F1-kuljettajien palkkakehitys

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kaudella 1982 Montreal maksoi 16 miljoonaa markkaa kisan pidosta eli viidenneksi eniten kilpailuista. Hieman enemmän maksoi siihen asti kallein Euroopan kilpailu eli Monza kisan isännöinnistä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Watkins Glenin loppuvaiheessa myös velkasummat alkoivat kasvaa varsin paljon. Vuoden 1978 kisan jälkeen Watkinsin velka oli vain 750 000 dollaria. Seuraavana vuonna velkasumma oli jo melkein miljoona dollaria ja kaudella 1980 rata oli jo tasan miljoonan dollarin velassa. Siitä osa oli myös Bernien lainaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kauden 1981 Elokuussa Watkinsin velkasumma oli jo 1,2 miljoonaa dollaria ja se ei kykenisi selviytymään veloistaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Lokakuussa 1981 1,25 miljoonan velka oli liikaa Watkinsille ja kauden 1982 kilpailun pitäminen edes äärimmäisessä hädässä f1:ssä olisi nostanut velan jo 2 miljoonaan dollariin. Sitä myöten lopulta velkaannuttiin vain puolella ja Bernie teki siihen asti uransa huonoimman kaupan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kauden 1981 aikana uuden Detroitin kilpailun järjestelyt sujuivat hyvin. Aina siihen asti kunnes palkintoraha tuli esteeksi. Järjestäjien mielestä voittajan summa olisi ollut hyvä miljoonan markan suuruisena. Elokuussa voittajansumma oli jo sovittu 1,2 miljoonaan markkaan ja paalupaikasta olisi tullut vielä 50 000 markkaa. Ikävä kyllä lokakuussa palkintoraha voittajalle oli korottunut 2 miljoonaan markkaan.

Bernie halusi yhdenmukaistaa f1:n palkintorahojen sääntöjä ja siinä sivussa halusi yhtenäistää rahanjakoa kaikille sopivan suureksi. Tämä idea toteutuisi vuosia myöhemmin, mutta silloin se oli vielä liian aikaista. Ratayhtiön kanssa tuli riita ja vielä talvella 1981 näytti siltä, että Detroitin kilpailu kaudelle 1982 jäisi ajamatta palkintorahakiistan vuoksi.

Lopulta ratayhtiö ja Bernie pääsivät kompromissiin. Palkintorahaa maksettaisiin voittajalle puolitoista miljoonaa markkaa ja Bernien suostumiseksi Motor City maksoi 10 miljoonaa markkaa 20 miljoonan markan ratamaksusummasta etukäteen.

Bernielle tilanne kävi enemmänkin kuin hyvin. Hän oli alunperin olettanut saavansa uudelta kilpailulta käteen vain 6-12 miljoonaa markkaa, mutta nyt maksua oli tullut melkein kaksin verroin enemmän ja lisäksi summa oli hyvin suuri raha siihen aikaan ratamaksuissa etukäteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Las Vegasissa oli kaudelle 1983 suunniteltu kaikkien aikojen suurinta palkintorahasummaa kaudelle eli 7,2 miljoonaa markkaa jaettaisiin kilpailussa. Lopulta koko kilpailua ei ajettu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kaudella 1984 olisi alunperin pitänyt olla viimeinen Las Vegasin kilpailu. Silloin palkintorahoiksi kilpailuun suunniteltiin 12 miljoonaa markkaa. Sopimus oli kuitenkin peruttu jo hyvissä ajoin ja siten edes kauden 1984 kisaa ei paljon mietitty f1-piireissä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kaudella 1983 olisi jaettu vielä erillinen 300 000 markan arvoinen maailmanmestaruuden voittaneen kuljettajan shekki Las Vegasissa. Kilpailun teko olisi ollut jälleen yksi osoitus Keisarin Palatsin suuresta rahanjaosta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kauden 1989 Indy 500:n lisäksi kauden rikkaimman kilpailun tittelin sai Detroitissa pidetty kilpailu. Se oli kauden rikkain tavallinen kilpailu. Siellä jaettiin palkintorahaa miljoona dollaria yhteensä ja 350 000 dollaria meni kilpailun voittajalle eli Emerson Fittipaldille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kaudella 1990 Indycarin palkintorahaa jaettiin Indyn ja Detroitin kisan ohella 5:ssä muussa kilpailussa yli miljoona dollaria. Vähintään näiden kilpailujen summat tekivät yhteensä yli 12,3 miljoonaa dollaria palkintorahaa. Keskisumma miljoonan dollarin kilpailuissa oli 350 000 dollaria voittajalle. Sen summan ainakin Detroitissa sai Michael Andretti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Las Vegasin alustava sopimus vuoden 1980 lopulla neljän vuoden kilpailusta oli kausien 1981-1984 aikana 10 miljoonaa markkaa kaudelta eli 40 miljoonaa markkaa yhteensä. Ensin summa korottui 12 miljoonaan markkaan ja tilanne näytti ärsyttävältä.

Sillä summalla Las Vegas olisi voinut pitää kauden 1980 kilpailun etukäteen Watkins Glenin sijaan tai heti sen jälkeen. Kuitenkaan rahaa ei lopulta löytynyt tarpeeksi.

Kuitenkin lopulta radan pomot maksoivat lopulta 22 miljoonaa markkaa kausien 1981 ja 1982 kilpailuista. Sen jälkeen he kuitenkin irtautuivat sopimuksestaan kausien 1983 ja 1984 suhteen. Osin huonon kritiikin ja isojen summien takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kaudella 1982 Indycar teki tarjouksen Las Vegasille siirtyä seuraavasta vuodesta lähtien F1:n sijaan sarjan radaksi. Alustava hinta kyseiseltä kaudelta olisi ollut vain 7,5 miljoonaa markkaa.

Kaudella 1983 Las Vegas maksoi Indycarin kisasta vain 12 miljoonaa markkaa ja kauden 1984 viimeisestä Indycarin kilpailusta 13,2 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Hockenheim joutui korottamaan kisamaksuaan kauden 1982 miljoonan dollarin summasta 1,2 miljoonaan dollariin kaudeksi 1983. Samaan aikaan Espanja aikoi luopua kilpailusta ja hintakorotusten myötä Itävallan kilpailukin oli alustavasti luovutettu eniten tarjoavalle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kaudella 1984 Hockenheim maksoi 1,25 miljoonaa dollaria kilpailun pidosta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Spa-Francorchamps maksoi 2 miljoonaa dollaria kilpailun pidosta kaudella 1985. Kisan summan lisäksi kustannuksia tuli myös radan korjauksista ja kilpailun siirtämisestä syksylle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kauden 1983 alla jo kauden 1982 kisan lopullisesti jättänyt Espanja vetäytyi kilpailun pidosta. Sillä oli ollut vaikeata jo kauden 1981 lopulla löytää miljoonaa dollaria enempää kisasummaksi. Bernie oli vaatinut välillä jopa 2 miljoonaa dollaria.

Seuraavaksi kaudeksi Bernie halusi Jaraman kisalta vähintään 1,25 miljoonaa dollaria kisan pidosta vaikka halusikin kahta miljoonaa dollaria. Tarjous oli Bernien viimeinen ja Espanja ei suostunut pitämään kilpailua 2 miljoonan dollarin hintaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kauden 1983 Österreichringin kilpailu oli ensin jäädä pitämättä turvallisuusvaatimusten takia ja myöhemmin rahasummien takia. Bernie halusi myös ensin 2 miljoonaa dollaria. Isäntien kieltäytyessä maksamasta hinta tippui lopulta aina miljoonaan saakka mikä oli edelliskauden summa.

1,2 tai 1,25 miljoonaa dollaria olisi ollut järjestäjien viimeinen tarjous. Lopulta Bernie antoi periksi ja Österreichring maksoi kisasta miljoona dollaria. Lisäksi siihen sisältyi pääsponsorien 170 000 dollarin ennakkomaksu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kauden 1983 Detroitin kilpailussa jaettiin yhteensä melkein saman verran rahaa kuin edeltävän kauden Las Vegasissa eli noin 350 000 dollaria voittajalle. Yhteensä palkintorahaa jaettiin miljoonan dollarin verran.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kauden 1984 Detroitissa jaettiin melkein yhtä paljon rahaa kuin Dallasissa voittajalle eli noin 500 000 dollaria.

Dallasissa voittaja sai saman verran rahaa kuin Detroitissa, mutta lisäksi voittaja sai 50 000 dollarin shekin kilpailusta kaiken muun lisäksi. Kilpailuissa maksettiin siis yhteensä 1,2-1,25 miljoonaa dollaria palkintorahaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Spa maksoi 2,2 miljoonaa dollaria kisan pidosta kaudella 1986.
 
Ylös