CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15072
Laitetaan sitten vielä aika-ajon karsinnassa pudonneiden tallien ja kuljettajien mietteitä. Yhden kuljettajan ja tallin kohdalla laitetaan myös kuljettajan nimi näkyviin. Tässä ajatuksia:
Osella: Etuoikeutettu asema suoraan aika-ajoon ei tuonut ihmeitä Enzo Osellan pienelle tallille. Tallin rahat eivät yksinkertaisesti riitä kahden auton pitämiseen tai edes yhden kilpailukykyisenkään auton pitämiseen riittävässä kunnossa.
FA1D on uusvanhana syntynyt peltipurkki ja täysin kilpailukyvytön ja FA1E on taas tekniikan ongelmalapsi. Ilmanvastus on vieläkin 300 kiloa kovempi kuin muilla autoilla. FA1E:n ongelmat voitaisiin ratkaista riittävällä testauksella tai muulla kehityksellä. Autoa on hädin tuskin kehitetty ollenkaan painonvähennystä lukuunottamatta ja se on erittäin alitestattu.
Ghinzani oli siten jälleen kaikkein hitain, mutta Fabi jätti käytännössä eläkkeelle kuuluvalla autolla tallitoverinsa ja Eliseo Salazarin taakseen. Lisäksi rengasongelmien kanssa taistelleet McLarenitkaan eivät olleet kaukana mikä antaa edes pientä toivoa tallille jatkossa. Kisaan tallia ei kuitenkaan odotettu.
RAM ja Eliseo Salazar: Aika-ajon karsinnassa aika-ajorenkaansa ja Lyhythyväiset renkaat tuhlanneella Salazarilla ei ollut toivoakaan jatkoon pääsystä. Auto oli niin hidas, että Course Carinkin arveltiin menevän kovempaa kisassa.
Tallille on tulossa mahdollisesti jälleen uusi maksukuljettaja Belgiaan, mutta Thierry Boutsenin ollessa menossa enemmän Arrowsille tämä siirto ei ole todennäköinen. Osellan tapaan lauantain sade huuhtoi helposti teoreettiset toivonrippeet alas Boulevardin kaduille.
McLaren: Tallin pahin mahdollinen Ron Dennisin aikakaudella toteutui Monacossa. Tallin molemmat kuljettajat karsiutuivat kilpailusta heikkojen Michelinin aika-ajossa käytettävien Slicksien takia. Yksinkertaisesti rengas ei lämmennyt tarpeeksi. Lauantaina tallin kuljettajat yrittivät kaikkensa sadekelillä, mutta se ei riittänyt. Long Beachissa radan profiili vielä pelasti Mclarenin nöyryytykseltä, mutta ei Monacossa. Niki Lauda karsiutui ensimmäistä kertaa urallaan ja John Watson toista kertaa. Aiemmin Watson oli karsiutunut vuoden 1980 Monacossa. Talli oli tätä aiemmin karsiutunut vain 1980 Monacossa, 1979 Zolderissa ja Monacossa Patrick Tambayn ajaessa.
Yksityistallien ajalta viimeisin karsiutuminen oli Brett Lungerin muodossa vuonna 1978 Saksan kilpailusta. Kertakaikkiaan nöyryyttävä tilanne tallille. Michelinin olisi parempi saada yhden kierroksen renkaat pian toimimaan vaikka karsiutumisessa osaa näytteli kyllä myös radan profiili. Huomattavasti suurempi huolen aihe on turbomoottorin tulemisen aikataulu. Lauda on tiettävästi erittäin ärsyyntynyt ja vaatinut testiä aikaistettavaksi ja Ron Dennisin on ollut vaikea sulattaa Nikin vaatimuksia ymmärryksestä huolimatta.
Bruno Giacomelli ja Toleman: Giacomellin autossa oli vieläkin pieniä vikoja torstain jäljiltä, mutta kilpailuun olisi silti pitänyt päästä. Viimeisiä ruutuja kovempaan vauhtiin ei tuntunut Giacomellilla olevan kyytiä ja vaikka olisi ollut niin vesisade huuhtoi Giacomellin mahdollisuudet hukkaan. Viimeinen ruutu meni Danny Sullivanille ja lisäksi tallikaveri Derek Warwick meni reippaasti kovempaa ja korjasi torstain vaisun suorituksen uuteen uskoon.
Osella: Etuoikeutettu asema suoraan aika-ajoon ei tuonut ihmeitä Enzo Osellan pienelle tallille. Tallin rahat eivät yksinkertaisesti riitä kahden auton pitämiseen tai edes yhden kilpailukykyisenkään auton pitämiseen riittävässä kunnossa.
FA1D on uusvanhana syntynyt peltipurkki ja täysin kilpailukyvytön ja FA1E on taas tekniikan ongelmalapsi. Ilmanvastus on vieläkin 300 kiloa kovempi kuin muilla autoilla. FA1E:n ongelmat voitaisiin ratkaista riittävällä testauksella tai muulla kehityksellä. Autoa on hädin tuskin kehitetty ollenkaan painonvähennystä lukuunottamatta ja se on erittäin alitestattu.
Ghinzani oli siten jälleen kaikkein hitain, mutta Fabi jätti käytännössä eläkkeelle kuuluvalla autolla tallitoverinsa ja Eliseo Salazarin taakseen. Lisäksi rengasongelmien kanssa taistelleet McLarenitkaan eivät olleet kaukana mikä antaa edes pientä toivoa tallille jatkossa. Kisaan tallia ei kuitenkaan odotettu.
RAM ja Eliseo Salazar: Aika-ajon karsinnassa aika-ajorenkaansa ja Lyhythyväiset renkaat tuhlanneella Salazarilla ei ollut toivoakaan jatkoon pääsystä. Auto oli niin hidas, että Course Carinkin arveltiin menevän kovempaa kisassa.
Tallille on tulossa mahdollisesti jälleen uusi maksukuljettaja Belgiaan, mutta Thierry Boutsenin ollessa menossa enemmän Arrowsille tämä siirto ei ole todennäköinen. Osellan tapaan lauantain sade huuhtoi helposti teoreettiset toivonrippeet alas Boulevardin kaduille.
McLaren: Tallin pahin mahdollinen Ron Dennisin aikakaudella toteutui Monacossa. Tallin molemmat kuljettajat karsiutuivat kilpailusta heikkojen Michelinin aika-ajossa käytettävien Slicksien takia. Yksinkertaisesti rengas ei lämmennyt tarpeeksi. Lauantaina tallin kuljettajat yrittivät kaikkensa sadekelillä, mutta se ei riittänyt. Long Beachissa radan profiili vielä pelasti Mclarenin nöyryytykseltä, mutta ei Monacossa. Niki Lauda karsiutui ensimmäistä kertaa urallaan ja John Watson toista kertaa. Aiemmin Watson oli karsiutunut vuoden 1980 Monacossa. Talli oli tätä aiemmin karsiutunut vain 1980 Monacossa, 1979 Zolderissa ja Monacossa Patrick Tambayn ajaessa.
Yksityistallien ajalta viimeisin karsiutuminen oli Brett Lungerin muodossa vuonna 1978 Saksan kilpailusta. Kertakaikkiaan nöyryyttävä tilanne tallille. Michelinin olisi parempi saada yhden kierroksen renkaat pian toimimaan vaikka karsiutumisessa osaa näytteli kyllä myös radan profiili. Huomattavasti suurempi huolen aihe on turbomoottorin tulemisen aikataulu. Lauda on tiettävästi erittäin ärsyyntynyt ja vaatinut testiä aikaistettavaksi ja Ron Dennisin on ollut vaikea sulattaa Nikin vaatimuksia ymmärryksestä huolimatta.
Bruno Giacomelli ja Toleman: Giacomellin autossa oli vieläkin pieniä vikoja torstain jäljiltä, mutta kilpailuun olisi silti pitänyt päästä. Viimeisiä ruutuja kovempaan vauhtiin ei tuntunut Giacomellilla olevan kyytiä ja vaikka olisi ollut niin vesisade huuhtoi Giacomellin mahdollisuudet hukkaan. Viimeinen ruutu meni Danny Sullivanille ja lisäksi tallikaveri Derek Warwick meni reippaasti kovempaa ja korjasi torstain vaisun suorituksen uuteen uskoon.
Viimeksi muokattu: