F1 Kausikooste -83

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Lotusin leirissä oltiin riemuissaan Elio de Angelisin suorituksesta perjantain virallisessa harjoituksessa ja koko viikonlopusta muutenkin. Uusi auto toimi loistavasti hänen allaan. Nigel Mansellilla näytti jälleen kerran toistuvan kotikisan kirous.

Vuonna 1981 Mansell ajoi ensimmäisen kerran kotikilpailussaan ja karsiutui suurimmaksi osaksi johtuen Lotus 88-sotkusta mikä rasitti tuolla kaudella Lotusin, FISA:n ja FOCA:n välejä erittäin paljon. Eräässä vaiheessa kautta Colin Chapman olikin lähellä vetäytyä talleineen f1:stä ja olla sanojensa mukaan enää koskaan palaamatta.

Sääntöjenmukaisella autolla Mansell toki yritti tuolloin kaikkensa, mutta karsiutui ja Lotusin viikonlopun tuskaa lisäsi de Angelisin törkeät toisten kuljettajien estelyt ja sinisten lippujen noudattamattomuus aina mustaan lippuun asti. Kauden 1982 kotikilpailussa Brands Hatchissa Mansell oli vuorostaan ajanut loukkaantuneena oman itsepäisyyden takia ja satuttanut entisestään kipeää kättään.

Käsi oli kipeytynyt Bruno Giacomellin kanssa kolaroinnista Kanadan Grand Prixissa. Mansell oli suurimmaksi osaksi viikonloppua ajanut autoa yhdellä kädellä ja silti onnistunut ajamaan itsensä lähtöruudukkoon. Kilpailu jäi tosin nopeasti kesken kipeän käden takia.

Mansellin käsi oli sittemmin tervehtynyt jo pitkä aika sitten kokonaan, mutta epäonni kotikisoissa tuntui vaivaavan häntä edelleen. Puhumattakaan sitten muista kolareista ja onnettomuuksista kauden aikana.

Niistä näyttävin ja vaarallisin oli yliajetuksi joutuminen ennen Ranskan kilpailua. Tuolloin onneksi vain varpaat murtuivat.

Uuden auton sähköviat näyttivät korjautuvan lauantain kilpailuun, mutta pelko niiden uusiutumisesta oli suuri. Mansell ei kuitenkaan missään nimessä halunnut ajaa vihatulla 93T:llä ja halusi mieluummin 94T:n käyttöön. Kisasta näytti tulevan jälleen vaikea hänelle, mutta sisua ja itseluottamusta häneltä itseltään ei puuttunut olosuhteiden ollessa ennakoissa häntä vastaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Theodorella vuorostaan ensimmäinen kauden aikana tapahtunut karsiutuminen otettiin nyreästi vastaan. Koko tilannetta ja katkeruutta tallissa kuvaa se seikka, että Teddy Yip yritti saada erään suostumuksensa peruttua. Suostumus koski ns. Jarierin listaa.

Jean-Pierre Jarier oli meinattu sulkea kokonaan pois kilpailusta ja välttääkseen Jarierin sulkemisen Silverstonesta ja mahdollisen kilpailukiellonkin Hockenheimiin Guy Ligier oli kirjoittanut vetoomuksen ja kaikkien tallipäälliköiden allekirjoittaessa paperin Jarier pääsi vielä osallistumaan viikonloppuun mukaan tarkkailun alla.

Kaikki tallipäälliköt allekirjoittivat paperin. Yip mukaanlukien. Yip yritti karsiutumisen jälkeen erikseen peruuttaa hyväksyntänsä ja saada turhaan Johnny Cecottoa mukaan kilpailuun. Tuomaristo ei hyväksynyt päätöksen purkua koska Jarier ei ollut tehnyt mitään uutta vakavaa rikettä. Yipillä oli muutenkin vaikeaa. Rahaa ei riittänyt paljonkaan enää varaosiin tai muutenkaan mihinkään perustarvikkeisiin.

Talli olisi muutenkin tarvinnut rahaa turbomoottorin hankintaan kaudeksi 1984. Sen sijaan Theodore oli lähtenyt ajamaan f1:n lisäksi eteenpäin omaa Indycar-projektiaan.

Lisäksi Johnny Cecotto oli aivan erityisesti kyllästymässä Yipin omaan persoonaan ja etenkin miehen pyyntöihin saada lisää rahaa tallinsa laskujen maksuun. Cecotton huhuttiinkin siirtyvän ATS:lle tai mihin tahansa kilpailukykyiseen talliin vaikka kesken kauden silkalla Cafe do Venezuelan ja Segafredon rahalla.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Spiritillä oltiin riemuissaan Stefan Johanssonin onnistuneesta suorituksesta saada tallin auto noinkin ylös kuin 14:sta ruutuun. Aluksi Wickham oli antanut tavoitteeksi korkeintaan yhdeksännen rivin mikäli kilpailuun asti päästäisiin ja lisäksi Johanssonin olisi pitänyt ajaa maaliin erittäin varovasti tallin autolla. Seiskarivistä Keke Rosbergin rinnalta oli mielenkiintoista lähteä haastamaan muita kuljettajia, mutta varovaisuutta piti edelleen noudattaa.

Tallin suurin ongelma oli nimenomaan auto. Johansson oli joutunut ajamaan suurimman osan Virallisia Harjoituksia ylipainoisella testiautolla uuden auton bensansyöttöongelman vuoksi. Lisäksi perjantain Virallisen Harjoituksen jälkeen uudessa autossa oli havaittu perustavanlaatuinen polttoaineputkiston sidosvyön vuoto ja se oli rikkonut paljon auton tärkeitä osia.

Uutta autoa ei näytetty saavan mitenkään kuntoon kilpailua varten ja näin tuomaristolla riitti taas pohdittavaa. Tallin vara-auto 201 oli sääntöjenvastainen auto, mutta Concorden mukaan kilpailuun voitiin tuomariston erikoisella suostumuksella ja muiden tallien yksimielisellä päätöksellä laskea sääntöjenvastaiseksikin tuomittu automalli mukaan.

Aluksi Spiritin taival oli päättyä siihen sillä Teddy Yip halusi edelleen Johnny Cecotton mukaan kilpailuun ja kieltäytyi allekirjoittamasta Johanssonin kisaan oikeuttavaa paperia. Lopulta tallien enemmistön ja kattojärjestöjen suosituksella Spiritin auto voitiin kuitenkin nähdä kilpailussa ilman yksimielistä päätöstäkin.

Syy johtui Spiritin koeluontoisuudesta ja siitä, että talli oli ilmoittautunut alun alkaenkin vain osalle kautta eli tässä tapauksessa Euroopassa ajettaviin kilpailuihin. Ainoa myönnytys minkä talli joutui asiassa tekemään oli se, että pisteitä talli ei saisi kilpailusta. Muuten talli sai osallistua ja niin se tekikin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Keke Rosbergillä ja Williamsin toisella kuljettajalla Jacques Laffitella mielialat olivat pinnalliset ja huonot. Se oli kuin olisi odottanut tuntikausia synkkää ja nousevaa myrskyä mereltä. Auto tai moottori ei yksinkertaisesti sopinut lainkaan Silverstonen radalle.

Renkaisiinkaan ei voinut enää luottaa samalla tavalla kuin aiemmin. Keke oli tehnyt kaiken voitavansa ja ollut melkein 4,3 sekuntia turboja hitaampi pitämällään radalla.

Perjantaina hänen mielialansa oli hyvin synkkä huolimatta ulospäin hieman paremmin suhtautuvasta olemuksesta. Virallisessa Harjoituksessa hän oli yksinkertaisesti ajanut täysillä tankeilla ja kisasäädöt autossa testiä. Lisäksi hän ajeli testikierroksia kovimmilla mahdollisilla Goodyearin renkailla eli AA, A ja B-seoksilla.

Näiden kolmen edellämainitun seoksen lisäksi Keke ajoi vielä yhden yrityksen Puurenkailla lähinnä näytiksi uteliaille lehtimiehille. Keke ei siis ajanut yhtäkään kunnollista aikakierrosta tulosluetteloon perjantaiksi. Keken taktiikka vaikutti omituiselle, mutta kenellekään kotimaiselle toimittajalle ei Keke suostunut sanaista arkkuaan avaamaan.

Ei Häyriselle tai Jokisellekaan irronnut kommentteja. Ainakaan tärkeistä kilpailutaktisista asioista. Laffite taas vuorostaan joutui testaamaan tallin uusia osia jousituksen ja aerodynamiikan suhteen. Lisäksi Laffite kärsi pidon puutteesta.

Laffiten viimeiseen epätoivoiseen yritykseen yritettiin kompensoida ylimääräisillä ilmanohjaimilla ilmavirtoja vailla mainittavaa menestystä. Laffitenkaan varikkokuvioita ei tarkkaan tiedetty.

Molemmat vaikuttivat alustavasti jopa lähtevän täydellä tankilla ja kovimmilla mahdollisilla renkailla kilpailuun. Lopulta kuitenkin tallin molemmat kuljettajat pysähtyivät kilpailun aikana vaikkakin hieman myöhemmin ja eri kierroksilla kuin muut. Sitä ei vain silloin osannut kukaan arvata.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Laitetaan sitten vielä Virallisten Harjoitusten tulokset molempien päivien osalta:

Kuljettaja Talli Torstai Perjantai
1 Keke Rosberg Williams-Cosworth 1:13.755 Ei aikaa
2 Jacques Laffite Williams-Cosworth 1:15.234 1:16.762
3 Michele Alboreto Tyrrell-Cosworth 1:14.651 1:14.970
4 Danny Sullivan Tyrrell-Cosworth 1:15.449 1:16.347
5 Nelson Piquet Brabham-BMW 1:11.098 1:10.933
6 Riccardo Patrese Brabham-BMW 1:11.246 1:10.881
7 John Watson McLaren-Cosworth 1:15.609 1:16.091
8 Niki Lauda McLaren-Cosworth 1:14.267 1:15.118
9 Manfred Winkelhock ATS-BMW 1:13.493 1:11.687
11 Elio de Angelis Lotus-Renault 1:10.771 1:11.114
12 Nigel Mansell Lotus-Renault 1:16.377 1:15.133
15 Alain Prost Renault 1:10.170 1:10.808
16 Eddie Cheever Renault 1:11.055 1:11.520
17 Kenny Acheson RAM March-Cosworth 1:19.267 1:18.103 ja karsiutui
22 Andrea de Cesaris Alfa Romeo 1:13.163 1:12.150
23 Mauro Baldi Alfa Romeo 1:14.006 1:12.860
25 Jean-Pierre Jarier Ligier-Cosworth Diskattiin (1.15.383 oli aika) 1:15.767
26 Raul Boesel Ligier-Cosworth 1:15.386 1:16.134
27 Patrick Tambay Ferrari 1:10.874 1:10.104
28 Rene Arnoux Ferrari 1:10.436 1:09.462
29 Marc Surer Arrows-Cosworth 1:15.135 1:15.350
30 Thierry Boutsen Arrows-Cosworth 1:14.964 1:15.686
31 Corrado Fabi Osella-Alfa Romeo 1:20.400 1:17.594 ja karsiutui
32 Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 1:17.162 1:16.544
33 Roberto Guerrero Theodore-Cosworth 1:15.441 1:15.317
34 Johnny Cecotto Theodore-Cosworth 1:16.714 1:16.786 ja karsiutui
35 Derek Warwick Toleman-Hart 1:12.528 1:12.541
36 Bruno Giacomelli Toleman-Hart 1:13.792 1:13.422
40 Stefan Johansson Spirit-Honda 1:15.535 1:13.962
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Englannin Grand Prix 1983 oli tavallaan säännöllisen välitankkauksen uudelleentulon vuosipäivä. Melkein päivälleen vuosi sitten Brabham oli tuonut säännölliset välitankkaukset mukaan lajiin takaisin vajaan 20 vuoden tauon jälkeen.

Välitankkauksen uuden tulemisen vuosipäivän kunniaksi lauantain kilpailuun lähes kaikki ajajat aikoivat käyttää taktiikkaa jota aiemmin oli mielletty lähinnä hätätilanteen varalta sovellettavaksi tai sitten korkeintaan Turbomafian omien tallien taktiikaksi. Peräti 19 tai jopa 20 kuljettajaa aikoivat käyttää varikkokäyntejä hyväkseen.

McLarenin liityttyä välitankkauksia suorittavaan ryhmään talleista ainoastaan Tyrrell, Arrows, Theodore ja Osella aikoivat olla käyttämättä välitankkauksia kilpailussa. Mahdollisesti myös Spiritin talli aikoi olla käyttämättä välitankkausta riippuen automallista kilpailuun.

Eli lähtöruudukosta vain 6-7 kuljettajaa aikoivat yrittää selvitä maaliin asti puurtamalla kilpailun läpi poislukien mahdollisia renkaanvaihtoja. Toisaalta Juha Jokisen kisa-arvion mukaan välitankkauksen pois jättämisellä saattoi voittaa jopa 30 sekuntia.

Testiautossa eli 201:ssä oli liian pieni tankki ja siten pysähdys olisi ollut pakko tehdä ja ei päivitetyssä 201C:ssäkään mikään valtava tankki ollut joten maaliin asti ajamisesta täydellä tankilla ei ollut takeita. Seuraavassa viestissä käydään läpi taktiikoita kilpailuun kuljettajien ja tallien osalta.

Poikkeuksellisesti Theodoren kuljettajien osalta tulee Roberto Guerreron nimi mainittua ja laitetaan myös Piercarlo Ghinzanin ja Osellan nimi samassa yhteydessä. Ja tämän kerran myös Stefan Johanssonin ja Spiritinkin.

Tässä taktiikoita:

Williams: Mysteeri ennen kilpailua sillä erikoisten Virallisten Harjoitusten jälkeen kukaan ei tiennyt tallin tarkkaa suunnitelmaa. Keke Rosbergin arvioitiin lähtevän jopa täydellä tankilla ja AA-renkailla mukaan kilpailuun. Jacques Laffitenkin rengasarviot olivat myös kovempaan seokseen päin eli mahdollisesti B tai A-seos olisi ollut Laffiten käytössä ja täydestä tankista puoleen tankkiin liikkuivat arviot.

Mahdollisesti myös pysähdykset välitankkauksenkin suhteen riippuivat kilpailun puolivälistä viimeiseen kolmannekseen. Kierrokset 33-45 olivat mahdollisen pysähdyksen haarukat. Lopulta molemmat kuljettajat päättivät käyttää välitankkausta ja lähtivät astetta kovemmalla renkailla muita Goodyearin tankkaajia eli B-seoksella kilpailuun.

Rosbergin arvioitiin pysähtyvän myöhemmin kuin Laffiten. Laffiten arvioitiin pysähtyvän kierroksilla 33-40 ja Rosbergin kierroksilla 40-45.

Tyrrell: Molemmat kuljettajat ottivat täyden tankin ja A-seokset mukaan kilpailuun.

Brabham: Molemmat kuljettajat ottivat puolen tankin ja Kevyet Vyörenkaat mukaan kilpailuun. Riccardo Patrese pysähtyisi ennen Nelson Piquetiä kierroksella 33 ja Piquet arvioitiin pysähtyvän viimeistään kierroksella 41.

McLaren: Ensimmäistä kertaa kauden 1983 aikana puolella tankilla lähinnä turbomoottorien käyttöönottoa varten kilpailuun lähtenyt McLaren oli myös taktiikoiden kohteena. Mielenkiintoista oli nähdä myös, että miten John Watson pärjäisi Niki Laudan mieliseoksella pitkästä aikaa.

Watson tosin oli voittanut Silverstonessa 1981 juurikin Kevyillä Vyörenkailla ja niiden tarkalla säästöllä pitkin kilpailua. Yleisesti ottaen Watson oli kuitenkin Enduro-renkaiden erikoismies ja siten kevyiden renkaiden arveltiin tuottavan hänelle vaikeuksia. Kevyet Vyörenkaat olivat molempien alla ja kuljettajista Watson pysähtyisi kierroksilla 32-33 ja Lauda kierroksilla 35-36.

ATS: Manfred Winkelhock olisi halunnut käyttää viimeistä kevyintä mahdollisen seoksen sarjaa eli D-seosta, mutta tallipäällikkö Schmidt käski käyttää C-seoksia. Winkelhock suostui pienen nurinan jälkeen käyttämään niitä renkaita. Winkelhockin arvioitiin pysähtyvän ensimmäisenä porukasta kierroksella 29.

Lotus: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun puolella tankilla ja Pirellin Lyhytjyväisillä renkailla matkaan. Elio de Angelisin arvioitiin pysähtyvän kierroksella 33 ja Nigel Mansellin arvioitiin pysähtyvän kierrosten 33-43 välillä. Ennen kilpailua kierroksen 40 ylittäviä lukuja pidettiin lähes hullun puheena ja renkaiden kesto oli arveluttavan pitkä noihin kierroksiin asti.

Renault: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun puolella tankilla ja Kevyillä Vyörenkailla. Eddie Cheeverin arveltiin pysähtyvän kierroksella 34 ja Alain Prostin kierroksella 36.

Alfa Romeo: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun puolella tankilla ja Kevyillä Vyörenkailla. Andrea de Cesarisin arvioitiin pysähtyvän kierroksilla 34-35 ja Mauro Baldin kierroksilla 37-38.

Polttoainetankkia oli pienennetty kilpailutauon aikana ja painoa muutenkin vähennetty sillä talli aikoi käyttää varikkopysähdyksiä kauden kaikissa lopuissakin kilpailuissa alustavasti. Ahtimen kutistaminen toteutettiin myös uuden polven turbomallia varten ennen kauden loppua.

Ligier: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun puolella tankilla ja Kevyillä Vyörenkailla. Jean-Pierre Jarierin arvioitiin pysähtyvän kierroksilla 33-35 ja Raul Boeselin kierroksilla 39-41.

Ferrari: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun puolella tankilla ja C-seoksilla. Rene Arnoux pysähtyisi kierroksella 33 ja Patrick Tambay kierroksella 36.

Arrows: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun täydellä tankilla ja A-seoksilla.

Osella ja Piercarlo Ghinzani: Ghinzani lähti kilpailuun Pirellin Pitkäjyväisillä renkailla ja täydellä tankilla.

Theodore ja Roberto Guerrero: Guerrero lähti kilpailuun täydellä tankilla ja B-seoksilla. Täysi tankki niin pehmeällä seoksella oli kolumbialaiselta suuri virhearvio tehtäväksi.

Toleman: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun Lyhytjyväisillä ja puolella tankilla. Bruno Giacomelli pysähtyisi kierroksella 33 ja Derek Warwick pysähtyisi kierroksella 34.

Spirit ja Stefan Johansson: Johansson pysähtyisi kilpailun puolivälissä kierroksilla 33-34 riippuen automallista tai olisi jopa pysähtymättä. Vanhalla mallilla se ei olisi ollut mahdollista liian pienen bensatankin vuoksi. Vanhalla mallilla jopa pari-kolmekin pysähdystä oli mahdollinen tapahtuma johtuen myös Hondan turbomoottorin hulppeasta polttoaineen kulumisesta.

Kilpailukyvyn varmistamiseksi Spirit yllätti myös rengasvalinnallaan. Johansson otti alleen renkaiksi kilpailuun Goodyearin kovimmat mahdolliset renkaat eli AA-seokset. Lähinnä molempien käytössä olleiden automallien ylipainon vuoksi.

Kaikkiaan Englannin Grand Prixista tuli varikkotaktisesti sanottuna erittäin viihdyttävä kilpailu ja herrasmiesten sopimukset mitä vielä Paul Ricardin ja Imolan aikaan harrastettiin olivat jo mennyttä aikaa. Kilpailujen voitot saatettiin ratkaista kuljettajien ja mekaanikkojen nopeustestillä ahtaalla varikkokujalla sekunnin murto-osissa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Lauantain kilpailun Warm-Up toi jälleen järkytyksen muille turbotalleille Elio de Angelisin muodossa. Elio ajoi Lotusilla lämmittelyajon nopeimman kierroksen ja oli erittäin vahvoilla iltapäivän kilpailuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Warm-Upin jälkeen sää alkoi muuttua tuskastuttavan kuumaksi kilpailun lähestyessä. Tallien sijaan arvuuteltiin renkaiden kestävyyttä ja näytti siltä, että taistelu käytäisiin rengasvalmistajien kesken eli Goodyearin ja Michelinin kesken enemmän kuin niitä edustavien tallien eli Ferrarin, Renaultin ja Brabhamin kesken.

Kuuman sään arvioitiin suorastaan toimivan Michelinin nimeen. Mustan hevosen roolissa alunperin kilpailuun lähtenyt vuoden 1981 kilpailun voittaja John Watson alkoi jäädä puheissa taka-alalle ja Elio de Angelis otti hänen paikkansa kilpailun yllätysnimestä puhuttaessa.

Lämmittelyn aikana kävi selväksi myös se, että Spiritin aika ei mitenkään riittäisi 201C:n korjaamiseen ja Stefan Johanssonin oli pakko lähteä kilpailuun vara-autolla. Ylipainoisella autolla sai erikoisluvalla ajaa, mutta se tiesi varmaa välitankkausta kilpailuun ja lisäksi myös Johansson ei saisi pitää mahdollisesti saavuttamia pisteitään.

Myös Pirellin renkaat olivat kysymysmerkki kunnollisen auton alla. Ne saattaisivat Lotus 94T:ssä toimia paremmin kuin edeltäjässä. Jopa huonoimmillaankin arvioitiin uudella autolla pystyttävän parempaan tulokseen.

Ikävä kyllä Elio oli revittänyt Renault-moottoriaan turhan paljon ja vauriota ei oltu huomattu käyntiäänien ja kaiken muunkin vaikuttaessa normaalilta mitään ei ollut tehty asialle.

Siten kilpailu tulisi saamaan melkoisen käännekohdan...
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Silverstonen kilpailussa 1983 nähtiin myös uusi Course Car Jacky Ickxin ajamana. Vanha kunnon Ford Capri oli toiminut Silverstonessa edellisellä kerralla Course Carina vuonna 1981 ja tällä kertaa turvallisuuden valvojana ruudukon takana toimi Jaguar XJS Cabriolet.

Jaguar oli toki tuttu ja turvallinen valinta Course Cariksi. Saman merkin edeltäjät olivat hallinneet vuosina 1975-1978 järjestäjien ensimmäisten kierrosten toimintaa ja nyt oli aika palauttaa päämerkki uudella automallilla takaisin toimenkuvansa pariin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Silverstone 16.7.1983

Silverstonen lauantai oli hieno ja tuskastuttavan kuuma säältään. Ilmoja oli hyvin pidellyt. Höyrykin aloitti tutun suoran selostuksensa radion aalloilla ja klo 18:sta eteenpäin Jarren sävellyksillä kyyditettynä f1-urakkansa kaudelle 1983 aloitti Juha Jokinen koostelähetyksen muodossa TV1:llä. Jacky Ickxin asetuttua paikalleen Jaguar XJS Cabrioletillaan eli Course Carilla valo vaihtui vihreäksi ja jännittävä kilpailu käynnistyi.

Kilpailun lähtö sujui hienosti vailla kolareita ja Copseen tultaessa Patrick Tambay oli tallikaveriaan parempi. Rene Arnoux jäi toiseksi ja perästä tulivat Alain Prost, Riccardo Patrese, Eddie Cheever ja Nelson Piquet Elio de Angelisin ottaessa huonon lähdön ja pudotessa seitsemänneksi ja de Angelisin takana tulivat Andrea de Cesaris, Manfred Winkelhock ja Derek Warwick.

Heidän takanaan tulivat huippulähdöt saaneet Stefan Johansson ja Nigel Mansell. Keke Rosberg otti hienon lähdön, mutta ajautui nurmikolle ja kolme autoa meni hänen ohitseen. Ensimmäisen kierroksen päätteeksi järjestys pysyi samana jokseenkin de Angelis meni Piquetin ohi ja ahdisteli toisen kierroksen alkaessa Cheeveriä kunnes moottori hajosi reilun kahden minuutin ajon jälkeen Beckettsissä.

Mäntä oli hajottanut jo valmiiksi kuluneen ja ylikuumenemisesta kärsineen moottorin. Ylikuumentumisen lisäksi autosta oli hajoamassa myös virranjakaja. Kolmannella kilpailukierroksella Bruno Giacomellin auton moottori hajosi ja hieman ennen neljättä kierrosta myös Cheeverin auto hajosi samalla tapaan kuin de Angelisin. Cheeverin autosta hajosi pääsylinterin tiiviste ja irtonainen sylinteri rikkoi kannen ja moottorin tärkeitä osia aiheuttaen keskeyttämisen.

Jonkin matkaa tämän jälkeen kierroksella 5 Johanssonin matka päättyi polttoainepumpun sidosvyön pettämiseen. Alku oli ollut Spiritiltä erittäin lupaava laittomasta ja ylipainoisesta autostakin huolimatta.

Kierroksella 6 järjestys oli siis Tambay, Arnoux, Prost, Patrese, Piquet, de Cesaris, Winkelhock ja Warwick. Mansell oli hienosti kymppipaikalla. Pian Mansell oli yhdeksäntenä. Hieman ennen kymmenettä kierrosta kierroksella 9 Patresen taival päättyi moottoririkkoon. Padovan miehen sopimusneuvotteluista kaudeksi 1984 Brabhamille tai muihin talleihin käytiin kiivaita huhuja ja keskeytys jälleen kerran ei ollut näille hyväksi.

Kierroksella 10 järjestys oli seuraava: Tambay, Arnoux, Prost, Piquet, de Cesaris, Winkelhock, Warwick ja Mansell. Pirellin renkaat näyttivät kerrankin toimivan erinomaisesti uuden Lotusin alla. Kierroksella 14 kävi selväksi Michelinin vyörenkaiden etu Goodyearin ristikudosrenkaisiin nähden. Prost ohitti ensin Arnouxin ja oli pian Tambayn perässä. Kierroksella 19 Piquet ohitti myös Arnouxin ja kierroksella 20 voiton oletettiin ratkenneen kun Prost ohitti myös Tambayn ja siirtyi kilpailun kärkeen.

Järjestys oli sen jälkeen siis seuraava: Prost, Piquet, Tambay, Arnoux, de Cesaris, Winkelhock, Warwick ja Mansell. Kilpailun puolivälin lähestyminen tiesi myös varikkopysähdysten alkamista. Ensimmäisenä kierroksella 28 näytti pysähtyvän Warwick. Ikävä kyllä edellisen Englannin Grand Prixin yllätysnimi keskeytti vaihdelaatikon petettyä yllättäen.

Mansell oli jo seitsemäntenä ja hetkeä myöhemmin kuudentena. Syy sille oli Winkelhockin avaamat varikkopysähdykset kierroksella 29. Sen jälkeen alkoi varikolla kuhinaa ja valmistautumista pysähdyksiin tulla enemmänkin. Järjestys kierroksella 30 oli siis Prost, Piquet, Tambay, Arnoux, de Cesaris ja Mansell.

Kierroksella 32 John Watson tuli tekemään McLarenilla varikkopysähdyksen ja se sujui hieman huonosti. Aikaa kului 20 sekuntia ja lisäksi Watsonin vaihdelaatikko juuttui vapaalle. Watson löysi vaihteen ja lähti jatkamaan harmissaan matkaa. Kierroksella 33 sisään tuli Arnoux Ferrarillaan.

Järjestys oli kärjen osalta siis Prost, Piquet, Tambay, de Cesaris, Mansell. Kierroksella 35 Jean-Pierre Jarier ja Andrea de Cesaris olivat varikolla. Andrea oli tullut itse asiassa sisään vajaata kierrosta aiemmin, mutta jälleen kerran Alfa Romeon miehistö möhli varikkokäynnin ja erityisesti tankkauksen kanssa. Sen jälkeen Andrean auton kytkin ei toiminut ja liikkeelle lähtöön kului melkein puoli minuuttia. Lopulta de Cesaris aloitti rajun takaa-ajon vajaan kierroksen verran kärkeä jäljessä.

Kierroksen 35 lopussa sisään tuli Niki Lauda ja kierroksen 36 aikana varikolla kävivät myös Alain Prost ja Patrick Tambay. Kierroksella 36 Mansell ajoi jo kolmantena ja pian sijoitus olisi peräti toinen ja BBC:llä Murray Walker oli erittäin innostunut. Kierroksella 37 Alfa Romeon kunniaa puolustanut Mauro Baldi tuli sisään kuudennelta tilalta ja varikkokäynti oli edelleen hidas, mutta sujui de Cesarisin vastaavaa paremmin.

Kierroksella 39 Piquet johti edelleen kilpailua, mutta varikkokäynti olisi ajan kysymys ja lisäksi Prost, Arnoux ja Tambay Mansellin ohella saavuttivat häntä. Winkelhock alkoi jäädä koko ajan muulle kärkiryhmälle, mutta pysyi muuta kaukaisempaa joukkoa selvästi edellä.

Kierroksella 40 Raul Boeselin auton moottorinkate irtosi Copsessa ja muutenkin varikko kutsui häntä välitankkaukseen. Kierroksella 41 pysähtyivät Piquet ja Boesel samanaikaisesti. Kierroksen lopussa myös Jacques Laffite tuli varikolle.

Kierroksella 42 Mansell oli heti Prostin jälkeen toisena tuloksissa, mutta varikkokäynti oli vieläkin tekemättä. Prost taas meni näennäisen rauhallisesti kilpailussa kohti voittoa. Rosberg teki samalla kierroksella pysähdyksensä. Kierroksella 43 Mansell tuli varikolle ja 13 sekunnin pysähdyksen jälkeen hän oli viidentenä.

Kierroksella 44 järjestys oli siis Prost, Piquet, Tambay, Arnoux, Mansell ja hienosti kuudentena tuli kaikkien välitankkausten jälkeenkin sijansa säilyttänyt Winkelhock. Kierroksella 46 Piercarlo Ghinzanin Osellan polttoaineensyöttö vaurioitui vastaavan menoveden pumpun hajottua ja matka jäi kesken. Mansell vuorostaan ohitti näyttävästi Arnouxin kierroksella 48 ja näytti saavan ennen kilpailun loppua jopa Tambayn kiinni.

Boeselin meno jäi samalla kierroksella jousituksen hydrauliikkavuodon ja vaurioituneen ripustuksen takia kesken. Winkelhockin hienosti sujunut kilpailu päättyi moottorin hajoamiseen turbon ylikuumenemisen takia. Tosin Winkelhock ajoi muutenkin viimeisellä D-seoksen sarjallaan saatuaan sen renkaanvaihdon yhteydessä alleen.

Ne olivat kuoriintumassa pahasti ja pian drop-off olisi ollut joka tapauksessa pistesijojen ulkopuolelle tiputtava. Lauda haistoi tämän mahdollisuuden ja nousi kuudenneksi. Sen jälkeen ainoa jännitys oli lähinnä turbojen kestossa maaliin asti ja kilpailua voitosta heikensi myös se seikka, että Piquetille ei tullut varikkotauluilta viestiä ajaa lujempaa. Piquetille oli tankattu enemmän menovettä kuin Prostille varikkokäynnin yhteydessä ja hän olisi saattanut pystyä saavuttamaan hänet ennen maalia.

Näin ei kuitenkaan käynyt ja siitä Piquet tulisi olemaan erittäin vihainen ja myöhemminkin harmissaan. Kilpailussa maaliin selvisi peräti 17 kuljettajaa ja se oli loistava määrä Silverstonen tapaisella radalla. Alain Prost voitti kuitenkin kilpailun selvästi ja Nelson Piquet oli toinen. Patrick Tambay oli kolmas ja päivän ajajaksi äänestetty Lotusin sankari Nigel Mansell oli neljäs. Rene Arnoux oli viides tyydyttyään vain varmistelemaan renkaiden kuntoa ennen kilpailun loppua. Ja vain ylivoimaisen auton takia Arnoux ylipäänsä oli noin korkealla rengaskulutuksen vuoksi.

Niki Lauda oli Cossyliigan mahtimies kuudennella tilallaan ja siitä sai yhden pisteen. Mauro Baldi ei harmittavasti kyennyt ajamaan Laudaa kiinni vaan tyytyi seitsemänteen sijaan. Andrea de Cesaris oli harmissaan ja erittäin tuohtunut kahdeksannesta paikastaan maalissa. John Watson oli lopulta kaiken jälkeen yhdeksäs.

Jean-Pierre Jarier osasi käyttäytyä kilpailun aikana hyvin ja oli maalissa 10:s. Keke Rosberg oli pitkän ja vaikean päivän jälkeen 11:sta kaksi kierrosta voittajalle maalissa hävinneenä ja tallikaveri Jacques Laffite oli 12:sta. Michele Alboreto oli 13:sta ja Danny Sullivan oli 14:sta.

Thierry Boutsen oli 15:sta ja Roberto Guerrero oli 16:sta ja toiseksi viimeinen. Eräänlainen ihme oli se, että Guerrero pystyi ajamaan koko kilpailun läpi B-seoksella ja täydellä tankilla vaihtamatta renkaita kilpailun aikana. Tosin revittelystä kilpailukyvyttömällä autolla ei ollut hyötyä joten ihme ei sinällään ollut kovin suuri. Päivän viimeinen oli 17:sta sijallaan Marc Surer.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Englannin Grand Prixin voittajakolmikon juhliessa palkintojaan Ken Tyrrell hämmensi jälleen soppaa kilpailun jälkeen protestoimalla Ferrarin ja Renaultin suihkutusjärjestelmistä. Myös laittoman polttoaineen käytöstä Tyrrellin omistaja syytti heitä.

Lisäksi Tyrrell esitti eriäviä mielipiteitä Brabhamin takapään aerodynamiikkaosista ja Renaultilta kopioidusta pakoputkijärjestelmästä. Laiton rakettipolttoaine tai merkittävästi terästetty 102-oktaaninen polttoaine oli myös Tyrrellin syyte Brabhamia kohtaan.

Tyrrellin protesti oli varsin onnettomasti valmisteltu sillä tuomariston kysyessä perusteita hylkäykselle Tyrrelillä ei ollut esittää mitään kunnollisia perusteita asialle. Tuomariston mitta alkoi tulla täyteen herra Tyrrellin itsepäisyyttä, mutta mies jatkoi inttämistään asiasta ja jälleen kerran haukkui kaikki Turbomafian edustajatallit laittomuuksista.

Bernie Ecclestonen pitäessä kilpailun jälkeistä tallipäälliköiden palaveria Tyrrell jatkoi sielläkin asiasta jauhamista kunnes Bernie rauhoitti hänet kysymällä Nigel Mansellin vastaavasta tilanteesta.

Hänenkin Lotus-Renaultissa oli ihan samanlainen suihkutusjärjestelmä kuin muillakin turbotalleilla oli eli mikä oli vialla? Ken Tyrrell ei osannut järkevästi kertoa siihenkään syytä.

Tuomaristo heitti hetkessä Tyrrellin protestin roskiin, mutta Tyrrell jatkoi vieläkin asiasta saarnaamista. Muut tallit eivät ymmärtäneet hänen menettelyään. Jo Montrealissa tekninen lautakunta oli saanut asian ratkaistua ja Silverstonessa Tyrrellin autot ja kuljettajat Michele Alboreto ja Danny Sullivan olivat sijoilla 13 ja 14.

Edes massahylkäykselläkään he eivät nousisi pisteille. Tällä tarkoitettiin koko voittajakolmikon, Mansellin ja Arnouxin hylkäämistä tulosluettelosta.

Tällä menettelyllä eniten olisi hyötynyt vain McLaren ja Alfa Romeo. Lievimmillään Ken oli valmis säästämään Piquetin ja Mansellin sijoituksen maalissa.

Tekninen lautakunta suostui kenties hieman päätään pyöritellen ottamaan kuitenkin asian käsittelyyn ja näin voittajakolmikko ja Rene Arnoux kutsuttiin lautakunnan puhutteluun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Teknisen lautakunnan kuulustellessa voittajakolmikkoa ja Rene Arnoux'nkin lausunnot kuultuaan se päätti, että Silverstonen kilpailun tulokset jäisivät voimaan. Kuitenkin tekninen lautakunta oli pistänyt erityisesti Patrick Tambayn lausunnon pöytäkirjoihin mahdollista lisäkäsittelyä varten.

Lausunto koski Tambayn ja hänen mekaanikkoryhmänsä välistä keskustelua suihkutusjärjestelmästä. Tambayn auton suihkutusjärjestelmä ei ollut toiminut kilpailun aikana lainkaan ja vesitankit olivat täynnä. Mitään eroa ei ollut tapahtunut edes Montrealissakaan nopeuteen verrattuna.

Kaikesta selvästä todistusaineistostakin huolimatta Tyrrell jatkoi taisteluaan Turbomafiaa vastaan kabinettipelillä ja sanoi teknisen lautakunnan olevan liikaa turbotalleja suosiva f1:ssä. Asia suihkutuksista ja polttoaineiden epäselvyyksistä näytti johtavan asian käsittelyyn vetoomustuomioistuimessa FIA:ssa. Muuten riidat eivät selviäisi koko kauden aikana.

Käsittely tulisi olemaan heinäkuun lopulla tai elokuun aikana. Kuitenkin mielellään ennen elokuun kisaurakkaa Saksassa, Itävallassa ja Hollannissa. Viimeistään kuitenkin niiden kolmen kilpailun jälkeen vastaukset saataisiin.

Syytteet tosin ilman kouriintuntuvia todisteita eivät kuitenkaan koskisi kolmea edessä olevaa kilpailua vaan nimenomaan Kanadan ja Englannin kilpailujen tilanteita.

F1:n johtavissa piireissä ja suuren yleisön mielistä koko kiista oli hirvittävää ajanhukkaa ja lisäksi vain Ken Tyrrellin henkilökohtainen kostojahti turbotalleja vastaan ja sitäkin sotaa oli jatkunut enemmän tai vähemmän kaksi vuotta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Lotusilla oltiin erittäin onnellisia Nigel Mansellin saavuttamasta neljännestä sijasta Silverstonen kilpailussa. Koko alkukauden synkkä tuuli näytti kokonaan unohtuneen taka-alalle kisapäivän suorituksen myötä.

Mansellin vauhti 18:sta ruudusta neljänneksi oli suorastaan uskomatonta uuden auton alla. Varikkokäynnin jälkeen auto toimi vain entistäkin paremmin. Etenkin jos mieheen itseensä oli uskominen. Ja miksi ei olisi ollut?

Mansellin mukaan autossa oli vielä paljon käyttämätöntä potentiaalia ja niin uskoi myös Peter Warrkin. Warrin mielestä Mansellin ollessa neljäs olisi Elio de Angelis voinut vaikka voittaa koko kilpailun.

Mansellin lähtiessä paremmasta lähtöruudusta voitto yleensäkin olisi voinut olla mahdollinen ja Patrick Tambayn kolmannen sijan pelasti lähinnä kierrosten loppuminen kesken suunnitellusti kilpailun ajankohdan mukaan.

Lotusin suoritustaso olikin erinomainen Silverstonessa ja Hockenheimiin talli vaikutti olevan vahvoilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Englannin Grand Prixin jälkeen Keke Rosbergillä ja Williamsilla ei ollut helppoa. Automalli oli pudonnut muiden kärkitallien vauhdista. Kotimaisissa lehdissäkin putoaminen pantiin merkille. Tosin toistaiseksi vielä uskottiin Silverstonen olleen yksinkertaisesti vain huono kilpailu kaudella.

Ikävä kyllä Silverstone aloitti Keken osalta pitkän ja vaikean kuivan kauden pisteiden suhteen. Myöskään Jacques Laffitella ei ollut kovin aurinkoiset mielialat Williamsin vauhdin suhteen. Ainoa hyvä asia tallille Silverstonen alla oli se, että vuotta aiempaan verrattuna talli oli käynnistänyt salaiset neuvottelut turbomoottorien hankkimiseksi Spritiltä eli kyseessä olivat Hondan moottorit.

Vuotta aiemmin Frank Williams oli samoihin aikoihin Brands Hatchissa hädin tuskin edes miettinyt koko turbomoottoria ja tuolloin hänellä ei ollut edes kunnollista aikataulua sille.

Williamsin uusi automalli oli joka tapauksessa kaudeksi 1984 valmistumassa tehtaalla Patrick Headin valvonnassa ja muitakin turbomerkkejä oli tarjolla vaikkakin Hondan saaminen viimeistään kaudeksi 1984 oli ensisijainen tavoite.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Laitetaan sitten vielä tiimien mietteitä ajajien vastaavien ohella Silverstonen kilpailusta. Tässä niitä tulee:

Williams: Talli ei juuri vaikutustusta itsessään tehnyt vaikka Rosberg yritti toki kaikkensa ja enemmänkin tuttuun tapaan. Kilpailussa Rosberg ajoi alussa ulos radalta menettäen kolme sijaa ja Laffite pysyi enemmän takarivin miesten taisteluissa. Kisan alun jälkeen Rosbergkin jäi taistelemaan vain häntäpään miesten kanssa sijoituksista. Ei edes jäännöspisteille asiaa tuntunut olevan. Edes myöhäisen vaiheen välitankkaukset eivät ratkaisseet ongelmaa. Rosberg oli 11:sta ja Laffite 12:sta pitkän Alboreton kanssa jatkuneen kamppailun jälkeen.

Tyrrell: Silverstonen radalta ei ollut tallille odotettavissa mitään muuta kuin kärsimystä. Alboreto ja Sullivan ajoivat huonon Virallisen Harjoituksen ja kiitos Tyrrellin itsepäisyyden olla käyttämättä välitankkauksia tai edes renkaanvaihtoja kilpailussa tallin autot jäivät jopa muiden Goodyearin renkaita vaihtavien kuljettajien jalkoihin. Lähdöt sujuivat molemmilta hyvin ja Alboreto taisteli Laffiten kanssa viime tippaan, mutta jäi sijalle 13.

Sullivan taas vuorostaan taisteli Boeselin kanssa osuen tähän ja muuten ajaen joukon jatkona ennen kilpailun loppupuolen elpymistä. Silloin Sullivan liittyi enemmän Laffiten ja Alboreton väliseen kiistaan. Aiemmin Sullivan oli ajanut edellämainittujen lisäksi myös Jarierin kanssa kilpaa. Onnistumatta kuitenkaan pääsemään Ligierin edelle. Sullivan oli lopulta 14:sta.

Tyrrell taas onnistui tekemään itsestään numeron paddockilla riehumalla protestilappujen kanssa. Turboa talli tuskin saa keneltäkään ja se ei tiedä hyvää kuljettajien säilymisen kannalta tallissa. Molemmat ovat ilmaisseet tyytymättömyytensä ja jatkoa seuraa.

Brabham: Paljon muutakin uutta kuin uuden värityksen tarjosi Bernien ylpeys Silverstonessa. Molemmat ajoivat hyvät ajat Virallisissa Harjoituksissa ja pysyivät sijoilla 4-5 ennen Patresen keskeytystä. Sittemmin Piquet teki kaikkensa ja vain varikkoryhmän viestihäiriö esti Piquetiä ajamasta Prostia kiinni ja voittamasta kilpailua.

McLaren: Talli yllätti välitankkauksellaan kilpailun aikana, mutta Ron Dennisin tallin suhtautuminen asiaan on selvä. Kysymys on harjoittelusta turboa varten ja välttämättä kaikissa kisoissa tankkausta ei loppukaudella tulla käyttämään. Michelinin vyörenkaat ja loppupelissä hyvät pysähdykset molemmilta kuljettajilta tekivät heistä kilpailun tähtiä.

Lauda sai pisteen ja Watsonkin olisi voinut olla paremmissa asemissa jäännöspisteistä paremmalla lähtöruudulla tai ilman juuttumistaan varikolle. Joka tapauksessa talli saa testata turboa kunnolla ensi viikolla ja siitä eteenpäin turboa voidaan odottaa milloin vain kilpailuihin.

ATS: Jälleen hyvä Virallinen Harjoitus Winkelhockilta ja yllättävän hyvä kilpailu. Aina keskeytykseen asti tietenkin. Tällä kertaa rikkoutunut pakoputki hankasi moottoria vasten ja kuumat ilmavirrat lämmittivät moottoria liikaakin ja kisa jäi kesken pahaan paikkaan. Talli on vieläkin pisteittä ja Hockenheimissa on kotiyleisö edessä. Siellä ei katastrofia kaivata.

Lotus: Viiden viikon pikarakennus sai hienon päätöksensä Mansellin ajaessa 18:sta ruudusta 4:ksi päivän kilpailussa. Mansell ohitti ensimmäisen kierroksen päätteeksi kuusi autoa ja myöhemmin taisteli Johanssonin ja Warwickin kanssa. Jälkimainitun kanssa ohitusnäytelmää nähtiin muutamaan otteeseen ja lopullisesti Warwickin pelin katkaisi vain keskeytys. Mansell nousi aina toiseksi saakka ennen omaa pysähdystään ja lopulta oli neljäs. Ainoa harmittava puoli oli se, että de Angelisin kisa jäi vajaan kahden minuutin mittaiseksi vaikka jopa voittotaisteluun olisi ollut hänelläkin mahdollisuudet. Joka tapauksessa kerrankin loistava tulos tallilta.

Renault: Ferrarille talli ei Virallisessa Harjoituksessa voinut mitään, mutta kilpailussa Prost sai kaiken edun ja lisäsi mestaruusjohtoaan. Cheever sen sijaan vaikutti erittäin vahvalta mutta keskeytys oli ikävä juttu. Etenkin loistavan Montrealin kilpailun jälkeen.

RAM: RMC-rakennusfirman sponsoroima Kenny Acheson ei juuri vakuuttanut RAM:n ratissa toistaiseksi. Kokemattomuus ja surkea auto pilasivat koko viikonlopun ja hän oli hitain. Yksinkertaisesti hitain mies radalla. Optimismi tallissa on kuitenkin pettämätöntä.

RAM havittelee BMW:n kanssa turbomoottorin sopimusta kaudeksi 1984 ja lisäksi tehdasrahoituksen myötä talliin olisi tulossa Teo Fabi, kuka tahansa nuori ja kyvykäs saksalaiskuljettaja tai Brian Henton eläkkeeltä.

Ikävä kyllä nämä taitavat olla tallipäällikön unelmaa. Realistisesti talli saattaa muiden epäonnella päästä kilpailuun. Muussa tapauksessa ei ole asiaa kisoihin ei.

Alfa Romeo: Baldi ajoi kuljettajien osalta pitkästä aikaa varsin hyvän tuloksen Virallisissa Harjoituksissa ja kilpailussakin vauhtia riitti. Ei aivan de Cesarisin malliin, mutta kuitenkin mukiinmenevästi. Oli jopa kuudentena ennen pysähdystä ja tippui kasipaikalle sen jälkeen. Ainoa harmi oli, että Laudan ohi Baldi ei päässyt ja hän jäi taas pisteittä.

Vuorostaan de Cesaris taas oli vahvasti matkalla kohti vahvaa sijoitusta ja hyviä pisteitä. Kenties jopa palkintokorokepaikkaa olisi voitu tavoitella. Ikävä kyllä varikkomiehistö mokasi molempien kuljettajien pysähdykset. Kilpailun jälkeen de Cesaris oli erittäin vihainen koska pisteitä olisi ollut paljon otettavissa.

Ligier: Jarier oli ensimmäistä kertaa kaudella hitaampi kuin Boesel Virallisessa Harjoituksessa. Ajoi kuitenkin selvästi paremman kilpailun. Jarier ohitti viisi autoa jo lähdössä ja lisäksi nousi kilpailun edetessä hitaasti, mutta varmasti. Varikkokäyntiä ennen hän oli 11:sta ja sen jälkeen 13:sta. Williamseista hän ei olisi ilman näiden stoppeja ohi päässyt. Lopulta oli 10:s. Boesel vuorostaan taisteli Sullivanin, Laffiten ja Alboreton kanssa osuen kaksikin kertaa Sullivanin kanssa yhteen. Hän oli vasta 16:sta mennessään varikolle ja hetkeä aiemmin häneltä oli irronnut moottorinkate Copsessa. Lopulta keskeytys tuli jonkin verran ennen loppua.

Ferrari: Loistava Virallinen Harjoitus ja Arnoux'n varma toinen peräkkäinen voitto tuhriintui ristikudosrenkaisiin. Myös Tambayn voitto meni niihin. Arnoux tosin otti C-seokset uudestaan varikolle ja pilasi nekin ennen kilpailun loppua. Tambay vuorostaan otti B-seokset ja pystyi säilyttämään jotenkin kilpailukykyisinä loppuun asti. Maranellon palkolliset nousevat kuitenkin vielä taistelemaan mestaruudesta.

Arrows: Molemmat kuljettajat olivat kilpailukyvyttömiä raskailla autoilla. Arrowsilla ei ole varaa tai halua ostaa painetankkauslaitteita. Boutsen ja Surer tippuivat sijoille 24 ja 25 umpisurkeiden lähtöjen jälkeen ja eivät pystyneet oikeastaan mihinkään mainittavaan suoritukseen kilpailussa. Boutsen oli 15:sta ja Surer 17:sta. Toisaalta Jackie Oliver pitää päänsä ja aikoo pitää Boutsenin tallissa eli näillä näkymin ilman täydellistä konkurssiuhkaa Chico Serra ei tule rahoineen takaisin mikä sotii huhuja vastaan.

Osella: FA1D on viety ansaitusti romuttamolle ja FA1E on nyt molempien kuljettajien käytettävissä. Ikävä kyllä Fabilla oli kokemattomuus ja auton tekniset viat ongelmana. Ghinzani pääsi kilpailuun Fabin karsiutuessa, mutta tekniset murheet pakottivat Ghinzanin starttamaan Fabin korjatulla autolla varikkosuoralta. Toivottoman hitaasti ja täysin viimeisenä Ghinzani ajoi radalla. Polttoaineensyöttöä korjailtiin varikolla ja Ghinzani oli keskeyttäessään sijalla 21 jo 6 kierrosta kärkeä jäljessä. Talli tekee edelleen töitä turbojen saamiseksi ja ennen kaikkea vielä ilmaiseksi.

Theodore: Talli on jälleen pulassa. Teddy Yip ei tunnu haluavan upottaa rahaa turbomoottoriin tai talliin. Mo Nunn riitelee Yipin kanssa suunnasta ja välillä talli tuntuu olevan menossa Indycariin. Cecotto karsiutui kisasta ja on huhujen mukaan sanonut sopimuksensa irti ajaakseen ATS:llä tai Indycarissa maksutalleissa. Guerrero oli 17:sta jo toisella kierroksella lähdön jälkeen, mutta väistämättä hänen sijoituksensa tippui ja hän oli 16:sta maalissa. Theodore yrittää saada ensi viikolla lisää rahoitusta sponsoreiltaan selvitäkseen.

Toleman: Kotikilpailussa Tolemanilla tuntuu olevan aina eniten panosta kaudella. Virallinen Harjoitus sujui mukiinmenevästi kuljettajilta ja Warwick oli kilpailussa parhaimmillaan seiskapaikalla kunnes Mansell ohitti hänet lopullisesti hänen mentyä varikolle. Vaihteista viitonen oli hajonnut kokonaan ja muut olivat vaurioituneet liikaa. Siten ei ollut enää järkeä jatkaa ajamista. Giacomelli keskeytti sijalta 17 ennen neljättä kierrosta.

Spirit: Kauan odotetun uuden tallin debyytti sujui todella hienosti. Johansson vakuutti olevansa f1:siin kuuluva kuljettaja tai ainakin hänessä on aineksia siihen. Ilman jonkinlaisia lahjoja kuljettajana ei muuten pystyttäisi nousemaan 10:ksi lähdön jälkeen tai ohittamaan Mansellia kilpailussa ylipainoisella auton kuvatuksella.

Keskeytys oli harmi, mutta kaikkiaan suoritus Silverstonessa oli hyvä olosuhteisiin nähden. Honda tosin vaikuttaa olevan kiinnostuneempi Williamsista kuin pienestä tallista ja Spiritin pitäisi vakuuttaa japanilaiset kyvyistään. Se jää nähtäväksi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Laitetaan sitten vielä ajajien pistetilanne 9/15 osakilpailun jälkeen:

1 Alain Prost 39
2 Nelson Piquet 33
3 Patrick Tambay 31
4 Keke Rosberg 25
5 Rene Arnoux 19
6 John Watson 16
7 Eddie Cheever 14
8 Niki Lauda 11
9 Jacques Laffite 10
10 Michele Alboreto 9
11= Marc Surer 4
11= Nigel Mansell 4
13 Danny Sullivan 2
14= Johnny Cecotto 1
14= Mauro Baldi 1
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Ja laitetaan sitten vielä tallien MM-kilvan pistetilanne 9/15 osakilpailun jälkeen:

1 Renault 53
2 Ferrari 50
3 Williams 35
4 Brabham 33
5 McLaren 27
6 Tyrrell 11
7= Arrows 4
7= Lotus 4
9= Theodore 1
9= Alfa Romeo 1
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Ja näin Silverstonen kilpailun jälkeen omasta puolestani toistaiseksi tässä toikissa omalta osaltani jatkuu kesäloman vietto.

Yrityksenä on kuitenkin ennen Hockenheimin kilpailua kirjoittaa Jacques Villeneuven urasta kertovaa tarinaa ja jossakin vaiheessa kertoilla myös Keke Rosbergin käänteitä tallien sopimuskuvioissa ja yksityiselämän rajusta muuttumisesta kesällä 1983.

Ja tietenkin julkaista myös niitä HS:n tarinoitakin kauden 1983 ajan kilpailuista. Sana toki aina on vapaa kuten ennenkin.:)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Ja kesätauolta jatketaankin sitten kauden 1983 käsittelyissä ja tunnelmissa. Keke Rosbergin osalta elokuussa 1983 juuri ennen Saksan osakilpailua Rosberg kertoi olevansa äärimmäisen lähellä jatkosopimuksen allekirjoittamista tallinsa kanssa eli Williamsille. Yritteliäitä huhuja ei kuitenkaan vielä täysin tuolloin tukahdutettu.

Huhujen mukaan Keke halusi ehdottomasti kaudeksi 1984 turbomoottorin ja lisäksi hänen palkkionsa pitäisi nostaa mestarin tasolle. Muussa tapauksessa hän valitsisi Ferrarin. Ferrarille hänen ei itsessään uskottu enää juuri menevän, mutta kaikki oli kuitenkin mahdollista. Etenkin kun Keke oli pitänyt kotimaisten asiantuntijoiden mukaan ennenkin sopimustiedot varsin minimissä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
F1:n huhurintamalla liikkui jälleen kerran väitteitä myös John Watsonin mahdollisesta uran loppumisesta. Watson tyrmäsi huhut sanoen vain ymmärtävänsä pettyneen kotiyleisön arvostelun huonosti sujuneen kilpailun jälkeen. Toisaalta kausi 1983 oli mennyt McLareninkin osalta penkin alle ilman turboa ja Watsonin sopimus kaudeksi 1984 ei ollut vielä ollenkaan selvä.

Etenkin kun Watson ja Ron Dennis riitelivät jälleen edellämainitun miehen palkasta. Niki Lauda vuorostaan oli enemmän kiinnostunut turbon saamisesta talliin mahdollisimman nopeasti. Lauda osoitti tosin myös diplomaatin taitoja tallin sisällä yrittääkseen hillitä Dennisin ja Watsonin kiristyviä välejä palkkakiistojen suhteen.

Weissachin radalla Porschen turbomoottorin prototyyppitesti oli sujunut loistavasti ja moottorikehitys oli aloittamassa loppukiihdytystään kohti valmista turbomoottoria. Muutenkin McLarenin testit olivat sujuneet varsin hyvin. Ikävä kyllä turbojen olisi kuitenkin pitänyt olla valmiina jo ennen kauden nopeita kilpailuja. Ne eivät olleet joten McLarenilla tulisi olemaan paljon vaikeuksia.
 
Ylös