CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15068
Ferrarillakin huhumylly velloi valtoimenaan elokuussa 1983. Rene Arnoux oli osoittanut keskikaudella vahvoja otteita ja näytti antavan samoja suorituksia jatkossakin. Keke Rosbergiin kohdistunut Italian lehdistön halukkuus nähdä suomalainen Ferrarin ratissa kaudeksi 1984 oli aloittanut huhumyllyn Patrick Tambayta kohtaan.
Tambay oli ajanut keskimäärin kauden 1983 keskikaudella niin hyvin kun oli vain kyennyt, mutta jotain oli jäänyt puuttumaan. Etenkin kun Imolan jälkeen ei ollut tullut voittoakaan. Detroitin törkeä Tambayn poistaminen kilpailusta vailla miehen omaa halua oli erikoinen ja kiusallinen sattumus jota ei osattu laskea omaan kastiinsa.
Lisäksi oma asiansa oli ylimpien portaiden kiistelyt ja Tambay ei ollut Marco Piccininille aivan niin tärkeä kuin mitä Arnoux tuntui olevan. Puhumattakaan sitten Didier Pironista. Tapaus Pironi oli Ferrarilla vaikea pulma ratkaistavaksi. Jalat olivat kuntoutuneet ennätyksellisen nopeasti onnettomuuden vakavuuteen nähden, mutta ajokunnossa ne eivät olleet edelleenkään ja vieläkään ei voitu puhua siitä milloin Pironi todella palaisi rattiin.
Mauro Forghieri oli kiistellyt Piccininin kanssa monista asioista kauden aikana, mutta Pironin osalta he olivat samaa mieltä. Pironi saattaisi ehkä kyetä palaamaan radoille, mutta Ferrarille hänen ajattamisensa olisi liian suuri riski. Maranellossa asiasta käytiin keskustelu. Kukaan ei jälleen kerran uskaltanut sanoa Il Commendatorelle aivan täyttä mielipidettä Pironin kyvyistä palata enää Ferrarin rattiin tai ylipäänsä minkään tallin kuljettajaksi. Etenkin kun Pironi kulki edelleen kävelykeppien varassa.
Enzon mukaan aikaa oli vielä parantua ja mies sai myös tahtonsa läpi. Kun kerran kesäkuu ei riittänyt niin joulukuu saisi riittää. Ongelmana oli vain se, että mikäli Enzon vahvasti ajama kolmansien autojen säännöllinen ajattaminen ei onnistuisi sarjassa niin sitten toisen säännöllisen kuljettajan pitäisi lähteä tai sitten Pironilla ei vain olisi paikkaa tallissa. Muuta kuin tietysti testikuljettajana.
Sen kaikki tiesivät, että tuossa vaiheessa uraa Pironi tuskin haluaisi olla vain pelkkä testikuljettaja. Poislukien jotain lyhyttä vaihetta ennen paluuta radoille. La Famiglialla riitti pulmia ratkaistavaksi siis kaudella 1983 kabinettien puolella vaikkakin radoilla tilanne näyttikin hyvältä.
Tambay oli ajanut keskimäärin kauden 1983 keskikaudella niin hyvin kun oli vain kyennyt, mutta jotain oli jäänyt puuttumaan. Etenkin kun Imolan jälkeen ei ollut tullut voittoakaan. Detroitin törkeä Tambayn poistaminen kilpailusta vailla miehen omaa halua oli erikoinen ja kiusallinen sattumus jota ei osattu laskea omaan kastiinsa.
Lisäksi oma asiansa oli ylimpien portaiden kiistelyt ja Tambay ei ollut Marco Piccininille aivan niin tärkeä kuin mitä Arnoux tuntui olevan. Puhumattakaan sitten Didier Pironista. Tapaus Pironi oli Ferrarilla vaikea pulma ratkaistavaksi. Jalat olivat kuntoutuneet ennätyksellisen nopeasti onnettomuuden vakavuuteen nähden, mutta ajokunnossa ne eivät olleet edelleenkään ja vieläkään ei voitu puhua siitä milloin Pironi todella palaisi rattiin.
Mauro Forghieri oli kiistellyt Piccininin kanssa monista asioista kauden aikana, mutta Pironin osalta he olivat samaa mieltä. Pironi saattaisi ehkä kyetä palaamaan radoille, mutta Ferrarille hänen ajattamisensa olisi liian suuri riski. Maranellossa asiasta käytiin keskustelu. Kukaan ei jälleen kerran uskaltanut sanoa Il Commendatorelle aivan täyttä mielipidettä Pironin kyvyistä palata enää Ferrarin rattiin tai ylipäänsä minkään tallin kuljettajaksi. Etenkin kun Pironi kulki edelleen kävelykeppien varassa.
Enzon mukaan aikaa oli vielä parantua ja mies sai myös tahtonsa läpi. Kun kerran kesäkuu ei riittänyt niin joulukuu saisi riittää. Ongelmana oli vain se, että mikäli Enzon vahvasti ajama kolmansien autojen säännöllinen ajattaminen ei onnistuisi sarjassa niin sitten toisen säännöllisen kuljettajan pitäisi lähteä tai sitten Pironilla ei vain olisi paikkaa tallissa. Muuta kuin tietysti testikuljettajana.
Sen kaikki tiesivät, että tuossa vaiheessa uraa Pironi tuskin haluaisi olla vain pelkkä testikuljettaja. Poislukien jotain lyhyttä vaihetta ennen paluuta radoille. La Famiglialla riitti pulmia ratkaistavaksi siis kaudella 1983 kabinettien puolella vaikkakin radoilla tilanne näyttikin hyvältä.