F1 Kausikooste -83

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Perjantaina vapaissa harjoituksissa Villeneuve ajoi takariveissä RAM:n autolla varsin hyviä aikoja suhteessa auton suorituskykyyn vaikka vaikeuksia olikin erittäin paljon. Auto ei yksinkertaisesti mitenkään kehittänyt downforcea ja pitoa renkaissa ei ollut ollenkaan.

Pirellin renkaat eivät lämmenneet yksittäisillä kierroksilla oikeastaan mitenkään. Lisäksi auton aerodynamiikka oli surkeampi Montrealissa kuin mitä se oli ollut Mosportin testeissä.

Siellä tosin autossa oli ollut rataprofiilista johtuen Detroitiin tarkoitetut kauden viimeiset päivitysosat. Kun toimivuudesta Montrealissa ei ollut täyttä varmuutta niin talli päätti käyttää samoja vanhoja osia kuin aiemminkin. Se olisi ikävä virhe tallin ja Villeneuven kannalta.

Montrealissa kärkitaistelun osalta neljän kuljettajan arvioitiin vievän paalupaikan tai voiton nimiinsä. Herrat Prost, Piquet, Arnoux ja Tambay olivat kaikkien huulilla näiden asioiden suhteen. Yllättävän kelin tai muun sattuman aiheuttaessa kilpailusta sotkua Keke Rosbergilla oli myös mahdollisuus voittoon.

Viileässä kelissä ja sadekelissä Williams tuntui toimivan erittäin hyvin Detroitissa ja Montrealissakin mahdollisuudet olivat korkealla sateiden jatkuessa. Tyrrellin leirissä odotukset olivat korkeammalla kuin tavallisesti Alboreton voitosta johtuen.

Alboreton haluttiin ajavan lähelle palkintosijoja ja Sullivanille tavoitteeksi asetettiin kerrankin hyvä lähtöpaikka ja jäännöspisteet. Toki myös paremmatkin sijoitukset olivat toivottavia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Perjantain Virallisissa Harjoituksissa oli kuumaa säätä luvassa ja aurinko paistoi täydellä terällä. Rene Arnoux ajoi alustavaan paalupaikkaan oikeuttavan huippuajan 1.28.984 ja toiseksi ajoi Patrick Tambay ajalla 1.28.992. Eroa ei ollut kuin 8 tuhannesosaa. Kolmanneksi ajoi Alain Prost ajalla 1.29.942 ja neljänneksi sijoittui Eddie Cheever ajalla 1.30.255. Ferrarit ja Renaultit valtasivat siis kaksi ensimmäistä lähtöriviä.

Viidenneksi ajoi Nelson Piquet ajalla 1.30.366 ja kuudenneksi sijoittui Riccardo Patrese ajalla 1.31.227. Seiskapaikalle selvitti tiensä Keke Rosberg ajalla 1.31.583 ja kasipaikalle tiensä raivasi itselleen Manfred Winkelhock ajalla 1.31.756. Ysipaikalle ajoi Andrea de Cesaris ajalla 1.31.813 ja kymppipaikalle ajoi Jacques Laffite ajalla 1.32.185.

Bruno Giacomelli oli 11:sta ajalla 1.32.208. 12:sta sija meni Derek Warwickille ajalla 1.32.351 ja 13:sta sija meni Thierry Boutsenille ajalla 1.32.643. 14:sta sijan sai Marc Surer ajalla 1.32.931 ja 15:sta sija meni Elio de Angelikselle ajalla 1.33.231. Nigel Mansell oli 16:sta ajalla 1.33.588.

17:sta sija meni Michele Alboretolle ajalla 1.33.664 ja se oli järkytys Ken Tyrrelille Detroitin jälkeen. 18:sta ajoi John Watson ajalla 1.34.008 ja 19:sta oli Jean-Pierre Jarier ajalla 1.34.403. 20:s oli Niki Lauda ajalla 1.34.452 ja Danny Sullivan oli 21:s ajalla 1.34.680.

22:s oli Raul Boesel ajalla 1.34.967 ja 23:s oli umpisurkean Virallisen Harjoituksen jälleen ajanut Mauro Baldi ajalla 1.34.988. Alustavaksi ajaksi sen toivottiin jäävän. 24:s oli Roberto Guerrero ajalla 1.35.283 ja 25:s oli Piercarlo Ghinzani ajalla 1.35.493.

Viimeinen mukaan pääsevä kuljettaja toistaiseksi sijalla 26 oli toista Osellaa ajanut Corrado Fabi ajalla 1.35.554. Sijoilla 27 ja 28 olivat alustavasti karsiutumassa Johnny Cecotto ja Jacques Villeneuve ajoilla 1.36.260 ja 1.37.858. Kanadalaisyleisössä Villeneuven sijoitus laski tunnelmia todella paljon ja lehdistön mielestä ajo oli pettymys.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Perjantain päätös ei Montrealin radalla ollut mieleen Villeneuvea seuranneelle yleisölle. Lehdistö alkoi haukkumaan Villeneuvea luuseriksi ja turhaksi selittelijäksi. Haukkumisen kuuntelu ei ollut hauskaa, mutta ainakin Villeneuve sai perjantain jälkeen olla suhteellisen rauhassa varikolla.

Alun alkaenkin liian suuri kohu korosti kanadalaisen f1-median äärimmäistä suhtautumista koko lajiin. Koko lajin seuranta tuntui olevan tiukasti keskittynyt Gilles Villeneuven tekemisiin ja nuorempaa veljeä oli kehuttu lähinnä Gillesin vanavedessä.

Toisaalta vaikka Kanadassa oli aina pidetty moottoriurheilusta ja samaten jossain määrin aina f1:stä niin silti ennen Gillesin menestysvuosia sen seuranta tuntui olevan vain laji muiden joukossa.

Gilles oli koko Kanadan sankari ja hänen menehdyttyään lajin seurantaan tuli eräänlainen tyhjiö. Huolimatta asiantuntijoista tekniikkaa ei silti aina ymmärretty ja pikkutalleja ei osattu seurata tai niissä kamppailevia kanadalaisia arvostaa.

Villeneuve oli kuitenkin lupaavasti nopeampi kuin miltä Salazar oli vaikuttanut koko kauden aikana. Lisäksi Jacques antoi tulista kritiikkiä tallin autosta. Sen seurauksena kenties ensimmäisen kerran koko kaudella talli yritti vakavissaan yrittää ostaa renkaita kilpailijoilta.

Michelin ei halunnut olla missään tekemisissä tallin kanssa ja Goodyearilta oli tarjolla vain Puurenkaita. Tulevan pitkän tauon aikana Goodyear saattaisi ryhtyä toimittamaan tallille kunnollisia renkaita ja Villeneuven mielestä se olisi ollut koko tallin ainoa pelastus Michelinien ohella.

Yritystensä jälkeen Villeneuve oli ajanut melkein koko ajan kisarenkailla Virallisessa Harjoituksessa. Kisarenkaillakin lähes täydellisestä kokemattomuudestaan huolimatta Mick Ralphin mukaan Villeneuve oli suhteellisesti menossa Salazarin ohi nopeudessa.

Lauantaille tavoite mukaan pääsystä ei ollut helppo, mutta Jacques oli valmis antamaan kaikkensa myös huonon onnen karmasta ja synkästä numero 17:sta huolimatta. Sekin oli ollut Kanadan lehdistön kritisoinnin aihe. Veljensä tappajan autolla kuulemma Jacques vain ajeli.:wall:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Lauantain vapaissa harjoituksissa Jacques Villeneuve onnistui jälleen ajamaan erittäin hyvin ja itse asiassa vauhti parantui niin paljon, että vapaan harjoituksen ajalla Virallisessa Harjoituksessa Villeneuve saattaisi päästä jopa sunnuntain kilpailuun. Villeneuve oli harjoituksen jälkeen hyvin realistinen näkymistään.

Käytännössä ilman maksukuljettajan asemaa hänen oli melkein mahdotonta olla f1:ssä mukana ja kisaan pääseminen helpottaisi asemaa lähinnä vain kotimaan sponsorien osalta tai yksittäisten kilpailujen ajamista muissa talleissa. Toki jatkamisen varmistuessa mahdollisuuksia parempaankin oli olemassa. Se vain ei enää ollut kovin todennäköistä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Lopulta Lauantain Virallisesta Harjoituksesta tuli erittäin tiukka kärkipään suhteen ja lisäksi melkein kaikki kuljettajat paransivat aikojaan. Ongelmiakin riitti joillakin kuljettajilla. Rene Arnoux sai paalupaikan ajalla 1.28.729 ja toiseksi tuli Alain Prost ajalla 1.28.830. Nelson Piquet oli kolmas ajalla 1.28.887 ja neljäs oli perjantain ajallaan Patrick Tambay. Tambayn aika oli siis 1.28.992 vaikka lauantain aika oli 1.29.658. Sillä hän olisi ollut kuudes.

Ennen parasta aikaansa Tambay oli testannut huvin vuoksi Puurenkaita ja niillä aika ei ollut edes Villeneuven aikoja lähellä. 1.46.258 oli aika niillä ja lisäksi Tambaylla oli teknisiäkin murheita Virallisen Harjoituksen aikana. Riccardo Patrese oli viides ajalla 1.29.549 ja Eddie Cheever oli kuudes ajalla 1.29.863. Yllätyksen järjesti Manfred Winkelhock ajamalla seitsemänteen ruutuun ajalla 1.30.966.

Tosin ATS:n turboaikana Virallisten Harjoitusten vauhti oli yleensä ollut hyvää alkukautta ja muita katuratoja lukuunottamatta. Andrea de Cesaris kärsi Alfa Romeon balanssin ongelmista ja oli 8:s ajalla 1.31.173. Keke Rosberg oli jälleen Cossyliigan nopein mies ajalla 1.31.480. Sillä hän oli 9:s ja 2,7 sekuntia Arnoux'ta hitaampi. Keke oli itse arvellut olevansa noin 3-4 sekuntia Turbomafian kärkeä perässä, mutta pieni erehtyminen oli mieluisaa hallitsevalle mestarille toisinaan.

Bruno Giacomelli oli 10:s ja täydensi kärkikymmenikön siihen asti muutenkin hyvän viikonloppunsa. Hän oli kerrankin ollut koko ajan selvästi tallikaveriaan Derek Warwickia nopeampi. Aika Giacomellilla oli 1.31.586. Elio de Angelis oli 11:sta ajalla 1.31.822 ja Warwick oli 12:sta ajalla 1.32.116. 13:sta oli perjantain ajallaan Jacques Laffite. Aika perjantaina oli 1.32.185 ja lauantaina aika oli 1.32.632. Sillä Laffite olisi ollut 15:sta.

14:sta ruutu meni Marc Surerille ajalla 1.32.540 ja varsinaisesti 15:sta sija meni Thierry Boutsenille ajalla 1.32.576 ja 16:sta sija meni Jean-Pierre Jarierille ajalla 1.32.642. 17:sta sija meni Michele Alboretolle ajalla 1.33.175 ja aikojen parantumattomuus lisäsi entisestään Ken Tyrrellin tyytymättömyyttä Detroitin jälkeen. 18:sta ruutu meni perjantain ajan perusteella Nigel Mansellille ajalla 1.33.588. Mansellin aika lauantaina oli 1.34.010 ja sillä hän olisi ollut vasta 22:s.

19:sta ruutu meni Niki Laudalle ajalla 1.33.671 ja 20:s ruutu meni John Watsonille ajalla 1.33.705. Molempien McLarenin kuljettajien vaisuus johtui Michelinin Slicksien liian nopeasta hajoamisesta. Lisäksi molemmat kuljettajat kärsivät teknisistä murheista. Lauda moottorin käyntihäiriöistä neulansilmissä ja Watson taas kytkimen kuumenemisesta ja tasauspyörästön vaurioista yhdessä vaihdelaatikon vaurion kanssa.

21:s sija meni Roberto Guerrerolle ajalla 1.33.721 ja varsinaisesti 22:s oli Danny Sullivan ajalla 1.33.791. Johnny Cecotto oli 23:s ajalla 1.34.314 ja Raul Boesel oli 24:s ajalla 1.34.486. Sijaluvuilla 25 ja 26 viimeiset kilpailuun päässeet kuljettajat olivat Corrado Fabi ja Mauro Baldi ajoilla 1.34.544 ja 1.34.755. Baldin surkeutta hämmästeltiin huolimatta siitä, että Baldi oli kärsinyt moottorin ylikuumenemisista toistuvasti viikonlopun aikana.

Lisäksi Marmirolin mukaan autossa ei ollut mitään todella pysyvää vikaa. Sekin seikka aiheutti levottomuutta Euroracingin pyörittämällä Alfa Romeolla. Kanadan toivo Jacques Villeneuve ja Piercarlo Ghinzani karsiutuivat sijoilla 27 ja 28 ajoilla 1.35.133 ja 1.35.171 kilpailusta. Villeneuve oli sitkeästi yrittänyt päästä mukaan kilpailuun. Huolimatta lähes 3 sekunnin parannuksesta perjantain ja lauantain välillä Villeneuve ei valitettavasti päässyt mukaan kilpailuun.

Villeneuven aika-ajorenkaat tuhoutuivat yksinkertaisesti liian helposti ja huippuaikansa hän teki kisarenkailla. Ikävä kyllä Pirellin renkaat eivät muutenkaan olleet kehuttavia ja 01:n alla ne eivät oikeastaan kelvanneet mihinkään. Michelinin tai Goodyearin renkailla Villeneuve olisi saattanut olla jatkossa, mutta toisaalta taas niillä renkailla tallin ei olisi välttämättä tarvinnut Villeneuvea apuun lainkaan kauden aikana.

Villeneuven ainoat reaaliset mahdollisuudet päästä mukaan piilivät muutamien kuljettajien teknisissä vioissa tai mahdollisesta parantumattomuudesta. Villeneuve oli vielä kaiken lisäksi vain vaivoin nopeampi kuin Ghinzani. Italialaisella kun Osella kärsi taas Alfa Romeon koneiden vioista. Fabi taas oli ylipäänsä selvästi nopeampi kuin muut yleensä karsiutumisen kanssa taistelleet kuljettajat ja lisäksi ahdisteli Boeselia ja Guerreroa.

Nuori italialainen oli saanut kauden aikana välillä usein selvästi tarpeetonta kritiikkiä ja vei autoa oikeastaan aina sen äärirajoilla. Ainakin siihen asti kaudella asiat olivat menneet niin. Viimeinen mahdollisuus oli vain toivoa Baldin autoon pahempaa teknistä murhetta. Ikävä kyllä Baldi säilytti sijansa ja lähtöruutu jäi saavuttamatta Villeneuvelta vajaan neljän kymmenyksen takia.

Montrealissa ei siis nähty uutta Villeneuvea tai tehty ylipäänsä sitä paljon odotettua suurta ihmettä. Toki jatko oli aina mahdollista tallin kanssa sponsorirahojen löytyessä ja ainakin RAM:lle Villeneuven kyvyt tekivät vaikutuksen ja tallissa ainakin periaatteessa oli jo niidenkin näyttöjen perusteella aina vapaa paikka Villeneuvelle.

Villeneuve vaikutti uskomattoman nopealta niin lyhyessä ajassa ja vähänkin paremman tallin autolla, vaikkapa esimerkiksi Osellalla Villeneuve olisi jo ollut lähtöruudukossa. Arrowsin kauden 1981 suorituksia oli turha verrata juurikin sen vuoksi, että silloin Jacquesilla ei ollut vielä lainkaan f1:llä kokemusta ja lisäksi maaefektin vaikutukset olivat hyvin tuskaiset ensikertalaiselle.

Jacques vitsailikin kaiken jälkeen, että 01 oli lähes lepokoti verrattuna A3:en kaudelta 1981. Jacquesille vaikutti kuitenkin kauden 1983 jatkon osalta nousevan seinä pystyyn juurikin sponsorirahojen puutteen vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Virallisten Harjoitusten puheenaiheita oli kärjen ja mestaruuskamppailun tiivistyessä alkanut tunteiden kuohunta. Rene Arnoux ja Eddie Cheever joutuivat talliensa kiistojen välikappaleiksi.

He tosin olivat aiheuttaneet koko kohun. Arnoux oli Virallisissa Harjoituksissa blokkaillut Cheeveriä ja käyttäytynyt radalla hyvin törkeästi häntä kohtaan.

Cheever oli tietenkin tästä suivaantuneena antanut hänelle takaisinkin ja lisäksi estellyt Marco Piccininin mukaan ranskalaista session kestäessä useita kertoja perusteetta. Cheeverin mukaan Arnoux oli ilmeisesti erehtynyt luulemaan häntä Alain Prostiksi.

Prostin ja Arnoux'n välit eivät olleet kauden 1982 Ranskan Grand Prixin jälkeen korjautuneet ja Prostia sieppasi Arnoux'n epäurheilijamaisuus. Arnoux taas tallin sisäisesti haukkui Cheeveriä Prostin sylikoiraksi. Arnoux lisäksi arvosteli Prostia kyvyttömyydestä ratkaista isommat ongelmat kahden kesken ja jätti hänelle haasteen huolimatta toistaiseksi heikosta asemastaan mestaruuskamppailun suhteen.

Patrick Tambay vuorostaan yritti pysyä koko tilanteesta erossa vaikkakin joidenkin lehtimiesten mukaan Tambaytakin olisi ohjeistettu estelemään Renaultin kuljettajia Virallisen Harjoituksen tai kilpailun aikana.

Todisteita tälle ei ollut, mutta sen sijaan Tyrrellin polttoainevalitusten takia Tambay oli joutumassa tuomariston kuulusteltavaksi ja sitä ennen tietenkin tekniselle lautakunnalle.

Jean Sage syytti Ferrari-kuljettajaa kuljettajiensa terveyden vaarantamisesta ja Mauro Forghieri vuorostaan piti koko episodia turhana rettelönä. Gerard Larrousse taas piti Arnoux'ta katkeroituneena valittajana. Tunteet olivat kuumenneet ja Montrealin kilpailussa odotettiinkin melkoista yhteenottoa kahden mestaruudesta taistelevan tallin välille.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9354
Montrealin viikonlopun yhteydessä ajettiin myös Formula Atlantic -sarjan kisa. Kärkikaksikkona oli kaksi myöhemmin F1:stä tuttua nimeä. Roberto Moreno (toki piipahti ykkösissä jo edellisenä vuonna) voitti ja Michael Andretti oli toinen. Andrettille Montrealin rata taisikin olla ainoa, jolla hän oli ajanut kilpaa, kun hän ykkösiin kymmenen vuotta myöhemmin tuli.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Näin olikin. Formula Atlanticissa pääsääntöisesti Jacqueskin ajoi. Andrettilla oli kyllä tosiaan montakin sellaista kertaa ennen kauden 1993 McLarenin visiittiä ajaa f1:ssä, mutta aina oli jotakin vastassa.

Milloin hinta, huono talli tai muutamassa tapauksessa täysin kuljettajasta riippumaton syy eli politiikka kuninkuusluokan ja Indycarin kesken.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Laitetaan sitten Montrealin kilpailun taktiikoita kuljettajien ja tallien osalta. Tässä niitä tulee:

Williams: Rosberg lähti matkaan A-seoksilla ja täydellä tankilla ja Laffite vuorostaan C-seoksilla ja puolella tankilla.

Tyrrell: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan A-seoksilla ja täydellä tankilla.

Brabham: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan Kevyillä Vyörenkailla ja puolella tankilla. Piquetin arvioitiin pysähtyvän kilpailun puolivälissä.

McLaren: Kuljettajista Watson otti jälleen Enduro-renkaat alleen ja Lauda taas otti Kevyet Vyörenkaat. Molemmilla tankki oli täysi.

ATS: Winkelhock otti D-seokset kilpailuun ja tankki oli täysi. Se oli paha virhe tehtäväksi.

Lotus: Kuljettajista de Angelis oli Lyhytjyväisillä renkailla ja puolella tankilla liikenteessä ja Mansell vuorostaan oli täydellä tankilla lähdössä kilpailuun. Ikävä kyllä Mansellin renkaat olivat vahingossa myös samat kuin tallikaverilla.

Renault: Molemmat kuljettajat lähtivät Kevyillä Vyörenkailla ja puolella tankilla kisaan. Prostin arvioitiin pysähtyvän ennen Cheeveriä.

Alfa Romeo: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan Kevyillä Vyörenkailla ja puolella tankilla. Kuljettajista de Cesarisin arvioitiin pysähtyvän ennen Baldia. Baldin osalta parempi taktiikka olisi ollut lähteä täydellä tankilla ja Enduroilla...

Ligier: Kuljettajista Jarier lähti täydellä tankilla ja Enduroilla ainoana Watsonin ohella kilpailuun. Boesel vuorostaan olisi pysähtynyt kilpailun puolivälissä kevyen polttoainekuorman ja yhtä kevyiden Vyörenkaiden vuoksi.

Ferrari: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan puolella tankilla ja C-seoksilla. Arnoux'n huhuttiin olevan kevyemmällä kuormalla kuin Tambayn.

Arrows: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan täydellä tankilla ja A-seoksilla.

Osella: Fabi oli liikkessä täydellä tankilla ja Pitkäjyväisillä.

Theodore: Molemmat kuljettajat olivat Goodyearin miehistä ainoat, jotka lähtivät matkaan AA-seoksilla. Tankki oli luonnollisesti täysi.

Toleman: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan puolella tankilla ja Lyhytjyväisillä Pirellin renkailla. Kuljettajista Warwickin arveltiin pysähtyvän ennen Giacomellia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Montrealin kilpailun Course Carina vuonna 1983 säilyivät viime kauden tapaan Honda Accordit. Sama merkki toimi myös Medical Carina. Ainoastaan Course Carin kuljettaja vaihtui perinteisestä Mario Vallista Jacky Ickxiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Kanadalaisyleisön harmiksi Rene Arnoux vei paalupaikan sunnuntain kilpailuun. Hänen ei uskottu voittavan kilpailua vaan yleisön suurin suosikki oli numerolla 27 ajanut Patrick Tambay.

Kun alkuperäistä samalla numerolla ajettua Ferraria ei ajanut Gilles Villeneuve niin suosikin viitta oli Tambaylla. Muutenkin vedonlyöjien mukaan Tambay oli kilpailukykyisempi kuin koskaan kaudella 1983.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Laitetaan sitten vielä kuljettajien ajat molempien Virallisten Harjoitusten osalta:

Kuljettaja Talli Perjantai Lauantai
1 Keke Rosberg Williams-Cosworth 1:31.583 1:31.480
2 Jacques Laffite Williams-Cosworth 1:32.185 1:32.632
3 Michele Alboreto Tyrrell-Cosworth 1:33.664 1:33.175
4 Danny Sullivan Tyrrell-Cosworth 1:34.680 1:33.791
5 Nelson Piquet Brabham-BMW 1:30.366 1:28.887
6 Riccardo Patrese Brabham-BMW 1:31.227 1:29.549
7 John Watson McLaren-Cosworth 1:34.008 1:33.705
8 Niki Lauda McLaren-Cosworth 1:34.452 1:33.671
9 Manfred Winkelhock ATS-BMW 1:31.756 1:30.966
11 Elio de Angelis Lotus-Renault 1:33.231 1:31.822
12 Nigel Mansell Lotus-Cosworth 1:31.756 1:34.010
15 Alain Prost Renault 1:29.942 1:28.830
16 Eddie Cheever Renault 1:30.255 1:29.863
17 Jacques Villeneuve RAM March-Cosworth 1:37.858 1:35.133 ja karsiutui
22 Andrea de Cesaris Alfa Romeo 1:31.813 1:31.173
23 Mauro Baldi Alfa Romeo 1:34.988 1:34.755
25 Jean-Pierre Jarier Ligier-Cosworth 1:34.403 1:32.642
26 Raul Boesel Ligier-Cosworth 1:34.967 1:34.486
27 Patrick Tambay Ferrari 1:28.992 1:29.658
28 Rene Arnoux Ferrari 1:28.984 1:28.729
29 Marc Surer Arrows-Cosworth 1:32.931 1:32.540
30 Thierry Boutsen Arrows-Cosworth 1:32.643 1:32.576
31 Corrado Fabi Osella-Cosworth 1:35.554 1:34.544
32 Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 1:35.493 1:35.171 ja karsiutui
33 Roberto Guerrero Theodore-Cosworth 1:35.283 1:33.721
34 Johnny Cecotto Theodore-Cosworth 1:36.260 1:34.314
35 Derek Warwick Toleman-Hart 1:32.351 1:32.116
36 Bruno Giacomelli Toleman-Hart 1:32.208 1:31.586
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Montreal 12.6.1983

Kun kilpailu Montrealissa oli valmis alkamaan ja Chase Carina toiminut Honda Accord asettunut paikalleen ajajanaan Jacky Ickx, piti lähtövalon vaihtua vihreäksi. Ikävä kyllä mikään ei vaihtunut koska kilpailua viivästytti sähkökatko. Sähköt olivat poikki ja sen viivästyessä kirkkaassa päivänvalossa oltiin valmiita heiluttamaan Kanadan lippua lähdön merkiksi.

Sitä ei kuitenkaan onneksi tarvittu tehdä ja kilpailu alkoi jännittävissä merkeissä. Kierrostakaan ei kunnolla ollut ehditty ajaa kun Jean-Pierre Jarier ja Marc Surer olivat pelistä poissa vaihdelaatikon ja kytkimen petettyä. Surerin autosta hajosi samassa yhteydessä myös voimansiirto.

Järjestys johdon osalta oli Rene Arnoux, Alain Prost, Riccardo Patrese, Nelson Piquet, Patrick Tambay ja Eddie Cheever. Hieman ennen toisen kierroksen alkua Elio de Angelis keskeytti kaasuvaijerin pettämiseen. Toisella kierroksella Patrese ohitti Prostin ja järjestys oli siten Arnoux, Patrese, Prost, Piquet, Tambay ja Cheever. Kolmannella kierroksella Keke Rosberg oli päässyt Andrea de Cesarisin kantaan kiinni ja tuntui pysyvän siellä.

Syy siihen oli jälleen Alfa Romeon turbon ylikuumentumisessa ja de Cesarisin tavoissa pitää kaikin keinoin sijansa. Tosin nyt ajettiin samalla kierroksella joten italialaisella ei ollut velvoitetta päästää suomalaista ohi. Joka kierros aikaa valui Keken osalta hukkaan. 3 sekuntia per kierros oli vaikea pala niellä potentiaalisella autolla.

Kierroksella 10 tappiota oli tullut yhteensä 21 sekuntia suhteessa kärkiryhmään ja silloin Keke yritti ohitusta 180 asteen hiusneulassa osuen de Cesarisiin. Kolari oli näyttävä auton irrotessa puolisen metriä maasta, mutta Kekelle tärkeintä oli auton säilyminen ehjänä. Ikävä kyllä Manfred Winkelhock ja Jacques Laffite ehtivät Keken edelle.

Kierroksella 11 Niki Lauda keskeytti ulosajoon yritettyään kuluneilla Kevyillä Vyörenkaillaan turhaa ohitusta Bruno Giacomellista ja 15:sta sijasta. Kierroksella 16 Piquet keskeytti kaasuvaijerin irtoamiseen kolmannelta tilalta ja järjestys oli siten Arnoux, Patrese, Prost, Tambay, Cheever ja Winkelhock.

Kierroksella 17 Tyrrellin Danny Sullivan tuli varikolle korjatakseen takasiivekkeensä. Sullivan oli ennen pysähdystään ajellut erittäin hitaasti radalla, mutta heti pysähdyksen jälkeen vauhti parani silmissä ja Sullivan aloitti hurjan takaa-ajon kohti pisteitä. Amerikkalaisen vauhti oli tietyillä radoilla selvästi erilaista kuin muilla.

Kierroksella 18 keskeytti 16:sta sijalta Johnny Cecotto. Autosta oli hajonnut tasauspyörästö ja lisäksi vaihdelaatikon ratas oli poikki. Siten keskeytys oli ilmiselvä asia. Sen jälkeen kierroksella 19 Winkelhock meni vaihtamaan D-seoksensa kovempaan sarjaan eli C-seoksiin. Siten järjestys oli Arnoux, Patrese, Prost, Tambay, Cheever ja Rosberg. Kierroksella 25 Corrado Fabi ajoi Osellansa varikolle.

Moottori oli keittämässä yli, mutta Fabin piti vain jatkaa ajamista. Kierroksella 27 Fabi keskeyttikin öljynpaineiden kiehuttua ja samalla myös Roberto Guerrero jätti kilpailun kesken moottorin venttiilin hajottua sijalta 14. Kierroksella 28 järjestys oli muuttunut Cheeverin ohittaessa vihdoin Tambayn.

Järjestys oli Arnoux, Patrese, Prost, Cheever, Tambay ja Rosberg. Kierroksella 29 Derek Warwick tuli varikolle tankkaukseen ja renkaidenvaihtoon. Pitkäjyväiset laitettiin alle ja toivottiin niiden kestävän.

Kierroksella 32 de Cesaris tuli myös tankkaukseen ja renkaidenvaihtoon. Samalla kierroksella Raul Boesel keskeytti takaripustuksen pettäessä. Boesel oli ajellut yllättävän kilpailukykyisesti kevyellä autolla tavalliseen menoon nähden. Lisäksi myös Giacomelli kävi välitankkauksessa ja renkaanvaihdossa. Kärkiryhmän miehet aloittivat omat pysähdyksensä kierroksella 33.

Prost oli ensimmäinen ja kahta kierrosta myöhemmin pysähtyi Arnoux kierroksella 35. Kierroksella 36 pysähtyi Cheever ja kierroksella 38 pysähtyi Patrese. Samalla kierroksella vain vähän aiemmin pysähtynyt Laffite keskeytti vaihdelaatikon hajottua. Lisäksi myös Mauro Baldi teki varikkopysähdyksen tankkausta varten samalla kierroksella. Kierroksella 39 pysähtyi kärkimiehistä vielä Tambay. Kierroksella 40 järjestys oli sama kuin ennen pysähdyksiä paitsi, että Prost oli jäänyt viidenneksi.

Hänen autossaan oli ollut oikeastaan koko kilpailun ajan moottorivaurio ja hän ei voinut ajaa parhaalla mahdollisella teholla juuri ollenkaan kilpailussa. Siitä huolimatta Turbomafian kurko pysyi vaurioituneenakin Cossyliigan pomon eli Rosbergin edellä. Järjestys oli siis Arnoux, Patrese, Cheever, Tambay, Prost ja Rosberg. Kilpailussa dramatiikkaa aiheutti Thierry Boutsenin ja John Watsonin taistelu seiskapaikasta.

Sen seurauksena Boutsen hajoitti etusiipeään ja sen jälkeen luopui taistelusta Watsonin kanssa. Watson oli jälleen hienosti taistellut kohti jäännöspisteitä Enduroillaan. Kierroksella 43 hajosi myös ajat sitten pistesijasta luopuneen de Cesarisin moottori sijalta 12:sta. Samalla myös Giacomellin moottori petti 11:sta sijalta.

Kierroksella 44 Nigel Mansell keskeytti. Renkaiden surkeuden vuoksi. Mansellin vitsailtiinkin kilpailun jälkeen yrittäneen renkaidenvaihdon maailmanennätystä. Mansell kävi kaikkiaan viisi kertaa varikolla kierroksilla 5, 19, 27, 33 ja 37. Lopulta kierroksella 44 Mansellille olisi laitettu varikon viimeinen kuudes sarja renkaita, mutta brittikuljettajalle riitti jo nöyryytys huonosti menneen kilpailun suhteen.

Ei Lyhytkestoisista tai Pitkäkestoisista Pirellin renkaista ollut mitään apua 93T:lle. Ainoa toivo oli saada uusi auto käyttöön ja pian. Kierroksella 47 Rosberg oli jo saanut Prostia kiinni mutta oli vielä silti liian kaukana ohitusta varten. Samalla kierroksella Patresen vaihteet alkoivat hajoamaan yksi kerrallaan pikkuhiljaa.

Warwickin kilpailu päättyi moottorin hajoamiseen kymppipaikalta samalla kierroksella. Kierroksella 48 Cheever ja Tambay menivätkin hänen ohitseen ja sen jälkeen Patrese taisteli edelleen moottorivauriosta kärsivän Prostin kanssa. Välillä vaikutti siltä, että molemmat keskeyttäisivät kilpailun milloin hyvänsä.

Kierroksella 55 Winkelhock vaihtoi vielä kerran renkaitaan D-seoksiin. Hetkeä ennen Patresen keskeytystä Rosberg oli saanut jo hänet ja Prostin kiinni ja ohitti molemmat miehet nousten neljänneksi. Patrese keskeytti kierroksella 57 viimeisenkin vaihteen hajottua autosta.

Tämän jälkeen vielä kierroksella 67 radan varteen pysähtyi polttoainejärjestelmän hajottua Winkelhock. Järjestys säilyi loppuosaltaan muuttumattomana ja Rene Arnoux otti dominoivasti voiton Ferrarillaan. Eddie Cheever oli upeasti toinen ja Patrick Tambay oli kolmas. Tambayn omasta mielestä C-seokset olivat virhe kun taas Arnoux'n autossa olivat pysähdyksen jälkeen B-seokset.

Keke Rosberg oli neljäs ja ilman Andrea de Cesarisin pidättelyä Rosberg olisi voinut vaikka voittaa kilpailun tai ainakin olla todella korkealla ennen sijojen menetystä. Alain Prost vuorostaan onnistui ajamaan maaliin viidentenä konevauriostaan huolimatta. John Watson oli hienosti kuudes ja uransa kolmatta osakilpailuaan ajava Thierry Boutsen oli loistavasti 7:s.

Boutsenilta oli loppua polttoaine ja hänelle meinattiin tehdä loppuvaiheessa välitankkaus, mutta sitä ei kuitenkaan tarvittu. Michele Alboreto oli 8:s keskikastissa vietetyn kilpailun jälkeen. Danny Sullivan oli maalissa 9:s, mutta hänet hylättiin alipainoisena ajamisesta kilpailun jälkeen. Auto oli 4 kiloa liian kevyt. Siten ysipaikka ja viimeinen kymppipaikka annettiin Manfred Winkelhockille ja koko kilpailun ajan ylikuumentumista vastaan ja moottorivaurioisella autollaan sinnitelleelle Mauro Baldille.

Rosbergin osalta asemat maailmanmestaruuden säilyttämiseksi olivat vielä toistaiseksi hyvät. Hän oli neljäntenä viiden pisteen erolla Prostiin ja Rion hylkäyspisteillään hän olisi johtanut MM-sarjaa ja Laffiten kanssa yhdessä tallien mestaruuskilpailua. Ikävä kyllä Sveitsin kilpailun peruuntuminen oli tuomassa viiden viikon tauon ja lisäksi muitakin peruuntumisia oli odotettavissa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Uutiset Montrealista eivät päättyneet tähän. Williamsilla Danny Sullivanin hylkäyspäätös herätti uteliaisuutta. Miksi FISA menetteli hänen suhteen toisin vaikka sääntöjen mukaan Sullivanin sijoitusta ei olisi pitänyt antaa kenellekään muuttuneen käytännön myötä?

Myös Niki Lauda ihmetteli samaa asiaa ja muutkin Brasilian kilpailusta pisteitä saavuttaneet kuljettajat tai muut lähelle viimeistä pistettä ajaneet kuljettajat. Keke Rosberg marisi myös päätöksestä ja toi taas julki mielipiteensä kattojärjestöstä ja sen taipumuksista tehdä erikoisia sääntötulkintoja.

Rosberg nosti myös Long Beachin edelliskauden kilpailun esille. Tuolloin Niki Lauda oli voittanut yhtä laittomalla autolla kuin millä Rosberg oli ajanut Riossa toiselle sijalle eli vesitankkiautolla. Siinäkin kohussa koko voittajakolmikko olisi pitänyt sääntöjen noudattavuuden takia hylätä ja Gilles Villeneuve hylättiinkin sääntöjenvastaisen siivekkeen takia.

Lopulta loppukauden kisojen osalta säännöt muuttuivatkin taas entiselleen eli hylätyn kuljettajan takana olevat kuljettajat saivat hänen sijoituksensa nousten yhden sijan eteenpäin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Montrealissa jatkui kilpailun jälkeen vieläkin protestikiista Renaultin ja Brabhamin kesken ensimainitun Spagettipakoputkista ja toisen tallin liikkuvista aerodynaamisista osista ja erikoistehokkaasta polttoaineesta mikä oli säännöissä kielettyä.

Kaiken päätteeksi Brabham aikoi päivittää BT52-malliinsa Renaultin takapään ja samanlaiset aerodynaamiset ratkaisut talli aikoi ottaa käyttöönsä Silverstonesta eteenpäin. Se kun oli oikein laillistakin.:rolleyes:

Montrealin kilpailun alla myös Ken Tyrrell ja Frank Williams aloittivat protestoinnit turbotallien käyttämästä polttoaineesta. Syytös koski lähtökohtaisesti kaikkia turbotalleja, mutta herrat Tyrrell ja Williams painottivat epäselvyyksien koskevan ennen kaikkea Renaultin ja Ferrarin autoja.

Näiden autojen polttonesteen suihkutusjärjestelmän arveltiin nostavan oktaanipitoisuutta yli sallitun rajan ja Tyrrellin mukaan näiden tallien autoissa oli polttoaineen osalta käytetty myös laittomia lisäaineita.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Vuodesta 1978 lähtien f1:ssä oli sääntöjen määrääminä käytetty 102-oktaanista polttoainetta joka nimellisesti oli myös lisäaineista tai ylimääräisistä kemikaaleista vapaata.

Koko sääntö oli luotu yhdenmukaistamaan aiempaa maakohtaista polttoaineen oktaanirajojen käytäntöä ja lisäksi varmistamaan, että kauden 1976 kaltaista mahdollisesti mestaruuteen vaikuttavaa bensakatastrofia ei enää pääsisi syntymään.

Käytännössä lisäainerajoitusta rikottiin surutta ja turboaikakausi oli varmistanut myös erillisten aika-ajojen erikoispolttoaineen käytön. Se taas pakotti tallit hankkimaan erityisesti turbojen osalta myös erillisiä aika-ajoihin tarkoitettuja erikoisturboja. Ne lisäsivät vuorostaan kustannuksia lajiin.

Tyrrellin ja Williamsin protestointi perustui turbotallien autossa olleseen suihkutusjärjestelmään. Niiden mukaan järjestelmä jäähdytti auton moottoria ja suihkutti kemikaaleilla terästettyä vettä polttoaineen sekaan antamaan lisäpotkua koneeseen. Frank Williamsin mukaan asia oli samanlainen vakavuudessaan kuin edellisenä vuonna ollut vesitankkikohu.

Ken Tyrrellin mielestä Turbomafian eliitin toiminta perustui puhtaaseen huijaukseen ja mahdollinen syyte koskisi nimenomaan polttoaineen puristusluvun ja sitä kautta koko seoksen muuttumista laittomaksi.

Marco Piccininin ja Jean Sagen mukaan autojen suihkutusjärjestelmät perustuivat auton viilentämiseen ja suihkuttamisesta ei ollut mitään hyötyä auton varsinaiseen nopeuteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Protestisodan uusimman käänteen takana oli ajatus saada Keke Rosberg Kanadan kilpailun voittajaksi ja Tyrrellin miehet Michele Alboreto ja Danny Sullivan pisteille.

Mahdollisesti myös muistakin kilpailuista pitäisi tutkia asiaa turbojen osalta. Sen verran mittava arvovaltakysymys koko suihkutuksesta nousi, että kilpailun voittajakolmikko joutuikin teknisen lautakunnan kuulusteluihin.

Mitään erikoista kolmikko ei ollut havainnut kilpailun aikana ja Patrick Tambaykin vastasi Tyrrellin ja Williamsin syytöksiin varsin rauhallisesti. Tambayn perustelut ylimääräisten höyryjen ja öljyjen tuloon autosta kilpailun aikana kävivät tuomaristolle.

Kyseessä ei ollut autojen ylimääräinen paineen lisäys vaan yksinkertaisesti kuuman ahtoveden käyttö auton mäntien viilentämiseksi. Eräs hyvin ontuva selitys Tambayn hylkäykselle olisi ollut turbojen suihkujen aiheuttama lämpövaara takana tuleville kuljettajille.:eek:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Turbojen käyttämä suihkutusjärjestelmä oli luotu alunperin moottorin lämpöjen alentamiseksi ja mäntien kestävyyden takaamiseksi. Ensimmäisen polven turboissa oli kuitenkin hyvin paljon erinäisiä rakenneongelmia ja lämpöongelmia. Silloin järjestelmästä oli ollut hyvin vähän varsinaista hyötyä.

Vasta ensimmäisen polven turbojen päivitysten myötä ja toisen polven turbojen alkaessa ilmestyä radoille järjestelmästä todella saatiin ensimmäiset hyödyt ja samalla myös ensimmäiset nurinat Cossyliigan tallien kesken. Toisen polven turboissa moottorin mäntien ja venttiilien rakennetta oli huomattavasti parannettu ja rakenneongelmat oli saatun enin osin korjattua.

Ainoastaan lämpöongelmat olivat vielä olleet ongelma. Niitä pystyttiin rajaamaan tehokkaammalla suihkutuksella, mutta höyryyntyminen ja koneen räjähtäminen liekkeihin olivat yhä varsin suuria ongelmia. Lopulta kolmannen polven turbomoottoreissa myös erinäiset lämpöongelmat olivat ratkaistu ja männät autoissa kestivätkin painetta.

Venttiilien kestävyyttäkin oli kyetty parantamaan. Suihkutuskin oli hätätapauksessa huippuluokkaa ja sen arveltiin pystyvän viilentämään ylimääräiset lämpöasteet pois moottorista. Lisäksi moottorit alkoivat kestää enemmän huolimatta kasvavista moottorien tehoista myös kilpailuissa.

Montrealissa Alain Prostkin selvisi viidenneksi maaliin huolimatta koko kilpailun olleesta moottorivauriosta ja vaihdelaatikon vaurioitumisesta kilpailun aikana. Sellainen ajelu ei hyvin todennäköisesti olisi ollut mahdollista kahta vuotta aiemmin tai edes viime kaudella ilman todella hiljaista ajelemista ympäri rataa tai keskeytystä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Tyrrelille ja Williamsille Kanadan kilpailun tuomariston ratkaisu ei kelvannut ja tallit aikoivat jatkaa protestisotaa valittamalla asiasta ennen Silverstonea. Turbotalleissa näiden kahden tallin vihamielisyys nähtiin erehtymisen aiheuttamana tunteenpurkauksena.

Tyrrellillä vihamielisyyttä jo osattiin odottaa, mutta Williamsille tunteenpurkaus oli ikävä asia kulissien takana. Honda nimittäin oli aikonut ryhtyä toimittamaan tallille turbomoottoreita ja Frankin asenne tuomittiin vihamieliseksi heitä kohtaan.

Toisaalta Williamsilla oli vuoden 1983 kesäkuussa muutenkin rankkaa kun Keke Rosberg valitti olevansa alipalkattu ja Jacques Laffitella alkoivat ensimmäiset vaikeudet henkisesti pärjätä tallin ilmapiirissä.

Yleisesti ottaen iloinen ja leppoisa ranskalainen oli vain alkanut tuntea olonsa ikäväksi Rosbergin kakkoskuljettajana ja hänellä oli sattunut muutamia yhteenottoja tallin jäsenten kanssa.

Siinä vaiheessa kyseessä oli lähinnä herran menoista golfin pelaamiseen tai tenniskentälle ottamaan mittaa muista lajia harrastavista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Suomessa tällä välillä oltiin jälleen kyselty lehdissä kotimaisen median suhtaumista f1-kisoihin. Tällä kertaa isompi kysely oli ollut radiokilpailuista ja etenkin niiden suorista kisoista. Koko kaudella siihen asti radiossa kilpailuja ja niiden tapahtumia oli Monacoa lukuunottamatta enimmäkseen käsitelty urheilu-uutisissa.

Monacostakin oli tullut vain Tänään Sunnuntaina-ohjelman koostelähetys. Yleisradion kanavilla saatettaisiin kuulla muutama kilpailu, mutta televisio lähettäisi enemmän kilpailuja kaudella 1983. Sveitsin kilpailun peruunnuttua YLE:n seuraava lähetys olisi TV1:ssä Silverstonesta ja selostajana siinä toimisi Juha Jokinen.

Kaukokisoista Detroitista ja Montrealista oli lähetys tullut vain HTV:ltä ja asioiden käsittely mediassa muuten oli ollut varsin pintapuolista. Montrealin osalta MTV oli esimerkiksi lähettänyt perjantain osiossaan vain 15 sekunnin mittaisen pätkän tilanteesta ja sitä oli selostanut Jorma Pulkkinen. Lauantailta ja sunnuntain kilpailusta tuli sentään vähän enemmän juttua.

Jorman poika Timo oli ollut myös noissa kilpailuissa ensimmäistä kertaa paikan päällä katsomassa f1:siä. Timon oletettiin olevan isänsä jalanjäljissä suhteessa moottoriurheiluun. Jorma oli ehtinyt selostella f1:siä vuosina 1978-1979 silloin kun lajia oli tullut äärimmäisen satunnaisesti YLE:n kanavilla tai ollut kilpailujen kertojaselostajana Urheilutunneilla.

Timon oletettiin taas jonakin päivänä selostavan f1:siä ja niin kävikin vajaan parin vuosikymmenen odottelun jälkeen. Isomman nimen Timo olikin itsestään tehnyt jo pienempien autoluokkien, rallien ja Indycarin selostajana.
 
Ylös