F1-kuljettajien palkkakehitys

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Ligierillä oli kaudella 1983 vaikeaa. Talbot oli vetäytynyt ja Gitanes leikkasi hallituksen budjettipäätöksen myötä tukeaan 30-60 miljoonaa Ranskan Frangia. Ligierin kauden 1983 budjetti oli täten pienempi kuin kaudella 1982.

Sen budjetti oli kaudelle 30 miljoonaa Ranskan Frangia eli 23,4 miljoonaa Suomen Markkaa ja noin 3,9 miljoonaa Yhdysvaltain Dollaria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kaudella 1983 Raul Boesel hyötyi Ligierin budjetin leikkauksesta ja pääsi talliin 750 000 dollaria vastaan. Siitä suurin osa meni pääkuski Jarierin palkanmaksuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kaudella 1982 Keken ja Williamsin hankkimat palkintorahat kauden kisoista olivat arvoltaan yhteensä 9 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
RAM-tallin budjetti kaudella 1984 oli vain 1,4 miljoonaa dollaria. Alustava budjetti oli vaivainen 900 000 dollaria kaudelle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kaudella 1984 Spiritin budjetti oli 2 miljoonaa dollaria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kaudella 1984 Philippe Alliot ja Jonathan Palmer toivat kukin RAM:lle 250 000 dollaria eli yhteensä 500 000 dollaria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kaudella 1983 Silverstonen, Hockenheim, Österreichring ja Zandvoort eivät ennen kautta näyttäneet saavan järjestymään pääsponsorien kanssa sovittua miljoonan markan ennakkosummaa kisan pidosta.

Pahimmassa tapauksessa myöskään radan turvallisuuspuitteet eivät olleet ajan tasalla ja niitä olisi uhannut ajamattomuus kaudella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kaudella 1974 Marlboro maksoi lajille muina tukisummina yhteensä 5 miljoonaa markkaa. Kaudella 1977 tukisummat olivat 11 miljoonaa markkaa ja kaudella 1983 jo 44 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Mario Andrettilla oli tiukat neuvottelut kauden 1978 Lotus-tallin palkasta kaudelle. Alun perin Andretti oli kieltäytynyt tarjouksesta jatkaa sopimusten mukaista summaa vastaan tallissa. Chapman oli tarjonnut hänelle samaa palkkaa ja lisäksi siihen aikaan uskomatonta 10 000 dollarin pisterahaa.

Vertailun vuoksi kauden 1978 rikkain mies Niki Lauda sai pisterahana Bernieltä vain 200 dollaria Brabhamilla. Andretti kuitenkin kieltäytyi ja suuntasi Ferrarille missä tarjottiin kaudesta 500 000 dollaria. Andretti kieltäytyi tarjouksesta. Syy ei ollut rahassa vaan siinä, että sopimusehtoihin kuului täydellinen sitoutuminen Ferrarille ja testimäärät olivat liian suuret Andrettille kauteen.

Myöhemmin Andretti heitti vielä 750 000 dollarin summan minkä lopulta vastentahtoisesti Enzo olisi voinut vielä maksaa. Chapman ennätti kuitenkin ensin. Palkkaa vastaan Amerikan yritykset eivät kuitenkaan tarjonneet Chapmanille riittävää avustusrahaa joten Chapmanin piti kääntyä Conten puoleen myös Andrettin suhteen.

Kuultuaan sponsorivaikeuksista Enzo yritti vielä kerran saada Andrettia Ferrarille kaudelle 1978. Vähintään miljoona dollaria kaudelta olisi tullut ja sponsorimenestysten vastineeksi Enzo oli valmis suostumaan 40-60 prosentin palkintorahaosuuteen mikä sekin oli huikea määrä verrattuna yleensä täydelliseen nollasummaan tai mitättömään prosenttiosuuteen.

Enzon ehtona oli kuitenkin Andrettin kääntyminen Enzon ykkösmieheksi ja sitoutuminen tarvittaessa ajamaan koko lopun uransa Ferrarilla. Andretti ei suostunut tarjoukseen ja kun Lotus sai myös kreiviltä takuut mahdollisesta sponsoriavusta niin Andretti olisi saanut miljoonansa tarvittaessa Lotukseltakin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Al Unser Juniorille tarjottiin aikanaan 6 miljoonan dollarin summa loikasta F1:siin Indycarista kaudella 1990 kesällä kun Williamsilla oli suuri ongelma Thierry Boutsenin jatkon ja Nigel Mansellin lopettamispäätöksen kanssa. Alia ei kuitenkaan loikkaus kiinnostanut vaikka hän tosin muutamaan otteeseen testasi tallin autoa myöhemmin.

Eräs syy sopimuksen peruuntumiselle oli myös Frankin kieltäytymisestä sallia Alin ajaa Indy 500:ssa ja muutamassa muussa merkittävässä Indycarin kisassa kauden aikana F1:n ohella. Frank neuvotteli salaisesti kaudella 1990 elokuussa ensimmäisen kerran vakavasti sitten kauden 1983 Ayrton Sennan kanssa.

Pariisissa olleessa salaisessa istunnossa kirjoitettiin alunperin esisopimus Williamsille siirtymisestä kauden 1990 jälkeen. Summan minimipalkkio oli sama Sennalle kuin Unserille koko kaudelta eli 6 miljoonaa dollaria. Kyseisen summan Senna saikin lopulta vasta kaudella 1994.

Vaikka salaisen istunnon piti olla vain Frankin ja Sennan asia niin ranskalaisten lehdistöstä kuuluneista huhuista asia valui lopulta Ron Dennisin korviin ja kun Senna ei suostunut luopumaan sopimuksesta niin Dennis soitti saman tien Hondan Nobuhiko Kawamotolle joka sitten luonnosteli F1:n ennätyspalkkion Sennalle ennen kuin Mansell sai asiasta kuulla.

Sennalle tiedotettiin asiasta ja lopulta viime hetkellä Senna sitten perui sopimuksen Williamsille. Sen jälkeen Manselliin otettiin Williamsilta yhteyttä ja summa sai Frank Williamsin tuskailemaan edessään olevaa tehtävää. Tosin silloisissa neuvotteluissa Frank sai läpi erään asian josta myöhemmin olisi tullut ajankohtainen. Asia koski kauden 1992 jälkeistä aikaa.

Manselillle tarjottiin optiota kausille 1993-1994 ja mahdollisesti kaudelle 1995 saakka. Keppi optiosopimuksessa oli kuitenkin se että kaudesta 1993 eteenpäin Mansellin olisi pitänyt hyväksyä palkkaleikkaus mikäli hän haluaisi jatkaa tallissa. Siinä vaiheessa Mansell suostui koska oli saanut läpi haluamansa ajajat ja lisäksi toivoi myös Patresen jatkavan kauden 1992 jälkeenkin Williamsilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kaudella 1983 Rick Mearsia houkuteltiin loikkaamaan Indycarista F1:siin Brabhamille. Mearsia yritettiin saada myös Tyrrelille, mutta Danny Sullivan sai paikan koska Benettonin Yhdysvaltain maahantuoja piti Sullivania parempana imagonluojana ja lisäksi tuli myös pientä sponsoriapua siltä suunnalta. Mears taas kieltäytyi maksamasta kenellekään mitään. Mears ei olisi tullut Bernielle halvaksi.

Siirto sarjasta toiseen olisi tuottanut Bernielle huikean 1,5 miljoonan dollarin palkanmaksun. Se oli enemmän kuin Piquetin palkka. Piquet oli Bernien arvokkain tuote tallissa ja hän oli maksanut itsensä kipeäksi kun Piquet tallinvaihtoa vastaan sai miljoona dollaria ja vielä 200 dollaria pisterahaa.

Huikean palkkansa vastineeksi Bernie vaati Mearsia maksamaan vähintään 250 000 dollaria kilpailulta. Mears ei halunnut alistua maksukuskiksi ja ei sen jälkeen ollut enää Bernien kanssa yhteyksissä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Tää toikki, mikäli mahdollista, psykedeelistyy päivä päivältä.
Todellakin. Mä olen ymmärtänyt, että palkkakehitys tarkoittaa, että joka vuosi mennään eteenpäin palkkioissa. Täällä päästään johonkin vuoteen 86, mutta yhtäkkiä ollaankin takaisn vuodessa 74.:confused:
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Albert Oilin psykedeliaviittaus liittynee täältä tänään jo poistettuun surkeasti konekäännettyyn spämmiviestiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Palkkakehitystä vuosittain on kyllä ollut toikin alussa vaikka ihan joka vuodelta ei jaksa kehitystä alkaa enää hirvittävästi tehdä. Paljon kyllä ne ovat kehittyneet vuosikymmenien saatossa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kaudella 1995 Simtek olisi tarvinnut noin 10 miljoonaa dollaria selvitäkseen kaudesta. Ikävä kyllä Monacon jälkeen rahaa ei löytynyt ja tallin oli lopetettava toimintansa. Samalla kaudella Ferrarin Gerhard Bergerin arvioitiin saavan kuukaudessa miljoona dollaria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
50-luvulla F1-tallien keskimääräinen kausibudjetti sarjan alkuvuosina oli vain 300 000 markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Benettonilla oli kaudella 1995 noin 200 henkilöä. Pikkutallien henkilöstö ei välillä yltänyt neljännekseenkään Benettonin henkilöstömääristä. Korkeintaan 60 henkilöä arvioitiiin Simtekillä tai Pacificilla olevan varaa hankkia talliin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Benettonilla oli kaudella 1995 noin 200 henkilöä. Pikkutallien henkilöstö ei välillä yltänyt neljännekseenkään Benettonin henkilöstömääristä. Korkeintaan 60 henkilöä arvioitiiin Simtekillä tai Pacificilla olevan varaa hankkia talliin.
 
Ylös