CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15068
Ennen Hollannin Grand Prixiä Zandvoortin radalla kauden puoliväli oli jo ylitetty ja samalla myöhäiskesän keskustelun aihe f1:ssä olivat jälleen välitankkaukset. Kauden muoti-ilmiö oli aiemminkin ollut kuuma keskustelun aihe ja näin oli myös ennen seuraavaa osakilpailua.
FISA:n kokouksessa oltiin keskusteltu välitankkauksista ja niiden kieltämisestä kaudesta 1984 eteenpäin, mutta uutta sovinnollista demokratiaa noudattaen kaikilta talleilta kysyttiin suhtautumista niihin. Osa tiimeistä halusi kieltää välitankkaukset ja osa taas ei. Kaikkein painokkaimmin kieltoa ajoi jälleen kerran Ken Tyrrell ja kaikkein eniten välitankkausten jatkamista kaudeksi 1984 ajoi Paolo Pavanello.
Muilla tallipäälliköillä tai toiminnanjohtajilla mielipiteet olivat vaihtelevia. Välitankkausta vastustavien osalta suurin osa oli vain tottunut vanhaan taktiikkaan ja kustannusten säästämiseksi juuri millään tallilla ei ollut ostettu painetankkauslaitteita vastustajien puolella.
Williamsin osalta vanha FW08 tai sen kehitysversiona kaudella 1983 käytetty FW08C ei soveltunut kovin hyvin välitankkaukseen, mutta uusi FW09 soveltuisi tarvittaessa oikein hyvin välitankkauksiin. Frank Williamsin mielestä välitankkausta voitiin siis enemmistön päättäessä niin jopa jatkaakin kaudella 1984.
Muutamalla muulla tallipäälliköllä pelot pysähdysten heikkoudesta ja ajanhaaskauksesta olivat osoittautuneet turhiksi, mutta silti he halusivat kieltää välitankkaukset turvallisuusriskien varjolla. Turvallisuuden puolesta puhujiin varikolla kuuluivat Jean Sage ja Marco Piccinini.
Lotusin Peter Warr kuului myös turvallisuudesta huolestuneisiin tallipäälliköihin, mutta oli valmis tarvittaessa hyväksymään välitankkaukset. Warr ehdotti, että välitankkausten jatkuessa kaudella 1984 pitäisi määrätä myös kilpailukohtainen kiintiö varikolla säilytettävälle polttoaineelle ja myös polttoaineen määrän rajoitusta itse kilpailuun.
Erityisen huolissaan oli myös painetankkauksen vaaroista ja siten välitankkausten jatkumisen kannalta olisi ollut sopivaa löytää jokin muu keino turvalliseen tankkaukseen. Perinteinen tankkaus kun olisi ollut aivan liian hidas muuhun kuin viimeisten kierrosten pakkopysähdyksiin.
Äänestyksessä välitankkausten jatkamiseksi tai kieltämiseksi kaudella 1984 ei kuitenkaan päästy yksimielisyyteen ja sen seurauksena FISA:n osalta sovittiin lokakuulla tehtäväksi ylimääräinen kokous jossa päätettäisiin välitankkauskysymys lopullisesti.
Suuren yleisön osalta jopa Suomessakin keskusteltiin välitankkauksen hyödyistä ja haitoista Keken turbon ohella. Osalle suomalaisyleisöä pysähdykset tuntuivat sekoittavilta ja jotenkin turhilta kun taas osalle kotimaista yleisöä välitankkaukset toivat jännitystä ja viihdettä kotikatsomoihin.
FISA:n kokouksessa oltiin keskusteltu välitankkauksista ja niiden kieltämisestä kaudesta 1984 eteenpäin, mutta uutta sovinnollista demokratiaa noudattaen kaikilta talleilta kysyttiin suhtautumista niihin. Osa tiimeistä halusi kieltää välitankkaukset ja osa taas ei. Kaikkein painokkaimmin kieltoa ajoi jälleen kerran Ken Tyrrell ja kaikkein eniten välitankkausten jatkamista kaudeksi 1984 ajoi Paolo Pavanello.
Muilla tallipäälliköillä tai toiminnanjohtajilla mielipiteet olivat vaihtelevia. Välitankkausta vastustavien osalta suurin osa oli vain tottunut vanhaan taktiikkaan ja kustannusten säästämiseksi juuri millään tallilla ei ollut ostettu painetankkauslaitteita vastustajien puolella.
Williamsin osalta vanha FW08 tai sen kehitysversiona kaudella 1983 käytetty FW08C ei soveltunut kovin hyvin välitankkaukseen, mutta uusi FW09 soveltuisi tarvittaessa oikein hyvin välitankkauksiin. Frank Williamsin mielestä välitankkausta voitiin siis enemmistön päättäessä niin jopa jatkaakin kaudella 1984.
Muutamalla muulla tallipäälliköllä pelot pysähdysten heikkoudesta ja ajanhaaskauksesta olivat osoittautuneet turhiksi, mutta silti he halusivat kieltää välitankkaukset turvallisuusriskien varjolla. Turvallisuuden puolesta puhujiin varikolla kuuluivat Jean Sage ja Marco Piccinini.
Lotusin Peter Warr kuului myös turvallisuudesta huolestuneisiin tallipäälliköihin, mutta oli valmis tarvittaessa hyväksymään välitankkaukset. Warr ehdotti, että välitankkausten jatkuessa kaudella 1984 pitäisi määrätä myös kilpailukohtainen kiintiö varikolla säilytettävälle polttoaineelle ja myös polttoaineen määrän rajoitusta itse kilpailuun.
Erityisen huolissaan oli myös painetankkauksen vaaroista ja siten välitankkausten jatkumisen kannalta olisi ollut sopivaa löytää jokin muu keino turvalliseen tankkaukseen. Perinteinen tankkaus kun olisi ollut aivan liian hidas muuhun kuin viimeisten kierrosten pakkopysähdyksiin.
Äänestyksessä välitankkausten jatkamiseksi tai kieltämiseksi kaudella 1984 ei kuitenkaan päästy yksimielisyyteen ja sen seurauksena FISA:n osalta sovittiin lokakuulla tehtäväksi ylimääräinen kokous jossa päätettäisiin välitankkauskysymys lopullisesti.
Suuren yleisön osalta jopa Suomessakin keskusteltiin välitankkauksen hyödyistä ja haitoista Keken turbon ohella. Osalle suomalaisyleisöä pysähdykset tuntuivat sekoittavilta ja jotenkin turhilta kun taas osalle kotimaista yleisöä välitankkaukset toivat jännitystä ja viihdettä kotikatsomoihin.