkikaksikko Piquet-Prost menivät kuitenkin omia menojaan radalla. Mitään todella yllättävää ei näyttänyt tapahtuvan radalla.
Prost näytti jäävän jälkeen ja vain virheen avulla tai Tarzanissa Prostilla olisi ollut iskun paikka.
Järjestyksen ainoa pieni poikkeama oli Derek Warwickin nousu kuudenneksi ja Nigel Mansell tuli heti takana seitsemäntenä. Järjestys oli siis kierroksella 13 Piquet, Prost, Patrese, Cheever, Arnoux, Warwick ja Mansell. Kierroksella 15 Arnoux ohitti Cheeverin ja Patresen nousten kolmanneksi. Kierroksella 21 Danny Sullivanin kilpailu päättyi jälleen selvään moottorivikaan.
Kierroksella 26 Niki Lauda keskeytti jarrunesteiden kiehuttua yli. Näin asian virallisesti sanottiin menneen. Toisaalta taisi se McLarenin uusi turbokin savuttaa vähän ikävänlaisesti ensikisassaan.
Kierroksella 27 Mansell teki sen mitä monet olivat arvelleet tapahtuvan jo muutamaa kierrosta aiemmin. Mansell yritti ohittaa Warwickin sisälinjan kautta, mutta auton jarrut eivät toimineet kun miehen kaasujalka oli tunnetusti erittäin raskas. Mansell ajoi ulos ja keskeytti.
Järjestys oli siis kierroksella 27 Piquet, Prost, Arnoux, Patrese, Cheever, Warwick ja John Watson. Belfastin Tiikeri oli täysin elementissään radalla huolimatta jopa miehen väärän rengasvalinnan nurinoista. Watson oli ohittanut näyttävästi monta kertaa kilpailussa ja oli eräänlainen Zandvoortin showmies radalla.
Watson oli ohittanut Rosbergin, Jacques Laffiten, Michele Alboreton, Stefan Johanssonin ja vielä Mauro Baldinkin ennen kahdeksannetta paikkaansa. Mansellia ja Warwickia hän oli myös tavoittanut ennen kuin Mansell heitti pistemahdollisuutensa virhearvioon. Sen jälkeen Watson oli seitsemäntenä ja aikoi ohittaa pian myös Warwickin.
Tilanne pysyi samana ennen varsinaisia varikkopysähdyksiä kärjen osalta. Varikolla oli muutenkin vielä varsin hiljaista. Kierroksella 25 Giacomelli oli tullut vaihtamaan reilusti sovittua aikaisemmin renkaitaan varikolle. Samassa yhteydessä suoritettiin vielä välitankkaus. Muuten ei vielä juuri liikettä näkynyt pilttuissa. Kierroksella 31 Warwick tuli myös varikolle välitankkaukseen ja renkaanvaihtoon hieman ennakoitua aiemmin. Kierroksella 34 tapahtui kilpailun ensimmäinen näyttävä tilanne varikolla.
Johansson tuli hieman sovittua aiemmin välitankkaukseen polttoaineen liiallisen kulumisen takia ja Johanssonille kävi Keket. Polttoainetta roiskui moottorikatteen päälle ja auto syttyi tuleen. Johanssonin auto saatiin kuitenkin sammutettua liekeistä ja 50 sekunnin viivytyksen jälkeen Johansson lähti vielä radalle. Ennen pysähdystään hän oli ollut 9:s ja stopin jälkeen hän oli 16:sta. Baldi kävi varikolla kierroksella 36 välitankkauksessa ja renkaanvaihdossa. Samoihin aikoihin myös Rosberg kävi varikolla. Williamsin päivä oli hyvin murheellinen.
Laffite oli ennen kierroksen 38 keskeytystään vaihtanut renkaat kahteen kertaan. Ensin reilusti aikaisemmin ja toisen vaihdon tapahduttua hieman puolenvälin jälkeen.
Silloin Laffite yksinkertaisesti päätti, että nyt riittää. Hän keskeytti kilpailun ohjautuvuuden petettyä ja Williamsilla oltiin hyvin synkkiä. Rosbergin tilanne ei paljon parempi ollut. Suomalainen oli kärsinyt samasta pidon puutteesta ja mootorivauriosta jatkuvan sytytyksen pätkimisen takia.
10 ensimmäistä kierrosta Rosberg ajoi siis normaalisti tutulla tyylillään, mutta sen jälkeen kaikki petti. C-seokset, auton ohjautuvuus ja moottori alkoi pätkimään. Päivä oli siis jälleen sysimusta. Samaan aikaan Cheever oli vihdoin päässyt Patresen ohi ja yllättäen hieman ennen kierrosta 40 kierroksen 39 loppuosalla molemmat herrat tulivat varikolle.
Samaan aikaan kierroksen 39 alkupäässä Arnoux oli käynyt varikolla. Sitten nähtiin kilpailun toinen dramaattinen tilanne varikolla ja potentiaalisesti kuolettava onnettomuus vältettiin onnella. ATS:n Gustav Brunner joutui Cheeverin auton kolaroimaksi välitankkaustilanteen aikana. Brunner selvisi tilanteesta kahdesta kohtaa murtuneella jalalla ja asiasta kohistiin varikolla varikkoväen ja yleisön osalta laajasti kauhistuneina.
Kierroksen 40 alkaessa Winkelhock kävi varikolla välitankkauksessa ja samalla Cheever tuli uudestaan varikolle. Hänen autossaan oli sähkövika ja moottorivaurio. Cheever halusi autonsa korjattua, mutta La Regien varikkoryhmä käski hänet kylmästi pois takaisin radalle. Prost kun oli tulossa varikolle hyvin pian.
Hädin tuskin kierrostakaan myöhemmin Cheever oli sitten radan sivussa sähkövian takia ja kierroksella 41 oli Prost saanut tarpeekseen Piquetin takana olemisesta ja yritti ratkaisua jolla olisi paljon vaikutusta hänen mestaruuskamppailuunsa. Prost yritti Mansellin tyyliin ohitusta Piquetistä riskillä Tarzanissa vain osuakseen Piquetiin ja työntäen hänet rengaskasaan. Jokisella oli dramaattiset hetket menossa. Renaultin ja Brabhamin varikkomuurilla ilmeet olivat totiset ja järkyttyneet.
Renaultin osalta etenkin kun Prost ei onnistunut pitämään kolarissa vaurioitunutta autoaan radalla ja ajoi ulos radalta keskeyttääkseen kilpailunsa. Kaksi mestaruuskamppailijaa oli poissa kilpailusta ja kilpailua johti täysin yllättäen Arnoux Ferrarillaan. Dramaattisen käänteen aikana Tambay kävi myös varikolla. Järjestys kierroksella 42 oli siis kärjen osalta Arnoux, Patrese, Watson ja Tambay.
Hetkeä myöhemmin kierroksen lopulla Watsonin käytyä varikolla tilanne oli Arnoux, Patrese, Tambay ja Watson. Arnoux meni ylhäisessä ja yllättäen perityssä johdossa. Suurimmillaan eroa Patreseen oli jopa 46 sekuntia. Patrese ja Tambay taistelivat toisesta sijasta yhtä paljon kuin Watson ja Warwick kolmannesta sijasta. Vasta kierroksella 50 kilpailun tuomaristo heräsi päiväuniltaan ja liputti Winkelhockin mustalla lipulla pois radalta.
Günther Schmidt haukkui tuomarit maanrakoon jo alusta asti nähdyn virheen korjaamisesta vasta kilpailun loppupuolella. Lopulta Rosberg toi sytytyksen hajottua autonsa varikolle kierroksella 53 sijalta 13 ja keskeytti kilpailun.
Kierroksella 56 Giacomelli tuli uudestaan varikolle ja sai viimein Pitkäjyväiset renkaat Lyhytjyväisten sijaan alleen ja vauhti alkoi parantua paljon enemmän. Lopulta kierroksella 65 Thierry Boutsenin moottori hajosi ja kierroksella 67 Patresen moottori vaurioitui sen verran, että vauhti alkoi putoamaan erittäin nopeasti. Kierroksella 68 myös Corrado Fabin moottori hajosi.
Kilpailun voitti siis Rene Arnoux ja Patrick Tambay oli toinen. John Watson oli 3:s ja Derek Warwick 4:s. 5:s oli Mauro Baldi ja 6:s oli Michele Alboreto. 7:s oli Stefan Johansson ja 8:s oli Marc Surer. 9:s oli Riccardo Patrese ja 10:s oli Raul Boesel. 11:sta oli Corrado Fabi ja 12:sta oli Roberto Guerrero. 13:sta oli Bruno Giacomelli ja 14:sta oli Thierry Boutsen. Fabi ja Boutsen saivat sijoituksensa keskeytyksistään huolimatta.