F1 Kausikooste -83

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Saksan osakilpailun aikaan Gordon Murray Brabhamilla oli jälleen kehittänyt uuden välitankkaukseen liittyvän idean. Aiemman tarkoin lasketun puolen tankillisen sijaan molemmat Brabhamin miehet ottivat kilpailuun 2/3 tankillista polttoainetta.

Taktiikan taustalla oli ollut selvän ylivoimaedun saaminen muihin talleihin nähden ja parhaimmillaan molemmat Brabhamin miehet olisivat voineet saada kaksoisvoiton kilpailusta. Kaikkien muiden mennessä varikolle oli vain yritettävä ajaa erittäin kovaa kilpailussa ja päästävä johtoasemasta riittävän hyvällä etumatkalla varikolle ja takaisin johtoon.

Loppupelissä tämän taktiikan ainoa varjopuoli oli vain huoli renkaiden kestämisestä tarpeeksi kauan kilpailussa. Ja mahdollinen syöttöhitaus polttoaineputkissa. Brabham oli törmannyt ongelmaan Brands Hatchin testeissä.

Syöttöhitauden ongelma oli takaisku Brabhamin uhkarohkealle yritykselle saada aikaan ensimmäisenä tallina f1:ssä alle 10 sekunnin välitankkaus renkaanvaihdon kera suunnitellusti. Tasan 10 sekunnin pysähdys oltiin saatu muutamaa kautta aiemmin kaudella 1979 jolloin suoritus oli ollut todella kovan luokan uutinen sen hetken tekniikan ja koko varikkostoppien yleisen laadun.

Lopulta kuitenkin syöttöhitausongelma oli korjattu, mutta alle 10 sekunnin stoppiin vaadittiin tankkauksen kestävän korkeintaan 4 sekuntia ja renkaanvaihdon vain parisen sekuntia pitempään pisimmillään. Testeissä tämä oli onnistunut erittäin nopean miehistön, erikoisvanteiden ja ennen kaikkea erittäin nopeiden pulttipyssyjen toimivuuden ansiosta.

Pitkään Piquet ja Patrese empivät myös Enduroiden tai Kevyiden Vyörenkaiden kanssa, mutta lopulta molemmat päättivät ottaa viimemainitut renkaat kilpailuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Laitetaan sitten molempien päivien osalta Virallisten Harjoitusten tulokset:

Kuljettaja Talli Perjantai Lauantai
1 Keke Rosberg Williams-Cosworth 1:55.289 2:13.337
2 Jacques Laffite Williams-Cosworth 1:56.318 2:15.838
3 Michele Alboreto Tyrrell-Cosworth 1:56.398 2:15.547
4 Danny Sullivan Tyrrell-Cosworth 1:57.426 2:18.376
5 Nelson Piquet Brabham-BMW 1:51.082 2:16.969
6 Riccardo Patrese Brabham-BMW 1:52.105 Ei aikaa
7 John Watson McLaren-Cosworth 1:57.776 Ei aikaa
8 Niki Lauda McLaren-Cosworth 1:56.730 Ei aikaa
9 Manfred Winkelhock ATS-BMW Ei aikaa Ei aikaa ja karsiutui
11 Elio de Angelis Lotus-Renault 1:54.831 2:14.182
12 Nigel Mansell Lotus-Renault 1:56.490 Ei aikaa
15 Alain Prost Renault 1:51.228 2:13.620
16 Eddie Cheever Renault 1:51.540 2:09.752
17 Kenny Acheson RAM March-Cosworth 1:59.003 2:20.758 ja karsiutui
22 Andrea de Cesaris Alfa Romeo 1:50.845 2:16.694
23 Mauro Baldi Alfa Romeo 1:51.867 2:15.218
25 Jean-Pierre Jarier Ligier-Cosworth 1:57.019 2:15.326
26 Raul Boesel Ligier-Cosworth 1:58.413 Ei aikaa
27 Patrick Tambay Ferrari 1:49.328 2:10.057
28 Rene Arnoux Ferrari 1:49.435 2:09.594
29 Marc Surer Arrows-Cosworth 1:57.072 Ei aikaa
30 Thierry Boutsen Arrows-Cosworth 1:56.015 Ei aikaa
31 Corrado Fabi Osella-Alfa Romeo 2:01.113 2:22.859 ja karsiutui
32 Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 1:58.473 2:19.122
33 Roberto Guerrero Theodore-Cosworth 1:57.790 2:17.479
34 Johnny Cecotto Theodore-Cosworth 1:57.744 2:15.753
35 Derek Warwick Toleman-Hart 1:54.199 2:13.461
36 Bruno Giacomelli Toleman-Hart 1:54.648 Ei aikaa
40 Stefan Johansson Spirit-Honda 1:55.870 Ei aikaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Laitetaan sitten eri tallien taktiikoita Hockenheimin kilpailuun. ATS:n ja Manfred Winkelhockin karsiutumisen takia tallia ei tässä käsitellä lainkaan. Tässä taktiikoita:

Williams: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan puolella tankilla ja A-seoksilla. Rosberg pysähtyisi kierroksella 22 ja Laffite kierroksella 26.

Tyrrell: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan täydellä tankilla ja AA-seoksilla.

Brabham: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan arvioiden mukaan puolella tankilla ja Kevyillä Vyörenkailla. Piquetin arvioitiin pysähtyvän kierroksella 22 ja Patresen kierroksella 23. Todellisuudessa arviot olivat täyttä puppua koska Brabhamin salaisesta polttoainetaktiikasta ei tiedetty. Oikeasti Piquet pysähtyi Kierroksella 30 ja Patrese kierroksella 31.

McLaren: Molemmat kuljettajat lähtivät pitkän empimisen jälkeen matkaan puolella tankilla ja Kevyillä Vyörenkailla. Watson olisi halunnut lähteä matkaan Enduroilla ja puolella tankilla, mutta lopulta otti vastahakoisesti Kevyet Vyörenkaat kilpailuun. Laudan arvioitiin pysähtyvän kierroksella 26 ja Watsonin kierroksella 29.

Lotus: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan Pirellin Lyhytjyväisillä renkailla ja puolella tankilla. Mansell olisi pysähtynyt kierroksella 22 ja de Angelis kierroksella 23.

Renault: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan puolella tankilla ja Kevyillä Vyörenkailla. Prost pysähtyisi kierroksella 21 ja Cheever kierroksella 25.

Alfa Romeo: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan puolella tankilla ja Kevyillä Vyörenkailla. Kuljettajista de Cesarisin arvioitiin pysähtyvän kierroksilla 22-23 ja Baldin vasta kierroksilla 29-30.

Ligier: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan puolella tankilla ja Kevyillä Vyörenkailla. Kuljettajista Boesel olisi halunnut lähteä täydellä tankilla ja Enduroilla kilpailuun mukaan, mutta lopulta Guy Ligierin vaatimuksesta otti matkaan Kevyet Vyörenkaat. Jarierin arvioitiin pysähtyvän kierroksilla 22-23 ja Boeselin kierroksilla 29-30 Baldin tapaan.

Ferrari: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan puolella tankilla ja A-seoksilla. Arnoux pysähtyisi kierroksella 24 ja Tambay olisi pysähtynyt kierrosta aiemmin eli kierroksella 23.

Arrows: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan täydellä tankilla ja AA-seoksilla.

Osella ja Piercarlo Ghinzani: Osellan italialaisista vanhempi lähti matkaan täydellä tankilla ja Pirellin Pitkäjyväisillä renkailla.

Theodore: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan täydellä tankilla ja AA-seoksilla.

Toleman: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan puolella tankilla ja Pirellin Lyhytjyväisillä renkailla. Warwickin arveltiin pysähtyvän kierroksella 23 ja Giacomellin kierroksella 22.

Spirit ja Stefan Johansson: Johansson otti ainoana turbomiehenä käyttöönsä AA-seokset ja täyden tankin. Hätätilanteen varalta varikkostoppi oltiin tarpeen mukaan valmiita tekemään.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Spiritin poikkeavan ratkaisun taustalla oli se seikka, että talli pystyi käyttämään 201C-malliaan kilpailussa ja samalla tallin ei tarvinnut pelätä hylkäystä tai pisteettömyyttä mihin sen olisi pitänyt suostua laittomalla autolla eli 201:llä ajaessaan.

Lisäksi 201C:ssä oli isompi bensatankki joten ainakin ilman pysähdystä pystyi ainakin yrittämään ajamisen suhteen. Tosin kaikkeen oltiin valmiita tankkauksen suhteen.

AA-seosten valinta oli lähinnä varman päälle pelaamista paremman automallin kanssa. A-seoksilla auto olisi saattanut olla nopeampi, mutta täydellä tankilla ajettaessa auto olisi kärsinyt siitä enemmän ja lisäksi auto kulutti edelleen muutenkin varsin paljon renkaita.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Sunnuntain aamupäivän lämmittelyssä eli Warm-Upissa tapahtui jonkin verran muutoksia. Patrick Tambay teki kohtalokkaan virheen vaihtaessaan rikki menneen normaalikuntoisen moottorin tilalle käytetyn moottorin. Samalla myös Alain Prostin, Nelson Piquetin ja Nigel Mansellin varsinaiset kisa-autot hajosivat ja he joutuivat turvautumaan vara-autoihinsa.

Takariveissä Theodorella ei korjattu Roberto Guerreron moottoria johtuen varaosapuutteesta ja moottorivelan maksamattomuudesta. Tai oikeammin olisihan sitä aina voinut huoltaa, mutta Cosworthilla ei asiasta olisi pidetty maksujen ollessa rästissä. Lisäksi tallin mekaanikkopalkat olivat olleet jo pitkään myöhässä siinä vaiheessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Hockenheim oli sunnuntaina sään osalta pilvinen ja harmaa, mutta onneksi pelättyä vesisadetta tai sadekilpailua ei tullut estelemään kilvanajoa. Goodyearille etua tuli myös viileämmästä ilmasta. Se oli etu juurikin käytettävissä oleville vyörengasmalleille.

Ristikudosrenkaita käyttäville Goodyearin miehille viileä ilma oli huomattavasti huonompi uutinen kuin mitä kuumempi sää olisi ollut. Toisaalta esimerkiksi Arrowsin tai Tyrrellin ei paljon tarvinnut haaveilla mistään suuremmista sijoista johtuen jo muutenkin Turbomafian ylivoimasta.

Ainoastaan säännöllisten moottoririkkojen arveltiin pelastavan Cossyliigan miehet edes jäännöspisteille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Hockenheim 7.8.1983

Todella mahtava joukko yleisöä oli saapunut paikalle todistamaan hienoa kilvanajoa ja BMW E21 Course Carin ja Jacky Ickxin asetuttua lähtöruudukon taakse ns. Mustalaisbemarilla lähtöruudukon valo vaihtui ensin punaiseksi ja sen jälkeen vihreäksi. Kun kaikki kuljettajat olivat jotenkin päässeet ruudukoistaan järjestys oli seuraava: Patrick Tambay, Rene Arnoux, Nelson Piquet, Andrea de Cesaris, Alain Prost ja Eddie Cheever. Näin siis kuuden kärki.

Kuuden kärjen takana tulivat Riccardo Patrese, Mauro Baldi, Derek Warwick, Stefan Johansson, Keke Rosberg, Elio de Angelis, Jacques Laffite, Bruno Giacomelli, John Watson ja Niki Lauda omissa ryhmissään. Näistä Patresen, Baldin ja Warwickin ryhmä oli nopeampi kuin muut takarivin miehet Johanssonin peesissä.

Ensimmäisen kierroksen päätteeksi Roberto Guerrero oli jo keskeyttänyt moottorin hajoamiseen ja järjestyskin oli hieman muuttunut. Cheever ja de Cesaris kävivät kovaa kaksinkamppailua ja tuomariston de Cesarisille asettama vaarallisuuspykälä oli siinä erittäin lähellä täyttyä.

Samalla Cheeveriäkin tultiin syyttämään myöhemmin kamikaze-mieheksi kilpailun jälkeen. Sen verran hurjia olivat parivaljakon yritykset päästä toisistaan tai muista ohi kilpailun aikana.

Vanhalla Lotusilla eli 93T:llä päättyi myös Nigel Mansellin meno toisella kierroksella moottoririkkoon. Ennen sitä autosta oli hajonnut jäähdytysvesipumppu. Ennen sen tapahtumista Prost oli jo päässyt de Cesarisin ohi ja Cheever oli osunut italialaiseen ja päässyt myös ohi hänestä. Järjestys oli siis Tambay, Arnoux, Piquet, Prost, Cheever, de Cesaris, Patrese, Baldi, Warwick, Johansson, Rosberg, de Angelis, Laffite, Giacomelli, Watson ja Lauda.

Ei tosin enää kauan sillä hetken kuluttua Arnoux meni Tambayn ohi kilpailun kärkeen. Tambay alkoi myös ajaa yllättävän hitaasti tallikaveriinsa nähden, mutta piti Piquetin reippaasti takanaan. Häneen autoonsa oli tosin iskenyt moottorivaurio jo lähdön jälkeen ja Tambay tajusi pian kamppailevansa mahdottomuutta vastaan.

Tuolloin katsojien silmissä näytti vain siltä, että Tambay säästäisi vain renkaita ennen varikkopysähdyksiä ajamalla vain tarvittavaa vauhtia. Kierroksella 5 hajosivat myös Michele Alboreton sähkölaitteet 011:sta pettäessä. Autosta oli revennyt myös bensapumppu ennen keskeytystä. Kierroksella 5 järjestys oli siten seuraava: Arnoux, Tambay, Piquet, Prost, Cheever, Patrese, de Cesaris, Warwick, Baldi, Johansson, Rosberg, de Angelis, Laffite, Giacomelli, Watson ja Lauda. Saman kierroksen aikana Giacomelli ajoi ulos radalta ja tippui hieman taaksepäin, mutta paransi sijoitustaan muutamassa kierroksessa.

Kierroksella 9 järjestys oli seuraava: Arnoux, Tambay, Piquet, Prost, Cheever, Patrese, de Cesaris, Baldi, Johansson, Rosberg, Warwick, de Angelis, Laffite, Giacomelli, Watson ja Lauda. Samalla kierroksella 9 de Angelis toi Lotusin varikolle valittaen ylikuumenemista. Hän ajoi vielä kierroksen ja keskeytti lopulta liikojen lämpöjen rikkoessa moottorin. Elettiin kierrosta numero 10.

Kierroksen 10 päättyessä ja kierroksen 11 aikana Tambayn moottori oli hajoamispisteessä ja hän kääntyi varikolle. Kierroksella 12 hän keskeytti lopullisesti moottorin hajottua. Samanaikaisesti myös hienosti keskikastissa ajanut Johansson keskeytti kilpailun moottorivikaan. Moottorin oli rikkonut huonosti kiinnitetty venttiili.

Sen jälkeen järjestys oli siis Arnoux, Piquet, Prost, Cheever, Patrese, de Cesaris, Warwick, Baldi, Rosberg, Laffite, Giacomelli, Watson ja Lauda. Kierroksella 17 Warwick meni varikolle ja noin kierroksen korjailun jälkeen oli selvä, että Warwickin kilpailu päättyisi siihen. Moottori oli hajonnut venttiilin rikkoessa moottorin tärkeät osat. Kierroksella 20 keskeytti myös huonon lähdön saanut ja ylipäänsä heikosti ajanut Giacomelli moottorin hajottua. Ennen hajoamista myös turbo oli vaurioitunut autosta ja Giacomelli ei voinut edes yrittää ajaa täysillä moottorinlämpöjen noustessa sietämättömälle tasolle alhaisemmillakin paineilla.

Tämän jälkeen järjestys oli siis ennen pysähdyksiä Arnoux, Piquet, Prost, Cheever, Patrese, de Cesaris, Baldi, Rosberg, Laffite, Watson ja Lauda. Kolmen kärjen ajaessa entistä kauemmas muista ainoaa todellista taistelua radalla nähtiin vain Rosbergin, Laffiten, Watsonin ja Laudan kesken kymppipaikasta.

Lisäksi takana taistelivat Arrowsin kuljettajat Thierry Boutsen ja Marc Surer keskenään ja aivan takariveissä ennen viimeisiä kuljettajia taistelivat Danny Sullivan ja Johnny Cecotto samalla lailla. Suurta yleisöä ei juuri kiinnostunut ensimainitun nelikon hurjat ohitukset ja taistelu hyytyikin pian Williamsien jäädessä selkeästi McLarenien jalkoihin ja pian takariveissä ärhäkäintä vauhtia piti yllä Ligierin Jean-Pierre Jarier josta tulikin kilpailun takarivin miesten kuningas vauhdin suhteen.

Kierroksella 21 avautuivat varikkokäynnit Prostin mennessä varikolle. Samalla kierroksella varikolle oli tullut myös Piercarlo Ghinzani. Ghinzanin autosta olivat yllättäen hävinneet tehot. Syy oli hajonneessa pakoputkessa. Korjauksen jälkeen Ghinzani pääsi radalle jatkaamaan ajoa viimeisenä. Kierroksella 22 Rosberg tuli varikolle ja sai suureksi harmikseen väärät seokset alle. Rosbergin piti saada AA-seokset, mutta hän sai taas vain uudet A-seokset joten kilpailu myös hajonneen ykkösvaihteen kanssa oli pysähdyksen jälkeen erittäin vaikea viedä läpi.

Seuraavalla kierroksella de Cesaris ja Jarier kävivät varikolla ja kierroksella 24 Arnoux kävi varikolla jolloin Piquet siirtyi kärkeen. Cheever tuli toisena takana ja samaan aikaan Baldi oli seiskapaikalla kunnes moottorivaurio iski autoon. Sähkölaitteet olivat pettäneet ja aiheuttaneet virtapiikin moottoriin. Ollessaan varikolla auto lähti käyntiin, mutta meno päättyi kierroksella 25.

Baldin keskeyttäessä moottorin rikkouduttua Cheever kävi varikolla ja palasi kolmantena takaisin radalle. Kierroksella 26 Lauda ja Laffite tulivat samanaikaisesti varikolle ja kierroksella 28 päättyi Raul Boeselin tuskainen kilpailu kipeällä niskalla ajaessa moottoririkkoon.

Kierroksella 29 Watson tuli varikolle ja sitten Brabhamin erikoinen taktiikka ei riittänyt. Arnoux ajoi kuin riivattu ja saavutti Piquetiä tämän vaihdetusta taktiikasta huolimatta. Samoin Patrese ei viidennellä tilalla päässyt mihinkään ennen pysähdystään tai ei ainakaan näyttänyt pääsevän. Kierroksen 30 loppupuolella Piquet tuli varikolle ja silloin sai myös f1-maailma haukkoa henkeään. Kaikkien aikojen nopein pysähdys oli tehty.

Varikolla 100 litran tankkaukseen ja renkaanvaihtoon oli kulunut aikaa vain 9,75 sekuntia ja niin uusi maailmanennätys oli saavutettu. Se ei riittänyt silti ja Arnoux pääsi Piquetin edelle. Kierroksen 31 lähestyessä loppuaan Patrese kävi myös varikolla, pääsi de Cesarisin edelle ja joutui heti vaikeuksiin kylmillä renkailla häviten viidennen sijansa siinä vaiheessa. Hetkeä myöhemmin tapahtui kummia.

Prost ajoi radalla huomattavasti hitaammin kuin kärkikolmikko ja de Cesaris ja Patrese saavuttivat häntä koko ajan. Prostin ongelmat johtuivat ensimmäisen vaihteen hajoamisesta jo lähdön jälkeen. Varikkokäynnin jälkeen oli ollut onni, että Prost pääsi edes yleensä liikkeelle. Myöhemmin taas korkein vaihde pomppi jatkuvasti pois ja päältä ja lopulta sekin hajosi. Siten Prost ajoi korkeintaan neljännellä vaihteella suurimman osan kilpailua. Ohitushetkellä Prostin nelonenkin oli jo vioittunut ja siten Prost tipahti jo kuudenneksi.

Siten järjestys oli siis Arnoux, Piquet, Cheever, de Cesaris, Patrese ja Prost. Prostin käytössä ei ollut kuin kolme vaihdetta ja pahalta näytti. Keskeytys olisi voinut tulla milloin tahansa. Kierroksella 35 radan virallisena voitelijana toimi Ghinzani jonka kone hajosi polttoainepumpun repeydyttyä ja aiheutettua öljyvuodon. Keskeytys oli siis selvä juttu.

Kierroksella 38 Cheeveriltä alkoi puuttua kaasua ja hetkeä myöhemmin koko kaasuvaijeri oli irronnut ja kierroksella 39 Cheever keskeytti hienolta kolmospaikalta. Cheever oli kärsinyt myös polttoainesyötön pätkimisestä jo kierrokselta 35 alkaen. Kierrokseen 43 mennessä vain pari asiaa oli enää kiinnostavaa.

Kestäisikö Arnouxin auto maaliin ja mitä tekisi Piquet? Ikävä kyllä Piquet keskeytti juuri sillä hetkellä ennen kierroksen alkua kierroksella 42 moottorin polttoaineensyötön käännettyä virtauksen yllättäen toiseen suuntaan ja se aiheutti laajan tulipalon ja savun radalle.

Siten Piquet keskeytti viimeisenä kuljettajana. Loppuvaiheessa ei ollut mitään muuta radalla tapahtumassa jokseenkin Patresen bensa oli loppumispisteessä ja hän joutui rajaamaan kulutuksensa minimiin jotta hänkään ei vain keskeyttäisi.

Patrese oli joutunut taistelemaan ylitehoilla ja 100 litraa polttoainetta ei Hockenheimissa 4-5 barin paineilla riittänyt kauankaan. Rene Arnoux oli minuutin verran edellä de Cesarista ja Patresea ja viimemainituillakin eroa oli Patresen bensansäästön takia yli 30 sekuntia.

Rene Arnoux voitti siis lopulta kilpailun ja kauden pistetilinsä avasivat viimein toiseksi ja kolmanneksi ajaneet Andrea de Cesaris ja Riccardo Patrese. Molemmille herroille pisteiden saanti oli erittäin tärkeää. Alain Prost oli ollut neljäs myös neljännenkin vaihteen hajottua ja loppupelissä hänen autonsa oli hajoamassa vaihteiden osalta kokonaan. Siitä huolimatta hän selvisi maaliin ja kasvatti johtoaan MM-taulukossa.

Ensimmäisillä tulosliuskoilla oli myös Niki Laudan nimi, mutta pari tuntia myöhemmin hänet hylättiin varikolla peruuttamisen takia ja siten viides sija meni John Watsonille. Kuudes oli Jacques Laffite ja 7:s sija meni Marc Surerille ja 8:s sija meni Jean-Pierre Jarierille. 9:s kilpailussa oli Thierry Boutsen ja vasta 10:enä maaliin saapui vihainen ja pettynyt Keke Rosberg. 11:sta sija meni Johnny Cecottolle hänen ohitettua viime hetkellä Danny Sullivanin. Sullivan oli siis 12:sta ja yleisesti ottaen viimeinen tuloksiin päässyt kuljettaja. Joissakin tuloksissa mukana ovat myös keskeyttäneet Nelson Piquet ja Eddie Cheever.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Laitetaan sitten Saksan osakilpailun jälkeisiä mietteitä eri kuljettajien ja tallien osalta:

Williams: Rosberg oli jälleen Virallisten Harjoitusten nopein Cossyliigan mies ja Laffite tuntui pysyvän myös yllättävän hyvin vauhdissa mukana. Lähdön jälkeen Rosberg oli enimmäkseen kymppipaikalla, mutta myöhemmin McLarenit ohittivat hänet kilpailussa ja myöhemmin myös Jarier, Surer ja Boutsen menivät hänestä ohi. Ykkösvaihde oli kokonaan hävinnyt ja muutkin vaihteet alkoivat hajoilla pikkuhiljaa. Rosbergin mukaan hänen kilpailunsa oli kidutusta.

Hän olisi vain halunnut viedä auton varikolle ja keskeyttää tarkoituksella kilpailun. Niin paljon häntä ärsytti auton meno radalla. Laudan diskaus ei auttanut Rosbergia lainkaan. Laffite otti myös hyvän lähdön, mutta ei myöhemmin voinut McLareneille mitään.

Rosbergista hän meni myöhemmin ohi varikkokäynnin jälkeen Rosbergin vikojen alkaessa pahentua. Laffite hyötyi Laudan diskauksesta saamalla pisteen. Talli ei kuitenkaan juuri juhlinut sitä. Vaikea viikonloppu on tulossa myös Itävallassa ilman turboa.

Tyrrell: Tallissa on menossa vaikea taival Alboreto on ilmaissut lähtevänsä satavarmasti pois tallista ilman turboa ja melkein yhtä varmasti kohde on huhujen mukaan Ferrari. Sullivan on pitänyt hieman pienempää suuta, mutta on myös ilmoittanut tyytymättömyyteensä ajaa tallissa ilman turboa. Kilpailussa Alboreto ohitti tasan yhden ainoan auton lähdön jälkeen ja oli sijalla 15 keskeyttäessään.

Sullivan otti huippulähdön, mutta vauhti alkoi pian hiipua täysillä tankeilla ajettaessa ja loppukisa meni pieleen renkaiden säästelyn takia. Lisäksi vauhtia ei riittänyt ja pian Sullivan ajoikin häntäpäässä ja lopulta viimeisten joukossa Cecotton kanssa kaksintaistelua. Nöyryytyksen päätteeksi Cecotto meni vielä hänestä ohi. Viikonloppu oli tallille surkea. Paljon parempaa ei Itävaltaan ole odotettavissa.

Brabham: Loistava viikonloppu tallille oli kilpailu paperilla, mutta lopputulos jäi hieman vaisuksi. Piquet johti seitsemän kierrosta, mutta muuten oli toisena kilpailun ajan ja Patrese oli viidentenä erikoisen taktiikan ansiosta.

Piquetin keskeytys oli ikävä uutinen MM-kamppailun kannalta, mutta Patrese avasi kauden 1983 pistetilinsä oikeaan aikaan. Patresen pitääkin jatkaa otteitaan hyvin sillä Bernie on ollut erittäin tyytymätön hänen suorituksiinsa. Patreselta oli myös bensa loppua kesken ja turbo hajota, mutta maaliin päästiin ja se oli pääasia.

McLaren: Tuttuun tyyliin huono Virallinen Harjoitus, mutta sitäkin parempi kilpailu. Watson ja Lauda olivat nopeimmat miehet radalla Cossyliigassa ja kiitos Michelinin Pehmeiden Vyörenkaiden ja kevyen auton nopeus erottui muista vapaastihengittävää moottoria käyttävistä kuljettajista nopeimmin.

Hienon ajosuorituksen päätteeksi Lauda tosin hylättiin ja talli oli jokseenkin vaisumpi Watsonin saadessa yhden pisteen sijasta kaksi pistettä. Tallin turbomoottorin kehitys on viimeistelyvaiheessa.

ATS: Katastrofi. Paljon muuta sanottavaa ei ole Hockenheimin jälkeen. Perjantain jälkeen ei Winkelhockia radalla nähty ja karsiutuminen oli valtava häpeä tallille moottorintoimittaja BMW:n tärkeiden johtajien edessä.

Tallipäällikkö Günther Schmidtillä on melkoisesti selittämistä tämän kilpailun ja koko kauden suorituksista tähän saakka mikäli meinaa turbomoottorit pitää ensi kaudellekin.

Lotus: Kilpailun mustaksi hevoseksi veikkailtu Lotus kärsi viikonloppuna paljon teknisiä murheita Virallisissa Harjoituksissa ja molempien kuljettajien kohtaloksi koituivat nopeat keskeytykset.

Mansell keskeytti onnekseen jo toisella kierroksella onnettoman 93T:n ollessa kyseessä ja de Angelis vuorostaan kärsi kuluvien renkaiden lisäksi myös jatkuvasti ylikuumenevasta moottorista. Itävallan viikonloppuun odotukset ovat hieman vähäisemmät ja ehkä hyvä niin.

Renault: Hieman vaisu Virallinen Harjoitus näytti tuovan ainakin silti sijat 3 ja 4 kilpailussa. Prostin osalta teknistä murhetta riitti joka lähtöön ja Prost olikin suurimman osan kilpailun jälkipuoliskoa Turbomafian hitain mies radalla. Silti eroa oli vielä maalissakin verrattuna Laudaan tai Watsoniin. Vahingot olivat jälleen rajattu vaikkakin onnea matkassa oli mukana.

Cheever taas oli ajamassa kohti hyvää kolmatta sijaa ja sekin sijoitus olisi voinut olla toinen ilman kaasuttimen ja kaasuvaijerin pettämistä. Prost johtaa edelleen MM-sarjaa hyvillä pisteillä. Se on La Regielle hyvä uutinen.

RAM: Acheson karsiutui jälleen täysin kilpailukyvyttömällä 01:llä. Ainoa ero oli vain se, että eroa ei ollut paljon Ghinzaniin yleiseen tasoon nähden. Lisäksi Acheson olisi voinut päästä de Cesarisin kilpailusta sulkemisen tai Boeselin vetäytymisen ansiosta kilpailuun. Näin ei kuitenkaan käynyt.

Alfa Romeo: Hockenheimin radalla kauden viimeinen kolmannen polven turbon päivitys auttoi huomattavasti tallia ja siten molemmat kuljettajat olivat huippuvauhdissa. Kilpailuun de Cesaris pääsi tallipäällikkö Pavanellon maksettua sakon viikonlopun ajalta. Kuljettajista Baldi otti huonon lähdön ja putosi kymmenenneksi, mutta nousi kilpailun aikana seiskapaikalle ennen keskeytystään. Vauhtia olisi voinut olla takuulla pisteille ja ehkä jopa paremmillekin paikoille auton kestäessä. Näin ei kuitenkaan käynyt.

Lopulta Alfa Romeon sankari kilpailussa oli siis de Cesaris joka joidenkin mielestä olisi pitänyt sulkea kilpailusta aiempien temppujen takia. Toiseksi de Cesaris sijoittui ja oli syystäkin onnellinen. Belgian katkera keskeytys korjautui tällä suorituksella ja pistetili on nyt auki.

Liger: Viime kaudesta tallissa puhuttiin usein sen historian huonoimpana kauden alussa. Nyt sekin alkaa näyttää autuudelta verrattuna tämän hetken tilanteeseen. Jarier teki kuljettajista jälleen sen mitä pystyi.

Huono lähtöpaikka ei paljon haitannut kilpailussa. Jarier ohitti takarivin miehiä kuin liukuhihnalta ja samalla näytti uskomattomalla nopeudellaan pysyvän McLarenin miesten kannassa kilpailun jälkipuoliskolla. Jopa heidän edelleen vauhtia tuntui riittävän.

Lopulta kuitenkin vauhti alkoi hyytyä ja aiemmin taakse jäänyt Laffite pääsi ohi yhdessä Surerin kanssa. Sijoitus oli siis 8:s Laudan hylkäyksen jälkeen. Boesel vuorostaan kärsi päätöksestään ajaa kilpailussa. Niskaa särki ja alussa hän hävisi Ghinzanille ja pääsi vain tämän edelle.

Muut kuljettajat menivät menojaan ja Boesel keskeyttikin toiseksi viimeiseltä sijalta ennen omaa varikkopysähdystään moottorin hajottua. Tallilla ei ole pistettäkään ATS:n tapaan ja se on todella ikävä asia.

Ferrari: Tambay jatkoi Ferrarin paalupaikkaputkea ja Arnoux oli hyvästi toisessa ruudussa kilpailuun lähdettäessä. Tambay olisi voinut voittaa kilpailun mikäli vain olisi saanut kunnollisen koneen alle käytetyn moottorin sijasta.

Arnoux on kuitenkin osoittanut todellista taistelijan luonnetta keskikaudella ja hänellä on nyt kaksi voittoa kolmesta auton kestettyä suorastaan uskomattoman hyvin miehen raskaasta kaasujalasta huolimatta. Tambay vuorostaan keskeytti ja vaikeutti edelleen mestaruustaistoaan.

Arrows: Boutsen oli tällä kertaa selvästi nopeampi Sureria. Cossyliigan toinen sija Virallisessa Harjoituksessa ei ollut hassumpi suoritus belgialaiselta. Kilpailussa täysi tankki ja erittäin kestävät AA-seokset eivät olleet hyvä ratkaisu ja enimmäkseen Arrowsit ajoivat keskenään kilpaa radalla.

Ihme kyllä molemmat olivat silti Tyrrellin miehiä nopeampia selvästikin kilpailun alussa ja Sullivanin jäätyä taakse takarivin miehistä vain Jarier meni heistä ohi. Myöhemmin Surer ja Boutsen jäivät Laudan, Watsonin, Jarierin, Laffiten ja Rosbergin taakse odottamaan vuoroaan. Lopulta Surer oli kilpailussa 7:s ja Boutsen 9:s. Se oli hieno suoritus vaikka pisteitä se ei valitettavasti tallille tuonut.

Osella: Jatkuvat tekniset murheet rampauttivat tallin kilpailukyvyn. Ghinzani oli lähinnä Fabin jo miestä itseäänkin raastavien teknisten murheiden takia parivaljakosta nopeampi. Fabi myös sittemmin karsiutui. Ainoastaan lähdön ja ensimmäisen kierroksen ajan Ghinzani oli toiseksi viimeisenä. Muuten hän ajoikin viimeisenä ennen keskeytystä. Tehtävää ensi kautta varten riittää erittäin paljon.

Theodore: Tallin alkukauden suuret odotukset ja toiveet ovat taaksejäänyttä elämää. Guerrero keskeytti melkein saman tien huoltamattoman koneen pettäessä Ensignin päivien tapaan ja Cecotto lähinnä kävi kaksintaistelua Sullivanin kanssa koko kilpailun ajan.

Cecotto pääsi lopulta ohi Sullivanista ja oli toiseksi viimeinen maalissa vielä ajavista kuljettajista. Tallin kohtalo on valua kohti konkurssia tällä menolla. Etenkin kun Teddy Yip ei investoi mitenkään tallin pyörittämiseen tarvittavia summia.

Toleman: Ensimmäiset pisteet tuntuvat olevan yhtä kaukana kuin ennenkin ja lisäksi yleisvauhti Hockenheimissa oli hitaampaa kuin mitä muutamassa edellisessä kilpailussa oli nähty. Warwick näytti pysyvän vauhdissa ennen keskeytystä, mutta Giacomelli sen sijaan ei. Mies oli ulosajon jälkeen pahimmillaan sijalla 18:sta ennen pientä parannusta. Sijalta 13:sta Giacomelli keskeytti ja ei näyttänyt jäännöspisteitä kovempaan vauhtiin pystyvän muutenkaan kilpailussa. Harmin paikka sinnikkään pienen tallin osalta.

Spirit: Johansson sai kerrankin käyttöönsä 201C:n eli ns. Laillisen auton jotta pisteistä voisi ajaa. Edelleen molempia malleja vaivasivat tekniset viat ja päätös lähteä täydellä tankilla ja eli AA-seoksilla saattoi olla pieni virhe, mutta toisaalta järkevä ratkaisu kun uuden mallin käyttäytymistä kevyemmällä lastilla ei oikein tiedä ja joka tapauksessa pysähdys olisi kenties ollut kulutuksen vuoksi pakko tehdä.

Johansson ohittikin neljä autoa lähdössä ja oli 9:s kilpailun alussa. Myöhemmin de Angelis ja Warwick meni ohi, mutta muuten Johansson pysyi mm. Rosbergin edellä selvästikin. Sittemmin ennen moottorin hajoamista oli saamassa ysipaikan haltuunsa. Rohkaisevaa, mutta silti teknisten vikojen takia suorituskyvyn arviointi on vaikeaa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Laitetaan sitten vielä kuljettajien MM-taulukko 10/15 ajetun osakilpailun jälkeen:

1 Alain Prost 42
2 Nelson Piquet 33
3 Patrick Tambay 31
4 Rene Arnoux 28
5 Keke Rosberg 25
6 John Watson 18
7 Eddie Cheever 14
8= Niki Lauda 11
8= Jacques Laffite 11
10 Michele Alboreto 9
11 Andrea de Cesaris 6
12= Marc Surer 4
12= Nigel Mansell 4
12= Riccardo Patrese 4
15 Danny Sullivan 2
16= Johnny Cecotto 1
16= Mauro Baldi 1
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Laitetaan sitten vielä valmistajien MM-taulukon tilanne 10/15 osakilpailun jälkeen:

1 Ferrari 59
2 Renault 56
3 Brabham 37
4 Williams 36
5 McLaren 29
6 Tyrrell 11
7 Alfa Romeo 7
8= Arrows 4
8= Lotus 4
10 Theodore 1
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Itävallan kilpailun aikaan MM-taistelu oli kuljettajien osalta muuttunut entistäkin kiihkeämmäksi luonteeltaan. Nelson Piquet ja Patrick Tambay olivat keskeyttäneet Hockenheimin kilpailussa ja näyttivät olevan jäämässä kovimman mestaruustaiston ulkopuolelle. Tambayn tapauksessa Detroitin ratavalvojien perseily vaikeutti vertailua muihin.

Alain Prost vuorostaan näytti teknisistä vioista tai oikeammin vaurioista huolimatta selviävän maaliin ja jopa jäännöspisteilläkin vaikutti olevan karkaamassa kohti mestaruutta. Rene Arnoux teki keskikauden huippusuorituksillaan itsestään myös varteenotettavan nimen maailmanmestaruustaistoa varten.

Ainoa ongelma oli vain se, että pystyisikö Arnoux säännöllisesti voittamaan kilpailuja ja pysyisikö kalusto tarpeeksi ehjänä maaliin saakka. Kalusto näytti pysyvän, mutta Goodyearin renkaat vuorostaan eivät aina välttämättä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Österreichringille tultaessa Cossyliigan autot olivat kilpailukyvyltään niin paljon Turbomafiaa jäljessä että Cosworthin kuljettajien eliitti eli Keke Rosberg, John Watson, Niki Lauda ja Jacques Laffite olivat kaikki samaa mieltä siihen mitä pisteiden saamiseen tulisi. Niitä ei käytännössä tulisi.

Ainoastaan vain yllätysolosuhteet tai turbojen keskeytysaalto voisi tuoda heille pisteitä. Siinäkin tapauksessa oli kyse jäännöspisteistä. Tilannetta pahensi myös se, että Turbomafian keskikastikin eli Lotus, Toleman, Alfa Romeo, ATS ja jopa Spiritkin auton vain toimiessa tuntuivat olevan selvästi nopeampia.

Näiden tallien turbomallit olivat Tolemania ja Spiritiä lukuunottamatta jo myös vähintään kolmannen polven moottoreita (Lotus testasi jo neljännen polven moottoria) joten Turbomafian johtotiimienkin keskeyttäessä oli hyvin luultavaa, että nämä tallit keräisivät paljon todennäköisesti jäännöspisteet.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Itävallassa oli Saksan tapaan liikkeellä jälleen myös huhuja ATS:n mahdollisesta toisesta kuljettajasta kilpailuun. Jo Gartnerin piti ajaa debyyttikilpailu kotiyleisön edessä. Ikävä kyllä näin ei lopulta käynyt.

Innostunut lehdistö ehti jopa ilmoittaa Gartnerin ajavan kilpailussa, mutta ATS:n Hockenheimin jäljiltä vieläkin erittäin vihainen tallipäällikkö Günther Schmidt ei halunnut ajattaa Gartneria tallin toisessa autossa. Schmidtin asenteelle ei tuntunut oikein selitystä löytyvän, mutta sen arveltiin olevan jotenkin tekemisissä Stefan Bellofin kieltäytymisen kanssa.

Tämän jälkeen ATS:lle ei ollutkaan enää tunkua kaudella mitenkään. Johnny Cecotto kun oli jatkamassa Theodoren kaaosmaisissa oloissa ja Frank Williams ei päästänyt Jonathan Palmeria ajamaan sinne kauden loppuja kilpailuja.

Kulissien takana Palmer oli huhujen mukaan lähdössä pois milloin tahansa tallin testiriveistä huolimatta Williamsin erittäin hulppeasta jatkosopimuksen palkkiosta testikuljettajana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Itävallan kilpailun aikaan myös yli-innokas kilpailun isäntämaan lehdistö ilmoitti, että Niki Lauda saa turbomoottorin Österreichringin kilpailuun. Näin ei todellakaan käynyt. Kun tilanne oli selvinnyt niin silti lehdistö väitti, että viimeistään Hollannin Zandvoortiin molemmat tallin kuljettajat saavat turbomoottorin.

Todellisuudessa McLaren oli erittäin lähellä saada turbomoottorin käyttöönsä. Prototyyppitestit olivat takana ja aito moottorimalli turbon osalta melkein valmis. Ainoastaan enää päivien kysymys oli, että milloin moottori olisi valmis. Kuitenkaan vielä Itävaltaan ei turbo ehtinyt. Lisäksi kyseessä olisi turbojen ollessa valmiitakin vain yksittäisestä aidosta turbomoottorista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Tyrrellin osalta Itävallan viikonloppu oli tuomassa jotain hyvääkin. Pitkään odotetun ja alkukaudesta ilmoitettu mihin tahansa Euroopan kilpailuun ilmestyvä 012-malli oli viimein saatu valmiiksi. Kyse oli tosin vain yksittäisestä autosta. 012:sta kehitystä oli jouduttu kiirehtimään alkukauden jälkeen huomattavasti ja se oli siltikin rahallisesti kallis kehittää.

Tosin ilman Benettonin tukirahoja koko mallin kehitystyö olisi voinut viivästyä melkein kauden lopulle saakka. Silti Ken Tyrrellin mukaan auto olisi pitänyt saada valmiiksi jo viimeistään f1:n pitkällä kesätauolla Montrealin ja Silverstonen välillä. Tyrrellin ja auton suunnitelleen Maurice Philippen välit olivat ajoittain todella kireällä kiireen takia tiukaksi venyneen aikataulun takia.

Alunperin ideana olisi ollut tuoda auto radoille vasta sitten kun molemmille kuljettajille Michele Alboretolle ja Danny Sullivanille olisi ollut käytössä kaksi kappaletta molempia malleja. Edes yhden vanhan 011:sta kelpaaminen vara-autoksi ja kaksi 012-mallia kilpailuun olisi ollut liian hidas toteuttaa ja siten 012 ilmestyikin radoille Itävallassa.

Auton ongelmana oli alkuvaiheessa hirvittävä aliohjautuminen ja yleinen herkkyys ohjauksen ongelmille. Toisaalta 012 oli alunperin suunniteltu käyttämään turboa ja mallin suunnittelu piirustuspöydällä oli alkanut jo 011-mallin aktiivisena käyttöaikana vuonna 1981 tallin todella vakavien talousongelmien keskellä ja se olisi ollut vielä parempi vuoden 1982 sarjassa mikäli sitä vain olisi kyetty rajallisilla budjettivaroilla kehittämään.

Tallin testimäärien osalta Tyrrell oli hieman keskivertoa korkeammalla tallien osalta. Se oli saanut kaudella 1983 testata enemmän kuin sitten kauden 1980. 012-malli haluttiin antaa Michele Alboreton käyttöön varsin yksimielisesti yksittäisen mallin ollessa kyseessä.

Danny Sullivankin olisi halunnut kokeilla autoa, mutta Ken Tyrrell kylmästi kielsi häntä kokeilemasta sitä ja näin Sullivan joutui ajamaan vanhalla autolla läpi viikonlopun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Itävallan kilpailun torstaina Williams ja Honda allekirjoittivat kaksivuotisen sopimuksen Hondan turbomoottorien käyttöönotosta kausiksi 1984 ja 1985. Asia aiottiin julkistaa f1-maailman tietoon viimeistään perjantaina. Hondan ainoa ongelma sopimuksen teossa oli myös asiakkuus Spiritin kanssa.

Moottoritoimittaja oli alustavasti valmis tuomaan molemmille talleille moottoreita tarvittaessa kaudeksi 1984, mutta lopulliseen päätökseen tarvittiin vielä aikaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Keke Rosbergin osalta tieto Hondan turbomoottorien tulosta Williamsille oli hänen talliin jäämisen kannalta erittäin tervetullut uutinen. Hänen ainoa varsinainen ongelma oli enää vain, että kauanko hänen olisi pitänyt odottaa vielä turbon saapumista radoille ja myös palkkakiistat Frankin kanssa. Frank oli ollut varsin kielteinen Rosbergin vaatimille summille, mutta oli kuitenkin myöntymässä asiaan.

Jacques Laffiten osalta Frankilla olikin enemmän ongelmia. Laffite oli alkanut tuntea ns. Koti-ikävää vanhaan talliinsa Ligierille ja hän olisi halunnut lähteä sinne kauden 1983 jälkeen. Frank Williams kielsi häntä lähtemästä sopimukseen vedoten.

Muutenkin Laffiten lähtöä tai lähtöuhkailua pois tallista pidettiin hieman outona johtuen juurikin varmistetuista turbomoottoreista kausille 1984 ja 1985. Frank vakuutti Jacquesille, että Patrick Head joukkioineen puursi tehtaalla pitkää päivää saadakseen FW09:n radoille viimeistään Euroopan Grand Prixiin mennessä radoille.

Siten kriisi oli ohi sillä kertaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Spiritin osalta vuorostaan Itävallan kilpailu ei paljon uutta näyttänyt tarjoavan. Teknisiä ongelmia oli yhä varsin paljon, mutta kiitos Stefan Johanssonin antaman teknisen palautekyvyn joitakin pahimpia lastentauteja auton koneosastolla kyettiin parantamaan hieman.

Samalla talli oli hankkinut Saksan ja Itävallan osakilpailun välisellä viikolla painetankkauslaitteet joten talli pystyi tekemään myös mahdolliset välitankkaukset tarvittaessa nopeammin kuin mitä vielä Englannissa tai Saksassa se olisi pystynyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Itävallan kilpailun aikaan Tolemanilla oli ollut paljon puuhaa moottoririntamalla. Talli sai vihdoin ja viimein käyttöönsä kolmannen polven turbomoottorin. Samalla se lopullisesti tarkoitti siirtymistä välitankkauksiin kilpailuissa. Välitankkaukset eivät tallille olleet mikään ongelma sillä kaudella 1983 se oli käyttänyt taktiikkaa alkukautta ja Monacoa lukuunottamatta Imolasta lähtien jokaisessa kilpailussa myös toisen polven moottorillakin.

Erikoista kuitenkin oli ollut se, että miksi talli ei ollut käyttänyt niitä jo aiemmin kaudella 1983 tai saatuaan ne jo kaudella 1982 käyttöönsä Zandvoortin ja Brands Hatchin aikoihin. Kauden 1982 puolivälistä kauden loppuun ja vielä alkukaudesta 1983 Tolemanin Alex Hawkridge oli kuitenkin ollut varsin epäileväinen välitankkausten hyödyistä.

Tosin talli oli Zandvoortin ja Brands Hatchin aikaan sponsorien saamiseksi käyttänyt puolen tankin taktiikkaa. Tuolloin tallilla ei ollut tosin tarkoitustakaan tankata kilpailuissa vaan saada lisänäkyvyyttä auton ajaessa kerrankin lähellä kärkisijoja tai sen jopa johtaessa mahdollisesti kilpailuakin.

Parin kilpailun jälkeen leikit olivat olleet leikitty ja sitten olikin ajettu vanhoilla eväillä. Kauden 1982-1983 talvitesteissä talli oli kuitenkin jo harjoitellut välitankkausta paljonkin, mutta ennen vuoden 1983 huhtikuuta sillä ei ollut kuitenkaan käytössä nopeaan tankkaukseen soveltuvia paineistettuja polttoainelaitteita.

Kun sopivat laitteet oli kyetty hankkimaan niin sen jälkeen tankkauksia olikin tehty varsin paljon. Tolemanin suurin ongelma oli kaudella 1983 sama kuin ennenkin. Tallilla ei ollut kasvaneesta budjetista huolimatta edelleenkään rahaa mitenkään erityisen paljon ja lisäksi auton kehitystyöhön suunnatut varat nielivät varoja turbojen kehitykseltä.

Lopulta tallilla oli edelliskauden Zandvoortin tapaan Itävallassa varaa hankkia yksi kappale uuden polven turbomoottoreita ja moottoripäätös oli myös selvä. Kauden 1982 Zandvoortissa silloinen uusi toisen polven turbomoottori annettiin Derek Warwickille ja tuolloin Teo Fabi oli jäänyt niitä ilman.

Nyt Österreichringillä kaudella 1983 Warwick sai käyttöönsä kolmannen polven turbomoottorin ja Bruno Giacomelli sai jäädä ajamaan kuluneen kauden toisen polven turbomoottorilla. Kaikki toivoivat viimeistään nyt Tolemanin saavuttavan kauan kaivattuja pisteitä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Itävallan Grand Prix Österreichring

Päivämäärä: 14.8.1983

Rata: Österreichring (Myös Zeltegin nimellä rata tunnetaan vaikka alkuperäiseen Zeltwegiin verrattuna profiili on aivan erilainen.)

Radan pituus: 5,942 kilometriä

Kilpailun pituus: 53 kierrosta tai 314,926 kilometriä 2 tunnin sisään.

Sää: Kaunis, lämmin, aurinkoinen ja välillä suorastaan tuskastuttavan kuuma.

Yleisöä: 150 000 katsojaa

Itävallan Grand Prixin ympärillä näyttää pyörivän kirous joka ei salli maan omien kuljettajien voittaa kilpailua koskaan. Niinä 14 kertana jolloin Itävallassa on ajettu MM-pisteistä, ei Jochen Rindtikään kuin Niki Laudakaan olisi onnistunut voittamaan kilpailua kotonaan, paalupaikaltakaan.

Österreichring ratana Steiermarkin maakunnassa ihanan maaseudun ja vuoriston keskellä on erittäin upea. 200 kilometriä Wienistä lounaaseen sijaitseva alue on muutenkin luonnonkaunista seutua. Ennen Österreichringiin tuloa ajettiin Zeltwegin varsinaisella radalla eli Flugplatzilla.

Lentokenttä nimensä mukaisesti ei tuonut jännitystä toivotulla tavalla ja kiinnostuksen ollessa vähäistä ja ajajienkin tylsistyessä Itävallan autoliiton järjestäjillä tuli kiire löytää uusi paikka f1:lle maassa. Suunnitellun vuoden 1965 Grand Prixin peruuntuminen johtui myös kuljettajien ja tallien starttirahakiistasta järjestäjien kanssa.

Kuljettajat ovat sanoneet sen olevan nykypäivänä maailman kaunein kilparata ja Alain Prost on jopa vaatinut, että f1:stä ei milloinkaan tätä rataa otettaisi pois kalenterista. Ainoastaan muutettaisiin ajan myötä. Aika tosiaan on jo kalvanut ainakin varikkorakennuksia ja mediatiloja.

Myöskään rataan turvallisuusviranomaiset eivät ole tyytyväisiä. Kilpailujen virallisena lähettäjänä tunnettu Derek Ongarokin on sanonut, että mikäli maaefektiä ei olisi kielletty kaudeksi 1983 niin Österreichringin kilpailua ei olisi enää ajettu.

Sen verran paljon maaefektin kaudella vauhdit olivat nousseet ja Riccardo Patresen ja mahdollisten katsojien hengenvaarallinen loukkaantuminen edellisen kauden kilpailussa oli vain siinä kohtaa sattuvasti olleesta radan penkasta kiinni. Eli turvallisuusjärjestelyt eivät ole radan kaikissa kohtaa kehuttavat.

Vuonna 1970 uusi hieno ja valkoista puhtautta hohtava rata oli Paul Ricardin ohella nykyaikaisimpia, turvallisimpia ja uusimpia ratoja ja tänä vuonna taas rata on alkanut käydä jo ahtaaksi ja vaaralliseksi rakennusten kellastumisen ohella. Kellastuminen haittaa kovasti median jäseniä.

Myöskään selostuskopit eivät ole tiloissa mistään kotoisin ja olot ovat selostamossa kisan aikana kuin saunassa Itävallan elokuussa. Kuumuus oli tämän kauden kilpailun hieman etäisempi, mutta erittäin lämmintä kilpailussa oli lukuunottamatta perjantaiyönä radalla vieraillutta ukonilmaa ja vesisadetta.

Silloin on usein lämpimintä aikaa. Ikävä kyllä vuoriston läheisyydestä johtuen sää on usein tehnyt tepposet kilpailun järjestäjille. Kaunis sää kun voi muuttua hetkessä rankkasateeksi. Vuoden 1975 Itävallan Grand Prix vei harjoituksissa kahden ratavalvojan hengen ja Mark Donohue kuoli kolme vuorokautta myöhemmin kolarin jälkeen. Vost-Hugelia tiukennettiin vuodeksi 1976 ja lopullisesti vuonna 1977 siihen lisättiin shikaani joka myös Hella-Lichtinä tunnetaan.

Jokainen shikaanihan on huono shikaani näin Keken sanoin. Se on myös radan hitain kohta kakkosvaihteella. Muuten ajetaan kolmosella ja nelosella ja usein kuitenkin kaasu pohjassa. Nelosvaihteen merkitys on erittäin tärkeä radalla. Ilman sitä ei oikein voi ajaa täysillä ja se ratkaisi myös Alain Prostin voiton tämän kauden kilpailussa.

Vuoden 1975 Itävallan kilpailu keskeytettiin kierroksella 29 lopullisesti muutamien tallien napinasta huolimatta. Siinä kisassa voiton ja puolikkaat pisteet korjasivat Monzan Gorillana tunnettu Anderstorpin Beta-mies Vittorio Brambilla, James Hunt ja lahjakas Tom Pryce.

Vuosina 1976 ja 1977 voittajiksi selviytyivät John Watson Penskellä ja Alan Jones Shadowilla. Watson menetti myös partansa vedonlyönnin seurauksena. Vuoden 1978 kilpailussa Keke Rosbergin edustaessa suomalaisväriä hän koki myös kauhunhetkiä Theodore-Wolfillaan.

Bosch-Kurvessa Keke pääsi hädin tuskin mäkeä ylös konevian takia ja samaan paikkaan oli jäädä myös surkean hitaalla Tico Martinin Martini-autolla myös Rene Arnoux. Vuonna 1978 tasapohjalla pääsi ilman pahempia jarrutuksia talla pohjassa useassa paikassa radan läpi, mutta kauteen 1982 mennessä tämäkin oli muuttunut.

Useissa paikoissa oli pakko jarruttaa huolimatta muuten radan erittäin nopeasta luonteesta. Tällä kaudella maaefektin poistuttua radalla voi jälleen yrittää enemmän sankaritekoja sen nopeasti kaunista maalaismaisemaa leikkaavissa loivissa mutkissa. Samalla kuljettajien pelot ohituspaikkojen vähentymisestä maaefektin poistuessa osoittautuivat turhiksi.

Turbomafian edustaja pitää olla jotta rataa voisi todella kehua parhaimmaksi hyvällä syyllä. Cossyliigan edustajat ovat viime vuosina todella saaneet yrittää tällä radalla kaikkensa pärjätäkseen turboille. Tänä vuonna sekään ei enää riittänyt.

Turbomafia valtasi 13 ensimmäistä ruutua helposti ja Niki Lauda oli 14:sta sijallaan lähes viisi sekuntia hitaampi kuin paalupaikan saavuttanut Patrick Tambay. Keke Rosberg oli vuorostaan jo melkein 6 sekuntia Tambayn kärkiajasta sijalla 15.

Vuoden 1978 kilpailun aikana sää pakotti kisailijat varikolle jo 7 kierroksen jälkeen, mutta 45 minuutin tauon jälkeen kisaa voitiin jatkaa samoista asemista ja niin kilpailun voitti tuolloin viimeistä kertaa tietämättään Ruotsin Ronnie Peterson. Muut palkinnot keräsivät Patrick Depailler ja uransa ensimmäistä kertaa korokkeelle juhlimaan päässyt Gilles Villeneuve.

Lähes kuusi kilometriä pitkä ja mäkinen Österreichring on kauden radoista keskinopeudeltaan toiseksi nopein. Vain Silverstonessa mennään kovempaa f1-autolla näinä päivinä. Vuoden 1980 voittaja näin esimerkiksi eli Jean-Pierre Jabouille, piti vajaan puolentoista tunnin mittaisessa kilpailussa keskinopeutenaan yli 223 kilometrin tuntivauhtia. Siinä kilpailussa Jabouille voitti aivan juuri ja juuri Alan Jonesin ja kolmanneksi tuli Carlos Reutemann.

Ne olivat hänen rikkinäisen kautensa ainoat pisteet ja viimeiset koko hänen urallaan. Lisäksi luotettavuudesta kertoi sekin, että ne olivat hänen ensimmäiset pisteensä sitten Dijonin 1979 voiton jälkeen. Tällä kaudella voittaja Alain Prost ajoi suurin piirtein samaa nopeutta kilpailussa kuin Jabouillekin eli hieman yli 223 kilometrin keskituntinopeutta. Aika-ajojen keskinopeuden kehitys on ollut myös hämmästyttävää. Kaudella 1981 Rene Arnoux ajoi paalupaikan aikaan 1.32.018 ja keskinopeus kierrokselle oli 231,6 kilometriä tunnissa.

Kaudella 1982 Nelson Piquet ajoi paalupaikan aikaan 1.27.612 ja keskituntinopeus kierrokselle oli jo 243 kilometriä tunnissa. Tämän kauden kilpailussa Patrick Tambay ajoi 238,1 kilometrin keskituntinopeudella ajan 1.29.871. Vertailun vuoksi kauden 1981 paaluajalla olisi oltu kauden 1982 kilpailussa ysiruudussa ja 1983 kilpailussa oltaisiin oltu lähtöruudussa 11.

Siten tasapohjaiset tämän kauden tasapohjaiset autot olisivat olleet tekniikan kehittymisen vuoksi silti nopeampia kuin tilapäisesti tasapohjaiset tai kiinteillä helmoilla varustetut kauden 1981 autot.


Lähtö Österreichringin radalla on sikäli omituinen, että se tapahtuu ylämäkeen. Lyhyen ja ahtaan suoran jälkeen joudutaan vielä kapeaan Hella-Lichtin shikaaniin joka sulloo autot jonoon ja romua voi syntyä mikäli on välttänyt siihen mennessä lähtösuoran ahtaat paikat.

Tänä vuonna lyhyeltä ja ahtaalta suoralta selvittiin ilman vahinkoja, mutta Hella-Lichtin shikaanissa romua syntyi paljon Elio de Angelisin, Bruno Giacomellin, Marc Surerin, Jacques Laffiten, Danny Sullivanin, Corrado Fabin, Piercarlo Ghinzanin ja John Watsonin kesken. Useat heistä joutuivat myös keskeyttämään kilpailussa.

Toinen kiusallinen paikka erinäisten mutkia kätkevien paikkojen lisäksi radalla on Texaco-Kurve, jossa noustaan edessä olevalle mutkan kätkevälle mäelle.

Ajajien on tässä kohdin monen muun paikan ohella käytettävä kiintopisteenään joko kauempana olevien Alppien huippuja tai metsän puita. Zolderin, Spa-Francorchampsin ja Paul Ricardin ohella Österreichring on ainoita ratoja missä kiintopisteen osuus voi olla jopa ratkaisevassa roolissa ajon aikana.

Näiden kolmen lisäksi myös Englannin moottoriurheilun ystävien radoilla Silverstonessa ja Brands Hatchissa on väliä maaston erikoisilla kohdilla. Kilpailun tunnelmaltaan suositummaksi voisivat nousta vain Brands Hatch, Kyalami ja miksei myös Spakin. Silverstone on itsessään erittäin suosittu, mutta ympäristö on jokseenkin yksitoikkoinen johtuen kaiketi entisestä sotilaslentokentästä ja korkeuserojen puutteesta samalla tavalla.

Keken mielestä Österreichring on ehdottomasti hänen eräitä suosikkiratojaan vaikka kyseisen Hella-Lichtin suunnittelijan voisi sulkea koko moottoriurheilusta pihalle. Keken onneksi rata sentään levenee sen jälkeen ja ohituspaikkoja riittää muuten radalla varsin paljon. Maaefektin kiellosta huolimattakin. Muita kuuluisia paikkoja ovat Tiroch-Kurve ja viimeinen alamäkeen kääntyvä Rindt-Kurve.

Rindt-Kurvessa viime vuonna Kekellä oli viimeinen mahdollisuus ottaa riskillä ulkokautta uransa ensimmäinen voitto ja lopulta Keke jäi voitosta vain reilut viisi sadasosaa Elio de Angelisille ja kenties vähemmänkin etäisyyttä oli maalissa. Rindt-Kurvessa ulkokautta ohittaminen vaikuttaa riskittömältä, mutta se on erittäin vaarallista. Kanttari siinä on radan muista kanttareista poiketen puolimittainen ja lisäksi epätasainen.

Lisäksi kauden 1983 kilpailua edeltävissä tarkastuksissa kanttarin alueella huomattiin paljon kiviä ja muutakin epätasaista aluskasvillisuutta. Kivet olisivat voineet aiheuttaa pahimmassa tapauksessa Rosbergin ja de Angelisin kohtalokkaat ilmalennot mikäli Rosberg olisi valinnut ulkolinjan. Onneksi ei sentään niin tehnyt vaikka voitto menikin. Tähän mennessä Keke onkin jo kerännyt kaksi voittoa Grand Prix-kilpailuista.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös