Englannin Grand Prix Silverstone
Päivämäärä: 16.7.1983
Rata: Silverstone
Radan pituus: 4,718 kilometriä
Kilpailun pituus: 67 kierrosta tai 316,1 kilometriä 2 tunnin sisään
Sää: Aurinkoinen ja kuuma
Yleisöä: 84 000-120 000 lähteistä riippuen (Isoin katsojamäärä mahdollisesti koko kilpailuviikonlopun katsojamäärä ja pienin määrä oli ainakin varmuudella paikan päällä.)
Silverstonea on ratana kutsuttu usein f1:n kodiksi. Täältä kaikki sai alkunsa vuonna 1950 13:sta päivä toukokuuta. Tätä päivämäärää ennen kaksi muutakin Formula A:n kilpailua oli ajettu Silverstonen radalla. Puhumattakaan lampaille verisestä Mutton Grand Prix-kilpailusta vuonna 1947.
Alkuperäisyyden tunnelma on aistittavissa kaikkialta radan ympäristöstä. Lentokenttärata on ympäristönä ankea ja kaikkea muuta kuin viihtyisä vain sanallisessa merkityksessä. Oikeasti Silverstone on eräs viihdyttävimmistä paikoista ajaa kilpa-autolla ja lisäksi rata on kyennyt selviämään läpi vuosikymmenten koettelemusten läpi f1:ssä.
Ensimmäiset vuodet olivat vaikeita, mutta sodanjälkeinen aikakausi toi innostuneen yleisön paikalle ja rahaa virtasi kassaan huolimatta RAC:n päätöksestä vetäytyä radan omistamisesta pääosin. Toimintaa pyörittääkin BRDC. Ennen Silverstonea vaihtoehtoja f1-radaksi oli myös Devonissa, Brooklandsissa, Doningtonissa, Smitterfieldissä ja jopa Lontoota suunniteltiin pidettäväksi.
Lopulta Ilmailuministeriö antoi vanhan RAF:n lentokentän toistaiseksi käyttöön ja sopimuksesta tehtiin pian pysyvä. Ensimmäisen kilpailun tunnelmasta on muuttunut paljon aika. Turvavälineinä olivat radalla vain heinäpaalit ja öljytynnyrit, merkkihenkilöt ja tuomarit asuivat teltoissa ja katsojat erotettiin vain köysiestein ryntäämästä radalle.
Ensimmäisen Grand Prix-kilpailun vuonna 1950 kävi katsomassa itse kuningas Yrjö VI ja sen jälkeen ei juuri kuninkaallisia Monacoa lukuunottamatta ole paljoa näkynyt yleisössä.
Giuseppe Farina, Luigi Fagioli ja Reg Parnell olivat voittajakolmikko. Seuraavan vuoden kilpailussa Jose Froilan Pepe Gonzalez voitti ensimmäistä kertaa urallaan ja Ferrarin ensivoitto oli todella makea Enzo Ferrarille. Kyseisen vuoden kilpailussa tuomarit antoivat ensi kertaa kunnollisia rangaistuksia kuljettajille. Tai olisivat voineet antaa. Epäurheilijamaisesta käytöksestä, liian ärhäkkään startin ottamisesta tai toisen kuljettajan tönimisestä kilpailun aikana sai viiden minuutin aikasakon loppuaikaan.
Vuonna 1952 starttilinja ja varikkotilat siirrettiin Farm Straightilta Woodcoten ja Copsen väliin. Näillä tasanteilla se on pysynyt näihin päiviin saakka. Vuosina 1952-1953 F2-autoilla ajettu mm-sarja toi levottomuutta, mutta 1954 isot tehtaat tulivat lajiin 2,5 litran moottorisäännön takia. Vuonna 1956 Juan Manuel Fangio otti uransa mielenkiintoisimman voiton Ferrarilla. Tai oikeammin kyseessä oli Lancian yksityisauto Ferrarin nimissä eli kuuluisa Scuderia Lancia-Ferrari. 50-luvun lopulla ja 60-luvun alussa oli monta legendaarista hetkeä ja kiistaa.
Vuoden 1960 kilpailussa Graham Hill jäi lähdössä viimeiseksi, nousi johtoon vain ajaakseen viime hetkillä ulos jarruvian takia ja menettäen voittonsa Jack Brabhamille ja vuoden 1961 kisan aikoihin lyhyeksi jäänyt erillinen f1-sarja eli Intercontinental Formula lakkautettiin. Sitä sarjaa ajettiin todella vain yhden ainoan kilpailun verran eli vuoden 1961 International Trophyn verran. Vuodesta 1955 eteenpäin Silverstone vuorotteli Aintreen kanssa kilpailusta ja vuodesta 1964 eteenpäin näihin päiviin saakka rata on vuorotellut Brands Hatchin kanssa.
Vuonna 1969 Silverstonen kilpailussa herättiin turvallisuuskysymyksiin Jackie Stewartin voiton myötä ja vuonna 1971 turvallisuus kasvavien vauhtien vuoksi huolestutti kuljettajia. Silverstonen radan turvallisuus oli useimpiin muihin kilpailuihin verrattuna aikansa huippuluokkaa, mutta puutteitakin oli aivan erityisesti lääkintäpuolella. Lisäksi Woodcoten leikkaukseltaan loiva mutka pelotti kuljettajia ja tallipäälliköitä. Yksikin huono virhe niin elämä saattoi päättyä siihen.
Vuoden 1973 Englannin Grand Prix päättyi aluksi erittäin harvinaiseen punaiseen lippuun johtuen Jody Scheckterin järjestämästä joukkokolarista. Ainoastaan yksi kuljettaja loukkaantui lopulta kolarissa ja se kertoi paljon autojen kasvaneesta turvallisuudesta ja onnesta onnettomuudesta. Peter Revsonin voitto vaikeassa kilpailussa otettiin ilolla vastaan.
Nuori Tom Pryce olisi voinut voittaa kauden 1975 kilpailun Shadowilla, mutta kolari hänen ja monen muun osalta sadesäässä aiheutti kilpailun keskeyttämisen jälleen kerran ja Emerson Fittipaldi keräsi pisteet kotiin. Vuoden 1975 kilpailuun Woodcoten mutkaan tuli shikaani vauhtien hillitsemiseksi, mutta rata on edelleen pelottavan nopea huolimatta siitä ja samana vuonna vähän tiukennetusta Bridgen mutkasta.
RR-ajot tosin suoritetaan radalla yleensä ilman shikaania ja urheiluautojen puolellakin shikaania on kritisoitu. Urheiluautojen MM-sarjassa nähtiin eräs jännittävimmistä maaliintuloista kauden 1976 kilpailussa. Silloin Bob Wollekin ja Hans Heyerin oli pakko tunnustaa John Fitzgerald ja Tom Walkinshaw paremmikseen vain 1,18 sekunnin erolla. Kolmanneksi ajoi tuossa kilpailussa Leo Kinnunen ja Egon Evertz.
Turboille rata on myös syntymäpaikka sillä kauden 1977 kilpailussa Jean-Pierre Jabouille ajoi RS01:tä eli Renaultin kuuluisaa Keltaista Teekannua. Kilpailun voitti kuitenkin James Hunt vaikka tässäkin kilpailussa John Watson oli vahvoilla. Vuonna 1979 taas vuorostaan Williamsin ensivoiton otti tällä radalla Clay Regazzoni ja Rene Arnoux oli Renaultilla hienosti toinen ja Jean-Pierre Jarier oli kolmas Tyrrelillä. Vuonna 1978 Keke Rosberg otti täällä sarjan ulkopuolisen International Trophy-kilpailun voiton kaameassa kaatosateessa ajetussa kilpailussa ja nosti itsensä ensimmäistä kertaa kunnolla otsikoihin. Vuosien 1977-1979 aikana f1:ssä alkoi päätänsä nostaa maaefekti ja se vaikutti myös Silverstonen turvallisuuskysymyksiin ja rataa oltiin rajusti muokkaamassa tai jopa perumassa kilpailun pito-oikeutta liiallisen nopeuden takia maaefektin kulta-aikoina.
Vuonna 1979 RR-kisoissa Kenny Roberts ja Barry Sheene ajoivat kaikkien aikojen tiukimmaksi luokitellun kolmen sadasosan maaliintulon juurikin Silverstonen radalla. Edellinen Englannin Grand Prix Silverstonen radalla vuonna 1981 kaksi vuotta sitten osoitti turbojen kehityksen huipun. Renaultin autot valtasivat eturivin, mutta tekniset viat veivät heidän voittonsa. Kevyitä Vyörenkaitaan säästellyt John Watson voitti kilpailun McLarenilla ja se oli tunteita täynnä oleva voitto. Carlos Reutemann oli toinen ja Jacques Laffite oli kolmas.
Kilpailun syntipukiksi oli osin syyttä suotta leimattu Lotus-talli ja Elio de Angelis ihan ansaitustikin. 10 kierroksen estelystä Elio liputettiin ulos radalta. Ruotsin Slim Borgudd kuului myös yllättäjiin napatessaan pisteen ATS:lle. Suomalaisittain kilpailu kaksi vuotta sitten ei paljon suonut ilonhetkiä, mutta HTV:n Grand Prix-ohjelmassa kilpailua käytiin tiiviisti läpi ja samalla kilpailua esitettiin vielä syyskaudellakin katsojien iloksi uusintana. Tämän kauden kilpailuun Silverstone tarjosi jo kaksi erilaista divisioonaa.
Turbot olivat melkein täysin ylivoimaisia monien turbotallien tuodessa uudet autonsa ja lisäksi myös uuden sukupolven turbomoottoritkin. Toisaalta taas Silverstonen kilpailu oli myös rengasvalmistajien kilpailu ja se osoitti vyörenkaan kaikki edut ristikudosrenkaisiin nähden. Silverstonen rata on siis f1-sirkuksen nopein rata keskiarvoiltaan mitattuna ylivoimaisesti. Yli 240 kilometriä tunnissa oli tänä vuonna aika-ajon keskituntinopeus.
Siirtyminen maaefektin aikakaudelta takaisin tasapohjaisiin autoihin takasi Derek Ongaron mukaan vain hetkellisen helpotuksen järjestäjille. Radalle ollaan kaudeksi 1985 lisäämässä shikaaneja ja ainoa nopea suora radalla olisi sen jälkeen vain Hangarin suora. Turvallisuutta koskevat seikat ovat kuohuttaneet järjestäjiä ja jossain määrin suututtaneet talleja ja kuljettajia.
Radalla on korkeuseroja ja mutkat ovat nopeita lukuunottamatta Woodcoten shikaania mikä ajetaan hitaasti läpi. Tunnettuja paikkoja ovat Copse, Maggotts, Becketts, Chapel, Hangar Straight, Stowe, Club, Abbey, Farm Straight, Woodcoten shikaani, Bridge ja Woodcote mutkan jäännös ennen maalisuoraa. Niin lyhyt ja nopea rata on Österreichringin ohella monen mielestä sarjaan ehdottomasti kuuluva erikoisrata ja sitä ei monen mielestä saisi muuttaa enää lainkaan.
Tulevaisuus puhuu kuitenkin vauhtien kasvamisen puolesta ja pian Silverstonen nykyisen radan osalta voidaan puhua enää vain muistoissa tuolla menolla sillä muutaman vuoden kuluttua keskinopeudet ovat varmasti hurjempia kuin maaefektin aikakaudella olisi ollutkaan ja ilman Brands Hatchin halukkuutta pitää kilpailua Englannissa voi tulla pulaa kilpailupaikoista. Doningtonilla kun ei oikein ole aivan parasta luokkaa kaikki asiat tai kisamaksu. Joka tapauksessa Silverstonen nopea ja vaativa rata kerää aina paljon yleisöä ja tunnelma on aina erittäin tiivis ja jännittävä.