Detroit 5.6.1983
Ford Cityssä tunnelma alkoi olla katossa 75 000 katsojan edessä ja kilpailuun starttaavien nykyajan gladiaattoreiden lähestyessä lähtöruudukoa kohti lämmittelykierroksen jälkeen. Valo vaihtui keltaiseksi nyt hyvissä ajoin kun Andrea de Cesaris heilutti käsiään.
Sen myötä tuli 5 minuutin tauko ja kilpailusta vähennettiin yksi kierros pois. Seuraava lähtö onnistui, mutta Elio de Angelis ja Manfred Winkelhock syyllistyivät varaslähtöön ja heille tulisi minuutin aikasakko loppuaikaan.
Varsinainen järkytys nähtiin kun Patrick Tambayn Ferrari liikkui vain autonmitan verran ja pysähtyi siihen paikkaan. Tambay pyysi työntöapua, mutta hinausauto vei koko Ferrarin pois.
Rauhallisena tunnettu Tambay kiehui raivosta ja Marco Piccinini oli kauhistunut.
Piccinini vaati kilpailun keskeyttämistä ja vielä yhtä uutta lähtöä. Ikävä kyllä Derek Ongaro ei suostunut kilpailun keskeyttämiseen ja Piccinini raivostui silmittömästi tilanteesta. Startti oli häpeällinen asia ja Italian lehdistö pui koko seuraavan viikon asiaa ja haukkui Ongaron maanrakoon. Tambaylta ei juuri haastatteluita hetkeen irronnut ja koko tilanne oli tragikoominen.
Joka tapauksessa kärkeen oli ampaissut Nelson Piquet ja perässä tuli Rene Arnoux toisena de Angelisin ollessa kolmantena. Neljäntenä ajoi de Cesaris perässään Michele Alboreto, Derek Warwick, Keke Rosberg ja Eddie Cheever. Neljännellä kierroksella Piercarlo Ghinzani keskeytti moottorin ylikuumentumiseen.
Viidennellä kierroksella Cheever keskeytti bensansyöttöletkun hajottua ja syljettyä hänen polttonesteensä ulos moottorista. Lisäksi autosta oli vaurioitunut virranjakaja. Kuudennella kierroksella de Angelis keskeytti vaihdelaatikkovikaan taisteltuaan sen vaurioitumista vastaan alusta asti.
Kierroksella 7 Jean-Pierre Jarier meni renkaanvaihtoon vain saadakseen taas väärät renkaat alleen. Kevyet Vyörenkaat eivät olleet suuressa huudossa Detroitin karkealla katuradalla.
Kierroksella 8 myös Riccardo Patrese vaihtoi Kevyet Vyörenkaat. Onneksi kuitenkin Enduroihin. Kierroksella 10 Arnoux meni Piquetin ohi johtopaikalle ja asettui kärkeen. Samoihin aikoihin Raul Boesel kävi vaihdattamassa renkaat varikolla Enduroihin.
Kierroksella 11 Rosberg ohitti de Cesarisin ja oli 15 sekuntia Piquetin perässä. Järjestys oli siis Piquet, Arnoux, Rosberg, de Cesaris, Alboreto ja Warwick.
Samalla kierroksella heiluivat teknisen vian liput Marc Surerille. Surer joutui käymään varikolla selvittämässä asiaa. Arrowsin miehistö päästi hänet pikatarkastuksen jälkeen matkoihinsa. Ikävä kyllä teknisen vian liput heiluivat pian uudelleen.
Surer tuli uudestaan varikolle ja silloin jäähdyttimet puhdistettiin ja lisäksi poistettiin pieniä roskia autosta. Kahden pysähdyksen jälkeen Surer oli 22:s ja viimeinen mies radalla kierroksen verran kärkeä jäljessä. Kierroksella 15 Niki Lauda huomasi virheensä renkaiden suhteen ja meni varikolle vaihtamaan Endurot alleen.
Ikävä kyllä Laudalle meni alle jälleen väärät renkaat kun varikkomiehistö oli unohtanut laittaa Endurot saataville ja ne olivat jääneet tilojen perälle. Vaihtoehtoja ei ollut ja niin Lauda joutui kärsimään Kevyillä Vyörenkailla. Kierroksella 17 Jarier meni uudelleen renkaanvaihtoon kokeillakseen Enduroita vaihteeksi laihoin tuloksin. Kierroksella 19 Alain Prost ja Mauro Baldi tulivat tankkaukseen ja renkaiden vaihtoon.
Lisäksi Prostin etusiipeä korjailtiin hieman. Siihen oli tullut vaurioita Arrowsien kanssa taistellessa ja erityisesti Thierry Boutsenin kanssa. Kierroksella 20 Rosberg ohitti jo Piquetin. Tässä vaiheessa Rosberg oli 20 sekuntia Arnoux'n takana ja oli saamassa häntä kiinni. Kierroksella 22 Roberto Guerrero ajoi ysipaikalta varikolle. Hänen vaihdelaatikkonsa oli vahingoittunut ja sitä alettiin korjaamaan kesken kilpailun. Hänen kilpailunsa oli pilalla.
Kierroksella 23 Jarier kävi uudestaan varikolla vaihdattamassa renkaat toisiin Enduroihin ja Ligieriltä alkoivat renkaat loppua kesken. Samoin Lauda tuli varikolle saamaan vihdoin ja viimein Endurot alle oikeastikin. Kierroksella 24 Winkelhock yritti ohittaa Laudaa, mutta kolaroi hänen kanssaan. Kierroksella 25 kilpailunsa keskeytti Patrese jarrujen petettyä. Saalla kierroksella Warwick kävi varikolla tankkauksessa ja renkaanvaihdossa. Pitkäjyväiset vaihdettiin alle.
Ikävä kyllä sytytys hajosi pysähdyksen jälkeen ja moottori vaurioitui pahoin. Kilpailu päättyi kierroksella 26 Warwickin osalta.
Järjestys oli kilpailun johtajien osalta seuraava: Arnoux, Rosberg, Piquet, de Cesaris, Alboreto ja Jacques Laffite. Kierroksella 27 päättyi Winkelhockin kilpailu kolarissa aiheutuneeseen jousitusvaurioon. Järjestys ennen kierroksen 29 pysähdyksiä oli seuraava:
Arnoux, Rosberg, Piquet, Alboreto, de Cesaris, Laffite, Danny Sullivan, Boutsen ja John Watson. Kierroksella 29 Rosberg, Arnoux ja de Cesaris pysähtyivät. Arnoux oli johtanut 30 sekunnin erolla Rosbergia ennen pysähdystä. Rosbergin aika oli 17,5 sekuntia ja Arnoux taas suoritti pysähdyksensä 13,5 sekunnissa.
Rosbergin pyöränmutteri oli liian tiukalla. Hetken aikaa näytti siltä, että järjestys olisi pysähdysten jälkeen joko Piquet tai Arnoux perässään Alboreto, Laffite, Rosberg, Sullivan, Boutsen ja Watson. Ikävä kyllä kierroksella 30 Sullivanin autoon tuli virtapiikki ja moottori vaurioitui. Samalla kierroksella Jarier keskeytti rengasfarssiksi muodostuneen kilpailunsa kun pyöränmutteri juuttui ja irrotus vaurioitti ripustusta.
Guy Ligierin mielestä mitään ei ollut vaurioitunut, mutta Jarierin mielestä kyllä. Kiukuttelu jatkui motorhomessakin. Tosin tallilta olisivat loppuneet Kevyet Vyörenkaat kyseisen sarjan jälkeen ja Endurot olivat jo loppuneet keskeytyshetkellä.
Sitten keskeyttikin kierroksella 31 Sullivan moottorin tehtyä lakon lopullisesti. Arnoux oli ehtinyt Piquetin edelle ja eroa vaikutti pian tulevan 2-3 sekuntia. Ehkä jopa 5 sekuntia olisi mahdollista parin kierroksen jälkeen saada eroa. Kierroksella 31 Arnoux'n sähkölaitteet alkoivat pätkiä ja kierrosta myöhemmin kierroksella 32 Arnoux oli keskeyttänyt sähkövikaan.
Samalla kierroksella sytytysvauriosta kärsinyt Bruno Giacomelli tuli varikolle ja samoin teki myös Laffite. Pysähdysten jälkeen järjestys oli Piquet, Alboreto, Rosberg, Watson, Laffite, Boutsen, Nigel Mansell ja Prost. Rosberg oli 25 sekuntia Piquetin takana kolmantena.
Kierroksen 33 lopulla ja kierroksen 34 alkaessa de Cesaris keskeytti turbon petettyä autosta ja moottori olikin jo ollut vaurioitunut muutaman kierroksen ajan. Kierroksen 33 alussa Johnny Cecotto oli tullut varikolle myös korjaamaan vaihdelaatikkoaan.
Kierroksen päästä kierroksella 34 Cecotto aikoi luovuttaa kilpailussa ja kierroksen 36 päättyessä jo kolme kierrosta jatkuneen korjailun jälkeen Cecotto keskeytti. Sen sijaan tallikaveri Guerreron autoa oli korjailtu koko ajan ja kun Cecotto keskeytti niin Theodorella tehtiin päätös ottaa osia Cecotton vaihteistosta ja ne siirrettiin Guerreron autoon.
Lopulta Guerrero pääsi jälleen matkaan 22 kierrosta muuta ryhmää jäljessä. Häntä ei tarvinnut laskea edes lopputuloksiin kilpailun päättyessä. Tämän jälkeen kilpailu tuntui rauhoittuvan. Watson oli radan nopein mies, mutta liian etäällä todennäköiseen voittotaisteluun. Piquet alkoi ajaa säästeliäästi ja Alboreto ei voinut tehdä mitään asialle. Samoin ei voinut tehdä Rosbergkaan. Kilpailu näytti päättyvän siihen.
Lauda keskeytti lopultakin kierroksella 50 ohjautuvuuden vikaan. Lisäksi auton takajousituksessa oli murtumia yhdessä ripustusten kanssa. Syy oli ilmeisesti Winkelhockin kolarin aiheuttama vaurio vaikka toki Laudaa saattoi vain suunnattomasti myös ärsyttää ajaminen kaiken perseilyn jälkeen. Kierroksella 51 tapahtui todellinen ihme ja kilpailun käännekohta. Piquetin autosta hajosi takarengas ja Piquet joutui käymään varikolla. Alboreto meni johtoon ja myös Rosberg yhdessä Watsonin kanssa ehti hänen edelleen.
Piquetille tehtiin Kevyiden Vyörenkaiden vaihdon ohella myös tankkaus lähinnä vapaata ahtopaineiden irtiottoa varten. Järjestys oli tämän jälkeen siis Alboreto, Rosberg, Watson, Piquet, Laffite, Boutsen, Mansell ja Prost. Alboreto ei ollut uskoa onneaan. Piquetin takarenkaat olivat olleet loppu jo jonkin aikaa, mutta hän ei olisi melkein mitenkään voinut päästä ohi ennen kilpailun päättymistä. Rengasrikko avasi tien kohti yllätysvoittoa.
Aivan täysin selvää peli ei vielä kuitenkaan ollut. Kierroksella 55 Watson ajoi kilpailun nopeimman kierroksen aikaan 1.47.668. Se oli 1,6 sekuntia nopeampi kuin hänen aika-ajorenkaiden sarjansa Enduroilla! Watsonin aika ei aivan näyttänyt riittävän voittoon saakka, mutta Rosbergin hän olisi saattanut vielä saada kiinni. Huono lähtöruutu esti häntä voittamasta uudelleen. Se oli täysin selvä asia.
Viimeisillä kierroksilla Mansell onnistui ohittamaan nuoren ja täysin uupuneen Boutsenin. Boutsen oli lähellä ajaa myös ulos radalta. Hän halusi vain levätä kilpailun jälkeen. Lopulta ruutulippu heilui ja Motownin kilpailun onnellisin mies oli Michele Alboreto. Uran toinen voitto Yhdysvaltain eri osakilpailuista maistui makealle.
Ken Tyrreliltä meni 5000 dollaria voiton myötä kohti Alboreton taskuja, mutta se ei haitannut. Ei todellakaan haitannut. Sullivanin puolesta harmia kuitenkin kotiyleisö tunsi vähän. Alboreto siis voitti ja Keke Rosberg oli toinen ja John Watson täydensi palkintokorokkeen kolmannella sijallaan. Neljäs kilpailussa oli Nelson Piquet kaiken tapahtuneen jälkeen ja viides oli Jacques Laffite. Lotusin ensimmäisen pisteen kaudelle toi Nigel Mansell kuudennella sijallaan vastoin odotuksia. Thierry Boutsen oli 7:s ja Alain Prost oli 8:s. 9:s sija meni Bruno Giacomellille ja 10:s sija meni Raul Boeselille. 11:sta ja toiseksi viimeinen sijoituksen saanut kuljettaja oli Marc Surer ja 12:sta ja viimeinen sijoituksen saanut kuljettaja oli Mauro Baldi. Roberto Guerreroa ei laskettu lopputuloksiin hänen ajellessa 22 kierrosta muuta ryhmää jäljessä. Hänen sijoituksensa olisi muussa tapauksessa ollut 13:sta.