CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15071
Perjantain Virallisissa Harjoituksissa oli jo torstaina sääntöjen mukaisen vapaan testipäivän mukaista säpinää. Alain Prost sai Renaultillaan alustavan paalupaikan aikaan 2.04.615 ja Ferrarin Patrick Tambay jäi toiseksi vain 11 tuhannesosan erolla aikaan 2.04.626. Kolmosruudun valtasi osin suureksikin yllätykseksi Alfa Romeon Andrea de Cesaris ajalla 2.04.840 ja nelosruutuun ajoi jo sekunnin Prostista jäänyt Nelson Piquet aikaan 2.05.628. Piquet myös pyöri session aikana ulkona radalta, mutta onnistui kuitenkin ajamaan hyvän ajan tulosluetteloon. Viides ruutu meni Rene Arnoux'lle aikaan 2.05.737 ja kuudes ruutu meni Riccardo Patreselle aikaan 2.06.137. Virallisen Harjoituksen pienempi yllätys oli Manfred Winkelhockin ATS:llä ajama seiskapaikka ajalla 2.06.624 ja Eddie Cheever ajoi suhteellisen kilpailukykyisen ajan 2.07.294. Se oikeutti yhdysvaltalaisen ruutuun 8. Cossyliigan kärkimiehet Keke Rosberg ja Marc Surer jäivät jo 3,3-3,9 sekunnin päähän ajoilla 2.07.975 ja 2.08.587 sijoille 9-10.
Keken meno oli tunnetusti kovaa ja taisteluhenki paloi jatkuvalla liekillä. Keken aika olisi voinut olla kuitenkin enää vain kolme kymmenystä kovempaa sillä aika-ajorenkaiden pito loppui radan pituuden takia nopeammin kuin mitä yleensä. Surer taas vuorostaan vastasi näyttävistä, suorastaan rallikisojen kuljettajien suorittamista mutkien ylityksistä ja rajulla tyylillään Surer olikin ansaitusti päivän nopeimpia kavereita Cossyliigassa. Jacques Laffite oli 11:sta ajalla 2.09.153 ja Mauro Baldi toisella Alfa Romeolla oli 12:sta ajalla 2.09.225. Elio de Angelis oli jokseenkin tyytymätön aikaansa ja oli vasta 13:sta ajalla 2.09.310. Roberto Guerrero ajoi suhteellisen hyvän Virallisen Harjoituksen kaikkiaan ja oli 14:sta ajalla 2.09.322. Niki Laudan ongelmat Michelinin Slicksien kanssa jatkuivat ja hän oli vasta 15:sta ajalla 2.09.475. Bruno Giacomelli oli nopeampi kuin tallikaverinsa Derek Warwick. Molempien kuljettajien autoja vaivasivat tekniset murheet ja estääkseen moottorien hajoamiset molemmat ajelivat vain tärkeät aikakierrokset täysillä Pirellin aika-ajorenkailla. Muuten ajettiin säästellen.
Giacomellin aika oli 2.09.706 ja se oikeutti sijaan 16:sta. Michele Alboreto Tyrrelillä oli vasta 17:sta ajalla 2.09.739 ja f1:ssä debytoiva Thierry Boutsen oli 18:sta ajalla 2.09.876. Aika ei ollut mitenkään huono tai hyväkään aloittelijalta. Nigel Mansell oli vapaastihengittävällä autolla de Angelistakin tyytymättömämpi ja ajoi sijalle 19:sta ajalla 2.09.924. John Watson kärsi Laudan tapaan Slicksien pidon loppumisesta ja oli vasta 20:s ajalla 2.10.318. Ligierin Jean-Pierre Jarier oli 21:s ja aika oli 2.11.354. Paljon sanottavaa ei siis ollut ranskalaistallin tilanteesta. Ainoa lohduttava asia oli Renaultin turbomoottoreiden tulo talliin viimeistään ensi vuonna. Tämän vuoden ajalta talli odotteli Renaultin tiedotetta aina sunnuntaille kilpailun jälkeen tai maanantaille. Ennen kauden loppua kuitenkaan Ligier ei saisi turboa missään tapauksessa. 22:s oli aiemmin mainittu Warwick ajalla 2.11.474.
Danny Sullivan oli 23:s ajalla 2.11.683. Aika oli heikko, mutta kun rata oli Spa ja pisteitäkin pankissa niin kritiikki oli vähäisempää miestä kohtaan kuin yleensä myös tallin palavereissa. Todellinen ajotaitojen näyttö jäisi Virallisten Harjoitusten tai kilpailujen osalta vasta Detroitiin tai Montrealiin. Vielä myöhemmin ehkä vasta kauden loppuun. Virallisen Harjoituksen viimeinen yllätys oli Corrado Fabin sankarointi jälleen eläkkeelle kuuluvalla FA1D:llä Osellalla. Ruutuun 24 Fabi pääsi ajalla 2.11.734 ja se keräsi huomiota asiaankuuluvalla tavalla. Johnny Cecotto oli hyvässä vauhdissa ennen kolariaan ja moottorivaurioisella vara-autolla sijoitus oli vasta 25:s ja toiseksi viimeisenä alustavasti kisaan päästiin sillä mukaan. Aika oli 2.11.860. Viimeinen ja 26:s ruutu meni alustavasti Raul Boeselille. Kaverin jatkoa Chico Serraan verrattuna sarjassa pidettiin suorastaan ihmeenä ainakin kyynikoiden piireissä. Boeselin aika kuitenkin oli turvallinen verrattuna uhkaajiin. Aika oli 2.12.310.
Alustavasti kilpailusta karsiutuivat Piercarlo Ghinzani ja Eliseo Salazar sijoilla 27 ja 28 ajoilla 2.13.738 ja 2.18.696. Ennen konehuoliaan Ghinzani sentään vaikutti ajavan paremmin kuin siihen asti, mutta Salazarin ja RAM 01:n huonoudelle ei näyttänyt löytyvän myötätuntoa edes oikeiden syidenkään vuoksi. Kyseinen auton moottori vaurioitui ja siihen vaihdettiin huoltamaton kulunut moottori. Vauhti sillä ei ollut mistään kotoisin ja aika oli 6,3 sekuntia jopa Boeselin aikaa hitaampi ja 14 sekuntia paalupaikan ajanutta Prostin aikaa hitaampi. Tallin talousvaikeudet rajoittivat auton huollon minimiin ja Copecilla oltiin tyytymättömiä tallin toimintaan. Detroitin ja koko loppukauden osalta tilanne näytti hyvin ikävältä. Toki muutoksia tallin autoon oli tulossa, mutta viimeinen suuri päivityspakettikaan ei ollut tuomassa parempaa tulosta. Perjantaina illalla sadesää vaikutti olevan tulossa radalle minä hetkenä hyvänsä ja ikävänä puolena sadesäässä ajamisesta ei saattaisi tulla hauskaa kilpailussa. Tai lauantainakaan aikaparannuksia varten.
Keken meno oli tunnetusti kovaa ja taisteluhenki paloi jatkuvalla liekillä. Keken aika olisi voinut olla kuitenkin enää vain kolme kymmenystä kovempaa sillä aika-ajorenkaiden pito loppui radan pituuden takia nopeammin kuin mitä yleensä. Surer taas vuorostaan vastasi näyttävistä, suorastaan rallikisojen kuljettajien suorittamista mutkien ylityksistä ja rajulla tyylillään Surer olikin ansaitusti päivän nopeimpia kavereita Cossyliigassa. Jacques Laffite oli 11:sta ajalla 2.09.153 ja Mauro Baldi toisella Alfa Romeolla oli 12:sta ajalla 2.09.225. Elio de Angelis oli jokseenkin tyytymätön aikaansa ja oli vasta 13:sta ajalla 2.09.310. Roberto Guerrero ajoi suhteellisen hyvän Virallisen Harjoituksen kaikkiaan ja oli 14:sta ajalla 2.09.322. Niki Laudan ongelmat Michelinin Slicksien kanssa jatkuivat ja hän oli vasta 15:sta ajalla 2.09.475. Bruno Giacomelli oli nopeampi kuin tallikaverinsa Derek Warwick. Molempien kuljettajien autoja vaivasivat tekniset murheet ja estääkseen moottorien hajoamiset molemmat ajelivat vain tärkeät aikakierrokset täysillä Pirellin aika-ajorenkailla. Muuten ajettiin säästellen.
Giacomellin aika oli 2.09.706 ja se oikeutti sijaan 16:sta. Michele Alboreto Tyrrelillä oli vasta 17:sta ajalla 2.09.739 ja f1:ssä debytoiva Thierry Boutsen oli 18:sta ajalla 2.09.876. Aika ei ollut mitenkään huono tai hyväkään aloittelijalta. Nigel Mansell oli vapaastihengittävällä autolla de Angelistakin tyytymättömämpi ja ajoi sijalle 19:sta ajalla 2.09.924. John Watson kärsi Laudan tapaan Slicksien pidon loppumisesta ja oli vasta 20:s ajalla 2.10.318. Ligierin Jean-Pierre Jarier oli 21:s ja aika oli 2.11.354. Paljon sanottavaa ei siis ollut ranskalaistallin tilanteesta. Ainoa lohduttava asia oli Renaultin turbomoottoreiden tulo talliin viimeistään ensi vuonna. Tämän vuoden ajalta talli odotteli Renaultin tiedotetta aina sunnuntaille kilpailun jälkeen tai maanantaille. Ennen kauden loppua kuitenkaan Ligier ei saisi turboa missään tapauksessa. 22:s oli aiemmin mainittu Warwick ajalla 2.11.474.
Danny Sullivan oli 23:s ajalla 2.11.683. Aika oli heikko, mutta kun rata oli Spa ja pisteitäkin pankissa niin kritiikki oli vähäisempää miestä kohtaan kuin yleensä myös tallin palavereissa. Todellinen ajotaitojen näyttö jäisi Virallisten Harjoitusten tai kilpailujen osalta vasta Detroitiin tai Montrealiin. Vielä myöhemmin ehkä vasta kauden loppuun. Virallisen Harjoituksen viimeinen yllätys oli Corrado Fabin sankarointi jälleen eläkkeelle kuuluvalla FA1D:llä Osellalla. Ruutuun 24 Fabi pääsi ajalla 2.11.734 ja se keräsi huomiota asiaankuuluvalla tavalla. Johnny Cecotto oli hyvässä vauhdissa ennen kolariaan ja moottorivaurioisella vara-autolla sijoitus oli vasta 25:s ja toiseksi viimeisenä alustavasti kisaan päästiin sillä mukaan. Aika oli 2.11.860. Viimeinen ja 26:s ruutu meni alustavasti Raul Boeselille. Kaverin jatkoa Chico Serraan verrattuna sarjassa pidettiin suorastaan ihmeenä ainakin kyynikoiden piireissä. Boeselin aika kuitenkin oli turvallinen verrattuna uhkaajiin. Aika oli 2.12.310.
Alustavasti kilpailusta karsiutuivat Piercarlo Ghinzani ja Eliseo Salazar sijoilla 27 ja 28 ajoilla 2.13.738 ja 2.18.696. Ennen konehuoliaan Ghinzani sentään vaikutti ajavan paremmin kuin siihen asti, mutta Salazarin ja RAM 01:n huonoudelle ei näyttänyt löytyvän myötätuntoa edes oikeiden syidenkään vuoksi. Kyseinen auton moottori vaurioitui ja siihen vaihdettiin huoltamaton kulunut moottori. Vauhti sillä ei ollut mistään kotoisin ja aika oli 6,3 sekuntia jopa Boeselin aikaa hitaampi ja 14 sekuntia paalupaikan ajanutta Prostin aikaa hitaampi. Tallin talousvaikeudet rajoittivat auton huollon minimiin ja Copecilla oltiin tyytymättömiä tallin toimintaan. Detroitin ja koko loppukauden osalta tilanne näytti hyvin ikävältä. Toki muutoksia tallin autoon oli tulossa, mutta viimeinen suuri päivityspakettikaan ei ollut tuomassa parempaa tulosta. Perjantaina illalla sadesää vaikutti olevan tulossa radalle minä hetkenä hyvänsä ja ikävänä puolena sadesäässä ajamisesta ei saattaisi tulla hauskaa kilpailussa. Tai lauantainakaan aikaparannuksia varten.
Viimeksi muokattu: